هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
🗞فهرست اولویت های تمدنی ۱۲ گانه برای ارائه کمک فکری به جمهوری اسلامی
#مقررات_فقهی_ساختمان
#مدیریت_شهری_محله_محور
#پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#آموزش_و_پرورش_آینده
#محرومیت_زدائی
#الگوی_جدید_نگهبانی_از_نظام
#الگوی_ساخت
#الگوی_جدید_برنامه_و_بودجه
#عمومی_سازی_تجارت
#نظریه_امنیتی_سِلم
#الگوی_تقنین_اسلامی
#الگوی_فقهی_روایت
#حوزههای_علمیه_آینده
#جامعه_مدرسین_تمدن_اسلامی
https://eitaa.com/olgou4
د.
11. تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلاً کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کمخونی است، نمیتواند در این دو روز حجامت کند؛ تشخیص این موارد بهعهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و بهاستناد احادیث مزبور نمیتوان توصیه عمومی به انجام حجامت کرد.
12. اقبال مردم به طبّ سنّتی و بهویژه حجامت بههمراه برخی کجرویهای همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضهای مخالفان فراهم کرده است لذا توصیه میکنیم:
الف ــ بهجای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری را که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قویتر و توجیه علمی مناسبتری هستند ملاک قرار دهند.
ب ــ به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند باید یادآوری شود که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست لذا بهتر است هم حجامتکننده و هم حجامتشونده بهنیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند.
ج ــ مراکز انجام حجامت با برنامهریزی و زمانبندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز بهخوبی رعایت شود و ازدحام مراجعان باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعان نشود.
د ــ همچنین پیشنهاد میکنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده شود.
نویسندگان:
دکتررضامنتظر؛ پزشک محقق و مدرس در طبّ اسلامی و طبّ ایرانی
دکتر وحید علیاننژادی؛ دستیار تخصّصی طبسنتی دانشگاه علومپزشکی شهیدبهشتی
استاد محمدحسین ساعیفرد، پژوهشگر علوماسلامی
@erisonteb
*آنچه باید درباره "حجامت حزیران" بدانیم!*
+ *پاسخ به شبهات*
با توجه به قرارداشتن در ایام خاص حجامت در ماه رومی "حِزیران" چند نکته مهم در اینباره را یادآوری میکنیم:
1. ماه حزیران از جمله ماههای رومی است و ماههای رومی، مانند ماههای تقویم کشور خود ما، ماههایی شمسی هستند لذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد.
2. سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارمالاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما السّلام وارد شده است:
عَنْ أَبِیالْحَسَنِ علیهالسّلام قَالَ: لَاتَدَعِ الْحِجَامَةَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ فَإِنْ فَاتَکَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ؛ *از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن).* (طبرسى، حسنبن فضل، مکارم الاخلاق ــقم، چاپ چهارم، 1412ق/ 1370ش)
مرحوم مجلسی در زادالمعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیهالسلام نقل کرده که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد:
وَ رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِالسَّلَامُ: احْتَجِمْ فِی السَّابِعِ مِنْ حَزِیرَانَ، فَإِنْ لَمْیَتَیَسَّرْ فَفِی الرَّابِعِ عَشَرَ؛ *در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکانپذیر نشد، روز چهاردهم (حجامت کن)*. (مجلسى، محمدباقربن محمدتقى، زاد المعاد ــ مفتاح الجنان، بیروت چاپ:اول، 1423ق ص331)
از آنجا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده، احتمالاً نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است.
3. در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است:
الفــ هر دو روایت در کتابهای مکارمالاخلاق و زادالمعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند بهصرف نبود سند و غرابت متن روایت نمیتوان مضمون روایت را انکار کرد.
ب ــ از آنجا که در تطبیق ماههای رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام همچنین در مورد ماههای باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، نمیتوان آنچه را در تقویمهای نجومی فعلی وجود دارد معتبر شمرد.
مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسهگیری تغییرات قابل توجهی در زیجهای مختلف صورت گرفته، معلوم نیست ماههای شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است، تطابق داشته باشد مثلاً امروزه در برخی از کشورها، حزیران را مطابق ژوئن میدانند بنابراین حزیران 10 روز جلو میافتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار میدهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ... .
با توجه به این امور نمیتوانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی بهطور یقینی همزمان قلمداد کنیم.
4. چنانچه واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد اما هیچ قرینهای که نشان دهد این دو روز، بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد.
5. اینکه عدّهای میگویند حجامت در این دو روز درمان بیماریهای یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت میدهند، خطا است؛ چنانکه در متن روایت حزیران هم چنین نکتهای ذکر نشده است؛ طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سهشنبهای که مصادف با 17، 19 یا 21 ماههای قمری هستند و نیز حجامت در نخستین سهشنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است.
6. این حدیث، روز هفتم حزیران را بهعنوان روز اصلی و روز چهاردهم را بهعنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشدهاند، معرّفی میکند لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است.
7. متن حدیث واضحاً میگوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود لذا اعلام هفته حزیران بهخلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است.
8. متأسّفانه عدّهای پا را فراتر از این گذاشته و ماه حزیران را بهعنوان ماه انجام حجامت معرّفی میکنند که این هم نادرست است.
9. تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر اینکه حجامت در این روزها مستحبّ است؛ اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است، این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که بهدلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی باید برای انجام آن شتاب کنند، صحیح نیست.
10. حتّی اگر اشکال مطرحشده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقویمهای نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقویمهای نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی دیگر، 29 خرداد و پنج تیر؛ با توجّه به این اختلافنظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد میشود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجائاً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منظور لبنیات فعلی بازار🥛🍶
🌸امام كاظم (عليه السلام) فرمودند:
امام صادق (عليه السلام) در مسجد شانه اى داشت كه چون از نماز فارغ مى شد با آن موى خود را شانه مى زد.
شانه زدن موها و آراستگى، از توصيه هاى دينى است
و شانه زدن پس از نماز مستحب است.
📚بحارالانوار 76: 116 ح 2
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://gap.im/erisonteb
با ما همراه باشید👇👆
https://eitaa.com/erisonteb
🔰پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) :
چون خداوند اسباب زندگى را آفريد ،
بركت را در كشاورزى و دام قرار داد .
📚كنزالعمّال ، ح 9354 .
#سبک_زندگی_اسلامی
#جهاد_تبیین
✅سبل السلام
ایتا
https://eitaa.com/erisonteb
واتس اپ
https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*آمدم ای شاه امانم بده*
حاجمحمدعلیکریمخانی
بلبل بوستان اهل بیت(ع)
به ملکوت اعلی پیوست
https://eitaa.com/erisonteb
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
سبل السلام
❤️حجامت سهشنبه ممنوع❤️ https://eitaa.com/erisonteb
استثناء
اولین سهشنبه در ماه آذار
أَوَّلُ ثَلَاثَاءَ تَدْخُلُ فِي شَهْرِ آذَارَ بِالرُّومِيَّةِ الْحِجَامَةُ فِيهِ مَصَحَّةٌ سَنَةً بِإِذْنِ اللَّهِتَعَالَى
طبالائمه ابنسابور الزیات نیسابوری ص56
حجامت در اولین سهشنبه در ماه آذار رومی، سبب میشود که انسان تا یک سال سالم باشد.
مَنِ احْتَجَمَ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ لِسَبْعَ عَشْرَةَ أَوْ تِسْعَ عَشْرَةَ أَوْ لِإِحْدَى وَ عِشْرِينَ مِنَ الشَّهْرِ كَانَتْ لَهُ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ مِنْ أَدْوَاءِ السَّنَةِ كُلِّهَا وَ كَانَتْ لِمَا سِوَى ذَلِكَ شِفَاءً مِنْ وَجَعِ الرَّأْسِ وَ الْأَضْرَاسِ وَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَص
الخصال شیخصدوق ج2ص386
کسی که روز سهشنبهای که مصادف با 17 یا 19 یا 21 ماه باشد، حجامت کند برای او درمان از تمام بیماریهای سال است و حجامت در روزهای دیگر درمان از درد سر و درد دندان و جنون و جذام و برص است.
