eitaa logo
سبل السلام
3.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
762 ویدیو
33 فایل
سبک زندگی اسلامی تمدن اسلامی : (طب اسلامی، اقتصاد اسلامی، شهرسازی اسلامی ، تربیت و ...) @Seyedreza_salehi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیا " " بین برخی پزشکان و شرکت‌های دارویی ایرانی نهادینه شده است؟! ♻ پرداخت مشوق‌‌های نقدی و غیرنقدی از سوی شرکت‌های دارویی در حالی بین برخی پزشکان و این شرکت‌ها در کشورمان رایج شده که دفتر بازرسی عمومی وزارت بهداشت آمریکا، دریافت حتی هدایای کوچکی مانند خودکار و لیوان تبلیغاتی توسط پزشکان آمریکایی را نیز ممنوع کرده! 🌐 https://tn.ai/2184490 عضویت درکانال👇 📡 @www_irismed_ir
۲۸۶ متولد ۵۳ هستم. ۱۸ ساله بودم که ازدواج کردم، ۲۰ سالم بودم که دخترم به دنیا اومد. ۲۶ سالگی هم پسرم به دنیا اومد و شدم مبلغ سزارین، دکترم بدون دلیل سزارینم کرد منم خیلی خوشحال بودم. 😢 از اون طرف هم، بیشتر از ۲ بچه کابوسم بود. از بس تحت تاثیر تبلیغات جاهلانه غرب بودم، خواب می دیدم ۲ تا بچه ی دیگه دارم می گفتم آخه من که حامله نبودم!! اینا از کجا اومدن؟ 😂 خلاصه سرتونو درد نیارم روزگار چرخید و چرخید، حضرت رب العالمین به بنده گناهکارش نظر کرد، حضرات معصومین علیهم السلام عنایت فرمودن، نگاهم عوض شد. حالا دیگه، التماس می کردم اما پزشکان رضایت نمیدادن، یکی بخاطر تیروئید، دیگری بخاطر مشکل کمر، بعدش هم همسرم، وقتی همسرم گفت نه، دو روز اشک ریختم، ضجه میزدم تا باز هم به عنایت الهی راضی شد و در حالیکه ۳۹ سالم بود و برای دخترم خواستگار میومد، باردار شدم تا امیرحسینم به دنیا اومد. دخترم ازدواج کرد، از امام حسین ع تو حرمشون خواستم اگر صلاحمونه باز هم فرزنددار بشیم، سال بعد دخترم باردار شد و من دقیقا در سالگرد زایمان دخترم وقتی نوه ام یکساله بود فاطمه زهرا جان رو در سن ۴۳ سالگی به دنیا آوردم. الحمدلله ،الان دخترم دوسالشه، منم ۴۵ سالمه و مجددا باردارم و شرمنده ی این همه عنایت الهی 😭 به لطف و عنایت خداوند و حضرات معصومین علیهم السلام، فرزندانم سالم هستن و چون میدانستم سقط جنین حرامه، غربالگری های منجر به سقط را هم انجام ندادم و برای سلامتی فرزندان قربانی کردیم و این رو جایگزین پر برکتی دانستیم. القصه ... از خداوند خواستم توبه ی منو در مورد حرفها و اشتباهاتم بپذیره، به لطف و کرمش، زایمان سوم و چهارمم هم بعد از دوبار سزارین، با کمک خانم دکتر روغنی زاد، طبیعی انجام شد. خیلی اوقات در حال تبلیغم، الحمدلله تعدادی از اطرافیان نگاه شون تغییر کرده و بچه دار شدن، همسرم هم شده مبلغ جمع آقایون، یه تنه جلوی حرف های منفی مخالفین وایساده و روشنشون میکنه الحمدلله ☺️ الان شدم رهبر مادربزرگایی که خودشون بچه دار میشن😉 کانال«دوتا کافی نیست» @dotakafinist1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 📢 بیان دلنشین استاد مهدوی‌راد درباره شفا یافتن همسر با اباعبدالله الحسین(ع) ◀️ همسر ایشان را تمام پزشکان جواب کرده بودند اما با تربت سید الشهدا (ع) شفا یافتند. ◀️ یکی از پرستاران به من گفتند: «این تربت مگر بهداشتیه که به همسرت می دهی؟» من گفتم: «به شما چه ربطی دارد، همسر خودم است و هر چه می خواهم به او می دهم».
