معیار اجتهاد در زمینه های اجتماعی و حکومتی
«و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.» .
امام خمینی(ره)، صحیفه نور، ج 21، ص 47
#امام_خمینی
#اجتهاد
💠 @soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازخوانی سخنرانی امام خمینی در رابطه با فلسطین
_
#روز_قدس
💠 @soha_olom_ensani
5bdae58e0038b77c9860b21d_8216226688544372024.mp3
8.49M
پست ویژه صدای #علامه_طباطبایی
توضیح علامه طباطبایی از #واقعیت_مطلقه
سوال از درباره فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی: (وَأَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ، وَدَعَوْتَنِي إِلَيْكَ...) و پاسخ ایشان
برگرفته از کانال المیزان
_
@soha_olom_ensani
حدیث میگوید:
(فلما نفض یده من تراب القبر هاج به الحزن)
وقتی که علی خاک ها را بر روی قبر شهید عزیزش [فاطمه زهرا]، شهید هیجده ساله اش، همرزم و همفکر و همکار و شریک زندگی اش ریخت به تعبیری گویا غم های عالم به دل علی بن ابی طالب هجوم آوردند، علی غمگین شد. غمگینی علی به خاطر از دست دادن یک رفیق راه است، علی همرزمی و همگامی از فاطمه نزدیکتر ندارد و او را از دست داده است این حرف های دیگر که برگردم جواب یتیم هایت را چه بدهم اینها خیال بافی است.
۵۹/۰۱/۱۰
#امام_خامنه_ای
#اصلاح_دینی
#سیره
#خط_امام
_
@soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای
• زندگی این است که انسان هدفی را، معشوق و محبوبی را، ایده شریف و عزیزی را پیدا کند و دنبالش راه بیفتد. آن که مینشیند کنار تا ببینم چه میشود، او هیچوقت یک انسان والا و برجسته نیست و نمیتواند باشد.
۶۵/۰۳/۰۹
#زندگی
#عشق
#هدف
#سها_نامه
_
@soha_olom_ensani
ریشه کثیرالشک بودن در ضعف عقل است
#شهید_مطهری
وسواسی ها زیاد هستند. بعضی در طهارت و نجاست وسواس پیدا می کنند، دائماً شک می کنند. برخی در قرائت وسواس پیدا می کنند، پی در پی شک می کنند، ده دفعه می گوید: وَلا الًضالین باز هم شک می کند که درست گفته یا درست نگفته است. در طلبه ها وسواسی زیاد پیدا می شود. معمولاً افرادی که سرگرمی فکری زیاد دارند یعنی خیلی فکر می کنند و فکرشان خسته می شود، اگر توجه به مسائل مذهبی داشته باشند، فکرهای خسته خیلی آماده وسواسی شدن است.این بیماری است و بیماریی است که از نوع بی عقلی است یعنی عقل انسان ضعیف است. تا عقل و فکر انسان ضعیف نباشد این جور نمی شود. چاره اش چیست؟ چاره وسواسی اعتنا نکردن است. بعضی ها عین همین حالت کثیر الشکی در فروع دین را العیاذ بالله در اصول دین پیدا می کنند. در همه چیز شک می کند، ولی به صورت وسواس است، شکش شک مقدس نیست، وسوسه است. راه علاج این جور اشخاص را علما این طور ذکر کرده اند؛ گفته اند که اگر مرد علم و فکر و برهان است یعنی به آن حد رسیده، باید مدتی روی علوم ریاضی مثلاً هندسه کار کند، چون علوم ریاضی علوم برهانی است و ساده ترین علوم برهانی است، تا ذهنش از این کجی و انحراف بهبود پیدا کند. و اما اگر عامی است و دچار این جور شک ها و وسوسه ها شده است راه چاره اش خود عمل و عبادت است؛ به شکش اعتنا نکند و عبادت کند، مخصوصاً زیاد قرآن بخواند، زیاد ذکر پروردگار را بگوید، انس با خدا شک را از بین میبرد.
کتاب پانزده گفتار
_
#تفکر
#عقل
#وسواس
#شک
_
💠 @soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
@soha_olom_ensani چگونه میشود فاصله معنوی بین امام و بقیه علما را مقایسه کرد؟ اگر امام پیغبمر بود بق
#امام_خامنه_ای :
یادم میآید در گذشتهها، در دلم به دو نفر از علما افتخار میکردم. یکی #سید_مرتضی بود...چون در دنیای اسلام، تنها مذاهب رسمی، همین مذاهب اربعه اهل تسنّن بود؛ نقل شده که این بزرگوار گفته بود: «هشتادهزار دینار از مال خودم میدهم، برای اینکه شیعه را هم رسمی کنند». این، قدم بسیار بزرگی بود که البته عملی نشد. آنها قیمت را بالا برده بودند و ایشان هم نتوانسته بود بدهد و این کار، انجام نگرفت. من همیشه در دلم، به این مرد که اینگونه #بلند_اندیش بوده که میخواسته شیعه را به رسمیت برساند، افتخار میکردم و از جوانی، در قلبم هیجانی نسبت به او داشتم. یکی هم مرحوم #علی_بن_موسی_بن_جعفر_بن_طاووس_حلّی (رضوانا...علیه) بود. ایشان در یکی از کتابهایش مینویسد: «مردی از بنیهاشم و آل علی، قبل از قیام قائم، به #حکومت خواهد رسید. من، از جهات مختلف که به خودم نگاه میکنم، میبینم آن شخص، باید #من باشم». #ابنطاووس یک #زاهد است. کسانیکه ابنطاووس را میشناسند، میدانند که ابنطاووس مظهر زهد است و کسی است که با همه #فقاهت عالی که داشته، از ترس خدا و بهخاطر تقوا، فتوا نمیداده است. این مرد که چهره و وجهه او در بین علمای ما، وجهه زهد و تقوا و تعبّد و محو شدن در وظیفه شرعی است، اهل دنیا نبوده است. اما همین آدم، که اینگونه #فانی فیالله و اهل عبادت است، میگوید: «به نظرم میرسد آنکسیکه باید به این مقام دست پیدا کند -مقام حکومت شیعه و اسلام- قاعدتاً باید من باشم». یعنی خودش را برای این قضیه آماده میکرد. من همیشه افتخار میکردم که فکر یک عالم، اینگونه بیرون از #آفاق_مدرسه و #کتاب سیر کند و در این #عوالم باشد. معیارهای ما اینها بود. در تاریخ اسلام و علمای شیعه، وقتی آدمهایی را در این حد میدیدیم که چنین فکر و آرزویی را در سرشان میگذراندند، به آنها افتخار میکردیم.حال شما اینها را با #امام مقایسه کنید. این فاصله را، فاصله #زمین و #آسمان بگوییم؟! فاصله بین #انسانهای_معمولی با #پیغمبران بگوییم؟! این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ اصلاً این #فاصله_معنوی بین امام و سایر علما را چگونه میشود ترسیم کرد و چه کسی را میشود در این زمینهها با امام مقایسه کرد؟! اصلاً #شخصیت_امام یک چیز #عجیب و واقعاً #استثنایی است. نه #پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان میکنم #بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن #حدود #پرواز کند. مثل او که #هیچ؛ تا آن #حدود هم کسی نمیتواند #پرواز کند. شخصیت امام، چنین شخصیتی است.
۱۳۷۲/۰۲/۲۷
#امام_خمینی
💠 @soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای
نمیشود کسی در درون خود، در عمل شخصی خود #تقوا نداشته باشد، دچار هوای نفس باشد، اسیر شیطان باشد، اما ادعا کند که در جامعه میتواند اجرای عدالت بکند. هرکسی که بخواهد در محیط زندگی مردم منشا عدالت بشود، اول باید در وجودِ خود، در درون خود، تقوای الهی را رعایت بکند. تقوا یعنی مراقب برای خطا نکردن.
