فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تلاوت سوره مبارکه قمر
🎙 استاد عبده عبدالراضی
📜روایت خلف از حمزه((طیبه النشر))
🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜جلسه اقراء
📚در محضر شیخ دکتر ایهاب فکری
📖روایت حفص از عاصم
🗓طریق شاطبیه
🇸🇦عربستان
🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
.
پیغمبر کفنی را که جبرئیل از بهشت آورده بود کنار بستر خدیجه آورده و با صدای بلند گریه کرده...
مثل امشبی ثروتمندترین زنِ عرب در بستر مرگ افتاده و حتی قدر یک کفن، دارایی نداشته! و البته که این اصلا برایش مسئله نبوده، او جانش را برای مصطفی گذاشته، مال که دیگر در نظرش ارزش این حرفها را نداشته...
شبیه این ساعتها خدیجه چشمهای همیشه عاشقش را که رمق از آن رفته بود به چهرهی ملیحِ محمدش دوخته و تمام سالهایی را که به همسریِ او مفتخر بوده از نظر گذرانده... و لابد در دل زمزمه کرده هزار بار هم اگر به عقب بازگردم باز هم خودم و تمام ثروتم را فدای تو میکنم، احمد!
پیغمبرِ جوانِ ما که هنوز از داغ عموی گرامیاش ابوطالب، کمر راست نکرده، حالا کنار بستر خدیجهاش بیتاب نشسته و آرام و بی وقفه اشک میریخته...
خدیجه دست برآورده و اشک از سیمای محمدش پاک کرده و آرام گفته: احمد جان! میشود عبای خودت را هم با من دفن کنی؟!
این تمام خواستهی ملکهی حجاز بوده...
کسی چه میفهمد این حد از ادب و عشق را؟! ادراک ما کجا و افقِ نگاهِ خدیجه کجا؟!
خدیجه این را که گفته شانههای پیغمبر لرزیده، چشمهای درشتِ هاشمیاش به اشک نشسته و صورتش از خجالت گُر گرفته: آخر چطور بعد از آنهمه جانافشانیها و بذلِ مال و اعتبار، فقط طلبِ یک عبا میکنی خدیجهام؟!
تو جان بخواه، مصطفی، جان میدهد برای تو...
خدیجه نفسهای آخرش را میکشیده و تنها نگرانیاش برای پیغمبری بوده که بعد از او و ابوطالب، وسعتِ تنهاییاش بین قریش بیشتر از پیش میشده...
و پیغمبر کنار بستر خدیجه، فارغ از خیالِ کینه و کمین کفار، دلتنگ و بیقرار بر حال خودش میگریسته و زیر لب میخوانده "دیگر کجا مثلِ خدیجهای پیدا میشود، دیگر کجا مثل خدیجهای پیدا میشود"...
کاش واقعا من امشب روضهخوان بودم و با لحنی آرام و محزون اینها را میگفتم و حلقههای اشک را به چشم مستمعهایم مینشاندم...
ما روضهخوانی برای بانویی که پناهِ پیغمبرمان بود بلد نیستیم، ما حتی یک نوحهی درست درمان برای رحلت خدیجه نداریم، ما حتی یادمان هم نمیآید که یک دهم رمضانی مشکیِ عزای خدیجه به تن کرده باشیم!
حال آنکه پیغمبرِ ما برای این داغ، تمام عمر به سوگ نشسته و تا نفس داشته برای خدیجه دلتنگی کرده و هر جا اسمش آمده بی اختیار اشک ریخته...
ما خدیجه را نمیشناسیم حال آنکه اگر او نبود، هستی نبود!
ما قدرِ خدیجه را نمیشناسیم، حال آنکه پیغمبر ما آنقدر دلبستهی او بود که حتی سالها پس از رحلتش، دیگرزنها به محبت پیغمبر به خدیجه حسد میورزیدند...
ما بلندای خدیجه را نمیفهمیم حال آنکه پیغمبر از معراج خبر آورده بود که خدا روزی چند مرتبه بواسطهی خدیجه بر ملائکش مباهات میکند.
