eitaa logo
پرسش و مشاوره دینی
907 دنبال‌کننده
1هزار عکس
566 ویدیو
86 فایل
پاسخ به شبهات، احکام و رسانه در کانال کارشناسان پاسخگویی به سوالات دینی زیر نظر حجت‌الاسلام سیدعباس دیانت آیدی مدیر: @sadianat
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهاتی در مورد نبود آب و تشنگی روز عاشورا از طرف معاندان مطرح شده است. یکی از این شبهات این است: رود خانه فرات یک رودخانه دراز است. حسینیان می‌توانستند در شب عاشورا یا شب‌های قبل از آن که آب کم شد تدبیر کنند و با استفاده از تاریکی شب یواشکی کمی راه بروند و لشکر یزید را دوربزنند و کمی دورتر از لشکر یزید خود را به نهر عظیم فرات برسانند، یزیدیان که آب فرات را در کوزه نکرده بودند و لشکر حسین از 4 طرف که محاصره نبود. به ادعای این‌ها فقط راه فرات را از جلو بسته بودند مگر در روزهای قبل نمی‌دانستند که برای فردا آب خوردن ندارند!! پاسخ این شبهه را براساس متون تاریخی ببینید. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
از گزارش‏هاى معتبر تاريخى، چنين به دست مى‌آيد كه سه روز قبل از شهادت امام حسين (عليه السلام) (در روز هفتم محرّم) دستورى از عبيداللَّه بن زياد به عمر بن سعد ابلاغ شد: «بين حسين و آب فاصله انداز و مگذار كه قطره ‏اى از آن بنوشند» و اين عمل را نوعى انتقام در مقابل بستن آب بر عثمان تلقى كرد.( بلاذرى،انساب الاشراف، ج 3، ص 180) عمرابن سعد به مجرد دريافت اين دستور، عمرو بن حجاج را با پانصد سوار، مأمور مراقبت از شريعه فرات به منظور جلوگيرى از دسترسى امام (عليه السلام) و يارانش به آب كرد.( بلاذرى،انساب الاشراف، ج 3، ص 180) در برخى از گزارش‏ها چنين آمده است: امام حسين (عليه السلام) در محدوده اردوگاه خود اقدام به حفر چاه‏هايى كرده بود اما وقتى گزارش آن به ابن زياد رسيد و او دستور شدّت عمل بيشتر و ممانعت از حفر چاه را به ابن سعد ابلاغ كرد. اما حمله شبانه حضرت عباس ع و آوردن آب نیز در متون تاریخ نقل شده است. ( الفتوح، ابن اعثم کوفی، ج 5، ص 91 و وقعة الطف،ابی مخنف، ص 152) بنابراین به صراحت تاریخی تا صبح عاشورا آب بود اما در ادامه روز عاشورا لشکر اباعبدالله ع و زنان و اطفال به مشکل عطش وبی‌آبی مواجه شدند. بله در روزهای قبل که وقت و توان کافی وجود داشت کاروان حضرت امام حسین ع آب را برای خود تهیه کرده بودند. اما در مورد اینکه چرا از قسمت‌های دیگر فرات آب برداشته نشد: اولا تا زمان و توان بود این کار انجام شده و آب به هر صورتی بود تهیه شده بود. ثانیا باید دقت شود که در طول مسیر رود،در برخی نقاط امکان برداشت آب از رودخانه وجود دارد نه همه آن که به آن در زبان عربی شریعه می‌گویند. لشکریان کوفه، شریعه فرات، یعنی جاهایی را که می‌شد از آنجا آب برداشت، را محاصره کرده و مانع دستیابی امام حسین (عليه السلام) و یارانش به آب می‌شدند. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
اسلام راستین آن اسلامی است نه مسیر داعش را می‌پذیرد و نه مسیر روشنفکرهایی که واجبات مسلم اسلام را کنار گذاشته‌اند. امروز همچنانکه تفسیر از اسلام بسیار خطرناک است، تفسیر از اسلام که مقابل تفسیر داعش است نیز به همان مقدار بلکه بیشتر خطرناک است. وقتی افراطی‌گرایی مثل در فهم اسلام شکل می‌گیرد باید منتظر طرف مقابل و برداشتی کاملا متفاوت نیز باشیم. نماز جماعت به امام جماعت در غرب در حال گسترش است. زنانی که در یک به عنوان ایستاده و پشت سر ایشان مرد و زن اقتدا کرده‌اند! جوانان و فرزندان ما که چنین اموری را مکرر می‌بییند چه اسلامی در ذهن ایشان نقش می‌بندد. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
