eitaa logo
عرفان و حکمت در پرتوی قرآن و عترت
1.8هزار دنبال‌کننده
100 عکس
62 ویدیو
29 فایل
ارسال سوالات به @erfanvahekmatcom
مشاهده در ایتا
دانلود
✍غرض از گزارش دیدگاه شریف مرحوم آیة الله خوئی درباره وحدت وجود ارزیابی مسأله وحدت وجود نیست، زیرا در این باب باید به متخصصان این فن مراجعه کرد؛ نه امثال مرحوم آیة الله العظمی خوئی که متخصص در فقه بودند نه در عقائد و حکمت ، بلکه غرض ارائه گزارش صادقانه از دیدگاه ایشان و قضاوتشان در باب ایمان و کفر قائلان به این دیدگاه است پایان بخش اول @erfanvahekmat_com
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۸ شعبان سال ۱۳۱۱ ق 🏳درگذشت استادالعرفاء 🏳ملاحسینقلی همدانی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئله‌ی تهذیب نیازمند است. کسانی که رشته‌های رفتارشناسی عمومی را مطالعه میکنند و کار میکنند، این را تأیید میکنند. امروز در همه‌ی دنیا اینجور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت، جوانها را بی‌حوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوانها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه میبینید عرفانهای کاذب رشد پیدا میکند و یک عده‌ای طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزه‌ی علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند تهذیب است. ما قله‌های تهذیب داریم، در نجف بزرگانی بودند؛ سلسله‌ی شاگردان مرحوم آخوند ملاحسینقلی تا مرحوم آقای قاضی و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند. به نحله‌های فکری و عرفانی اینها هم کاری نداریم. در اینجا مسئله، مسئله‌ی نظری نیست. بعضیها نحله‌های مختلفی هم داشتند، عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاسته‌ی از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف کند. ۸۹/۷/۲۹ @Jahade_tabeini
پیام مکتوب حضرت آیت الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدّظله العالی پیرامون معرفی نماینده رسمی در امر مباحثات و مناظرات و تبیین مباحث فلسفی و عرفانی و آراء مرحوم حضرت علامه طهرانی @erfanvahekmat_com
📚بخش دوم بررسی دیدگاه کامل و بدون تحریف آیة الله خوئی درباره وحدت وجود: یکی از اصول اولیه روش تحقیق این است که وقتی می‌خواهیم چیزی را به کسی نسبت دهیم در حد وسع تمام عبارات وی را در آن موضوع ببینیم. اصل دیگر در روش تحقیق این است که در جمع‌بندی عبارات آن شخص بتوانیم مشخص کنیم که کدام عبارت دلالتش روشن‌تر و معتبرتر می‌باشد. 📝در عبارات گذشته دیدیم که مرحوم آیة الله خوئی رضوان الله علیه در مواردی که به شکل صریح و مستقیم به نظریه وحدت وجود پرداخته‌اند اعلام کرده‌اند که وحدت وجود چهار تقریر دارد که سه تقریر آن مسلماً به کفر ربطی ندارد و فرمودند که هیچ وقت نتوانسته‌اند که معنای روشن و شفافی از تقریر چهارم که تقریر ملاصدرا از نظر عرفاست، به دست آورند و در این باره با برخی از عرفا نیز گفتگو نموده ولی قانع نشده‌اند. و تقریر سوم که تقریر مرحوم آیة الله حاج سید احمد کربلائی است نیز گرچه کفر نیست ولی چون با أصالة الوجود ناسازگار است قابل پذیرش نیست. و فرمودند تقریر دوم که کفر است آن چنان که ملاصدرا فرموده و قرائن هم تأیید می‌کند هیچ یکی از بزرگان به آن معتقد نیست. و دیدیم که خود ایشان در بحث از رابطه خالق و مخلوق دقیقا همان تقریر عرفا را مطرح نموده و همان مثال جناب محیی الدین یعنی نسبت نفس و صور ذهنیه را بیان کردند. ☑️نکته مهم این است که انتساب آنچه گذشت به مرحوم آیة الله خوئی محکم و استوار است زیرا همان موضوع بحث دقیقا وحدت وجود بوده و هم دو شاگرد بزرگ ایشان مرحوم آیة الله غروی و مرحوم آیة الله خلخالی تقسیمات وحدت وجود و نظر استاد را در این باب یکسان بیان کرده‌اند و با عبارت مصباح الفقاهة نیز سازگار است. @erfanvahekmat_con
