از امام صادق علیه السلام پرسیدند:
یوم الحسره، کدام روز است که خدا میفرماید: بترسان ایشان را از روز حسرت.
حضرت جواب دادند: آن روز قیامت است که حتی نیکوکاران هم حسرت میخورند که چرا بیشتر نیکی نکردند.
پرسیدند: آیا کسی هست که در آن روز حسرت نداشته باشد؟
حضرت فرمودند: آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد.
✍وسائل الشیعه/ج7/ص۱۹۸
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
🔰 از امام چه بخواهیم؟
🔷🔹 مسأله ى انتظار ما از حجت مسأله ى توسل را توضيح مى دهد.
🔹 اين درست كه ما آنها را شفيع و همراه طلب خود ساخته ايم و حتى نمك طعام و رنج فرزندان مان را با آنها در ميان مى گذاريم
🔹 و اين درست است كه ما جز از اينها نمى خواهيم
🔹 ولى درست ترين اين است كه از اينها جز خودشان را نخواهيم
و از آنهابراى رسيدن به بتها و عروسك هاى حقير و ناچيزمان استفاده نكنيم
🔹 و اينها را براى رسيدن به اين آرزوهاى كوچك زير پا نگذاريم
🔷🔹 تا آنجا كه با اشك و سوز بگوييم مهدى جان! آقا جان! اگر جواب مرا ندهى بر مى گردم ...
🔶🔸 راستى به كجا بر مى گرديم؟
به سوى چه كسى و در چه دنياى بزرگ و كوچكى.
🔸ما همه ى اين راهها را تجربه كرده ايم و از همه ى بن بستها زخم خورده ايم
تا به اينها روى آورديم.
🔸 حال چگونه با برآورده نشدن خواسته هاى كوچك مان و مستجاب نشدن دعاهاى ريزو درشتمان از اينها بر مى گرديم و با آنها قهر مى كنيم.
🔸 اگر ما به خاطر اين خواسته ها از اولياء خود بريديم و حتى در دلمان بر آنها خرده گرفتيم،
معلوم مى شود كه ما اين خواسته ها را از آنها ضرورى تر و مهمتر مى دانيم
و در هنگام تعارض، آنها را زير پا مى گذاريم، و بر آنها مى شوريم
🔸در حالى كه آنها آمده اند تا به من بياموزند كه چگونه با رنجها برخورد كنم و چگونه از نعمتها به غرور و تكاثر نرسم و چگونه در هر موقعيت، موضعگيرى مناسب داشته باشم
و از بدى ها خوب استفاده كنم و به كوثر دست بيابم.
🔸 چون داشتن امكانات و نعمتها مهم نيست، كه بهره بردارى مناسب و برخورد مهم است.
🔸 زاويه ى ديد و زاويه ى برخورد به من ظرفيت و ظرافت و كوثر و استمرار را مى بخشد.
🔸 من مى خواهم كه آنها براى من بت بسازند و يا بت هايم را تعمير كنند، در حالى كه آنها آمده اند تا مرا از بت پرستى برهانند و بت هايم را با دست خودم بشكنند.
🔸من از آنها نعمت مى خواهم و آنها براى من غنا و خير و استغناء را در نظر گرفته اند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۴۱
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#تواضع_ایت_الله_برهان_
آیت الله شیخ علی اکبر برهان پیش نماز مسجد لرزاده تهران بودند. ایشان به قدری متواضع بودند که یک ساعت پیش از نماز دستشویی های مسجد را پاک می کردند همه افراد بی دین و بی قید مجذوب ایشان شده بودند از هر صنف بزاز، بقال، بناء، دکتر، مهندس و..... برای نماز می آمدند.
به نقل از شاگرد ایشان شیخ حسین انصاریان
گلشن ابرار جلد ۱۲ ص ۳۶۳
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
آیت الله شیخ محمد شاه ابادی، بسیار اهل عبادت بود و حدود ۴ تا ۵ ساعت عبادت آشکار داشت و این غیر از اذکاری که دائم بر لب داشت. در وقت سحر و نیز بین الطلوعین با حضور قلب به عبادت مشغول بود.............او یا به مطالعه مشغول بود یا به تفکر و عبادت و نوشتن.
استاد فیاضی، از شاگردان ایشان نقل می کند، روزی درس در مسجد حجتیه بود و شاگردان دیرتر از استاد به جلسه درس آمده بودند و استاد به نماز ایستاده بود. ما از ورودی که روبروی محل نماز خواندن ایشان بود، وارد شدیم و در محل درس که پشت سر ایشان بود به انتظار نشستیم و فکر می کردیم که استاداز ورود ما باخبر شده است، اما استاد با اتمام نماز اول دوباره به نماز ایستاد. بعد فهمیدیم که ایشان آن قدر در یاد خدا و توجه به حضرت حق تعالی غرق بوده اند که حتی ورود شاگردان را متوجه نشده بودند.