التهاب در چشم در زبان عربی به التهاب چشم « رمَد » گویند و امروزه معادل رمَد، ورم ملتحمه است. در روایات طب اسلامی در مورد پیشگیری و درمان رمَد مواردی بیان شده است. یکی از راههای درمان و پیشگیری از رمَد، لمس کردن دو چشم با دست تَر است. یعنی فرد بعد از شستن دستان خود دو چشمش را با دست تر و باقیمانده رطوبت مسح نماید. جابر روايت مى ‏كند كه امام باقر عليه السّلام فرمود: هر گاه خداوند بنده‏اى را دوست بدارد به او توجه مى‏كند، و هر گاه توجه فرمود، به او سه هديه مى‏دهد، يا درد شديد در سرش پديد مى‏آورد، يا او را گرفتار مى‏كند و يا ديدگانش را بيمار مى‏گرداند. ( عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً نَظَرَ إِلَيْهِ فَإِذَا نَظَرَ إِلَيْهِ أَتْحَفَهُ مِنْ ثَلَاثٍ بِوَاحِدَةٍ إِمَّا صُدَاعٍ وَ إِمَّا حُمًّى وَ إِمَّا رَمَدٍ. بحار الأنوار ، ج‏64، ص: 247 ) پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله كه بد نداريد چهار چيز را كه براى چهار چيزند: بد نداريد چشم درد را كه امانست از كورى و ... . ( عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ع عَنِ النَّبِيِْ ص قَالَ لَا تَكْرَهُوا أَرْبَعَةً فَإِنَّهَا لِأَرْبَعَةٍ لَا تَكْرَهُوا الرَّمَدَ فَإِنَّهُ أَمَانٌ مِنَ الْعَمَى و... . بحار الأنوار ، ج‏59، ص: 185 ) از جميل بن دراج كه نزد امام صادق(ع)عليه السّلام بودم و بكير بن اعين كه چشم درد داشت وارد شد و امام عليه السّلام فرمود: ظريف چشم درد گيرد؟ گفت چه كند؟. فرمود: چون پس از غذا دست از چربى شويد بر چشم كشد، گفت چنين كردم و چشمم درد نيامد. ( عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَيْهِ بُكَيْرُ بْنُ أَعْيَنَ وَ هُوَ أَرْمَدُ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الظَّرِيفُ يَرْمَدُ فَقَالَ وَ كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ إِذَا غَسَلَ يَدَهُ مِنَ الْغَمَرِ «3» مَسَحَهَا عَلَى عَيْنِهِ قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَلَمْ أَرْمَد. بحار الأنوار ، ج‏59، ص: 148 ) اموري كه رمد را درمان مي كند: 1- گرفتن ناخن ها روز پنج شنبه و گرفتن ناخنها در روز پنجشنبه موجب دفع درد چشم مى‏شود. ( وَ تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ يَوْمَ الْخَمِيسِ يَدْفَعُ الرَّمَد. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 127. ) امام صادق(ع)عليه السّلام مي فرمايند: كه هر كس در هر پنجشنبه ناخن خود گيرد چشمش درد نگيرد، ( قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصادق(ع)ع مَنْ أَخَذَ مِنْ أَظْفَارِهِ كُلَّ خَمِيسٍ لَمْ تَرْمَدْ عَيْنَاه‏. بحار الأنوار ، ج‏59، ص: 146. ) ودر جايي ديگر امام فرمودند: هر كه هر پنجشنبه ناخن گيرد از انگشت كوچك دست راست آغاز كند و سپس از دست چپ، فرمود: هر كه چنين كند گويا امانى از چشم درد گرفته. ( وَ عَنْهُ ع أَنَّهُ كَانَ يُقَلِّمُ أَظْفَارَهُ كُلَّ خَمِيسٍ يَبْدَأُ بِالْخِنْصِرِ الْأَيْمَنِ ثُمَّ يَبْدَأُ بِالْأَيْسَرِ وَ قَالَ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ كَمَنْ أَخَذَ أَمَاناً مِنَ الرَّمَد. بحار الأنوار، ج‏59، ص: 147 ) ‏ ممکن است منظور از هر پنج‌شنبه، هر هفته یک بار باشد و روز پنج‌شنبه خصوصیتی نداشته باشد، اگر بپذیریم که زمان در بیماری و درمان تأثیر دارد می‌توانیم برای پنج‌شنبه خصوصیت قائل شویم. امام صادق(ع)فرمود: هر كس چهار شنبه ناخن بگيرد، و از انگشت كوچك آغاز كند از درد چشم در امان بماند. ( مِنْ طِبِّ الْأَئِمَّةِ عَنْهُ ع قَالَ مَنْ قَلَّمَ أَظَافِيرَهُ يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ فَبَدَأَ بِالْخِنْصِرِ الْأَيْسَرِ كَانَ لَهُ أَمَانٌ مِنَ الرَّمَد.