هدایت شده از مدرسه اخلاق پژوهی روشمند
🔺سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: تحلیل جامعهشناختی تحولات حجاب در ایران
✔️دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر زن و خانواده و دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
⏰زمان: پنجشنبه ۲۰ مهر؛ ساعت ۱۶
👈آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
زمینههای اجتماعی تغییرات حجاب در ایران عنوان کتابی است که در دست تالیف دارم. سعی کردم در این ارائه مختصر، برخی از مهمترین زمینههای این تغییرات را نشان دهم. انشالله صوت این نشست را در کانال منتشر خواهم کرد.
@eqbali62
بنیانهای نظمِ جدید جهان بهواسطهی این خونها چون کوه استوار خواهد بود. نظمی که در آن هیچ جایی برای این ولگردِ صگیونیست و وفادارنِ او همچون آقامیری و برهانی و زیباکلام وجود نخواهد داشت...
#مهدویت
#وارثان_زمین
@eqbali62
بمباران مردم از راه دور، قطع آب و برق، انسداد راههای امدادرسانی، تعویق چندباره حمله زمینی، تخلیه شهرکها، خشم و نفرت اهالی مناطق اشغالی از نتانیاهو، بحران در مناسبات سیاسی داخلی و... همه اینها در کنار هم صرفاً یک دلالت مشخص دارند:
اسرائیل حتی از حماس هم ضعیفتر است!
#سنصلی_فی_القدس
🔺سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: از بی حجابی فرهنگی تا کشف حجاب سیاسی
✔️ دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر زن و خانواده و دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران
⏰زمان: چهارشنبه 26 مهر؛ ساعت 16
👈آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
لعنهالله علیالقوم الظالمین
چه بر سر انسان این عصر آمده که اسرائیل را تحمل میکند؟
خدایا فرجی کن
🔰موسسه تبیان برگزار میکند:
🔸«خانه سازی»
سلسله کارگاههای آموزش مردان در خانواده
🎙 محورهای کارگاه اول:
⭕️زنان و جادوی تدبیر مرد
⭕️ اقتدار مردانه و سوءتفاهمهای رایج
⭕️مردان و فردیت همسر
🖌مدرس:
دکتر ابوالفضل اقبالی
⏰ پنجشنبه 4 آبان، ساعت 14 -17
🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، موسسه تبیان
💳 هزینه ثبتنام: 300 هزار تومان
📡 شرکت در کارگاه به صورت حضوری و آنلاین
🌱ویژه اقایان متأهل
🗒 ثبت نام از طریق آیدی زیر در ایتا و بله:
@basiratadmin
با صبر مادران و صلابت پدران؛ غزه استوار خواهد ماند...
انشالله
انشالله در همایش خانواده مقاوم که به همت پژوهشکده زن و خانواده برگزار میشود مقالهای از بنده نیز با این عنوان منتشر خواهد شد. در این مقاله سعی کردم به لحاظ نظری مقداری الگوی سوم زن را امتداد ببخشم.
@eqbali62
هدایت شده از رادیو رَزان
من خودم یک ارتش هستم(1).mp3
7.7M
📻 قسمت هشتم:
|من خودم یک ارتش هستم|
«رَزان اَشرف نَجار»، جوانترین و البته تنها زن داوطلب امدادگر در تظاهرات بازگشت فلسطین بود.
او، روز جمعه، ١ ژوئن سال ٢٠١٨، درحالیکه دستهایش را بالا برده بود و برای مداوای مجروحی پیش میرفت از طرف تکتیرانداز اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
شهادت رَزان، روح مبارزه را در زندگی زنان فلسطینی دمید و مادرش مظلومیت او را به گوش مردم جهان رساند.
شما دعوتید به شنیدن بخشی از سرگذشت «رَزان اَشرف نَجار» شهیدهٔ امدادگر فلسطینی، در رادیو رَزان.
