انقلابِ قَلم
🔰 از زمین به آسمان میبارد؟ (بخش اول) ✍️حمید شخم گر، طلبه حوزه علمیه و محصل در رشته فقه اقتصاد مرکز
🔰 از زمین به آسمان میبارد؟ (بخش دوم)
✍️حمید شخم گر، طلبه حوزه علمیه و محصل در رشته فقه اقتصاد مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر
بنابراین بسیار واضح است که قلوب مؤمنین از این اتفاق نابخردانه آمیخته به درد و اندوه و خشم شود؛ اما از این خشم باید در جهت مثبت استفاده کرد و از همان حربهای که دشمن استفاده کرده بر ضد خودش استفاده کنیم و به جهانیان نشان دهیم که دشمن بسیار ازآنچه که در جهان نشان میدهد حقیرتر است.
در این جهت چند پیشنهاد ارائه میشود:
1- برجستهسازی اتفاقات تاریخی مهم فرانسه: بر تمامی کسانی که زبان رسانه را میفهمند لازم است در جهت برجستهسازی تاریخ سیاه فرانسه و هر کشوری که بهظاهر، از فرهنگ والایی برخوردار است اما سراسر تاریخشان مشحون از امور غیرقابلدفاع است کوشش کنند. نویسندگان به زبانهای مختلف بنویسند و هنرمندان از هنرشان در این جهت استفاده کنند.
2- حمله به فرهنگ غربی: امروزه نهتنها اندیشمندان اسلامی بلکه اندیشمندان غربی نیز معترفاند که فرهنگ غربی با اشکالات متعددی مواجه است. فرهنگی که لذت شخصی را مبنای تمامی رفتارهای جامعه قرار داده است و ارتباط باخدا را بهطورکلی قطع کرده است حتماً از آسیبهای روانی جدی و مشکلات مهم اخلاقی رنج خواهد برد. خصوصاً فرانسه که در مشکلات اخلاقی از اکثر کشورهای غربی جلوتر است. در فرانسه ارتباطاتی که دیگر کشورهای غربی برای زن و مرد متأهل قبیح شمرده میشمارند امری عادی و مقبول است. همجنسبازی و ارتباط با حیوانات در فرانسه امری جاافتاده و عادی است؛ و از این قبیل امور به فراوانی یافت میشود. روشنفکران اسلامی در این زمینه به بهترین وجه میتوانند ایفاء نقش کنند.
3- حمله به نظامات اجتماعی غربی: نظام سکولار غرب در عرصههای مختلف با مشکلات جدی روبرو است. هرچند در تبلیغات و تصاویر به ما تلقین کردهاند که این جوامع از پیشرفتهای خوبی برخوردار هستند اما هر انسان منصف و اندیشمندی که با نظامات اجتماعی غرب مواجه میشود این اشکالات را قبول دارد. دانشمندی بعد از سالها زندگی دریکی از کشورهای غربی میگفت: مردم غرب نیز از وضعیت اداره این کشورها خسته شدهاند ولی چون راهحل جایگزینی به ایشان نشان داده نشده است مجبور به قبول این نظامات هستند. امروز فاصله طبقاتی یکی از معضلات کشورهای غربی است. بهطوریکه جنبشهای مختلفی مانند جنبش جلیقه زردها در این کشورها بر ضد مسائل اقتصادی و فاصله طبقاتی و از این قبیل امور شکلگرفته است.
بنابراین بر هر اندیشمند مسلمان و حتی غیرمسلمان لازم است که در جهت دفاع از کیان اسلام و انسانیت بپا خیزد و هرکس بهاندازه توانش در جهت حمایت از فرهنگ اسلامی و نمادهای آنکه به نحوی نماد بخشی از پیشرفتهای دنیا نیز هستند علیالخصوص نبی مکرم اسلام، جهانیان را وادار کند که به اندیشه فرو روند و سؤالات خویش را از زمامداران خود بپرسند و آنها را مجبور به پاسخگویی نمایند.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
47.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | فتح سوسنگرد
🔻به مناسبت سالروز فتح سوسنگرد، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بخشی از مستند «در لباس سربازی» را که به روایت حضرت آیتالله خامنهای از آزاد سازی سوسنگرد پرداخته است، بازخوانی میکند.
