eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•• ای دل اگر نخوادَنَت... . . • و کأن للذَکریاتِ قلباً لاینبضُ الا لیلاً " و گویی برای خاطرات قلب
• گر نروی به سوی او راست بگو کجا روی..؟ نه اینکه راهی دیگر هست که بروی هرچه راه هست اوست... چه بهتر که خودمان برویم پیش از آنکه ببرنمان.
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد. 📝 • درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر از زمين را فرا نگيرد و ريشه‏ ندواند، ولى درخت حبّ دنيا به تمام پهنا در عالم طبيعت- در ظاهر و باطن- ريشه افكند و تمام عالم را در تحت حيازت بيرون آورده، و لهذا از بُن كندن اين درخت را، به سلامت ممكن نيست. انسان با اين محبت در خطرى عظيم است... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد. 📝 #امام_خمینی • درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر
• مَثَل ما در اين دنيا، مثل درختى است كه ريشه به زمين بند نموده؛ هر چه نورس باشد، زودتر و سهلتر ريشه آن بيرون آيد. و فى المثل اگر درخت احساس درد و سختى مى‏كرد، هر چه ريشه آن كمتر و سست‏تر بود، درد و سختى كمتر بود. نونهالى را كه تازه پنجه به زمين بند كرده، با زور كمى تمام ريشه‏ اش بی‏زحمت و فشار بيرون آيد، ولى چون سالها بر آن گذشت، و ريشه ‏هاى آن در اعماق زمين فرو رفت، و ريشه ‏هاى اصلى و فرعى آن در باطن ارض پنجه افكند و محكم شد، در بيرون آوردن آن محتاج به تيشه و تبر شوند تا ريشه ‏هاى او را قطع كنند و درهم شكنند. اكنون اگر درخت، احساس درد مى‏كرد در اين كندن، بين اين دو چقدر فرق بود! شرح حديث « جنود عقل و جهل »، ص: 273 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
حسرت برم به پیرهنت ، كو تو را مدام در بين بحر جان خودش غرق می كند...
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است. 📝 • ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش می‌شود ولی آقای صد سال دیگر خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت، چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه می‏دارد... . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است. 📝 #شهید_مطهری • ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش
• علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند اما برخی از مراجع و بزرگان این کار را نتوانستند بکنند. 📝 - ایشان احساس کرد که ما از نظر تفسیر خیلی جای خالی داریم و در این زمینه احتیاج داریم. ولی تفسیر یک علمی است که اگر کسی چهل سال هم روی آن کار کند هیچ وقت اجتماع برایش قدری قائل نیست. ایشان بیست سال تمام زحمت کشید تا اینکه این‏ تفسیر المیزان‏ را در بیست جلد نوشت. در مورد وضع مالی ایشان در جوانی، چون الحمدللَّه‏ فعلًا مستغنی است‏ می‌گویم که در سالهای اوّلی که من به تهران آمده بودم ایشان گاهی از من پنج یا شش تومان پول قرض می‏‌گرفت. حالا چنان که گفتم الحمدللَّه ‏مستغنی است و خیال هم نمی‌کنم در همه ایام سال پیش بیاید که یک نفر هدیه‌ای به منزل این مرد ببرد. - ولی خدمتی کرده که گرچه الآن تا حدودی شناخته شده است و از ایشان تقدیر می‌شود ولی تدریجاً بهتر شناخته خواهد شد. - آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش می‌شود ولی آقای طباطبایی صد سال دیگر خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت، چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه می‏دارد. - همین حضرت آقای خویی که الآن مرجع تقلید هستند، ایشان مدتی در نجف درس تفسیر شروع کردند و یک جلدش هم از چاپ بیرون آمده به نام‏ البیان‏ که یک مقدمه‌ای است. این کتاب نشان می‌دهد این مرد چقدر در این کار استعداد دارد، ولی ای کاش ادامه می‌دادند، ولی ادامه ندادند. - در یک سخنرانی گفته‌ام که یکی از علمای تهران وقتی با ایشان صحبت کرده بود، گفته بود: دیگر نمی‌توانم، دارم از بین می‌روم. طلبه‏‌های فاضلی که تا دیروز به درس من می‌آمدند دیگر نمی‌آیند. از ایشان پرسیده بود پس آقای چطور در قم این کار را کردند؟ ایشان پاسخ داده بود: ایشان تضحیه کردند یعنی خودشان را قربانی کردند. استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۱۵ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند اما برخی از مراجع و بزرگان
• بحث قدم‌گذاشتن در تحول علوم انسانی در حال حاضر شبیه همین کاری هست که علامه طباطبایی در تفسیر انجام دادن، برای کاری که انجام میدین جامعه ای نیست که کف بزنه براتون و حمایت کنه و دوروبر تون هم مرید و مرادی نیست که بروبیایی باشه ... - در واقع این کار علمی واقعی غربت و تنهایی میخواد .