مكارم الأخلاق، ص: 65 . ) امام ششم (ع) كه فرمود: هر كه هر پنجشنبه ناخنها را بگيرد چشم درد نگيرد و هر كه هر جمعه گيرد از زير هر ناخن دردى بيرون شود. ( قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ أَخَذَ أَظْفَارَهُ كُلَّ خَمِيسٍ لَمْ تَرْمَدْ عَيْنَاهُ- وَ مَنْ أَخَذَهَا كُلَّ جُمُعَةٍ خَرَجَ مِنْ تَحْتِ كُلِّ ظُفُرٍ دَاء. بحار الأنوار، ج‏73، ص: 121 . ) 2- مسح دو چشم از جميل بن دراج كه نزد امام صادق(ع)عليه السّلام بودم و بكير بن اعين كه چشم درد داشت وارد شد و امام عليه السّلام فرمود: ظريف چشم درد گيرد؟ گفت چه كند؟. فرمود: چون پس از غذا دست از چربى شويد بر چشم كشد، گفت چنين كردم و چشمم درد نيامد. ( عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَخَلَ عَلَيْهِ بُكَيْرُ بْنُ أَعْيَنَ وَ هُوَ أَرْمَدُ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الظَّرِيفُ يَرْمَدُ فَقَالَ وَ كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ إِذَا غَسَلَ يَدَهُ مِنَ الْغَمَرِ «3» مَسَحَهَا عَلَى عَيْنِهِ قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَلَمْ أَرْمَد. بحار الأنوار ، ج‏59، ص: 148 ) 3- مسح کردن صورت با سوره حمد در کتاب منافع القرآن که منسوب به امام صادق(ع)است می فرماید: هر کس سوره حمد را بعد از
آنکه عطسه بزند یکبار بخواند و صورت خود را با آن مسح کند از ورم ملتحمه و التهاب چشم و میگرن و آب مروارید و گَری و سیاه شدن پوست صورت و بدن و خون دماغ شدن ایمن می شود. ( روی الشهید عن کتاب منافع القرآن المنسوب إلی الصادق: «الحمد، من قرأها إذا عطس مره و مسح بها وجهه أمن من الرمد و الصداع و البیاض فی العین و الجرب و الکلف و الرعاف». (مستدرک الوسائل8: 388ح 9757). ) یعنی فرد سوره حمد را در دستان خود بخواند و صورتش را با دستان خود مسح کند. البته مراد این نیست که دستان خود را موقع عطسه جلوی آب دهان بگیرد و آب دهان روی دستان پخش شود و بعد سوره حمد بخواند و صورت را مسح کند، بلکه مراد دستان پاک و خشک است که سبب ایمنی از رمَد و بقیه امور می شود. این روایت فراوان بیان نشده است و یک مورد با چنین مضمونی از آن وجود دارد. کتابی که در آن این روایت وجود دارد نیز زیاد معتبر و قابل اعتماد نیست. اگر این روایت در کتاب معتبری آمده بود جا داشت که در مورد آن بررسی شود که چگونه سوره حمد سبب پیشگیری و درمان بیماریهای صعب العلاج مانند گَری و غیره می شود. 4- مسح نمودن دو ابرو کلینی از مفضل نقل می کند که می گوید: وارد بر امام صادق(ع)شدم و از بیماری رمد شکایت کردم امام فرمود: آیا راهی که ظریف و لطیف است برای درمان آن می خواهی؟ سپس فرمود: هرگاه دستان خود را بعد از غذا شستی، دو ابرو را مسح کن و و سه مرتبه بگو الحمد الله المحسن المجمل المنعم المفضل. ( روی الکلینی عن النفضل قال: دخلت علی الی عبدالله (علیه السلام) فشکوت الیه الرمد فقال لی: او ترید الطریف؟ ثم قال لی: اذا غسلت یدک بعد الطعام فامسح حاجبیک، و قل ثلاث مرات: الحمدلله المحسن المجمل المنعم المفضل. قال: ففعلت ذلک فما رمدت عینی بعد ذلک و الحمدلله رب العالمین . الکافی292:6 ح5. ) یعنی فرد باید با دست خیس این کار را انجام دهد و این مطلب را رها نکند که بعد از شستن دستها بعد از صرف غذا، ابروها را مسح کند. این روایت در کتاب معتبری وجود دارد و به نظر می رسد مسح نمودن ابروها با دست تمیز برای چشم مفید است. زیرا میکروب ها اغلب بر روی موهای ابرو و یا بر روی موها می نشیند و رفته رفته به چشم منتقل می شوند و با مسح نمودن ابروها میکروب ها بر طرف می شوند و به چشم سرایت نمی کنند. البته این روایت می فرماید: بعد از غذا خوردن این کار را انجام دهد زیرا بوی