جواب اینجاست👇👇👇
1⃣ اون آدمها خودشونو مقایسه میکنن با تمام استعدادهای نامحدودی که بهشون دادهشده مثل
🔹عقل
🔹فکر
🔹روح
🔹وجدان و....
و مقایسه میکنن با امکاناتی که بهشون داده شده
2⃣ خودشون رو مقایسه میکنن با وظیفه و تکلیف
که آیا آن را انجام دادهاند یا نه؟
3⃣ خودشونو مقایسه میکنن با کارهایی که برای دنیا انجام دادن.
(مثلا کارهایی که برای همسرشون یا بچه شون انجام دادن)
4⃣ خودشونو مقایسه میکنن با اهل باطل
(مثل کشورهایی که درمسیرحق نیستند و چقققدر تلاش کردند برای غیر این مسیر)
5⃣ خودشونو مقایسه میکنن با اهل حق
(مثلا حضرت علی رو الگو قرارمیدن و کارهای خودشونو با معیارهایی که حضرت علی معرفی کردند میسنجند)
و در آخر.....
6⃣ خودشونو مقایسه میکنند با فاصله ای که با نامحدود دارند
♾ با خدا ♾
و دوری راه تا او (بُعْدِ الطَّریق)
برای همینه که میبینند هر کاری که انجام میدن هنوز درحد صفره
و خودشون و کارهاشونو کم میبینند
(آه مِنْ قلّة الزّاد)
و برای همین لحظه لحظه در حال تلاشند
#دین_اصیل ۵
🔲 @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
📌ساعت ۱۷ 📌📌
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز
منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴
🔰 علوم اهلبیت(علیهمالسلام)
عبد السّلام بن صالح هروى گويد:
شنيدم حضرت رضا (عليهالسّلام) میفرماید:
رحمت خدا بر بندهاى باد كه امر ما را زنده دارد.
عرض كردم : امر شما چگونه زنده میگردد؟
فرمود : علوم ما را فراگيرد و آن را به مردم نيز بياموزد، زيرا اگر مردم نیکویی سخن ما را دريابند حتما [بما گرايش پيدا مىكنند و] پيرو ما مىشوند
عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا
فَقُلْتُ لَهُ فَكَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ
قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا...
📚 معانی الأخبار، شیخ صدوق(م۳۸۱ق)، ج۱، ص۱۸۰
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم ؟
💠 @Ensan_Jari
همتی-موسوی.mp3
26.64M
#جلسه_شنبه_شبها
🗒 ۱۰شهریور ۱۴۰۳
🔸بخش اول
🎙 حجةالاسلام همتی
🗓 با موضوع: عزم و عوامل سلب آن
📝 ▪️هر ارادهای را عزم نمیگویند؛ عزم جنبه الهی دارد
▪️از عوامل سلب عزم:
➖موسیقی /جدیت با هیجان متفاوت است
➖مخدرات
➖نقش تعادل جسم در همت و عزم و برنامه دشمن در این زمینه
➖فرافکنی در حل مشکلات/ در برابر عهدهداری و مسئولیتپذیری دینی
▪️مهندسی فرهنگی و مهندسی نوع نگاه از کودکی در سیستم آموزشی
✅ راهحل: ابتدا باید جمعی تشکیل دهیم و سپس برای رفع مشکلات کار و کنشگری کنیم و طرحی بریزیم
🔸بخش دوم 44:29
🎙 جناب آقای سید محمد موسوی
🗓 با موضوع: عزم بر حسینیماندن
📝▪️لازمه پر رنگ بودن ارتباط با مسیر اباعبدالله در تمام طول سال، حرکت در مسیر عزم است
▪️مراتب روحی و ایمان، در عزم و ثبوت فرد ظهور پیدا میکند
➖فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْ(احقاف/۳۵)
▪️زندگی در مدرسه امروز، زندگی در مسیر اراده است و جنگ، جنگِ ارادههاست
▪️پایگاه اراده و عزم، قلب سالم و سلیم است
▪️اشاره به روایتی: شوق و اراده و عزم متفاوت است
✅ از عوامل ارادهساز:
➖توسل و روضه
➖توجه به آرمانها و هدفهای عالی و افراد الگو
▪️شور و شعور حسینی، هر دو لازم است
🔸 @Ensan_Jari 🔸
📸 گزارش تصویری جلسه شنبه ۱۰شهریور
با سخنرانی حجةالاسلام همتی و جناب آقای موسوی
🔹 کانون فرهنگی تبلیغی انسان جاری
#گزارش_تصویری
🔘 @Ensan_Jari
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: جناب آقای سید محمد موسوی
🗓 با موضوع: مروری بر کتاب «تو میآیی»
📌 ساعت : ۱۹:۳۰ 📌
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
🔸 @Ensan_Jari 🔸
انسان جاری
و در آخر..... 6⃣ خودشونو مقایسه میکنند با فاصله ای که با نامحدود دارند ♾ با خدا ♾ و دوری راه تا او
.