گلشن ابرارج12ص624،
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
(#جریمه_یک_مرتبه_عصبانیت_)
حضرت آیت الله بروجردی نذر کرده
بودند که اگر عصبانی شوند، یک سال
روزه بگیرند اتفاقاً یک مورد هم
(سردرس) عصبانی شدند، لذا تمام سال را غیر از روزهای حرام روزه گرفتند.
آیت الله مصطفی خوانساری:
آقای بروجردی خوابی بود که مردم
دیدند ودیگرنخواهنددید.
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
✨✨در تشرفی که آیت الله عراقی خدمت امام زمان علیه السلام داشته اند می فرمایند:بعد از دیدن حضرت دوباره خواستم خدمت حضرت برسم و پاسخ سوال های خود را بگیرم. گفت :آقا تشریف برده اند اما نایب او هستند. گفتم ممکن است ازنایبشان بپرسم. گفت: بفرمایید. وارد شدم، نگاه کردم دیدم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی جای حضرت مهدی بر روی همان تخت نشسته است.✨✨
ارواح مهربان ص1
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#غسال_عجیب_ایت_الله_مرعشی_
✨✨حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی فرزند آیت الله العظمی مرعشی نجفی نقل کردند :
✨مرحوم ابوی قبل از فوت شان در یکی از وصایای که به اخوی اینجانب کرده بودند فرموده بودند:من دیگر عمرم به سر آمده و همین چند روز بیشتر مهمان شما نیستم و من با غسال صحبت کردم او میآید مرا می شوید و نمی خواهد مرا در خانه غسل بدهید همان جایی که همه را غسل میدهند مرا آنجا غسل بدهید.
✨مرحوم ابوی در شب چهارشنبه حالشان بد می شود و با من تماس می گیرند و من نزد ایشان رفتم. سپس یک سری وصایایی کردند در حالی که از گوشه چشمان مبارکشان به سقف نگاه میکردند و کلماتی را زمزمه میکردند از دنیا رحلت نمودند.
✨بدن ایشان را به غسالخانه بردیم مشاهده کردیم غسال انجا ایستاده ما به تصور اینکه او از طرف مدیریت بهشت معصومه آمده است چیزی نگفتیم و مدیریت آنجا هم به فکر اینکه این غسال از طرف ما آمده چیزی نگفت.
✨آن شخص فردی خوش سیما، با قد کشیده در حالی که دستکش های سفید نیز پوشیده بود مشغول غسل مرحوم اخوی شد و فقط یک قطره اشکی ایشان ریختند.،ما هم متوجه نبودیم ایشان چه کسی هستند وبرخوردمان با او خیلی عادی بود. هنگامی که آمدیم منزل یادمان افتاد که ما پولی به عنوان هدیه به غسال نداده ایم، شخصی را جهت پرداخت پول فرستادیم، مدیریت بهشت حضرت معصومه گفته بود آن غسال از جانب ما نبود ه ما فکر میکردیم شما او را فرستادید! به ولی الله الأعظم قسم، تا الان ما اورا ندیده ایم.
ودر فیلمی که هنگام کفن کردن ایشان برداشتیم چهره همه ما درآن هست به غیراز چهره آن غسال ✨✨
ارواح مهربان ص273، 272 خلاصه شده
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#تربیت_دینی
✅ هر موقع بچه ها سؤالی در مورد مرگ، موضوعات جنسی يا مسائلی از اين قبيل ميپرسن وظيفه والدين اين است با تمام اشتياق و توجه ازش بخواين هر چی در اين مورد میدونه و شنیده رو براتون تعريف كنه.
👈 حرف سه دقيقه و پنج دقيقه نيست، حداقل يک ساعت برای اين موضوع وقت بذاريد. مطمئن بشين پشت اون سوال چی هست.
✔️ بعد ميتونين باورهای مذهبی تون رو براش توضيح بديد، حتی ميتونيد بگيد نميدونيد و ميپرسيد و براش توضيح بديد.
⏪ سعی كنيد موارد مثبت رو برای كودک تعريف كنید. به طور مثال فقط از بهشت براش بگيد. سعی كنيد خاطر كودک رو راحت کنید.
