eitaa logo
پدافند ذهن (ابوالفضل اقبالی)
2.3هزار دنبال‌کننده
328 عکس
23 ویدیو
9 فایل
گفتگو با مردم درباره جنگ با اسرائیل ارتباط با من: @abolfazleqbali https://eitaa.com/eqbali62
مشاهده در ایتا
دانلود
کیفیتِ خانه‌داری مردان ضرورت نهضتِ آموزش مردان در خانواده دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج ✳️ وضعیتِ نابسامان امروز خانواده در ایران واقعیتی‌ست که در میان پژوهشگران و فعالان این عرصه دیگر کسی حوصله شرح آن را ندارد. خانواده ایرانی در دو دهه اخیر روند تحولات پرشتابی را تجربه نموده و برآیند این حرکت نیز به نحو تاسف‌باری به سمت از دست رفتن مرزها و کارکردهای این نهاد اجتماعی حیاتی و مهم بوده است. افزایش طلاق، خیانت، سردی روابط، اختلافات و منازعات زوجین، کاهش باروری و مسائل متعددی از این دست، جملگی دلالت بر روند تغییرات نامطلوب خانواده دارند. ✳️ صرف‌نظر از علل و زمینه‌های اجتماعی کلان که ناظر به کژکاردی ساختارهای حکمرانی ما هستند، بخشی از عوامل بروز این چالش‌ها در مناسبات خانواده را باید در سطح خرد و رفتار فردی زوجین جستجو کرد. فقدان مهارت‌های ارتباطی طرفین، خطاهای محاسباتی در مرحله گزینش همسر، تغییر نگرش‌ها و ارزش‌های افراد، اختلافات طبعی و مزاجی زوجین و... سهم غیرقابل انکاری را در چالش‌آفرینی در خانواده دارند. لذا توجه به این سطح از واقعیتِ نهاد خانواده در ایران نیز ضرورت دارد. ✳️ نهاد مشاوره خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی در ایران به عنوان یکی از موثرترین متولیانِ اصلاح و بهبود این وضعیت، متاثر از فرهنگ مسلط و تثبیت شده جامعه ایرانی، دچار یک غفلتِ رویکردی از منظری جنسیتی است. اساسا مفهوم «مشاوره خانواده» هم در فرهنگ ایرانی و هم در پارادایم علم مشاوره و روانشناسی، مفهومی «تک‌ساحتی» و «زنانه» تلقی و فهم می‌گردد و نظام آموزش مهارت‌های زندگی در ایران، صرفاً بانوان را مخاطب خود در این عرصه می‌داند. گویی مبداء و مقصد تمام این چالش‌های خانواده، زنان هستند! ✳️ در حالیکه هم در یک نگاه عمیق و راهبردی به سنت فرهنگی و اجتماعی ایران، و هم براساس آموزه‌های دین مبین اسلام، پایه و بنیانِ انسجام خانواده، «پدر» یا «شوهر» بوده و هست. اساسا خانواده آیینه‌ی تمام نمای صفات مردان خانه است و انسجام و کارآمدی نهاد خانواده تابعی از غیرت و حمّیت، قدرت و شجاعت، عشق و محبت، انصاف و عدالت و سایر ویژگی‌های مثبت «مردانه» بوده است. معلوم نیست براساس کدام فرآیندهای اجتماعی نادرست و ضدخانواده‌ای از جایگاه محوری مردان در خانواده اعتبارزدایی شده است. ✳️ مادامی که جایگاه رُکنی مردان در کنار زنان در مناسبات خانواده احیاء و مورد توجه قرار نگیرد، نباید به حل چالش‌ها و مسائل متعدد خانه‌های ما امید داشت. زیرا هم تجربه سه دهه فعالیت منسجم نظام مشاوره خانواده در ایران گواه این است که صرف تخاطب با زنان خانواده در جایگاه همسر و مادر و ارائه آموزش‌های نگرشی و رفتاری به آنها برای فائق آمدن بر مسائل خانواده کفایت نمی‌کند، و هم برمبنای نظم