🔆 خلاقیت بیش از آنکه ذاتی باشد مهارتی یادگرفتنی است و والدین میتوانند آموختن آن را تسهیل کنند.
خلاقیت کودکان فواید زیادی برای ذهن، احساسات و حتی سلامت جسمی آنها دارد. به عنوان یک پدر و مادر یا معلّم شما میتوانید کارهایی را برای پرورش خلاقیت کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان خود انجام دهید.
بهتر است بگوییم: برای حفظ و رشد ذهن خلاق کودکتان انجام دهید.
چرا که کودکان از نعمت استعدادِ خلاقیت به صورت خدادادی برخوردارند؛ و برخی آموزشهای غیر متناسب، موجب فرسایش آن میشود.
❓آیا فرزندتان از شما سوالات زیادی میپرسد؟
آیا تا کنون از شما پرسیده است که چرا آسمان بالاست و زمین پایین؟
چرا اسم گربه، گربه است و اسم اسب، اسب؟
چرا دو تا چشم داریم و یک بینی؟
اگر جای چشم و ابرو عوض میشد چه میشد؟
و اگر به هر یک از سوالات او پاسخ دهید، باز هم سوالات دیگری میپرسد؟
📌 تمام کودکان قبل از دبستان دارای استعداد خلاقیت در عالی ترین حد خود هستند ومتاسفانه هنر بعضی والدین و معلمان، خاموش کردن و سرکوب این استعداد است!.
آیا میدانید معمولا کودک خلاق، کودکی است که با جواب های سطحی شما قانع نمیشود؟
@ertebatmoaserdini
#مهارت_آموزی
#خلاقیت
#تربیت
#یادگیری
.
◾️چرا اینقدر زیاد مسئولیت می پذیری⁉️
📃هر روز صبح فهرستی از کارهایی که باید انجام بدهیم تهیه می کنیم.
معمولا تعداد و حجم کارها به گونهای است که:
هرچند وقت یکبار می توان تا پایان آن روز همه کارهای مورد نظر را انجام داد.
برای اکثر مردم، این اتفاق نادر ماهی یکبار برایت رخ میدهد.
به عبارت دیگر، دائما زیاده از حد مسئولیت می پذیریم، علاوه بر آن، برنامه های ما به طرز نامعقولی بلندپروازانهاند.
حتی وقتی در موردی از کارها، می دانیم اغلب تلاشهای قبلی، فقط خوش بینانه بوده، امروز هم باز همان حجم کار یا بیشتر از آن را کاملا انجام پذیر می دانیم.
🔅 "دانیل کانمن" این موضوع را "خطای برنامه ریزی" می نامد.
خطای برنامه ریزی بیشتر زمانی آشکار می شود که مردم در مسائل کاری، علمی، و اجتماعی، به صورت گروهی کار میکنند.
گروهها طول زمان کار و منافع را زیاد و هزینهها و ریسکها را کمتر از اندازه تخمین میزنند.
❓چرا ما در برنامهریزی قوی و توانمند نیستیم؟
1️⃣ دلیل اول تفکرات رویاپردازانه ما است.
دوست داریم موفق باشیم و هر مسئولیتی را که به عهده می گیریم انجام بدهیم.
اما کمتر به تناسب زمان و امکانات و تخصص و توانایی خود برای تحمل و اجرای همه آن مسئولیت ها توجه می کنیم.
2️⃣ دوم اینکه گاهی بیش از حد بر پروژه مورد نظر خود تمرکز میکنیم و تاثیر مسائل دیگر را در نظر نمیگیریم. بیشتر اوقات اتفاقات غیرقابل پیشبینی، برنامهریزیهای ما را خراب می کنند.
این نکته در برنامه ریزی های روزانه ما هم صدق می کند.
📌حتی برنامه ریزی دقیق تر و آماده سازی قدم به قدم، خطای برنامه ریزی را تشدید می کند. زیرا باعث می شود متمرکز شوی و در نتیجه از پیش بینی اتفاقات غیرمترقبه غافل بمانی.