اکنون به بررسی عبارتی دیگر از ایشان می‌پردازیم: ✍در تقریر دیگری از ایشان در مبحث مواریث این طور گزارش شده است: و كذلك بعض الفرق المنتحلين للإسلام إذا كانت عقائدهم على نحو ترجع إلى إنكار الألوهية و الخلق، أو إنكار النبوّة أو المعاد، فيحكم بكفرهم كالقائلين بوحدة الوجود من الصوفية- على ما نسب إليهم- و يوجد كثيرا في أشعارهم و في بعض المتون أيضا ما يدلّ على كفرهم كما في عبارة محيي الدين بن عربي: «الحمد للّه‌ الذي خلق الأشياء و هو عينها» . فهم يعتقدون وحدة الوجود و أن وجود الخالق و المخلوق شي‌ء واحد، إذا لوحظت المراتب يكون خلقا، و إذا ألغيت المراتب فهو نفس الخالق، فالواجب و الممكن شي‌ء واحد موجود واحد و إنّما يختلف بالاعتبار، فهو باعتبار حدّه ممكن و مخلوق و إذا ألغي الحد يكون واجبا. و هذا يرجع في الحقيقة إلى إنكار خالق غير الموجودات الخارجية. و يحتمل أن يكون هذا أيضا مراد مثنوي في قوله: چون كه بى‌رنگى أسير رنگ شد موسئي با موسئي در جنگ شد چون به بى‌رنگى رسي كآن داشتى موسى فرعون دارد آشتي أي أنّه لا فرق بين موسى و فرعون إلّا بالحدّ فإذا ألغي الحد فموسى و فرعون شي‌ء واحد، فلو صح أن مراده هذا من هذا الكلام فهو يرجع إلى الكفر. 📚محاضرات في المواريث، ص:167 @erfanvahekmat_con
📝درباره این عبارت چند نکته قابل دقت است: 1. دراین عبارت دقت شده و به جای قضاوت قطعی درباره آراء صوفیه گفته شده است: علی ما نسب الیهم (آن طور که به ایشان نسبت داده شده است). همچنین درباره تفسیر بیت مثنوی نیز گفته شده: لو صحّ أن مراده هذا (اگر درست باشد که منظورش چنین است) و نیز گفته شده: و يحتمل أن يكون هذا أيضا مراد مثنوي (ممکن است مراد مثنوی چنین باشد). یعنی اگر حکم به کفر این گروه شود بر اساس چیزی است که به ایشان نسبت داده شده و برخی از عباراتشان بر آن دلالت میکند؛ نه بر اساس واقع و ملاحظه تمام عبارات ایشان و قرائن. 2. این عبارت قلم مرحوم آیة الله خوئی ره نیست، بلکه مقرر ایشان از درس است. پس استنادش قطعی نیست و جا دارد که با دیگران مطالب منقول از ایشان سنجیده شود. همچنین این عبارت در مبحث ارث است که به مناسبت سخن از کفر به میان آمده نه در مبحث تفسیر کافر در کتاب الطهارة. 3. در عبارات دیگری که پیش از این گذشت که از سوی سه تقریر دیگر ایشان گزارش شد و دو مورد آن دقیقاً در بررسی علمی نظریه وحدت وجود بود دانستیم که ایشان اعتقاد عرفا را در باب وحدت وجود داخل در اسلام می‌دانند و می‌گویند آنچه کفر است انتسابش به بزرگان رد شده و قرائن نیز همین معنا را تأیید می‌کند و اصلاً امکان ندارد عاقلی چنین سخنی بگوید. 4. آیة الله خوئی با عرفای نجف آشنا بوده‌اند و به تصریح خودشان با برخی از عرفا نیز مدتی همنشین شده و درباره تفسیر عرفانی وحدت وجود یعنی تفسیر چهارم از منظر ایشان گفتگو نیز نموده اند. و می‌دانیم که مدتی شاگرد سلوکی مرحوم آیة الله قاضی قدس سره بوده اند و علی رغم آگاهی از اعتقادات مرحوم قاضی سالها پس از رحلت مرحوم قاضی از ایشان به عظمت یاد می‌کردند و ایشان را شخصی بسیار برجسته از جهات معنوی می‌شمردند. ◽️به نظر شما اگر کسی بخواهد بر اساس اصول روش تحقیق رفتار کرده و قضاوتی منطقی و منصفانه داشته باشد با توجه به آنچه گذشت چه گزارشی از نظر مرحوم آیة الله خوئی ارائه خواهد داد⁉️ @erfanvahekmat_con
