💢 تاخیر در انجام نذر
💠 سوال:
🔷 اگر کسی مبلغی نذر کرده ولی زمانی برای پرداخت تعیین نکرده آیا هنگام پرداخت آن مبلغ، می بایست متناسب با تورم، نذرش را ادا کند یا همان مبلغ نذر شده کفایت می کند؟
✍🏻 پاسخ:
◀️ آیت الله خامنه ای: احتیاط در این است که تورم را محاسبه و ادا کند، مگر این که هنگام نذر قصدش این باشد که همان مبلغ نذر شده را بپردازد، هر چند مالیت آن مبلغ کاهش یابد.
◀️ آیت الله مکارم شیرازی: باید تورم را محاسبه نماید.
🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 97rznrk
🔺 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 140104190073
🍁🍂
@eslam20
💢 تغییر سال خمسی
💠 تغییر دادن زمان سال خمسی به صورت ذیل جایز است:
❇️ الف. اگر فرد بخواهد سال خمسی خود را عقب بیندازد، مثلاً سال خمسیش اوّل فروردین بوده و بخواهد آن را اوّل تیرماه قرار دهد، باید اوّل فروردین، خمس مالش را پرداخت کند؛ سپس با فرا رسیدن اوّل تیرماه نیز خمس درآمد سه ماه اخیر را بپردازد؛ با این کار، سال خمسی فرد تغییر میکند.
❇️ ب. اگر فرد بخواهد سال خمسیاش را زودتر قرار دهد، مثلاً از اوّل فروردین به اوّل دیماه تغییر دهد، باید اوّل دیماه یعنی سه ماه زودتر خمس مجموع درآمدهایش را بپردازد تا سالش عوض شود.
🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: استفتاء: wkmwkkz
@eslam20
💢 استحاضه قليله و خواندن دو نماز با يك وضو
💠 سوال:
1️⃣: خانمی که مستحاضه است آیا حتما برای هر نماز حتی اگر لک وخون نبیند باید وضو بگیرد؟
2️⃣: آیا میتواند مستحاضه قلیله با یک وضو سریع وبلافاصله دونماز را باهم بخواند مانند نماز ظهروعصر؟
✍🏻 پاسخ:
❇️ اگر از زمان شروع وضو برای نماز اوّل، خون حتّی در باطن قطع شده باشد، لازم نیست برای نماز دوّم دوباره وضو بگیرد؛ امّا اگر از شروع وضو، خون(هر چند در باطن)باشد و اگر چه به بیرون از فرج خارج نشود، باید برای نماز دوّم دوباره وضو بگیرد.
🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: 2zk25k5
@eslam20
✨﷽✨
#پندانه
🔴طمع، تمام داراییات را میبرد
✍پیرمردی جوانِ طمعکار خویش را نصیحت میکرد.
پیرمرد گفت:
ای پسر! این بوتۀ آفتابگردان را بهدقت نگاه کن. چون طبقش سنگین است، کمرش خم شده و بهزودی از کمر خواهد شکست. اگر هم نشکند، قادر به پُرکردن دانههای خود نخواهد بود.
آن یکی آفتابگردان را نگاه کن، چون طبقش سبک است، کمرش نخواهد شکست و دانههای خود پُر خواهد کرد.
بدان که طمع نیز چنین است. انسان طمعکار هرگز چنین نیست آنچه را که طمع کرده است از دست دهد، بلکه هرچه را که دارد هم میبازد و کمرش میشکند؛ و طمع همۀ دارایی انسان را چون سیلاب میبرد.
@eslam20
✨﷽✨
🔴عرق کار
✍امام کاظم(ع) در زمینی که متعلق به شخص خودش بود مشغول کار و اصلاح زمین بود. فعالیت زیاد، عرق امام را از تمام بدنش جاری ساخته بود. علی بن ابی حمزه بطائنی در این وقت رسید و عرض کرد:
- «قربانت گردم، چرا این کار را به عهده دیگران نمیگذاری؟»
- چرا به عهده دیگران بگذارم؟ افرادِ از من بهتر همواره از این کارها میکردهاند.
- مثلا چه کسانی؟
- رسول خدا و امیرالمؤمنین و همه پدران و اجدادم. اساسا کار و فعالیت در زمین از سنن پیغمبران و اوصیای پیغمبران و بندگان شایسته خداوند است.
📒 استاد مطهری، داستان راستان، ج1، ص186
@eslam20
📛 ۵ رفیق ناباب
✿•••امام سجاد علیه السلام:
📛فرزندم با پنج ڪس همنشینی و رفاقت مڪن:
1⃣⇦•از همنشینی با #دروغگو پرهیز ڪن؛
•☜زیرا او همه چیز را بر خلاف واقع نشان می دهد، دور را نزدیڪ و نزدیڪ را به تو دور می نمایاند.
2⃣⇦•از همنشینی با گناهکار #لاابالی بپرهیز،
•☜زیرا او تو را به بهای یڪ لقمه یا ڪمتر از آن می فروشد.
3⃣⇦•از همنشینی با #بخیل برحذر باش،
•☜ڪه او از ڪمڪ مالی به تو آنگاه ڪه بسیار به آن نیازمندی، مضایقه می ڪند.
4⃣⇦•از همنشینی با #احمق ( کم عقل ) اجنتاب کن،
•☜زیرا او می خواهد به تو سودی رساند؛ ولی به زیان تو می انجامد.
5⃣⇦•از همنشینی با #قاطع_رحم ( کسی که با خویشاوندان قطع رابطه نموده است ) بپرهیز،
•☜ڪه او در سه جای قرآن لعن و نفرین شده است.
📚مجموعه ورام/ج۲/ص۱۵
@eslam20
🔥علّت اصلی ورود به جهنّم چیست؟
علّت اصلی ورود به جهنّم، تبعیّت از شیطان است. امّا این پیروی اجباری نیست و انسان مخلص از وسوسههای شیطان خود را حفظ میكند.
قرآن كریم میفرماید:
اِنَّ عِبَادیِ لَیْسَ لَكَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ اِلاَّ مَنِ اتَّبْعَكَ مِنَ الْغَاویِنَ» هرگز تو را بر بندگان با اخلاص من غلبه نخواهد بود و اقتدار تو بر افراد نادان و گمراهی است كه پیرو تو میشوند.
📚سوره حجر، آیه ۴۲
@eslam20
➥
✅اعمال ناشایست؛ اسباب سوختن در جهنم
🎙آیتالله #بهجت(ره):
هر کس که فردا به جهنم میرود و میسوزد و به عذاب آن گرفتار میشود، در حقیقت اسباب سوختن و جهنم و وسایل عذاب را به وسیله اعمالی که انجام داده از اینجا با خود میبرد
🔹چنان که میفرماید: «إِنمَا تُجْزَوْنَ مَا کنتُمْ تَعْمَلُونَ؛ تنها به آنچه انجام میدادید پاداش داده میشوید(طور:١۶)». فردا، جزای عمل، همان عمل است که اینجا کردهایم.
📚در محضر بهجت، ج٣، ص٢۵۵
@eslam20