✅ چه باید کرد؟
تمرکز خود را از مسائل داخلی مثل پروژه شخصی، به عوامل خارجی مانند: پدیدههای تاثیرگذار و یا پروژه های مشابه معطوف و از تجربیات گذشته خود و دیگران استفاده کنید.
اگر پروژه مشابه سه ماه طول کشیده نباید انتظار داشته باشید کار شما به راحتی در یک ماه یا کمتر به انجام برسد.
و همینطور در مورد هزینه ها و امکانات لازم و ...
گاهی در مورد پروژه بنویسید و تجربه خود را پیرامون موانع، شرایط و شتاب آن را ثبت کنید.
این نوشته ها هم برای آینده مفید است و هم نگارش آن موجب تامل، دقت و تمرکز و تسکین ذهن میشود.
📚کتاب هنر شفاف اندیشیدن
👤 رولف دوبلی
@ertebatmoaserdini
#تصمیم_گیری
#خطای_برنامه_ریزی
#یادگیری
#برنامه_ریزی
#واقع_بینی
.
🔷 تجربهای از یک مدرس موفق و خلاق
«تقلب» و یادگیری عمیق!
به قلم: دکتر حامد صفاییپور
تدریس را تمام کردم و مشغول جمعکردن کیفم شدم. چند دقیقهای به زنگ مانده بود. رو به کلاس گفتم: «بسیار خب! هفته آینده از این سه فصل امتحان میگیرم». صدای اعتراض بچهها بلند شد: آقا ما نمیرسیم!؛ به خدا همان روز امتحان داریم؛ سه فصل زیاده! و از این صحبتها. گفتم: «مطالب زیادهِ؟» پاسخ دادند: «بله خیلی». گفتم: «بسیار خُب، با خودتان تَقلُّب همراه بیاورید(!)». سکوت و لبخندی کلاس را گرفت؛ «واقعا آقا؟»؛ «بله! میتوانید نصف کاغذ آ-چهار تقلُّب همراهتان بیاورید». زنگ خورد. با نگاهی به چهرههای غافلگیرشده بچهها از کلاس خارج شدم.
هفته اینده با شوق دیدن تقلبهای بچهها به کلاس آمدم! وقتی وارد کلاس شدم گویی چند میناگر در حال کشیدن گُل و بوتههایی ظریف بر کاغذ اند؛ میکروفیلهایی تودرتو با نظمی هندسی و تماشایی. بچهها مثل جلسات ارائه دانشجویان معماری در آتلیههای هنری، کاغذهای تقلب یکدیگر را میدیدند. برخی تلاش کرده بودند همه کتاب را در این، به قول خودشان، «یُختهجا»، جا دهند و برخی هم برگۀ تقلب نهایی را پاکنویس کرده بودند و درختوارههای مفهومی ترسیم کرده بودند.
با شروع آزمون گفتم: «وقت آزمون یک ساعت است؛ نیم ساعت دوم میتوانید از تقلبها استفاده کنید». نیم ساعت گذشت. فرمان صادر شد. تقلبها را در آوردند. برخی همه پاسخها را نوشته بودند و از سر سیری به تقلبها نگاه میکردند. گاهی هم نگاهی به من! که ناسزای آبداری در آن نهفته بود.
پنج دقیقه پایانی گفتم میتوانید «تقلبهایتان را به دوستانتان تقلب بدهید». بامزه بود. بچهها تقلبها را جابهجا میکردند.
وقت تمام.
بچهها یکی یکی برگهها را تحویل میدادند و هنگام خروج از کلاس چیزی میگفتند:
💎«آقا اجازه! ما از تقلب استفاده نکردیم! خودمون بلد بودیم»
💎«آقا اجازه! ما اینقدر که برای نوشتن این تقلب وقت گذاشتیم روی کتاب وقت گذاشته بودیم تمام شده بود!»
