eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
869 عکس
211 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
•راه اصلاح یک مملکتی فرهنگ آن مملکت است؛ اصلاح باید از فرهنگ شروع بشود. دست استعمار توی فرهنگ ما کارهای بزرگ می‌کند؛ نمی‌گذارد جوانهای ما مستقل بار بیایند؛ نمی‌گذارد در دانشگاه جوانهای ما درست رشد بکنند. اینها را از بچگی یک طوری می‌کنند که وقتی بزرگ شدند، اسلام هیچ و آنها همه، همه چیز. اگر فرهنگ درست بشود، یک مملکت اصلاح می‌شود. برای اینکه از فرهنگ است که در وزارتخانه‌ها می‌رود؛ از فرهنگ است که در مجلس می‌رود؛ از فرهنگ است که کارمند درست می‌شود. •اسلام یکوقتی بود که نصف دنیا را گرفته بود و داشت می‌رفت جلو. شما این کتاب گوستاولوبون را بخوانید؛تمدن اسلامرا؛ او رفته است تمدن اسلام را از چشم مادی نگاه می‌‌کند، او اصلاً نمی‌فهمد اسلام یعنی چه؛ اعتقاد هم نه به مسیح دارد و نه به اسلام دارد؛ او تمدن را عبارت از این ستونها می‌داند _ ۱۳۴۳/۰۶/۱۸ #امام_خمینی #فرهنگ @soha_olom_ensani
•صرف خواندن فلسفه در متقی و معنوی شدن انسان اثر دارد. •تقوای شهید مطهری متاثر از فلسفه اسلامی بود. #علامه_طباطبایی •يك ضايعه‌اى بود (شهادت) مطهرى. در مسئله تقوا و معنويّت، خود فلسفه اسلامى كه از دست علماى اسلام رد شده و به ما رسيده است خالى از معنويّت نيست. طورى است كه خود به خود براى انسان كه متوكّل است، حال معنويت مى‌آورد و تقوا را تأييد مى‌كند، توفيق مى‌دهد، هدايت‌مى‌رساند. اين خاصه فلسفه‌اى است كه از دست علماى اسلام برآمده است و طبعاً ايشان هم اين معنا را داشت. مردى باتقوا بود، تقوايى كه از فلسفه و ايمان به دست آورده باشد. تمام همّش و تمام نيرويش در فلسفه مصرف مى‌شد و خوب بار آمده بود. کتاب بررسی های اسلامی ج ۲ ص ۲۸۴ _ 💠 @soha_olom_ensani
ارزش کار علمی کوچک یک دانشمند از دنیا و ما فیها با ارزش تر است..! _ _ 💠 @soha_olom_ensani
در زندگی تا به کی حرکت کردن و به جایی نرسین؟ تا به کی غافل ماندن؟مانند خری که محور آسیاب را میگرداند و به جایی نمیرسد... یک روز دلمان را خوش کردیم که کسروی را بکوبیم. یک روز دلمان را خوش کردیم که فلان زندیقی که از فلان گوشه درآمد و فلان گوشه، مردار شد و ازبین رفت، بکوبیم. عمر ما تلف شد؛ عمرما تمام شد؛ عمر دیگران را هم تمام کردیم، از بین بردیم. حالا که نگاه میکنیم میبینیم که در پیشگاه امام زمان اگر بفهمیم باید شرمنده باشیم که از اسلام چیزی یاد ندادیم؛ مردم ما همان هستند که بودند. باتلاق همان باتلاق است که هرروز پشه ای برمی خیزد، هر روز نیشی می زند، نیش هایی که تو پیش بینی اش را نکرده ای، بزرگتر از توهم نکرده. هرروز بایک نوایی، با یک رنگی سرمان را بند کنند، ما هم همان طور که دوست می دارند سرمان را بدهیم تا بند کنند، ما هم خودمان را بدهیم تا رنگ کنند. مدام غافل ماندن، مدام غافل نگه داشتن، یک قدم پیش نرفتن و دائما حرکت کردن، مانند خری که محور آسیاب را می گرداند یک قدم به سرمنزل نزدیک نشدن، این همه نیرو را مصرف کردن و یک گان جلو نرفتن. پیش امام زمان مایه شرمندگی است. این یک معیاری است... اصل و ریشه را بشناس، تا ساقه و شاخه و شاخه ریز و برگ را بتوانی از یک دیگر تشخیص بدهی، خودت را سرگرم جمع کردن برگ های زرد نکنی بیچاره! _ ۵۳/۰۹/۱۵ کتاب شریف انسان دویست و پنجاه ساله حلقه سوم صفحه ۱۸۴ _ 💠 @soha_olom_ensani
