کتاب های دوره معاصر که برای دفاع و تبلیغ اسلام نوشته شده است بیشتر باعث گمراهی اند تا هدایت! و این تقصیر روحانیت است.
#شهید_مطهری
انتشارات و مطبوعات هر مردمی نمایانگر سطح رشد آنهاست. یک نگاهی به آثار منتشره ما به نام اسلام و دین و مذهب میتواند سطح رشد جامعه ما را بفهماند. دو مقایسه در اینجا لازم است؛ یکی مقایسه میان مطبوعات دینی و اسلامی زمان حاضر ما با آثار و کتب قرون اولیه اسلامیه خودمان. اگر کتابهای این زمان خودمان را با کتابهای هزار سال پیش خودمان مقایسه کنیم موجب شرمندگی خواهد بود. فرنگیها میگویند اگر به کتابهای غربی میخواهید رجوع کنید بدان کتابها رجوع کنید که تاریخش به شما نزدیکتر است زیرا کتب غربی هر چه جلو آمده بهتر و متقنتر و علمیتر و تحقیقیتر شده است، ولی اگر به کتابهای شرقی و اسلامی میخواهید رجوع کنید هر چه میتوانید به کتابهایی رجوع کنید که تاریخش از شما دورتر است و مربوط است به قرون اولیه اسلامی، زیرا هر چه جلوتر آمده بیارزشتر شده است.
البته مقداری مبالغه است، ولی بدون شک کتابهای به اصطلاح تبلیغی و دفاعی اسلامی ما همین طور است. اغلب اینها زیانشان از سودشان بیشتر است. غالباً به جای آنکه آگاه کننده و بیدار کننده باشند تخدیری و منحرف کنندهاند، به جای آنکه هدایت کننده باشند گمراه کنندهاند. شاید علت عمده این امر بینظمی و بیتشکیلاتی سازمان روحانیت ماست، هر که از مادر خود قهر کرده هوس میکند درباره اسلام کتاب بنویسد و مینویسد و احیاناً از یک مقام مشهور و روحانی هم تقریظ میگیرد و دیگر واویلا.
امدادهای غیبی ص ۱۵۱
#تحول_حوزه
@soha_olom_ensani
در مباحث عرفان نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. البته باز هم نمیتوانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از اینکه بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همهخدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهانبینی!
_
۱۳۶۷/۰۸/۲۸
#امام_خامنه_ای
_
#حافظ
#وحدت_وجود
#عرفان
#اصلاح_دینی
_
@soha_olom_ensani
مشکل اساسی کار های جمعی جلو بردن آن ها با رفاقت دیمی است!
#شهید_بهشتی
شاید در میان کارهای اشتراکی دویا چند نفره ای وجود داشته باشد که تکلیف [رهبری و امامت کار] مشخص نشده باشد و صرفا به شکل رفاقتی پیش برود. یعنی بر اساس رفاقت باهم کار را شروع کرده اند. و چه کار بدی! رفاقت خوب است، اما این رفاقت خوب در این موارد، وقتی مسئولیت ها مشخص نشود به خطر می افتد. اگر رفاقت چیز خوبی است چرا اینقدر آسان و ارزان به خطر اندازیم؟ مگر عیب دارد که هم رفیق باشیم و هم حدود و ثغور کارمان مشخص باشد؟ این چه اخلاقی است که ما داریم؟ خود خواهی! دونفر رفیق تحمل نمیکنند که یکی رئیس باشد و دیگری مرئوس. این خود خواهی است. این عیب است کمال نیست. البته آنجا که قرار باشد جو رفاقت به همبخورد ما از خیر رئیس و مرئوسی میگذریم، برای اینکه از رئیس و مرئوسی که رفیق نباشند کاری ساخته نیست.چرا احساس رفاقت و پیوند دوستانه میان زن و مرد جامعه با تعیین مقام و مسئولیت منافات دارد. صرفا خواسته ایم با رفاقت دیمی کار جمعی انجام بدهیم. به محض اینکه تصمیم می گیریم این حالت را از رفاقت دیمی در بیاوریم، سامان اجتماعی به آن بدهیم و مقام مسئول تعیین کنیم؛ رفاقت ها به هم می خورد. یا این را داریم یا آن را، اما هردو را باهم، هرگز! و چون اینطور بوده خیلی خسارت میبینیم. آنچه ارزش دارد توام بودن این دو باهم است؛ در غیر این صورت میشود همین رئیس و مرئوس های خشک بی مغز تشکیلات اجتماعی ما که به درد نمی خورد.
