🔸بررسی و نقد لایحه بودجه 1404
🎙 ارائه دهنده:محمد جواد توکلی
🗓زمان: دوشنبه 7 آبان 1403؛ ساعت 15:30 الی 17:30
🏢مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
📡 پیوند مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/think
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت را ابلاغ فرمودند که در بند دوم آن بر #ثبات_نرخ_ارز تصریح و تاکید شده است. از آن روز تاکنون، نرخ ارز نیما که نرخ اصلی ارز در کشور محسوب میشود، از ۲۶۹۰۰ تومان به ۴۹ هزار تومان افزایش یافته است.
دلیل این جهش هولناک، اتخاذ سیاستهایی توسط مقامات اجرایی و تقنینی برخلاف سیاست ابلاغی رهبری است. مقاماتی موثر در هر دو قوه، نه تنها اقدامی در جهت ثبات نرخ ارز انجام ندادهاند، بلکه به صراحت و علنا، از ضرورت افزایش نرخ ارز دفاع کردهاند.
امیدواریم روزی فرا برسد که شورای محترم نگهبان، در سنجش التزام علمی داوطلبان مناصب اجرایی و تقنینی به ولایت فقیه، التزام عملی به سیاستهای ابلاغی ولی فقیه را ملاک قرار دهد.
شایان ذکر است، معالاسف در ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب فروردین ۱۳۹۶، نرخ ارز کشور "شناور مدیریتشده" تعیین شده است. پیرو ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت، این ماده قانونی باید بر اساس سیاستهای کلی اصلاح میشد، که هیچ اقدامی صورت نگرفت.
عیار ولایتمداری نمایندگان مجلس، در نسبت با سیاستهای ابلاغی ولی فقیه مشخص میشود. انتظار میرود در اسرع وقت طرحی برای اصلاح و بازنگری ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور بر اساس بند ۲ سیاستهای کلی برنامه هفتم، تدوین و در مسیر تصویب قرار گیرد؛ به نحوی که نرخ ارز از شناور به ثابت تغییر یابد.
ضمنا آقایان مراقبت بفرمایند کارشناسنماهایی که منافع دلارداران و دلاریفروشان را نمایندگی میکنند، سیستم "شناور" را "ثابت" جا نزنند!
@syjebraily
🎬پخش زنده ایتا
⭕️پیامدهای تورمی بودجه 1404
🎙 محمدجواد توکلی
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی(ره)
⏰یکشنبه6 آبان | ساعت۲۰
🖇کانال دفتر ارتباطات فرهنگی👇
https://eitaa.com/difqom
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀نامه بسیار مهم دکتر صمصامی به رئیس مجلس در مورد بودجه 1404
🔹مقام معظم رهبری: جنگ واقعی جنگ اقتصادی است، جنگ واقعی تحریم است ... ما را به جنگ نظامی متوجه میکنند تا از این جنگ غفلت کنیم. 1395/11/27
🔻جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
🔹همانطور که مستحضرید اقتصاد ایران در برهه کنونی در شرایط ویژه جنگ اقتصادی قرار داشته و با مسائل بعضاً بنیادی و ساختاری برای پیشبرد اهداف خود مواجه است. لایحه بودجه 1404 کل کشور به مثابه اولین آزمون این مجلس و دولت چهاردهم و نخستین لایحه پس از ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت، بهرغم وجود برخی رویکردهای مثبت از جمله ایجاد یکپارچگی منابع و مصارف بودجه دولت، واقع بینانه منظور شدن غالب ردیفهای بودجهای و بسترسازی مناسب در اجرای مفاد قانون برنامه هفتم توسعه، اما دارای تبعات تورمی برای اقشار آسیبپذیر جامعه میباشد که این موضوع از افزایش قابل توجه نرخ تسعیر عواید ارزی نشات گرفته است. هرچند دولت چهاردهم تلاش نموده است تا در قالب بودجه سال آینده به سمت ارز تک نرخی حرکت نماید، لیکن این حرکت به صورت دو نرخی و به سمت بالا در بودجه خود را نشان داده است و پیشبینی میشود واجد آثار و تبعات سوء باشد که عبارتند از: برخی از احکام برنامه هفتم پیشرفت را لحاظ نکرده است؛ بر شتاب موتورهای ایجاد تورم میافزاید؛ منجر به تکنرخی شدن ارز نمیشود؛ سفره مردم را کوچکتر و ارزش پول ملی را تضعیف میکند و مهمتر از همه، متناسب با اقتضائات در مواجهه با جنگ اقتصادی نمیباشد.
