فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
.
.
«یک نیمه من شعور افلاطون است
یک نیمه دیگرم دل مجنون است»
.
✅ "مارا به علاقه مندان علوم اجتماعی معرفی کنید"
.
◾شعر
◾فلسفه
◾علوم اجتماعی
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
30.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تبیین مفهوم "جری تمدنی" در مواجهه با تمدن مدرن
🔺حجت الاسلام #یزدان_پناه
____
#علوم_انسانی_اسلامی #تمدن
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
"اعتراضات از توهم تا واقعیت"
📝یادداشتی از #فاطمه_داداشی
کانال شخصی خانوم داداشی:
🆔 @fatemedadashi_arani
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4~1.mp3
14.01M
▪️#پادکست_نظامی_گنجوی
▪️لیلی و مجنون
▫️قسمت چهارم
[بنشست و به هایهای بگریست]
خوانش و شرح: محمدرضا طاهری
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
از بــاغ مــیــبرنــد چــراغــــانــــی ات کنند
تا کـــــاج جشـــــنهای زمستانی ات کنند
پوشانده اند صبـح تــو را ابـرهـــــای تــار
تنـهــا به این بهــانه که بارانـــــی ات کنند
يـــوسف به اين رها شدن از چاه دل مبند
ايـن بــار مـي بــرنـد كه زنــــداني ات كنند
ای گل گمان مکن به شب جشـن میروی
شــاید به خـــاک مرده ای ارزانی ات کنند
یک نقطه بیش فـرق رحیم و رجیم نیست
از نقطـــه ای بتـرس که شیطانی ات کنند
آب طلب نکرده همیشـــه مــــــراد نیست
گاهــی بــهانه ایست که قربانی ات کنند
#فاضل_نظری
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
♦️ به نظر من اشعار مولانا اصول اصول دین ما هستند. نباید از اشعار دیوان شمس دور باشیم.
📝 #امام_خامنه_ای
◾ شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به #دیوان_شمس به خاطر زبان مخصوص دسترسی نداشته باشد، که خیلی از ما نداریم و آن را کسی یک قدری دور دست بداند؛ مثنوی مولوی که خودش میگوید و هو اصول اصول دین، واقعا اعتقاد من هم همین است.
____
#شعر
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🔹تاکنون کتاب اخلاقی نوشته نشده است. کتاب اخلاقی خود باید درمان باشد.
📝 ویژگی های کتب اخلاقی، بخش دوم
#امام_خمینی
🔸ناگفته نماند: گرچه در كتب اخلاقى موشكافي هايى داريم ولى در حقيقت، آنها كتب اخلاقى نيستند؛ زيرا كتاب اخلاقى آن است كه بيانات طورى باشد كه كأنّه مخلوط به عمل است و در ضمن تعليم ريشهها و مبادى اخلاق، عمل اخلاق و فضيلتى را هم به خواننده تحميل كند؛ مثل نسخه نباشد كه بنويسند و به دست مردم بدهند، بلكه مثل دوا باشد كه به خورد مردم داده شود؛ لذا با اينكه كتب اخلاقى فراوانى در تشقيق شقوق و اقسام صفات و توليد كدام از كدام و سر منشأ شدن چه براى چه نوشته شده؛ ولى در حقيقت كتب اخلاق جامعى نيستند؛
🔸 مثلًا غزالى كتاب اخلاقى نوشته كه خيلى مفصل است و خيلى هم تشقيق شقوق نموده و ريشههاى هر صفتى را بيان كرده و گفته كه از ازدواج دو صفت، چه حاصل مىشود؛ مثلًا اگر كبر با طمع مزدوج باشد، بچه خبيثى كه از اين والدين ناپاك حاصل مىشود، چه توله سگى مىشود، البته نمىتوانيم بگوييم غزالى مرد بىاطلاعى بوده، ليكن كتابش يك كتاب اخلاقى نيست؛ چون خودش مرد اخلاقى نيست لذا نتوانسته عمل را به خواننده تزريق كند.
🔸مرد اخلاقى آن است كه حقايق را بيان كند و بگويد كه كدام شخص چه حرف متين اخلاقى حكيمانهاى زده است، ولى اين مرد پر كينه و عداوت با اينكه در كتابش كه اسمش را كتاب اخلاقى گذاشتهاند، از هر درويش بىپدر و مادرى نقل مىكند كه چه گفت، ولى از صادقين عليهما السلام با آن بيانات حكيمانهاى كه دارند سخنى نقل ننموده است، پس اين كتاب چه تأثيرى خواهد بخشيد؟
🔸و الحاصل: مىتوان گفت كه اين گونه از كتابها، كتاب اخلاقى مناسب با موضوع نيستند، گرچه به اين نام نوشته شدهاند؛ زيرا غير از تشقيق شقوق و ريزهكاريهايى كه خواننده در اينها گم مىشود، عمل به يادش نمىافتد و اين تخيّل صور و ريزهكاريها، خودش حجابى مىشود.
