وی در تحلیل آرایش بازار مختلشدۀ ارزی ادامه داد: به بازار ارز نگاه میکنیم. بازیگران آن چه کسانی هستند؟ اولاً شرکتهای بزرگ و بانکهای بزرگ و واردکنندگان و صادرکنندگان بزرگ و قاچاقچیها ۷۰ درصد این بازار را در اختیار دارند و بازیسازان اصلی این میدان هستند. همینطور بازارهای موازی مانند هرات و سلیمانیه و غیره هم بازار ما را تحتتأثیر قرار میدهند. سفتهبازان داخلی بزرگ هم هستند مثلاً شرکت مس قیمت ریالی محصولش را بلافاصله با بازارهای فراملی و قیمت ارز آزاد تنظیم میکند. اینطور است که سهام فلان بانک ناشی از افزایش نرخ ارز 54همت سود میکند.
وی پرسید: آیا بازیگران بازار ارز ما مطابق نظریههای اقتصادی صادرکنندگان و واردکنندکان واقعی و کوچک هستند که بازار را با عرضه و تقاضا اداره میکنند؟ واضح است که این بازار سالم نیست و انحصارات و اشکالات دیگر بر آنها حاکم است.
داوودی با انتقاد از مکانیزم بازار ارز اضافه کرد: حالا که چنین کنشگرهایی مانند انحصار و قاچاقچی و سفتهباز، نرخ ارز را چندین برابر کردهاند، چگونه تحلیل کنیم؟ بگوییم کدام قیمت نرمال و اصل است؟ بگوییم چنین بازار مختلشدهای اشکالی ندارد؟ بگوییم بازار نرخ را تعیین میکند؟! این مثل شرایط جنگ است که مصلحت عمومی است یا باید جلوی آن گرفته شود؟
وی اضافه کرد: حالا که چنین شرایطی داریم میتوانیم مدعی شویم و بر مردم منت بگذاریم که دارم به تو یارانۀ پنهان میدهم؟!
** دو اشکال کلیدی دیگر مغالطۀ یارانۀ پنهان
این استاد باسابقۀ اقتصاد با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس لااقل ۵ نوبت با این مکانیزم افزایش قیمت، تلاش کردید شرایط را اصلاح کنید اما ابداً شرایط به سمت اصلاح حرکت نکرده گفت: دلیل عدم اصلاح این است که موتور محرک افزایش نرخ ارز هنوز وجود دارد، سفتهباز و قاچاقچی و شرکتهای بزرگ و بانکهای بزرگ و فشار خارجی هنوز وجود دارد.
وی ادامه داد: فرض کنیم برای اصلاح قیمتی و حل مشکل، نرخ ارز را باز هم افزایش دادیم. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مثلاً شما در ابتدای دولت فعلی ارز ۴۲۰۰ را به ۲۸۵۰۰ رساندید که مشکل حل شود. شد؟ ارز ۵۰ هزار تومانی بهوجود آمد؛ باز میگویید یارانه پنهان داریم. باز قیمت را میبرید بالا که اصلاح شود، باز پلکانی افزایش مییابد و متوقف نمیشود. در هر پله هم دعوا همان دعواست، رانت همان رانت است، فقط سطح آن روی نرخ بالاتر ارتقا پیدا کرده.
وی افزود: این افزایش نرخ یک اشکال بزرگتر هم دارد؛ تورم ساختاری ما از ۲۰ درصد آمده روی ۴۰ درصد، یعنی با افزایش متناوب نرخ ارز تورم را گسترش دادهایم. با این مکانیزم فشاری که به طبقات پایین میآید غیرقابل جبران است.
داوودی نتیجه گرفت: مفهوم «یارانۀ پنهان» در اقتصاد ما، به دلیل پشت صحنۀ بازار ارز بههیچعنوان قابل قبول و قابل توجیه نیست.
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
ظاهرا خبر استانداری علی جنتی تکذیب شده...
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
🔴رئیسجمهور فردا برای ارائه لایحه بودجه۱۴۰۳ به مجلس میرود
لایحهای که اولینبار قرار است با اصلاحات آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به صورت دو مرحلهای در صحن علنی مجلس بررسی شود.