🔰امام علی (علیه السلام):
🍯الْعَسَلُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ لَا دَاءَ فِيهِ يُقِلُّ الْبَلْغَمَ وَ يَجْلُو الْقَلْب
🍯عسل شفاى هر بيمارى اى است
و هيچ بيمارى در آن نيست،بلغم را كم و قلب را جلا مى دهد.
📚مكارم الأخلاق ص 166
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
✅سبل السلام
ایتا
https://eitaa.com/erisonteb
واتس اپ
https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
🌸قالَ الصّادِقُ (عليه السلام):
نَوْمُ الْغَداةِ مشْؤُمَةٌ تَطْرُدُ الرِّزْقَ وَ تُصَفِرُّ اللَّوْنَ وَتُقَبِّحُهُ وَ تُغَيِّرُهُ وَ هُوَ نَوْمُ كُلِّ مَشْؤُمٍ، إنَّ اللّه َ تَعالى يُقَسِّمُ الْأرْزاقَ ما بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشِّمْسِ فَإيّاكُمْ وَ تِلْكَ النَّوْمَةِ. ;
امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
خواب صبح شوم است،
روزى را دور مى كند و
رنگ انسان را زرد و زشت و متغيّر مى كند و
آن خواب اشخاص شوم است،
خداوند بزرگ روزى ها را بين طلوع صبح تا طلوع خورشيد تقسيم مى كند، پس از خواب اين زمان دورى كنيد.;
📚 مكارم الاخلاق: 305
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://gap.im/erisonteb
با ما همراه باشید👇👆
https://eitaa.com/erisonteb
🔰قال رسول اللّه(صلى الله عليه و آله):
ثَلاثٌ حَقٌّ عَلى كُلِّ مُسْلِمٍ: اَلْغُسْلُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ السِّواكُ وَ الطِّيبُ؛
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) می فرمایند:
سه چيز بر هر مسلمانى لازم است:
1⃣غسل جمعه،
2⃣مسواك زدن
3⃣عطر.
📚نهج الفصاحه، ح 1256
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/erisonteb
✅پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله):
اُحِبُّ الصِّبْيانَ لِخَمْسٍ :
اَلاَْوَّلُ : اَنـَّهُمْ هُمُ الْبَكّاؤونَ ،
وَالثّانى : يَتَمَرَّغونَ بِالتُّرابِ وَ
الثّالِثُ : يَخْتَصِمونَ مِنْ غَيْرِ حِقْدٍ وَ
الرّابِـعُ : لا يَدَّخِرونَ لِغَدٍ شَيئا وَ
الْخامِسُ :يُعَمِّرونَ ثُمَّ يُخَرِّبونَ ؛
⬅️كودكان را به خاطر پنج چيز دوست مى دارم :
1⃣اول آن كه بسيار مى گِريند ،
2⃣دوم آن كه باخاك بازى مى كنند،
3⃣سوم آن كه دعوا كردن آنان همراه با كينه نيست؛
4⃣چهارم آن كه چيزى براى فردا ذخيره نمى كنند،
5⃣پنجم آن كه مى سازند و سپس، خراب مى كنند(دل بستگى ندارند)
📚[مواعظ العدديّه ، ص ۲۵۹]
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
✅سبل السلام
ایتا
https://eitaa.com/erisonteb
واتس اپ
https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
💢 برای آموزش حجاب و عفاف به دختران، «نُه سالگی» دیر است!