🔸و الحاصل: گرچه كتب اخلاقى نوشته شده، مثلًا ابن مسكويه كتاب اخلاقى نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و خواجه نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و كلماتى مخلوط ننمودهاند كه انسان را به عمل وادارد.
مفاتيح شيخ عباس هم كتاب دعاست اما طورى ننوشته كه انسان را به عمل وادارد.
بلى، انسان علم پيدا مىكند كه در اول ماه شعبان اين اعمال هست. و ممكن است آن را طورى نوشت كه هر كه بخواند عمل هم بكند، البته اين در صورتى است كه مقارن با تبشير و خواص و آثار و تعريف روحانيات باشد.
خلاصه: كتاب اخلاقى نوشته نشده است.
📚تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 361
——————-
#عرفان_خمینی #اخلاق
__
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
30.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تاثیر مباحث انسان شناسی بر علوم انسانی
🔺حجت الاسلام علی #امینی_نژاد
.
.
#علوم_انسانی_اسلامی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🔷 جامعه ما هنوز پرسش فلسفی میتواند داشته باشد...
📝 دکتر #محمد_تقی_چاوشی
◾️ من معتقدم ما و جامعه ما می تواند فلسفه و پرسش فلسفی داشته باشد. جامعه ای که بحران دارد ، پرسش دارد و جامعه ای که پرسش دارد می تواند #فلسفه داشته باشد. هنوز از خیابان ها و جوهای افغانستان و عراق و سوریه بوی خون می آید. در جامعه ما هر چند روز یک بار خبری رسانه ای می شود که همه را بهت زده می کند. چنین جامعه ای پرسش دارد و بر اهل فلسفه است که برای حل آنها بشتابند.
◾️غرب چنین موقعیتی ندارد و من فکر می کنم غرب دیگر پرسشی ندارد.اگر بخواهیم درباره غرب حرف جدیدی بزنیم باید از غرب و عدم پرسش گری صحبت کنیم. همانچیزی که هیدگر تلاش کرد آن را احیا کند.
#پاره_فکر
#فلسفه_غرب
___
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
ای بیتو دلتنگم، بازیچهی توفانها
چشمان تبالودم، باریکهی بارانها
مجنون بیابانها، افسانهی مهجوری است
لیلای من اینک من: مجنون خیابانها
🔥آویختهی دردم، آمیختهی مردم
تا گم شوم از خود، گم، در جمع پریشانها
آرام نمییارد، گویی غم من دارد
آن باد که میزارد، در تنگی دالانها
با این تپش جاری، تمثیل من است آری
این بارش رگباری، بر شیشهی دکانها
با زمزمهیی غمبار، تکرار من است انگار،
تنهایی فوّاره، در خالی میدانها
در بستر مسدودم، با شعر غمآلودم
آشفتهترین رودم، در جاری انسانها
دریاب، مرا ای دوست، ای دست رهاننده!
تا تخته برم بیرون، از ورطهی توفانها
#حسین_منزوی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
"مستبدِ صالح" یا "دیکتاتورِ ظالم"
دو تفسیر موجود از ولایت فقیه
📝 #طاها_مجاهد
🔷 مستبد صالح غالبا نوع نگاه و تفسیر احزاب سیاسی مذهبی و حزب اللهی از مفهوم ولایت است که نوعا تصوری درست از رابطه جمهوریت با ولی فقیه را ندارند. در مدل اجرایی راهبردهای ولی فقیه کنش گری هایی حداقلی بدون جذب حداکثری دارند. گفتمانشان دوگانه ساز است و از نظر فرهنگی سنخیتی با فرهنگ فکری ولایت فقیه ندارند.
دیکتاتور ظالم نوع نگاه مردمی است که ولایت فقیه را از منظر تفکر قائلین به مستبد صالح فهمیده اند. آنان در صالح بودن راهبرد های ولی تردید دارند و این به دلیل مواجه ای است که رسانه از ولی فقیه برایشان ساخته.
شما اگر درچهل سال گذشته تیتر اخبار روز بعد سخنرانی ولی فقیه را نگاه کنید فکر میکنید کل حرف او در چهل سال چند جمله تکراری حوصله سربر بیشتر نبود.
