مصوبه عفاف و حجاب؛ تبلور اراده مردم برای حفظ حریمها
دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده
پس از فراز و نشیبهای فراوان در موضوع حجاب در یک سال اخیر کشور، بالاخره نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که نماینده جامعه و مردم در امر قانونگذاری هستند، مصوبهای را در حمایت از نهاد خانواده و ارزشهای اخلاقی روانه شورای نگهبان کردند. مصوبه اخیر مجلس گام بزرگی در راستای تحقق اراده مردم ایران مبنی بر داشتن یک جامعه سالم و زیست اخلاقی بود که دغدغه حفظ حریمهای جنسیتی میان زن و مرد را با خود همراه داشت. براساس گزارشهای پژوهشی معتبر در کشور، خانواده و حریم خصوصی در راس دغدغه اکثریت جامعه قرار دارد و در نظرسنجیهای مختلف بیش از 80 درصد مردم بر نسبت وثیق میان حجاب و عفاف در جامعه و تقویت و پایداری نهاد خانواده صحه میگذارند. همچنین در این نظرسنجیها اکثریت جامعه از ضرورت رعایت حجاب در فضای اجتماعی توسط بانوان حمایت میکنند. به عنوان مثال در نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در اردیبهشت 1402 یعنی پس از التهابات اجتماعی اخیر در کشور، حدود 84 درصد پاسخگویان قائل به لزوم رعایت حجاب توسط بانوان در جامعه بودهاند.
واقعیت آن است که برخلاف القائات جریانهای ستیزهگر با جامعه ایرانی، هنوز برای اکثریت مردم ایران حجاب واجب الهی قلمداد شده(73 درصد) و رعایت آن را نشانه ایمان فرد تلقی میکنند(68 درصد) و منتقد برهنگی و بدننمایی و بیحجابی در جامعه هستند(74 درصد). اینها نشان میدهند که حجاب و زیست اخلاقی حاصل از آن برای اکثریت جامعه ایران انتخاب اول است. در این میان نیز تفاوتی میان اقشار مختلف مردم اعم از مذهبی و غیرمذهبی وجود ندارد. روابط سالم و به دور از حواشی اخلاقی زن و مرد در جامعه برای تمام طبقات اجتماعی مردم ایران کماکان یک ارزش مسلط محسوب میگردد. از این منظر، مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حفظ و تقویت بنیان خانواده از رهگذر مقابله با بی حجابی و برهنگی در جامعه گام بلندی در راستای تحقق این ارزش مسلط و به معنای واقعی کلمه تبلور اراده ملت در داشتن یک زیست اخلاقی و امنیت اجتماعی بود.
مخالفان اما مانند همیشه یا درباره مصوبه حجاب دارای سوء تفاهم هستند و یا نسبت به مصالح دینی و اجتماعی کشور تردیدهای مغرضانه دارند. مصوبه حجاب و عفاف مجلس یک اقدام هوشمندانه در جهت افزایش هزینه رفتارهای خلاف عفت عمومی و ناهنجاریهای اخلاقیِ یک اقلیت مطلق و 5 درصد جامعه ایران است. براساس جدیدترین آمارها امروزه در کل کشور چیزی در حدود 15 درصد بانوان کشور کشف حجاب میکنند که براساس پایش انگیزههای آنان، بیش از 60 درصدشان با این ذهنیت که حجاب از اولویت حاکمیت خارج شده و دیگر الزام قانونی درباره آن وجود ندارد، اقدام به کشف حجاب کردهاند و اگر مجددا قانون یا اقدامی در جهت الزام به حجاب از سوی حاکمیت رقم بخورد به کشف حجاب خود ادامه نخواهند داد. معنای این سخن آن است که تنها 6 درصد بانوان جامعه هستند که با انگیزههای ایدئولوژیک و ستیزهجویانه با حاکمیت به کشف حجاب مباردت میورزند و این طیف محدود مخاطبان اصلی مصوبه عفاف و حجاب مجلس هستند نه سایر شهروندان. به عبارت دیگر مصوبه اخیر مجلس در میدان اجرا صرفا با یک اقلیت حدودا 5 درصدی بانوان جامعه برخورد خواهد نمود و اکثریت شهروندان جامعه که به نوبه خود به حریمهای اخلاقی جامعه پایبند هستند از دایره شمول این مصوبه خارج بوده و به نوعی اساسا مخاطب آن تلقی نمیگردند. از سوی دیگر براساس آخرین نظرسنجیها که در بحبوحه التهابات اجتماعی و سیاسی اخیر کشور یعنی در آبان 1401 صورت گرفته است، حدود 67 درصد مردم برخورد قاطع حاکمیت با برهنگی و کشف حجاب به این سبک فعلی و ناهنجار، حمایت کردهاند. این یعنی مصوبه اخیر مجلس مصداق تام و بارز خواست و اراده مردم مبنی بر حمایت از خانواده و حریمهای اخلاقی جامعه است.
