eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ کار پهلوانانه ملاصدرا آزادی علم از قلمرو ماهیت بود. 📝 آیت الله #عبدالله_جوادی_آملی - ۱ خرداد ر
• یکی از مهمترین بنیان های فلسفی تاثیر گذار در حوزه تدقیق در معنی علم و عقلانیت در سنت فلسفه اسلامی و تفاوت آن با مفهوم عقلانیت و علم در سنت فلسفی مدرن است. • چه بسا نوع نگاه ما به علم طرح مسئله به نحو موجود و مشکل معرفت شناسی فلسفه غرب را نادرست بداند و این چنین بتوان علوم انسانی موجود را از حوزه عقلانیت استعلایی، ابزاری، تاریخی و... که منجر به تولید علم مدرن به مانند یک در عصر ما گشته است نجات داد. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ کار پهلوانانه ملاصدرا آزادی علم از قلمرو ماهیت بود. 📝 آیت الله #عبدالله_جوادی_آملی - ۱ خرداد ر
• ملاصدرا جامعه ساکن را به در آورد و این ابتکار می تواند مشکلات مادی ما را هم حل کند. 📝 آیت الله - آرامگاه قبرستان نیست، آرامگاه آرامستان نیست، آرامگاه مُرده‌گاه نیست، آرامگاه آن جایی است که انسان به ثبات برسد نه سکون، کسی که ساکن می‌شود زنده نیست کسی که ثابت می‌شود زنده است. - مرحوم این ابتکار را کرد، فرمود این ابزار کار نیست چه بخواهید و چه نخواهید در حرکت هستید ولی بکوشید صراط مستقیم را که کار شارع است خوب درک کنید و بدانید عقل سراج است نه صراط - این کارهای ابتکاری و عظیم را مرحوم صدر المتألهین کرد آن‌وقت را متحرّک کرد، جامعه را متحوّل کرد و حرف‌های او هم برای امروز نافع است که علم یک موجود مجرّدی است که ما از آن بهره‌های فراوانی می‌بریم یکی از آنها همین مشکلات دنیای ماست • بخشی از پیام معظم له در ۱ خرداد ۱۳۹۹ به مناسب بزرگداشت ملاصدرا ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فقه حداقلی به اسم علوم انسانی • یه عده هم توی حوزه هستن که توی روش و مسئله علمی هیچ تغییری با مدل غیرکارآمد گذشته نداشتن فقط دیدن عنوان علوم انسانی این روزا گرفته همون مباحث و مدل گذشته خودشون رو توی این عناوین جدید ارائه میکنن در حالی که هیچ مواجه خاصی با علوم انسانی ندارن و دارن دین حداقلی و فقه اخص رو تحت همین عنوان فقه اعم نشر میدن. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ یکی از فرهنگ های بسیار خانمان سوز کشور ما در مواجه با مسائل علوم اجتماعی و فلسفی همین ساده انگاری و مسائل است، ساده سازی و رسانه ای کردن بنیان های فکری زمانی ممکن و مطلوب است که در سطح عمیق آن تکلیف نزاع مشخص شده باشد یعنی جامعه نخبگانی شما توانسته باشند هم افق مبانی ایدولوژیکی تان تفلسف کنند. • فارغ از سطح مبتذل سیاسی این دعواها هنوز در سطح غیرسیاسی آن تصویر روشنی در هیچ یک از مفاهیم بنیادین علوم اجتماعی برای جامعه نخبگانی ایجاد نشده، جامعه ما اکنون حتی مجال مواجهه نقادانه فلسفی جریان های اجتماعی مخالف را هم از خود گرفته و این ساده انگاری قضیه مارا از مجال تفکر دور خواهد کرد و جامعه بی فکر تولید اندیشه نخواهد داشت. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ فرض کنید در روز های اول انقلاب قرار دارید هزاران کار نکرده هست و شما هستید - یکی از اصلی ترین تئوریسین های انقلاب و از چهره های شاخص آن روز- چه کار اولویت شماست؟ • آنچه شهید مطهری از سال ۱۳۵۷ تا سه روز قبل از شهادت خود در اوج روز های آشفته آغاز کرد تشکیل مباحثات برای پیدا کردن راه بود. روزهایی که ظاهرا شهید مطهری حتی فرصت برای خواندن نماز شب هم نداشت اولویت خود را تشکیل این جلسات میدانست. • پروژه ای که با شهادت امثال مطهری و بهشتی و امام موسی صدر به مدت چهل سال خاک خورد و اکنون هم نیمه جان است. اگر این راه را چهل سال پیش ادامه داده بود اکنون جامعه تاوان وضعیت موجود اقتصادی را چه بسا نمیداد. • شاید دیگر برای طلاب و مردم شنیدن دعوای بین درخشان ها و غنی نژاد ها اینقدر عجیب نبود و شاید غنی نژاد ها به این راحتی نمیتوانستند در رسانه اینقدر راحت یکه تازی کنند. • مردی که چهل سال پیش از حوزه شد آگاه ترین زمانه خود بود و آنان که فریاد های او را بر سر حوزه اش دانستند بانی وضع موجودند ... . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ رسانه، امروزه قتلگاه فکر و علوم انسانی است. • غالب افرادی که در حوزه علوم انسانی شروع به فعالیت میکنند پیش از آنکه عمق کافی متناسب با چنین کاری را پیدا کنند روی به سمینار ها و رسانه ها می آورند و دیری نمی پاید که خزانه خود را تهی از معلوم میابند اما اقبالی که به خود ایجاد کرده اند آنان را مضطر به بافتن فکر به جای تولید فکر میکند. • این مدل جریان سازی علوم انسانی برای پژوهش گر تازه کار نیز چنین پنداری را به وجود می آورد که میشود با چند دوره مجازی و جمع آوری اطلاعات سطحی در این زمینه صاحب نظر شد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
با به ابتذال کشیدن اندیشه ها حل نخواهد شد.رسانه ها باید سرآغازی باشند برای یک پروژه بلند مدت نه اینکه افراد را به سطل غیر منظم اطلاعات سطحی تبدیل کنند.
4_5857083975712901236.mp3
10.2M
• به زلیخا بنویسید به رغم عطشم یوسفی در بغلم بود ولی لب نزدم... 📻 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
🔸 آن دسته از انسان ها که دین را از پدر و مادر فقط شنیده و پذیرفته اند و خودشان با مطالعه فلسفی به آن نرسیده اند معاد روحانی نخواهند داشت. ❖ @ensani_islami ✦ ولى كسانى كه از اين معانى بى‏خبرند و يا از مبدأ و معاد جز امر جزئى نمى‏دانند، مثل بسيارى از عوام الناس كه از پدر و مادر خود يك مفهومى شنيده‏اند كه بايد عالَم را موجِدى باشد و به همين اندازه قناعت كرده و مدام در امور و افكار دنيوى خود هستند، البته لازم نيست اين اشخاص، عوام باشند؛ چون ممكن است در علوم ديگر صاحب نظر باشند؛ مثلًا اگر علم اجمالى را به دستش بدهى، خيلى خوب مى‏تواند آن را حل كند و يا در صناعت ديگر طورى مهارت دارد كه كسان ديگر مثل ساخته او نمى‏توانند چيزى بسازند، ولى در قسمت به همان مرتبه ادنى قناعت نموده‏اند. ✦براى چنين اشخاصى معاد روحانى حاصل نخواهد شد؛ چون اينها در خط درك معانى عقليه نرفته‏اند و يا اگر رفته باشند، خيلى با تقصير و تسامح رفته‏اند و لذا نتوانسته‏اند كيفيت قدرت و كيفيت علم احدى را نسبت به تمام موجودات عالم به طورى كه لا يشذّ عن حيطة علمه شى‏ء، و در مرتبه ذات به تمام موجودات عالم باشد، تحصيل كنند. 📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 483 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ گزارش مرکز پژوهش های مجلس از وضعیت و ویژگی های فقرا در دهه ۹۰ . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
چاوشی، زاویه.mp3
28.09M
❖ 🎙 گفتگوی برنامه زاویه با پیرامون نسبت فلسفه صدرایی با فلسفه غرب • سه ظهور فلسفه در یونان ایران اروپا • فلسفه اسلامی شرح فلسفه یونان نیست، گرچه زادگاه فلسفه یونان است • با فلسفه است که میتوان با ذکر گسست ها با آنچه از اروپا تحمیل میشود بایستیم . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ 🎙 گفتگوی برنامه زاویه با #محمد_تقی_چاوشی پیرامون نسبت فلسفه صدرایی با فلسفه غرب • سه ظهور فلسفه د