ما نمیدانیم خدیجه کیست، حال آنکه جبرئیل عرضه داشته بود یا رسولالله سلام خدا را به خدیجه برسان...
ما داغِ خدیجه را نمیفهمیم حال آنکه آنقدر روی قلب پیغمبر سنگین بوده که پیغمبر را کنار قبر خدیجه به زمین دوخته و صدایش را بین عربهایی که هنوز چیزِ زیادی از حرمت و عشقِ زن سرشان نمیشده، به گریه بلند کرده و سالِ دهمِ بعثت را عامالحُزنِ عمرِ پیغمبر کرده...
خدیجه...
خدیجه...
برای پیغمبرِ ما دیگر هرگز کسی نتوانسته جای خالی خدیجه را پر کند...
مثل امشبی اندوهی به وسعت تمام جهان روی قلب پیغمبر ما نشسته و کسی جز خدا نمیداند در این داغ بر پیغمبر ما چه گذشته...
خدیجه
خدیجه
خدیجه
و کسی چه میداند خدیجه برای پیغمبر چه بوده...
✍ملیحه سادات مهدوی
آجَرَکَ الله یا رسول الله فی مصیبة خدیجة الغراء...💔
26.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖تلاوت سوره مبارکه اعراف
🎙توسط مقری مصری
📚قرائت ابن کثیر مکی
⚠️جهت استماع دیگران
🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
آشنایی با اجازات روایات و قرائات قرآن کریم:
از قرون ابتدایی اسلام در تمام ملل اسلامی تاکنون قاری و یا حافظ قرآن کریم برای تلاوت و تدریس و اعطای اجازات هر روایتی از روایات سبع و عشر و یا حتی اربع عشر باید در نزد استادی(( که متعارفا از آن به مقری و یا شیخ القرائات یاد میکنند))که در شهر و دیار خود حضور دارد یک بار و یا به هر چند بار (( از حفظ و یا از روی متن قرآن کریم ))که نیاز باشد قرآن مجید را در نزد وی مشافهتا ختم کند.
پس از ختم ، فراگیر باید با تمام قوانین تجوید، نبر و تکیه صوتی واژگان به کار رفته در قرآن کریم ، فصاحت در اداء حروف ، طریق صحیح تولید صدا و رعایت قوانین روایت و قرائت انتخاب شده را فراگرفته باشد.
افرادی که نتوانند در طی دوره اقراء مطالب فوق الذکر را فراگیرند و در عمل اجرا نمایند نمی توانند اجازه ( گواهی تأئید) آن روایت را دریافت کنند .یقینا فراگیرانی که موفق به یادگیری صحیح مطالب شوند اجازه را دریافت خواهند کرد.
تمامی این چرخه و فرایند یادگیری، اجرا و اعطای اجازات را (( اقراء )) مینامند .
نهادینه کردن و ترویج این سنت حسنه در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۵ به همت شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم آغاز شده است.
نظر به اهمیت سنت اقراء با توجه به بستر مناسبی که از سال ۱۳۹۵ به همت شورای عالی قرآن کریم و مرکز طبع و نشر قرآن کریم با حضور شیوخ صاحب اجازه همچون شیخ محمد عصفور از کشور مصر ، دکتر رفعت علی دیب از سوریه و محمود کرخی از کشور عراق در کشورمان فراهم گردید.
💠 دوره اقراء از چهار بخش تشکیل شده است :
1⃣ استماع
2⃣ تلقی
3⃣ اقراء «عرض»
4⃣ شروحات نظری
✅ استماع :
رسم در اقراء بر این است که استاد قرائت ابتدا طریقه و شیوه صحیح اداء و رعایت قوانین تجویدی و نبر را بر متربی از متن قرآن کریم قرائت کند و وی می شنود. خواه به صورت تلاوت آیه به آیه و یا به صورت کلمه به کلمه و یا حتی به شکل حرف به حرف (بستگی به سطح متعلم دارد)
✅ تلقی :
متربی بعد از استماع دقیق به قرائت استاد، همان متن قرائت شده را بر استاد عرضه می کند و استاد با تکرار و تمرین وی را در دستیابی به تلاوت مطلوب کمک و راهنمایی میکند.