غذا و خوردن آن سبب جمع شدن میکروبها است که بر روی ابروها می نشیند و با مسح دو ابرو آنها از بین می روند و این کار نوعی پیشگیری است. 5- نگاه نمودن به قرآن نگاه کردن به قرآن درمان رمَد است. در این روایت مسأله درمان مطرح است و ارتباطی به پیشگیری از آن وجود ندارد. در روایت آمده است علی بن خلف می گوید: شخصی از رمَد به محمد بن حمید رازی، شکایت نمود که مبتلا به ورم ملتحمه و التهاب چشم هستم. محمد بن حمید رازی گفت: زیاد به قرآن نگاه کن و می گوید من خود نیز مبتلا به ورم ملتحمه بودم و به سوی عبدالله مسعود شکایت نمودم و او به من گفت که به طور مداوم و مستمر به قرآن نگاه کن زیرا او نیز مبتلا به رمَد و تورم ملتحمه و عفونت چشم بود و گفت که من به سوی پیامبر از این ورم شکایت نمودم. پیامبر به من فرمود: به طور مداوم و زیاد به قرآن نگاه کن و سپس فرمودند: من مبتلا به رمَد بودم و این مطلب را به سوی جبرئیل شکایت نمودم جبرئیل به من فرمود: زیاد به قرآن نگاه کن. ( روی فی کتاب المسلسلات بسنده عن علی بن خلف قال: شکا رجل إلی محمد بن حمید الرازی الرمد، فقال له: أدم النظر فی المصحف، فإنه کان بی رمد فشکوت ذلک إلی عبدالله بن مسعود، فقال لی: ادم النظر فی المصحف؛ فإنه کان بی رمد فشکوت ذلک إلی جبرئیل، فقال لی:أدم النظر فی الصحف».(المسلسلات: 109، عن علی بن محمد بن حمشاذ، عن أحمد بن حبیب بن الحسن البغدادی، عن أبیه، عن أبی عبدالله محمد بن إبراهیم الصفدی، رجل من أهل الیمن ورد بغداد، عن أبی هاشم بن أخی الوادی، عن علی بن خلف). ) بنابراین افرادی که مبتلا به ورم و یا عفونت چشم و التهاب پلک ها هستند مناسب است که زیاد به قرآن نگاه کنند. در این روایت صحبتی از پیشگیری نیامده است زیرا تمامی افرادی که از آنان نام بردیم مبتلا به عفونت و التهاب چشم بودند. بنابراین سفارش شد که جهت درمان ورم چشم به طور مداوم به قرآن نگاه کنند. 6- سوره فُصلت درباره سوره فصلت می فرماید: کسی که این سوره را با آب باران بنویسد و نوشته را پاک کند و سنگ سُرمه ای را به وسیله این آب آسیاب کند و سُرمه بکشد برای رمَد و آب مروارید و آب سیاه مفید است. ( روی فی سوره فصلت: أن من کتبها بماء المطر ومحاها وسحق بمائها کحلا واکتحل به نفع من الرمد والبیاض وماء العین.(مستدرک الوسائل4: 313). ) البته این روایت در کتاب مُستدرک آمده است و سند آن چندان معتبر نیست. هم سند و هم کتاب آن اعتبار چندانی ندارد و بعید نیست که جمع و تلفیقی از سه روایت قبلی یعنی
روایات رمَد و آب مروارید و آب چشم باشد. و این سه روایت را جمع نمودند و به شکل یک روایت درآوردند. 7- نگاه کردن به خون اول حجامت ابن بسطام از امام باقر (ع) نقل می کند که فرمودند: کسی که حجامت کند و به خون اول نگاه کند از ورم ملتحمه تا حجامت بعدی ایمن می شود. ( روی ابنا بسطام بسندهما عن أبی جعفر محمد بن علی (ع) قال: «من احتجم قنظر إلی أول محجمه من دمه أمن من الرمد إلی الحجامه الاخری». (طب الأئمه: 58، عن إبراهیم بن عبدالله الخزامی، عن الحسین بن یوسف بن عمر، عن أخیه، عن عمر بن شمر، عن جابر بن یزید الجعفی، عن أبی جعفر (ع)). ) بنابراین این کار نوعی پیشگیری است و احتمال دارد مراد و منظور روایت، درمان نباشد. همچنین پیشگیری را در دو چیز می داند. اول حجامت نمودن و دوم نگاه کردن به خون اول حجامت است. البته این احتمال نیز وجود دارد که مراد از نگاه کردن به خون اول کنایه از حجامت کردن و یقین به حجامت کردن است و شاید خود نگاه تأثیری نداشته باشد. اگر بخواهیم بگوییم که نگاه نیز در آن مؤثر است بنابراین یک فاز جدیدی از درمان یعنی نگاه درمانی را باز نموده ایم. همان گونه که قبلاً خواندیم ما در طب اسلامی درمان های متعددی از آن جمله درمان با شیرین، درمان با خاک مانند تربت