eitaa logo
سبل السلام
3.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
758 ویدیو
33 فایل
سبک زندگی اسلامی تمدن اسلامی : (طب اسلامی، اقتصاد اسلامی، شهرسازی اسلامی ، تربیت و ...) @Seyedreza_salehi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸﷽🌸 شاه عبدالعظيم حسنی فرمود: به حضرت جواد (عليه السلام) عرض كردم كه به زيارت قبر حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) مشرف شوم يا به زيارت پدرتان؟ فرمود: اندكى درنك كن؛ سپس داخل اندرون شد بعد -در حالى كه اشكهايش بر رخسارش جارى بود- خارج شد و ... سپس فرمود: زائران امام حسين (عليه‌السلام) بسيارند؛ اما زائران پدرم كمند. در روايت ديگر فرمود: زيارت پدرم افضل است زيرا حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) را همه مردم مى‌كنند؛ اما پدرم را، جز خواص شيعه زيارت نمى‌كنند. امام کاظم(علیه السلام) ضمن روایتی درباره ثواب زیارت فرزندش امام رضا(علیه السلام) فرمود: «هرکس او را زیارت کند و یک شب نزدش بیتوته کند، مانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کرده است؛ مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَیْلَةً کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ». 📚(بحارالأنوار(بیروت) ج 99، ص42 ─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─ https://eitaa.com/erisonteb ─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─
🌸امام رضا (علیه السلام): آب جوشیده برای تمام چیزها سودمند است. و به هیچ چیزی هم ضرری نمی رساند. قال الماءُ المَغلِیٌ ینفع من کل شیء و لا یضر من شیء 📚<مکارم الاخلاق> https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
🌸امام صادق(علیه السلام): خوردن خربزه در ناشتا،سست اندامی می آورد... 📚دانشنامه احادیث پزشکی،ج۲،ص۲۲۲ https://gap.im/erisonteb با ما همراه باشید👇👆 https://eitaa.com/erisonteb
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
👌به فضل الهی: نشست تخصصی طبیب مشاور عروق (با غرض بازتعریف نقش و ناهنجاری های شریانی و وریدی بدن) روز سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۸ صبح در شهر تمدن ساز قم برگزار می گردد. 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/4200 https://eitaa.com/olgou4
حرمت قیمت گذاری بر اجناس مردم حتی موقع احتکار و قحطی‼️ 🌸الإمام عليّ عليه السلام : رُفِعَ الحَديثُ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله أنَّهُ مَرَّ بِالمُحتَكِرينَ فَأَمَرَ بِحُكرَتِهِم أن تُخرَجَ إلى بُطونِ الأَسواقِ وحَيثُ تَنظُرُ الأَبصارُ إلَيها، 🌸 فَقيلَ لِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله: لَو قَوَّمتَ عَلَيهِم! فَغَضِبَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَتّى عُرِفَ الغَضَبُ في وَجهِهِ ، فَقالَ : أنَا اُقَوِّمُ عَلَيهِم؟! إنَّمَا السِّعرُ إلَى اللّهِ يَرفَعُهُ إذا شاءَ ويَخفِضُهُ إذا شاءَ. امام على عليه السلام: سخن به رسول خدا صلى الله عليه و آله كشيده شد كه وى به احتكار گنندگان رسید و فرمان داد تا آن چه را احتكار كرده اند، به ميان بازار آورده شود، به گونه اى كه تماشاگران آن را ببينند. سپس به رسول خدا صلى الله عليه و آله گفته شد: «خوب بود خود، براى آنان قيمت تعيين مى كردى!» وى به خشم درآمد ـ چندان كه در چهره اش نمود يافت ـ و فرمود: «من براى آنان قيمت تعيين كنم؟ تنها از آنِ خدا است؛ هرگاه خواهد، بالايش بَرَد و هر گاه خواهد، پايينش آورَد». تهذيب الأحكام: 7 / 161 / 713 عن عبد اللّه بن ضمرة عن أبيه عن جدّه، من لا يحضره الفقيه: 3 / 265 / 3955 ، التوحيد : 388 / 33 عن غياث بن إبراهيم عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام. التوحيد : 388 / 33 ، من لا يحضره الفقيه : 3 / 265 / 3955 كلاهما عن غياث بن إبراهيم عن الإمام الصادق عن الإمام الباقر عليهماالسلام، تهذيب الأحكام : 7 / 161 / 713 ، الاستبصار : 3 / 115 / 408 كلاهما عن ضمرة عن الإمام عليّ عليه السلام . https://eitaa.com/erisonteb
*بگذار زنده بمانم* امام حسین علیه السلام: فرزندم بپرهیز از ستم بر کسی که غیر از خدا پناهی در مقابل تو ندارد... در ۱۵ آیه قرآن اعطای فرزند هبه و هدیه الهی بیان می‌شود. جنین هبه(بهترین هدیه) از جانب خداست و سقط آن در واقع رد کردن گرانبهاترین هدیه خالق هستی است، آن هم به بدترین وجه ممکن، یعنی *کشتن او* ... 🔸آیا سقط جنین که پزشک متخصص و مورد اطمینان(از طریق استفاده از روش ها و دستگاه‌های جدید) آنرا ناقص الخلقه تشخیص داده جایز است؟ جواب: سقط جنین در هر سنی به مجرد ناقص ‌الخلقه بودن آن و یا مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه می شود، جایز نمی‌شود. «و فرزندانتان را از ترس فقر نکشید! ما آنها و شما را روزی می دهیم؛ قطعا کشتن آنها گناه بزرگی است» اسراء_31 🔸آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟! جواب: به مجرد وجود مشکلات و سختی‌های اقتصادی جایز نمی شود. https://eitaa.com/erisonteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️تدابیر ماه حزیران🍉 30روز(23خرداد-21تیر) تسلط بلغم و خون از بین میرود، غلبه صفرای گرم ایجاد میشود، 🔴بپرهیز دراین ماه از؛ ♦️فعالیت و کار سخت ♦️از گوشتهای پرچرب ♦️وخوردن گوشت زیاد ♦️بوییدن مشک و عنبر 🔵مفید دراین ماه: ❇️سبزیجات سرد: کاسنی،خرفه و.. ❇️و صیفی مانند: خیار، خیارچنبر... و شیرخشت... ❇️و میوه های آبدار.. ❇️و مصرف ترشیجات ❇️وگوشتهای زیر یکسال؛ بزغاله،بره،گوساله ❇️و از پرندگان؛ مرغ(خروس) طیهو،دراج(کبک،بلدرچین) ❇️و لبنیات گاو ❇️و ماهی تازه. —----؛❣؛------ رساله ذهبیه https://eitaa.com/erisonteb ♥️وحجامت کردن فقط در روزهای : 7یا 14حزیران 👇چه روزی است!؟👇 https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
✅فواید سویق شسته 💫امام کاظم(ع) فرموده‌اند: هنگامی که سویق(گندم وجو) را هفت بارشسته و از ظرفی به ظرف دیگر بریزی را برطرف ساخته و به *پاها* نیرو می‌بخشید. 📚کافی؛ج۶ص۳۰۶ 💫امام صادق(ع) فرموده‌اند: به تب‌دار، سه بار سویق شسته شده، داده شود: تب را می‌برد. تلخه(مره صفرا و سودا) و بلغم را می‌خشکاند. و *ساق پاها* را تقویت می‌کند. 📚دعائم الاسلام؛ج۲ص۱۲۰ ✅سبل السلام ایتا https://eitaa.com/erisonteb واتس اپ https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
امام كاظم (عليه السلام): ثَمَنُ العَقارِ مَمحوقٌ، إلاّ أن يُجعَلَ في عَقارٍ مِثلِهِ پولِ زمين و مِلك، از بين مى رود، مگر آن كه با آن، زمين يا مِلكى مانند همان خريده شود 📚الكافی جلد5 صفحه92 https://eitaa.com/erisonteb
🔰امام صادق (علیه السلام) میفرمایند : «الْحِجَامَةُ فِي الرَّأْسِ هِيَ الْمُغِيثَةُ تَنْفَعُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ ، وشَبَرَ مِنَ الْحَاجِبَيْنِ إِلَى حَيْثُ بَلَغَ إِبْهَامُهُ ثُمَّ قَالَ: هَاهُنَا» حجامت در سر نجات دهنده است، ونافع برای تمام بیماریها بجز مرگ می باشد، و حضرت از بین دو اَبروی خود یک وجب شمردند تا محل انگشت شصت، سپس فرمودند: محلش اینجاست . 📚منبع : كافى ‏8: 160 ح 160 https://eitaa.com/erisonteb