✍🏻 نویسنده: فاطمه مرادی
📝 ویراستار: نعیمه موحدی
🎙 گوینده: سما سهرابی
🎚 تنظیم صدا: روحالله دهنوی
💻 گرافیست: زهرا پناهی
@razan_radio 🎧
نسبت میان شریعت و جامعه
تفاوت جمهوری اسلامی و طالبان در مساله حجاب چیست؟
ابوالفضل اقبالی
✳️ این یادداشت در دفاع از ساحت نظام مقدس جمهوری اسلامی و فقه پویای شیعه در برابر تحجر و ارتجاع است. زیرا تهدید اصلی امروز جامعه ما در حوزه حکمرانیِ فرهنگی و علیالخصوص موضوع حجاب، نه اندیشههای نخنما شده و رسوای لیبرالیسم، بلکه واپسگرایی عدهای از مدعیان اسلام و انقلاب است که اندک تفاوتی در مبانی و اصول معرفتی خود با طالبان و داعش ندارند.
✳️ آیا تفاوت ما(در این یادداشت مراد از «ما» تفکر انقلاب اسلامی است) با طالبان در تاکید مشترک هر دوی ما بر حجاب زنان است؟ خیر! هر کسی که صرفا خبری از اسلام و محتوای آن دارد میداند که حجاب از ضروریات دین مبین اسلام بوده و حکم قطعی خداست و باید در جامعهای که ذیل سایهی حکومت اسلامی زیست میکند، پیگیری و اجرا شود. پس تفاوت ما با طالبان در تاکید بر وجوب و الزام حجاب نیست.
✳️ آیا تفاوت ما با طالبان در خط قرمز داشتن هر دوی ماست؟ خیر! خط قرمز را تمامی حکومتها اعم از مسلمان و لیبرال و مستبد و... هم دارند و برای عدول از آن خطوط قرمز تدابیری میاندیشند. در هیچ جای دنیا مناسبات اجتماعی سیّال و گله گشاد نیستند و حریمها و حدودی برای آن تعیین و تثبیت شده است. حتی کشورهای غربی که تصور عامّه درباره آنها «مهد آزادیهای اجتماعی» و «برابری انسانی» است. او هم وقتی میخواهد مدال مسابقات ورزشی را توزیع کند به گردن دختربچه سیاهپوست مدال نمیاندازد!
✳️ تفاوت ما با طالبان در مواجهه ما با «امر اجتماعی» است. طالبان برای جامعه «حیاتِ مستقل» و «صیرورت» قائل نیست و نمیداند جامعه در بیرون از اراده و خواست او حضور دارد و زیست میکند و اتفاقا این حیات مستقل نیز امری اصیل و معتبر است. او میگوید جامعه «باید» بر مبنای اراده من خودش را تنظیم کند و در غیر اینصورت محکوم به حذف است. شوربختانه برای این اصرار خود نیز سازوکاری غیر از «النصر بالرعب» نمیشناسد! لذا هیچگاه با جامعه وارد «گفتگو» نمیشود و زبان مفاهمه او با مردم از جنس «زور» است.
✳️ اما دیدگاه جمهوری اسلامی به سازوکارهای اجرای شریعت در جامعه اینگونه نیست. ما نه تنها به «واقعیتِ اجتماعی» واقفیم بلکه حتی به استقلال و اراده آن احترام قائلیم. ما میگوییم رسالت انبیاء و ائمه(ع) هدایتِ ارادههای جمعی در طول تاریخ بوده است و این هدایت هیچگاه با اعمال زور اتفاق نیافتاده و خواهد افتاد. این سخن به معنای نفیِ لزوم استفاده از ابزارهای کنترل اجتماعی نیست. نگارنده درباره این مباحث بارها نوشته و گفته است. اما چیزی که واضح و مبرهن است، تقدّمِ «گفتگو و تبیین» بر «کنترل و مهار» در مواجهه با جامعه است.
✳️ چرا ما قائل به این تقدم هستیم؟ چون براساس مبانیِ انسانشناختی ما، فطرتِ انسانها هدایتپذیر و حقگراست. ما برای اقامه حکم خدا در زندگی قاطبه مردم نیازی به اعمال زور نداریم و صرفا با رساندن کلام حق به گوش مردم آنها را به تبعیت واداشتهایم. «اِنًّ النّاس لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» ما اینجا صرفا با کسانی مواجهه از جنس زور و کنترل خواهیم داشت که «مانع» و «مُخلّ» رفتار متشرعانه جامعه هستند. و این عده هم به لحاظ تعداد و آمار قلیل هستند و امکان برخورد با آنها هست و هم قاطبه جامعه برای حاکمیت مشروعیت مواجهه کنترلی با این عده را قائل است.
✳️ لذا در دیدگاه ما، قرار نیست ابزارهای کنترل اجتماعی، بار ناکارآمدیهای ما در زمینه اقناع و هدایت افکار عمومی را بر دوش بکشند. اما در نگاه طالبانهای وطنی، حتی اگر سیستمهای فرهنگی و ادراکساز جمهوری اسلامی ضعیف و ناکارآمد عمل کردهاند و باعث فاصله گرفتن بخش اعظمی از جامعه از استانداردهای حجاب شرعی شدهاند، ما باید با سازوکارهای انتظامی و کیفری از حدود حجاب شرعی پاسداری کنیم! به همین سادگی و وخامت! انگار نه انگار که این جامعه محصول تربیت خود ما بوده است!
✳️ نگاه اصیلِ انقلاب اسلامی به مختصات وضع حجاب در جامعه امروز این است که ما با کسانی که بیحجابی و کشف حجاب را مجاهدانه و ستیزهجویانه انتخاب کرده و با این کار درصدد تقابل سیاسی و براندازانه با نظام جمهوری اسلامی هستند باید مواجهه قانونی و انتظامی اتخاذ کنیم. چون اینها اساسا با ما انسداد دیالوگ دارند. اما با دختران و بانوانی که به دلیل زبان الکن ما در تبیین معارف دین و یا ناکارآمدی ابزارهای فرهنگی ما و یا حتی قدرت رسانه و تهاجم فرهنگی دشمن، باورهای دینی و اعتقادی او تضعیف شده و نقصی در پوشش و حجاب او ایجاد گردیده است، تنها و تنها باید به «تربیت و ارتقاء» اکتفا کرد.
@eqbali62
هدایت شده از اندیشکده زوج
تدوین دکترین سیاسی گذاری زیست جنسی در جامعه ایرانی در دستور کار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و اندیشکده زوج
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و اندیشکده زوج برای تدوین سند راهبردی در حوزه زیست جنسی تفاهمنامه امضا کردند. توصیف علمی و دقیق مختصات وضع موجود جامعه ایران در حوزه زیست جنسی، تبیین کارشناسانه علل و زمینههای تحقق وضع کنونی و ارائه راهبردها و سیاستهای مدیریت و بهبود شرایط موجود در حوزه زیست جنسی جامعه ایران از مهمترین محورهای این تفاهمنامه هستند.
براساس این تفاهمنامه، اندیشکده زن و جامعه(زوج) در چارچوب نظرات و دیدگاههای جامعه علمی کشور و نیز بهرهمندی از پژوهشهای معتبر موجود به تدوین سند راهبردی و سیاستی در این موضوع خواهد پرداخت.
https://www.pcci.ir/fa/news/714316
هدایت شده از جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
🔰موسسه تبیان برگزار میکند:
🔸«خانه سازی»
سلسله کارگاههای آموزش مردان در خانواده
🎙 محورهای کارگاه اول:
⭕️زنان و جادوی تدبیر مرد
⭕️ اقتدار مردانه و سوءتفاهمهای رایج
⭕️مردان و فردیت همسر
🖌مدرس:
دکتر ابوالفضل اقبالی
⏰ پنجشنبه 4 آبان، ساعت 14 -17
🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، موسسه تبیان
💳 هزینه ثبتنام: 300 هزار تومان
📡 شرکت در کارگاه به صورت حضوری و آنلاین
🌱ویژه اقایان متأهل
🗒 ثبت نام از طریق آیدی زیر در ایتا و بله:
@basiratadmin
این خبری که به نقل از من در همه رسانههای خبری جهان! منتشر شده کذب است و جالبه که از همین کلیپ تقطیع شده هم چنین سخنی قابل استخراج نیست! اما چون مخاطب شبکههای اجتماعی بیشتر کپشن را معیار قضاوت قرار میدهد و حتی وقت برای دیدن یک کلیپ یک دقیقهای هم صرف نمیکند اینها روی کپشن تحریف خود را اعمال میکنند. تا این حد روی عدم سواد رسانهای مخاطبان این رسانهها میتوان سرمایهگذاری کرد!