خلقت که بر «زوجیّت» استوار است، نادیده گرفتن سهم مردان در زندگی مشترک، نتیجه‌ای حاصل نخواهد کرد. ✳️ لذا به نظر می‌رسد هم نظام سیاست‌گذاری ما در سطح کلان باید در جهت بازگرداندن سهم و جایگاه مردان در مناسبات خانواده بسترسازی نماید، و هم در سطح خرد، نظام مشاوره و روانشناسی خانواده نیازمند چرخش رویکردی به لحاظ جنسیتی بوده و باید روی افزایش کیفیتِ خانه‌داری مردان(به معنای بداریِ اهل خانه) سرمایه‌گذاری ویژه نماید. به عبارت دیگر، نظام مشاوره و آموزش مهارت‌های خانوادگی در کشور باید به ایجاد نهضتِ آموزش مردان در خانواده به صورت فوری بیاندیشد. انشالله لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی) https://eitaa.com/eqbali62
مجموعه گرافیکی "ناردانه های بهشتی" با موضوع خانواده که در قالب فلش کارت های جیبی ارائه شده است را می توان یک هدیه فرهنگی مناسب و جذاب به خانواده ها و زوجین دانست. این مجموعه گرافیکی که توسط موسسه بصیرت تولید گردیده شامل هفتاد پوستر یا تصویر است که دربرگیرنده هفتاد آیه و روایت مرتبط با موضوع خانواده و محورهای مرتبط با آن از جمله روابط زوجین، تربیت فرزند و... می باشد. جملات ادبی جذاب و گیرا در ذیل ترجمه روایات و آیات از ویژگی های مهم این مجموعه گرافیکی ارزشمند محسوب می گردد. از دیگر ویژگی های این اثر فاخر روایت داستان های کوتاه با موضوع خانواده در لابلای فلش کارت ها است. لینک خرید اینترنتی این محصول به صورت تکی: https://zarinp.al/543657 آدرس صفحه موسسه بصیرت در ایتا @basirat25300
هدایت شده از اندیشکده زوج
زن و خانواده؛ ادغام یا استقلال؟ 🖊 اندیشکده زوج ❇️ هنگامی که دولت نهم بر سرکار آمد، مرکز امور مشارکت زنان که در دولت خاتمی با هدف افزایش حضور و فعالیت اجتماعی زنان تاسیس شده بود را به مرکز امور زنان و «خانواده» تغییر داد و چرخشی محسوس در مسیر حرکت این نهاد تازه تاسیس رقم زد. آن زمان گفتار غالب در بدنه حکمرانی این بود که زنان و مسائل آنان را باید در پیوند با خانواده دید و فهم کرد. جداانگاری مسائل زنان از مسائل خانواده، جامعه و مردان بازی در زمین فمینیسم است. ❇️ چنین گفتاری در دوران پسااصلاحات اگرچه هوشمندانه و دقیق به نظر می‌رسید اما به دلایل مختلفی آبشخور فهم‌های نادرستی از نسبت میان زن، خانواده و جامعه قرار گرفت و زمینه بروز پدیده نامبارکِ «ابرزن» را در جامعه ایرانی فراهم نمود که در ادامه به تبیین آن خواهیم پرداخت. قبل از آنکه وارد بحث از نسبتِ حقیقیِ میان زن و خانواده شویم، بیانی را از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مرور می‌کنیم. ✳️ «... ما قبلاً گفته‌ایم در کشور یک مرکز عالی فراقوّه‌ای مورد نیاز است که راجع به این مسئله‌ی مهم بحث کند، کار کند. این مسائل، مسائل اساسی ما است؛ مسئله‌ی زن از مسئله‌ی خانواده قابل تفکیک نیست. این را هم عرض بکنیم، اگر چنانچه کسی بخواهد مسئله‌ی زن را جدای از مسئله‌ی خانواده بحث بکند، دچار اختلال در فهم و در تشخیصِ علاج خواهد شد؛ این دو را باید در کنار هم دید، با اینکه دو مسئله است...»