فصل 11 كتاب صبح ساحل
يزيد، دوازدهمين خليفه در دمشق خلافت مى كند، برايت گفتم كه مردم او را به اسم "يزيدسوّم" مى شناسند.
سال 126 هجرى است، در اين روزها حكومت با آشوب و شورش هاى زيادى روبرو شده است، اين شورش ها بيشتر از ميان خود بنى اُميّه مى باشد.
مروان يكى از بزرگان بنى اُميّه است و به نام "مروان حِمار" مشهور است. او سپاهى آماده مى كند و به سوى دمشق حركت مى كند، او مى خواهد دمشق را تصرّف كند و يزيد را از خلافت سرنگون سازد.
يزيد مى داند كه نمى تواند با مروان وارد جنگ شود، او تصميم مى گيرد هرطور هست مروان را راضى كند، براى همين نامه اى به مروان مى نويسد و به او پيشنهاد حكومت ارمنستان و آذربايجان را مى دهد.
مروان مى بيند كه اين لقمه چرب و نرمى است، پيشنهاد يزيد را قبول مى كند و از جنگ منصرف مى شود. يزيد هم به سخن خود عمل مى كند و حكومت ارمنستان و آذربايجان را به مروان مى دهد.55
* * *
ماه ذى الحجّه فرا مى رسد، يزيد بيمار مى شود، پزشكان از معالجه او نااميد مى شوند، يزيد در بستر بيمارى افتاده است، او مرگ را در جلوى چشم خود مى بيند.
يزيد حدود شش ماه بيشتر خلافت نكرده است، شايد او اكنون با خود مى انديشد كه آيا حكومت چند ماهه ارزش اين همه خون و خونريزى را داشت؟ روز بيستم ذى الحجّه فرا مى رسد، آخرين سخن او اين است: "افسوس!" و بعد از آن از دنيا مى رود.56
بعد از مرگ يزيد، برادرش (ابراهيم اموى) به خلافت مى رسد، امّا چه خلافتى!
ديگر از آن خلافت هيچ شكوه و عظمتى باقى نمانده است.
مروان فكرهايى در سر دارد، او كه در ارمنستان و آذربايجان حكومت مى كند، قدرت بيشترى پيدا كرده است. مروان به بزرگان دمشق نامه مى نويسد و از آنان مى خواهد با وى همكارى كنند.
مروان به سوى دمشق حركت مى كند، سپاهيان دمشق به جنگ او مى آيند، امّا در اين جنگ از سپاه مروان شكست مى خورند، مروان به دمشق نزديك و نزديك تر مى شود، خليفه از دمشق فرار مى كند. مروان وارد دمشق مى شود و مردم به عنوان خليفه جديد با او بيعت مى كنند.
اكنون مروان بايد منتظر شورش هاى بزرگان بنى اُميّه باشد. آيا مروان خواهد توانست به شورش ها خاتمه دهد؟ جنگ و نزاع در ميان بنى اُميّه پايانى ندارد!57
* * *
سال 127 فرا مى رسد، پسرعموى مروان در شهر حمص قيام مى كند، از طرف ديگر خوارج در عراق هم شورش مى كنند.
حتماً خوارج را مى شناسى؟
خوارج همان كسانى بودند كه در جنگ صفين در سپاه على(ع) بودند وقتى معاويه به شكست خود يقين پيدا كرده بود، قرآن ها را بر سر نيزه كرد، خوارج فريب خوردند و على(ع) را مجبور به پايان جنگ كردند.
رهبر خوارج (ضحّاك) كه در عراق است فرصت را مناسب مى بيند و با همراهى ياران خود قيام مى كند و كوفه را تصرّف مى كند.58
خلاصه آن كه امروز حكومت بنى اُميّه با مشكلات زيادى روبرو است.
* * *
آيا هنوز ابراهيم عبّاسى را به ياد دارى؟
بزرگ بنى عبّاس را مى گويم. او وقتى مى بيند ايّام حجّ نزديك است به مكّه مى رود تا هم حجّ به جا آورد و هم برنامه هاى خود را عملى سازد.
در شرايط فعلى، رفت و آمد ياران او راحت تر شده است، در يكى از روزها عدّه اى از خراسان مى آيند و با او ديدار مى كنند. آنان دويست هزار سكّه طلا همراه خود آورده اند، اين پولى است كه مردم خراسان براى كمك به قيام براى ابراهيم عبّاسى فرستاده اند.
چشم ابراهيم عبّاسى به اين دويست هزار سكّه طلا مى افتد، او خبر ندارد كه يارانش براى او كسى را آورده اند كه ارزش او از همه اين سكّه ها بيشتر است. آنان رمز موفقيّت اين قيام را پيدا كرده اند و به مكّه آورده اند.
آن جا را نگاه كن! آن جوان هيجده ساله را مى بينى كه روبروى ابراهيم عبّاسى با كمال ادب نشسته است؟
او ابومسلم است، ابومسلم خراسانى!
