هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
▪آنچه برای پیگیران از اعمال و افعال معصوم مطرح بوده است، عمل اینها در مسائل فردی بوده؛ و این از بدبختی های اسلام بوده است، از انحراف های بزرگ اسلام بوده است.
▪همیشه در صدد بوده اند که ببینند امام صادق مثلا در حال سجده به کجا نگاه میکرد، چشم را میبست یا باز میکرد؛ یا در وقت غذا خوردن لقمه را چگونه بر میداشت؛ یا در وقت راه رفتن به این طرف و آن طرف نگاه میکرد یا نگاه نمیکرد.
▪اما در صدد نبوده اند که معلوم کنند در این خط سیر تاریخی کاروان بشر، که امام صادق یک مهره اساسی از این کاروان است، چگونه سیر میکرد و چگونه حرکت میکرد؛ برای ایفای نقش تاریخی خود، چگونه عمل میکرد؟
۵۱/۱۱/۱۹
حضرت آیت الله سید علی خامنه ای
_
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، حلقه سوم، جلد اول، چاپ اول
_
#سیره_معصومین
#اصلاح_دینی
#اسلام_حداقلی
#اسلام_حکومتی
#تحریف
#انسان_۲۵۰_ساله
#امام
#شیعه
#اسلام_واقعی
#اسلام_محمدی
#تحول
_
💠 @soha_olom_ensani
🔸 نباید امام جمعه طوری رفتار کند که نماینده شهر با اواحساس رقابت کند
🔸 ولو از نظر فکری و سیاسی با نماینده ای مخالف است باید با او پدرانه رفتار نماید
#مقام_معظم_رهبری
اگر امام جمعه به زبان بگوید که من به جایی وابسته نیستم و جناحی را تقویت نمیکنم و حتّی این نکته را در نماز جمعه هم تأکید بکند، اما در واقع اینگونه نباشد، مردم متوجه این دو موضع میشوند.
اینطور نیست که ما در تریبون نمازجمعه به مردم بگوییم به هیچ طرف وابستگی نداریم و از کاندیدایی حمایت نمیکنیم و پدر همه هستیم، اما در کنار این حرفها، با تعبیرات و گوشه و کنایه و بعضی از کارهای جنبی، برخلاف این گفته و ادعا عمل کنیم؛ مردم زود میفهمند. این اشتباه است که ما خیال کنیم مردم به زبان فریب میخورند و خیال میکنند که ما به یک طرف و جناح گرایش و تمایل خاصی نداریم؛ خیر، مردم این اختلاف را حس میکنند و تفاوت بین قول و عمل امام جمعه، اثر معکوس خواهد بخشید.
واقعاً باید آقایان ائمهی جمعه پدرانه برخورد کنند. البته امکان ندارد انسان در دل خود، با دو آدم یا دو جریانی که از لحاظ فکری و سیاسی و سلیقهیی در مقابل هم قرار دارند، یکسان برخورد کند. طبیعی است که بالاخره شما از این دو نظر، یکی را قبول دارید و دیگری را نمیپذیرید و به همان اندازه نسبت به آنکه با شما همفکر است، گرایش قلبی بیشتری دارید - اشکالی هم ندارد - اما دقت کنید که برداشت ذهنی شما نبایستی در عمل و اظهارات و برخوردتان اثر بگذارد.
نمایندهیی که به مجلس میآید، احساس رقابت با امام جمعه نکند. مسؤولی که در مسندی گمارده میشود - که ممکن است به جناحی هم وابسته باشد - احساس مخالفت و مقابله با امامجمعه نکند. امام جمعه با همه، گرم و مهربان و صمیمی برخورد کند. البته کار مشکلی است، ولی باید تمرین و تلاش کنیم که انشاءاللَّه این کار انجام بگیرد.
۶۸/۴/۱۲
_
#انتخابات
@soha_olom_ensani
حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود.
#انتخابات
#وحدت
#مقام_معظم_رهبری
_
@soha_olom_ensani
باید بر سلایق پا گذاشت؛ آنجا که موجب جداشدن از دیگران است؛ چه رسد به اهواء و هوسها و انگیزههای مادّی که حالش معلوم است.
#انتخابات
#اصلح
#امام_خامنه_ای
#کار_تشکیلاتی
#وحدت
__
@soha_olom_ensani
متدین بودن نماینده حتی بر تخصص او نیز تقدم دارد!
#مقام_معظم_رهبری
انتخاب صالح - در درجهی اول - یعنی انتخاب نمایندهی متدین.
۱۳۷۱/۰۲/۱۷
عزیزان من! وابستگی از لاابالیگری دینی حاصل میشود. نه اینکه هر کس متدیّن نیست، وابسته است؛ نه. بالاخره انگیزههای گوناگونی وجود دارد. اما کسی که متدیّن است، یک مانع اضافه برای وابسته شدن دارد. این خیلی مهم است. شنیدهام بعضی در حول و حوش مرحله اوّل انتخابات، گفته بودند «فلانی - شاید اسم ما را هم نیاورده بودند - یا برخی دیگر این قدر روی تدیّن تکیه میکنند، چه اهمیتی دارد؟ باید آدمهای متخصّص به مجلس راه پیدا کنند. دکترها و مهندسها به مجلس بروند و مملکت را اداره کنند!» این، اشتباه است. نه اینکه برای مجلس، متخصّص لازم نیست. چرا؛ برای مجلس، متخصّص لازم است. ولی ما امروز تخصّص کم نداریم. عرض من این است که: ای ملت ایران! بین همین مهندسها و دکترها، میان همین متخصّصها و کارشناسها، بگردید متدیّنها را انتخاب کنید! به صرف ادّعا، اکتفا نکنید. فردی را که میخواهید برگزینید، باید متدیّن باشد. متدیّن که شد، آن وقت انسان احساس خاطر جمعی میکند.
من در بعضی تبلیغات انتخاباتی، در بعضی جاها مشاهده کردم که فلان نامزد انتخاباتی، حتّی این قدر به خودش زحمت نداده است که عکسی را برای تبلیغات منتشر کند که اقلاًّ در آن عکس، ظواهر مذهبی را رعایت کرده باشد! خوب؛ چنین مواردی انسان را متنبّه به خطر میکند. اینکه عدّهای خیال کنند دیگر وقت این حرفها گذشت و امروز مردم دنبال دین و آخوند و ریش و از این قبیل نیستند، اشتباه است. امروز هم اعتماد مردم به افراد متدیّن، نمایندگان متدیّن و علمای دین است. مردم به اینها اعتماد و اطمینان دارند. سزاوار هم هست که به اینها اطمینان داشته باشند. زیرا دین مانع وابستگی میشود. وقتی دینداری نبود، وابستگی آسان میشود. آیا کسی که در تبلیغات انتخاباتیاش شعارهایی مطرح میکند که نه فقط رنگ و بوی دینی و انقلابی ندارد، بلکه ضدّ مسائل دینی، ملی و انقلابی است، خطرناک نیست که به مجلس برود؟
۱۳۷۵/۰۱/۲۸
__
#انتخاب_اصلح
#انتخابات
#تخصص
___
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
باید بر سلایق پا گذاشت؛ آنجا که موجب جداشدن از دیگران است؛ چه رسد به اهواء و هوسها و انگیزههای مادّی که حالش معلوم است.
#انتخابات
#اصلح
#امام_خامنه_ای
#کار_تشکیلاتی
#وحدت
__
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
حفظ وحدت را اصل قرار بدهیم و اگر تکلیف شرعییی هم احساس کردیم، ولی دیدیم عمل به این تکلیف ممکن است مقداری تشنج به وجود آورد و وحدت را از بین ببرد، قطعاً انجام آنچه که تصور میکردیم تکلیف شرعی است، حرام است و حفظ وحدت واجب خواهد بود.
