eitaa logo
ارتباط موثر
1.5هزار دنبال‌کننده
906 عکس
330 ویدیو
7 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏امان از حرف نزدن، وقتی از دغدغه‌های ذهنی‌تان، حرف نمی‌زنید، و یا به درستی نظر یا احساس خود را ابراز نمی‌کنید، آرام آرام یکی از پایه‌های مهم ارتباط نابود می‌شود، و به مرور شما و او در دو طرف رابطه‌ای تیره و تار می‌مانید، و نمی دانید یکباره چه شد که کار به اینجا رسید!!! @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 نقش مهارت‌های نرم در موفقیت فردی و جمعی بر اساس یک سلسله تحقیقات علمی و با بررسی ۵۰۰ کسب‌وکار اول دنیا این نتیجه حاصل شده است که ۸۵ درصد موفقیت این شرکت‌ها، به سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های نرم مربوط می‌شود. امروزه هر فرد و یا هر تیم به دو مجموعه متفاوت از مهارت‌ها برای کار کردن نیاز دارد: ۱) مهارت‌های سخت Hard Skills ۲) مهارت‌های نرم (Soft Skills) 🔆مهارت‌های سخت کدامند؟ مهارت‌های سخت، توانایی‌های قابل آموزش هستند؛ مهارت‌هایی هستند که کمیت آن‌ها به سادگی قابل سنجش است. معمولا مهارت‌های سخت را در کلاس‌های درس، از طریق کتاب‌ها و سایر مواد آموزشی یا در حین کار در محل کار خود می‌آموزید؛ برای مثال مدرک تحصیلی یا گواهینامه فنی، تسلط به زبان خارجی، سرعت تایپ، برنامه‌نویسی کامپیوتر و غیره. 🔆مهارت‌های نرم کدامند؟ مهارت‌های نرم، مهارت‌های ذهنی هستند که ارزیابی کمیت آن‌ها بسیار دشوارتر از مهارت‌های سخت است. از مهارت‌های نرم با عنوان «مهارت‌های انسانی» یا «مهارت‌های بین فردی» نیز یاد می‌شود و مهارت‌هایی هستند که به نحوه ارتباط و تعامل شما با سایر افراد مرتبط هستند. برای مثال ارتباطات، انعطاف‌پذیری،گفتگو، مذاکره، کار تیمی، فن‌بیان، رهبری، کنترل ذهن، تفکر، عزت نفس، انگیزه، شکیبایی، تصمیم‌گیری،توانایی حل مسئله، مدیریت زمان و اخلاق کاری و ... مهارت‌های نرم، شما را به فردی دل‌پذیر در زندگی و محل کار و یک عضو با ارزش تیم تبدیل می‌کنند. بسته به نوع شغل یا کسب‌وکار، کارفرمایان به دنبال جذب افرادی با مهارت‌های کلیدی و با تجربه برای سمت‌های موجود هستند؛ اما با وجود اهمیت بالای مهارت‌های نرم، معمولا جایگاه ویژه‌ای دارند که کارفرمایان هوشمند و موفق در هنگام استخدام نیرو به دنبال یافتن آن‌ها هستند. مهارت‌های نرم می‌توانند به خوبی مهارت‌های سخت، نشانگر کیفیت عملکرد شغلی افراد باشند. داشتن این مجموعه از مهارت‌ها شما را بدون توجه به محل کار و نوع کاری که انجام می‌دهید، به افراد خوب و با ارزشی تبدیل می‌کند. @ertebatmoaserdini .
