#شبهات_عاشورا
👈در حادثه عاشورا، برخي از افراد بودند كه به بيان حوادث و اتفاقات آن ايام پرداخته و بسياري از جزئيات را براي ديگران نقل كرده اند. به عنوان مثال #حميد_بن_مسلم از راویان و شاهدان عینی واقعه تلخ روز عاشورا 61 هـ.ق در کربلا مي باشد. بیشتر وقایع کربلا در تاریخ طبری و بعضی منابع دیگر از قول اوست. البته وي از نيروهاي لشكر عمربن سعد بوده است.
👈مورّخان ذکر کرده اند که حضرت ابوالفضل ع علی رغم وجود هزاران نفر از افراد دشمن، به نیت آب آوردن برای اطفال به دل ایشان زد و با آرامش تمام کنار نهر فرود آمد. دست برد و مشتي آب برداشت، چون خواست بياشامد (چون شديداً تشنه بود) به ياد تشنگي امام حسينع❤️ و اطفال و عيالات حضرت افتاد، آب را بر روي آب ريخت و آن شعر معروف را خواند:
👈يا نفس من بعد الحسين هوني ******* و بعده لاکنت ان تکوني
هذا حسين وارد المنون ******* و تشربين بارد المعين
تاللَّه ما هذا فعال ديني
👈«اي نفس! از بعد حسين خوار باشي و بعد از او زنده نباشي. اين حسين است که بر مرگ وارد شده ولي تو آب سرد و گوارا ميآشامي. به خدا سوگند! اين از عملکرد دين من نيست.»
آن گاه مشک را پر از آب کرده و سوار بر اسب شد و به طرف خيمهها حرکت کرد. دشمن راه را بر او بست.
مقتل الحسينعليه السلام، مقرّم، ص267
نفس المهموم، ترجمه علي نظري منفرد، ص409
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#پیشگیری_از_شبهات
👈دو تفسیر تأمل بر انگیز از بیانات جدید مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی
👈در کدام گروه باید قرار گرفت؟
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#شبهات_عاشورا
#عطش_و_تشنگی
عطش و تشنگی امری است که تا وجدان نشود سختیاش درک نخواهد شد. یکی از رزمندگان دفاع مقدس در مورد عملیات #بیتالمقدس_7 میگوید:
ما در عملیات بیتالمقدس ۷ بود که معنی واقعی عطش و تشنگی را درک کردیم. من در عملیاتهای زیادی حضور داشتم، اما بیتالمقدس ۷ چیز دیگری بود. معنی کربلا و #تشنگی امام حسین (ع) و اهل بیت و اصحابش را در این عملیات به خوبی حس کردیم. آنجا مجروحینی به شهادت رسیدند که در اوج تشنگی و ترکخوردگی لبهای عطشانشان به دیدار ارباب شهیدان شتافتند. آنها مصداق بارز عاشقانی بودند که بر اثر تشنگی و عطش تبدیل به شبیهترین شهدا به مولایشان آقا اباعبدالله الحسین (ع) شدند. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#شبهات_عاشورا
#عطش_و_تشنگی
شبهاتی در مورد نبود آب و تشنگی روز عاشورا از طرف معاندان مطرح شده است. یکی از این شبهات این است:
رود خانه فرات یک رودخانه دراز است. حسینیان میتوانستند در شب عاشورا یا شبهای قبل از آن که آب کم شد تدبیر کنند و با استفاده از تاریکی شب یواشکی کمی راه بروند و لشکر یزید را دوربزنند و کمی دورتر از لشکر یزید خود را به نهر عظیم فرات برسانند، یزیدیان که آب فرات را در کوزه نکرده بودند و لشکر حسین از 4 طرف که محاصره نبود. به ادعای اینها فقط راه فرات را از جلو بسته بودند مگر در روزهای قبل نمیدانستند که برای فردا آب خوردن ندارند!!