روزی یکی از بنیهاشم و بستگان امام رضا علیه السلام در مدینه از حضرت دعوت کرد تا به اتّفاق خانواده به منزلشان تشریف بیاورند. حضرت هم دعوت او را پذیرفته و در منزل او حضور پیدا کردند. مدّتی نشسته بودند که دختربچّه صاحبخانه، وارد قسمت آقایان شد و یکیک مردان فامیل او را در بغل گرفته و بوسیدند، تا اینکه به صدر مجلس و نزد امام رضا علیه السلام رسید. حضرت از سنّش پرسیدند، گفته شد *پنجسال* دارد.
⭕️ امام رضا علیه السلام با ملاطفت او را دور کرده و نهی فرمودند از اینکه دختر در این سنّ، در آغوش مردان نامحرم قرار بگیرد.
💠 «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام أَنَّ بَعْضَ بَنِي هَاشِمٍ دَعَاهُ مَعَ جَمَاعَةٍ مِنْ أَهْلِهِ فَأَتَى بِصَبِيَّةٍ لَهُ فَأَدْنَاهَا أَهْلُ الْمَجْلِسِ جَمِيعاً إِلَيْهِمْ فَلَمَّا دَنَتْ مِنْهُ سَأَلَ عَنْ سِنِّهَا فَقِيلَ خَمْسٌ فَنَحَّاهَا عَنْه.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📜 كافی، ج۵، ص۵٣٣
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
https://eitta.com/erisonteb
هدایت شده از الهادی
* #امام_رضا
💠 کرامت امام رضا علیه السلام
🔻 راوي ميگويد: داشتم برای زیارت امام رضا علیه السلام به طوس ميرفتم -وقتي که حضرت وليعهد شده بودند- دزدها به قافله ما زدند. در درگیری دهان و دندان من آسیب دید، دندانهاي من لق شد و چندتا از آنها هم شکست. اموال ما را گرفتند و رفتند. ما به يک آبادي کوچکي پناه آورديم. چيزي نداشتيم، بايد کار ميکرديم و کمکم ميرفتيم. من با این وضعیت دندانهايم چيزي نميتوانستم بخورم، اذيت ميشدم.
🔸 يک شب خيلي دلم شکست، گريه کردم. گفتم: آقا شما امام من و حی و حاضر هستيد، همهجا هستيد، دندانهاي من اذيتم ميکند درد دارد... شب آقا علي بن موسيالرضا را در خواب ديدم به حضرت گفتم: آقا برای زيارت شما ميآمديم، ما را زدند. خیلی درد دارم و با این دندانهای لق نميتوانم چيزي بخورم. فرمودند: سُعد کوفي را خمير کن، روی لثه هایت بگذار دندانهايت خوب مي شود -سُعد کوفي چيزي شبيه به ريشه يک گياه است، خيلي هم سخت است. مثل فندق است- ميگويد: سُعد کوفي پيدا کردم، خمير کردم و روي لثههاي خود گذاشتم، دندان هايم خوب شد.
🔹 مدتي در آنجا کار کرديم و با يک پساندازي، به طرف طوس به راه افتاديم تا به طوس رسيديم، ديديم چه خبر است! وقتي آقا علي بن موسيالرضا ميخواهند از دارالحکومه به سمت منزلشان بروند، شيعهها جمع ميشوند. گاهي نوبت يک نگاه هم به آنها نميرسيد. ما به همين اکتفا کرديم که فقط آقا را تماشا کنيم. جمعيت ايستاده بود. وقتي حضرت به من رسيدند، خوشآمد گفتند و فرمودند: سُعد گذاشتي، دندان هایت خوب شد؟ گفتم: بله...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
🔰درباره خربزه بدانیم...🔰
💥خربزه به خاطر دفع سموم بدن از ارزش حیاتی بالایی برخوردار است و شاید هیچ میوه ای از این لحاظ به پای آن نمی رسد. به علاوه خربزه از پتاسیم سرشار است و به سبب وجود همین ماده، روماتیسم و بیماری های کبدی را درمان می بخشد و موجب رشد کودکان می گردد و ناراحتی های سالمندان را برطرف می سازد و سبب افزایش فعالیت سلول های دستگاه گوارشی، موجب رفع نقاهت، سستی و بی حالی آن ها می گردد.