این زنان که مسیری نو را به اسم اسلام شروع کرده‌اند در غرب مثل فرانسه خود را به عنوان پیشروان مذهبی اسلامی مطرح کرده‌اند. ایشان کاملا هستند! اما امام جماعت نیز می‌باشند، در مسجدهای ایشان مرد و زن به صورت و در کنار هم نماز جماعت را اقامه کرده و به یک امام جماعت زن اقتدا می‌کنند. به بعضی از افکار و جملات یکی از ایشان که فرانسوی است، دقت کنید: 1-ما هنوز بر اساس اندیشه‌ای زندگی می‌کنیم که در قرون وسطی وجود داشته است. بنابراین نگاه مذاهب اسلامی که بر پایه تفکر قرون وسطی است، امروز دیگر جوابگو نیست. 2-مسلمانان برای پشت سر گذاشتن این بحران باید دوباره به متن اسلام رو بیاورند و به خودشان اجازه دهند تفسیر جدیدی از آن داشته باشند. 3-ما برای ایجاد یک اسلام فرانسوی که سازگار با دستاوردهای مدرنیته است تلاش می‌کنیم. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
فرزندان ما مثل ما نیستند. ذهن ایشان خالی است. انحرافاتی که در جامعه می‌بینیم مثل ، و ...باید در صحبت با جوانان و فرزندانمان مورد نقد قراردهیم و حق را برای ایشان آشکار کنیم. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
حضرت بارها تکرار می‌فرمودند: «در مجالسی که به مناسبت حضرت فاطمه علیهاالسلام برقرار می‌شود (نهم ربیع‌الاول) شایسته است فضایل و مناقب اهل‌بیت، به‌خصوص حضرت زهرا علیهم‌السلام بیان گردد و برگزاری مجالس خنده، بدون ذکر فضایل آن‌ها خوب نیست؛ زیرا چه‌بسا با یک کلمه‌ی مُهْمَل اشخاصی به تردید بیفتند، به‌خصوص در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چه‌بسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار افراد، ضبط و از صحنه‌ها عکس‌برداری کنند، و ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا نعوذبالله قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره‌ی خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. از راه‌هایی که مرحوم آقای بروجردی رحمه‌الله معتقد و خود نیز همین راه را می‌رفتند، همان بیان مشترکات میان ما و عامه و ترک مَطاعن و یا لعن و سبّ آشکار آن‌هاست. که از جمله بیان حدیث معروف و مشهور بین فَریقَین، یعنی حدیث ثقلین، است.» https://bahjat.ir/fa/content/10517 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
آیا کشته شدن خلیفه دوم در روز نهم ربیع الاول سندیت دارد؟ در مورد روز نهم ربیع‌الاول بین مردم به غلط مشهور گشته که سالروز قتل عمر این روز است، این ادعا مستند و دلیل معتبری ندارد. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد. پس از سه روز درگذشت، بنابر این او در اواخر ذی الحجه درگذشته است. این که او در 9 ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.(1) بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم 26 یا 29 ذی الحجة سال 23 هـ .ق است. شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.(2) هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است: باید دانست که قتل خلیفه دوم در 26 ذی الحجة سال 23 هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های » «طبقات»، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.(3) پی‌نوشت ها‌: 1. مروج الذهب و معادن الجوهر ج 2، ص 321، الطبقات الكبرى‏ج 3، ص 258، 2. مسار الشيعة (المجموعة ص 23، 3. المصباح، كفعمي، ص511 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا با رضایت و اطلاع از مدینه به مرو آورده شدند؟ مسیر ائمه در رساندن مسیر حق به ما مسیری سخت و پر فراز و نشیب بوده است. قسمتی از تاریخ زندگی را با بیان متفکر شهید بشنوید. 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