شما در اوج بحران های سیاسی که بازی رسانه ای آن را ایجاد میکند اگر از طریق همین رسانه صحبت های ولی را نگاه کنید فکر خواهید کرد او کل سخنرانی اش را برای دعوای خاله زنک بازی این حزب های قدرت طلب اختصاص داده بود.
نمیدانند خود او نود درصد صحبت را سر مسئله دیگری برده بود و صرفا به آن مسئله موجود در رسانه اشاره کرده تا به ملت برساند این مسئله کشور نیست، مسئله کشور فرهنگ است، فکر است، علم است...
اما روز بعد کل تتیر های رسانه همان حرف سیاسی و حاشیه ای او میشود در واقع ولی فقیه را رسانه احزاب تاویل به اغراض سیاسی خود میکنند.
افرادی که به اسم تحلیل گر در بحرانها می آیند طوطی صفت صورت بی مغز و فکر، حرف های ولی را تکرار میکنند بدون اینکه بویی از تحلیل و عمق فکری آن را بدهد. مردکهای قدرت طلب ویترین ولایت را نگه داشته اند.
🔸ما هنوز بعد از چهل سال نتوانسته ایم مفهوم رابطه ولایت با مردم را بفهمیم و عمیقا معتقدم هر یک از مدل های علوم انسانی اسلامی برای اجرا بدون فرهنگ سازی مفهوم ولایت غیر ممکن است. ولایت چه به معنی ولی فقیه چه به معنی ولی در خانواده....
___
#ولایت_فقیه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🔷 بزرگان حوزه هیچ فکری برای برنامه ریزی حوزه و مدیریت آن نکرده اند.
#سید_علی_خامنه_ای
#تحول
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🔸قیامت اکثرانسان ها با حیوانات فرقی ندارد.
🔹اکثر انسان ها در واقع با حیوانات یکی هستند.
📝 #امام_خمینی
- بعضى از افراد بشر با اين گمان كه انسان غير از حيوان است دلشان را شاد نمودند؛ زيرا گمان دارند كه چون انسان در مقابل حيوان محسوب مىشود، پس حشر آنها حشر حيوانى نخواهد بود.
اين گمان باطلى است و قضيه آن چنان نيست كه آنها گمان مىكنند، بلكه خيلى از افراد بشر همانند حيوانات خواهند بود و نبايد گمان كرد كه چون در منطق، انسان را قسيم ساير انواع حيوان قرار دادهاند، انسان از ساير انواع حيوان برتر است؛ زيرا فاصله وجودى بين كرم خراطين و ميمون بيشتر از فاصله وجودى بين ميمون و انسان است؛ چون ميمون كه از درك و شعور برخوردار است به انسان نزديكتر است و فاصلهاش از كرم خراطين بيشتر است، پس خيلى از حيوانات به انسان نزديكند.
- در نتيجه: نبايد گمان شود كه همه افراد بشر برتر از حيوانات مىباشند، زيرا خيلى از حيوانات از اراده و اختيار و شعور نصيبى دارند و قدرت تشخيص حُسن و قبح و صلاح و فساد را دارند؛ زيرا فراوان اتفاق افتاده است كه اگر گربهاى دست به عمل زشت و ناهنجارى زده باشد، آثار خجالت و شرمندگى از آن ديده شده است، چنانكه اگر براى درازگوشى كاه و جو تهيه كنيم، او در حالى كه هر دو را مىبيند و بوى هر دو به مشامش مىرسد، نخست به سراغ جو مىرود، و به سراغ جو رفتن، همان تشخيص حسن و قبح است؛ چون جو به ذائقهاش بهتر و خوشتر از كاه مىباشد، چنانكه انسان هم نسبت به بعضى از غذاها علاقه بيشترى نشان مىدهد و در كام او لذيذتر است و اين لذيذتر و گواراتر بودن ممكن است طبق عادت باشد و يا طبيعت آن غذا در كام و ذائقه وى گواراتر باشد.
📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 396
____
#عرفان_خمینی #فلسفه
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📚 شش کتاب فلسفی که شرط فهم علوم انسانی اند.
📝 #محمد_علی_مرادی
🔷 بارها برای ما دانشجویان علوم اجتماعی متذکر شدهاند که این شش کتاب، شرط لازم فهم متون علوم اجتماعی و فلسفی دو قرن اخیر هستند، یعنی سه کتاب از کانت (نقد عقل محض، نقد قوه حکم، نقد عقل عملی)، دو کتاب از هگل (پدیدارشناسی روح و علم منطق) و نیز کتاب مهم هایدگر (هستی و زمان).