به زودی فیلم کامل گفتگوم با شبکه یک رو منتشر میکنم
@eqbali62
برنامه گفتگوی روز - ۳ آبان ۱۴۰۲ دکتر ابوالفضل اقبالی
http://www.telewebion.ir/episode/0x948c649
کتاب یک ون شبهه.pdf
4.58M
کتاب *یک ون شبهه* کتابی است که این روزها به همت بچه های انقلاب برای پاسخ به شبهاتی که در جمع های خودمانی مطرح می شود تهیه شده است.
1⃣ باید به آقای راجی و دوستانشان صمیمانه تبریک بگویم و عرض خداقوت
2⃣ خواندن این کتاب را خصوصا به جوانان عزیز توصیه می کنم.
کیفیتِ خانهداری مردان
ضرورت نهضتِ آموزش مردان در خانواده
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
✳️ وضعیتِ نابسامان امروز خانواده در ایران واقعیتیست که در میان پژوهشگران و فعالان این عرصه دیگر کسی حوصله شرح آن را ندارد. خانواده ایرانی در دو دهه اخیر روند تحولات پرشتابی را تجربه نموده و برآیند این حرکت نیز به نحو تاسفباری به سمت از دست رفتن مرزها و کارکردهای این نهاد اجتماعی حیاتی و مهم بوده است. افزایش طلاق، خیانت، سردی روابط، اختلافات و منازعات زوجین، کاهش باروری و مسائل متعددی از این دست، جملگی دلالت بر روند تغییرات نامطلوب خانواده دارند.
✳️ صرفنظر از علل و زمینههای اجتماعی کلان که ناظر به کژکاردی ساختارهای حکمرانی ما هستند، بخشی از عوامل بروز این چالشها در مناسبات خانواده را باید در سطح خرد و رفتار فردی زوجین جستجو کرد. فقدان مهارتهای ارتباطی طرفین، خطاهای محاسباتی در مرحله گزینش همسر، تغییر نگرشها و ارزشهای افراد، اختلافات طبعی و مزاجی زوجین و... سهم غیرقابل انکاری را در چالشآفرینی در خانواده دارند. لذا توجه به این سطح از واقعیتِ نهاد خانواده در ایران نیز ضرورت دارد.
✳️ نهاد مشاوره خانواده و آموزش مهارتهای زندگی در ایران به عنوان یکی از موثرترین متولیانِ اصلاح و بهبود این وضعیت، متاثر از فرهنگ مسلط و تثبیت شده جامعه ایرانی، دچار یک غفلتِ رویکردی از منظری جنسیتی است. اساسا مفهوم «مشاوره خانواده» هم در فرهنگ ایرانی و هم در پارادایم علم مشاوره و روانشناسی، مفهومی «تکساحتی» و «زنانه» تلقی و فهم میگردد و نظام آموزش مهارتهای زندگی در ایران، صرفاً بانوان را مخاطب خود در این عرصه میداند. گویی مبداء و مقصد تمام این چالشهای خانواده، زنان هستند!
✳️ در حالیکه هم در یک نگاه عمیق و راهبردی به سنت فرهنگی و اجتماعی ایران، و هم براساس آموزههای دین مبین اسلام، پایه و بنیانِ انسجام خانواده، «پدر» یا «شوهر» بوده و هست. اساسا خانواده آیینهی تمام نمای صفات مردان خانه است و انسجام و کارآمدی نهاد خانواده تابعی از غیرت و حمّیت، قدرت و شجاعت، عشق و محبت، انصاف و عدالت و سایر ویژگیهای مثبت «مردانه» بوده است. معلوم نیست براساس کدام فرآیندهای اجتماعی نادرست و ضدخانوادهای از جایگاه محوری مردان در خانواده اعتبارزدایی شده است.