✅ اقراء «عرض» :
بعد از طی کردن مراحل استماع و تلقی ،متربی شروع به قرائت قرآن به صورت ترتیل میکند و هر نکته ای یا ایرادی که اگر در جایی نیاز باشد استاد به وی متذکر می شود.
✅ شروحات نظری :
بعد از اتمام یک دوره قرائت قرآن کریم توسط متربی استاد در جلسه ای قبل از اشهار خطاهای ممکنه در تلاوت قرآن کریم ، آشنایی با طرق مختلف و کلیه مباحث نظری که لازم باشد را به متربی متذکر می شود.
💠 ضوابط اقراء و دریافت اجازه بیشتر از یک روایت :
🔰 افرادی که اجازه روایت حفص از عاصم را دریافت کرده اند و متقاضی دریافت اجازه سایر روایات باشند باید شرایط زیر را داشته باشند :
✅ برای دریافت اجازه دو یا سه روایت باید حافظ حداقل ۵ جزء قرآن کریم باشند.
✅ برای دریافت اجازه چهار یا پنج روایت باید حافظ حداقل ۱۰ جزء باشند.
✅ برای دریافت اجازه شش یا هفت روایت باید حافظ حداقل ۱۵ جزء قرآن کریم باشند.
✅ برای دریافت اجازه بیش از هفت روایت باید حافظ کل قرآن کریم باشند.
♦️ضوابط اقراء به جمع قرائات عشر:
کسانی که قصد اقراء به جمع قرائات عشر را دارند باید مراحل ذیل را سپری کرده باشند:
۱.حفظ کل قرآن کریم
۲.اقراء روایت حفص از عاصم (ترجیحا به طریق طیبه النشر((به شکل حفظ)) )
۳.یادگیری کامل اصول و مفردات تمام روایات و قرائات عشره
۴.حفظ قصیده شاطبیه و الدره((حداقل قسمت قواعد روایات))
۵.اقراء دو روایت ورش از نافع و خلف از حمزه
☀️ امروز:
شمسی: شنبه - ۰۴ فروردین ۱۴۰۳
میلادی: Saturday - 23 March 2024
قمری: السبت، 12 رمضان 1445
🌹 امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
💠وَ قَالَ علیه السلام مَن ظَنّ بِکَ خَیراً فَصَدّق ظَنّهُ
💠(هر کس به تو خوش بین بود، کاری بکن که با عملت گمان او را تصدیق کنی). یعنی: مطابق گمان و نظر خیر او رفتار کن! و تصدیق یک گمان، عبارت از مطابقت واقع و نفس الامری که گمان وقوع آن می رود، با واقع شدن و انجام گرفتن آن است و این عبارت امام (علیه السلام) وادار ساخت و ترغیب بر کار نیک است.
📙شرح حکمت 248
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص252
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖تلاوت سوره مبارکه اعراف
🎙شیخ ابوبکر ظبی((یمن))
📜قرائت ابوجعفر مدنی
🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
📚آشنایی با دوره آموزشی اخطاء:
پس از اتمام دوره اقراء توسط فراگیر و قبل از اشهار ، مقری محترم در جلسه ای به نام جلسه (( اخطاء )) موارد خطاها و اشتباهات احتمالی که در اداء الحروف و اجرای احکام تجویدی رخ میدهد را به فراگیر متذکر می شود.
در مجموعه ضبط شده سعی بر آن بوده که این مهم با کیفیت عالی خدمت شما خوبان در قالب ۳۰ جلسه تقدیم گردد.
15.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖دوره آموزشی اقراء
♦️قسمت (( اخطاء ))
1⃣جلسه اول
⚪️مقدمه
👤شرح و تدریس توسط استاد حسنی
🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
9.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖دوره آموزشی اقراء
♦️قسمت (( اخطاء ))
1⃣جلسه سوم
⚪️اخطاء حرف واو
👤شرح و تدریس توسط استاد حسنی
🌐Eitaa.com/eqrah_hassani