شاید تا حالا باخودتون فکرکرده باشید که چرا توی این عالم این همه ظلم اتفاق میفته؟
و اینکه چرا خدا جلوی این ظلمها رو نمیگیره❓
اصلا مگه خدا عادل نیست؟
چرا میزاره این همه به آدمها ظلم بشه؟
وهزاااارتا سؤال دیگه که آدمو وادار میکنه به اینکه این چه عالمیه؟
و ما چرا زندهایم؟❓❓❓❓
انسان موجودی مختاره که اگرنتونه راهشو انتخاب کنه، دیگه اون آدم مختار نیست و مجبوره
پس انسانِ مختار در اینجا باسوءِ انتخاب خودش داره ظلم رو انتخاب میکنه
و این عدالت خداست که اجازه انتخاب داده.
و باز هم عین حکمت وعلم خداست که میذاره تو اون ظلم رو ببینی و واکنشت چیه❓
👈 آیا در مقابل ظلم میایستی.
👈 یا با ظلم همراهی میکنی.
👈 یا کاری انجام نمیدی و با ظلم کنار میای.
👈 یا جلوی ظلم احساس حقارت و ضعف میکنی و «ابرقدرت» هستی رو کسی غیر از خدا میدونی
و نهایتا
وجود ظلم زمینهای است برای این نشانه(آیه) برای اهلسنجش :
کسانی که با سنتهای خدا همراهی کنند پیروز و رستگارند هرچند در ظاهر در مقابل ظالمان در موضع ضعف باشند
#دین_اصیل ۶
🔶 @Ensan_Jari
🔰 درمانی برای خستگی دل
امیرالمؤمنین (علیهالسلام):
💠 اِنَّ هذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَما تَمَلُّ الاَْبْدانُ فَابْتَغُوا لَها طَرائِفَ الْحِكَمِ؛
✍ دلها نيز مانند بدنها خسته مىگردد، بـراى شادابی دل، در پى حكمتهاى نو و دلپسند برآييد.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۹۱
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم؟
🔶 @Ensan_Jari
🔰 یقین، مزد مجرمان نیست❗️
🔸دوستى مىناليد كه من با اين همه برهان و استدلال به يقين و اطمينان نرسيدهام و نمىدانم از كجا بايد به يقين رسيد.
گفتم: تو با احتمال شروع كن و شكر كن و آنچه را كه يافتهاى به كار بگير تا آنچه را كه ندارى به تو بدهند؛ كه:
«... مَن عَمِلَ بما عَلِمَ، وَرَّثَهُ اللّه عِلْمَ ما لَمْ يكن يعلم»؛
هر كس به دانش خود و معرفت خود عمل كند خداوند او را توفيق مىدهد و آنچه نمىداند و نمىتوانست بداند به او مىسپارد.