امام حسین و گِل ارمنی و امثال آنها و یا درمان با شیر و یا درمان با کشیدن سُرمه در چشم و یا درمان با ریختن دارو در بینی و درمان با ریختن دارو در یک طرف دهان و درمان با کلام دعا و ذکر و قرآن را داریم و از این پس می توان درمان دیگری به آنان اضافه نمود وآن درمان با نگاه است. همان گونه که در روایات گذشته آمده است نگاه کردن به قرآن درمان است. و این روایت نیز می فرماید نگاه کردن به خون اول حجامت، درمان و یا پیشگیری از بیماری رمَد یا ورم ملتحمه است. همان گونه که در فصول گذشته خواندیم حجامت و نگاه کردن به اولین خون در درمان درد گردن نیز مؤثر است. نگاه کردن به قرآن و نگاه کردن به خون فقط در طب اسلامی وجود دارد و این سنخ از درمان یعنی نگاه درمانی در دنیا مطرح نیست. 8- سرمه امام باقر(ع) سُرمه ای است که امام باقر (ع) آن را معرفی می کند. کلینی با سند معتبر از شخصی به نام سلیم بنده علی بن یقطین نقل می کند که از بیماری رمَد در اذیت بود امام کاظم (ع) از پیش خود [بدون آنکه آن مرد سؤال کند] نوشتند و فرمودند: چه چیزی شما را از سُرمه امام باقر (ع) منع می کند ؟ این سُرمه ترکیبی از دو جزء است، کافور رباحی [رباح منطقه ای است] و صبر اصقوطری [منطقه ای به نام اصقوطر است که صبر خوبی دارد] هر دو این ها آسیاب شوند و با یک گاز الک شوند و با آن مانند سنگ سُرمه، سُرمه ماهی یکبار بکشید کل بیماریهای سر را نازل و از بدن خارج می کند آن شخص این کار را هر ماه یکبار انجام داد و هیچگاه مبتلا به رمَد و بیماری چشم نشد تا اینکه از دنیا رفت. ( روی الکلینی بسند معتبر عن سلیم مولی علی بن یقطین أنه کان یلقی من رمد عینیه أذی قال: فکتب إلیه أبوالحسن(ع) ابتداءا من عنده:«ما یمنعک من کحل أبی جعفر(ع) جزء کافور رباحی (والکافور بالانکلیزیه (CAMPHOR) و الرباحی). ، وجزء صبر اصقوطری (الصبر الاصقوطری بالفارسیه «صبر زرد» و «چادروا» وبالفرنسیه ALOES و بالانکلیزیه ALOE والاسم العلمی ALOE SUCCOTRINA) یدقان جمیعا وینخلان بحریره یکتحل منه مثل ما یکتحل من الأثمد، الکحله فی الشهر تحدر کل داء فی الرأس و تخرجه من البدن» قال: فکان یکتحل به فما اشتکی عینه حتی مات. (الکافی8: 383 ح583، عن علی بن أبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبی عمیر، عن سلیم مولی بن یقطین، و یکون اعتباره من ناحیه إخبار ابن أبی عمیر بکتابه أبی الحسن (ع) فیکون رأی الکتابه أو الکتاب بنفسه، ولم ینقله عن سلیم المجهول الحال). ) سُرمه کافوری ترکیبی از صبر زرد و کافور و مُر مکی است. «کهله» به معنای یکبار سُرمه کشیدن در ماه است. معمولاً از من سؤال می شود که چرا باید از سُرمه کافوری ماهی یکبار استفاده نمود؟ دلیل آن این روایت است که می فرماید از صبر زرد و کافور ماهی یکبار استفاده شود و چیزی نیست که هر شب فرد بتواند از آن استفاده کند مگر در حال اضطرار، که فرد از درد چشم رنج می کشد و ما تخفیفی قائل شویم و بگویم دو بار در ماه یعنی هر پانزده روز و یا ده روز یکبار استفاده کند. اما قانون این سُرمه آن است که ماهی یکبار از آن برای سُرمه کشیدن استفاده شود. بنابراین درمان هشتم همان سُرمه امام باقر(ع) است که ترکیبی از دو چیز یعنی کافور و صبر است و در روایت کافور را به کافور رباحی مقید نموده است که متعلق به مکان وکشور مشخصی است. البته کافور برگ گیاهی است که قبلاً در اصقوطر بود. اما امروزه در همه کشورها وجود دارد و آن را به کشورها مختلف آوردند و کاشتند و آن آلوئه ورا است. اگر ژل آلوئه ورا را خشک کنند به صبر زرد تبدیل می شود. 9- دعای پیامبر(ص) دعای معروفی است که روایت آن را ابنا سابور در کتاب