• آن پیر ِ شیرین کار ِ تلخ اندیش حق گفت ، آری آدمی در عالم ِ خاکی نمی آید به دست ، اما این بندی ِ آز و نیاز ِ خویش هرگز تواند ساخت آیا عالمی دیگر ؟ یا آدمی دیگر ؟ ... - ای غم ! رها کن قصه ی خون بار ! چون دشنه در دل می نشیند این سخن اما من دیده ام بسیار مردانی که خود میزان ِ شأن ِ آدمی بودند وز کبریای روح برمیزان ِ شأن ِ آدمی بسیار افزودند - آری چنین بودند آن زنده اندیشان که دست ِ مرگ را بر گردن ِ خود شاخ ِ گل کردند و مرگ را از پرتگاه ِ نیستی تا هستی ِ جاوید پُل کردند " هوشنگ ابتهاج " . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5787570312279232390.mp3
4.51M
•• دارم به آواز ِ غم خود می دهم گوش وقتی کسی آواز می خواند خاموش باید بود غم داستانی تازه سر کرده ست اینجا سراپا گوش باید بود .. 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝 ...زنده نگه داشتن اين عيد نه براى اين است كه چراغانى بشود و قصيده ‏خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است، اما مسأله اين نيست. مسأله اين است كه به ما ياد بدهند كه چطور بايد كنيم، به ما ياد بدهند كه غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد و روشى كه حضرت امير در اين حكومت پيش گرفته است بايد روش ملتها و دست‏اندركاران باشد. قضيه غدير، حكومت است... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام. (زمان مطالعه: 1 دقیقه ) 📝 ••• قضيه غدير، قضيه حكومت است، اين است كه قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نيست يك چيزى نيست كه با نصب آن‏ مقام پيدا بشود؛ لكن آن مقامات معنوى كه بوده است و آن جامعيتى كه براى آن بزرگوار بوده است، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند و لهذا، میبينيم كه در عرض صوم و صلاة و امثال اينها می ‏آورد و ولايت مجرى اينهاست. •• ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. و حضرت امير را همان طورى كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن- در روايات است اين- نازل شده است به منازل مختلف، كلياتش سبع و الى سبعين و الى زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب، حضرت امير هم اين طور است، رسول خدا هم اين طور است. مراحل طى شده است، تنزل پيدا كرده است. از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است، از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياى بزرگ خدا. • بنابر اين، اینکه را ما حساب كنيم كه مى‏خواهد يك معنويتى را براى حضرت امير يا يك شأنى براى حضرت امير درست كند نيست. حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداى تبارك و تعالى او را حاكم قرار بدهد. صحيفه امام، ج‏۲۰، ص: ۱۱۳ . . . تکوینی . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام. (زمان مطالعه: 1 دقیقه ) 📝 #امام_خمینی •
✦ توی ادامه این بحث جعل تکوینی و اعتباری نوشته ای از شهید مطهری راجع به ذاتی بودن و نبودن بزرگی اعیاد و پستی بعضی ایام رو قرار میدم، پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.
📝ذاتی یا اعتباری بودن منزلت ایام در بیان : (زمان مطالعه: 3 دقیقه) - در موضوع نحوست ایام دو مسئله‌ است. • یک مسئله‌ این است که: - ما برخی روزهای سال را مبارک می‌شماریم و برخی را نحس و شوم، به اعتبار حادثه‌ای که در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست که این روز از آن جهت که این روز است مبارک است یا این روز از آن جهت که این روز است شوم است، بلکه مقصود ما این است که این روز برای ما یادآور حادثه پربرکتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه شومی است. مثلًا ما روز را روز مبارک می‌دانیم ولی نه به اعتبار اینکه هجدهم ذی‏الحجه [است، که‏ چون ماه، ماه ذی‏الحجه است و این روز هجدهمین روز ماه ذی‏الحجه است مبارک است اعمّ از اینکه در این روز حادثه‌ای واقع شده باشد یا نشده باشد، اعم از اینکه در این روز پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به خلافت نصب کرده باشد یا نکرده باشد؛ این روز، روز مبارک است و چون این روز مبارک بود پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را در این روز به خلافت کرد؛ یعنی بخت حادثه یوم الغدیر بلند بوده که در این روز واقع شده است؛ این روز از قدیم الایام و قبل از این هم روز مبارکی بوده، از اوّلی که این آسمان و زمین درست شده روز هجدهم ذی‏الحجه روز مبارکی بوده و حادثه غدیر در روزی که خودش مبارک بود واقع شد. - این طرز فکر، اساسی نمی‌تواند داشته باشد. نه عقل می‌تواند آن را قبول کند