به جز چند مسئله فرعی چیز درستی از دین نمیدانیم. فکر دینی ما غلط است، غلط! نه در منبر ها دین درست را میگوییم نه در مقالات و کتاب ها... 🔻🔻🔻🔻
▪ بايد اعتراف كنيم كه به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست، بلكه اين فكرْ اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛ ما توحيد مسخ شده است، ما نبوت مسخ شده است، و امامت ما مسخ شده است، اعتقاد به ما كم و بيش همين طور. ▪ تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده. در دين # هست، هست، هست، هست. تمام اينها بدون استثناء به صورت مسخ شده در ذهن ما موجود است. ▪فكر دينى ما بايد اصلاح بشود. تفكر ما درباره دين غلط است غلط. به جرئت مى گويم از چهارتا مسئله فروع، آنهم در عبادات، چندتايى هم از معاملات، از اينها كه بگذريم ديگر فكر درستى ما درباره دين نداريم؛ نه در اين منبرها و در اين خطابه ها مى گوييم و نه در اين كتابها و روزنامه ها و مقاله ها مى نويسيم و نه فكر مى كنيم. ▪▪▪ منبع: ده گفتار/ ص۱۵۴ و ۱۵۷ @soha_olom_ensani
▪مراحل اساسی یک نهضت عبارت است از : - پیدایش ایده به وسیله فرد یا گروه و پیدایش هسته مومن به این ایده از راههایی که گفتیم. - این هسته زمینه را بر طبق آنچه عرض شد برای مرحله بعد فراهم می کند. - مرحله سوم درگیری عملی با نیروهای مخالف برای پیاده کردن ایده در یک منطقه است که به عنوان منطقه شروع انتخاب شده. -در مرحله چهارم تصفیه آن منطقه از نیروهای مخالف شکست خورده داخلی، یافتن قدرت های کافی برای مواجه با قدرت های تهاجمی مخالفِ خارجی و سازندگی جامعه بر اساس ایدولوژی جدید است. - مرحله پنجم که مخصوص نهضت های ایدولوژیکی است و نهضت های ملی و میهنی هرگز به آن مرحله نباید بندیشند، یعنی وظیفه ای ندارند و در خط سیر آنها نیست، کوشش برای آزاد کردن جامعه های دیگر است. • سید محمد حسینی بهشتی سه گونه اسلام صفحه ۹۴ _ _ @soha_olom_ensani
🔹️دین نباید بین ما و غیر مسلمان ها فاصله بی اندازد. 🏷من یک بار دیگر در این سلول گرفتار یکی از کمونیست های خبیث کینه توز شدم که در نهایت پستی و انحطاط اخلاق بود...من به او نزدیک شدم و کوشیدم با او نیز مانند سایر زندانیان جدید الوارد رفتار کنم، افسردگی اش را بزدایم و دلداری اش بدهم...دنبال جمله ای متناسب ذهنیت و منطق و شرایط او میگشتم. گفتم: سوکارنو رئیس جمهور اندونزی در کنفرانس باندوگ گفت: ملاک اتحاد ملتهای عقب مانده، نه وحدت دینی و نه وحدت تاریخی و فرهنگی و امثال آن، بلکه وحدت نیاز است. مسائل یکی است و سرنوشت نامعلوم؛ دین نباید میان من و شما جدایی بیندازد. در واقع موضع من برخواسته از عقیده ام بود و موضع او هم از عقیده اش ناشی میشد. البته اسلام از پیروان خود میخواهد تا به احکام اسلامی به طور جدی و دقیق پایبند باشند، و انسان مسلمان به مرز های دین سخت پایبند است؛ اما همین احکام میگوید مسلمان با غیر مسلمان جوشش داشته باشد و نسبت به او نرمش نشان دهد و در گفت و گو با مخالفان، از جزم گرایی و شدت و حدت بپرهیزد. سید علی خامنه ای 📚کتاب خون دلی که لعل شد، صفحه ۲۵۱ 🆔️ @soha_olom_ensani
@soha_olom_ensani ___ العلم حجاب الاکبر #امام_خمینی 🔻🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
@soha_olom_ensani ___ العلم حجاب الاکبر #امام_خمینی 🔻🔻🔻🔻