🔹 اگر فرزندت می خواد باهات حرف بزنه تلويزيون رو خاموش کن تا بفهمی چی ميگه ...
🔹براي تو حرف زدن با فرزندت مهمترين كاره...
🔹اين مسؤوليت توست ، اين اشتياق توست ، اين سبب رشد تو و فرزندته ، وقتی به او توجه ميكنی!
🔹كودک بايد بدونه هر وقت اراده كنه ، توجه پدر مادرشو ميگيره ...
🔹 اگر با كسی در حال صحبت هستی و فرزندت صدات ميكنه ، صحبتت رو قطع کن و برای دقيقه ای توجه رو به فرزندت بده!
🔹وقتی كه به فرزندتون ميگيد حرف نزن، كودک حس ميكنه : من بدم ، من دوست داشتنی نيستم ، من خواستنی نيستم !
🔹ما اگر اجازه صحبت به كودكانمون ندهیم از آنها انسانهايی (خجالتی و كر و لال ) خواهیم ساخت!
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
👩👩👧👦 تربیت خانوادگی نادرست، مجوز بیحجابی نیست!❌
یقیناً یکی از مهمترین عوامل #سعادت و یا #شقاوت انسانها در #دنیا و #آخرت #خانواده و #تربیت_خانوادگی است چراکه خانواده اولین و مؤثرترین محیط آموزشی و تربیتی انسان است که به حالات فکری، روحی، روانی و رفتاری انسان شکل میدهد. چون مهمترین سالهای زندگی انسان ازلحاظ تربیتی و شکلگیری شخصیت، در محیط خانواده طی میشود.
لذا عدم رعایت #حجاب توسط مادر و ارتباط پدر و مادر با #نامحرم بدون توجه به موازین اخلاقی و اسلامی، موجب کاهش حساسیتهای فرزندان نسبت به هنجارها و ارزشهای دینی خواهد شد.
تحقیقات نشان میدهد که خانوادهی اکثر قریب بهاتفاق دختران و زنان بیحجاب و بزهکار، یک یا چند ویژگی ذیل را داشتهاند: [۱]👇👇
– ازهمپاشیدگی کانون خانواده، (چه به صورت ناقص یا کامل، اتفاقی یا ارادی)
– عدم مراقبت والدین از فرزندان در اثر جهالت، گرفتاری و یا نقیصههای جسمی، حسی و عاطفی.
– #اعتیاد، #بزهکاری و انحراف یک یا چند عضو خانواده.
– فضای نامطلوب خانوادگی در اثر تبعیض و تحقیر اعضای خانواده بهویژه مادر و فرزندان دختر؛ و یا نازپروردگی، خشونت، حسادت و … .
– اختلافات مذهبی یا نژادی (ناهماهنگی در اصول تربیتی.)
– ضعف اعتقادات دینی و عدم حضور و مشارکت پدر و مادر در مراسم و اجتماعات مذهبی.
– #رفاه بیش از حدّ و درآمدهای نامشروع و بادآورده.
– #فقر، #بیکاری و مشکلات شدید مالی.
اما نکته قابلتوجه این است که تربیت خانوادگی نادرست، گرچه علت #بی_حجابی هست اما مجوز بیحجابی نیست و اینکه کسی بگوید: تربیت خانوادگی ما طوری بوده که اهمیتی به حجاب نمیدادند یا دوست دارد باحجاب باشد اما پدرش اجازه نمیدهد، یا خانواده مسخره میکند و…! این بهانهها و توجیهات، مجوز انجام گناه نمیباشد.😊
امام رضا (علیهالسلام) دراینباره میفرمایند:🔻🔻
«بِرُّ الْوَالِدَینِ وَاجِبٌ وَ إِنْ کَانَا مُشْرِکَینِ وَ لَا طَاعَهَ لَهُمَا فِی مَعْصِیهِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ نیکی و احسان به والدین واجب است گرچه آنها مشرک و کافر باشند، ولی در معصیت خدا نباید از آنان اطاعت کرد»[۲]
[۱]. منبع: پایگاه اطلاعرسانی حوزه
[۲]. عیون أخبار الرضا علیهالسلام، ج ۲، ص ۱۲۴. قرآن کریم دراینباره میفرماید: «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما؛ ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند و اگر آنها تلاش کنند که به من شرک بورزی که به آن علم نداری، از آنها اطاعت نکن» ( #عنکبوت: ۸).
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
👌 رابطه #بیحجابی با #تنوعطلبی در پوشش🤔
✍🏻 یکی از عوامل یا بهانههای بیحجابی بانوان تنوعطلبی در #پوشش است؛ و وقتی به آنها میگویی که حجاب اسلامی را حفظ کن میگوید: «من #عاشق «تنوع» هستم و یکدستی و تکرنگی را نمیپسندم!»