🔴اشتباهات جناب آقای سیدان در صوت گذشته: 1. ایشان بر خلاف تمام موازین علمی روش تحقیق با خواندن عبارتی از کتاب ارث از یکی از تقریرات مرحوم آیةالله خوئی بدون ملاحظه این بحث در دیگر آثار ایشان و توجه به قرائن تقریری بر خلاف از دیدگاه ایشان ارائه دادند؛ به طوری که شاگردان و ارادتمندان ایشان می‌پندارند که واقعاً‌ مرحوم آیة الله خوئی عقائد محیی الدین و مولوی را کفر می‌دانند و لذا در ذیل درس ایشان می‌نویسند: تکفیر آیة الله خوئی ... ... 2. ایشان عبارت تقریرات مرحوم آیة الله خوئی را می‌خوانند تا بگویند مرحوم آیة الله خوئی نیز نظرشان درباره عرفا همان نظر آقای سیدان است. بگذریم که از تمام قرائن دیگر غفلت می‌نمایند، ایشان حتی دقت نمی‌کنند که آقای خوئی این مطالب را بر اساس احتمال بیان می‌کنند نه بر اساس نسبت قطعی. یک بار عبارات جناب آقای سیدان را در این باره با هم مرور کنیم: «عبارتی که در این مورد خیلی شنیدنی است و به جاست که به عرض‌تان برسد، در این محاضراتی که تقریرات درس مرحوم آیة الله العظمی خویی است در ارتباط با مواریث ... پس عین آن چه که ما گفتیم. خواستیم بگوییم این نسبتی که دادیم، نسبتی است که بزرگانی به مانند آیة‌الله العظمی خویی هم همین را بیان می‌کنند بین حرف‌های‌شان». حال سوال اینجاست آیا این قضاوت منصفانه و منطقی است⁉️⁉️ @erfanvahekmat_con
3. اشتباه سوم ایشان تفرقه‌افکنی و فتنه‌اندازی میان شیعیان است. در زمانه‌ای که دشمن از همه سو به شیعه حمله کرده است عده‌ای به دنبال اثبات کفر بودن عقائد بزرگترین عالمان شیعه می‌باشند. آن هم کسانی که در عرصه سیاسی و اعتقادی جلوداران نهضت تشیع اند. می دانیم که نام محیی الدین و مولوی و علامه حسن زاده در زمانه ما رمز اشاره به عقائد چه کسانی است و همفکران ایشان چه کسانی هستند؟ آری همان بزرگی که فرمود: « دیگر شما را خسته نمی‌کنم و از کتب عرفا و بخصوص محی الدین ابن عربی نام نمی‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد. » 📚 (صحیفه امام، ج21، ص225) و آن بزرگی که فرمود: «مثنوى؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است.» و هم‌چنین علامه طباطبائی و علامه طهرانی و آیةالله جوادی و صدها عالم بزرگ دیگر که در تمام عصر پس از مشروطه و هجوم شبهات پاسبانان و مرزبانان واقعی دین بوده‌اند. آری! همگان می‌دانند که تکفیر ابن عربی و مولوی و علامه حسن زاده تکفیر چه کسانی می‌باشد! @erfanvahekmat_con
‼️عجیب است که حضرت آیة الله العظمی سیستانی درباره اهل سنت که میلیونها نفر از ایشان همفکران محیی الدین عربی هستند می‌فرمایند: « نگویید:«برادران ما اهل سنت» بلکه بگویید «جان ما اهل سنت».» و کسانی در قامت نماینده ایشان در مشهد در درس رسمی حوزه تلاش می‌کنند با کنایات ابلغ من التصریح در جلسات متعدد تفرقه و بدبینی میان شیعیان ایجاد کنند و نسبت کفر بزرگان شیعه را ترویج کنند؟ خوب است بدانیم که این سخنرانی سه سال پیش عرضه شد، در زمانی که جلسات متعددی برگزار کردند و خطبای شهر مشهد را به بدگوئی از اهل عرفان در ماه رمضان تشویق نمودند و گفتند بر فراز منابر خطر صوفیه را گوشزد کنید و بگوئید که عرفا نیز صوفی حوزوی هستند و این تحریکات منجر به بدگوئیهائی شد که نهایتش به فحشهای رکیک جناب‌اقای معاونیان بر فراز منبر نسبت به حضرت علامه طهرانی قدس سره ختم شد و شد آنچه شد. ایا این روش خداپسندانه است؟ آیا مورد تأیید مرجعیت معظم حضرت آیة الله العظمی سیستانی است که خود را به ایشان نسبت می‌دهند؟ ✔️آیا مورد تأیید رهبر معظممان حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای است؟ آیا حرکتهای براندازانه نظام کاری غیر از این است⁉️ @erfanvahekmat_con
◻️آنچه بیان شد توضیح نظر شریف مرحوم آیة الله خوئی درباره توحید عرفانی یا وحدت وجود بود که جناب آقای سیدان در فهم آن به اشتباه دچار شده بودند. برداشت جناب آقای سیدان از اصل نظر عرفای بالله و توحید حقیقی قرآنی هم اشکالات فراوانی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ان شاء الله. 🔴امید و مطالبه ما از جناب آقای سیدان _ با حفظ همه احترامات نسبت به ایشان _ این است که: 1⃣از این پس در طرح مسائلی چنین حساس بیشتر تحقیق نموده و دقت لازم را مبذول فرمایند. 2⃣ از پرداختن به این نوع مسائل تفرقه انگیز و نسبت کفر به بزرگان دین مطلقا اجتناب نمایند. 3⃣ رسماً‌ اعلام بفرمایند که نسبتی که به مرحوم آیة الله خوئی داده‌اند خطا است تا بیش از این، برداشت ایشان دست آویز عده‌ای انسان ناآگاه در لعن و اهانت و جسارت به بزرگان تشیع نشود. اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی برآورند غلامان او درخت از بیخ مسلما اصلاح اشتباهی به این بزرگی واجب شرعی است. منتظریم تا اصلاحیه ایشان را با گوش جان و دل بشنویم. 📢از عزیزان همراه خواهشمندیم مطالب فوق الذکر را در کانالها و گروهها منتشر نمایند و به نوبه خود در مُطالبه این مهم از جناب آقای سیدان سهیم باشند پایان قسمت دوم @erfanvahekmat_con
38.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️آیا رهبرجامعه اسلامی باید اعمالش را با تایید انسان کامل انجام دهد⁉️⁉️ @erfanvahekmat_com|erfanvahekmat.com
هدایت شده از عرفان و سیاست
🔺به همت او، خدا شما را از گرداب‌ها نجات داد... به همت عالی، اراده استوار و متین، ثبات قدم و تصمیم راسخ آن زعیم عالیقدر [حضرت آیت‌الله العظمی خمینی] خداوند شما را داد و از گرداب‌های بلا و غََمرات سهمگین، لُجه‌های تاریکِ این دریای ژرف و طوفانی رهانید، شما را از رق عبودیت به مقام عزت و استقلال رسانید. 👤 مرحوم علامه آیت‌الله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی ▫️ کتاب «نور مجرد» ج۳ص۲۲۴ 🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 ____ 🔍«عرفان و سیاست» @erfanVAsiasat
46.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید: تقابل اندیشه مرحوم علامه حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه با مقامات فقها و علماء؟!!! @erfanvahekmat_com|erfanvahekmat.com
📚فلسفه و حوزه های علمیه در کلام رهبر معظم انقلاب @erfanvahekmat_con
😊بجای تکفیر، بفهمید! @erfanvahekmat_con