۷۹/۱۲/۲۶
#اصلاح_دینی
_
💠 @soha_olom_ensani
•راه اصلاح یک مملکتی فرهنگ آن مملکت است؛ اصلاح باید از فرهنگ شروع بشود. دست استعمار توی فرهنگ ما کارهای بزرگ میکند؛ نمیگذارد جوانهای ما مستقل بار بیایند؛ نمیگذارد در دانشگاه جوانهای ما درست رشد بکنند. اینها را از بچگی یک طوری میکنند که وقتی بزرگ شدند، اسلام هیچ و آنها همه، همه چیز. اگر فرهنگ درست بشود، یک مملکت اصلاح میشود. برای اینکه از فرهنگ است که در وزارتخانهها میرود؛ از فرهنگ است که در مجلس میرود؛ از فرهنگ است که کارمند درست میشود.
•اسلام یکوقتی بود که نصف دنیا را گرفته بود و داشت میرفت جلو. شما این کتاب گوستاولوبون را بخوانید؛تمدن اسلامرا؛ او رفته است تمدن اسلام را از چشم مادی نگاه میکند، او اصلاً نمیفهمد اسلام یعنی چه؛ اعتقاد هم نه به مسیح دارد و نه به اسلام دارد؛ او تمدن را عبارت از این ستونها میداند
_
۱۳۴۳/۰۶/۱۸
#امام_خمینی
#فرهنگ
@soha_olom_ensani
•صرف خواندن فلسفه در متقی و معنوی شدن انسان اثر دارد.
•تقوای شهید مطهری متاثر از فلسفه اسلامی بود.
#علامه_طباطبایی
•يك ضايعهاى بود (شهادت) مطهرى.
در مسئله تقوا و معنويّت، خود فلسفه اسلامى كه از دست علماى اسلام رد شده و به ما رسيده است خالى از معنويّت نيست. طورى است كه خود به خود براى انسان كه متوكّل است، حال معنويت مىآورد و تقوا را تأييد مىكند، توفيق مىدهد، هدايتمىرساند. اين خاصه فلسفهاى است كه از دست علماى اسلام برآمده است و طبعاً ايشان هم اين معنا را داشت. مردى باتقوا بود، تقوايى كه از فلسفه و ايمان به دست آورده باشد. تمام همّش و تمام نيرويش در فلسفه مصرف مىشد و خوب بار آمده بود.
کتاب بررسی های اسلامی ج ۲ ص ۲۸۴
_
💠 @soha_olom_ensani
ارزش کار علمی کوچک یک دانشمند از دنیا و ما فیها با ارزش تر است..!
_
#علامه_طباطبایی
#سها_نامه
#عکس_نوشت
_
💠 @soha_olom_ensani
در زندگی تا به کی حرکت کردن و به جایی نرسین؟ تا به کی غافل ماندن؟مانند خری که محور آسیاب را میگرداند و به جایی نمیرسد...
#امام_خامنه_ای
یک روز دلمان را خوش کردیم که کسروی را بکوبیم. یک روز دلمان را خوش کردیم که فلان زندیقی که از فلان گوشه درآمد و فلان گوشه، مردار شد و ازبین رفت، بکوبیم. عمر ما تلف شد؛ عمرما تمام شد؛ عمر دیگران را هم تمام کردیم، از بین بردیم. حالا که نگاه میکنیم میبینیم که در پیشگاه امام زمان اگر بفهمیم باید شرمنده باشیم که از اسلام چیزی یاد ندادیم؛ مردم ما همان هستند که بودند.
باتلاق همان باتلاق است که هرروز پشه ای برمی خیزد، هر روز نیشی می زند، نیش هایی که تو پیش بینی اش را نکرده ای، بزرگتر از توهم نکرده. هرروز بایک نوایی، با یک رنگی سرمان را بند کنند، ما هم همان طور که دوست می دارند سرمان را بدهیم تا بند کنند، ما هم خودمان را بدهیم تا رنگ کنند. مدام غافل ماندن، مدام غافل نگه داشتن، یک قدم پیش نرفتن و دائما حرکت کردن، مانند خری که محور آسیاب را می گرداند یک قدم به سرمنزل نزدیک نشدن، این همه نیرو را مصرف کردن و یک گان جلو نرفتن. پیش امام زمان مایه شرمندگی است.