💎«آقا اجازه! این سوالها را با تقلب که هیچی با خوردن کتاب را هم نمیشد جواب داد.
با بدجنسی تمام از درون میخندیدم.
ما معلمان باید کاری کنیم که بچهها با همان روشی که تقلب میکنند، درس بخوانند. تا به حال توجه کردهاید که تقلب، نیازمند چه سطحی از مهارتهای شناختی است؟ در تمرین ما، کم بودن جا، برای نوشتن تقلب، نیاز به ترسیم «نقشه مفهومی» را به وجود میآورد. دانشآموزان مجبورند مطالب را به صورت ساختارمند بفهمند. امتحان، پرسش کلاسی و همه بخشهای نظام آموزشی فرصتی برای یادگیری اند.
@ertebatmoaserdini
#نوآوری_آموزشی
#مهارت_آموزی
#یادگیری
#توانمند_باشیم
#خلاقیت
.
نقل است چرچیل در میانه جنگ جهانی دوم با عجله از مسیر کوتاه اما ورودممنوع به جلسه مهمی می رفت.
افسری ماشین را متوقف و جریمه کرد با اینکه می دانست ماشین نخست وزیر است.
راننده می گوید جریمه شدیم در بمباران ماندیم به جلسه نرسیدیم.
چرچیل می گوید، اما جنگ را میبریم چون قانون حاکم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. به فرصتها و نقاط مثبت توجه بیشتر داشته باشید.
۲. در هر شرایطی به قانون احترام بگذاریم تا خود و جامعه بهتر زندگی کند.
۳. گاهی ناکامیهای کوچک را ندادیده بگیریم و به اهداف بالاتر توجه داشته باشیم.
@ertebatmoaserdini
#مثبت_نگری
#مدیریت_ذهن
#هدف_گذاری
#برنامه_ریزی
#موفقیت
#انتخاب
.
▫️برشی از یک کتاب
مهمترین چیز در زندگی چیست؟
مهمترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بپرسیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا.
اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما.
و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها.
ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟
فیلسوفان می گویند بلی...
و آن این است که بدانیم:
"ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم؟"
📚کتاب دنیای سوفی
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#معنای_زندگی
#قدرت_باور
#اعتقاد
#ایمان
#تفکر
.
یک خاطره آموزنده:
هوی گوسفند
هی گوساله
بزغاله
اینها افتخاراتی بود که دیشب از سوی یک رانندهی جوان که ماشین خیلی محترمی داشت، نثارم شد.
به او گفتم بزن کنار، کارت دارم.
با حالت تهاجمی پیچید جلوی من، مثل جومونگ در را باز کرد و هیکل گندهاش را به بیرون پرتاب کرد.
آدرنالینم زده بود بالا. دستانم کمی می لرزدید. فقط شانس آوردم که داشتم آدامس می جویدم. وقتی آدامس می جوم هم اعتماد به نفسم بیشتر است و هم اضطراب کمتری دارم.
با پرخاشگری زد روی سینه ام و گفت: هاااا چیه؟؟
گفتم: ببین داداش. من یه چک از تو بخورم یه ماه دیگه جاش تومور مغزی درمیاد.
اصلا تو بروسلی، تو آرنولد، تو مرحوم داداشی. منم وروجک توی استاد ادر.
دعوایی ندارم. فقط خواستم یک جمله بگم و برم.
کمی آرام شد و با لاتی گفت: بفرما
گفتم: ببین اخوی؛ من بچه که بودم روستا زیاد میرفتم. گاهی هم چوپانی میکردم.
باور کن هیچکدام از گوسفندها و گوسالهها رانندگی نمیکردند،
و هیچ بزغالهای هم مثل من سه چهار تا مدرک فوق لیسانس و دکترا نداشت.
ازینا مهمتر، باور کن هیچ گوسفندی هم به اون یکی نمیگفت که هوی گوسفند، چرا مثلا راهت را کج کردهای.
سرش را پایین انداخت. گفت: آقا ببخش.
این دهن لعنتی به لجن عادت کرده.