🌸امام رضا (ع)می فر مایند: خربزه به منزله آب است ، به منزله شیرینی ، معطر است ، میوه ی گوارایی است، پاک کننده ی دهان ودندان است، طعام خوبی است، خورشت شایسته ای است، مثانه را شستشو می دهد، صورت را صاف می کند ودهان را خوشبو می کند.
علیرغم اینکه خربزه ، میوه ای گرم و تر است و برای سرد مزاجان خوب است و برای افسردگان نشاط آور است، اما از مصرف آن به صورت ناشتا نهی شده است.
🌸 یاسر خادم امام رضا(ع) به نقل از آن حضرت می گوید: البطیخ على الریق یورث الفالج؛ مصرف خریزه به صورت ناشتا باعث سستی اندام و فلج آنها می شود.
🌸و در روایتی دیگر می فرماید: : البطیخ على الریق یورث القولنج؛ خوردن خربزه در ناشتا باعث قولنج می گردد.
🌹اشعار امام رضا (ع) درباره خربزه
امام (ع) در مورد خربزه اشعاری هم سروده اند که چنین است:
اهدت لنا الأیام بطیخة/ من خلل الارض و دارالاسلام
تجمع اوصافا عظاما و قد/ عددتها موصوفة بالنظام
کذاک قال المصطفی المجتبی/ محمد جدّی علیه السلام
ماء و حلواء و ریحانة/ فاکهة، حرض، طعام ادام
تنقی المثانة تصفّی الوجوه/ تطیب النکهة عشر تمام
خلاصه آن این است که: روزگاران به ما خربزهای پیشکش داد از زیورهای زمین و از سرای سلامت. خربزه میوهای شیرین، لذیذ و گواراست که انواع گوناگونی دارد . جدم پیامبر اسلام می گوید که آن هم خوراک است هم نوشیدنی، هم شیرینی است هم سبزی، هم میوه است هم خورش ، خوشبو کننده است، شکم را می شوید و پوست را تمیز می کند و...
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/erisonteb
هدایت شده از اخبار فرونشست اصفهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه فرونشست را کنترل کنیم؟
با ما در کانال اخبار #فرونشست👇 باشید
https://eitaa.com/foroneshast
لطفا انتشار دهید
🔆پیامبر اکرم (ص):
در شب معراج، وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد، مگر این که گفت: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما.
📚بحارالانوار، ج 62، ص 300
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://gap.im/erisonteb
با ما همراه باشید👇👆
https://eitaa.com/erisonteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘☘☘خواص خُرفه☘☘☘
#سبک_زندگی_اسلامی
#خرفه
─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─
https://eitaa.com/erisonteb
─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─
ثواب انتشارش برای شما
هدایت شده از مکتب اسلامی
🔰 چرا امام رضا علیه السلام در هنگام مریضی طبیب خبر می کنند؟
#یادداشت
امروز وقتی داشتم حرکت امام رضا از مدینه به سمت توس را بررسی می کردم با روایتی جالب و قابل توجه روبرو شدم. روایتی که از ابوهاشم جعفری نقل شده و #علامه_مجلسی آن را در بحارالانوار ج 49 ص 117 آورده است. اول خواستم نسبت به راوی روایت اطمینان بیشتری کسب کنم. سراغ کتاب رجالی #نجاشی رفتم. کتابی که به عنوان مرجع رجال در بین علما معروف است. عباراتی که مرحوم نجاشی درباره ابوهاشم آورده بود اطمینانم را نسبت به روایت دوچندان کرد. عباراتی مثل «عظيم المنزلة عند الائمة عليهمالسلام»، «شريف القدر»، «ثقة». البته وقتی دیگر منابع رجالی مثل رجال کشی، الفهرست، معجم رجال الحدیث آیت الله خویی، رجال علامه حلی و... را نیز بررسی کردم عباراتی شبیه به این مشاهده کردم.
