🔵 سواد عاطفی (۲)
از نظر کلود اشتاینر سواد عاطفی شامل ۵ بخش است:
شناخت احساسات خود؛
داشتن حس همدلی؛
مدیریت احساسات؛
ترمیم مشکلات عاطفی؛
تعامل عاطفی.
علاوه بر این، او معتقد بود که سواد احساسی از اصول شکلگیری رابطه موفق، افزایش تواناییهای حل مسئله و بهبود کیفیت کلی زندگی است.
بسیاری از افراد از عبارتهای هوش هیجانی (هوش عاطفی) و سواد احساسی بهجای هم استفاده میکنند. هوش عاطفی مفهومی کلی و گستردهتر است که از خودآگاهی، خودتنظیمی و همدلی تشکیل شده است که همهشان جنبههای مهم سواد احساسی هستند. سواد عاطفی در واقع عنصر سازنده هوش هیجانی است و مزایای مشترکی با هوش هیجانی دارد.
ادامه دارد...
@ertebatmoaserdini
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#مواسات
#مهربانی
#همدلی
#آرامش
.
🔵 سواد عاطفی (۳)
چرا داشتن سواد عاطفی مهم است؟
برای فهمیدن اهمیت سواد عاطفی، باید به نقش درک عاطفی و تنظیم آن در تمام جنبههای زندگی فکر کنید.
اگر نتوانید احساسات خود را شناسایی کنید، نمیتوانید آنها را بهدرستی درک کنید یا رفتار خود را کنترل کنید.
بنابراین بیشتر احتمال دارد که ناامید و سردرگم شوید و خود را بهشیوهای نامناسب ابراز کنید. این به معنای رفتار تکانشی و مخرب و همچنین ناتوانی در تسکین خود است.
مشکلات ناشی از فقدان سواد احساسی ممکن است به مشکلات مدیریت خشم منجر شوند و شما را در مقابل ناامیدی کمتحمل کنند. علاوه بر این اگر دچار آشفتگی عاطفی شده باشید، نمیتوانید روی مسئولیتهای تحصیلی یا شغلی تمرکز کنید که این باعث میشود کمتر موفق شوید. چه اتفاقی میافتد زمانی که شما کمتر موفق باشید؟ ناراحت میشوید و بدرفتاری میکنید و اینطوری دوری باطل ایجاد میشود.
مهمتر از همه، سواد عاطفی بر روابط شما با افراد دیگر اثر میگذارد. سواد احساسی به شما کمک میکند که احساسات دیگران را بهدرستی تفسیر کنید و بر اساس آن عمل کنید. این بدان معناست که در دعواهای کمتری شرکت خواهید کرد و بهاحتمال زیاد دوستان و محبوبیت بیشتری خواهید داشت. علاوه بر این، داشتن سواد عاطفی در موقعیتهای اجتماعی و کاری به نفع شماست. سواد عاطفی ارتباط مستقیمی با رشد همدلی دارد. درک احساسات دیگران برای تعاملات بینفردی ضروری است. علاوه بر این، افراد همدل با دیگران بهتر کنار میآیند و مهربانتر به نظر میرسند.
اگر نتوانید احساسات را شناسایی و درک کنید، در زندگی در وضعیتی بهشدت بد قرار میگیرید. اغراق نیست اگر بگوییم افرادی با سواد احساسی شادتر و سازگارتر از افراد دچار کمبودهای عاطفی هستند.
ادامه دارد...
@ertebatmoaserdini
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#مواسات
#مهربانی
#همدلی
#آرامش
.
هدایت شده از ارتباط موثر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه غربتی است، عزیزانِ من کجا رفتند؟
تمام دور و برم پر ز جای خالیها
شعر:مرحوم استاد قیصر امین پور
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
تا چون تویی نیاورد این چرخِ کهنه باز
مانَد فلک به حسرت عباس دیگری...
یادروز ام البنین، مادر ایثار و شجاعت؛
و روز بزرگداشت مادران و همسران شهداء گرامی باد.
یادمان هست که ما مدیونیم...؟
@ertebatmoaserdini
#شهداء
#صبر
#مهربانی
#وفاداری
.
بازیگری تأثیرگذار فاطمه رادمنش در نقش مادر شهید در برنامه عصر جدید
https://www.aparat.com/v/e9xm7
لینک اصلاح شد.
@ertebatmoaserdini
هدایت شده از ارتباط موثر
آیت الله حائری شیرازی:
🔸 زودتر از امام به رکوع نرو
🔹آیۀ یأس خواندن، مثل زهرمار است. یک قطرهاش برای اینکه چهل نفر را از بین ببرد کافی است.
در جلسهای یکی از آدمهای بسیار مخلص، وقتی میخواست مشکلات را بگوید، نود و نه درصد سخنانش سخن از نارسایی ها، کمبودها و کم کاریها بود. گفتم: آقا! این رهبر را که گذاشتهاند، #امام شماست. لااقل، همان رفتاری که با امام جماعتتان میکنید، با او هم بکنید. یک نفر وقتی به عنوان #امام_جماعت به نماز میایستد، با او چه رفتاری میکنید؟ زودتر از او به رکوع نمیروید. وقتی هم به رکوع رفت، معطل نمیشوید و خودتان را به او میرسانید. زودتر هم سر از رکوع بر نمی دارید.