@eqbali62
لینک این یادداشت در خبرگزاری مهر:
mehrnews.com/x336j4
جنسیت و دیپلماسی عمومی
درباره مصاحبه همسر رئیس جمهور با رسانه نیوزویک
دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده
✳️ نسبت میان ما و غرب قبل از آنکه در قالب منازعات سیاسی و نظامی بروز و ظهور یابد، ریشههای عمیقتر از جنس فلسفه، الهیات و تاریخ دارد. به عبارتی مناقشات سیاسی و دیپلماتیک امروز میان جمهوری اسلامی و آمریکا و اروپا، امتداد عینیِ دو نگاه متفاوت به انسان و حیات اجتماعی اوست. لذا تقلیل چالش ما و غرب به تحریمها و تهدیدها و استراتژی مواجهه با آن، سطحینگری و عدم شناخت صحیح میدان است. ما در سطحی فراتر درگیر یک نزاع تمدنی و تاریخی با غرب هستیم که امروزه سطوح و لایههای مختلفی پیدا کرده است.
✳️ یکی از مهمترین سطوح درگیری تمدنی ما و غرب، عرصه جنسیت و زنان است که به دلیل ماهیت گفتمانی که دارد، در ساحت «تصویر» و «بازنمایی» ظهور جدی یافته است. امروزه غرب با یک نگاه عمیق و راهبردی به میدان منازعه تمدنی با اسلام و انقلاب اسلامی، به درستی و کاملا هوشمندانه صحنههای درگیری مختلفی را طراحی و مدیریت میکند که یکی از آن صحنهها، تصویر زن در اسلام و ایران است. او به درستی فهمیده که حذف اسلام و معنویت سیاسی در جهان امروز به تخریب چهره زن در اسلام و انقلاب اسلامی پیوند خورده است. لذا از هر تلاشی برای ارائه چهرهای خشن، ماقبل تمدن، ظالمانه و محدودکننده از اسلام و جمهوری اسلامی در نسبت با زنان دریغ نمیکند.
✳️ ابتکار ما در این صحنه نزاع گفتمان چیست؟ پرسش از غرب درباره زن! کارآمدترین و موثرترین راهبرد ما به عنوان نماینده گفتمان اسلام و معنویت سیاسی در جهان، نه پاسخ به شبههپراکنیهای غرب، بلکه هجوم به بنیانهای معرفتی و تاریخی غرب در نسبت با زن و خانواده است. به تعبیر مقام معظم رهبری ما در ماجرای زن از غرب طلبکاریم. این یعنی برداشتن عَلَم دفاع از حقوق و شخصیت زنان و نفی و نقد رویکردهای غربی و فمینیستی به زن و جنسیت.
✳️ شاید بتوان ادعا کرد که این لایهی درگیری که من تعبیر «نزاع گفتمانی بر سر تصویر زن» برای آن به کار میبرم از تمام مناقشات سیاسی، اقتصادی و نظامی میان ما و کشورهای غربی مهمتر و استراتژیکتر است. زیرا مرکز ثقل این نزاع در سپهر عمومی و میان جامعه ما و غرب تعریف میشود و فراتر از درگیری میان دولتها و سیاستمداران است. امری که امروزه تحت عنوان دیپلماسی عمومی به ادبیات غالب در مطالعات و روابط بینالملل تبدیل شده است. ما برای غلبه و توفیق در این صحنه درگیری تاریخی و تمدنی، ناگزیر از تسخیر قلب و ذهن ملتها و مردم جهان هستیم نه مذاکره با سیاستمداران و حاکمان.