🔻 شما هم روایت را بخوانید:
روي عن أبي هاشم الجعفري قال : لما بعث المأمون رجاء بن أبي الضحاك لحمل أبي الحسين علي بن موسى الرضا على طريق الاهواز ، لم يمر على طريق الكوفة ، فبقي به أهلها وكنت بالشرقي من آبيدج موضع فلما سمعت به سرت إليه بالاهواز وانتسبت له وكان أول لقائي له ، وكان مريضا...
ابو هاشم جعفرى گفت وقتى مأمون رجاء بن ابى ضحاك را مأمور آوردن حضرت رضا كرد از راه اهواز رجاء از راه كوفه نيامد اهالى كوفه انتظار آن جناب را داشتند من در قسمت شرقى محلى بنام آبيدج بودم همين كه شنيدم آن جناب را بطرف مرو مىبرند خود را به اهواز رسانيدم. خدمتش رسيدم و خود را معرفى كردم اولين مرتبهاى بود كه ايشان را ميديدم امام عليه السّلام مريض بود هوا هم گرم،بمن فرمود:برايم طبيبى بياور. پزشكى آوردم حضرت رضا يك نوع گياهى را برايش نام برد كه طبيب گفت كسى را روى زمين نديدهام كه اسم اين گياه را بداند جز شما از كجا اطلاع پيدا كردهاى ولى اين گياه در چنين وقتى يافت نميشود و از گياههاى دوران گذشته است به او فرمود برايم مقدارى نيشكر تهيه كن. پزشك عرض كرد اين سختتر از اولى است زيرا حالا وقت نيشكر نيست. حضرت رضا عليه السّلام فرمود اين دو چيز در همين سرزمين و هم اكنون وجود دارد اين شخص،اشاره بمن كرد،با تو خواهد آمد بطرف آب شاذروان ميرويد و از آب رد ميشويد آسيابى خواهيد ديد بطرف آسياب ميرويد در آنجا مردى سياه را در آسياب خواهيد ديد به او بگوئيد كجا نيشكر و فلان گياه ميرويد (اسم آن گياه را راوى فراموش كرده) فرمود حركت كن من رفتم به آسياب رسيديم و مرد سياه را ديديم از او پرسيديم اشاره به پشت سر خود كرد ديديم نيشكر است هر چه لازم بود برداشتيم برگشتيم به آسياب آسيابان را نديديم خدمت حضرت رضا رسيديم خدا را ستايش نمود. طبيب بمن گفت اين مرد پسر كيست؟گفتم پسر پيغمبر ما است گفت از امتيازات نبوت چيزى دارد؟گفتم آرى من خودم مقدارى از آنها را ديدهام ولى پيغمبر نيست.گفت جانشين پيامبر است گفتم آرى.اين جريان را كه رجاء بن ابى ضحاك شنيد بهمراهان خود گفت اگر بيشتر در اين محل اقامت كند مردم فريفته او ميشوند بايد حركت كنيم از آنجا كوچ كرد.
امام رضا علیه السلام وقتی مریض می شوند دستور می دهند طبیبی برایشان بیاورند. اما با آن طبیب چکار دارند؟ طبیب برای #درمان امام رضا می آید؟!
کسانی که تصور می کنند امام رضا علیه السلام خود از درمان عاجز هستند و یا به هر علتی نمی خواهند علم طب خود را به کار گیرند، #امام_معصوم و عظمت ایشان را درست درک نکرده اند. این افراد اگر کمی روایات اهل بیت را با دقت بیشتری بررسی کنند به وضوح می بینند طبیبی که به محضر امام رضا علیه السلام آمده است چطور #مبهوت و #مقهور #علم و #عظمت آن حضرت شده است. کسی که اینطور مبهوت علم امام می شود و در مقابل آن حضرت حرفی برای گفتن ندارد، می خواهد بیماری امام را درمان کند؟!