🔳 در پاسخ باید گفت: تنوع که عیبی ندارد، شما میتوانید در منزل و جمعهای زنانه، متنوع باشید ولی در اماکن عمومی چنین اجازهای ندارید. چراکه تنوعطلبی شما در محیط عمومی، جامعه را دچار انواع مشکلات خانوادگی روحی، روانی و مشغولیتهای فکری در افراد جامعه میکند که درنتیجه، به عقبماندگی فرهنگی، اقتصادی، علمی و… جامعه منجر خواهد شد.
#حجاب
🔷 باید توجه داشت که در تمام دنیا، بسیاری از محیطهای آموزشی، شرکتها، کارخانهها و ادارات لباس یکسان و یونیفرم مخصوص به خودشان را دارند، چراکه آنجا جای تحصیل، کار و فعالیت است نه جای تنوع و لباس مجلسی و جلبتوجه و…! لذا بانوان نیز باید در محیط عمومی لباس متحدالشکلی داشته باشند چراکه خیابان و کوچه و بازار هم جای #تنوع_طلبی و جلبتوجه نیست.❌
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
💍 گناه #بی_حجابی حقالله است یا حقالناس؟🤔
✍🏻 متأسفانه امروزه برخی زنان به بدترین و محرکترین شکل ممکن خود را در کوچه، خیابان، محل کار و تحصیل و فضای مجازی عرضه میدارند و در جامعه فساد ایجاد میکنند و معتقدند که بیحجابی آنها به دیگران مربوط نیست،😒 درحالیکه خانم #بی_حجاب با عدم رعایت حجاب نهتنها به وظیفه شرعی و دستور الهی عمل نمیکند،❌ بلکه با #بی_حجابی خود باعث آسیب و لطمه زدن به دیگران میشود، مانند اینکه:👇👇
۱. مرد #پاک_دامنی که دوست ندارد به این خانم نگاه کند، مجبور است سرش را پایین بیندازد و به خودش فشار میآورد و اذیت میشود و حقش پایمال میشود، زیرا میتوانست راحت در خیابان و محل کار و … راه برود.
۲. جوان بی بندو بار نیز با دیدن خانم بیحجاب نیازش را مجانی برطرف میکند و ازدواجش عقب میافتد، درحالیکه باید نیازش را با ازدواج تأمین کند نه با چشمچرانی.
۳. خانمها نیز با بیحجابی خود متاعی که باید گران بفروشند را مفت در خیابان #حراج میکنند و با این کار به خود و زنان دیگر ظلم میکنند.
۴. مردان متأهل نیز با دیدن این خانمهای بیحجاب، وقتی به خانه میروند، شروع به بهانهگیری میکنند و زندگیها به هم میریزد.
با #بی_حجابی موارد دیگری از حقوق انسانی پایمال میشود، لذا بیحجابی شخصی نیست و علاوه بر #حق_الله #حق_الناس هم میباشد.👌🏻
حضرت امیرالمؤمنین #امام_علی (علیهالسلام) درباره زنان اینچنینی میفرمایند:🔻🔻
در #آخرالزمان و نزدیک به قیامت که بدترین زمانه است، زنانی پدیدار میشوند که #کشف_حجاب کردهاند و برهنگی را پیشه خود ساختهاند و به دنبال خودنمایی هستند، اینگونه زنان از دین خارج هستند، در فتنهها و بلاها داخل هستند، گرایش به شهوات دارند و با سرعت به دنبال لذتها میروند، حرامهای خدا را حلال میدانند و درنهایت در جهنم عذاب همیشگی خواهند داشت.[۱]
پس:
بیحجابی هم حقالناس و هم حقالله است.✅
[۱]. من لا یحضره الفقیه؛ ج ۳؛ ص ۳۹۰.
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#فلسفه_عادت_ماهانه_زنان
🔴👈در آیه شریفه 222 سوره بقره میخوانیم: «و سؤال کنند از تو درباره عادت ماهانه زنان، بگو: آن رنجی است برای زنان». آیا #عادت_ماهانه چیزی بجز نشان دهنده کار دستگاه تناسلی زنان و نتیجه #طبیعی کارکرد هورمونهای خاص نیست؟ آیا مراد از این ریزش خون #رنج برای #زنان است. اگر اینطور است آیا نعوذ بالله خدای بد جنسی نداریم؟
✅پاسخ تفصیلی
🔴👈علت طرح این پرسش آن است که به معنای #آیه مورد نظر درست توجه نشده است. برای روشن شدن #حقیقت مسئله با هم آیه و معنا و تفسیر آنرا مرور میکنیم.