☘امام صادق (علیه السلام): «ليس علي وجه الارض بقله اشرف و لا انفع من الفرفخ؛ و هو بقله فاطمه (عليها السلام) ثم قال لعن اللّٰه بني أمية هم سموها البقلة الحمقاء بغضا لنا و عداوة لفاطمة عليها السّلام» هیچ سبزی ای سودمندتر و بهتر از خرفه در زمین نروییده و آن سبزی فاطمه (س) است. 📚 منابع : مکارم الاخلاق ۱۸۲ الوافي ج ۱۹، ص ۴۴۳ المحاسن، ج ۲ ، ص ۵۱۷ کافی، ج ۶، ص ۳۶۷ بحار، ج ۶۶ ✅سبل السلام ایتا https://eitaa.com/erisonteb واتس اپ https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
د. 11. تمام قواعد علمی و عملی مربوط به انجام حجامت، در این دو روز هم صادق است و مثلاً کسی که چند روز قبل از آن حجامت کرده یا دچار ضعف و کم‌خونی است، نمی‌تواند در این دو روز حجامت کند؛ تشخیص این موارد به‌عهده عالمان و مجرّبین طبّ سنّتی است و به‌استناد احادیث مزبور نمی‌توان توصیه عمومی به انجام حجامت کرد. 12. اقبال مردم به طبّ سنّتی و به‌ویژه حجامت به‌همراه برخی کج‌روی‌های همکاران این حوزه، راه را برای انتقادات دوستان و تعریضهای مخالفان فراهم کرده است لذا توصیه می‌کنیم: الف ــ به‌جای تبلیغ گسترده حجامت در ایّام حزیران، ایّام دیگری را که در احادیث شریف ذکر شده و دارای سندیت قوی‌تر و توجیه علمی مناسب‌تری هستند ملاک قرار دهند. ب ــ به عزیزانی که قصد انجام حجامت در این روزها را دارند باید یادآوری شود که هم استناد این احادیث به حضرات معصومین علیهم السلام قطعی نیست و هم تعیین دقیق روزهای مذکور در روایت ممکن نیست لذا بهتر است هم حجامت‌کننده و هم حجامت‌شونده به‌نیت تقرّب و رجاءً اقدام به حجامت کنند. ج ــ مراکز انجام حجامت با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مناسب طوری عمل کنند که قواعد صحیح اجرای حجامت در این دو روز به‌خوبی رعایت شود و ازدحام مراجعان باعث نقض ملزومات علمی انجام حجامت و واجبات تکریم مراجعان نشود. د ــ همچنین پیشنهاد می‌کنیم پویشی فراگیر برای اختصاص قسمتی از درآمد حجامت در این دو روز برای امور خیر تشکیل شود؛ باشد که مایه برکت این مسیر در آینده شود. نویسندگان: دکتررضامنتظر؛ پزشک محقق و مدرس در طبّ اسلامی و طبّ ایرانی دکتر وحید علیان‌نژادی؛ دستیار تخصّصی طب‌سنتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی استاد محمد‌حسین ساعی‌فرد، پژوهشگر علوم‌اسلامی @erisonteb
*آنچه باید درباره "حجامت حزیران" بدانیم!* + *پاسخ به شبهات* با توجه به قرارداشتن در ایام خاص حجامت در ماه رومی "حِزیران" چند نکته مهم در این‌باره را یادآوری می‌کنیم: 1. ماه حزیران از جمله ماه‌های رومی است و ماه‌های رومی، مانند ماه‌های تقویم کشور خود ما، ماههایی شمسی هستند لذا در هر سال، این ماه، زمان ثابتی دارد. 2. سفارش به انجام حجامت در این ماه بر اساس حدیثی است که در کتاب مکارم‌الاخلاق از امام موسی کاظم یا امام هادی علیهما‌‌ السّلام وارد شده است: عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ علیه‌السّلام قَالَ: لَاتَدَعِ الْحِجَامَةَ فِی سَبْعٍ مِنْ حَزِیرَانَ‏ فَإِنْ فَاتَکَ فَلِأَرْبَعَ عَشْرَةَ؛ *از حجامت در روز هفتم حزیران فروگذار مکن؛ اگر نتوانستی، روز چهاردهم (حجامت کن).