این رهبر یعنی امام؛ یعنی حداقل امام جماعت. رفتار و گفتارش را جلویت بگذار و نگاه کن. نود و نه درصد آن، «میتوانید» است، «میشود» است، «شدنی» است، «قوت قلب» است، «#روحیه_دادن» است، «جرأت دادن» و «جسارت دادن» است. گاهی هم یک اشاره میکند و اخطاری می دهد. آن وقت شما عکس این را انجام میدهید.
گفتم: در مؤسسه رازی برای اینکه بتوانند پادزهر درست کنند و سرمسازی کنند، مارها را تربیت میکنند و زهرشان را میگیرند. ماری را جلوی من آوردند و زهرش را به من نشان دادند. شاید کمتر از یک گرم بود. گفتند: این زهر برای کشتن هشتاد نفر کافی است!!
آیۀ یأس خواندن، مثل #زهرمار است. یک قطرهاش برای اینکه چهل نفر را از بین ببرد کافی است.
کانال دفتر نشر آثار معظم له
@ertebatmoaserdini
#منفی_نگری
#مدیریت_ذهن
#انتخاب
#اخلاق_معاشرت
🔵 سواد عاطفی (۴)
چالشهای افزایش سواد عاطفی
ما با سواد عاطفی متولد نشدهایم؛ آن را باید در طول زندگی کسب کنیم.
البته اگر آن را در دوران جوانی افزایش ندهیم، این خطر وجود دارد که هرگز بهاندازه کافی افزایش نیابد.
به همین دلیل است که چنین تمرکزی روی افزایش سواد احساسی در کودکی وجود دارد.
متأسفانه عوامل متعددی ممکن است از افزایش سواد احساسی جلوگیری کنند.
۱. عوامل زیستی (بیولوژیکی)
برخی از کودکان خودکنترلی کمی دارند که دروننگری و تنظیم احساسات را برای آنها دشوار میکند.
و برخی دیگر از کودکان، مانند آنهایی که دچار ناتوانیهای رشدی هستند، نیز توان کافی برای کسب سواد عاطفی را ندارند.
۲. عوامل محیطی
آیا اعضای خانواده شما را به شناسایی احساسات خود و بیان آنها تشویق میکنند؟
بسیاری از خانوادهها به این مسئله بیتفاوتاند و در نشاندادن احساسات خود مشکل دارند.
بعضی خانوادهها در تنظیم احساسات خود مشکل دارند و مشاجرههای مکرر یا مشکلات مدیریت خشم دارند.
🔸هنگامی که اطرافیان فرد سواد احساسی نداشته باشند، کسب آن برای فرد، بسیار سختتر میشود.
این مسئله باعث میشود آنچه خارج از خانه اتفاق میافتد، اهمیت بیشتری پیدا کند. همچنین کودکان بیشتر وقت خود را بیرون از خانه و در مدرسه میگذرانند، بنابراین این سؤال پیش میآید که آیا معلمان سواد عاطفی را رواج میدهند یا خیر؟
البته برخی از معلمان و مسئولان آموزشی کودکان میدانند سواد عاطفی چیست، به این مسئله بهاندازه برخی دیگر از جنبههای رشد توجه نشده است.
در هر حال ممکن است آنقدر که برای جبران کمبودهای زندگی خانوادگی کودکان لازم است، به آنها توجه نشود.
۳. عوامل اجتماعی
مشکل دیگر ماهیت تعامل اجتماعی امروزی است.
در دنیای امروز، ما در گوشیها و تبلتها و رایانههایمان دفن شدهایم و بیش از اینکه زمان خود را صرف تعامل با افرادی کنیم که با آنها در یک اتاقیم، آن را صرف ارسال پیام و فضای مجازی میکنیم.
درنتیجه فرصت کمتری برای تعاملات معنادار رودررو با دیگران نصیبمان میشود.
علاوه بر این، انتظارات والدین و معلمان از پسران و دختران بهدلیل هنجارهای جنسیتی اجتماعی،متفاوت است.
مثلا این باور وجود دارد که پسران و مردان نباید احساسات خود را ابراز کنند. از این رو پسران فرصت کمتری برای کسب سواد عاطفی دارند و فرصت درک احساسات و همدلی بیشتر به دختران داده میشود.
ادامه دارد...
@ertebatmoaserdini
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#مواسات
#مهربانی
#همدلی
#آرامش
.
.
🔵 سواد عاطفی (۵)
چگونه سواد عاطفی داشته باشیم؟
گاهی ممکن است ابراز احساسات عمدا انجام شود (یعنی شما آگاهانه آن را ابراز کنید)
و گاهی هم غیرعمدی (مثل وقتی که توجه ندارید زبان بدن یا حالت چهره شما به دیگران نشان میدهد که عصبانی هستید).