👈خداوند متعال در این آیه میفرماید: «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحیضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یَطْهُرْنَ ...»؛[1] یعنی: «و از تو، درباره خون حیض می پرسند، بگو: چیز زیانبار و آلودهاى است، از اینرو؛ در حالت قاعدگى، از آنان کنارهگیرى کنید! و با آنها نزدیکى ننماید، تا پاک شوند! ...».
🔴👈این آیه شریفه، فلسفه حکم اجتناب از آمیزش جنسى با زنان در #حالت_قاعدگى را بیان میکند؛ زیرا آمیزش در چنین حالتى، علاوه بر اینکه تنفّرآور است، زیانهاى بسیارى به بار میآورد که طبّ امروز نیز آنرا اثبات کرده، از جمله احتمال #عقیم شدن مرد و زن، و ایجاد یک محیط مساعد براى پرورش میکرب بیماری هاى آمیزشى (مانند سفلیس و سوزاک) و نیز #التهاب اعضای تناسلى زن و وارد شدن خون آلوده به داخل عضو تناسلى مرد و غیر اینها که در کتب طب آمده است، لذا پزشکان، آمیزش جنسى با چنین زنانى را #ممنوع اعلام میکنند.
⭕️از طرف دیگر، جاری شدن و خروج این خون رنج و درد شدیدی را برای زن به همراه دارد.
♨️منشأ پیدایش خون #حیض، مربوط به احتقان و پر خون شدن عروق رحم، سپس پوسته پوسته شدن مخاط آن، و جریان خونهاى موجود است. خونى که هنگام عادت ماهیانه دفع میشود، خونى است که هر ماه در عروق داخلى رحم، براى تغذیه #جنین احتمالى جمع میگردد؛ زیرا رحم زن در هر ماه تولید یک تخمک میکند، و مقارن آن عروق داخلى رحم به عنوان آماده باش براى تغذیه نطفه مملوّ از خون میشود، اگر در این موقع که تخمک وارد رحم میشود، اسپرم که نطفه مرد است در آنجا موجود باشد، تشکیل نطفه و جنین میدهد و خونهاى موجود در عروق رحم صرف تغذیه آن میشود، در غیر این صورت، بر اثر پوسته پوسته شدن مخاط رحم، و شکافتن جدار رگها، خون موجود خارج میشود و این همان خون #حیض است، 💫و از اینجا دلیل دیگرى براى ممنوع بودن آمیزش جنسى در این حال به دست میآید؛ زیرا رحم زن در موقع تخلیه این خونها هیچ گونه آمادگى طبیعى براى پذیرش نطفه ندارد و لذا از آن صدمه میبیند.[2]
⭕️بنابر این، وجود خون #حیض و عادت زنانگی لازمه ساختمان و عملکرد دستگاههای بدن یک زن #سالم است و خارج شدن آن علیرغم دردها و ناراحتیها و زحمتهایی که برای زن دارد یکی از #الطاف بزرگ خدای مهربان نسبت به زنان است.
💥 خارج شدن این خون به اندازهای در #سلامت زن مؤثر است که عدم وجود عادت زنانه در سنین بعد از بلوغ و قبل از یائسگی نشانه از #عدم_سلامت او دارد که باید مداوا شود؛ زیرا اگر این خون در هر ماه از بدن زن #خارج نشود و زن حامله هم نباشد تا به مصرف جنین او برسد، وجودش در عروق زن برای سلامت او بسیار #خطرناک خواهد بود، اما همراهی این خروج مفید و حیاتبخش با دردهای شدید و مشکلات دیگری برای زنان، لازمه #جهان ماده و طبیعت است؛ زیرا این قانون طبیعت و عالم ماده است که همواره شب با روز، نفع با ضرر، آسایش با سختی، خوشی با ناراحتی، شادی با غم و ... به هم آمیخته باشد و تفکیک آنها از یکدیگر در جهان ماده و طبیعت امکان ندارد و در عالم ماده نباید انتظار #منفعت محض، لذت محض (بدون سختی و مشقت و تلخی) را داشته باشیم؛ زیرا چنین انتظاری نه #عاقلانه است و نه #عملی.
_______________
[1]. بقره، 222.
[2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 2، ص 138 – 139، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش
برگرفته از سایت اسلام کوئت
@entezarefaraj313
۲۲ شهریور ۱۳۹۹