🔸يقين «مزد» شاكران است. مزد آنهايى است كه به تذكرات حق و هدايتهاى او توجه داشتهاند و عمل كردهاند؛ كه:
💠 وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ(سجده/۲۲)
؛ چه كسى ستمكارتر است از كسى كه به نشانههاى پروردگارش يادآورى شده و با تمام هدايتها و فرصتها،
«ثُمَّ أعْرَضَ»؛ سپس اعراض كرده.
ما از كسانى كه مجرم هستند و اعراض كردهاند انتقام مىگيريم
و آنها را به خَتْم و طَبْع و وَقْر و خِزْى و وَهْن مبتلا مىسازيم تا آنجا كه از ادراكات حسى و قلب و گوش و چشم خود هم محروم مىگردند.
كسانى كه كفر مىورزند و به هدايتها روى نمىآورند و شكر يادآورىها و هدايتها را نمىكنند، محروم مىشوند و گرفتار مىگردند.
🔸گفتم اين هدايتهاى مستمر و مداوم براى همه مىآيد. مىبينم كه به من تذكر مىدهند كه به فلانى كمك كن.از فلان بگذر. فلانى را درياب. مىفهمم كه تو گرسنهاى و من امكان دارم، تو گرفتارى و من توانايى دارم.
مىفهمم و به من تذكر مىدهند و برايم جا مىاندازند و به من فرصت مىدهند، ولى من اعراض مىكنم.
گفتم داستان، فقط داستان محرمات و واجبات نيست،
كه داستان هدايتهاى مستمر و تذكرات مداومِ در راه است.
📚 آیههای سبز، ص۷۷ / درسهایی از انقلاب، دفتر سوم(کتاب قیام)، ص۱۶۴
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری
✅ @Ensan_Jari
انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمعخوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⏰ ساعت ۱۶:۳۰ 📌📌
⚠️ یادآوری جلسه جمعخوانی
امروز
منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴
🔰 سر نخ سؤالات
🔅 گذشته از حس كنجكاورى و عشق به آگاهى، ضرورت طرح سؤال، به خاطر جريان گرفتن فكر و رسيدن به شناخت و سنجش و انتخاب و عمل است.
ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضيح مىدهد؛ چون انتخاب، بدون ارزيابى و شناخت ممكن نيست و شناخت، از تفكر مايه مىگيرد.
و سؤال فكر را به جريان مىاندازد.
مادام كه سؤالهايى در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره مىگيرى و نه از تفكرات ديگران؛ چون كسى كه اشتهايى ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد كرد.
🔅 پس از اين مرحله، مرحلهى تنظيم سؤالها و سرنخ پيدا كردن است.
✅ به دوستى كه سؤالش را فراموش كرده بود گفتم:
اگر خواستى فقط يك مسأله را بپرسى، از اينجا شروع كن كه چگونه سؤال كنم.
🔸آن روزها... كه در نزديكى زمستان، مادرم لباسهاى ما را آماده مىكرد، و آنها را مىشكافت و دوباره مىبافت، گاهى براى شكافتن از خود ما كمك مىگرفت.
براى شكافتن لباس، ما مدتها سَرِ هر نخى را مىكشيديم، امّا به جايى نمىرسيديم تا اين كه سرِ نخ اصلى پيدا مىشد و يا اين كه به دستمان مىدادند... در اين لحظه باز شدن هر گره، گرههاى ديگر را هم، باز مىكرد... و چقدر راحت و شيرين، صدا مىداد.
🔅من از آن روزها اين تجربه را به يادگار دارم كه اگر سؤالها درست مطرح بشوند و از سر نخ شروع بشوند، با حل هر سؤال و باز شدن هر مشكل، سؤالها و گرههاى ديگر هم باز مىشوند.
ما در طرح سؤال از آخر شروع كردهايم، درست مثل كسى كه مىخواست لباس را از آن طرف بشكافد... پيداست كه گره گره، يك عمر صرف مىشد و عاقبت هم، نخها تكه تكه و بريده بريده، به دست مىرسيد.