💡سلسله جلسات پاسخ به شبهات اعتقادی و انتقادات مخالفان عرفان و حکمت 🔘بااستفاده از بیانات حضرت استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی زید عزه 🕰پنجشنبه ساعت ۹ الی ۱۲ 📍خیابان دانشگاه،بین دانشگاه ۱۴ و ۱۶ مسجد امام صادق علیه السلام 📝جهت نظم جلسه لطفا سوالات خود را به ايدى زير ارسال نماييد @erfanvahekmatcom اولويت در سوالات كتبى و شفاهى با سوالات ارسالى می باشد @erfanvahekmat_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥ببینید: چرا استاد وکیلی به نمایندگی از حضرت آیت الله حسینی طهرانی پاسخگوی سوالات هستند؟ @erfanvahekmat_com
34.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥ببینید: تردید در نَسَب بدیع الزمان فروزانفر توسط مرحوم علامه حسینی طهرانی (قدس سره) @erfanvahekmat_com
متن نامه انجمن حجتیه در میانه سالهای 1354 تا 1357 هجری شمسی خطاب به محمدرضا شاه پهلوی در باره خاندان احمدی و به خصوص محمدحسین احمدی: «... بعد از منوچهر آزمون، ریاست اوقاف به محمدحسین احمدی واگذار شده است و برادر بدیع‌الزمان فروزانفر که طرفدار پابرجایی مصدق بود و برای مصدق شعر درست می‌کرد و برادر دیگر احمدی با نام خانوادگی نویم در اثر دزدی در وزارت معارف قدیم سال‌ها به زندان افتاد. این سه برادر، بدیع‌الزمان نام خانواده‌اش فروزانفر و برادر دیگر احمد نام خانواده ‌اشنویم و برادر سومش محمدحسین اسم خانواده‌اش احمدی، سه برادر با سه نام خانوادگی فرزندان شیخ بهایی بشرویه هستند و آقای هویدا به اعتبار بهایی بودن محمدحسین احمدی، اوقاف اسلامی‌را به یکی از احباب محول کرده است و ما کار نداریم به این‌که زن احمدی همیشه دلال محبت و دلال معاملات بوده است و سوابق دزدی و پا‌اندازی احمدی و زنش در اصفهان و کرمان و اداره مالیات بر درآمد تهران معروف است...» . [ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، تهران، اطلاعات، چاپ ششم، ۱۳۷۳، ج۲، ص۳۹۱] لازم به ذکر است محمدحسین از دوستان نزدیک هویدا بود که به همین خاطر هم مرتب در رده‌های بالا به وی سمت‌های مهم واگذار می‌شد، هر چند همیشه مورد اتهامات فراوان واقع می‌شد. در اسناد ساواک به این دوستی محمدحسن و هویدا اشاره شده است. [رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک امیرعباس هویدا، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، چاپ اول، ۱۳۸۲، ج۲، ص۱۴۰، سند شماره ۲۵۵۴۳/۲۰ه۵] هم‌چنین وی از جمله کسانی بود که برای شرکت در شب نشینی‌های کاخ سعدآباد دعوت می‌شدند.[کابینه حسنعلی منصور به روایت اسناد، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطللاعات، تهران، چاپ اول، ۱۳۸۴، ج۳، ص۴۳۴، سند شماره ۳۴/۳۵۲۶.] او در لژ فراماسونری رازی، قبول عضویت کرد و هم‌چنین، ‌ در سال ۱۳۳۸ شمسی عضو موسسان باشگاه لاینز اصفهان و مدتی نیز از اعضای هیئت مدیره آن شد و چندی بعد در هیئت مدیره باشگاه لاینز تهران آریا [که از سازمانهای جانبی فراماسونری محسوب میشد] عضو گردید. بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰م دبیر همان باشگاه شد و سپس به مدت چهار سال ریاست آن‌جا را تکفل کرد. در اوایل سال ۱۳۵۳ش. به عنوان رئیس جدید لاینز بین المللی منطقه ایران، ‌ که در تقسیمات باشگاه لاینز منطقه ۳۵۴ نامیده می‌شد، ‌ تعیین گردید. او برای این فعالیت‌ها، از سوی اتحادیه بین المللی لاینز جهانی، ‌بیست نشان مخصوص لاینز، ‌ همراه با عالی‌ترین نشان عضویت (کلید طلایی) دریافت داشت.[رئیس جدید منطقه ۳۵۴ دال، شیرنامه، شماره ۵۹ (اردیبهشت ۱۳۵۳)، ص۲۳-۳۳] برای مطالعه بیشتر رک: https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C#foot13 @erfanvahekmat_com