📃 تصمیم گیری در اوج هیجان
✍️ تحقیقات روانشناسی نشان داده که وقتی انسان هیجان زده میشود، عقل و خِرد او به یک سوم افت پیدا میکند (چه مثبت و چه منفی، چه عاشق و چه عصبانی، پر از خشم و نفرت و يا محبت افراطی و ...)
🔻یعنی اگر IQ یا بهره هوشی ما ۱۸۰ هم باشد و به فرض هم جزو نوابغ باشیم، وقتی هیجانزده شویم، ضریب هوشیمان به ۶۰ میرسد.
☑️ در نتیجه خونسردی، آرامش، متانت و تصميم احساسی نگرفتن در لحظه های خشم و عصبانيت و يا عشق زياد، راه درست زندگی کردن و موفقیت و خوشبخت شدن است.
بخوانيد و همرسانى بفرماييد...
💠 مركز مشاوره دانشگاه تهران
@ertebatmoaserdini
#آرامش
#تصمیم_گیری
#مدیریت_ذهن
#خود_کنترلی
#مدیریت_احساسات
.
⭕️پرسش:
برای اصلاح ناسزاگوئی کودک چه کارهایی باید انجام داد؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
@ertebatmoaserdini
#اخلاق
#تربیت
#پرخاشگری
#ارتباط_موثر
#تربیت_کودک
#اخلاق_معاشرت
🔹چند سطر از یک کتاب
شاد بودن به این معنا نیست که همه چیز خوب است،
شاد بودن به این معناست که شما تصمیم گرفتید فراتر از هرآنچه کامل نیست(مشاهده و پذیرش کاستیها) را دیده و بپذیرید.
کتاب انسان در جستجوی معنا
@ertebatmoaserdini
#پذیرش
#شادکامی
#خود_پذیری
#زندگی_معنادار
.
🔸برای تامل:
گویند: دهقانی مقداری گندم در دامن لباس پیرمرد فقیری ریخت.
پیرمرد شادمان گوشههای دامن را گره زده و میرفت و در راه با پرودرگار خود سخن میگفت : ای گشاینده گرههای ناگشوده ، گره از گرههای زندگی ما بگشای . . .
در همین حال ناگهان گرهای از گرههایش باز شد و گندمها به زمین ریخت.
او با ناراحتی گفت :
من تو را کی گفتم ای یار عزیز
کاین گره بگشای و گندم را بریز؟
آن گره را چون نیارستی گشود
این گره بگشودنت دیگر چه بود؟
و نشست تا گندمها را از زمین جمع کند که در کمال ناباوری دید ، دانه های گندم بر روی ظرفی از طلا ریخته است!
ندا آمد که :
تو مبین اندر درختی یا به چاه
تو مرا بین که منم مفتاح راه . . .
گاهی مهارت کافی برای دیدن فرصت ها نداریم.
به خصوص فرصتهایی که خداوند در اختیارمان قرار میدهد.
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#مثبت_نگری
#انتخاب
#ایمان
.
🔹زندگی فقط آرام یا متعالی؟
آنچه ما واقعاً بدان نیاز داریم یک زندگی و وضعیت «بدون تنش» نیست؛ بلکه مهم این است هدفی ارزشمند و درخور داشته باشیم و برای رسیدن به آن بجنگیم.
کتاب انسان در جستجوی معنا
@ertebatmoaserdini
#پذیرش
#شادکامی
#خود_پذیری
#زندگی_معنادار
.
🌱رنجش، نفرت،
آتشی در درون و بیرون آدمی
رنجش از دیگری، بذر نفرت است.
اگر رنجش ادامهدار باشد، به مرور میتواند به نفرت تبدیل شود.
⛔️ مواظب رنجشهای کوچک و بزرگ در زندگیمان باشیم.
لازم است هر رنجشی را به درستی بررسی کنیم.
گاهی لازم است با تحول افکار و ادراکات و با بخشش خطای دیگران، به جای رنجش، گذشت و رحمت را در درون خود بکاریم.
نفرت، این قدرت و توانایی را دارد که هم خودمان را بسوزاند و هم دیگران را.
نسبت به رنجشهای خود و دیگران، توجه داشته باشید تا جان شما و آنان را تیره نکند، و کم کم مانع تابش نور معرفت و صفای ایمان در قلبتان نشود.