* (طبرسى، حسن‌بن فضل، مکارم الاخلاق ــقم، چاپ چهارم، 1412ق/ 1370ش) مرحوم مجلسی در زادالمعاد روایتی مشابه را از امام صادق علیهالسلام نقل کرده که مضمون آن با روایت مکارم الاخلاق کمی تفاوت دارد: وَ رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ: احْتَجِمْ فِی السَّابِعِ مِنْ حَزِیرَانَ، فَإِنْ لَمْ‌یَتَیَسَّرْ فَفِی الرَّابِعِ عَشَرَ؛ *در روز هفتم حزیران حجامت کن و اگر امکان‌پذیر نشد، روز چهاردهم (حجامت کن)*. (مجلسى، محمد‌باقربن محمدتقى، زاد المعاد ــ مفتاح الجنان، بیروت چاپ:اول، 1423ق ص331) از آنجا که مرحوم مجلسی در بحارالانوار فقط روایت مکارم الاخلاق را آورده، احتمالاً نقل زادالمعاد هم همان نقل مکارم الاخلاق است. 3. در مورد این روایت چند نکته قابل ذکر است: الفــ هر دو روایت در کتاب‌های مکارم‌الاخلاق و زادالمعاد سند ندارند و از نظر مضمون نیز، روایت، شاهدی ندارد؛ هرچند به‌صرف نبود سند و غرابت متن روایت نمی‌توان مضمون روایت را انکار کرد. ب ــ از آنجا که در تطبیق ماههای رومی در زمان اهل بیت علیهم السّلام همچنین در مورد ماههای باستانی اختلافات فراوانی وجود دارد، نمی‌توان آنچه را در تقویم‌های نجومی فعلی وجود دارد معتبر شمرد. مرحوم مجلسی هم بحث مفصلی در این زمینه دارند که چون بارها در نحوه کبیسه‌گیری تغییرات قابل توجهی در زیج‌های مختلف صورت گرفته، معلوم نیست ماه‌های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است، تطابق داشته باشد مثلاً امروزه در برخی از کشورها، حزیران را مطابق ژوئن می‌دانند بنابراین حزیران 10 روز جلو می‌افتد یا برخی نیسان را مطابق برج حمل قرار می‌دهند که در این صورت حزیران یک ماه زودتر خواهد بود و ... . با توجه به این امور نمی‌توانیم روایت را با هفتم حزیران فعلی به‌طور یقینی همزمان قلمداد کنیم. 4. چنانچه واضح است این حدیث بر اهمّیت انجام حجامت در یکی از این دو روز تأکید دارد اما هیچ قرینه‌ای که نشان دهد این دو روز، بهترین روزها برای انجام حجامت هستند در این حدیث وجود ندارد. 5. اینکه عدّه‌ای می‌گویند حجامت در این دو روز درمان بیماری‌های یک سال است و این گفته را به امام معصوم علیه السّلام نسبت می‌دهند، خطا است؛ چنانکه در متن روایت حزیران هم چنین نکته‌ای ذکر نشده است؛ طبق روایات شریف، حجامت در روزهای سه‌شنبه‌ای که مصادف با 17، 19 یا 21 ماه‌های قمری هستند و نیز حجامت در نخستین سه‌شنبه ماه آذار رومی دارای چنین خاصیتی است. 6. این حدیث، روز هفتم حزیران را به‌عنوان روز اصلی و روز چهاردهم را به‌عنوان جایگزین برای کسانی که موفق به حجامت در روز هفتم نشده‌اند، معرّفی می‌کند لذا توصیه یا اصرار به انجام حجامت در هر دو روز، بلاوجه و حتّی خطرناک است. 7. متن حدیث واضحاً می‌گوید که حجامت در یکی از این دو روز باید انجام شود لذا اعلام هفته حزیران به‌خلاف نصّ حدیث و بدعتی ناصواب است. 8. متأسّفانه عدّه‌ای پا را فراتر از این گذاشته و ماه حزیران را به‌عنوان ماه انجام حجامت معرّفی می‌کنند که این هم نادرست است. 9. تبلیغات بسیاری در فضای مجازی وجود دارد مبنی بر اینکه حجامت در این روزها مستحبّ است؛ اگر منظور از مستحب بودن حجامت در این دو روز این باشد که طبق سفارش امام معصوم علیه السلام، انجام حجامت در یکی از این دو روز با رعایت موارد علمی در مصادیق مختلف، کار خوبی است، این برداشت صحیح است امّا القای این معنا که به‌دلیل استحباب حجامت در این دو روز، همه مؤمنین بدون توجّه به موارد و مسائل طبّی و شخصی باید برای انجام آن شتاب کنند، صحیح نیست. 10. حتّی اگر اشکال مطرح‌شده در بند 3 در مورد تطبیق زمانی حزیران مذکور در حدیث هم بگذریم و بخواهیم تقویم‌های نجومی موجود را ملاک قرار دهیم؛ طبق بعضی تقویم‌های نجومی، روزهای هفتم و چهاردهم حزیران، مصادف با سی خرداد و شش تیر هستند و طبق برخی دیگر، 29 خرداد و پنج تیر؛ با توجّه به این اختلاف‌نظر علمی بین منجّمین، پیشنهاد می‌شود اگر مؤمنین تصمیم به انجام حجامت حزیران دارند، رجائاً یکی از این روزها را برای انجام حجامت درنظر بگیرن