✳️ مصاحبه دکتر جمیله علمالهدی همسر محترم رئیس جمهور با هفتهنامه نیوزویک، کنشی هوشمندانه در راستای تحقق و پیگیری دیپلماسی عمومی با رویکرد جنسیتی است که خلاء جدیِ دستگاه سیاست خارجی کشور ما در طول این سالها بوده است. مصاحبه خانم علمالهدی و منطق مواجهه و ورود ایشان به بحث درباره خانواده و مناسبات زن و مرد در جامعه ایران، و همچنین نوع مواجهه ایشان با فمینیسم و تجربه غرب در عرصه حقوق زنان، اگر مهمتر از سخنرانی بسیار دقیق رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل نباشد قطعا نتایج و تاثیرات کمتری ندارد. زیرا این رایزنیها و گفتگوها با بدنه اجتماعی غرب نزدیکترین مسیر برای غلبه گفتمانی و توفیق در این صحنه نزاع تمدنی است.
✳️ این مصاحبه و اقداماتی نظیر این از چند جهت برای ما اهمیت راهبردی دارد. اولا به ارائه منطق خدشهناپذیر ما در مساله زن، خانواده و جنسیت کمک اساسی میکند و زمینه شنیده شدن صدای حقیقت در فضای اجتماعی غرب را فراهم میکند. ثانیا نفس این مصاحبه برای ما یک برد اساسی و یک توفیق تام است. زیرا ویترین مواجهه منطقی و استدلالی ما با غرب یک زن است. زنی که اتفاقا برخلاف القائات رسانهای غرب، محجبه، تحصیلکرده، موثر و موفق است.
✳️ من به نوبه خودم به عنوان یک پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده، از این اقدامات هوشمندانه و داهیانه خانم دکتر علمالهدی در بازسازی تصویر حقیقی زن مسلمان ایرانی و به چالش کشیدن تمدن غرب در زمینه حقوق و شخصیت زن، حمایت و تشکر میکنم.
@eqbali62
مصوبه عفاف و حجاب، مختصات و پیامدها.pdf
7.05M
مصاحبه بنده با خبرگزاری مهر درباره ابعاد مختلف مصوبه عفاف و حجاب مجلس
لینک مصاحبه:
mehrnews.com/x3379Z
هدایت شده از اندیشکده زوج
اندیشکده زن و جامعه با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار میکند:
گام مهم پژوهشگران و اهالی رسانه جبهه انقلاب برای تمهید پیوست رسانهای مصوبه عفاف و حجاب مجلس
هماندیشی یک روزه نخبگان با محوریت:
مصوبه حجاب و چالش روایت
ماهیت و دلالتهای کشف حجاب در کشور
مصوبه حجاب و الزامات سیاستگذاری رسانهای
مصوبه حجاب و سناریوهای رسانهای دشمن
امکان و امتناع همافزایی رسانهای با محوریت حجاب
دوشنبه ۱۰ مهر خانه اندیشهورزان
@zoujtt
فیلم کامل مناظره من با کمیل حسینی منتشر شد. خواهشمندم با دقت به استدلالهای طرفین گوش بدید
لینک مناظره:
https://www.aparat.com/v/lXFgx?fbclid=PAAaZ3EFo38TRCFRIB7-Xbxx82vmgIotTX2hK2hVYxcZbzNLt2eE0IUKdHAwM
هدایت شده از اندیشکده زوج
فراخوان جذب همکار در اندیشکده زوج
مشخصات و توانمندیهای مورد انتظار:
۱. توانایی طراحی پوستر و صفحهبندی کتاب و مجله
۲. آشنایی با نرمافزارهای ویرایش و تدوین فیلم
۳. ساکن تهران
شرایط همکاری:
پارهوقت و حضوری
حقالزحمه توافقی
جهت کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی پیام دهید:
@ZOUJTTADMIN
*ابوالفضل اقبالی: «ما مردم را قانع نکردیم.»*
«پاشنه آشیل حکمرانی فرهنگی را در گفتوگو با مردم میدانم. ما مردم را قانع نکردیم و روایت دستاول نداشتیم. برای همین است که در مورد حجاب، خانواده و طلاق، جمعیت و... به مشکل خوردهایم. از نظر من وظیفه حکومت اسلامی نه تربیت است و نه عدالت، بلکه اقامه حدود الهی است. تکلیف شما در ظرفیتها و تواناییهای شما تعریف میشود. مثلا در حکم حجاب الان نمیتوانیم مساله وجه و کفین را اجرا کنیم، چرا؟ چون ۷۰ درصد جامعه شما از این مساله گذر کردهاند. حکم حجاب مشخص است که وجه و کفین است و در پاسخ به مساله این نوشته میشود اما در حکم اجرای آن در جامعه نمیتوان آن را اعمال کرد. اما در بحث کشف حجاب آمارها نشان میدهد حدود ۵ الی ۱۰ درصد مردم با این مساله مواجه هستند و خب طبیعتا میشود آن را با احکام مختلف کنترل کرد.