@ertebatmoaserdini
#انتخاب
#مهربانی
#کنترل_خشم
#مدیریت_ذهن
#اخلاق_معاشرت
.
زن ميانسالی با پسر شش، هفت سالهاش عقب تاكسی نشسته بود.
پسربچه داشت با آب و تاب برای مادرش تعريف میكرد كه امروز با سه تا از دوستانش كشتی گرفته، از دو نفر برده ولی به آخری باخته است.
مادر با اشتياق به حرفهای پسرش گوش و سفارش میكرد كه موقع كشتی گرفتن، مواظب هم باشند.
مردی كه جلوی تاكسی نشسته بود، با حسرت گفت: «من جوان كه بودم ازدواج نكردم، ولی الان پشيمونم، چون خيلی تنهام.»
راننده كه پا به سن گذاشته بود، گفت: «من ازدواج كردم، چهار تا بچه دارم با هفت تا نوه ولی فكر كنم از شما تنهاتر باشم.»
مرد گفت: «مگه میشه؟» راننده گفت: «زنم عمرش را داده به شما، دو تا از بچههام خارج هستند، يكیشون شهرستانه، يكی هم تهرانه كه سال تا سال خبری ازم نمیگيره، نوهها هم كه هيچی...»
زنی كه عقب تاكسی نشسته بود، گفت: «والا منم كه هم شوهرم زنده است، هم دو تا بچههام تو خانه هستند، تنهام.»
مرد گفت: «پس آدم بايد چی كار كنه كه تنها نباشه؟»
پسربچه گفت: «بايد دوست خوب داشته باشه.»
|تاکسی نوشت سروش صحت|
@ertebatmoaserdini
#ارتباط_موثر
#تنهایی
#آرامش
#مهربانی
.
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در مهربانی حد نگهداریم...
در قول چنان کن استواری
کایمن شود از تو زینهاری
کس را به خود از رخ گشوده
گستاخ مکن نیازموده
شعر: نظامی گنجوی(خمسه/ لیلی و مجنون)
@ertebatmoaserdini
#مهربانی
#همدلی
#تعادل
#مواسات
.
🔲⭕️من اگر معلم انشا بودم ....
مجتبی لشکربلوکی
نمی دانم این روزها در مدارس ما وضعیت درس و امتحان انشا چگونه است؟ اما زمان ما که افتضاح بود. سال های سال انشا نوشتیم دریغ از اینکه بدانیم هدف چیست؟ دریغ از اینکه طریقه درست فکر کردن، نوشتن، بیان مساله، مقدمه چینی، نتیجه گیری را به ما بیاموزند. دریغ از یک بازخورد درست! دریغ از اینکه به صورت یک جدول بگویند که بر اساس این ده مولفه امتیاز تو چنین بوده است.
من اگر بخواهم سطح سواد واقعی یک نظام آموزشی را فقط و فقط بر اساس یک آزمون بسنجم بر اساس آزمون انشا می سنجم.
چرا؟
چون دقیقا در انشا است که می توان فهمید که آیا دانش آموزی که سال هاست به او فرمول های ریاضی خورانده ایم و چپانده ایم آیا سواد محاسباتی پیدا کرده و اهل حساب شده یا اینکه فقط فرمول و تابع حفظ کرده؟ آیا می تواند حساب و کتاب کند و گزینه ای را بر گزینه ای دیگر ترجیح بدهد؟ آیا در متن انشایش از تحلیل آماری، در نظر گرفتن احتمالات، تصاعد حسابی و هندسی و ارزش زمانی پول نشانه ای وجود دارد یا نه؟
از متن انشا می توان مطمئن شد که دانش آموز ما در اثر گذراندن دروس علوم (فیزیک و شیمی و زیست) توانسته نگاهی علمی- تجربی مبتنی بر واقعیت ها به جهان هستی داشته باشد یا نه؟ آیا آزمایش گری، ابطال پذیری و جستجوی حقیقت در متن او موج می زند یا اینکه مبتنی بر باورهای رایج، خرافات و اندیشه های آزمون نشده است؟
من از انشا می توانم بفهمم که آیا دانش آموز در ادبیات فقط دستور زبان یاد گرفته یا اینکه می تواند منظورش را به شیوایی بیان کند؟ آیا این همه شعر و غزل و دوبیتی که حفظ کرده، قدرت بیان و تبیین او را افزوده است؟
من از انشا می توانم بفهمم که .... دیگر ادامه نمی دهم فکر می کنم ایده اصلی پشت حرف من را گرفته اید. تمام دروس دیگر در انشا باید خودش را نشان دهد وگرنه اطلاعات و داده وارد مغزها کرده ایم اما دانش و فرهیختگی تحویل نگرفته ایم. به همین خاطر است که آزمون GRE که مبنای پذیرش دانشگاه های آمریکاست، یکی از مهم ترین بخش هایش نگارش تحلیلی است.