🔹شایان توجه است، برخلاف ادعای دولت محترم چهاردهم، کاهش سه میلیارد دلاری ارز 28500 تومانی کالاهای اساسی و افزایش نرخ تسعیر آن به 37000 تومان و برای سایر کالاها معادل 55000 تومان صرفنظر از افزایش نرخ ارز، موجبات افزایش شدید تورم را به دنبال خواهد داشت که تغییر مبنای ارزشگذاری کالاهای وارداتی از 28500 تومان به55000 تومان(رشد 93%) تبعات تورمی این موضوع را دوچندان خواهد نمود. علاوه بر این، طبق محاسبات انجام شده، این سیاست دولت موجبات تحمیل حدود 570 همت فشار هزینه ای بر اقتصاد را فراهم میآورد. در صورتی که اجرای سیاست تکنرخی ارز به مفهوم واقعی آن باید به سمت گسترده شدن سفره مردم باشد و نه کوچکسازی آن.
🔹وفق مسالهمحوری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تکلیف شرعی در این برهه حساس اقتصاد ایران، پیشنهاد مشخص اینجانب، اصلاح کلیات بودجه بر اساس سیاست تکنرخی ارز(با نرخ 285000 ریالی) با هدف آغاز جدی مسیراصلاح سیاستهای اقتصادی و بسترسازی مناسب برای دولت چهاردهم برای فائق آمدن بر معضلات ساختاری میباشد.
🔹برای این منظور و با هدف پیشگیری از تصمیمات تورمزا و اصلاح نگرش برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، جلسات متعدد کارشناسی و خبرگانی تشکیل و برگزار گردید تا سناریوهای مختلف سیاستی را بررسی نموده که در نهایت منجر به اصلاح کلیات بودجه سال 1404 کل کشور مبتنی بر سیاست تکنرخی ارز(با نرخ 285000 ریال) گردید که به پیوست جداول کلیات(منابع و مصارف) آن برای استحضار ارائه میگردد. باور اینجانب و گروه پژوهشگران و خبرگان همکار بر این اصل استوار است که با عبرت گرفتن از اشتباهات ناشی از اجرای سیاستهای تعدیل ساختاری در اوایل دهه هفتاد و بررسی استدلالهای ضعیف و جانبدارانهی موافقان حذف ارز ترجیحی در سال 1401، مجلس شورای اسلامی باید دراین برهه زمانی با هدف ارتقاء کیفی سیاستگذاری اقتصادی کشور، هنر سیاستی و راهبردی خود را در بودجه کل کشوربه عنوان مهمترین سند مالی دولت نشان دهد.
🔹اهم ویژگیهای بودجه اصلاحی مطابق با تکنرخی نمودن ارز (28500 ریال) به قرار ذیل میباشد:
1. ارجحیت و اصالت بخشی به آثار اقتصادی سیاست مالی دولت بر معیشت و سفره مردم.
2. افزایش شفافیت و انضباطبخشی مالی دولت و کاهش سقف بودجه عمومی کشور به میزان بالغ بر 200 همت.
3. به رسمیت شناختن محورهای پیشنهادی دولت چهاردهم برای بودجه به گونهای که هیچیک از ردیفهای جداول کلان منابع و مصارف بودجه حذف نگردیده است و تنها مبالغ آن دستخوش تغییرات(ناشی از تغییر محاسبات) شده است.