#انتخابات
#وحدت
#مقام_معظم_رهبری
_
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔸 نباید امام جمعه طوری رفتار کند که نماینده شهر با اواحساس رقابت کند
🔸 ولو از نظر فکری و سیاسی با نماینده ای مخالف است باید با او پدرانه رفتار نماید
#مقام_معظم_رهبری
اگر امام جمعه به زبان بگوید که من به جایی وابسته نیستم و جناحی را تقویت نمیکنم و حتّی این نکته را در نماز جمعه هم تأکید بکند، اما در واقع اینگونه نباشد، مردم متوجه این دو موضع میشوند.
اینطور نیست که ما در تریبون نمازجمعه به مردم بگوییم به هیچ طرف وابستگی نداریم و از کاندیدایی حمایت نمیکنیم و پدر همه هستیم، اما در کنار این حرفها، با تعبیرات و گوشه و کنایه و بعضی از کارهای جنبی، برخلاف این گفته و ادعا عمل کنیم؛ مردم زود میفهمند. این اشتباه است که ما خیال کنیم مردم به زبان فریب میخورند و خیال میکنند که ما به یک طرف و جناح گرایش و تمایل خاصی نداریم؛ خیر، مردم این اختلاف را حس میکنند و تفاوت بین قول و عمل امام جمعه، اثر معکوس خواهد بخشید.
واقعاً باید آقایان ائمهی جمعه پدرانه برخورد کنند. البته امکان ندارد انسان در دل خود، با دو آدم یا دو جریانی که از لحاظ فکری و سیاسی و سلیقهیی در مقابل هم قرار دارند، یکسان برخورد کند. طبیعی است که بالاخره شما از این دو نظر، یکی را قبول دارید و دیگری را نمیپذیرید و به همان اندازه نسبت به آنکه با شما همفکر است، گرایش قلبی بیشتری دارید - اشکالی هم ندارد - اما دقت کنید که برداشت ذهنی شما نبایستی در عمل و اظهارات و برخوردتان اثر بگذارد.
نمایندهیی که به مجلس میآید، احساس رقابت با امام جمعه نکند. مسؤولی که در مسندی گمارده میشود - که ممکن است به جناحی هم وابسته باشد - احساس مخالفت و مقابله با امامجمعه نکند. امام جمعه با همه، گرم و مهربان و صمیمی برخورد کند. البته کار مشکلی است، ولی باید تمرین و تلاش کنیم که انشاءاللَّه این کار انجام بگیرد.
۶۸/۴/۱۲
_
#انتخابات
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#کار_تشکیلاتی
هر تشکلی برای روحانیون ، چیز خوبی است . روحانیون بایستی دور هم باشند ، همفکری کنند ، اشتباهات یکدیگر را دفع کنند ، کارهای یکدیگر را کامل کنند . ما مجموعه ای هستیم که کارهای همسانی در رابطه ی با مردم داریم . ممکن است همه ظرفیت لازم را به قدر کافی نداشته باشیم ، اما از تجربیات و از حرفهای یکدیگر استفاده کنیم .
(کتاب کار باید تشکیلاتی باشد / ص 24)
__
#امام_خامنه_ای
_
@soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیماری تازه گویی (جلوه فروشی)
مرز میان نقد و بیماری تازه گویی
#شهید_مطهری
🔶 ما بايد خودمان را تابع دليل كنيم نه اينكه چون كسى نگفته است پس ما هم نگوييم. مىگويند: «نحن ابناء الدليل نميل حيث يميل». مرحوم آخوند در مباحث «جواهر و اعراض» مسئلهاى نظير اين مسئله را طرح مىكند. معمولًا در هر زمانى بعضى از مردم در مورد افكار تازهاى كه معاصرين مىآورند چنين مىگويند كه اين حرفهايى كه شما مىزنيد هيچ كس نگفته است و بنابراين حرف شما درست نيست. ايشان آنجا مثَل بسيار خوبى ذكر مىكند. مىگويد انسان خوب است در مسائل علمى هم مانند مسافر باشد نه مانند قاطن و ساكن.