آنچه دل مردم را نسبت به حاکمیت سرد میکند بحث شرایط اقتصادی و رسانه است. اتفاقا رها شدن حجاب، یارگیری از قشر خاکستری برای حاکمیت نخواهد کرد بلکه هسته سخت نظام را متزلزل خواهد کرد.»
📎 @khatmedia
📎 www.khatmedia.ir
هدایت شده از مدرسه اخلاق پژوهی روشمند
🔺سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: تحلیل جامعهشناختی تحولات حجاب در ایران
✔️دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر زن و خانواده و دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
⏰زمان: پنجشنبه ۲۰ مهر؛ ساعت ۱۶
👈آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
زمینههای اجتماعی تغییرات حجاب در ایران عنوان کتابی است که در دست تالیف دارم. سعی کردم در این ارائه مختصر، برخی از مهمترین زمینههای این تغییرات را نشان دهم. انشالله صوت این نشست را در کانال منتشر خواهم کرد.
@eqbali62
بنیانهای نظمِ جدید جهان بهواسطهی این خونها چون کوه استوار خواهد بود. نظمی که در آن هیچ جایی برای این ولگردِ صگیونیست و وفادارنِ او همچون آقامیری و برهانی و زیباکلام وجود نخواهد داشت...
#مهدویت
#وارثان_زمین
@eqbali62
بمباران مردم از راه دور، قطع آب و برق، انسداد راههای امدادرسانی، تعویق چندباره حمله زمینی، تخلیه شهرکها، خشم و نفرت اهالی مناطق اشغالی از نتانیاهو، بحران در مناسبات سیاسی داخلی و... همه اینها در کنار هم صرفاً یک دلالت مشخص دارند:
اسرائیل حتی از حماس هم ضعیفتر است!
#سنصلی_فی_القدس
🔺سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: از بی حجابی فرهنگی تا کشف حجاب سیاسی
✔️ دکتر ابوالفضل اقبالی؛ پژوهشگر زن و خانواده و دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران
⏰زمان: چهارشنبه 26 مهر؛ ساعت 16
👈آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
لعنهالله علیالقوم الظالمین
چه بر سر انسان این عصر آمده که اسرائیل را تحمل میکند؟
خدایا فرجی کن
🔰موسسه تبیان برگزار میکند:
🔸«خانه سازی»
سلسله کارگاههای آموزش مردان در خانواده
🎙 محورهای کارگاه اول:
⭕️زنان و جادوی تدبیر مرد
⭕️ اقتدار مردانه و سوءتفاهمهای رایج
⭕️مردان و فردیت همسر
🖌مدرس:
دکتر ابوالفضل اقبالی
⏰ پنجشنبه 4 آبان، ساعت 14 -17
🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، موسسه تبیان
💳 هزینه ثبتنام: 300 هزار تومان
📡 شرکت در کارگاه به صورت حضوری و آنلاین
🌱ویژه اقایان متأهل
🗒 ثبت نام از طریق آیدی زیر در ایتا و بله:
@basiratadmin
با صبر مادران و صلابت پدران؛ غزه استوار خواهد ماند...
انشالله
انشالله در همایش خانواده مقاوم که به همت پژوهشکده زن و خانواده برگزار میشود مقالهای از بنده نیز با این عنوان منتشر خواهد شد. در این مقاله سعی کردم به لحاظ نظری مقداری الگوی سوم زن را امتداد ببخشم.
@eqbali62
هدایت شده از رادیو رَزان
من خودم یک ارتش هستم(1).mp3
7.7M
📻 قسمت هشتم:
|من خودم یک ارتش هستم|
«رَزان اَشرف نَجار»، جوانترین و البته تنها زن داوطلب امدادگر در تظاهرات بازگشت فلسطین بود.