✳️ مادامی که جایگاه رُکنی مردان در کنار زنان در مناسبات خانواده احیاء و مورد توجه قرار نگیرد، نباید به حل چالشها و مسائل متعدد خانههای ما امید داشت. زیرا هم تجربه سه دهه فعالیت منسجم نظام مشاوره خانواده در ایران گواه این است که صرف تخاطب با زنان خانواده در جایگاه همسر و مادر و ارائه آموزشهای نگرشی و رفتاری به آنها برای فائق آمدن بر مسائل خانواده کفایت نمیکند، و هم برمبنای نظم خلقت که بر «زوجیّت» استوار است، نادیده گرفتن سهم مردان در زندگی مشترک، نتیجهای حاصل نخواهد کرد.
✳️ لذا به نظر میرسد هم نظام سیاستگذاری ما در سطح کلان باید در جهت بازگرداندن سهم و جایگاه مردان در مناسبات خانواده بسترسازی نماید، و هم در سطح خرد، نظام مشاوره و روانشناسی خانواده نیازمند چرخش رویکردی به لحاظ جنسیتی بوده و باید روی افزایش کیفیتِ خانهداری مردان(به معنای بداریِ اهل خانه) سرمایهگذاری ویژه نماید. به عبارت دیگر، نظام مشاوره و آموزش مهارتهای خانوادگی در کشور باید به ایجاد نهضتِ آموزش مردان در خانواده به صورت فوری بیاندیشد. انشالله
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
هدایت شده از بصیرت اندیشان ایرانیان
مجموعه گرافیکی "ناردانه های بهشتی" با موضوع خانواده که در قالب فلش کارت های جیبی ارائه شده است را می توان یک هدیه فرهنگی مناسب و جذاب به خانواده ها و زوجین دانست.
این مجموعه گرافیکی که توسط موسسه بصیرت تولید گردیده شامل هفتاد پوستر یا تصویر است که دربرگیرنده هفتاد آیه و روایت مرتبط با موضوع خانواده و محورهای مرتبط با آن از جمله روابط زوجین، تربیت فرزند و... می باشد. جملات ادبی جذاب و گیرا در ذیل ترجمه روایات و آیات از ویژگی های مهم این مجموعه گرافیکی ارزشمند محسوب می گردد. از دیگر ویژگی های این اثر فاخر روایت داستان های کوتاه با موضوع خانواده در لابلای فلش کارت ها است.
لینک خرید اینترنتی این محصول به صورت تکی:
https://zarinp.al/543657
#معرفی_محصولات
آدرس صفحه موسسه بصیرت در ایتا
@basirat25300
هدایت شده از اندیشکده زوج
زن و خانواده؛ ادغام یا استقلال؟
🖊 اندیشکده زوج
❇️ هنگامی که دولت نهم بر سرکار آمد، مرکز امور مشارکت زنان که در دولت خاتمی با هدف افزایش حضور و فعالیت اجتماعی زنان تاسیس شده بود را به مرکز امور زنان و «خانواده» تغییر داد و چرخشی محسوس در مسیر حرکت این نهاد تازه تاسیس رقم زد. آن زمان گفتار غالب در بدنه حکمرانی این بود که زنان و مسائل آنان را باید در پیوند با خانواده دید و فهم کرد. جداانگاری مسائل زنان از مسائل خانواده، جامعه و مردان بازی در زمین فمینیسم است.
❇️ چنین گفتاری در دوران پسااصلاحات اگرچه هوشمندانه و دقیق به نظر میرسید اما به دلایل مختلفی آبشخور فهمهای نادرستی از نسبت میان زن، خانواده و جامعه قرار گرفت و زمینه بروز پدیده نامبارکِ «ابرزن» را در جامعه ایرانی فراهم نمود که در ادامه به تبیین آن خواهیم پرداخت. قبل از آنکه وارد بحث از نسبتِ حقیقیِ میان زن و خانواده شویم، بیانی را از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مرور میکنیم.