💠
🌸امام كاظم (عليه السلام) فرمودند: امام صادق (عليه السلام) در مسجد شانه اى داشت كه چون از نماز فارغ مى شد با آن موى خود را شانه مى زد. شانه زدن موها و آراستگى، از توصيه هاى دينى است و شانه زدن پس از نماز مستحب است. 📚بحارالانوار 76: 116 ح 2 https://gap.im/erisonteb با ما همراه باشید👇👆 https://eitaa.com/erisonteb
🔰پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) : چون خداوند اسباب زندگى را آفريد ، بركت را در كشاورزى و دام قرار داد . 📚كنزالعمّال ، ح 9354 . ✅سبل السلام ایتا https://eitaa.com/erisonteb واتس اپ https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*آمدم ای شاه امانم بده* حاج‌محمدعلی‌کریمخانی بلبل بوستان اهل بیت(ع) به ملکوت اعلی پیوست https://eitaa.com/erisonteb 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
❤️حجامت سه‌شنبه ممنوع❤️ https://eitaa.com/erisonteb
سبل السلام
❤️حجامت سه‌شنبه ممنوع❤️ https://eitaa.com/erisonteb
استثناء اولین سه‌شنبه در ماه آذار أَوَّلُ‌ ثَلَاثَاءَ تَدْخُلُ‌ فِي شَهْرِ آذَارَ بِالرُّومِيَّةِ الْحِجَامَةُ فِيهِ مَصَحَّةٌ سَنَةً بِإِذْنِ اللَّهِ‌تَعَالَى‌ طب‌الائمه ابن‌سابور الزیات نیسابوری ص56 حجامت در اولین سه‌شنبه در ماه آذار رومی، سبب می‌شود که انسان تا یک سال سالم باشد. مَنِ‌ احْتَجَمَ‌ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ لِسَبْعَ عَشْرَةَ أَوْ تِسْعَ عَشْرَةَ أَوْ لِإِحْدَى وَ عِشْرِينَ مِنَ الشَّهْرِ كَانَتْ لَهُ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ مِنْ أَدْوَاءِ السَّنَةِ كُلِّهَا وَ كَانَتْ لِمَا سِوَى ذَلِكَ شِفَاءً مِنْ وَجَعِ الرَّأْسِ وَ الْأَضْرَاسِ وَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَص‌ الخصال شیخ‌صدوق ج2ص386 کسی که روز سه‌شنبه‌ای که مصادف با 17 یا 19 یا 21 ماه باشد، حجامت کند برای او درمان از تمام بیماری‌های سال است و حجامت در روزهای دیگر درمان از درد سر و درد دندان و جنون و جذام و برص است.
🔰امام علی (علیه السلام): 🍯الْعَسَلُ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ لَا دَاءَ فِيهِ يُقِلُّ الْبَلْغَمَ وَ يَجْلُو الْقَلْب 🍯عسل شفاى هر بيمارى اى است و هيچ بيمارى در آن نيست،بلغم را كم و قلب را جلا مى دهد. 📚مكارم الأخلاق ص 166 ✅سبل السلام ایتا https://eitaa.com/erisonteb واتس اپ https://chat.whatsapp.com/DKbd4mmBERFDeQL2SFvd1u
🌸قالَ الصّادِقُ (عليه السلام): نَوْمُ الْغَداةِ مشْؤُمَةٌ تَطْرُدُ الرِّزْقَ وَ تُصَفِرُّ اللَّوْنَ وَتُقَبِّحُهُ وَ تُغَيِّرُهُ وَ هُوَ نَوْمُ كُلِّ مَشْؤُمٍ، إنَّ اللّه َ تَعالى يُقَسِّمُ الْأرْزاقَ ما بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشِّمْسِ فَإيّاكُمْ وَ تِلْكَ النَّوْمَةِ. ; امام صادق (عليه السلام) فرمودند: خواب صبح شوم است، روزى را دور مى كند و رنگ انسان را زرد و زشت و متغيّر مى كند و آن خواب اشخاص شوم است، خداوند بزرگ روزى ها را بين طلوع صبح تا طلوع خورشيد تقسيم مى كند، پس از خواب اين زمان دورى كنيد.; 📚 مكارم الاخلاق: 305 https://gap.im/erisonteb با ما همراه باشید👇👆 https://eitaa.com/erisonteb