این یک معیاری است... اصل و ریشه را بشناس، تا ساقه و شاخه و شاخه ریز و برگ را بتوانی از یک دیگر تشخیص بدهی، خودت را سرگرم جمع کردن برگ های زرد نکنی بیچاره!
_
۵۳/۰۹/۱۵
کتاب شریف انسان دویست و پنجاه ساله حلقه سوم صفحه ۱۸۴
_
#اصلاح_دینی
#خط_امام
#تکلیف
💠 @soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
▪ بايد اعتراف كنيم كه #حقيقت_اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست، بلكه اين فكرْ اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛
#توحيد ما توحيد مسخ شده است،
#نبوت ما نبوت مسخ شده است،
#ولايت و امامت ما مسخ شده است،
اعتقاد به #قيامت ما كم و بيش همين طور.
▪ تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده. در دين #صبر # هست، #زهد هست، #تقوا هست، #توكل هست. تمام اينها بدون استثناء به صورت مسخ شده در ذهن ما موجود است.
▪فكر دينى ما بايد اصلاح بشود. تفكر ما درباره دين غلط است غلط. به جرئت مى گويم از چهارتا مسئله فروع، آنهم در عبادات، چندتايى هم از معاملات، از اينها كه بگذريم ديگر فكر درستى ما درباره دين نداريم؛ نه در اين منبرها و در اين خطابه ها مى گوييم و نه در اين كتابها و روزنامه ها و مقاله ها مى نويسيم و نه فكر مى كنيم.
▪▪▪
#شهید_مطهری
#اسلام_شناسی
#اصلاح_دینی
#ضرورت_بازنگری_در_مفاهیم_دینی
#مفاهیم_مسخ_شده_اسلام
منبع: ده گفتار/ ص۱۵۴ و ۱۵۷
@soha_olom_ensani
▪مراحل اساسی یک نهضت عبارت است از :
- پیدایش ایده به وسیله فرد یا گروه و پیدایش هسته مومن به این ایده از راههایی که گفتیم.
- این هسته زمینه را بر طبق آنچه عرض شد برای مرحله بعد فراهم می کند.
- مرحله سوم درگیری عملی با نیروهای مخالف برای پیاده کردن ایده در یک منطقه است که به عنوان منطقه شروع انتخاب شده.
-در مرحله چهارم تصفیه آن منطقه از نیروهای مخالف شکست خورده داخلی، یافتن قدرت های کافی برای مواجه با قدرت های تهاجمی مخالفِ خارجی و سازندگی جامعه بر اساس ایدولوژی جدید است.
- مرحله پنجم که مخصوص نهضت های ایدولوژیکی است و نهضت های ملی و میهنی هرگز به آن مرحله نباید بندیشند، یعنی وظیفه ای ندارند و در خط سیر آنها نیست، کوشش برای آزاد کردن جامعه های دیگر است.
• سید محمد حسینی بهشتی
سه گونه اسلام صفحه ۹۴
_
#شهید_بهشتی
_
@soha_olom_ensani
🔹️دین نباید بین ما و غیر مسلمان ها فاصله بی اندازد.
#امام_خامنه_ای
🏷من یک بار دیگر در این سلول گرفتار یکی از کمونیست های خبیث کینه توز شدم که در نهایت پستی و انحطاط اخلاق بود...من به او نزدیک شدم و کوشیدم با او نیز مانند سایر زندانیان جدید الوارد رفتار کنم، افسردگی اش را بزدایم و دلداری اش بدهم...دنبال جمله ای متناسب ذهنیت و منطق و شرایط او میگشتم. گفتم: سوکارنو رئیس جمهور اندونزی در کنفرانس باندوگ گفت: ملاک اتحاد ملتهای عقب مانده، نه وحدت دینی و نه وحدت تاریخی و فرهنگی و امثال آن، بلکه وحدت نیاز است. مسائل یکی است و سرنوشت نامعلوم؛ دین نباید میان من و شما جدایی بیندازد.