برخی مدعی می شوند که امام رضا علیه السلام قصد به رخ کشیدن #عظمت_علمی خود را داشته اند. مرحبا بناصرنا. بله! حضرات معصومین علیهم السلام برای اثبات حقانیت و علم خود زحمت می کشیده اند و در بزنگاه های مختلف و با روش های گوناگون این موضوع را به مردم گوشزد می کرده اند. البته در این روایت نیز این موضوع روشن است که امام رضا علیه السلام علاوه بر اینکه عظمت خود را نشان داده اند به دنبال یاد دادن و تعلیم علم خود به دیگران نیز بوده اند.
❓چطور ممکن است کسی که اینطور همگان را مقهور علم خود می کند برای درمان خود به #علم_دیگران نیاز داشته باشد؟!
این روایت و روایات متعدد دیگری که در این زمینه آمده است شاهد محکم و مبرهنی است بر اینکه اهل بیت علیهم السلام هم علم طب داشته اند و هم آن را در مورد خود و دیگران به کار می گرفته اند.
🔻 متن کامل و عربی روایت
http://lib.eshia.ir/11008/49/118
#طب_اسلامی_داریم
🔻مکتب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/2275540994C6f057befd5
🔆با توجه به شروع فصل بیماری نقرس و اوج این بیماری در ماه حزیران:
✅یک درمان ساده و سریع بیماری نقرس:
1️⃣نوشیدن شربت زبیب رضوی بعد از هر غذا بخصوص شام
2️⃣مصرف روزانه چند عدد انجیر
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
✅سبل السلام
ایتا
https://eitaa.com/erisonteb
واتس اپ
https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
✅امام کاظم (علیه السلام) فرمودند:
کسی که بعد از نوره، از سر تا پا حنا بزند از جنون و جذام و برص در امان خواهد بود.
📚کافی ج۶ ص۵۰۹
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://gap.im/erisonteb
با ما همراه باشید👇👆
https://eitaa.com/erisonteb
*حجامت اسب*
حجامت درمانی اسبها و حیوانات قرنها پیش برای درمان تعدادی از شرایطی که ممکن است اسبها را تحت تاثیر قرار دهد ظاهر شد، از جمله: "بی حالی و استرس در طول تمرین، آهن بیش از حد ناشی از غذای غلیظ، درجه حرارت بالا، شروع و پایان فصل"،
علاوه بر آمادگی برای مسابقات سرعت، ماراتن و استقامت و همچنین درمان برخی جراحات و کبودی ها.
روش حجامت در صبح(9صبح) روی اسبها انجام شد. پس از تعیین محل حجامت، نواحی با آب و صابون شسته و برای از بین بردن موهای بدن تراشیده شد. مقدار متوسط روغن زیتون به منطقه مربوطه اعمال شد. این مرحله میتواند جابجایی پمپها در حین حجامت بسیار آسانتر کند و ممکن است به عنوان مهر و موم بین دهانه لیوان و پوست در نظر گرفته شود. اندازه لیوان های مورد استفاده (۱۵۰ میلی لیتر) با دهانه باریک بود. لیوانها با یک پمپ دستی و دستی انجام میشود.
مهمترین فواید حجامت و نتایج خوب آن در اسب: «تحریک گردش خون، دفع رسوبات خونی ناشی از دادن ویتامین های مختلف به اسب، دفع خون اضافی و شادابی اسب علاوه بر ایجاد سبکی برای اسب و انعطاف پذیری در حرکت و کاهش جریان خون به پاهای جلویی.
حجامت همچنین یکی از انواع پیشگیری از تب سم "اریسیپل" محسوب میشود که اسب ها را درگیر می کند. مهمترین محلهای فلبوتومی عبارتند از: "ورید گردن، ورید تغذیه کننده پاهای جلو" دست ها، و ورید تغذیه کننده پاهای عقب" پاها".
🩸از هر حیوان 200 میلی لیتر خون حجامت جمعآوری میشود. به مدت 8 هفته پس از انجام حجامت هیچگونه عارضهای مانند سوزش یا عفونت پوستی در نواحی حجامت مشاهده نشده
«مرکز تحقیقات طب اسلامی
کهکیلویه و بویراحمد»
#سبک_زندگی_اسلامی
#طب_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/erisonteb