درست مثل یادگیری درس ریاضی یا ورزش اسکیت و یا هر دانش و مهارت دیگر، تقویت سواد عاطفی نیز به زمان نیاز دارد.
🔹بااینحال مهارتی نیست که لزوما در خانه، مدرسه یا محل کار به ما معرفی و آموزش داده شود.
سواد احساسی نیازی است که در بزرگسالی ضورت آن را درمییابیم وخود را به یادگیری آن متعهد کنیم.
اولین قدم تمرینِ توجه و شناسایی احساسات خود است.
قبل از آنکه ابراز احساسات و عواطف دیگران را درک کنیم، لازم است با دقت ویژگی های خود را بشناسیم.
همچنین با نحوه ابراز احساسات مختلف در روح و بدن خود آشنا شوید.
مثلا برخی از اولین علائم ناراحتی، شادی، شگفتی یا عصبانیت شما چیست؟
هرچه بیشتر چنین تمرینی را انجام دهید، نامگذاری و شناسایی احساسات آسانتر میشود.
هنگامی که متوجه میشوید احساسی درون شما شکل گرفته است و آن را نامگذاری میکنید، بلافاصله خود را در لحظه حال مستقر میکنید و جلوی واکنش ناخودآگاه ناشی از آن احساس را میگیرید. این کار به شما فرصتی میدهد تا خودتنظیمی کنید، مکث کنید، محیط خود و اطرافیانتان را در نظر بگیرید و سپس مناسبترین راه برای ابراز احساسات را تعیین کنید.
پس از آن و به مرور سعی کنید با مطالعه و دقت و حتی استفاده از کلاس و کارگاه توانمندی شناساییی احساسات افراد را به دست آورید.
@ertebatmoaserdini
#خود_شناسی
#ارتباط_موثر
#عزت_نفس
#مواسات
#مهربانی
#همدلی
#آرامش
.
📚برشی از کتاب
🔻بسیاری از اصول و استانداردهای کلی ما در زندگی، در نگاه خودمان، به مثابه حکمهای اخلاقی هستند، نظیر اینکه: «باید همیشه در اوج باشم» و «باید همیشه موفق باشم».
هنگامی که این بایدها بهعنوان احکام اخلاقی پذیرفته شوند، به نوعی معیار قضاوت دربارهی ارزشمندی و اعتبار خویشتن یا دیگران تبدیل می شوند.
مثلاً، جملهی «همیشه باید در اوج باشم»، دلالت بر این موضوع دارد که «اگر در اوج نباشم، فرد بیارزشی هستم» و یا اینکه «اگر بهترین شرایط زندگی را نداشتم، مستحق خوشبختی نیستم».
احکام به ظاهر اخلاقیِ بایددار باعث انتقاد از خود، احساس گناه و حالت شرمندگی میشوند.
حتی اگر در واقع یک معیار دینی و یا قانونی و اخلاقی را نیز زیر پا نگذاشته باشیم، احساس گناه برای خود فراهم می کنیم.
🔻اِلیس (۱۹۹۴) به این نکته اشاره کرده است که اکثر این «بایدها»، شامل ایدههای غیرمنطقی، بیش از حد تعمیمدادهشده و ناکارآمد هستند.
📚 کتاب: فنون شناختدرمانی
🖊 ترجمه: دکتر لادن فتی، و همکاران
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#عزت_نفس
#تحریف_ذهنی
#منفی_نگری
#گفتگوی_درونی
.
📋 اولویتبندی در کارها و برنامهها
🔹توانایی اولویت بندی، یکی از مهمترین مهارتهای مدیریت زمان است.
اولویت بندی باعث می شود حداکثر بهرهبرداری بیشتری را از فعالیتها و تلاش خود و همکاران ببرید.
اگر بتوانید انرژی و تلاش خود را روی مسائل و فعالیتهایی که واقعا اهمیت دارد، متمرکز کنید، می توانید استرس را کاهش داده و زندگی آرامتری داشته باشید.
با اولویت بندی دیگر کار ضروری و پراهمیتی وجود ندارد، که به تعویق افتادن آن موجب اضطراب طاقت فرسا شود.
@ertebatmoaserdini
#برنامه_ریزی
#موفقیت
#مهارت_آموزی
#اولویت_بندی
#اضطراب
.
هدایت شده از ریحانه
🔰 عظمت مادری
🔺رهبرانقلاباسلامی: روز ولادت فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) را روز زن و روز مادر نامگذاری کردهاند؛ میشد گفت روز رهبر یا روز والاترین انسان، اشکالی نداشت؛ امّا امروز نیاز جامعهی ما به این است که بداند مادری یعنی چه؟ زنِ خانه بودن و کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمهی زهرا با آن مقام و عظمت، یک خانم خانهدار است؛ یکی از شئون همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانهداری کردن.
فایل باکیفیت این لوح(پوستر):
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=39160
🗓۱۳۹۵/۱۲/۲۹
🌱 @Khamenei_Reyhaneh