4. علاوه برگزارشهای دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی، گزارش عملکرد ششماهه بودجه سال جاری که خزانهداری کل کشور منتشر مینماید، مبنای عمل بوده است.
5. کاهش آثار تورمی سیاستها(حدود 20 درصد).
6. اصلاح انتظارات تورمی آحاد جامعه و سیگنالدهی مناسب به فعالان اقتصادی برای برنامهریزی مناسب اقتصادی.
🔹 متن کامل نامه👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2858
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀 ادامه نامه بسیار مهم دکتر صمصامی به رئیس مجلس درباره بودجه ۱۴۰۴
🔹لازم به ذکر است که اقتضائات و سیاستهای مکمل این سیاست مهم در اقتصاد ایران از طریق مکاتبات آتی و سایر ابزارهای در دسترس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اختیار هیئت رییسه محترم و نظام خبرگانی و تصمیمگیر کشور قرار خواهد گرفت. گرچه در این زمینه جمعی از نمایندگان(107 نماینده) درمورخ 1403/05/17 به رییس محترم جمهور نامهای ارایه کردند که
در آن سیاستهای مهار تورم از طریق اصلاح سیاست های ارزی در قالب یک بسته سیاستی کامل پیشنهاد شده است که میتواند مقوم سیاست تک نرخی ارز در لایحه بودجه 1404 شود
با عنایت به مراتب فوق، مستدعی است دستور فرمایید این پیشنهاد برای ثبت و طرح در صحن علنی و بررسی در فرایند کلیات بودجه سال 1404 کل کشور در دستور کار قرار گیرد.
حسین صمصامی
🔹رونوشت:
- حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای گلپایگانی، رییس محترم دفتر مقام معظم رهبری، جهت استحضار.
- جناب آقای دکتر پزشکیان، ریاست محترم جمهور، جهت استحضار.
- جناب آقای دکتر رضایی، دبیر محترم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، جهت استحضار.
متن کامل نامه 👇
https://eitaa.com/eqmoq2/2858
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀خط خاليه
🔻حكايت اين روزها است كه اقتصاددانان دغدغهمندي مثل دكتر صمصامي در مجلس تنها هستند؛ واقعا خط خاليه!
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀 متاسفانه کلیات لایحه بودجه تورمزای 1404 در مجلس تصویب شد.
🔹 خیلی تلاش کردیم که مشکلات این بودجه را به گوش نمایندگان برسانیم، ولی موفق نشدیم. گفتمان رقیب اینقدر مسلط است که اجازه نمیدهد ما تامل کنیم که چرا سیاست های اشتباه را که بارها تجربه کردیم و شکست خوردیم، دوباره تکرار میکنیم.
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از اخبار مجلس 🇮🇷
14.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انتقاد تند نماینده مجلس از لایحه بودجه: چه فرقیست بین اتاق جنگ آمریکا و این لایحه دولت؟! نمایندگان عزیز اگر میخواهید که موج تورمی امسال در سال دیگه هم تداوم پیدا کند به لایحه ۴۰۴ رای بدید اگر میخواهید نارضایتی مردم بیشتر بشود به لایه ۴۰۴ رای بدید!...
🔸صمصامی، نماینده مجلس مخالف لایحه بودجه ۱۴۰۴: ما توجه نداریم که در جنگ اقتصادی هستیم در بودجه علناً نرخ ارز رفته رو ۵۵۰۰۰ تومن خب طراحان جنگ اقتصادی هم دنبال همین هستند طراحان جنگ اقتصادی به واسطه تضعیف پول ملی دارند سفره مردم رو از بین میبرند و میخواهند آشوب ایجاد کنند
🔸 و مردم رو بکشند تو خیابون چه فرقیست بین آقای نفیو و ریکاردز و اتاق جنگ آمریکا که دنبال تضعیف پول ملی است و این لایحه دولت که اون هم دنبال تضعیف پول ملیست هر جفتش به یک نتیجه ختم میشه و اون تورم فشار بر مردم!