کتاب ولایت رهبری روحانیت صفحه ۱۸۳،۱۸۴
_
#اخلاق_تشکیلاتی
#رفاقت
#اخلاق
#کار_تشکیلاتی
#رهبری
#خود_خواهی
#اصلاح_دینی
@soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای
میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
#وحدت_وجود
#فلسفه
#علوم_انسانی
#ملاصدرا
#تفلسف
#فقه_اکبر
_
@soha_olom_ensani
#شهید_بهشتی
به رفقا عرض کرده ام که بر حسب آنچه از میان عوامل گسترش دهنده ایمان میشناسم هیچ عاملی را از نظر قدرت و وسعت میدان اثر به اندازه رهبر و بعد هم کادر های متصل به او نشناخته ام. استدلال قوی و مطالب متقن البته ایمان آور است، اما بعد و برد اثرش به اندازه آن ایمان راستین تابنده و فروغ داری که از قلب کانون و کانون قلب رهبر فرا می تابد نیست. لذا گاهی میبینید حتی یک رهبر که مومن به راه خود است ولی راهش غلط است موجی در تاریخ و اجتماع ایجاد میکند که یک رهبر دارای تفکر صحیح اما فاقد آن ایمان تابنده قدرت ایجاد چنان موجی را ندارد
ولایت و رهبری ۲۲۵
_
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#امام_خامنه_ای
نمیشود کسی در درون خود، در عمل شخصی خود #تقوا نداشته باشد، دچار هوای نفس باشد، اسیر شیطان باشد، اما ادعا کند که در جامعه میتواند اجرای عدالت بکند. هرکسی که بخواهد در محیط زندگی مردم منشا عدالت بشود، اول باید در وجودِ خود، در درون خود، تقوای الهی را رعایت بکند. تقوا یعنی مراقب برای خطا نکردن.
۷۹/۱۲/۲۶
#اصلاح_دینی
_
💠 @soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
حدیث میگوید:
(فلما نفض یده من تراب القبر هاج به الحزن)
وقتی که علی خاک ها را بر روی قبر شهید عزیزش [فاطمه زهرا]، شهید هیجده ساله اش، همرزم و همفکر و همکار و شریک زندگی اش ریخت به تعبیری گویا غم های عالم به دل علی بن ابی طالب هجوم آوردند، علی غمگین شد. غمگینی علی به خاطر از دست دادن یک رفیق راه است، علی همرزمی و همگامی از فاطمه نزدیکتر ندارد و او را از دست داده است این حرف های دیگر که برگردم جواب یتیم هایت را چه بدهم اینها خیال بافی است.
۵۹/۰۱/۱۰
#امام_خامنه_ای
#اصلاح_دینی
#سیره
#خط_امام
_
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
امروز طرفداران عوض کردن متد تعليم و تأليف زياد شده و با غالب اشخاصي که روبرو ميشويم از همين موضوع سخن به ميان ميآورند و برخي در اين راه به حد افراط اظهار نظر ميکنند و خيال ميکنند که واقعا هر مطلبي که براي هر کس نامفهوم است در اثر طرز تعليم و بيان آن مطلب است ولي ما در ضمن اينکه به طرفداران تغيير متد تعليم و تأليف حق ميدهيم و خود نيز طرفدار آن هستيم اين نکته را يادآوري ميکنيم که همان اندازه که بر دانشمندان است که حقايق را از قيد اسارت عبارات مغلق و معقّد آزاد سازند بيش از آن اندازه بر طالبان معرفت است که سطح افهام خويش را با سطح حقايق نزديک سازند.