(30 فروردین93) ❇️ حضرت آقا در اینجا اگرچه بر هم‌نشینی و پیوند ناگسستنی مساله زن و مساله خانواده اشاره می‌کنند، اما بر حیثِ استقلالی این دو نیز تاکید می‌کنند. یعنی این دو در ناحیه‌ی مساله‌شناسی بسیار به هم نزدیک و قرین یکدیگرند اما در ساحتِ هویت‌شناسی، دو مقوله مستقل هستند. مقوله زن و مقوله خانواده. نتیجه‌ی چنین فهمی از نسبت میان زن و خانواده چیست؟ استقلالِ هویتی و ادغامِ قلمرویی. ❇️ استقلال هویتی زن از خانواده دقیقا همان موضوعی بود که حکمرانیِ ما در اواسط دهه 80 نسبت به آن التفات نداشت و برای مقابله با گفتارهای فمینیستیِ رسوخ کرده در بدنه حاکمیت از دوره قبلی، دچار سوءتفاهماتی نسبت به ایده‌ی مترقّی و داهیانه‌ی «خانواده‌محوری» گردید. خانواده محوری در نگاه اصیل انقلاب اسلامی بر اشتراکات فراوانِ قلمرو زن و خانواده تاکید دارد اما در دهه 80 به‌مثابه سایه‌ای سهمگین بر سر هویت زن فهم گردید. ❇️ این سوءتفاهم درباره نسبت میان زن و خانواده وقتی که با تعارف‌ها و رودبایستی‌های حکمرانیِ ما با «فمینیسم» و ارزش‌های عمومی‌شده‌ی آن از جمله مشارکت اجتماعی زنان ترکیب شد، محصولی سمّی تحت عنوان «ابرزن» یا همان «زنِ تراز» را به جامعه بانوان تحویل داد. زنی که در عین داشتن خانه‌ای پرفرزند و گرم، پله‌های ترقّی و پیشرفت در عرصه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی را نیز پشت سر می‌گذارد. ❇️ ابرزن اما برای اغلب زنان معمولی جامعه ما یک کابوس بود که ارمغانی جز فشارهای مضاعف نقشی در خانه و محل کار برای آنها به همراه نداشت. بگذریم. اما به راستی نسبت میان زن و خانواده براساس فهم صحیح از ادبیات انقلاب اسلامی چیست؟ آیا زن به لحاظ هویتی ذیل خانواده باید تعریف شود و همواره او را در جایگاه دختر، خواهر، همسر و مادر دید و خطاب کرد؟ خیر! زن از این حیث کاملا نسبت به خانواده مبدا و مقصدش مستقل است. ❇️ این استقلال به این معناست که مسیر حرکتِ فردی، خانوادگی و اجتماعی زن را ارزش‌ها و هنجارهای نقشیِ دختری، خواهری، همسری و مادری تعیین نمی‌کند بلکه «اراده» و «انتخاب» او به عنوان یک «انسانِ مسئول» به پایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی او اعتبار می‌بخشد. زن قبل از آنکه دخترِ حاج‌آقا فلانی و همسر آقای بهمانی باشد، «خانم فلانی» است. این یعنیِ حیث استقلالیِ هویت زن از هویت خانواده. ❇️ و اما ادغامِ قلمرویی زن و خانواده نه به معنایِ انحصارِ کنشگری زن در خانه و نقش‌های خانوادگی، بلکه تاکیدی بر نظام‌وارگیِ مسائل این دو است. این بدان معناست که ما وقتی درباره یک مساله‌ی به ظاهر زنانه مانند «اشتغال زنان» بحث می‌کنیم، اطراف و زوایایِ این مبحث که دلالت مستقیم بر خانواده دارد را نیز مدنظر قرار دهیم. به عبارت دیگر تاکید بر پیوستِ خانواده در مساله‌شناسی زنان و پیوست زنانه در مساله‌شناسی خانواده. به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید: https://eitaa.com/zoujtt
این تابلوی وضعیت آینده‌ی ایران در تمام عرصه‌هاست انشالله...