طب الائمه از امام باقر(ع) نقل می کند که فرمودند: هرگاه خود پیامبر و یا یکی از اهل خانواده و یا اصحاب او مبتلا به رمَد و یا ورم ملتحمه شود این دعا را برای خود می خواند و به دیگران می آموخت ومی فرمود: خداوندا اجازه بفرما که از چشم و گوشم استفاده کنم و نفع و لذت ببرم و آنها را وارث من قرار بده. ( روی ابنا سابور عن الباقر (ع) قال: «کان النبی (ع) إذا رمد هو أو أحد من أهله أو من أصحابه دعا بهذه الدعوات: اللهم متعنی، بسمعی و بصری، واجعلهما الوارثین منی وانصرنی علی من ظلمنی و أرنی فیه ثأری». (طب الأئمه: 83). ) یعنی تا زمان مرگ چشم و گوشم سالم باشد و وارث من بعد از مرگ باشند. زیرا وارث کسی است که بعد از مرگ بماند. به عنوان مثال اگر فردی قبل از مرگ پدر بمیرد وارث محسوب نمی شود و بدین معنا اگر چشمی قبل از فوت فرد تلف شود وارث محسوب نمی شود و زمانی وارث محسوب می گردد که تا بعد از مرگ فرد باقی بماند. 10- عوذه امام صادق روایت آن را ابن بسطام در طب الائمه از عیسی بن سلیمان نقل می کند و می گوید: روزی از روزها نزد امام صادق(ع)آمدم و دیدم امام به مختصری رمَد [یعنی ورم ملتحمه و التهاب در چشم] مبتلا است. برای امام غصه خوردم. سپس روز بعد وارد بر امام شدم و دیدم ایشان رمَد ندارند. از امام پرسیدم چگونه است که دیروز مبتلا به ورم ملتحمه بودید و امروز این مشکل را ندارید ؟ امام فرمودند: آن را درمان نمودم با عوذه [یعنی پناه بردن] و خود را با آن عوذه نمودم از امام پرسیدم: این عوذه چیست؟ بعد راوی آن را نوشت: عالجتها بشیء و هو عوذه عندی عوذت بها، قال: فأخبرنی و هذه نسختها: أعوذ بعزه الله، أعوذ بقدره الله، أعوذ بعظمه الله، أعوذ بجلال الله، أعوذ بجمال الله، أعوذ ببهاء الله، أعوذ بغفران الله، أعوذ بحلم الله، أعوذ بذکر الله، أعوذ برسول الله، أعوذ بآل رسول الله صلی الله علیه و علیهم ما أخذر و أخاف علی عینی وأجده من وجع عینی و ما أخاف منها و ما أحذر، اللهم رب الطیب أذهب عنی بحولک و قدرتک. مضمون دعا این است که از آنچه که حذر دارم و می ترسم روی چشمم، آن دردی که در چشم دارم. ای پروردگار انسان پاک، به حول و قوتت این مشکل و بیماری چشم را از من برطرف کن. ( روی ابنا بسطام عن عیسی بن سلیمان، قال: جئت إلی أبی عبدالله (ع) یوما من الأیام فرأیت به من الرمد شیئا فاغتممت له، ثم دخلت علیه من الغد و لم یکن به رمد، فسألته عن ذلک فقال: عالجتها بشیء و هو عوذه عندی عوذت بها، قال: فأخبرنی و هذه نسختها: أعوذ بعزه الله، أعوذ بقدره الله، أعوذ بعظمه الله، أعوذ بجلال الله، أعوذ بجمال الله، أعوذ ببهاء الله، أعوذ بغفران الله، أعوذ بحلم الله، أعوذ بذکر الله، أعوذ برسول الله، أعوذ بآل رسول الله صلی الله علیه و علیهم ما أخذر و أخاف علی عینی وأجده من وجع عینی و ما أخاف منها و ما أحذر، اللهم رب الطیب أذهب عنی بحولک و قدرتک. (طب الأئمه:84، عن محمد بن عبدالله الزعفرانی، عن عمر بن عبدالعزیز، عن عیسی بن سلیمان). ) این عوذه ای است که برای کل بیماری های چشم و هر چیزی که انسان مبتلا شده است و ترس دارد و یا مبتلا به چشم درد است و می ترسد بدتر شود و نابینا شود عوذة مهمی است. آن را بخواند و برطرف می شود و بدتر نمی شود. 11- پرهیزات در رمَد در روایات طب اسلامی پرهیز رمَد دو چیز است. اولین پرهیز ورم ملتحمه و التهاب چشم، نخوابیدن در سمت چپ و دیگری نخوردن خرما است. پرهیز رمَد نخوردن خرما است. ابن بسطام از حضرت امیر(ع) نقل می کند که فرمودند: سلمان و ابوذر هر دو مبتلا به بیماری چشم بودند پیامبر به عیادت این دو آمد و آن دو را دید و فرمود: مادامیکه این مشکل و بیماری چشم را دارید به سمت چپ یعنی پهلو چپ و شانه چپ نخوابید و خرما هم نخورید تا آنکه خوب شوید و خداوند تبارک و تعالی شما را معافیٰ کند. ( رواه ابنا بسطام عن أمیرالمؤمنین (ع) قال: «اشتکت عین سلمان و أبی ذر رضی الله عنهما قال فأتاهما النبی (ص) عائدا لهما فلما نظر إلیهما قال لکل واحد منهما: لا تنم علی الجانب الأیسر ما دمت شاکیا من عینیک و لا تقرب التمر حتی یعافیک الله (ع). (طب الأئمه: 85، عن أحمد بن بشیر، عن جعفر بن محمد بن عبدالله الجمال رفع الحدیث إلی أمیرالمؤمنین (ع)). ) در روایتی دیگر نعمان از پیامبر نقل می کند که فرمودند: کسی که رمَد دارد او را از چیزی به جز خرما پرهیز ندهید. همانا پیامبر به سلمان نگاه کرد و دید خرما می خورد در حالیکه رمَد داشت. سپس فرمود: آیا خرما می خوری در حالی که مبتلا به رمَد و التهاب چشم و ورم ملتحمه هستی؟( این سؤال استفهام انکاری است یعنی چرا این کار را می کنید؟ این کار خوبی نیست). اگر ناچار هستی و چشم چپ رمَد داشته باشد با دندان های راست بخور. ( ویدل علی الحمیه من التمر روایه النعمان عن رسول‌الله (ع) أنه نهی أن یحمی المریض إلا من التمر فی الرمد، فإنه نظر إلی سلمان یأکل التمر و هو رمد، فقال: یا سلمان أتأکل التمر و
أنت رمد، إن یکن لک بد فکل بضرسک الأیمن إن رمدت بعینک الیسری». (دعائم الإسلام2: 144 ح 504). ) از این روایت استفاده می شود اگر چشم راست مبتلا به رمَد بود باید با دندان چپ خرما خورده شود. البته سفارش شده فردی که رمَد دارد روزه نگیرد و اگر ماه مبارک رمضان باشد می تواند افطار کند. کلینی از امام صادق(ع)با سند معتبر نقل می کندکه فرمودند: اگر روزه دار از رمَد در چشمانش بترسد افطار کند. ( کما یوصی الرمد بالإفطار إذا کان صمائما لما رواه الکلینی فی الخبر المعتبر عن أبی عبدالله(ع) قال: «الصائم إذا خاف علی عینه من الرمد أفطر». (الکافی4: 118 ح4، عن علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن حماد، عن حریز، عن أبی عبدالله (ع). ) ) بنابراین پرهیزهایی که فرد مبتلا به رمَد باید رعایت نماید عبارتند از پرهیز از خوردن خرما، خوابیدن به پهلوی چپ و دیگری پرهیز از گرسنگی و گرفتن روزه است. 12- مستفاد از روایات آن است که فردی که از درد چشم به طور مطلق شکایت دارد از داروهایی مانند سُرمه کافوری استفاده کند و این امر شامل رمَد نیز می شود زیرا مکرراً در روایات دیدیم که شکایت در مورد بیماری رمَد بسیار وجود داشته است. نکته بعدی آن است که درمان رمَد فقط سُرمه کشیدن نیست و فرد می تواند دارو را در چشم خود بریزد. مؤید این مطلب روایتی است که کلینی با سند خودش از امام رضا (ع) نقل می کند که راوی از امام می پرسد آیا فردی که مبتلا به رمَد است می تواند در ماه رمضان از داروی خشک و پودر در چشم خود بریزد ؟ امام می فرماید: زمانی که افطار کرد این کار را انجام دهد [یعنی دارو را در چشم بریزد] اما در روز و در حال روزه این کار را نکند. ( ما رواه الکلینی بسنده عن أبی الحسن (ع) الرضا (ع) قال سألته عمن یصیبه الرمد فی شهر رمضان هل یذر عینه بالنهار و هو صائم؟ قال: «یذرها إذا أفطر، و لا یذرها و هو صائم». (الکافی4: 111 ح2، عن محمد بن یحیی، عن أحمد بن محمد، عن محمد بن خالد، عن سُعد بن سُعد الأشعری، عن أبی الحسن الرضا (ع). ) ) بنابراین یکی از درمان های چشم جدا از سُرمه کشیدن ریختن دارو چه به شکل خشک و چه به شکل قطره در چشم است. روایت دیگری را شیخ طوسی از امام صادق(ع)نقل می کند فردی که رمَد دارد و مُحرم و در حال احرام است، می تواند سُرمه بکشد با سُرمه ای که زعفران ندارد. ( و مثل ما رواه الشیخ بإسناده عن أبی عبدالله (ع) قال: «یکتحل المحرم إن هو رمد بکحل لیس فیه زعفران». (تهذیب الأحکام 5: 301 ح102، عن موسی بن القاسم، عن عبدالرحمن، عن عبدالله بن سنان، قال: سمعت أباعبدالله (ع). ) ) زیرا زعفران عطر دارد و استفاده از عطر برای مُحرم جایز نیست. از این روایت استفاده می شود که زعفران نیز جزء درمان چشم است و می تواند به سُرمه اضافه شود و برای چشم مفید است.
