ویژگی #همسر خوشبخت
🌸﷽🌸
امام صادق (صلوات الله علیه) می فرمایند :
ملعون است ، ملعون است آن زنى كه شوهر خود را مىآزارد یا غمگينش مىكند.
و خوش بخت است ، #خوش_بخت است آن زنى كه شوهر خويش را #گرامى مىدارد و آزارش نمىدهد و در همه حال ، از او فرمان مىبَرد.
قَالَ الْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : مَلْعُونَةٌ مَلْعُونَةٌ امْرَأَةٌ تُؤْذِی زَوْجَهَا أَوْ تَغُمُّهُ وَ سَعِیدَةٌ سَعِیدَةٌ امْرَأَةٌ تُکْرِمُ زَوْجَهَا وَ لَا تُؤْذِیهِ وَ تُطِیعُهُ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِهِ
📚وسائل الشيعة ج16 ص280
سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-------🇮🇷🌍🇮🇷------⚬••═╝
🌸ا﷽ا🌸
دیشب تو یک کتابفروشی شهر قم، یک روحانی میگفت طب کار می کند.
پرسیدم کدام طب!! سنتی، اسلامی هندی !!؟
گفت؛ قائل به #خط_کش نیست.
گفتم پس روزه داری را گاهی به سبک بودایی، گاهی یهودی ، گاهی هم اسلامی یا به روش مسیحیت روزه بگیر.
گفت؛ احکام فقهی با علم طب جداست.
گفتم؛ چه زود برای اسلام #خط_کش درست کردی!؟
به ایشان تذکر دادم، اشکال شماها این است که تعریف فقهتان ناقص و برگرفته از تعریف فقه اهل سنت است و همانند آنها فقه را محدود به احکام عبادی نمودهاید.
فقیه شیعی در تمام ابواب سبک زندگی باید مجتهد و پاسخگوی سبک زندگی اسلامی برای بشریت باشد.
توصیه نمودم ، کتاب اهلیلج امام صادق علیهالسلام را بخواند.
پ.ن:
#فقیه باید در تمام ابواب و نیازهای امروزی بشر و سبک زندگی، در طب، عبادت ، شهرسازی ، معماری ، اقتصادی ، محیط زیست ، کشاورزی ، دامداری، نظامی، تغذیه ، طیبات و خبائث ، اخلاق، سیاست، تجارت، ورزش و ... فقیه و مجتهد مسلم و صاحب نظر باشد، همچنان که #شیخ_بهایی در تمام ابواب زندگی، فقیه بود، در شهرسازی ، تقسیم آب ، سوخت حمام با شمع و نان سنگک نیز از ابداعات اوست ، یعنی #مشاور بود.
✍ #سیدرضا_صالحی
. سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-----🇮🇷🌍🇮🇷----⚬••═╝
فقط برای #رضای_خدا
🌸ا﷽ا🌸
امام صادق(علیه السلام) میفرمایند:
هر که #برای_خدا علم را بیاموزد و بدان عمل کند و به دیگران بیاموزد در مقامهای بلند آسمانها عظیمش خوانند و گویند:
#آموخت برای خدا ،
#عمل_کرد برای خدا ،
#تعلیم_داد برای خدا.
قَالَ الْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ :مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ.
📚الکافی ج۱ ص۳۵
سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-------🇮🇷🌍🇮🇷------⚬••═╝
🌸﷽🌸
پیامبر (صلى الله عليه وآله) میفرمایند :
#خلال کنید ؛ زيرا موجب #سلامتدندانهاینيشوآسياب مى شود .
《تخللوا فإنها مصلحة للناب والنواجذ》
📚المحاسن ج2 ص559 ح932
سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-------🇮🇷🌍🇮🇷------⚬••═╝
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️مزیت های روش تحقیق فقهی
👌 در جلسه گذشته معروض داشتیم: روش تحقیق جدید در حوزه دانش، دارای سه مرحله اصلی: ۱- مرحله تنقیح سوالِ تحقیق (که تنقیح سوال غلط و تنقیح سوال ناقص دو مصداق مهم این بخش بود) و ۲- مرحله تبویب پایه گزاره های مرتبط با سؤال (کشف و گردآوری از طریق "فحص طبیعی" مزیت های قطعی نسبت به "فحص معیوب ماشینی" دارد. ) و ۳- مرحله تعریف سفرهای فکری ۶ گانه برای تحقیق است.