هدایت شده از اندیشکده زوج
اندیشکده زوج با همکاری مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران با هدف تربیت پژوهشگر در حوزه مطالعات جنسیت اقدام به ایجاد و راه‌اندازی گروه‌های مطالعاتی ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی تمامی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های سراسر کشور نموده است. این گروه‌ها متشکل از 5 تا 7 دانشجوی علاقمند به حوزه مطالعات زنان، جنسیت و خانواده به مدت دو سال زیرنظر اساتید مطرح حوزه و دانشگاه مشغول به گذراندن یک سیر مطالعاتی مشخص خواهند شد و سپس براساس سازوکارهای طراحی شده وارد فرآیند توانمندسازی پژوهشی خواهند گردید. اطلاعات تکمیلی درباره نحوه ثبت‌نام و تشکیل حلقه‌های مطالعاتی به زودی منتشر خواهد شد. به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید: https://eitaa.com/zoujtt
🔰ششمین جلسه از "کرسی های تخصصی نقد و نظریه پردازی جمعیت" 🔹با موضوع: مسئله شناسی جمعیت از منظر تحولات خانواده 🔻ارائه دهندگان: دکتر حمیده طائب دکتر ابوالفضل اقبالی 🔻 دبیر علمی: جناب آقای دکتر علی اکبر محزون 🗓 سه شنبه ۲۳ آبان ماه 🕰 ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت حضـــــــــــــوری و مجــــــــــازی 👇لینک ثبت نام 👇 🌐https://survey.porsline.ir/s/AC8Bjc4 ⚠️آدرس حضوری و مجازی متعاقباً در اختیار ثبت نام کنندگان قرار خواهد گرفت. کسب اطلاعات بیشتر : 📱09380960358 🔶🔸کرسی های بینات 🔸🔶
صرفا جهت اطلاع
هدایت شده از اندیشکده زوج
میانِ چالش‌های عمیق حاکمیت در حوزه زنان، با غلبه‌ی نگاه‌های صنفی در میان فعالان این عرصه رابطه مستقیم وجود دارد. مادامی که حوزه مطالعات زنان از وضعیت قشری و صنفی خارج و تبدیل به یک "قلمروی تئوریک" نشود، تداوم چالش‌ها طبیعی‌ست. @zoujtt
جمعیت و خانواده.m4a
حجم: 22.24M
عنوان ارائه: مساله‌شناسی جمعیت از منظر تحولات خانواده دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج @eqbali62
حجاب و نمایش «قاطعیت» آیا تصاویر آمران به معروف در مترو بازدارنده است؟ دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج ✳️ این روزها شاهد انتشار تصاویر صفوف در هم پیوسته و ازدحام بانوان آمر به معروف در ایستگاه‌های مترو هستیم که در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی را در برداشته است. صرف نظر از واکنش‌های اینستاگرامی و توئیتری به این تصاویر، پرسش اصلی این است که آیا این اقدامات در حال حاضر در تحقق اهداف مدنظر طراحان کارآمد و موثر هستند یا خیر؟ هدف اصلی طراحان از اینگونه اقدامات، «نمایش قاطعیت» نظام در برخورد با بی‌حجابی است. ✳️ این قبیل کارها قرار است به جامعه و علی‌الخصوص بانوان بی‌حجاب یادآوری کند که نظام از موضوع حجاب کوتاه نیامده است. امری که نگارنده این سطور از همان روزهای ابتدای فتنه ززآ در جلسات مختلف بر ضرورت ارسال این سیگنال به جامعه به صورت کاملا مقتدرانه تاکید داشتم. اما در حال حاضر معتقدم که این اقدامات نه تنها چنین سیگنالی را ارسال نمی‌کند بلکه کاملا نشانگر استیصال، دستپاچگی و ناهماهنگی در بدنه حکمرانی در مواجهه با مساله حجاب است. ✳️ برای توضیح علت ادعای خود لازم است کمی درباره مختصات وضع کنونی ما در موضوع حجاب حرف بزنم. ما امروز در چنین شرایطی به لحاظ نسبت حکمرانی و حجاب قرار داریم: بیش از یکسال از آغاز مبارزه علنی عده قلیلی با حجاب به عنوان یکی از ارزش‌های اجتماعی مسلط جامعه و قوانین کشور می‌گذرد و نه تنها اقدام هماهنگ و قاطعی از سوی حاکمیت در مواجهه با این مساله رخ نداده بلکه حتی یک صدای واحد نیز از ارکان حکمرانی ما در این زمینه به گوش نرسید. ✳️ پس از مصاحبه قاطعانه فرمانده محترم فراجا سردار رادان که گفت از شنبه برخورد جدی با بی‌حجابی در دستور کار قرار خواهد گرفت، اوضاع داشت به سمت خوبی حرکت می‌کرد و جامعه از این مصاحبه سیگنال قاطعیت را دریافت کرده بود و ما نتیجه را در بررسی‌های میدان می‌دیدیم اما به هر دلیلی بدنه حاکمیت پشت این تصمیم فرمانده پلیس را خالی کرد و در عمل هیچ اتفاق مستمر و موثری در خیابان رخ نداد و دوباره وضعیت به قبل از مصاحبه رادان و حتی وخیم‌تر از آن برگشت. ✳️ در ماجرای لایحه عفاف و حجاب هم که واقعا می‌توانست مظهر و مصداق اراده قاطع حاکمیت در برخورد با بدحجابانِ مبارز قلمداد شود، چنان شلختگی و تشویش آشکاری در گفتمان رسمی بروز یافت که تنها پیامدش تثبیت این ذهنیت در جامعه بود که «دیگر کسی متعرض بی‌حجابان نخواهد شد»!جالب است که در این ماجرا، حتی جریان اپوزیسیون با مشاهده صف‌بندی درون حاکمیت و بدنه حزب‌اللهی، دیگر نیازی به پرداختن به لایحه و تخریب آن نمی‌دید و حجم اندک مواجهه رسانه‌های معاند و مخالف به این مساله به شدت محسوس بود. ✳️ چه خوش‌مان بیاید چه نیاید امروز ذهنیت جامعه نسبت به حجاب این است که حاکمیت در برخورد با بی‌حجابی منفعل و ناتوان است و دیگر به جز برخی مانورها و برنامه‌های نمایشی و موقت، اقدام بنیادینی در این زمینه انجام نخواهد داد. نظرسنجی‌های جدید هم حاکی از وجود چنین ذهنیتی در جامعه هستند. در چنین شرایطی من معتقدم تصاویر مخابره شده از آمران به معروف در مترو نه تنها نمایش اقتدار و قاطعیت نظام در برخورد با بی‌حجابی نیست بلکه حتی بر وجود تشویش در حکمرانی دلالت دارد. ✳️ آقایان مسئول و تصمیم‌ساز محترم! من از معدود مدافعان «نمایش اقتدار و قاطعیت در خیابان» آن هم در بحبوحه فتنه سال گذشته بودم و اکنون هم از تصمیمِ کلان، هماهنگ و قاطع نظام درباره حجاب تمام قد دفاع می‌کنم و معتقدم در حال حاضر نه تنها فرصت ما برای مدیریت غائله کشف حجاب سوخت نرفته بلکه حتی تحقیقات میدانی را به سمت همراهیِ بیشتر مردم نسبت به برخورد با بی‌حجابی ارزیابی می‌کنم. به جای این اقداماتِ غیرموثر و غیرواقعی، لایحه را دریابید. ✳️ به صورت خاص درباره ماهیت این اقدامات نیز معتقدم این میزانسن و نحوه چیدمان صحنه به شدت منفعلانه و ناشی از ترس و دلهره است. حضور ساماندهی شده و تیمی آمران به معروف به همراه تعدادی فرد دوربین به دست با پشتیبانی گارد نیروی انتظامی، بیش از هر چیزی نشانه اقلیت‌بودگی گفتمان حجاب و امر به معروف است تا هژمونی و چیره‌گی این گفتمان. این جایابی از اساس مورد خدشه و در راستای تضعیف نهادِ امر به معروف است. ✳️ در پایان مجددا تاکید می‌کنم مخالفت من با این اقدامات در مترو نه ناشی از جو فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است و نه تغییر در مواضع و رویکردهای من تلقی می‌شود. صرفا تذکری ناظر به دلالت‌های این اقدام در ساحت بین‌الاذهانی مردم در وضعیت کنونی بود و اگر ما در شرایط پسا اجرای لایحه بودیم قطعا موضع من با این اقدامات(به شرط اجرای هوشمندانه‌تر) بسیار همراه بود. لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی) https://eitaa.com/eqbali62
هدایت شده از عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان در نظر دارد به منظور گسترش فعالیت‌های خود از بین بانوان علاقه‌مند و فعال حوزه زنان واجد شرایط دعوت به همکاری نماید. ♦️محورهای همکاری: 🔻تدوینگر 🔻 ادمین و گرافیست 🔻 پژوهشگر رسانه 🔻 فیلمبردار و عکاس ❗️برای کسب اطلاعات بیشتر بنر فراخوان را با دقت مطالعه فرمایید👆 ✅ رزومه و نمونه کار خود را به آیدی زیر ارسال کنید: 🔹 @Asrezanan_admin 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|