#ببینید
💻 @khamenei_ir
🔰 مدیر طراز جامعه اسلامی (بخش اول)
📚 بررسی ویژگیهای مدیران جامعه اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب
✍ مجتبی میرزایی، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم و معاون پژوهشی مدرسه علمیه انصار المهدی
در نظام اسلامی، همه از حقوق شهروندی برخوردارند.
جمله بالا بخشی از سخنان رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان هموطنان مسیحی است (۱۳۸۲/۱۰/۱۵)
اما آیا برخورداری از حقوق شهروندی در انتخاب مدیران هم اثرگذار است و میشود مسئولیتها را به افراد بیگانه با اندیشه اسلامی واگذار کرد؟
ما در ادامه برخی از ویژگیهای مدیران جامعه اسلامی را در اندیشه آیتالله خامنهای بررسی خواهیم کرد.
1. انتخاب مدیران با معیارهای الهی
جمهوری اسلامی ایران دارای اهداف والای الهی است. جهت جامه عمل پوشاندن به این اهداف، مسئولین و سکانداران این کشتی بینظیر باید مدیرانی با معیارهای الهی باشند.
مگر امکان دارد شخصی که هیچگونه اعتقادی به مبانی فکری یک نظام ندارد بتواند کارگزارش باشد؟
رهبر انقلاب اسلامی دراینباره میفرمایند:
"یکایک معاونین را، یکایک مدیران را، یکایک مسؤولین سراسر کشور را، در بخش خودتان، با معیارهای الهی انتخاب کنید: کاردان، لایق، متدیّن، پاک و آراسته به خصوصیاتی که برای یک مدیر لازم است". (بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاستجمهوری.۱۳۷۲/۰۵/۱۲)
2. احساس تعهد مدیران به خدا و مردم
در بین مدیران کشورهای خارجی مواردی دیدهشده است که در صورت بروز خطا در مجموعهها و زیرمجموعههایشان نسبت به مردم تواضع نموده و عذرخواهی میکنند. اخلاقی پسندیده که باید در میان مسلمانان بیشتر برجسته باشد.
اما نکته منفی که این افراد دارند بیتفاوتی آنان نسبت به احکام الهی و مقاصد خلقت است.
مطابق بیان رهبری، آنچه در ارزیابی مسئولان اهمیت دارد احساس تعهد در قبال خداوند و مردم است و این هر دو باید در منش مدیران وجود داشته باشد. (بیانات در دیدار کارگزاران نظام. ۱۳۸۵/۰۷/۱۸)
احساس تعهد داشتن نسبت به مردم بهتنهایی ارزشمند نیست زیرا که نیاز اجتماعی انسانها بر آنان لازم میکند که قوانین اجتماعی را رعایت نموده تا به خواستههای مادیشان برسند ولی اگر این تعهد به نیت تبعیت از خداوند متعال باشد قابلستایش خواهد بود.
ادامه دارد...
#یادداشت
🆔@manaar_ir
🔰 فریادهای بیصدا
✍️زهرا نجاتی. طلبه سطح دو حوزه
سال 2005 رابرت فوریسون، مورخ و اندیشمند معروف فرانسوی، در مصاحبه با تلویزیون برونمرزی ایران جنایات هولوکاست را انکار کرد و یک سال بعد به سه ماه زندان و پرداخت 7500 یورو جریمه محکوم شد.
ماجرا وقتی جالبتر میشود که بدانیم واکنشهای منفی از سوی مدعیان هولوکاست در کشوری که سالهاست نام مهد دموکراسی را یدک میکشد صورت میگیرد.
کشوری که روزانه اتفاقاتی نظیر ماجرای جرج فلوید توسط پلیس در آن رخ میدهد اما در هیچ رسانهای بازتاب نمییابد.
کشوری که با صدایی بلند دموکراسی و آزادی را فریاد میکند ولی در برخورد خشن با مردم، آن را نقض میکند.
کشوری که دلیل حمایت از توهین یک نشریه به پیامبر اسلام را آزادی بیان عنوان میکند ولی در برابر دخترکی که پدرش به سبک جرج فلوید کشته شد و از مکرون توضیح خواست، سکوت میکند.