📚 آیههای سبز، ص۹۳ / روش نقد، ج۱، ص۶۷
#دین_اصیل
#خاطرات_و_حکایات از مرحوم استاد صفایی حائری
┏━ °•🖌•°━┓
@Ensan_Jari
┗━ °•🖌•°━┛
موسوی-تو میایی.mp3
14.19M
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 جناب آقای سید محمد موسوی
📒 ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
🗓 با موضوع: مروری بر فرازی از کتاب «تو میآیی» (بخش عصر انتظار و حقیقت انتظار)
📝 ▪️ما از مصلِح و همچنین از دین چه انتظاری داریم؟ و حقیقت این دو چیست؟
آیا این دو قرار است که مطابق توقع ما عمل کنند؟
آیا ما مجموعهٔ دین را کامل دیدهایم؟
مجموعهٔ دین تشکیل شده است از:
1⃣ هدایتها
2⃣ معارف(مبانی-پایهها)
3⃣ عقاید(مقاصد-آرمانها)
4⃣ نظامها
5⃣ احکام
▪️دین هم توقعات ما را تنظیم میکند و هم به توقع ما پاسخ خواهد داد؛
🔸اما آیا ما احساس احتیاج و اضطرار به دین داریم؟
▪️اهداف دین را فدای احکام دین نکنیم
▪️ما در اعتقاد به خدا مشکل نداریم، در اعتماد و نیاز و اضطرار به خدا مشکل داریم/ الٰهی أوْقِفْنی عَلیٰ مراکِزِ إضْطِراری
▪️چرا زندگی بدون حجت خدا برای ما کمبودی ندارد؟
چون کفش دنیا هنوز برای ما گشاد است و بعد از هفتاد سال را درک نمیکنیم و میزان ارتباط با عوالم هستی و محدود بودن امکانات، حس، عریزه و علم خود را درک نمیکنیم
◽️ @Ensan_Jari ◽️
💫 بازخوردگیری | نظرخواهی 💡
🙏ممنون میشیم پاسخ دو سؤال زیر را هرچند مختصر و کوتاه برای ما ارسال کنید:
1⃣ اگر شما بخواید موضوع سخنرانی رو تعیین کنید چه چیزی انتخاب میکنید؟
نیازهای «فکری-علمیِ» خودتان،خانوادهتان، اطرافیان و جامعه را چه چیزی میدانید؟
1➖ از مراکز فرهنگی مثل ما
2➖مشخصاً از کانون ما
توقع دارید کدامیک از این نیازها را برطرف کنیم؟
اگر خودتان جای سخنران یا مدیر یک مجموعه فرهنگی(یا جای ما) باشید روی چه مباحثی با چه روشهایی تمرکز میکنید؟
2⃣ چقدر از مباحث مجازی و حضوریِ «کانون انسان جاری» را پیگیری کردید و تا حال حاضر فعالیت مجموعهٔ ما را چگونه ارزیابی میکنید؟
🎗نظر، انتقاد و پیشنهادات شما را شنواییم:
🆔 @vamir2000
┏━••🔸💠🔸••━┓
@Ensan_Jari
┗━••🔸💠🔸••━┛
#جلسه_شنبه_شبها
🎙 در محضر: جناب آقای سید محمد موسوی
📒 با موضوع: مهدویت
📌 ساعت : ۱۹:۳۰
🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری
بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹
( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست)
ꕥ• @Ensan_Jari •ꕥ
May 11
🔰 ارزش خودسازی و لزوم آن برای پیشوایان
وَ قَالَ عليهالسلام :
مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ
✍ و درود خدا بر او، فرمود:
كسى كه خود را جلودار مردم قرار داد، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آگاه کند، و پيش از آن كه به گفتار آداب بیاموزد، با كردار ادب کند
وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلاَلِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ
✍ و آن كس كه خود را تعليم دهد و ادب كند سزاوارتر به تعظيم است از آن كه ديگرى را تعليم دهد و ادب بياموزد
📚 نهج البلاغه، حکمت۷۳
#چقدر_با_میراث_حدیثیمان_مأنوسیم
🔸 @Ensan_Jari