بعضى در مسائل علمى مانند كسانى هستند كه جايى را براى مجاورت انتخاب كردهاند. اگر به يك فرد «مجاور» گفته شود كه چرا از آنجا نمىرود مىگويد ما در جوار حضرت هستيم و نمىخواهيم از اينجا دور بشويم. بعضى، مسائل علمى را در حكم جوار حضرت قرار دادهاند و نمىخواهند از جوار مسائلى كه به آنها خو گرفتهاند جدا بشوند. ولى بعضى ديگر حكم مسافر را دارند كه مرتب از شهرى به شهرى منتقل مىشوند. يك شهر را كه تماشا مىكنند قانع به آن شهر نيستند، باز به شهر ديگرى مىروند.
ايشان يك مطلب ديگر هم مىگويند كه نكته خوبى است. مىگويند هيچ وقت آدم عاقل بدون دليل با سخن بزرگان و سخن مشهور مخالفت نمىكند. اين يك حالت افراطى است كه بعضيها اساساً «بيمارى تازه گويى» دارند و همينطور يك حرفهايى و لو بىمبنا هم باشد مطرح مىكنند .
مجموعه آثار شهید ج11 ص 566
_
@soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
💠خطر تقلید در فرهنگ #استاد_سید_علی_خامنه_ای
تقلید فرهنگی خطر خیلی بزرگی است، اما این حرف اشتباه نشود بااینكه بنده با مُد و تنوع و تحول در روشهای زندگی مخالفم؛ نخیر، مُدگرایی و نوگرایی اگر افراطی نباشد، اگر روی چشم و همچشمیِ رقابتهای كودكانه نباشد، عیبی ندارد. لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا میكند، مانعی هم ندارد؛ اما مواظب باشید قبلهنمای این مُدگرایی به سمت اروپا نباشد؛ این بد است. اگر مدیستهای اروپا و امریكا در مجلاتی كه مُدها را مطرح میكنند، فلان طور لباس را برای مردان یا زنانِ خودشان ترسیم كردند، آیا ما باید اینجا در همدان یا تهران یا در مشهد آن را تقلید كنیم؟ این بد است. خودتان طراحی كنید و خودتان بسازید.
بنده زمان ریاست جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی قضیهی طرح لباس ملی را مطرح كردم و گفتم بیایید یك لباس ملی درست كنیم؛ بالاخره لباس ملی ما كه این كت و شلوار نیست. البته من با كت و شلوار مخالف نیستم؛ خود من هم گاهی اوقات در ارتفاعات یا جاهای دیگر ممكن است كاپشن هم بپوشم؛ ایرادی هم ندارد؛ اما بالاخره این لباس ملی ما نیست. عربها لباس ملی خودشان را دارند، هندیها لباس ملی خودشان را دارند، اندونزیاییها لباس ملی خودشان را دارند، كشورهای گوناگون شرقی لباسهای ملی خودشان را دارند، آفریقاییها لباسهای ملی خودشان را دارند و در مجامع جهانی هركس لباس ملی خود را دارد؛ افتخار هم میكنند. ما در جایی رئیسجمهوری را دیدیم كه لباس ملیاش عبارت بود از دامن! مرد بزرگ، دامن پوشیده بود! پاهای او هم لخت بود! یك دامن تقریباً تا حدود زانو، و هیچ احساس حقارت هم نمیكرد. با افتخارِ تمام در آن جلسه شركت میكرد؛ میآمد و میرفت و مینشست. این، لباس ملی اوست؛ ایرادی هم ندارد. عربها با تفاخر، لباس ملی خودشان را میپوشند- پیراهن بلند و چفیه و عقال- و ممكن است به نظر من و شما هیچ منطقی هم نداشته باشد؛ اما لباسِ آنهاست و آن را دوست دارند. من و شما كه ایرانی هستیم، لباسمان چیست؟ شما نمیدانید لباس ما چیست. البته من نمیگویم طرح این لباس حتماً باید برگردد به لباس پانصد سال قبل؛ ابداً. من میگویم بنشینید برای خودتان یك لباس طراحی كنید. البته الآن این را از شما نمیخواهم؛ این را من در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كردم. آن روز ما یك بخش دولتی را مأمور كردیم و گفتیم دنبال این كار بروید. یك كارِ مقدماتی هم كردند، اما آن را به جایی نرساندند؛ دورهیریاست جمهوری ما هم تمام شد! من میخواهم بگویم اگر شما موی سرتان را میخواهید آرایش كنید، اگر میخواهید لباس بپوشید، اگر میخواهید سبك راه رفتن را تغییر دهید، بكنید؛ اما خودتان انجام دهید؛ از دیگران یاد نگیرید.