کشوری که در هنگام جنگ ایران و عراق سلاح شیمیایی به عراق میدهد و در ماجرای ورود خونهای آلوده به ایران نیز متهم است.
جالب است که اهانت به پیامبر مهربانی و دفاع تمامقد مکرون از این اقدام خبیثانه، در حالی رخ میدهد که بیش از شش میلیون نفر از مردم آن کشور، مسلمان هستند.
البته جرائم فرانسه در دنیا بیش از آن است که این یادداشت گنجایش آن را داشته باشد اما مشارکت در اعمال خبیثانه آمریکا و انگلیس، تجاوز و استعمار کشور الجزایر و مانند آن، تنها بخشی کوچک از این، قصه پرسوزوگداز است.
ایجاد موج رسانهای بر ضد معترضان به ماجرای توهین نیز بخش دیگری از اقداماتشان است. برای نمونه توییتر، پیام کوتاه رهبر انقلاب خطاب به جوانان فرانسه را حذف کرد.
اما جای ناامیدی نیست و همانطور که آیتالله خامنهای پیروزی اسلام و شکست دشمنان را نوید دادهاند باید امیدوار بود چون درواقع جهتگیری عمومی مردم در تمام جهان برخلاف این اهانتهاست و هیچ غباری بر چهره نورانی رسول اکرم نخواهد نشست.
#یادداشت
🆔@manaar_ir
انقلابِ قَلم
🔰 فریادهای بیصدا ✍️زهرا نجاتی. طلبه سطح دو حوزه سال 2005 رابرت فوریسون، مورخ و اندیشمند معروف فر
🌐 پروفسور رابرت فوریسون کیست و آزادی بیان غرب با او چه کرد/ نتیجه سوال درباره هولوکاست در فرانسه چنین است + عکس
https://b2n.ir/196376
#بخوانید
انقلابِ قَلم
🌐 پروفسور رابرت فوریسون کیست و آزادی بیان غرب با او چه کرد/ نتیجه سوال درباره هولوکاست در فرانسه چنی
44.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت آیتالله خامنهای: «اگر یک نفر پیدا شد و علیه صهیونیسم حرف زد -مثل آن آقای فرانسوی که چند جلد کتاب علیه صهیونیستها نوشت و گفت این که میگویند یهودیان را در کورههای آدمسوزی سوزاندند، واقعیت ندارد- طور دیگری با او رفتار میکنند! اگر کسی وابسته به سرمایهداران نباشد و مراکز قدرت سرمایهداری نباشد، نه حرفش زده میشود، نه صدایش به گوش کسی میرسد و نه آزادی بیان دارد!» ۱۳۷۹/۰۲/۲۳
رهبر انقلاب اسلامی پس از اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله که باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شد، در پیامی خطاب به جوانان فرانسوی این اقدام توهین آمیز را محکوم کردند و از جوانان فرانسوی خواستند تا از رئیس جمهور خود بپرسند: «چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟».
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بر همین اساس گزارش خبری «کاریکاتور آزادی» را منتشر میکند.
#ببینید
🎥 تماشای برخط:
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=46773
🌺به کانال تبیینی و تحلیلی مَنار خوش آمدید🌺
هشتگ های موجود تاکنون برای دسترسی آسان به محتوای کانال:
#بیانیه_مأموریت_مَنار
#درباره_مَنار
#سخن_سردبیر
#یادداشت
#یادداشت_کوتاه
#متن_سخنرانی
#پادکست
#ببینید
#بشنوید
#بخوانید
#دعای_پایانی
#عکس_نوشته
#معرفی_کتاب
#محفل_سراج
#گزارش_تصویری
#پیام_مخاطبان
مَنار (معارف ناب امام و رهبری)
🆔@manaar_ir
13950314_15755_128k.mp3
890.2K
همراهان گرامی هرشب ساعت ۲۲، پایان فعالیت روزانه کانال با یکی از دعاهای رهبر انقلاب خواهد بود.
#دعای_پایانی
🆔@manaar_ir
13950809_18517_192k.mp3
3.39M
📚جای کتاب را هیچ چیز نمی گیرد
رهبر انقلاب اسلامی، کمتوجهی به «کتاب و کتابخوانی» را یکی از موانع مهم رسیدن جامعهی ایرانی به جایگاه مطلوب خود میدانند: «[مردم] باید با کتاب اُنس پیدا کنند. در غیر این صورت، جامعهی ایرانی به هدف و آرزویی که دارد نخواهد رسید.» ۱۳۷۴/۲/۲۶ و معتقدند: «در جامعهی ما بیاعتنائی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم میبیند در تلویزیون از این و آن سؤال میکنند: آقا شما چند ساعت در شبانهروز مطالعه میکنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی میگوید پنج دقیقه، یکی میگوید نیم ساعت! انسان تعجب میکند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.» ۱۳۹۱/۷/۲۰
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت بیستوچهارم آبانماه، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، کلیپ صوتی «جای کتاب را هیچ چیز نمیگیرد» را دربارهی ارزش کتاب و کتابخوانی منتشر میکند.
#پادکست
جزئیات بیشتر:
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=34777
انقلابِ قَلم
🎵 رژیم آمریکا منهدم خواهد شد... #پادکست
🔰 لوح | پرچم در احتضار
🔺️ رهبر انقلاب: رژیم آمریکا بشدّت دچار انحطاط سیاسی، مدنی و اخلاقی است و خیلی عمر طولانی نخواهد کرد و منهدم خواهد شد. البتّه بعضیهایشان اگر سرِ کار بیایند زودتر منهدم میکنند، بعضی یک خرده دیرتر منهدم میکنند؛ لکن به هر حال این حقیقت است. ۹۹/۸/۱۳
#عکس_نوشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 آغاز هفته بسیج گرامی باد.
🗓 روز شمار #هفته_بسیج
🆔@manaar_ir
📋 شاخصی همیشگی برای انتخاب
✍️ حمیدرضا باقری، طلبه درس خارج فقه و اصول و محقق و نویسنده تاریخ معاصر
⁉️ ترامپ یا بایدن؟ آمریکا یا چین؟ روحانی یا ...؟ دوگانههایی که همیشه و همهجا هستند، گاهی بین بد و بدتر، گاهی بین بد و خوب و شاید هم گاهی بین خوب و خوبتر باشند؛ اگر چارهای جز انتخاب نیست، کدامیک را انتخاب میکنیم؟ معیار انتخابت چیست؟
✅ ترامپ با همه دیوانگیها، فسادهای اخلاقی و مالی و... اما مخالف سقطجنین، مخالف همجنسگرایی و مدارس مختلط و موافق آیینهای مذهبی است.
اما بایدن با ظاهر اتوکشیدهای که دارد موافق سقطجنین و همجنسگرایی و... است. اینها ملاک است؟
✅ در نظرسنجیهای بهدستآمده آرای ترامپ میان قشر روستایی و مذهبیهای مسیحی بیشتر است و آرای بایدن میان تحصیلکردهها، صهیونیستها و قشرهای شهری و سرمایهدار، بیشتر است.
اینها چه؟ آیا ملاک میشود؟
⁉️از این دوگانهها کدامیک را انتخاب کنیم؟ کدامیک تقابلش با جبهه حق و انبیاء بیشتر است؟
✅ در انتخابات ۸۸ از شعارهای مشهور طرفداران موسوی این بود: "هرچی جواد مواده با احمدینژاده" هرچه به بالا شهر میرفتی و به قشر مرفه و سرمایهدار نزدیکتر میشدی، درصد طرفداران موسوی هم بیشتر میشد.
ازنظر فرهنگ مذهبی هم اختلاف نسبی طرفداران موسوی و احمدینژاد مشهود بود، مثلاً خانمهای حامی احمدینژادی عمدتاً چادری و در طیف مقابل، عمدتاً برعکس بودند، این ماجرا در ۹۲ و ۹۶ هم مشهود بود و قصه ادامه داشته و دارد...
⁉️اما ملاک چیست؟ آیا ملاکی همیشگی برای خارج شدن از تحیر داریم؟
✅ حکایت، حکایت امروز و دیروز نیست، حکایت اینجاوآنجا نیست، آمریکای جنوبی باشد یا شمالی، اروپا باشد یا آسیا یا آفریقا و... حکایت دو خط است که از ابتدای تاریخ در مقابل هم بودهاند و یک شاخصه بسیار مهم که تمایز این دو خط را نشان میدهد.
یک جریان با یک شاخصه مشترک که بدون استثناء در تمام طول تاریخ همیشه مقابل جریان حق و انبیاء ایستاده است و هر جا قرار بر انتخاب بوده است آن گزینهای را انتخاب کرده است که در تقابل بیشتری با جریان انبیاء باشد.
✅ شاخصی که ما را از تحیر میان حرفها و ادعاهای مختلف خارج میکند چیست؟
شاخص "اتراف" به معنی فزونی نعمت که صاحبش را غافل و مغرور و مست کند و موجب طغیانش شود مانع از حیرتزدگی میشود.
👈 به تعبیر قرآن: «وَ ما أَرْسَلْنا فی قَرْیةٍ مِنْ نَذیرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُونَ» هیچوقت و در هیچ مکانی انذار دهندهای را نفرستادیم الا اینکه یک جریان مقابل آن ایستاد، جریان سرمایهداران مرفه بیدرد که مست ثروت و قدرت هستند؛ جریانی که همیشه در مقابل رسولان الهی قرار گرفت و گفت: «قطعاً ما به آنچه برای تبلیغ آن مأمور شدهاید کافریم.»
✅ جریانی که فسادها همیشه از این جریان آغاز میشود و به همین جهت نیز قرآن میگوید: «وَ اذا ارَدْنا انْ نُهْلِک قَرْیةً امَرْنا مُتْرَفیها فَفَسَقوا فیها فَحَقَّ عَلَیهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمیراً» یعنی آنگاهکه اراده الهی بر نابودی یک جامعهای قرار میگیرد کار به دست مترفین که هم فاسد و هم فاسق هستند، میافتد و فساد از آنها به همه مردم سرایت میکند و همه مستحق عذاب میشوند. بهنحویکه میتوان گفت: «تمام این فسادهایی که ملاحظه میکنید از ناحیه این طبقه بالاست که در مردم سرایت کرده است. (صحیفه امام؛ ج ۷؛ ص: ۲۵۹)»
✅ این شبکه هرچه به سمت شکلگیری دهکده جهانی میرویم متشکلتر میشود. امروزه یک شبکه عظیم از مترفین بینالمللی در ابعاد بسیار بزرگ در جهان به وجود آمده است که عمده منابع ثروت و بنگاههای بزرگ اقتصادی دنیا را در اختیار دارد و حامی سازمانهای جهانی است، شبکهای که مهمترین رسانههای دنیا در اختیار اوست، سازمانهای جاسوسی و لابیهای بزرگ برای به قدرت رساندن افراد مختلف در کشورها را در اختیار دارد و محوریت آن نیز در دست صهیونیسم بینالمللی است.
📌برای خارج شدن از تحیر در انتخابمان کافی است بنگریم، جریان مترفین در اطرافمان و یا در جهانمان به کدام سوی تمایل دارد؟ همان سو بیشترین تقابل را با جریان حق خواهد داشت.
📙 ر.ب: بیانات حضرت آقا در ۲۴ آبان ۱۳۷۹- ۱۳ آبان ۱۳۸۱ - ۸ شهریور ۱۳۸۴ - ۱۹ دی ۱۳۷۹ و ۱ فروردین ۱۳۸۶ و https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=3116
#یادداشت
🆔@manaar_ir
13950925_18564_128k.mp3
2.11M
🔊 بسیج صرفاً یک حرکت احساسی نیست، بسیج متّکی است به دانستن و فهمیدن، متّکی است به بصیرت. واقعیّت بسیج هم همین است و در این جهت باید پیش برود. اگر صرفاً احساس بود، احساس با یک اندک چیزی تغییر پیدا میکند. یک عدّهای اوّل انقلاب جزو کسانی بودند که پرشور با انقلاب همراه بودند امّا از روی احساس؛ از روی عمق فهم دینی نبود. بنده با بعضی از اینها ارتباط داشتم، آشنا بودم، در دانشگاه و بیرون دانشگاه اینها را میشناختم؛ عمق دینی نداشتند. نتیجه این شد که با نشست و برخاست با بعضی آدمهایی که زاویهی با انقلاب داشتند، اینها هم با انقلاب زاویهدار شدند -خاصیّت زاویه هم این است که اوّل خیلی محدود شروع میشود، [امّا] هرچه انسان خط را پیش برود، این فاصله بیشتر میشود، دهنه وسیعتر میشود- شدند مقابل انقلاب. بسیج همراه با بصیرت است. اینکه بنده سال ۸۸ روی بصیرت تکیه کردم، عدّهای ناراحت شدند، عصبانی شدند، طنز گفتند، بد گفتند، مقاله نوشتند علیه اینکه چرا میگویید بصیرت، بهخاطر این است؛ بصیرت مهم است؛ دانستن و فهمیدن مهم است.
بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان ۱۳۹۵/۹/۳
#پادکست
#هفته_بسیج
🆔@manaar_ir
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه،۲۹اسفند۱۳۴۱:
اولاد فاطمه- سلام الله علیها- در طول تاریخ اسلام همیشه در برابر دستگاههای ظالم و جائر ایستادند و از اسلام دفاع کردند؛ زجرها کشیدند؛ ناسزاها شنیدند؛ لای جرز قرار گرفتند؛ دسته جمعی سر بریده شدند، قتل عام شدند، به شهادت رسیدند، مع الوصف مقاومت کردند و نگذاشتند که بدخواهانْ اسلام را از بین ببرند و احکام خدا را محو و نابود کنند.
#عکس_نوشته
#هفته_بسیج
🗒 عوامل ایجاد بسیج عمومی در کلام امام راحل
✍️ مجتبی میرزایی، طلبه درس خارج حوزه علمیه قم و معاون پژوهشی مدرسه علمیه انصار المهدی
ازجمله آرمانهای امام خمینی تشکیل حزبی به نام حزب مستضعفین بود.
ایشان دراینباره می گویند:
" من امیدوارم که یک حزب به اسم «حزب مستضعفین» در تمام دنیا به وجود بیاید و همه مستضعفین باهم در این حزب شرکت کنند و مشکلاتی که سر راه مستضعفین است از میان بردارند." (صحیفه امام، ج 9، ص 280).
آرزویی که در قالب تأسیس بسیج مستضعفین محقق گردید و ثمرات و برکات بسیاری را در ابعاد مختلف باقی گذارد که اکنون در آن سوی مرزها الگویی برای مجاهدان الهی قرار گرفته است. اتفاقی که آیتالله خمینی آن را پیشبینی کرده و امیدوار بدان بود:
"من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملتهای مسلمان عالم باشد و قرن پانزدهم (قمری) قرن شکستن بتهای بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید بهجای شرک و زندقه و عدل و داد بهجای ستمگری و بیدادگری و قرن انسانهای متعهد بهجای آدمخواران بیفرهنگ باشد." (صحیفه امام، ج 12، ص 160)
اما چه چیزهایی بسیج عمومی را تحقق می بخشد؟
امام (ره) مواردی را بهعنوان عامل ایجاد بسیج عمومی برمیشمارند که در ادامه به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد:
1. اعتقاد به معاد
ایشان یکی از عوامل گرایش مردم به سمت تشکیل بسیج عمومی و قیام لله را اعتقاد به معاد میدانند:
"آن امری که میتواند مردم را بسیج کند آن اعتقاد به این است که غیرازاین عالم یک جای دیگر هست بهتر ازاینجا" (صحیفه امام، ج 11، ص 184)
2. روحانیت
روحانیت در راستای وظایف انبیاء، به تزکیه و تعلیم و تربیت مردم میپردازند و باراهنماییهای خویش، راه صحیح را به مردم نشان میدهند.
امام خمینی (ره) درباره نقش روحانیت در ایجاد بسیج عمومی مردم فرمودند:
"در تمام مراحل انقلاب، روحانیت نقش اول داشت؛ یعنی دانشگاهیها بودند، روشنفکرها همهشان نه البته، دانشگاهیها، دانشجوها تقریباً اکثراً همیشه همه، بازاری چه و چه، همه اینها نقشی داشتند. لکن آنکه ملت را بسیج کرد، آن روحانیون بودند." (صحیفه امام، ج 11، ص 461)
3. عنایت الهی
خداوند دارای رحمت واسعه برای تمامی بشر چه کافر و چه مؤمن هست؛ اما گاهی عنایت الهی به قوم و افرادی خاص که خالصانه و عاجزانه خداوند خویش را صدا میزنند و از او استعانت میجویند شامل میشود.