#شهید_مطهری ' مقدمه ی ج ۳ اصول فلسفه
#تحول
@soha_olom_ensani
#شهید_بهشتی
آرمان متعالی، يك روزه و يك ماهه و يك ساله تحقق پيدا نمیكند. زمان لازم دارد. ما نمیتوانيم يك جريان سازنده را در يك آن به وجود آوريم. جريان اگر هست، خودبهخود زمان میخواهد. ولی اين زمان بايد هر قدر كوتاهتر و حركت بايد هر قدر نافذتر و سازندهتر باشد.
کتاب "پیامبری از نگاهی دیگر" #گزیده
__
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•فرق بین بزرگی و بزرگواری چیست؟ فرض کنیم شخصی یک #عالم بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی کسی باشد که فقط میخواهد یک کشف جدید کند، تحقیق جدید کند. این یک فکر و اندیشه بزرگ است، یعنی یک اراده بزرگ و یک همت بزرگ در راه علم است.
• آن دیگری یک افزون طلب بزرگ است که همیشه دنبال #ثروت میرود و ثروت برای او هدف است، یک شهوت بزرگ است، یک #حرص بزرگ است. دیگری یک رقابت بزرگ است، دیگری یک کینه توزی بزرگ است، دیگری یک #حسادت بزرگ است، دیگری یک جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستیهای بزرگ هستند. هیچ یک از اینها را نمیشود بزرگواری دانست؛ بزرگی هست ولی بزرگواری نیست.
•آن آدم بزرگ جاه پرست برای جاه پرستی آنقدر اهمیت قائل است که میگوید #زندگی اگر هست این است که آدم مثل شیر زندگی کند نه مثل گوسفند، یعنی بدرد نه اینکه دیگری او را بدرداما بزرگوار چگونه است؟ بزرگوار میخواهد همه مردم شیر باشند، یعنی گوسفندی نباشد که دیگری طعمهاش کند. اصلًا میخواهد درندگی در دنیا وجود نداشته باشد. این معنایش احساس بزرگواری است، احساس انسانیت است، به تعبیر قرآن احساس عزّت است، احساس کرامت نفس است. کلمه « #کرامت » در آثار اسلامی زیاد آمده و همان مفهوم بزرگواری را دارد.
▪
کتاب آزادی معنوی
▪
#شهید_مطهری
#اصلاح_دینی
▪▪
@soha_olom_ensani
اتفاقات دوران آقای بروجردی نباید دوباره تکرار شود
اگر محدودیت هایی که برای علامه طباطبایی به وجود آوردند امروزه نبود علوم عقلی بسیار گسترده تر در جامعه رواج پیدا کرده بود
___
#امام_خامنه_ای
در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، اینطور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد. این نباید تکرار شود.۱۳۸۲/۱۰/۲۹
#فلسفه_اسلامی
_
@soha_olom_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
کتاب های دوره معاصر که برای دفاع و تبلیغ اسلام نوشته شده است بیشتر باعث گمراهی اند تا هدایت! و این تقصیر روحانیت است.