(یادآوری: ظاهرا انشا بدون همزه درست تر از انشاء است. البته هر دو مقبول است).
☑️⭕️تجویز راهبردی
اگر معلم انشا بودم:
1- بیش از آنکه روی محتوای اندیشه تمرکز کنم. روی بیان اندیشه (شیوه انتقال اندیشه، سازماندهی، مقدمه چینی، ساختار منطقی نوشتن) و مهم تر از آن روی تبیین اندیشه (یعنی شیوه اندیشیدن، چگونگی استدلال آوری، کفایت شواهد و مدارک پشت هر ایده) تاکید می کردم.
2- بیست درصد از زنگ انشا را به تدریس تفکر انتقادی (موشکافانه Critical Thinking) و آموزش مغالطه ها تخصیص می دادم. دانش آموزی که مدام مطلب بنویسد اما نداند که چگونه باید موشکافانه به امور نگاه کند از کجا باید بهتر شود و ارتقا پیدا کند؟
3- دانش آموزان را تشویق می کردم که انشا (اندیشه) هم کلاسی هایشان را خوب گوش کنند و جلسه بعدی انشای او را نقد کنند. موضوع انشا جلسه بعدی: نقد انشا آرمین است! در یک گام بالاتر مسابقاتی مانند National Speech and Debate Tournament توی مدرسه هم راه می انداختم تا تیمها له یا علیه یک ایده سخنرانی کنند.
4- دانش آموزان را تشویق می کردم که انشا دسته جمعی بنویسند و از آن به صورت جمعی دفاع کنند.
5- موضوعاتی را به عنوان موضوع انشا انتخاب می کردم که درد روزگار ماست:
مثلا:
◽️اگر یک استاندار فکر کند که همه شهروندان حرف و خواسته اشتباه دارند چه باید بکند؟ به عقیده خودش عمل کند و برای همه مردم تصمیم بگیرد یا اینکه به عقیده مردم احترام بگذارد و اقدام نادرست را صورت دهد؟
◽️این جمله را نقد کنید!
«چون همه دروغ می گویند، یا چون همه دزدی می کنند، پس من هم دروغ می گویم و می دزدم!»
◽️شاعر گفته: «تو یکی نه ای هزاری تو چراغ خود برافروز» این جمله برای ایران امروز ما چه معنی ای دارد؟
◽️آیا فکر می کنید بدون این که جامعه عوض شود و ما همین مردم باشیم، می توان به یک کشور پیشرفته تبدیل شد؟
◽️فکر می کنید نسل ما چه اشتباهاتی کرده که نسل شما نباید انجام دهد؟
نسل ما چه کارهایی نکرده است که نسل شما باید آن را انجام دهد؟
◽️فرض کنید تا صد سال دیگر، همین دولت با همین سطح از توانمندی باشد و کیفیت اداره کشور تغییر نکند، من و شما به عنوان شهروند چه می توانیم بکنیم که اوضاع بهتر شود؟
◽️با توجه به ظرفیت های کشور و تصویری که از آینده دارید باید در چه حوزه هایی، مهارت هایی، رشته هایی، صنایعی سرمایه گذاری کرد، چرا؟
انشا مهم ترین درس و مهم ترین زنگ است. انشا سرآغاز دوباره اندیشیدن است. زنگ انشا، زنگ توسعه است.
شبکه توسعه ایران
به نقل ازکانال دکترمجتبی لشکربلوکی
@ertebatmoaserdini
#یادگیری
#تشخیص_مسئله
#مسئله_شناسی
#مسئولیت_پذیری
#مهارت_آموزی
.