از بچگی توی دهنم فحش بوده. بابا و ننه ام هم همین بودن. عادت شده برام.
گفتم: آقا لامشکل. ولی خدایی به کسی فحش نده. عادت که بشود ترک کردنش سخت است.
🔻وقتی رفت با خودم فکر کردم، حالا فحش دادن، بد؛ ولی تو چرا باید کاری کنی که کسی فحش نثارت کنه.
✍️ دکتر محسن زندی/ روانشناس
___________
یادآوری و تامل:
۱) ناسزاگویی، بددهنی و فحش در اخلاق الهی جایی ندارد.
اگر دهان ما به الفاظ ناپسند آلوده میشود سرچشمههای ذهنی و روحی خود را بازبینی و اصلاح (و بلکه ضدعفونی و گندزدایی) کنیم.
۲) با مهارت می توان حتی در مخاطب خشمگین و تندخو و بدزبان ، تاثیر گذاشت.
@ertebatmoaserdini
#اخلاق_معاشرت
#ارتباط_موثر
#کنترل_خشم
#مدیریت_ذهن
#مهارت_آموزی
#مهارت_کلامی
.
در مورد خلاقیت
به خاطر داشته باشید:
همه ى روياپردازها برنده نيستند
اما همهى برنده ها روياپردازند...
ــــــــــــــــــــ
@ertebatmoaserdini
#خلاقیت
#خیال
#تفکر
#مدیریت_ذهن
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 اخلاص حیرتانگیز علامه طباطبایی(ره) از زبان استاد مطهری
🔹۲۴ آبان، سالروز رحلت مرحوم استاد علامه طباطبایی قدّس سرّه
@ertebatmoaserdini
#اخلاص
#اخلاق_کاربردی
#ایمان
.
نوشتهاند:
◾️بعضی آدم ها را هیچوقت در زندگیت از دست نده:
-کسایی که صادقانه به حرف هات گوش میدهند.(انگار کاری ندارند به جز توجه به تو...)
-کسایی که هر وقت باهاشون حرف میزنی قضاوتت نمیکنن.
-کسایی که بین همه کارها و گرفتاریهاشون سعی میکنند بیدرنگ جوابت رو بدن.
-کسایی که برای کمک خواستن فقط کافیه یک پیام بهشون بدی.
-کسایی که وقتی فکر میکردی هیچ کسی رو نداری کنارت بودن.
-کسایی که همه کاری کردن تا تو حالت خوب باشه، آرام باشی و لبخند به لبات بیاد.
-کسایی که در تنهاییهات درکت کردند و حمایتت کردند.
-کسایی که تلاششون رو کردن تا تو راه رو اشتباه نری.
-کسایی که با حضورشان به قدری حال خوب پیدا می کنی، که گاهی شک میکنی...
-کسایی که آنقدر امن هستند که تو هر طور باشی، می پذیرند و احترام میگذارند.
-کسایی که بدون توقع، به قدری گرما میبخشند که ممکنه شک کنی شاید منفعتی دارند که تو نمیدونی...
حتی اگر با آنها به اندازه کافی خوب نباشی، باز هم گرما میبخشند...
___________
📌قدرشون رو بدونید هم کمیابند و هم پژمرده شدنشان و رفتنشون را کسی نمیبیند...
@ertebatmoaserdini
#همدلی
#توجه_به_داشتهها
#شکرگزاری
.
🔘 یک خاطره، یک درس...
دوستی داشتیم که در مهمانی، پلوی غذایش را خالی می خورد، و گوشت و مرغ و کباب و یا گاهی تهچین و تهدیگ آن را می گذاشت آخر کار.
می گفت: می خواهم خوشمزگیاش بماند زیر زبانم...
بسیاری اوقات هم پلو را که میخورد سیر میشد، گوشت و مرغ و همان خوشمزگیهای غذا میماند گوشهی بشقابش، و گاهی هم بدون اشتها و با بیمیلی آنها را صرف میکرد.