او، روز جمعه، ١ ژوئن سال ٢٠١٨، درحالیکه دستهایش را بالا برده بود و برای مداوای مجروحی پیش میرفت از طرف تکتیرانداز اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
شهادت رَزان، روح مبارزه را در زندگی زنان فلسطینی دمید و مادرش مظلومیت او را به گوش مردم جهان رساند.
شما دعوتید به شنیدن بخشی از سرگذشت «رَزان اَشرف نَجار» شهیدهٔ امدادگر فلسطینی، در رادیو رَزان.
✍🏻 نویسنده: فاطمه مرادی
📝 ویراستار: نعیمه موحدی
🎙 گوینده: سما سهرابی
🎚 تنظیم صدا: روحالله دهنوی
💻 گرافیست: زهرا پناهی
@razan_radio 🎧
نسبت میان شریعت و جامعه
تفاوت جمهوری اسلامی و طالبان در مساله حجاب چیست؟
ابوالفضل اقبالی
✳️ این یادداشت در دفاع از ساحت نظام مقدس جمهوری اسلامی و فقه پویای شیعه در برابر تحجر و ارتجاع است. زیرا تهدید اصلی امروز جامعه ما در حوزه حکمرانیِ فرهنگی و علیالخصوص موضوع حجاب، نه اندیشههای نخنما شده و رسوای لیبرالیسم، بلکه واپسگرایی عدهای از مدعیان اسلام و انقلاب است که اندک تفاوتی در مبانی و اصول معرفتی خود با طالبان و داعش ندارند.
✳️ آیا تفاوت ما(در این یادداشت مراد از «ما» تفکر انقلاب اسلامی است) با طالبان در تاکید مشترک هر دوی ما بر حجاب زنان است؟ خیر! هر کسی که صرفا خبری از اسلام و محتوای آن دارد میداند که حجاب از ضروریات دین مبین اسلام بوده و حکم قطعی خداست و باید در جامعهای که ذیل سایهی حکومت اسلامی زیست میکند، پیگیری و اجرا شود. پس تفاوت ما با طالبان در تاکید بر وجوب و الزام حجاب نیست.
✳️ آیا تفاوت ما با طالبان در خط قرمز داشتن هر دوی ماست؟ خیر! خط قرمز را تمامی حکومتها اعم از مسلمان و لیبرال و مستبد و... هم دارند و برای عدول از آن خطوط قرمز تدابیری میاندیشند. در هیچ جای دنیا مناسبات اجتماعی سیّال و گله گشاد نیستند و حریمها و حدودی برای آن تعیین و تثبیت شده است. حتی کشورهای غربی که تصور عامّه درباره آنها «مهد آزادیهای اجتماعی» و «برابری انسانی» است. او هم وقتی میخواهد مدال مسابقات ورزشی را توزیع کند به گردن دختربچه سیاهپوست مدال نمیاندازد!
✳️ تفاوت ما با طالبان در مواجهه ما با «امر اجتماعی» است. طالبان برای جامعه «حیاتِ مستقل» و «صیرورت» قائل نیست و نمیداند جامعه در بیرون از اراده و خواست او حضور دارد و زیست میکند و اتفاقا این حیات مستقل نیز امری اصیل و معتبر است. او میگوید جامعه «باید» بر مبنای اراده من خودش را تنظیم کند و در غیر اینصورت محکوم به حذف است. شوربختانه برای این اصرار خود نیز سازوکاری غیر از «النصر بالرعب» نمیشناسد! لذا هیچگاه با جامعه وارد «گفتگو» نمیشود و زبان مفاهمه او با مردم از جنس «زور» است.
✳️ اما دیدگاه جمهوری اسلامی به سازوکارهای اجرای شریعت در جامعه اینگونه نیست. ما نه تنها به «واقعیتِ اجتماعی» واقفیم بلکه حتی به استقلال و اراده آن احترام قائلیم. ما میگوییم رسالت انبیاء و ائمه(ع) هدایتِ ارادههای جمعی در طول تاریخ بوده است و این هدایت هیچگاه با اعمال زور اتفاق نیافتاده و خواهد افتاد. این سخن به معنای نفیِ لزوم استفاده از ابزارهای کنترل اجتماعی نیست. نگارنده درباره این مباحث بارها نوشته و گفته است. اما چیزی که واضح و مبرهن است، تقدّمِ «گفتگو و تبیین» بر «کنترل و مهار» در مواجهه با جامعه است.