ابومسلم در آينده نقش بزرگى در اين قيام خواهد داشت، در آينده او به عنوان "امير آل محمّد" شناخته خواهد شد. ابومسلم در اطراف كوفه به دنيا آمده است و در نوجوانى به خراسان رفته است.
ياران ابراهيم عبّاسى به ابومسلم مى گويند: "اين مولاى توست". ابومسلم دست ابراهيم عبّاسى را مى بوسد و با او بيعت مى كند.
ابومسلم بيش از يك سال نزد ابراهيم عبّاسى مى ماند، در اين مدّت ابراهيم عبّاسى، سياست و زيركى ابومسلم را مى پسندد، او سرانجام تصميم مى گيرد تا ابومسلم را به عنوان نمانيده جديد خود به خراسان بفرستد.
اكنون ابومسلم به سوى خراسان حركت مى كند و ابراهيم عبّاسى نامه اى به ياران خود مى فرستد و از آنان مى خواهد تا رهبرى ابومسلم را قبول كنند.
در ابتدا آنان از اطاعت ابومسلم سرباز مى زنند، زيرا او را جوانى كم سن و سال مى يابند ولى سرانجام اطاعت و فرماندهى او را قبول مى كنند.59
* * *
در سال 128 ابومسلم از خراسان به مكّه مى آيد تا بار ديگر با ابراهيم عبّاسى ديدار كند، در اين ديدار سخنان مهمّى رد و بدل مى شود و سپس ابومسلم به سوى خراسان حركت مى كند.
ابومسلم افرادى را
به شكل تاجر براى دعوت مردم به قيام به همه جاى خراسان مى فرستد و زمينه را براى قيام مسلحانه آماده مى كند.
از طرف ديگر مروان در دمشق بر تخت خلافت نشسته است، او تلاش مى كند تا اوضاع را سر و سامان دهد، امّا تلاش هاى او كمتر نتيجه مى دهد، ديگر از آن قدرت و جبروت حكومت بنى اُميّه خبرى نيست، وقتى بزرگان بنى اُميّه بر سر خلافت اختلاف دارند، ديگر چگونه مى توان به دوام اين حكومت اميد داشت؟
از خراسان هم خبرهايى به گوش مى رسد، زيرا آنان از بنى اُميّه ظلم ها و ستم هاى زيادى ديده اند.
اى مردم! آيا مى دانيد چه كسى خليفه شده است؟ ستمكارى خودخواه كه فقط به فكر خود و خاندان خود است، خليفه مانند امپراتور روم و شاهان ايران زندگى مى كند. اين حكومت تعداد زيادى از فرزندان پيامبر را به شهادت رسانده است. ما بايد براى خونخواهى خون آنان قيام كنيم.60
* * *
قرآن همه مسلمانان را برابر مى داند، امّا بنى اُميّه به نژاد عرب امتيازات خاصّى دادند. آنان مردم را به دو دسته تقسيم مى كنند: عرب و غيرعرب. اين بعضى از قانون هاى معاويه است كه سال هاست در همه جا اجرا مى شود:
1 - كسى كه عرب نيست حق ندارد با زن عرب ازدواج كند.
2 - قاضى و فرماندار بايد حتماً عرب باشد.
3 - با وجود عرب، نبايد غير عرب، امام جماعت بشود. همچنين اگر جايى عرب باشد، غير عرب حق ندارد در صف اوّل نماز جماعت بايستد.61
ابومسلم مى داند كه مردم ايران زمين از اين بى عدالتى ها خسته شده اند، آنان به دنبال عدالت مى گردند. ابومسلم از علاقه مردم خراسان به آل محمّد آگاهى دارد، براى همين به اسم "آل محمّد" برنامه هاى خود را آغاز مى كند، او به مردم قول مى دهد كه عدالت و برابرى را برقرار كند، به طورى كه عرب با غيرعرب هيچ تفاوتى نداشته باشند، مردم خراسان به ابومسلم علاقه پيدا مى كنند و او رانجات دهنده خود مى دانند.
ابومسلم مردى كاردان، شجاع، با تدبير و بسيار سخت گير است، او براى آينده برنامه هاى زيادى دارد.
ابومسلم مى داند كه براى پيروزى بايد بر خراسان تمركز كند، زيرا اين سرزمين دو ويژگى دارد:
اوّل: خراسان از مركز حكومت دور است و اين دورى مسافت به او اجازه مى دهد تا فعاليّت خود را افزايش دهد.
دوم: مردم اين منطقه به خاندان پيامبر علاقه دارند، آنان خيال مى كنند كه بنى عبّاس نيز از خاندان پيامبر هستند.
مردم خراسان نمى دانند كه بنى عباس از نسل عباس عموى پيامبر مى باشند. آنها نمى دانند كه خاندان پيامبر به كسانى گفته مى شود كه از نسل پيامبر و فرزندان فاطمه(س) هستند.