👌در مرحله تعریف سفرهای فکری برای یک تحقیق، ۶ پرسش انگیزه ساز و تسهیل کننده و تعمیق کننده ی مرتبط با سوال و جواب اصلی تحقیق را مطرح می کنیم. ۱- سؤال با موضوع مقایسه جواب شارع با مشهورترین جواب در هر عصر (مقایسه با بدعت گسترش یافته در هر عصر)، ۲- سؤال با موضوع ساختار فوائد شارع در موضوع تحقیق (اکتفاء به یک فایده در این پرسش کفایت نمی کند)، ۳- سؤال درباره ویژگی های زمانی و مکانی مرتبط با بخش تصمیم (پرسش های منزلتی)، ۴- سؤال درباره ویژگی های نقطه شروع و نقطه ختم در بخش تصمیم (پرسش های انفتاحی)، ۵- سؤال درباره ساختار سیاقی و نظام پیش فرض های حاکم بر تحقیق (پرسش های سیاقی) و ۶- سؤال درباره فلسفه اعداد و ریاضیات حاکم بر موضوع تحقیق (پرسش های کمی)؛ بخش سوم و مکمل یک تحقیق را تشکیل می دهد.
👌مدرسه فقهی هدایت بر اساس این روش تحقیق، ۹ دسته دانش علمی ۱- فقه الامام، ۲-فقه العلم،۳- فقه التزکیه، ۴- فقه البیان، ۵- فقه المکاسب،۶- فقه العبرة، ۷- فقه الفرقان، ۸-فقه النظم و ۹- فقه نفی سبیل را پایه گذاری و تئوریزه کرده است. در این طبقه بندی بدیع ، حدود ۱۰۰ نظریه فقهی تفصیلی مطرح است. (گفتگوی تفصیلی با دانشگاههای ایران به محوریت این دانش کاربردی گسترده از آرزوهای مدرسه هدایت است.)
حجتالاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - کارگاه دو روزه تبیین طبقه بندی جدید دانش در جمع دانشجویان نخبه دانشگاه رازی کرمانشاه - شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - قم
#طبقه_بندی_جدید_دانش
#نظام_سازی
#روش_تحقیق_فقهی
https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طرح_شهید_طوقانی
🌸﷽🌸
🛑 اجرای ورزش صبحگاهی مدارس،
با ضرب آهنگ ورزش زورخانه ای
در طرح شهید طوقانی
پیرو منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ترویج فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای، مدارس ابتدایی پسرانه ورزش صبحگاهی را با ضرب آهنگ ورزش #زورخانه ای اجرا خواهند نمود.
. سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-----🇮🇷🌍🇮🇷----⚬••═╝
هدایت شده از سبل السلام
دعا برای #گلودرد و #سرفه
🌸ا﷽ا🌸
امیرالمومنین علیه السلام فرمود:
هر کس از #گلو_درد و سرفهء زیاد شکایت کرد و گلویش بسیار خشک شد پس با این عبارت دعا کند که این دعا برای هر دردی درمان است:
ا ﷽ ا
اللَّهُمَّ أَنْتَ رَجَائِي وَ أَنْتَ ثِقَتِي وَ عِمَادِي وَ غِيَاثِي وَ رِفْعَتِي وَ جَمَالِي وَ أَنْتَ مَفْزَعُ الْمُفْزَعِينَ لَيْسَ لِلْهَارِبِينَ مَهْرَبٌ إِلَّا إِلَيْكَ وَ لَا لِلْعَالَمِينَ مُعَوَّلٌ إِلَّا عَلَيْكَ وَ لَا لِلرَّاغِبِينَ مَرْغَبٌ إِلَّا لَدَيْكَ وَ لَا لِلْمَظْلُومِينَ نَاصِرٌ إِلَّا أَنْتَ وَ لَا لِذِي الْحَوَائِجِ مَقْصَدٌ إِلَّا إِلَيْكَ وَ لَا لِلطَّالِبِينَ عَطَاءٌ إِلَّا مِنْ لَدُنْكَ وَ لَا لِلتَائِبِينَ مَتَابٌ إِلَّا إِلَيْكَ وَ لَيْسَ الرِّزْقُ وَ الْخَيْرُ وَ الْفُتُوحُ إِلَّا بِيَدِكَ حَزَنَتْنِي الْأُمُورُ الْفَادِحَةُ وَ أَعْيَتْنِي الْمَسَالِكُ الضَّيِّقَةُ وَ أَحْوَشَتْنِي الْأَوْجَاعُ الْمُوجِعَةُ وَ لَمْ أَجِدْ فَتْحَ بَابِ الْفَرَجِ إِلَّا بِيَدِكَ فَأَقَمْتُ تِلْقَاءَ وَجْهِكَ وَ اسْتَفْتَحْتُ عَلَيْكَ بِالدُّعَاءِ إِغْلَاقَهُ فَافْتَحْ يَا رَبِّ لِلْمُسْتَفْتِحِ وَ اسْتَجِبْ لِلدَّاعِي وَ فَرِّجِ الْكَرْبَ وَ اكْشِفِ الضُّرَّ وَ سُدَّ الْفَقْرَ وَ أَجْلِ الْحُزْنَ وَ انْفِ الْهَمَّ وَ اسْتَنْقِذْنِي مِنَ الْهَلَكَةِ فَإِنِّي قَدْ أَشْفَيْتُ عَلَيْهَا وَ لَا أَجِدُ لِخَلَاصِي مِنْهَا غَيْرَكَ يَا اللَّهُ يَا مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ ارْحَمْنِي وَ اكْشِفْ مَا بِي مِنْ غَمٍّ وَ كَرْبٍ وَ وَجَعٍ وَ دَاءٍ رَبِّ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ لَمْ أَرْجُ فَرَجِي مِنْ عِنْدِ غَيْرِكَ فَارْحَمْنِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ هَذَا مَكَانُ الْبَائِسِ الْفَقِيرِ هَذَا مَكَانُ الْمُسْتَغِيثِ هَذَا مَكَانُ الْمُسْتَجِيرِ هَذَا مَكَانُ الْمَكْرُوبِ الضَّرِيرِ هَذَا مَكَانُ الْمَلْهُوفِ الْمُسْتَعِيذِ هَذَا مَكَانُ الْعَبْدِ الْمُشْفِقِ الْهَالِكِ الْغَرِقِ الْخَائِفِ الْوَجِلِ هَذَا مَكَانُ مَنِ انْتَبَهَ مِنْ رَقْدَتِهِ وَ اسْتَيْقَظَ مِنْ غَفْلَتِهِ وَ أَفْرَقَ مِنْ عِلَّتِهِ وَ شِدَّةِ وَجَعِهِ وَ خَافَ مِنْ خَطِيئَتِهِ وَ اعْتَرَفَ بِذَنْبِهِ وَ أَخْبَتَ إِلَى رَبِّهِ وَ بَكَى مِنْ حَذَرِهِ وَ اسْتَغْفَرَ وَ اسْتَعْبَرَ وَ اسْتَقَالَ وَ اسْتَعْفَى وَ اللَّهِ إِلَى رَبِّهِ وَ رَهِبَ مِنْ سَطْوَتِهِ وَ أَرْسَلَ مِنْ عَبْرَتِهِ وَ رَجَا وَ بَكَى وَ دَعَا وَ نَادَى رَبِّ إِنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ فَتَلَافَنِي قَدْ تَرَى مَكَانِي وَ تَسْمَعُ كَلَامِي وَ تَعْلَمُ سَرَائِرِي وَ عَلَانِيَتِي وَ تَعْلَمُ حَاجَتِي وَ تُحِيطُ بِمَا عِنْدِي وَ لَا يَخْفَى عَلَيْكَ شَيْءٌ مِنْ أَمْرِي مِنْ عَلَانِيَتِي وَ سِرِّي وَ مَا أُبْدِي وَ مَا يُكِنُّهُ صَدْرِي فَأَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ تَلِي التَّدْبِيرَ وَ تَقْبَلُ الْمَعَاذِيرَ وَ تُمْضِي الْمَقَادِيرَ سُؤَالَ مَنْ أَسَاءَ وَ اعْتَرَفَ وَ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ اقْتَرَفَ وَ نَدِمَ عَلَى مَا سَلَفَ وَ أَنَابَ إِلَى رَبِّهِ وَ أَسِفَ وَ لَاذَ بِفِنَائِهِ وَ عَكَفَ وَ أَنَاخَ رَجَاهُ وَ عَطَفَ وَ تَبَتَّلَ إِلَى مُقِيلِ عَثْرَتِهِ وَ قَابِلِ تَوْبَتِهِ وَ غَافِرِ حُوبَتِهِ وَ رَاحِمِ عَبْرَتِهِ وَ كَاشِفِ كُرْبَتِهِ وَ شَافِي عِلَّتِهِ أَنْ تَرْحَمَ تَجَاوُزِي بِكَ وَ تَضَرُّعِي إِلَيْكَ وَ تَغْفِرَ لِي جَمِيعَ مَا أَخْطَأَتْهُ كُتَّابُكَ وَ أَحْصَاهُ كِتَابُكَ وَ مَا مَضَى مِنْ عِلْمِكَ مِنْ ذُنُوبِي وَ خَطَايَايَ وَ جَرَائِرِي فِي خَلَوَاتِي وَ فَجَرَاتِي وَ سَيِّئَاتِي وَ هَفَوَاتِي وَ هَنَاتِي وَ جَمِيعِ مَا تَشْهَدُ بِهِ حَفَظَتُكَ وَ كَتَبَتْهُ مَلَائِكَتُكَ فِي الصِّغَرِ وَ بَعْدَ الْبُلُوغِ وَ الشَّيْبِ وَ الشَّبَابِ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ وَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكَارِ وَ الضُّحَى وَ الْأَسْحَارِ فِي الْحَضَرِ وَ السَّفَرِ فِي الْخَلَإِ وَ الْمَلَإِ وَ أَنْ تُجَاوِزَ عَنْ سَيِّئَاتِي فِي أَصْحابِ الْجَنَّةِ وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِي كانُوا يُوعَدُونَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَنْ تَكْشِفَ عَنِّي الْعِلَلَ الْغَاشِيَةَ فِي جِسْمِي وَ فِي شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ عُرُوقِي وَ عَصَبِي وَ جَوَارِحِي فَإِنَّ ذَلِكَ لَا يَكْشِفُهَا غَيْرُكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ
📚منبع: طب الائمه ص25
📚بحارالانوار ج 92 ص102
. سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-----🇮🇷🌍🇮🇷----⚬••═╝
عظمت ثواب شیردهی مادر
🌸﷽🌸
پيامبر (صلي الله عليه و آله):
هنگامى كه زن باردار مى شود ، همانند روزه دارِ شب زنده دار و مجاهدى است كه با جان و مالش در راه خدا جهاد مى كند و هنگامى كه فارق شود ، پاداشى دارد كه نمى داند عظمت آن چه قدر است و هنگامى كه شير بدهد ، در هر بار مكيدن ، پاداش آزاد كردن يكبار فرزندان اسماعيل عليه السلام براى اوست و آن گاه كه شيردادن تمام شود ، فرشته اى بر پهلوى او مى زند و مى گويد : «عمل را از نو آغاز كن كه بى ترديد ، آمرزيده شدى» .
اِذا حَمَلَتِ الْمَرأَةُ كانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصّائِمِ القائِمِ المُجاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ فىسَبيلِ اللّه ِ ، فَاِذا وَضَعَتْ كانَ لَها مِنَ الأَجرِ ما لا تَدرى ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَاِذا اَرْضَعَتْ كانَلَها بِكُلِّ مَصَّةٍ كَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ اِسماعيلَ ، فَاِذا فَرَغَتْ مِنْ رَضاعِهِ ضَرَبَمَلَكٌ عَلى جَنْبِها وَ قالَ : اِستَأنِفِى الْعَمَلَ، فَقَدْ غُفِرَ لَكِ ؛
📚[امالى صدوق ، ص ۴۹۶، ح ۶۷۸]
#فرزنداوری
#بارداری
#شیرمادر
سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-------🇮🇷🌍🇮🇷------⚬••═╝