نه از خوردن آن پلو لذت می برد، نه دیگر اشتها و ولعی برای خوردن قسمت خوشمزه داشت.
🔸 زندگی هم همینجوری ست. گاهی شرایط ناملایم زندگی را تحمل می کنیم، و توجه به لحظه های خوبش را میگذاریم برای بعد!
برای روزی که مشکلات تمام شود!
🔹 ما معمولا زندگی در لحظه را بلد نیستیم...
از این رو خوشی ها را حواله میکنیم برای فرداها، برای روزی که قرار است دیگر ناملایمات و مشکلات نباشد؛
غافل از اینکه زندگی، دست و پنجه نرم کردن با همین مشکلات است.
🔸 یک روزی به خودمان میآییم، میبینیم یک عمر در حال خوردن پلوی خالی زندگیمان بودهایم و گوشت و مرغ لحظهها، دست نخورده مانده گوشهی بشقاب باقی ماندهاست.
دیگر نه حالی هست، نه میل و حوصلهایی…
@ertebatmoaserdini
#توجه_به_داشتهها
#مدیریت_ذهن
#توجه
#توجه_آگاهی
#ذهن_آگاهی
.
سعدیا از روی تحقیق این سخن نشنیدهای
هر نشیبی را فراز و هر فرازی را نشیب
شعر: سعدی
روز و روزگارتان خوش باد
@ertebatmoaserdini
#توجه_به_داشتهها
#مدیریت_ذهن
#توجه
#توجه_آگاهی
.
نوشتهاند:
اين كه بدانى در راه درستى هستى يک چيز است،
و اين كه فكر كنى راه درست فقط همين است، يک چيز ديگر...!
ما هرگز نمىتوانيم دربارهى "زندگى ديگران" قضاوت كنيم،
هركس رنجها و چشم پوشىهاى خودش را دارد...
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#قضاوت
#انتخاب
#عزت_نفس
#خود_شیفتگی
#واقع_بینی
.
هر وقت روز بدي را تجربه میكنيد
و انگار تمام اتفاقهاي آن روزتان برخلاف ميل شماست
اين را فراموش نكنيد كه
هيچكس به شما وعده نداده است كه زندگي شما بدون مشكل خواهد بود!
بدون روزهاي سخت، شما هيچوقت قدر روزهای خوب رو نمیدونيد!
يك نفس عميق بكشيد، و به خود بگوييد
اين فقط يك روز بد است، نه يك زندگي بد!!!!!
يادتان بماند كه،
"مردم همانقدر شاد هستند كه ذهنشان را به سمت شادی میكشانند"
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#مثبت_نگری
#عزت_نفس
#شادکامی
.
▫️خشمی که اگر تجربه و ابرازش نکنیم، بیمار میشویم.
خشم، هیجانی است که بسیاری از ما نمیدانیم با آن چه کنیم. خیلی از ما حتّی نمیتوانیم آن را چنان که هست تجربه کنیم. گاهی خشم را به صورتِ اضطراب تجربه میکنیم؛ یعنی قاعدتاً باید خشمگین باشیم امّا آنچه ما را درگیر میکند، احساسِ درماندهکننده و گُنگِ اضطراب است. گاهی خشم را به صورت ترس تجربه میکنیم؛ گویی خشمگین شدهایم و کاری کردهایم و حالا کسی قرار است ما را تنبیه کند و از آن میترسیم. ما آن خشم را تجربه نمیکنیم و تنها ترسش به سراغمان میآید و خودمان را دور میکنیم.
خیلی وقتها هم خشم را به صورتِ احساس گناه تجربه میکنیم. جابجایی خشم با احساس گناه دلایل مختلفی دارد. بسیاری از ما آموختهایم که خشم بد است و خشمگین شدن، ما را تبدیل به آدم بدی میکند. برای همین در موقعیت خشم، احساس شرم و گناه به سراغمان میآید. گاهی خشمگین شدن را به طور کلی بد نمیدانیم امّا خشم به کسانی را آنقدر بد میدانیم که به جایش خودمان را متهم میکنیم. گاهی هم خشمگین میشویم اما آنقدر نمیتوانیم ابرازش کنیم که خودمان را سرزنش میکنیم و ناتوانیمان در کاری کردن برای آن باعث احساس گناهمان میشود.
این روزها ممکن است درگیر عواطف مختلفِ ناخوشایندی به جای خشم بشویم. اما باید بدانیم که مسئله اصلی خشم است؛ خشمی واقعی که حق داریم و حتی باید تجربهاش کنیم. این روزها نباید از خشمگین شدن بترسیم، باید در مورد آن حرف بزنیم و باید راهی برای ابراز آن پیدا کنیم تا بیمار نشویم.
محمود مقدسی
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#ابراز_وجود
#خشم
#خود_کنترلی
#شادکامی
.
⭕️ برای تامل
من راه رفتن را از یک سنگ آموختم، دویدن را از کرم خاکی و پرواز را از یک درخت.
بادها از رفتن به من چیزی نگفتند، زیرا آنقدر در حرکت بودند که رفتن را نمیشناختند!
پلنگان، دویدن را یادم ندادند زیرا آنقدر دویده بودند که دویدن را از یاد برده بودند!
پرندگان نیز پرواز را به من نیاموختند زیرا چنان غرق در پرواز خود بودند که آن را به فراموشی سپرده بودند!
اما سنگی که درد سکون را کشیده بود، رفتن را میشناخت
و کرمی که در اشتیاق دویدن سوخته بود، دویدن را میفهمید
و درختی که پاهایش در گل بود، از پرواز بسیار میدانست!
آنها از حسرت به درد رسیده بودند و از درد به اشتیاق و از اشتیاق به معرفت...
عرفان نظر آهاری
@ertebatmoaserdini
#یادگیری
#توانمند_باشیم
#انتخاب
#موفقیت
.
چیزی به نام «تغییر بدون درد» و «رشد بدون ناراحتی» وجود ندارد.
@ertebatmoaserdini
#تغییر
#صبر
#موفقیت
#خودسازی
.
📄 کودکان به دنبال یافتن راه حل مسائل هستند، یا مشغول بازیگوشی و سرخوشی؟
گاهی ما بزرگترها از کارهای کودکان به هنگام بازی، عصبانی میشویم.(مثلاً وقتی آنها را در حال دعواکردن و دادزدن و خرابکاری و خودخواهی و بیاعتنایی و بیحوصلگی و ناآرامی میبینیم)
و به سادگی فراموش میکنیم که آنها به سختی میکوشند تا دقیقاً همان چیزهایی را فراگیرند و سرمشق قرار دهند که ما نیز به عنوان راهحلهای خودمان در زندگی پیدا کردهایم.
در واقع، کارکرد مغز انسان برای به خاطر سپردن امور نیست، بلکه برای حل مشکلات به شکلی مطلوب است. از اینرو، کودکان نیز مدام به دنبال چالشهای جدیدند تا بتواند به رشد و تکامل برسند. حال اگر فرصتهای گوناگونی پیدا کنند که خودشان وقت و انرژی بگذارند و در کار مهمی سهیم باشند و مسئولیت بپذیرند، برایشان بسیار مفید است.
کودکان فقط بدینگونه میتوانند مزایای نظمداشتن و لذت با هم خلقکردن را تجربه کنند.
کتاب فرزندپروری نوین
@ertebatmoaserdini
#تغییر
#تربیت
#حل_مسئله
#یادگیری
گفته اند:
دلیل اینکه کسی خوشحال یا ناراحت است، معمولا چیزی نیست که در زندگیاش اتفاق میافتد.
موضوع این است که یا میدانید چطور حال و هوای خود را در مقابل اتفاقات مختلف، مدیریت کنید یا نمیدانید.
همه اش همین است.
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#منفی_نگری
#مثبت_نگری
#انتخاب
#موفقیت
.