اهل خراسان كه از اين ستم ها خسته شده اند، به دنبال هر ندايى كه بلند شود مى آيند و ديگر كار ندارند كه صاحب اين ندا، از بنى عباس باشد يا از فرزندان فاطمه(ع).
ـــــــــــــــــــــــــ
شما فصل 11 كتاب صبح ساحل، نوشته دكتر مهدى خداميان را مطالعه كرديد.
مطالعه كتب نويسنده در سايت www.nabnak.ir
ارسال شده ازبرنامه کتب خدامیان
https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.aminb.drmkhodamian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دامن توتو واسه دختر کوچولوهای خوشگل😍
#فروارد کن به دوستات 😊
@bebinobebaf
ـــــــــــــــــــ🍃🌺🍃ــــــــــــــــــــــــ
کانال دوم ما #بافتنی_ماندالا_فرشینه
آموزش #جدید گذاشتم👏👏👏
❥♥ @mandala ❥♥
❥♥ @mandala ❥♥
#فصل_عاشقی آغاز میشود.
فاطمه(سلاماللهعلیها) به بیتالعشق امیرمؤمنان میرود تا آسمانیان و زمینیان، همکفو و همتای علی(علیهالسلام) را ببینند.
زهرا(سلاماللهعلیها) پا به خانۀ پدر هستی میگذارد تا عصارۀ وجود او را با جان و قلبش بگیرد و بشود #مادر هستی. میرود تا #دین خدا به واسطۀ او و اولادش پابرجا بماند. میرود تا منشور #ولایت شود و غرض آفرینش را که ظهور حق است، پدیدار گرداند.
فاطمه(سلاماللهعلیها) میرود تا نیمۀ پنهان علی(علیهالسلام) را به تصویر بکشاند.
🍃❤️
#دل_نوشته
#اول_ذیالحجه
@Lotfiiazar
❇️ طرح ویژه | چرا عمل نمیکنیم؟
🌺 رهبر انقلاب: مگر نمیگوییم که جهیزیهی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) چیزهایی بود که انسان با شنیدن آنها اشکش جاری میشود؟ مگر نمیگوییم که این زن والامقام، برای دنیا و زیور دنیا هیچ ارزشی قائل نبود؟ مگر میشود که روزبهروز تجملگرایی و چیزهای پوچ زندگی را بیشتر کنیم و مهریهی دخترانمان را زیادتر نماییم؟!
🎁 #پرونده_ویژه_ازدواج
❣️ @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از کانال عشق
#از_این_قضاوتا_میکنیم_گاهی❗️
🍃آیت الله مجتهدی : هیچ وقت کسی را شماتت نکنید ، هرکس گرفتاری پیدا کرد حق ندارید قضاوت کنید ، نگویید « فلانی که این پیشامد برایش اتفاق افتاده به خاطر این است که فلانکار را کرده.» چه می دانیم؟ ما حق نداریم چیزی بگوییم. در قیامت از ما سوال میکنند و میگویند: چنین چیزی نبوده و شما اشتباه کردی...
#کانال_عارفین
🆔 @arefin
#رمز_موفقیت❗️
🍃مکرّر اندر مکرّر علامه طباطبایی را در خیابان و یا صحن مطهّر و غیر این جاها ملاقات میکردم ، از خدمتشان استمداد و کمک میخواستم میفرمودند : « کلید سعادت در مراقبه است».
📚اقیانوس علم و معرفت،محمد کریم پارسا ۲۶۹
#کانال_عارفین
🆔 @arefin
#فقط_مشغول_امام_حسین_باش❗️
🍃آیت الله بهاء الدینی: دائما به امری از امور دستگاه امام حسین علیه السلام مشغول باشید. و الا حساب کتاب ، آن طرف دقیق تر از این حرفاست.
#کانال_عارفین
🆔 @arefin
#صادرات_واردات_دهان❗️
🍃علامه حسن زاده آملی : دهان بابالله است ، صادرات و وارداتش را کنترل کنید ، دهان گوش جان است ، انسان دو دهان دارد یکی گوش که دهان روح او است و دیگری دهان که دهان تن او است. این دو دهان خیلی محترم اند. انسان باید خیلی مواظب آنها باشد. یعنی باید صادرات و واردات اینها را خیلی مراقب باشد. آنهاییکه هرزه خوراک میشوند ، هرزه کار شده و کسانی که هرزه شنو میشوند، هرزه گو میشوند.
#کانال_عارفین
🆔 @arefin
#لباس_سربازی_بپوش❗️
🍃عارف بزرگوار آیتالله شاه آبادی(ره) برای جلوگیری از شر نفس و شیطان مداومت بر وضو را سفارش میفرمودند و می فرمودند وضو به منزله لباس سرباز است.
📚چهل حدیث امام خمینی (ره) ص ۲۰۸
#کانال_عارفین
🆔 @arefin