امام خمینی (ره) معتقدند، عنایت الهی بود که جمعیتی 35 میلیون نفری در قالب بسیج عمومی قرار گرفتند:
"اما خدا خواست که سیوپنج میلیون جمعیت بسیج ایمانی بشوند برای خدا. یک تحولی پیش آورد خدا که نفوس این سیوپنج میلیون جمعیت را متحول کرد به یک نفوس دارای ایمان. قدرت ایمانی پیدا کردند؛ یعنی جوانها نمیترسیدند از اینکه حالا اگر رفتند مقابل تانک کشته بشوند. شهادت را میخواستند."(صحیفه امام، ج 12، ص 242).
#یادداشت
#هفته_بسیج
مَنار (معارف ناب امام و رهبری)
🆔@manaar_ir
انقلابِ قَلم
🎵 بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند. #پادکست #هفته_بسیج 🆔@manaar_i
🔈 راه بسیج، راه امام حسین-علیه السلام/ گفتاری از آیت الله سید علی حسینی خامنه ای
تناسبی هست میان هویت و حقیقت بسیج با هویت محرم و عاشورا. بسیج افتخار دارد که پیرو مکتب عاشوراست. البته عاشورا اوج فداکاری و ایثار است. همهی تاریخ، همهی عالم، مسئلهی عاشورا و حسینبنعلی (علیهالسّلام) و اصحاب وفادار او را با این خصوصیت شناختهاند؛ فداکاری، ایثار در راه خدا و در راه تحقق اهداف الهی؛ لیکن مسئلهی عاشورا فقط این نیست. بله، برجستهترین و نمایانترین خصوصیت عاشورا، همین فداکاری و شهادت است؛ ولی در ماجرای عاشورا حقایق دیگری هم وجود دارد. از آغاز حرکت از مدینه، بذر معرفت پاشیده شد - این یکی از خصوصیات حادثهی عاشوراست - بذر بصیرت پاشیده شد. اگر مردمی، امتی از بصیرت برخوردار نباشند، حقایق گوناگون، کار آنها را اصلاح نخواهد کرد؛ گره از مشکلات آنها گشوده نخواهد شد. بنابراین اخلاص، موقعشناسی، پاشیدن بذر یک حرکت فزایندهی تاریخی، از خصوصیات مهم عاشوراست. ماجرا فقط در ظهر عاشورا تمام نشد؛ در واقع از ظهر عاشورا یک جریانی در تاریخ شروع شد، که همچنان رو به افزایش و گسترش است. بعد از این هم همین خواهد بود. امام حسین (علیهالسّلام) برای اعلای کلمهی حق و برای نجات خلق، همهی داشتههای خود را به میدان آورد.
بسیج، همین راه است؛ همین حرکت است؛ همین هدفهاست؛ همین ابزارها و وسیلههاست.
۱۳۹۰/۰۹/۰۶
🔷 راه زندهماندن فضیلتهای انقلاب
اگر روحیه بسیجی را ازدست دادیم چه؟ اگربه جای توجّه به تکلیف و وظیفه وآرمان الهی، به فکر تجمّلات شخصی خودمان افتادیم چه؟ اگر جوان بسیجی را، جوان مؤمن را، جوان بااخلاص را - که هیچ چیزنمیخواهد جز اینکه میدانی باشد که در راه خدا مجاهدت کند - درانزوا انداختیم و آن آدمپرروىِ افزونخواهِ پرتوقّعِ بیصفاىِ بیمعنویّت را مسلّط کردیم چه؟ آن وقت همه چیز دگرگون خواهد شد. اگر در صدر اسلام فاصله بین رحلت نبىّاکرم صلواتاللَّهوسلامهعلیه و شهادت جگرگوشهاش پنجاه سال شد، در روزگار ما، این فاصله، خیلی کوتاهتر ممکن است بشود و زودتر از این حرفها، فضیلتها و صاحبان فضایل ما به مذبح بروند. باید نگذاریم. باید در مقابل انحرافی کهممکن است دشمن بر ما تحمیل کند، بایستیم.
🔴 ... بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.
۱۳۷۱/۰۴/۲۲
#هفته_بسیج