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
" استخدام "
قسمت اول
بخوانید...
الف: به مواد ۶ ، ۸ و ۴۵ قانون خدمات کشوری دقت کنید :
ماده ۶- پست سازمانی: عبارت است از جایگاهی که در ساختار سازمانی دستگاههای اجرائی برای انجام وظایف و مسؤولیتهای مشخص (ثابت و موقت) پیشبینی و برای تصدی یک کارمند در نظر گرفته میشود. پستهای ثابت صرفاً برای مشاغل حاکمیتی که جنبه استمرار دارد ایجاد خواهد شد.
ماده ۸- امورحاکمیتی: آن دسته از اموری است که تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه گردیده و بهره مندی از این نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران نمی شود. از قبیل: الف - سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی.
ماده ۴۵- از تاریخ تصویب این قانون، استخدام در دستگاه های اجرایی به دو روش ذیل انجام می پذیرد. الف - استخدام رسمی برای تصدی پست های ثابت در مشاغل حاکمیتی. ب - استخدام پیمانی برای تصدی پست های سازمانی و برای مدت معین.
آیا قرارداد کار معین قانونی است ؟
ب:بر اساس ماده واحده طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب ابتدای اسفندماه سال ۴۰۱ - از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، به کارگیری هرنوع نیروی انسانی تحت هر عنوان به صورت مستمر و تمام وقت در تمامی دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی)، سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته به آنها، صرفاً از طریق انتشار آگهی عمومی، برگزاری آزمون به صورت متمرکز در کل کشور و با طی مراحل گزینش می باشد
تبصره ۱-از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، انعقاد هر نوع قرارداد توسط دستگاه های موضوع این قانون به منظور تامین نیروی انسانی با شرکتها و اشخاص حقوقی غیر دولتی ممنوع می باشد.
تبصره ۵- تخلف از مفاد این قانون جرم بوده و مسئول ذی ربط به مجازات مصرح در ماده (۵۹۸) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد
اما بر اساس بند ۲۸ از ماده ۲ شرح وظایف استانداران مصوبه هشتادمین جلسه شورای عالی اداری مورخ ۲۸ مهرماه سال ۷۷ موضوع مطالعه و بررسی امور اداری و استخدامی در استان و ارائه پیشنهادات لازم به سازمان امور اداری و استخدامی كشور و سایر مراجع ذیصلاح و بند۲۹ از همان ماده در جهت نظارت بر حسن اجراء قوانین و مقررات از وظایف استانداران است.
سئوالات طرح شده در این یکی دو روز در مورد ابهامات احتمالی در بعضا استخدام یا بکارگیری نیروها تحت هر عنوان در برخی سازمانها قطعا یکی از نکاتیست که مردم از دولت سیزدهم و استانداران در استانها به جد خواستار رسیدگی و شفافیت در مورد آن باشند...
ج: دقت کنید بر اساس بند ب تبصره ۲۰ بخش هزینه ای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده توسط رئیس مجلس به نامه شماره ۱۲۰۵۵۸/۱۱- ۸۶۰ مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۱ به رئیس جمهور که در جلسه عصر دوشنبه ۱۵ اسفندماه به تصویب نمایندگان مردم در مجلس و پس ازآن به تصویب شورای نگهبان قانون اساسی رسیده است :
"- تمام اختیارات دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله کلیه دستگاهها و شرکتهای دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و دستگاههای اجرائی که دارای مقررات خاص اداری و استخدامی میباشند به استثنای دستگاههایی که به حکم قانون اساسی مقررات خاص دارند، درخصوص استخدام و نیروی انسانی در سال ۱۴۰۲ موقوفالاجرا میشود .
هرگونه استخدام نیروی انسانی در تمام دستگاههای اجرائی، در کارگروه مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح و مجوز استخدام تنها با امضای مشترک رؤسای دو سازمان مذکور صادر میگردد. همچنین استخدام نیروی انسانی برای وزارت اطلاعات با تأیید و تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود ."
قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور
💢 مشاهده متن کامل قانون ابلاغی:
https://shenasname.ir/?p=51472
ادامه دارد...
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
" استخدام"
قسمت دوم
بخوانید...
د: اما چند سئوال در مورد اجرای بخشنامه ۳۶۳۳۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ و جداول پیوست آن از طرف سازمان اداری استخدامی کشور که البته به نظرم قابلیت ابطال توسط دیوان عدالت اداری را هم دارد :
۱- کدامیک از دستگاههای استان بر اساس ضوابط این بخشنامه استخدام کار معین داشته اند؟
۲-آیا در مورد ضوابط جداول ۵ و ۶ و ۷ و ۸ پیوست بخشنامه در موضوع سوابق کاری و فعالیتهای علمی و پژوهشی و دوره های آموزشی ، عضویت در شوراها ، کمیسیونها و مجامع در احراز فرد مستخدم و البته در رقابت با دیگر افراد ، شرایط فرد استخدامی احراز میشود یا شده است؟
۳-علی الخصوص شرایط ۹ گانه جدول شماره ۱۰ از جمله :الف: دستگاه برای داوطلبان استخدام از جذابیت لازم برخوردار نیست؟(براستی کدامدستگاه جذابیت استخدام برای داوطلبان را ندارد؟)
ب: تحولی بودن فرد تایید شود؟ (براستی تحولی بودن کدام فرد تایید میشود؟)
ج: دستگاه مامورت موقت ویژه مرتبط با پست اعلام شده را دارد(کدام دستگاه یا چند دستگاه ماموریت موقت ویژه مرتبط با پست را دارد؟)
د: مجوز برای پستهای ماده ۷۱ ق م خ ک و همترازان ان درخواست شده است.
ه:درصد اشتغال در پستهای متناظربا مشاغل اختصاصی کمتر از ۳۰ درصد است و درخواست برای مشاغل اختصاصی است.(کنترل ویژه)
و: محل خدمت دارای شرایط ویژه ای است مانند اب و هوای نامساعد و ضعیت جغرافیایی خاص نظیر منطقه مرزی و مناطق محروم وکم برخوردار
ز: دستگاه برنامه تحولی دارد و برای تحقق ان درخواست نیروی انسانی در پستهای مدیریتی میانی و ارشد دارد.(کدام دستگاه برنامه تحولی دارد؟)
ط: دستگاه پژوهش محور است ودرخواست نیروی انسانی مرتبط با شغلهای اختصاصی ان است(کدام دستگاه پژوهش محور است؟)
ی: فارغ التحصیلان دارای شرایط احراز شغل مورد درخواست معدود هستند.
۴- از همه مهمتر بر اساس جدول شماره ۱۱ تاییدیه تحولی بودن فرد متقاضی به کارگیری است...
براستی تحولی بودن فرد متقاضی به چه معناست و چه کسانی این شرط را دارند؟
فعلا بخشنامه ابلاغ شده است اما براستی عدالت در بکارگیری نیروها در کجا و بر اساس کدام ضابطه یا ضوابط بین متقاضیان برقرار میشود؟
دقت کرده باشید این بخشنامه دارای شرایط خاص است...
آیا استاندار استان استخدام دستگاهها را کنترل میکند؟
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
اما نکته مهم:
بخشنامه به دستگاههای اجرایی
با عنایت به لزوم رعایت قوانین و مقررات و سیاستهای دولت در خصوص جذب و بهکارگیری نیروی انسانی، دستگاههای اجرایی میبایست درخواست بهکارگیری نیروی قرارداد کار معین جدید را صرفاً در شرایط خاص و با رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوط، با امضای بالاترین مقام وزارتخانه (یا سازمان همتراز) ارسال نمایند.