🇮🇷 اخبار مجلس شورای اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/2884370684C177c1422e0
🔰 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با همکاری اندیشکده قدر برگزار می کند؛
♻️نشست هم اندیشی اعضای انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه
🔹 نقد و بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴
🔺با حضور دکتر صمصامی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی
⏰زمان: پنجشنبه ۱۰ آبان ماه سال ۱۴۰۳_از ساعت ۱۲:۱۵ إلی ۱۴:۱۵
🏢مکان:بلوار جمهوری_ک۲_ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم_طبقه اول_سالن کنفرانس
🔗 پیوند شرکت مجازی
https://www.skyroom.online/ch/onlineamoozan.ir/anjomaneghtesad
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
🌀نرخ بهره سلطان قیمت ها یا سلطان مصائب ؟
🔹اخیرا دکتر تیمور رحمانی در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشتند که نرخ بهره سلطان قیمت ها است 👇
https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-4117891
🔹در نگرش اسلامی، ربا و نرخ بهره سلطان مصائب است که خداوند فرمود و یمحق الله الربا، خداوند بر اقتصاد ربوی خاک مذلت پاشیده است.
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ تورم قیمت نخود لوبیا نیست؟
🔹این جمله را جناب آقای تاج گردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به منتقدان به تورم زایی لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفتند!
🔹عجیب است کسی که کمی با اقتصاد کلان آشنا باشد میداند که مواد غذایی سهم زیادی در محاسبه شاخص تورم دارند و اتفاقا افزایش قیمت این اقلام در سفره محرومین بیش از سایر اقلام احساس میشود.
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از اندیشکده قدر
🌀ارزیابی لایحه بودجه 1404
✍محمد جواد توکلی
🔹بخش اول لایحه بودجه سال 1404 از جهت اقداماتی همچون ایجاد ارتباط بین بودجه و برنامه هفتم و شناسه دار کردن بندهای بودجه قابل تقدیر است. با وجود این،لایحه برخلاف سیاستهای کلی برنامه هفتم مبنی بر ایجاد ثبات در نرخ ارز، بهواسطه افزایش نرخ تسعیر باعث بروز بیثباتی در نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و تورم خواهد شد.
🔹هرچند سیاست افزایش نرخ ارز در بودجه میتواند در کوتاهمدت از کسری بودجه دولت بکاهد،ولی در بلندمدت باعث افزایش تورم و کسری بودجه خواهد شد.
🔹لایحه بودجه 1404 از مسیرهای مختلفی همچون کاهش 3 میلیارد دلاری تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی، افزایش 30درصدی قیمت کالاهای اساسی وارداتی، افزایش 65درصدی نرخ تسعیر یورو از 31 به 50هزار تومان، افزایش 175درصدی انتشار اوراق، افزایش 39درصدی مالیات و وارد کردن فشار بر منابع ارزی، منجر به تورم فزاینده میشود.
🔹تجدید نظر در کلیات لایحه بودجه 1404 ممکن است باعث کاهش بخشی از منابع بودجه شود، ولی از ورود شوکهای تورمی به اقتصاد کشور ممانعت میکند.
🔹برای تامین منابع جدید بودجه میتوان اقداماتی همچون افزایش حق بهره مالکانه، جلوگیری از فرارهای مالیاتی، ساماندهی معافیتهای مالیاتی بنگاههای کلان، افزایش یک واحد درصد مالیات بر ارزش افزوده به جز کالاهای اساسی، پیگیری وصول مطالبات و شناسایی مودیان مالیاتی جدید با شفافسازی تراکنشها و تکمیل فرایند اجرایی سامانه مودیان، بسترسازی قانونی اخذ مالیات از 20٪ تراکنشهای کلان غیرمولد و اجرای کامل طرح مولدسازی داراییهای دولت انجام داد
https://eitaa.com/qadrtt