• دکتر چاوشی علی رغم ناشناخته بودن در حوزه رسانه جزو معدود متفکرین معاصر حوزه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی هست که صاحب اندیشه هست. • ایشون در واقع طلبه هستن • خیلی سعی کردم فایل تصویری این‌ گفتگو رو بگذارم نشد 📺 لینک تصویری گفتگو؛ http://www.telewebion.ir/episode/0x6ab7927 . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تاثیر فلسفه در شکل گیری روحیه انقلابی مردم ایران. #حمید_پارسانیا . . . . ❞ زندگی برای علوم انسان
❖ نظام صدرا ، سه مکتب و سه مدرسه در ایران دارد. 📝 • ... اگر چیزی به نام نظام صدرایی داشته باشیم این نظام سه مکتب دارد، شیراز و اصفهان(حاج ملاهادی سبزواری) مکتب قم(علامه طباطبایی) مکتب تهران (آقاعلی مدرس طهرانی). اینها هر کدام اصول صدرا را قبول دارند و در تلاش برای بسط تفکر صدرایی هستند. در هر کدام مدارسی شکل می‌گیرد. مکتب قم سه مدرسه دارد، مدرسه علامه حسن‌زاده آملی، آیت‌الله ‌جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی. مدارس ذیل مکاتب شکل می‌گیرند یعنی نظام، مکتب، مدرسه... - در ایران حاصل تفکر ملا صدرا بود . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• بی‌جنگ، ملک دل به نگاهت سپرده‌ایم عرضِ سپاهِ زلفِ پریشان چه احتیاج؟ . . . . . لینک عضویت در کانال و هنر چامه ☕ : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• مهمتر از عمق اندیشه اندیشه است و البته انسجام اندیشه بدون تعمق مقدور نیست اما به هر حال کسی که اندیشه ای منسجم ولو با عمق کم دارد توان تفکر دارد اما کسی که صرفا تک گزاره های عمیق دارد در جهان نامنظم فکرش چیزی برای تولید نخواهد داشت. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ کاری که علامه طباطبایی برای انقلاب کرد هیچ فیلسوفی نکرد. 📝 • ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی (ره) برود با آن‌ها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جا به جای آن به هجمه‌ی رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ . . . . https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 چگونه معرفت شناسی اسلامی میتوان داشت؟‌ • ریشه معرفت شناسی موجود در رویکرد مدرنیته و تفسیر آن از مفهوم عقلانیت است که چنین مفهومی غیر از شکل گیری عقلانیت در اندیشه اسلامی است آنچه در غرب و اندیشه کانتی منجر به شکل گیری معرفت شناسی شد به تعبیر دکتر به شرح زیر است: - کانت با نظر به موقعیت متزلزل وجودی عقل در نزد دکارت به انکار بعد متافیزیکی و متعالی عقل پرداخت و آن را به امری و استعلایی فروکاهید و نتیجه کار او مرگ متافیزیک و اپیستمولوژی و معرفت شناسی به جای آن شد. -تزلزل در بنیان های وجودی و هستی شناختی عقل، به تحول در معنی روشنگری نیز منجر شد. روشنگری به جای آنکه ناظر به حقایق وجودی و حوزه های فیزیک و متافیزیک باشد، ناظر به حوزه و شناخت آدمیان شد. (پارسانیا، فلسفه و روش علوم اجتماعی ص ۹۳) • حال سوال اساسی این است که پذیرش معرفت شناسی بر هستی شناسی در برخی از سنت های موجود قم در نهایت منجر به چنین رویکردی که مدرنیته‌ گرفتار آن شده است نخواهد شد؟ . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
یاغی نیَم ترحمی ای پادشاه حُسن گردن کشیده‌ام که تماشا کنم تو را