اما نکته دیگر:
آیا فرد متقاضی درخواست استخدام خود رابه دستگاه اجرایی میدهد و دستگاه موافقت وزیر را کسب میکند و پس از آن جداول تکمیل میشود ؟ در خواست از طرف چه کسی است؟ به وزیر یا دستگاه؟ از طرف متقاضی یا مثلا نماینده؟
دقیقا با توجه به چه مراحلی درخواست داده میشود؟
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
گفتگوی رئیس جمهور و رئیس مجلس در کنار تربت شهید گمنام در محوطه مجلس ، امروز ۱۴ آذر ماه ۴۰۲ در حاشیه تحویل لایحه بودجه ۱۴۰۳
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo
مطلب زیر را در یکی از گروهها دیدم مطلب زیبایی است شما هم بخوانید👇👇👇
چه کسی عدد صفر را اختراع کرد؟!
دانشجویی که در یک کشوری تحصیل میکند، میگوید:
بالاترین امتیاز برای اکثرِ امتحانات در این کشور، ۵ است. اگر دانشجویی به هیچ سؤالی پاسخ ندهد، و بَرگه امتحان خود را خالی برگرداند،
بدون اینکه پاسخی به آنها داده باشد، از ۵ نمره، ۲ دریافت میکند.
در روزهای نخست حضورم، در دانشگاه من از این سیستم اطلاعی نداشتم و تعجب کردم و از یکی از اساتید پرسیدم:
آیا این منصفانه است که یک دانشجو که به هیچ سؤالی پاسخ نداده، شما از ۵ به او ۲ میدهید؟ چرا به او صفر نمی دهید؟
آیا این شیوهی درستی است
جواب داد:
*چگونه میتوانیم به انسان، صفر بدهیم؟*
چگونه میتوانیم به کسی که ساعتِ ۷ صبح، از خواب برخاسته تا در همهی سخنرانی ها، شرکت کند، صفر بدهیم؟
چگونه میتوانیم به او صفر بدهیم درحالیکه او، در این هوای سَرد برخاسته و با استفاده از وسایلِ نقلیهِ عُمومی به موقع رسیده و امتحان داده، و سعی کرده تا سؤالات را حل کند؟
چطور میتوانیم برای شب هایی که برای تحصیل، گذرانده و پول خود را صرفِ خرید دفتر و قلم کرده، و برای مطالعه، کامپیوتر خریده، صفر بدهیم؟
چطور میتوانیم وقتی او تمام سَبک های دیگر زندگی را ترک کرده و سَبکِ زندگی دانشجویی را انتخاب کرده تا تحصیلات خود را دنبال کند، به او صفر دهیم؟
در اینجا، پِسرم، ما فقط به این دلیلکه او جواب ها را نداده به دانشجو صِفر نمیدهیم.
ما حداقل سعی میکنیم به این واقعیت، احترام بگذاریم که این، یک انسان است، و او دارای مغز و تفکر و شُعور است، و او سعی و تلاش کرده، نُمرهای که ما به او میدهیم، فقط برای سؤالاتِ موجود در کنکور یا امتحان نیست،
بلکه به معنای نشان دادن قدردانی و احترام به این واقعیت است که این انسان، انسانی است که سِزاوار کسب نمره است.
راستش گریه کردم، و نمیدانستم چگونه پاسخ دهم.
*من آنجا ارزش خودم را بهعنوان یک انسان، دانستم.*
صِفرها در واقع می توانند انگیزه را برای دانشجویان، کاهش دهند و میتوانند به سُرعت آنها را نابود کرده و باعث شوند آنها بهطور کلی، مطالعه خود را متوقف کنند.
هنگامیکه نُمرهی صِفر در کارنامه داده شود، آنها دیگر انگیزهای برای تحصیل ندارند و ممکن است تصور کنند که، هیچ کاری نمیتوانند انجام دهند.
*این پیامِ عالی را برای همه اساتید، مُعلمان و هر کس که در ارتقاء آموزش و پَرورش و دانشگاه ها نقش دارد باید رساند.*
بیایید دوباره به بهترین روشِ ارزیابیِ دانش آموزان و دانشجویان خود، فکر کنیم!!
به "و اما بعد" بپیوندید👇
https://eitaa.com/engineer_majid_nikkhoo