✳️ «... ما قبلاً گفتهایم در کشور یک مرکز عالی فراقوّهای مورد نیاز است که راجع به این مسئلهی مهم بحث کند، کار کند. این مسائل، مسائل اساسی ما است؛ مسئلهی زن از مسئلهی خانواده قابل تفکیک نیست. این را هم عرض بکنیم، اگر چنانچه کسی بخواهد مسئلهی زن را جدای از مسئلهی خانواده بحث بکند، دچار اختلال در فهم و در تشخیصِ علاج خواهد شد؛ این دو را باید در کنار هم دید، با اینکه دو مسئله است...»(30 فروردین93)
❇️ حضرت آقا در اینجا اگرچه بر همنشینی و پیوند ناگسستنی مساله زن و مساله خانواده اشاره میکنند، اما بر حیثِ استقلالی این دو نیز تاکید میکنند. یعنی این دو در ناحیهی مسالهشناسی بسیار به هم نزدیک و قرین یکدیگرند اما در ساحتِ هویتشناسی، دو مقوله مستقل هستند. مقوله زن و مقوله خانواده. نتیجهی چنین فهمی از نسبت میان زن و خانواده چیست؟ استقلالِ هویتی و ادغامِ قلمرویی.
❇️ استقلال هویتی زن از خانواده دقیقا همان موضوعی بود که حکمرانیِ ما در اواسط دهه 80 نسبت به آن التفات نداشت و برای مقابله با گفتارهای فمینیستیِ رسوخ کرده در بدنه حاکمیت از دوره قبلی، دچار سوءتفاهماتی نسبت به ایدهی مترقّی و داهیانهی «خانوادهمحوری» گردید. خانواده محوری در نگاه اصیل انقلاب اسلامی بر اشتراکات فراوانِ قلمرو زن و خانواده تاکید دارد اما در دهه 80 بهمثابه سایهای سهمگین بر سر هویت زن فهم گردید.
❇️ این سوءتفاهم درباره نسبت میان زن و خانواده وقتی که با تعارفها و رودبایستیهای حکمرانیِ ما با «فمینیسم» و ارزشهای عمومیشدهی آن از جمله مشارکت اجتماعی زنان ترکیب شد، محصولی سمّی تحت عنوان «ابرزن» یا همان «زنِ تراز» را به جامعه بانوان تحویل داد. زنی که در عین داشتن خانهای پرفرزند و گرم، پلههای ترقّی و پیشرفت در عرصههای علمی، اقتصادی و سیاسی را نیز پشت سر میگذارد.
❇️ ابرزن اما برای اغلب زنان معمولی جامعه ما یک کابوس بود که ارمغانی جز فشارهای مضاعف نقشی در خانه و محل کار برای آنها به همراه نداشت. بگذریم. اما به راستی نسبت میان زن و خانواده براساس فهم صحیح از ادبیات انقلاب اسلامی چیست؟ آیا زن به لحاظ هویتی ذیل خانواده باید تعریف شود و همواره او را در جایگاه دختر، خواهر، همسر و مادر دید و خطاب کرد؟ خیر! زن از این حیث کاملا نسبت به خانواده مبدا و مقصدش مستقل است.
❇️ این استقلال به این معناست که مسیر حرکتِ فردی، خانوادگی و اجتماعی زن را ارزشها و هنجارهای نقشیِ دختری، خواهری، همسری و مادری تعیین نمیکند بلکه «اراده» و «انتخاب» او به عنوان یک «انسانِ مسئول» به پایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی او اعتبار میبخشد. زن قبل از آنکه دخترِ حاجآقا فلانی و همسر آقای بهمانی باشد، «خانم فلانی» است. این یعنیِ حیث استقلالیِ هویت زن از هویت خانواده.
❇️ و اما ادغامِ قلمرویی زن و خانواده نه به معنایِ انحصارِ کنشگری زن در خانه و نقشهای خانوادگی، بلکه تاکیدی بر نظاموارگیِ مسائل این دو است. این بدان معناست که ما وقتی درباره یک مسالهی به ظاهر زنانه مانند «اشتغال زنان» بحث میکنیم، اطراف و زوایایِ این مبحث که دلالت مستقیم بر خانواده دارد را نیز مدنظر قرار دهیم. به عبارت دیگر تاکید بر پیوستِ خانواده در مسالهشناسی زنان و پیوست زنانه در مسالهشناسی خانواده.
به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید:
https://eitaa.com/zoujtt