شش کتاب، شرط لازم فهم متون علوم اجتماعی و فلسفی دو قرن اخیر هستند؛ سه کتاب از کانت، دو کتاب از هگل و یک کتاب از هایدگر
به نظر میرسد توضیح بیشتری لازم است تا دانشجوی علوم اجتماعی و نیز رشتههایی مثل حقوق نیاز به خوانش منابع اصلی فلسفه را دریابد. مثلا برای خوانش ماکس وبر آیا دانستن اطلاعات کلی در مورد تأثیرپذیری او از نوکانتیها کفایت نمیکند؟ یا در مورد مارکس، اطلاعات منابع علوم اجتماعی از هگل برای دانشجوی تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی بسنده نیست؟ یا نسبت آثار فلسفی-جامعهشناختی مکتب فرانفکورت با هایدگر.
🔷 پروژه من خوانش متنهای اصلی است، اما فکر میکنم ما باید به دوران جدید وارد شویم تا بتوانیم کتاب افلاطون و ارسطو را بخوانیم. بدون این مهم، یعنی ورود به دنیای جدید ما در هزارتوی افلاطون، ارسطو و آگوستین گم میشویم.من فکر میکنم اگر کسی این شش متن را به طور جدی بخواند، همه متنهای دیگر برایش بسیار ساده خواهد شد و شاید در آینده ما بتوانیم خودمان متناسب با مسائل و مشکلات خودمان متنهای تئوریک ارزشمند خلق کنیم.
__
#فلسفه_غرب
#پاره_فکر
#روش_یادگیری_علوم_انسانی
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت #تاریخ نگاری مدرن و غیر مدرن
#حمید_پارسانیا
__
#علوم_انسانی_اسلامی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🕯 سلاماً على من كانوا
سنداً للجميع وعند وحدتهم
لم یجدوا كتفاً
◾️سلام بر آنان که برای همه تکیهگاه بودند،
اما وقت تنهایی،
شانهای [برای تکیهکردن] نیافتند.
#دل_نوشت
__
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
نه مثل كوه محكمم نه مثل رود جارى ام
نه لايقم به دشمنى نه آن كه دوست دارى ام
تو آن نگاه خيره اى در انتظار آمدن
من آن دو پلك خسته كه به هم نمى گذارى ام
تو خسته اى و خسته تر منم كه هرز مى روم
تو از همه فرارى و من از خودم فرارى ام
🔥 زمانه در پى تو بود و لو ندادمت ولى
مرا به بند مى كشد به جرم راز دارى ام
شناختند عاميان من و تو را به اين نشان
تو را به صبر كردنت مرا به بى قرارى ام
چقدر غصه مى خورم كه هستى و ندارمت
مدام طعنه ميزند به #بودنم ، ندارى ام
#سید_تقی_سیدی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
♦️ معارف موجود در ادعیه،
از احادیث ناب تر است.
📝 #امام_خمینی
◾️ در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيهشان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مىدادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمىتواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرمودهاند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرمودهاند، و مىتوان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مىباشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.
📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج3، ص: 369
____
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نسبت علم و فرهنگ
💠 #حمید_پارسانیا
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
محبوب من جای قدحنوشیدن از ساغر
یک عمر چایی خورده در فنجان معمولی
__
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
♦️ چرا فلسفه غرب می خوانیم؟
📝 #محمد_تقی_چاوشی
#فلسفه_غرب را می خوانیم چون بخشی از فرهنگ ما متافیزیک است. متافیزیک در بنیادخود شرق و غرب ندارد.با خواندن فلسفه غرب می خواهیم ببینیم که چقدر فضای متافیزیکی برای ما نزدیک است و چقدر موثر بوده و از آن تاثیر پذیرفته ایم. یعنی شما در یک عالمی زندگی می کنید که یک بخش عمده اش و شاید از نظر بعضی ها وجه غالبش متافیزیک غرب است. خواندن فلسفه غرب وضعیت خود مارا روشن میکند اگرچه شما هر حرفی را بر اساس خودتان و فرهنگتان می فهمید. این درگیری هاست که حداقل بنده را می کشاند
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
کم به دست آوردمت، افزون ولی انگاشتم
بیش از اینها از دعای خود توقع داشتم
بید مجنون کاشتم، فکر تو بودم، خشک شد
زرد میشد مطمئناً کاج اگر میکاشتم
آن که زد با تیغ مکرش گردنم را، خود شمرد
چند گامی سوی تو بیسر قدم برداشتم
🔥 ای شکاف سقف ِبر روی سرم ویران شده
کاش از آن اول تو را کوچک نمیپنداشتم
آه ِمن دیشب به تنگ آمد، دوید از سینهام
داشت میآمد بسوزاند تو را ، نگذاشتم
#کاظم_بهمنی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