و نه از نظر نقل ما می‌توانیم تأییدی برای آن بیاوریم. •• ولی یک وقت به آن معنای دوم است: - هجدهم ذی‏الحجه، چون در این روز برای ما حادثه مبارکی رخ داده است ما این روز را مبارک می‌شماریم. هجده ذی‏الحجه مبارکی خودش را از حادثه غدیر دارد نه حادثه غدیر از هجدهم ذی‏الحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینکه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه کشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد. - نظیر لفظ و معنا می‌شود. الفاظ از نظر اینکه الفاظند یعنی حروف الفبا هستند ترکیب می‌شوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هیچ لفظی با هیچ لفظ دیگری فرق نمی‌کند. ولی الفاظ برای معانی مختلفی می‌شوند، بعضی الفاظ برای معانی بسیار عالی و لطیف وضع می‌شوند، مثل اینکه ما از الف و دو تا لام مشدّد و یک الف دیگر و یک «ه» لفظ «الله» را ساخته‌ایم که نام خداوند است. چون معنا مبارک است لفظ هم برای ما لفظی است مبارک، حتی احترام دارد و وقتی که به صورت کتبی درمی‌آید دست بی ‏وضو هم به آن نمی‏زنیم. لفظ، بالذات قبحی ندارد، قبح از معناست، لفظ به تبع معنا و چون نام این معناست قبیح شمرده می‌شود. - آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۲۴۴ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• تقلیل دادن مسئله به اختلاف میان شیعه و نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالاترین نماد احیاء حکومت دینی و سیاسی اسلام هست، هرآنکس که با چنین قرائتی از دین مخالف باشه در واقع طرف مقابل مسئله ولایت ایستاده و این یعنی جریان مخالف غدیر در عصر ما میتونه خودش در ظاهر شیعه هم باشه و برعکس سنی باشه اما حامی مسئله غدیر باشه...
• ببینید که بیت کدام یک از علما در عصر ما با نظام دینی مشکل داره، هرکسی که هست بدونید با غدیر مشکل داره حتی اگر این ولایت رو هم بگه و جشن بگیره باز تعجب نکنید که این کار رو قبلا هم در تاریخ خیلیا کردن...
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالا
👥 سلام شیعه ای که مقابل غدیر بایستد رو متوجه میشم اما سنی حامی غدیر رو نه بله میشه از یک وجوه خاصی که در غدیر هست حمایت کنه مثلا از محبت امام علی ع به عنوان یکی از عموم صحابه حمایت کنه یا مثلا ضمن تحفظ بر اینکه غدیر جنبه سیاسی ندارد از کلیت اسلام سیاسی در معنای اخوانی آن حمایت کنه اما پر واضح است که فروکاست غدیر به این امور ظلم در حق این حقیقت عظیم است ------- : سلام اینکه غدیر و امامت سیاسی شیعه اصلی ترین اختلاف اعتقادی با اهل سنت هست خوب توش شکی نیست اما به تعبیر حضرت آقا ما یک شیعه سیاسی یا اجتماعی داریم و یک شیعه فردی امکان اینکه یک فرد از نظر فردی سنی باشه اما از جهت اجتماعی و سیاسی شیعه خیلی هست و برعکسشم هست و حتی امکان اینکه کسی از نظر فردی مسیحی باشه اما از حیث اجتماعی شیعه وجود داره. در طول تاریخ هم ما علوی مذهب هارو که در حال حاضر در سوریه هم هستن داریم که اهل بیت با اینا به مانند سنی سیاسی برخورد نمیکردن در حال حاضر هم سنی ای که در مملکت اسلامی موافق نظام باشه اما از جهت فردی سنی باشه در واقع شیعه سیاسی هست و شیعه ای که مخالف نظام باشه عملا شیعه نیست ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالا
سلام و تبریک عید سعید غدیر💐 شهید سیدمحمدباقر صدر در کتاب پژوهشی درباره ولایت، در پاسخ به این پرسش که تشیع چگونه به وجود آمد ریشه پیدایش شیعه را به جریانی در زمان حیات پیامبر (ص) بر می گرداند که محور باورهایش دین برای تمام شئون حیات بود. به بیان دیگر این جریان معتقد بود گستره عبودیت همه ساحتهای زندگی بشر را شامل می شود. این جریان بعد از رحلت پیامبر (ص) با جریان مقابل دچار چالش شد. جریان مقابل عملا در مسئله جانشینی، از عناصری بهره گرفت که ریشه در فرهنگ پیش از اسلام داشت. ثمره این اختلاف دو مذهب شد که با گذشت زمان لزوما پیروانشان بر اساس باورهای نخست متشکل نشده اند بلکه مجموعه ای از علتها از جمله محل تولد و وراثت و جغرافیا و... به آنها هویت سنی یا شیعه داده است پس عجیب نیست اگر افرادی با هویت سنی، در مقام انتخاب و اعتقاد، به باور دین برای تمام ساحتهای حیات بشر پایبند باشند یعنی عملا حول حقیقت و دال مرکزی تشیع نخستین گرد آمده باشند از سوی دیگر این هم طبیعی است که افرادی که به واسطه تولد در خانواده شیعه، هویت شیعی دارند در مقام انتخاب و اعتقاد، منکر باور مرکزی اولیه شیعه باشند. لزوما احساس تعلق فرد به یک هویت منطبق با قضاوت و تصمیم گیری اعتقادی او نسبت به اصل و حقیقت آن هویت نیست.
به احتیاط ز دست خضر پیاله بگیر مباد آب حیاتت دهد به جای شراب " صائب "
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝
❖ غدیر آغاز مسئله بود، نه امامت. 📝 • اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه در اينجا می ‏گويند، آن امامت است و امامت هم در عرض فروع دين است، نخير؛ اين ولايت عبارت از حكومت است، حكومت مجرى اينهاست، در عرض هم به آن معنا نيست، مجرى اين مسائل ديگر است. اين خيلى زياد است، نمی‏شود همه ‏اش را احصاء كرد... . . . . . ‌. چ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ غدیر آغاز مسئله #حکومت بود، نه امامت. 📝 #امام_خمینی • اين طور نيست كه ما خيال كنيم كه ولايتى كه
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست. 📝 • آن چيزى كه براى ائمه ما قبل از غدير و قبل از همه چيزها بوده است، اين يك مقامى است كه مقام ولايت كلى است كه آن امامت است كه در روايت هست كه‏ الْحَسَنُ وَ الْحُسَين امامان قاما اوْ قَعَدا وقتى قعد است كه امام نيست. امام به معناى نيست، آن يك امام ديگرى است و آن مسئله ديگرى است. آن مسأله، مسئله‏ اى است كه اگر او را كسى قبول نداشته باشد اگر آن ولايت كلى را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همين قواعد اسلامى شيعه هم بجا بياوريد باطل است، اين غير حكومت است آن در عرض اينها نيست، آن از اصول مذهب است، آنى است كه اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است. • و كه پيدا شده است- علاوه بر همه انحرافات- همين انحراف است كه ما باور كرديم كه سياست به ما چه ربط دارد. غدير آمده است كه بفهماند كه سياست به همه مربوط است، در هر عصرى بايد حكومتى باشد با سياست، منتها سياست عادلانه كه بتواند به واسطه آن سياست اقامه صلاة كند، اقامه صوم كند، اقامه حج كند، اقامه همه معارف را بكند و راه را باز بگذارد براى اينكه صاحب افكار، يعنى آرام كند كه صاحب افكار، افكارشان را با دلگرمى و با آرامش ارائه بدهند. صحيفه امام، ج‏۲۰، ص: ۱۱۶ . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست. 📝 #امام_خ
•آقای علوی بروجردی در مصاحبه با اکو ایران : - اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد. ما خیال می‌کنیم پیغمبر اکرم، کارل مارکس هست! جای کارل مارکس نشسته است، جای فریدمن نشسته است. پیغمبر اکرم، جای ابوعلی سینا نشسته است، طبیب است، نه! نیامده که طب بیاورد، نیامده که اقتصاد بیاورد. پیغمبر یک هست. «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». آمده ارزش‌های معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. علم شیمی، یک وقتی می‌گفتند شیمی اسلامی درست بکنیم! فیزیک اسلامی درست بکنیم! این فرمول‌هایی است که هست. ۵ مهر ۱۳۹۹
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امامت برای ائمه قبل از غدیر هم بوده است، غدیر آغاز گر امامت سیاسی بود. غدیر یعنی سیاست. 📝 #امام_خ
- یکی از لوازمات مهمی که میشه از این مسئله فهمید این هست که اهل سنت یا برخی از افرادی که بعد از واقعه غدیر بحث امامت سیاسی حضرت علی رو قبول نکردن در واقع حضرت رو به عنوان یک قبول داشتن اما اون چیزی که باهاش مشکل داشتن حاکمیت سیاسی حضرت بود، اینکه حضرت امیر بیاد عدالت رو در اقتصاد جامعه زمانه خودش محقق کنه مشکل داشتن. - بحث سکولاریزاسیون اولین بار در جامعه اسلامی از همین تفکر شروع شد و این غیر از بحث امامت به معنی ولایت معنوی امام بود.