و تمام مفسده‌هایی که در عالم پیدا می‌شود، از این بیماری خودبینی است. چه در کنج خانه کسی نشسته باشد و به عبادت مشغول باشد، اگر خودبینی بکند، ارث شیطان را دارد، و چه در جامعه باشد و با مردم تماس داشته باشد، این هم اگر فسادی از آن حاصل بشود، از خودخواهی و خودبینی خودش است، و چه حکومت‌هایی که درعالم حکومت می‌کنند؛ از اولی که حکومت در دنیا تأسیس شده است تا حالا، هر فسادی واقع شده از این خصیصه است. دردها دوا نمی‌شود، الاّ با این که این خصیصۀ شیطانی از بین برود. کسی بخواهد درد خودش را شخصاً دوا کند، باید این خصیصه را از بین ببرد؛ باید ریاضت بکشد و خودش را بزرگ حساب نکند؛ نگوید من عالمم، نگوید من خودم مقدس هستم ـ چنانچه ملائکه می‌گفتند ـ نگوید من ثروتمندم، نگوید من زاهدم، نگوید من عارفم، نگوید من موحدم. در هریک از اینها، ولو آن علم اعلایی که علم فلسفه یا عرفان است، اگر این خصیصۀ شیطانی باشد، حجاب است؛ «اَلْعِلْمُ حِجابُ الاَکْبَر». و اگر کسی بخواهد معالجه کند خودش را، باید این خصیصه را به آن توجه بکند و بسیار مشکل است معارضه با این خصیصه. اگر بخواهد کسی تهذیب بشود، با علم تهذیب نمی‌شود؛ علم انسان را تهذیب نمی‌کند. گاهی علم، انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم توحید انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علمِ عرفان انسان را به جهنم می‌رساند؛ گاهی علم فقه انسان را به جهنم می‌فرستد؛ گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می‌فرستد. با علم درست نمی‌شود. تزکیه می‌خواهد ـیُزَکّیهِمْـ تزکیه مقدم است بر همه چیز. طلبه‌ای که در مدرسه درس می‌خواند، همدوش با درس، همقدم با درس تزکیه لازم دارد. امام جمعه‌ای که می‌خواهد هدایت کند مردم را، باید تزکیه خودش را کند تا بتواند هدایت کند. دولتی که بخواهد مردم را وادار به کار خوب بکند باید تزکیه بکند خودش را. عارفی که بخواهد مردم را به معارف الهیّه دعوت کند، تا خودش را تزکیه نکند این قدرت را ندارد. فیلسوفی که بخواهد توحید را به مردم بیاموزد، تا این خصیصۀ شیطانی در او هست، این عمل را نمی‌تواند انجام بدهد؛ یعنی، زبان، زبان شیطان است و توحید می‌گوید و دل، دل شیطان است که توحید را دریافت کرده است، و قلب، قلب شیطان است که فقه را آموخته و فقه را تعلیم می‌کند. تا این خصیصه هست، تمام امور لنگ است در اشخاصی که بخواهند خودشان را تهذیب کنند، یا اشخاصی که بخواهند جامعه را تهذیب کنند. ۱۳۶۳/۱۱/۱۴ _ _ @soha_olom_ensani
تمسک به علوم انسانی راه حل برون رفت حوزه های از این حقارت علمی دچار شده. #شهید_مطهری حوزه‌های علمیه ما اگر از محدودیتهای مصنوعی که خود برای خود به وجود آورده‌اند خارج گردند و با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید به احیای فرهنگ کهن خود و آراستن و پیراستن آن بپردازند و آن را تکمیل نمایند و به پیش سوق دهند (که آمادگی تکامل و پیشروی دارد) می‌توانند از این انزوای حقارتآمیز علمی خارج شوند و کالاهای فرهنگی خود را در زمینه‌های مختلف معنوی، فلسفی، اخلاقی، حقوقی، روانی، اجتماعی، تاریخی با کمال افتخار و سربلندی به جهان دانش عرضه نمایند. کتاب آینده انقلاب اسلامی صفحه ۲۰۳ __ #حوزه_علمیه #تحول #علوم_انسانی #حقارت_علمی _ @soha_olom_ensani
کتاب بدایه و نهایه علامه طباطبایی شرح اقوال صدرا نیست بلکه اقوال فلسفی خود ایشان است. _ _ @soha_olom_ensani