سوالی پیرامون حدیث رفع قلم از 1-معمولا در مراسم عیدالزهرا کف زدن، پایکوبى، رقص و حتّى امورى را که جمیع فقها صریحاً فتوا به حرمت آن داده اند، را مستند به حدیث رفع القلم که ذیلا به آن اشاره مى شود، جایز مى دانید؟ «وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبینَ اَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَیّام مِنْ ذلِکَ الْیَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَیْهِمْ شَیْئَاً مِنْ خَطا یا هُمْ کَرامَةً لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ» (بحار الانوار، جلد 31، صفحه 125) 2-آیا این نوع احادیث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حدیث چیست؟ پاسخ این روایت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حدیث این است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى بخشد، نه این که عمداً آلوده گناه شود. منبع: سایت آیت‌الله مکارم شیرازی 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به صورت و موفقیت در امور مادی که مبتنی بر رعایت مسائل است، خیلی اوقات از بسیاری از مشکلات و حتی شبهات اعتقادی پیشگیری می‌کند. گاهی شبهات و انحرافات به خاطر شکست‌ها و عدم موفقیت‌هاست. البته در همه جا باید مدنظر باشد. 🌺اعتماد به نفس را در جوانان ایجاد کنید این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
آیا حدیث رفع القلم و این که در روز نهم ربیع الاول قلم از شیعیان برداشته شده است و گناهی برای ایشان نوشته نمی‌شود، صحیح است؟ در متن زیر👇👇 سعی کرده‌ایم خلاصه و روان جواب این شبهه را بدهیم 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh
🌺این حدیث در منابع اولیه و اصلی حدیثی نیامده است. مجلسی روایتی را از کتاب "زوائد الفوائد" سید بن طاوس[1] یا فرزند او [2] و کتاب "المحتضر" شیخ حسن بن سلیمان، در فضیلت روز نهم ربیع الاول و اعمال آن نقل می کند. 🌺برای این روز اعمال مستحبی زیادی بیان و در بزرگی و شأن این روز بسیار سخن فرسایی شده است. با توجه به محتوای آن که در صدد ایجاد و تبیین یکی از اعیاد بزرگ شیعیان بوده، امر عجیب و بعید این است که در هیچ کدام از کتاب‌های روایی مهم شیعه نیامده است و بزرگانی مانند شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی از آن غافل باشند. 🌺عبارت "یوم رفع القلم"، اگر به معنای روزی است که گناهان در آن روز نوشته نمی شود و مردم در انجام هر گناهی آزادند؟! چنین مطلبی با اصول اعتقادات و مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است. ❤️❤️پس هر کس به قدر ذره‏اى کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید و هر کس به قدر ذره‏اى کار زشتى مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید.[3] 🌺علاوه بر این که چنین تفسیری از "یوم رفع القلم" با دیگر قسمت های این روایت طولانی ناساز گار است. در این روایت، روز نهم ربیع الاول را روز زهد، روز توبه، روز انابه و بازگشت به سوی خداوند، و روز تزکیۀ نفس خوانده است.[4] چنین صفاتی چگونه با روزی به این عنوان که هر گناهی در آن آزاد است، قابل جمع است؟! [1] بحار الأنوار، ج ‏95، ص 351، انتشارات دار احیاء التراث، بیروت، 1403ق. [2] الذریعة إلى ‏تصانیف ‏الشیعة، ج ‏12، ص 59[2] ، اسماعیلیان،قم، 1408ق. [3] زلزله، 7 و 8. [4] بحار الأنوار، ج ‏31، ص 128 🌺با جوانان صحبت کنیم. این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید👇 https://eitaa.com/eporsesh