#شهید_مطهری
انتشارات و مطبوعات هر مردمی نمایانگر سطح رشد آنهاست. یک نگاهی به آثار منتشره ما به نام اسلام و دین و مذهب میتواند سطح رشد جامعه ما را بفهماند. دو مقایسه در اینجا لازم است؛ یکی مقایسه میان مطبوعات دینی و اسلامی زمان حاضر ما با آثار و کتب قرون اولیه اسلامیه خودمان. اگر کتابهای این زمان خودمان را با کتابهای هزار سال پیش خودمان مقایسه کنیم موجب شرمندگی خواهد بود. فرنگیها میگویند اگر به کتابهای غربی میخواهید رجوع کنید بدان کتابها رجوع کنید که تاریخش به شما نزدیکتر است زیرا کتب غربی هر چه جلو آمده بهتر و متقنتر و علمیتر و تحقیقیتر شده است، ولی اگر به کتابهای شرقی و اسلامی میخواهید رجوع کنید هر چه میتوانید به کتابهایی رجوع کنید که تاریخش از شما دورتر است و مربوط است به قرون اولیه اسلامی، زیرا هر چه جلوتر آمده بیارزشتر شده است.
البته مقداری مبالغه است، ولی بدون شک کتابهای به اصطلاح تبلیغی و دفاعی اسلامی ما همین طور است. اغلب اینها زیانشان از سودشان بیشتر است. غالباً به جای آنکه آگاه کننده و بیدار کننده باشند تخدیری و منحرف کنندهاند، به جای آنکه هدایت کننده باشند گمراه کنندهاند. شاید علت عمده این امر بینظمی و بیتشکیلاتی سازمان روحانیت ماست، هر که از مادر خود قهر کرده هوس میکند درباره اسلام کتاب بنویسد و مینویسد و احیاناً از یک مقام مشهور و روحانی هم تقریظ میگیرد و دیگر واویلا.
امدادهای غیبی ص ۱۵۱
#تحول_حوزه
@soha_olom_ensani
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
آری به اتفاق جهان میتوان گرفت
__
#ملت_مقاومت_علیه_آمریکا
#امام_خامنه_ای
_
@soha_olom_ensani
#تمدن_نوین_اسلامی_با_کار_تشکیلاتی
#سید_علی_خامنه_ای
جهان اسلام باید عوامل #تفرقه را بزداید. وحدت علمای دین، راهحلهای اسلامی برای #سبک_زندگی نوین اسلامی را کشف میکند. همکاری دانشگاههای ما علم و فنّاوری را ارتقا بخشیده، زیربناهای تمدّن جدید را خواهد ساخت. #هماهنگی #رسانههای ما فرهنگ عمومی را از ریشه اصلاح خواهد کرد. ارتباط نیروهای مسلّح ما #جنگ و تجاوز را از همهی منطقه دور خواهد کرد. #ارتباط بازارهای ما، #اقتصاد کشورهایمان را از سلطهی کمپانیهای غارتگر بیرون خواهد آورد. رفت و آمدها و سفرهای مردم ما، همزبانی و همدلی #وحدت و دوستی به ارمغان خواهد آورد. دشمنان شما و ما میخواهند اقتصاد خود را با منابع کشورهای ما، عزّت خود را با ذلّت ملّتهای ما، و صدرنشینی خود را با تفرقهی ما تأمین کنند. میخواهند ما و شما را به دست خودمان نابود کنند.