✳️ چرا ما قائل به این تقدم هستیم؟ چون براساس مبانیِ انسانشناختی ما، فطرتِ انسانها هدایتپذیر و حقگراست. ما برای اقامه حکم خدا در زندگی قاطبه مردم نیازی به اعمال زور نداریم و صرفا با رساندن کلام حق به گوش مردم آنها را به تبعیت واداشتهایم. «اِنًّ النّاس لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» ما اینجا صرفا با کسانی مواجهه از جنس زور و کنترل خواهیم داشت که «مانع» و «مُخلّ» رفتار متشرعانه جامعه هستند. و این عده هم به لحاظ تعداد و آمار قلیل هستند و امکان برخورد با آنها هست و هم قاطبه جامعه برای حاکمیت مشروعیت مواجهه کنترلی با این عده را قائل است.
✳️ لذا در دیدگاه ما، قرار نیست ابزارهای کنترل اجتماعی، بار ناکارآمدیهای ما در زمینه اقناع و هدایت افکار عمومی را بر دوش بکشند. اما در نگاه طالبانهای وطنی، حتی اگر سیستمهای فرهنگی و ادراکساز جمهوری اسلامی ضعیف و ناکارآمد عمل کردهاند و باعث فاصله گرفتن بخش اعظمی از جامعه از استانداردهای حجاب شرعی شدهاند، ما باید با سازوکارهای انتظامی و کیفری از حدود حجاب شرعی پاسداری کنیم! به همین سادگی و وخامت! انگار نه انگار که این جامعه محصول تربیت خود ما بوده است!
✳️ نگاه اصیلِ انقلاب اسلامی به مختصات وضع حجاب در جامعه امروز این است که ما با کسانی که بیحجابی و کشف حجاب را مجاهدانه و ستیزهجویانه انتخاب کرده و با این کار درصدد تقابل سیاسی و براندازانه با نظام جمهوری اسلامی هستند باید مواجهه قانونی و انتظامی اتخاذ کنیم. چون اینها اساسا با ما انسداد دیالوگ دارند. اما با دختران و بانوانی که به دلیل زبان الکن ما در تبیین معارف دین و یا ناکارآمدی ابزارهای فرهنگی ما و یا حتی قدرت رسانه و تهاجم فرهنگی دشمن، باورهای دینی و اعتقادی او تضعیف شده و نقصی در پوشش و حجاب او ایجاد گردیده است، تنها و تنها باید به «تربیت و ارتقاء» اکتفا کرد.
@eqbali62
هدایت شده از اندیشکده زوج
تدوین دکترین سیاسی گذاری زیست جنسی در جامعه ایرانی در دستور کار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و اندیشکده زوج
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و اندیشکده زوج برای تدوین سند راهبردی در حوزه زیست جنسی تفاهمنامه امضا کردند. توصیف علمی و دقیق مختصات وضع موجود جامعه ایران در حوزه زیست جنسی، تبیین کارشناسانه علل و زمینههای تحقق وضع کنونی و ارائه راهبردها و سیاستهای مدیریت و بهبود شرایط موجود در حوزه زیست جنسی جامعه ایران از مهمترین محورهای این تفاهمنامه هستند.
براساس این تفاهمنامه، اندیشکده زن و جامعه(زوج) در چارچوب نظرات و دیدگاههای جامعه علمی کشور و نیز بهرهمندی از پژوهشهای معتبر موجود به تدوین سند راهبردی و سیاستی در این موضوع خواهد پرداخت.
https://www.pcci.ir/fa/news/714316
هدایت شده از جنسیت و عدالت(ابوالفضل اقبالی)
🔰موسسه تبیان برگزار میکند:
🔸«خانه سازی»
سلسله کارگاههای آموزش مردان در خانواده
🎙 محورهای کارگاه اول:
⭕️زنان و جادوی تدبیر مرد
⭕️ اقتدار مردانه و سوءتفاهمهای رایج
⭕️مردان و فردیت همسر
🖌مدرس:
دکتر ابوالفضل اقبالی
⏰ پنجشنبه 4 آبان، ساعت 14 -17
🏢 تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، موسسه تبیان
💳 هزینه ثبتنام: 300 هزار تومان
📡 شرکت در کارگاه به صورت حضوری و آنلاین
🌱ویژه اقایان متأهل
🗒 ثبت نام از طریق آیدی زیر در ایتا و بله:
@basiratadmin