آیة الله دکتر محقق داماد: ساخت دارو به نام معصومان خیانت به تشیع است. پ.ن: حضرت آیة الله دکتر، لابد خداوند این علم داروسازی را فقط به جهود داده است!؟
💢فوری💢 عامل اصلی ویروس کرونا یافت شد. @erisonteb
وزارت بهداشت: سال گذشته 42 میلیارد تولید دارو داشتیم. یعنی 30% رشد. پ.ن: این یعنی جامعه ما به میمنت طب هریسون %30 بیشتر بیمار شده است. @erisonteb
هدایت شده از روی خط سلامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خمینی: هر امری را که برای ما بیاورد یک امر است! ⚠️ شما گمان نکنید که از غرب برای ما یک تحفه‌ای می‌آورند. شما گمان نکنید که از غرب برای ما چیزی می‌آورند، که ما را مترقی کنند، ترقی به ما دهند. غرب تا ما را در سطح پایین نگه ندارد، نمی‌تواند از ما استفاده کند. 🔻 اگر طب را برای ما بیاورند، است. 🔻 اگر برای ما صادر کنند، آن هم استعماری است. 🔻 اگر بخواهند برای ما درست کنند، آن هم استعماری است. 😔 همه چیز را آن‌ها می‌خواهند بطوری درست کنند، که برای خودشون نافع باشد و ما چشم و گوش بسته اون‌ها باشیم‼️
پیام یکی از بانوان مبلغ طب اسلامی: 👇👇👇 ✳️گروهی که سه هزار خانم اصفهانی هستن اوایل سوالی درباره بیماری میپرسیدن، میگفتم طب اسلامی اینو میگه. مسخره میکردن.... ؛ وقتی دکتردارو هست طب اسلامی چی میگه!؟ اینهمه دکترا تلاش کردن، اینهمه علم پیشرفت کرده، و..... خیلیا که اسم طب اسلامی رو نشنیده بودن میپرسیدن همون طب سنتیه یا چه فرقی داره !!؟ 🌸مدتیه کسی اینارو نمیگه. جالبه بیشتر روزها بحث داروی امام کاظم ع هست. یا بعضی خانما میان شخصی سوال میپرسن. بحث کم کاری تیروئید پیش اومد گفتم چندسال قرص میخوردم و چندساله نمیخورم!! ✅ باور نمیکردن! میگفتن دکترا میگن تا آخر عمر باید قرص بخورین. پیامتونو فرستادم واسشون خیلی جالب بود. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @erisonteb
هدایت شده از غیرت = تمام دین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نابودی اسرائیل توسط ایرانی ها در پیشگویی‌های ۲۰۰۰ سال پیش! •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 https://eitaa.com/GheyratIRAN 🆔 https://hoorsa.com/GheyratIRAN
تصویر نسخه‌ ای از نامه‌ی مأمون که از روی دستخط او نسخه برداری شده است. دقیقاً تک تک آنچه که محمد بن جمهور در آخر روایتِ رساله‌ی ذهبیه گفته بود خود مأمون در این نامه ذکر می‌کند. می‌گوید: «قرأتها» (آن را خواندم) و «تمکننت من قلبی منفعتها» (و منفعتش در قلبم نشست یعنی خیلی خوشحال شدم)‌ و «امر ان یکتب بالذهب» (دستور دادم آن را با طلا بنویسند) و «سمیتها بالمذهبه» (و آن را مذهبه یعنی زرین نامیدم) و «خزنتها فی خزانة الحکمة» (و آن را در خزائن الحکمه نگهداری کردم) «بعد أن نسخها آل هاشم» (بعد از آنکه هاشمیان از روی آن نسخه برداری کردند) این نامه از طریقی غیر از ابن جمهور و از «صالح بن عبدالله» رسیده است. و این مدرکِ عینی، نه تنها بر وثاقت و صداقت و ضابط بودن ابن جمهور دلالت دارد بلکه ثابت می‌کند که کاتب حدیث خود امام است و ابن جمهور فقط نسخه بردار بوده لذا ضعف و غلوش دخلی در روایت متن رساله ندارد. وقتی ذیل خبر شاهد عینی دارد و معتبر است صدر خبر هم معتبر خواهد بود به خاطر تناسب صدر خبر با ذیل خبر در اِخبارِ مخبر. خصوصا اگر خبرش مکتوب باشد. لذا اعتبار کل رساله ثابت می‌شود. @tebbozendegiomoomi
💐بوئیدن گل نرگس را به تاخیر 💐نیندازید زیرا که استشمام آن از 💐ابتلا به زکام در ایام زمستان 💐جلوگیری می ڪند. 📚بحارالانوار،ج62،ص324 @erisonteb
🍏✨رسول اکرم صلى الله علیه و آله : ✴️•⇦تا هنگامى که بدنت درد را تحمل مى کند از مصرف دارو بپرهیز، چنانچه درد را تحمل نکردى آنگاه از دارو استفاده کن. 📚مکارم الاخلاق ص 362 🍎✨امام رضا علیه السلام : ⚛•⇦دارویى نیست مگر این که بیمارى دیگرى را تحریک مى کند. 📚کافی (ط - الإسلامیة) ج8، ص 273 ، ح409 @erisonteb
سبل السلام
💐بوئیدن گل نرگس را به تاخیر 💐نیندازید زیرا که استشمام آن از 💐ابتلا به زکام در ایام زمستان 💐جلوگیری
با استشمام بوی ، خود را از زکام و ویروس های زمستانی حفظ کنید. یک آنفولانزای ساده است. مثل بقیه ویروس های آنفولانزا. فقط سرعت انتشارش بیشتر است. از گل نرگس غفلت نکنید. @erisonteb
نسل_آینده_ایران_اسلامی @erisonteb این خانواده چند نفرند!؟