۹۸.۱۰.۲۷
_
#نماز_جمعه_تاریخساز
#گام_دوم
@soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیتالله خامنهای: «هنر ابرقدرتها، همین تشر زدن و هیاهو کردن است. کسانی که از رموز کار مطلع نیستند، خیال می کنند اینها با انگشت خودشان می توانند همه ی زمین را زیر و رو و کن فیکون کنند؛ این طور نیست. آن جایی که اراده ی مردم در مقابل استکبار باشد، تیغ دشمنان کند است. استکبار هیچ غلطی نمی تواند بکند.» ۱۳۸۳/۱۱/۱۰
🆔 @soha_olom_ensani
متاسفانه کشور های غربی در زمینه علوم انسانی چند قرنی از کشور های اسلامی جلوتر هستند، هم اکنون حوزه های علمیه که در صدد اسلامی سازی این علوم برای ایجاد یک دولت اسلامی اند ابتدائا نیازمند تسلط به دیگر مبانی غربی برای مواجه با مسئله های علوم انسانی هستند. گرچه ما مبنائا تفاوت زیادی با علوم انسانی غربی داریم منتهی تجربیات چندین ساله جهان غرب میتواند در راستای اسلامی سازی این علوم سرعت بخشی زیادی به این عقب ماندگی جهان اسلام بدهد. فلذا در این زمینه مقام معظم رهبری میفرمایند:
علوم انسانی، دو سه قرن است که در دنیا ابداع شده و اشخاصی روی آن فکر کردهاند، کار کردهاند، مسائلی را به وجود آوردهاند؛ بعضی هم که [ابداع آنها] به قرن نمیرسد، چندین دهه است که دارند روی آن کار میکنند؛ یعنی بهاصطلاح چیزهایی جزو علوم مختلف انسانی هستند که برای ما حکم واردات را پیدا میکند؛ حالا غیر از فلسفه و ادبیات و مانند اینچیزهایی که مربوط به خود ما است، مسائلی به وجود آمده، سرفصلهایی تولید شده، روی آن کار شده، فکر شده، نقد شده، چند لایه ردّوبدل شده -این کارها انجام گرفته- ما حالا میخواهیم وارد بشویم و این مسائل را از آن ریشهی بهاصطلاح غیر دینی یا بعضاً ضدّ دینی آن جدا کنیم و به یک منشأ قرآنی و یک منشأ دینی و وَحیانی متّصل کنیم. خب این خیلی مهم است؛ این یک تسلّط اساسی بر کارهای دیگران لازم دارد؛ ما باید بدانیم که دیگران در این زمینهها چه کردهاند. [دانستن] کارهایی که آنها انجام دادهاند، پیشرفتهایی که آنها انجام دادهاند، از مسائلی است که مورد نیاز است؛ باید کار بشود.۱۳۹۶/۰۳/۰۱
@soha_ololm_ensani
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔶 حتی انکار فلسفه هم نوعی تایید فلسفه است.
🔶 فلسفه را چه قبول کنید یا رد کنید به هر حال باید بیاموزید.
#شهید_مطهری
به هر حال فلسفه را باید آموخت. و ضمناً باید دانست که هر نوع انکار فلسفه، خود نوعی فلسفه است و کسانی که میپندارند تنها با دستاوردهای برخی علوم بدون آنکه توأم با انتزاعات فلسفی بشود، فلسفه را نفی و رد میکنند سخت در اشتباهند.
اضافه کردم که: من فعلًا کار ندارم که علمای اسلام در طول هزار و چند صد سال به فرهنگ جهان و معارف جهان و تمدن جهان، علوم ریاضی جهان، علوم طبیعی جهان، علوم انسانی جهان، علوم فلسفی جهان، حقوق و ادبیات و... خدمتی کردهاند یا نکردهاند، که البته کردهاند.
اما میگویم اگر فقه ما را، فلسفه ما را، عرفان و سیر و سلوک ما را، اخلاق و فلسفه زندگی و فلسفه تعلیم و تربیت ما را، تفسیر ما را، حدیث ما را، ادبیات ما را، حقوق ما را باید قبول کرد و پذیرفت، باید فقیه شد یا فیلسوف شد یا عارف و سالک شد و یا... و اگر هم باید نفی کرد و طرد نمود باز هم باید آنها را آموخت و فهمید و هضم کرد و آنگاه به رد و طرد و نفی آنها پرداخت. این صحیح نیست که یک فرد غیر وارد که اگر یک کتاب فقه یا فلسفه را به دستش بدهند نمیداند از راست بگیرد یا از چپ، پیشنهاد رد و طرد بدهد.
کتاب بررسی اجمالی نهضت های اسلامی در صد سال اخیر
صفحه۷۰ -۷۷
#فلسفه_اسلامی
_
🆔 @soha_olom_ensani