در كشورهای غربی و بیشتر از همه در امریكا، حدود سه چهار دهه پیش یكمشت جوان بر اثر واخوردگی از شرایط اجتماعی، دچار حركتهایی شدند، كه البته تا امروز هم ادامه دارد. در زمان ما مظهر این افراد، بیتلها بودند كه با آرایش عجیب و غریب و با نوعی موسیقی شبیه موسیقی پاپ- كه الآن در دنیا معمول است- ظاهر میشدند. بنده بعد از انقلاب به الجزائر رفتم. در خیابان ماشین ما عبور میكرد. یكوقت دیدم پسر جوانی نصف موی سرش را تراشیده و نصف دیگر را باقی گذاشته است. هرچه من نگاه كردم، دیدم این آرایش، هیچ زیبایی ندارد. مشخص بود او از كسانی تقلید كرده است. در الجزائر، فشار صنعتی و فشار ابزار تولید و تكنیك بر زندگی مردم اصلًا آنقدر نیست كه یك جوان، احساساتی را پیدا كند كه در امریكا یا انگلیس یا در جای دیگر پیدا میكرد؛ اما چون دیده بود آنها انجام دادهاند، او هم انجام میداد. بنده با این چیزها مخالفم و دوست نمیدارم جوان ما اینطوری حركت كند و دختر و پسرِ ما دائم چشمشان به آنها باشد.
۱۳۸۳/۰۴/۱۷
_
#فرهنگ
@soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نترسيم، نترسيد و نترسانيد...
سردار شهيد حاج #قاسم_سليمانى: من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست. اما شرط آن، این است که ”نترسید و نترسیم و نترسانیم”.
#کرونا_را_شکست_میدهیم
@soha_olom_ensani
♦️مگر گفتم بروید در جنگل های آمازون تبلیغ کنید که نمی روید؟
🔶بیاید از اجتهاد دست بکشید اما حوزه را طوری تغییر دهید که هزاران مجتهد مانند خودتان تربیت کند
_
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
_
💠 @soha_olom_ensani
#کار_تشکیلاتی
اگر تشکیلاتی به وجود آمد اما هدف روشنی نداشت ، یا هدف داشت ولیکن برنامه ریزی برای رفتن به سمت آن هدف انجام نگرفت و تشکیلات بیکار ماند ، به خودی خود ، تشکیلات از هم خواهد پاشید و اگر هم بماند صورت بی جان خواهد بود ، خاصیت تشکل انسانی این است .
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
(کتاب کار باید تشکیلاتی باشد – ص 34)
_
@soha_olom_ensani
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
بنده معتقد به نظم سازمانی هستم ؛ اما معتقدم که این نظم سازمانی نباید ما را از هویت خودمان خارج کند .
(کتاب کار باید تشکیلاتی باشد – ص 29)
#کار_تشکیلاتی
@soha_olom_ensani
نگاه کنیم شاید مثل کسی که قبایی وارونه پوشیده، ماهم لباس اسلام را وارونه پوشیده ایم.
_
#شهید_مطهری
_
@soha_olom_ensani
#شهید_بهشتی
🔸 در اسلام موسیقی حرام است نداریم!
🔸 موسیقی باید عامل جدیت باشد!
__
💠 @soha_olom_ensani
#شهید_بهشتی
🔸موسیقی و آهنگ در مذهب ریشه چندین هزار ساله دارد!
🔸ولی از نظر اسلام فکر مذهبی باید جنبه عقلایی داشته باشد
🔸بحث سر حلال یا حرام بودن موسیقی نیست بحث سر کمال یا نقص آن است.
__
💠 @soha_olom_ensani