برای تامل: ▪️آیا می‌دانید بیشتر مردم حرف‌هایی را که ما می‌گوییم فراموش می‌کنند ولی نحوه گفتن آن حرف یادشان نمی‌رود؟ به نحوه گفتن کلمات و تنظیم جملات و روش‌ها و راهکارهای ارتباطی دقت کنیم، تا علاوه بر تاثیر بهتر بر دیگران، خاطرات شایسته‌تری را در ذهن آنها ماندگار کنیم. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و ما زندگی‌مان را به این زنان مدیونیم... @ertebatmoaserdini
🔆 خلاقیت بیش از آنکه ذاتی باشد مهارتی یادگرفتنی است و والدین می‌توانند آموختن آن را تسهیل کنند. خلاقیت کودکان فواید زیادی برای ذهن، احساسات و حتی سلامت جسمی آن‌ها دارد. به عنوان یک پدر و مادر یا معلّم شما می‌توانید کارهایی را برای پرورش خلاقیت کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان خود انجام دهید. بهتر است بگوییم: برای حفظ و رشد ذهن خلاق کودک‌تان انجام دهید. چرا که کودکان از نعمت استعدادِ خلاقیت به صورت خدادادی برخوردارند؛ و برخی آموزش‌های غیر متناسب، موجب فرسایش آن می‌شود. ❓آیا فرزندتان از شما سوالات زیادی می‌پرسد؟ آیا تا کنون از شما پرسیده است که چرا آسمان بالاست و زمین پایین؟ چرا اسم گربه، گربه است و اسم اسب، اسب؟ چرا دو تا چشم داریم و یک بینی؟ اگر جای چشم و ابرو عوض می‌شد چه می‌شد؟ و اگر به هر یک از سوالات او پاسخ دهید، باز هم سوالات دیگری می‌پرسد؟ 📌 تمام کودکان قبل از دبستان دارای استعداد خلاقیت در عالی ترین حد خود هستند ومتاسفانه هنر بعضی والدین و معلمان، خاموش کردن و سرکوب این استعداد است!. آیا می‌دانید معمولا کودک خلاق، کودکی است که با جواب های سطحی شما قانع نمی‌شود؟ @ertebatmoaserdini .
◾️چرا اینقدر زیاد مسئولیت می پذیری⁉️ 📃هر روز صبح فهرستی از کارهایی که باید انجام بدهیم تهیه می کنیم. معمولا تعداد و حجم کارها به گونه‌ای است که: هرچند وقت یک‌بار می توان تا پایان آن روز همه کارهای مورد نظر را انجام داد. برای اکثر مردم، این اتفاق نادر ماهی یک‌بار برایت رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، دائما زیاده از حد مسئولیت می پذیریم، علاوه بر آن، برنامه های ما به طرز نامعقولی بلندپروازانه‌اند. حتی وقتی در موردی از کارها، می دانیم اغلب تلاش‌های قبلی، فقط خوش بینانه بوده، امروز هم باز همان حجم کار یا بیشتر از آن را کاملا انجام پذیر می دانیم. 🔅 "دانیل کانمن" این موضوع را "خطای برنامه ریزی" می نامد. خطای برنامه ریزی بیشتر زمانی آشکار می شود که مردم در مسائل کاری، علمی، و اجتماعی، به صورت گروهی کار می‌کنند. گروه‌ها طول زمان کار و منافع را زیاد و هزینه‌ها و ریسک‌ها را کمتر از اندازه تخمین می‌زنند. ❓چرا ما در برنامه‌ریزی قوی و توانمند نیستیم؟ 1️⃣ دلیل اول تفکرات رویاپردازانه ما است. دوست داریم موفق باشیم و هر مسئولیتی را که به عهده می گیریم انجام بدهیم. اما کمتر به تناسب زمان و امکانات و تخصص و توانایی خود برای تحمل و اجرای همه آن مسئولیت ها توجه می کنیم. 2️⃣ دوم اینکه گاهی بیش از حد بر پروژه مورد نظر خود تمرکز می‌کنیم و تاثیر مسائل دیگر را در نظر نمی‌گیریم. بیشتر اوقات اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، برنامه‌ریزی‌های ما را خراب می کنند. این نکته در برنامه ریزی های روزانه ما هم صدق می کند. 📌حتی برنامه ریزی دقیق تر و آماده سازی قدم به قدم، خطای برنامه ریزی را تشدید می کند. زیرا باعث می شود متمرکز شوی و در نتیجه از پیش بینی اتفاقات غیرمترقبه غافل بمانی. ✅ چه باید کرد؟ تمرکز خود را از مسائل داخلی مثل پروژه شخصی، به عوامل خارجی مانند: پدیده‌های تاثیرگذار و یا پروژه های مشابه معطوف و از تجربیات گذشته خود و دیگران استفاده کنید. اگر پروژه مشابه سه ماه طول کشیده نباید انتظار داشته باشید کار شما به راحتی در یک ماه یا کمتر به انجام برسد. و همینطور در مورد هزینه ها و امکانات لازم و ... گاهی در مورد پروژه بنویسید و تجربه خود را پیرامون موانع، شرایط و شتاب آن را ثبت کنید. این نوشته ها هم برای آینده مفید است و هم نگارش آن موجب تامل، دقت و تمرکز و تسکین ذهن می‌شود. 📚کتاب هنر شفاف اندیشیدن 👤 رولف دوبلی @ertebatmoaserdini .