در واقع موضع من برخواسته از عقیده ام بود و موضع او هم از عقیده اش ناشی میشد.
البته اسلام از پیروان خود میخواهد تا به احکام اسلامی به طور جدی و دقیق پایبند باشند، و انسان مسلمان به مرز های دین سخت پایبند است؛ اما همین احکام میگوید مسلمان با غیر مسلمان جوشش داشته باشد و نسبت به او نرمش نشان دهد و در گفت و گو با مخالفان، از جزم گرایی و شدت و حدت بپرهیزد.
سید علی خامنه ای
📚کتاب خون دلی که لعل شد، صفحه ۲۵۱
🆔️ @soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
@soha_olom_ensani ___ العلم حجاب الاکبر #امام_خمینی 🔻🔻🔻🔻
و تمام مفسدههایی که در عالم پیدا میشود، از این بیماری خودبینی است. چه در کنج خانه کسی نشسته باشد و به عبادت مشغول باشد، اگر خودبینی بکند، ارث شیطان را دارد، و چه در جامعه باشد و با مردم تماس داشته باشد، این هم اگر فسادی از آن حاصل بشود، از خودخواهی و خودبینی خودش است، و چه حکومتهایی که درعالم حکومت میکنند؛ از اولی که حکومت در دنیا تأسیس شده است تا حالا، هر فسادی واقع شده از این خصیصه است.
دردها دوا نمیشود، الاّ با این که این خصیصۀ شیطانی از بین برود. کسی بخواهد درد خودش را شخصاً دوا کند، باید این خصیصه را از بین ببرد؛ باید ریاضت بکشد و خودش را بزرگ حساب نکند؛ نگوید من عالمم، نگوید من خودم مقدس هستم ـ چنانچه ملائکه میگفتند ـ نگوید من ثروتمندم، نگوید من زاهدم، نگوید من عارفم، نگوید من موحدم. در هریک از اینها، ولو آن علم اعلایی که علم فلسفه یا عرفان است، اگر این خصیصۀ شیطانی باشد، حجاب است؛ «اَلْعِلْمُ حِجابُ الاَکْبَر». و اگر کسی بخواهد معالجه کند خودش را، باید این خصیصه را به آن توجه بکند و بسیار مشکل است معارضه با این خصیصه. اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمیشود؛ علم انسان را تهذیب نمیکند. گاهی علم، انسان را به جهنم میفرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم میفرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم میرساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم میفرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم میفرستد. با علم درست نمیشود. تزکیه میخواهد ـیُزَکّیهِمْـ تزکیه مقدم است بر همه چیز. طلبهای که در مدرسه درس میخواند، همدوش با درس، همقدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعهای که میخواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصۀ شیطانی در او هست، این عمل را نمیتواند انجام بدهد؛ یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید میگوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم میکند. تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند.
۱۳۶۳/۱۱/۱۴
_
#عرفان_خمینی
_
@soha_olom_ensani
تمسک به علوم انسانی راه حل برون رفت حوزه های از این حقارت علمی دچار شده.
#شهید_مطهری
حوزههای علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آوردهاند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) میتوانند از این انزوای حقارتآمیز علمی خارج شوند و کالاهای فرهنگی خود را در زمینههای مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند.
کتاب آینده انقلاب اسلامی صفحه ۲۰۳
__
#حوزه_علمیه
#تحول
#علوم_انسانی
#حقارت_علمی
_
@soha_olom_ensani
کتاب بدایه و نهایه علامه طباطبایی شرح اقوال صدرا نیست بلکه اقوال فلسفی خود ایشان است.
_
#امام_خامنه_ای
_
@soha_olom_ensani