پاسخ این شبهه را براساس متون تاریخی ببینید.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#شبهات_عاشورا
#عطش_و_تشنگی
از گزارشهاى معتبر تاريخى، چنين به دست مىآيد كه سه روز قبل از شهادت امام حسين (عليه السلام) (در روز هفتم محرّم) دستورى از عبيداللَّه بن زياد به عمر بن سعد ابلاغ شد: «بين حسين و آب فاصله انداز و مگذار كه قطره اى از آن بنوشند» و اين عمل را نوعى انتقام در مقابل بستن آب بر عثمان تلقى كرد.( بلاذرى،انساب الاشراف، ج 3، ص 180)
عمرابن سعد به مجرد دريافت اين دستور، عمرو بن حجاج را با پانصد سوار، مأمور مراقبت از شريعه فرات به منظور جلوگيرى از دسترسى امام (عليه السلام) و يارانش به آب كرد.( بلاذرى،انساب الاشراف، ج 3، ص 180)
در برخى از گزارشها چنين آمده است: امام حسين (عليه السلام) در محدوده اردوگاه خود اقدام به حفر چاههايى كرده بود اما وقتى گزارش آن به ابن زياد رسيد و او دستور شدّت عمل بيشتر و ممانعت از حفر چاه را به ابن سعد ابلاغ كرد. اما حمله شبانه حضرت عباس ع و آوردن آب نیز در متون تاریخ نقل شده است. ( الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج 5، ص 91 و وقعة الطف،ابی مخنف، ص 152)
بنابراین به صراحت تاریخی تا صبح عاشورا آب بود اما در ادامه روز عاشورا لشکر اباعبدالله ع و زنان و اطفال به مشکل عطش وبیآبی مواجه شدند. بله در روزهای قبل که وقت و توان کافی وجود داشت کاروان حضرت امام حسین ع آب را برای خود تهیه کرده بودند.
اما در مورد اینکه چرا از قسمتهای دیگر فرات آب برداشته نشد:
اولا تا زمان و توان بود این کار انجام شده و آب به هر صورتی بود تهیه شده بود.
ثانیا باید دقت شود که در طول مسیر رود،در برخی نقاط امکان برداشت آب از رودخانه وجود دارد نه همه آن که به آن در زبان عربی شریعه میگویند. لشکریان کوفه، شریعه فرات، یعنی جاهایی را که میشد از آنجا آب برداشت، را محاصره کرده و مانع دستیابی امام حسین (عليه السلام) و یارانش به آب میشدند.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#اسلام_التقاطی
اسلام راستین آن اسلامی است نه مسیر داعش را میپذیرد و نه مسیر روشنفکرهایی که واجبات مسلم اسلام را کنار گذاشتهاند.
امروز همچنانکه تفسیر #داعشی از اسلام بسیار خطرناک است، تفسیر #روشنفکری از اسلام که مقابل تفسیر داعش است نیز به همان مقدار بلکه بیشتر خطرناک است.
وقتی افراطیگرایی مثل #داعش در فهم اسلام شکل میگیرد باید منتظر طرف مقابل و برداشتی کاملا متفاوت نیز باشیم.
نماز جماعت به امام جماعت #زنان در غرب در حال گسترش است. زنانی #بیحجاب که در یک #مسجد به عنوان #امام_جماعت ایستاده و پشت سر ایشان مرد و زن اقتدا کردهاند! جوانان و فرزندان ما که چنین اموری را مکرر میبییند چه اسلامی در ذهن ایشان نقش میبندد.
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#روشنفکری_اسلامی
#بیحجابی_اسلامی
#اختلاط_زن_و_مرد
این زنان که مسیری نو را به اسم اسلام شروع کردهاند در غرب مثل فرانسه خود را به عنوان پیشروان مذهبی اسلامی مطرح کردهاند. ایشان کاملا #بیحجاب هستند! اما امام جماعت نیز میباشند، در مسجدهای ایشان مرد و زن به صورت #مختلط و در کنار هم نماز جماعت را اقامه کرده و به یک امام جماعت زن اقتدا میکنند.
به بعضی از افکار و جملات یکی از ایشان که فرانسوی است، دقت کنید:
1-ما هنوز بر اساس اندیشهای زندگی میکنیم که در قرون وسطی وجود داشته است. بنابراین نگاه مذاهب اسلامی که بر پایه تفکر قرون وسطی است، امروز دیگر جوابگو نیست.
2-مسلمانان برای پشت سر گذاشتن این بحران باید دوباره به متن اسلام رو بیاورند و به خودشان اجازه دهند تفسیر جدیدی از آن داشته باشند.
3-ما برای ایجاد یک اسلام فرانسوی که سازگار با دستاوردهای مدرنیته است تلاش میکنیم.
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#تبیین
فرزندان ما مثل ما نیستند. ذهن ایشان خالی است. انحرافاتی که در جامعه میبینیم مثل #موسیقی، #بیحجابی و ...باید در صحبت با جوانان و فرزندانمان مورد نقد قراردهیم و حق را برای ایشان آشکار کنیم.
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#عیدالزهرا
#نهم_ربیع
#قتل_شیعیان
حضرت #آیتالله_بهجت بارها تکرار میفرمودند:
«در مجالسی که به مناسبت حضرت فاطمه علیهاالسلام برقرار میشود (نهم ربیعالاول) شایسته است فضایل و مناقب اهلبیت، بهخصوص حضرت زهرا علیهمالسلام بیان گردد و برگزاری مجالس خنده، بدون ذکر فضایل آنها خوب نیست؛ زیرا چهبسا با یک کلمهی مُهْمَل اشخاصی به تردید بیفتند، بهخصوص در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چهبسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار افراد، ضبط و از صحنهها عکسبرداری کنند، و ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا نعوذبالله قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطرهی خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. از راههایی که مرحوم آقای بروجردی رحمهالله معتقد و خود نیز همین راه را میرفتند، همان بیان مشترکات میان ما و عامه و ترک مَطاعن و یا لعن و سبّ آشکار آنهاست. که از جمله بیان حدیث معروف و مشهور بین فَریقَین، یعنی حدیث ثقلین، است.»
https://bahjat.ir/fa/content/10517
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#نهم_ربیع
آیا کشته شدن خلیفه دوم در روز نهم ربیع الاول سندیت دارد؟
در مورد روز نهم ربیعالاول بین مردم به غلط مشهور گشته که سالروز قتل عمر این روز است، این ادعا مستند و دلیل معتبری ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد. پس از سه روز درگذشت، بنابر این او در اواخر ذی الحجه درگذشته است. این که او در 9 ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.(1)
بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم 26 یا 29 ذی الحجة سال 23 هـ .ق است.
شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است:
در روز بیست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.(2)
هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است:
باید دانست که قتل خلیفه دوم در 26 ذی الحجة سال 23 هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های » «طبقات»، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.(3)
پینوشت ها:
1. مروج الذهب و معادن الجوهر ج 2، ص 321، الطبقات الكبرىج 3، ص 258،
2. مسار الشيعة (المجموعة ص 23،
3. المصباح، كفعمي، ص511
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شناخت_ائمه
آیا #امام_رضاع با رضایت و اطلاع از مدینه به مرو آورده شدند؟
مسیر ائمه در رساندن مسیر حق به ما مسیری سخت و پر فراز و نشیب بوده است. قسمتی از تاریخ زندگی #امام_غریب را با بیان متفکر شهید #آیتالله_مطهری بشنوید.
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh
#رفع_قلم
سوالی پیرامون حدیث رفع قلم از #آیتالله_مکارم
1-معمولا در مراسم عیدالزهرا کف زدن، پایکوبى، رقص و حتّى امورى را که جمیع فقها صریحاً فتوا به حرمت آن داده اند، را مستند به حدیث رفع القلم که ذیلا به آن اشاره مى شود، جایز مى دانید؟
«وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبینَ اَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَیّام مِنْ ذلِکَ الْیَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَیْهِمْ شَیْئَاً مِنْ خَطا یا هُمْ کَرامَةً لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ» (بحار الانوار، جلد 31، صفحه 125)
2-آیا این نوع احادیث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حدیث چیست؟
پاسخ
این روایت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حدیث این است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى بخشد، نه این که عمداً آلوده گناه شود.
منبع: سایت آیتالله مکارم شیرازی
🌺با جوانان صحبت کنیم.
این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇
https://eitaa.com/eporsesh