🔷 تجربه‌ای از یک مدرس موفق و خلاق «تقلب» و یادگیری عمیق! به قلم: دکتر حامد صفایی‌پور تدریس را تمام کردم و مشغول جمع‌کردن کیفم شدم. چند دقیقه‌ای به زنگ مانده بود. رو به کلاس گفتم: «بسیار خب! هفته آینده از این سه فصل امتحان می‌گیرم». صدای اعتراض بچه‌ها بلند شد: آقا ما نمی‌رسیم!؛ به خدا همان روز امتحان داریم؛ سه فصل زیاده! و از این صحبت‌ها. گفتم: «مطالب زیادهِ؟» پاسخ دادند: «بله خیلی». گفتم: «بسیار خُب، با خودتان تَقلُّب همراه بیاورید(!)». سکوت و لبخندی کلاس را گرفت؛ «واقعا آقا؟»؛ «بله! می‌توانید نصف کاغذ آ-چهار تقلُّب همراهتان بیاورید». زنگ خورد. با نگاهی به چهره‌های غافلگیرشده بچه‌ها از کلاس خارج شدم. هفته اینده با شوق دیدن تقلب‌های بچه‌ها به کلاس آمدم! وقتی وارد کلاس شدم گویی چند میناگر در حال کشیدن گُل و بوته‌هایی ظریف بر کاغذ اند؛ میکروفیل‌هایی تودرتو با نظمی هندسی و تماشایی. بچه‌ها مثل جلسات ارائه دانشجویان معماری در آتلیه‌های هنری، کاغذهای تقلب یکدیگر را می‌دیدند. برخی تلاش کرده بودند همه کتاب را در این، به قول خودشان، «یُخته‌جا»، جا دهند و برخی هم برگۀ تقلب نهایی را پاکنویس کرده بودند و درخت‌واره‌های مفهومی ترسیم کرده بودند. با شروع آزمون گفتم: «وقت آزمون یک ساعت است؛ نیم ساعت دوم می‌توانید از تقلب‌ها استفاده کنید». نیم ساعت گذشت. فرمان صادر شد. تقلب‌ها را در آوردند. برخی همه پاسخ‌ها را نوشته بودند و از سر سیری به تقلب‌ها نگاه می‌کردند. گاهی هم نگاهی به من! که ناسزای آبداری در آن نهفته بود. پنج دقیقه پایانی گفتم می‌توانید «تقلب‌هایتان را به دوستانتان تقلب بدهید». بامزه بود. بچه‌ها تقلب‌ها را جابه‌جا می‌کردند. وقت تمام. بچه‌ها یکی یکی برگه‌ها را تحویل می‌دادند و هنگام خروج از کلاس چیزی می‌گفتند: 💎«آقا اجازه! ما از تقلب استفاده نکردیم! خودمون بلد بودیم» 💎«آقا اجازه! ما اینقدر که برای نوشتن این تقلب وقت گذاشتیم روی کتاب وقت گذاشته بودیم تمام شده بود!» 💎«آقا اجازه! این سوال‌ها را با تقلب که هیچی با خوردن کتاب را هم نمی‌شد جواب داد. با بدجنسی تمام از درون می‌خندیدم. ما معلمان باید کاری کنیم که بچه‌ها با همان روشی که تقلب می‌کنند، درس بخوانند. تا به حال توجه کرده‌اید که تقلب، نیازمند چه سطحی از مهارت‌های شناختی است؟ در تمرین ما، کم بودن جا، برای نوشتن تقلب، نیاز به ترسیم «نقشه‌ مفهومی» را به وجود می‌آورد. دانش‌آموزان مجبورند مطالب را به صورت ساختارمند بفهمند. امتحان، پرسش کلاسی و همه بخش‌های نظام آموزشی فرصتی برای یادگیری اند. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا