در بهترین مکان متولد شد(کعبه)
در بهترین روز متولد شد(جمعه)
جانشین بهترین پیامبر بود(محمد)
همسر بهترین زن دنیا بود(فاطمه)
پدر بهترین بچه های دنیا بود(حسن حسین)
در بهترین ماه به شهادت رسید (رمضان)
در بهترین شب ضربت خورد(اول قدر)
در بهترین شب شهید شد(دوم قدر)
در بهترین حالت بود که ضربت خورد(نماز)
در بهترین حالت نماز بود (سجده)
ای بهترین بهترین ها دستم را بگیر✋
میلاد باسعادت حضرت علی
علیه السلام وروز پدر مبارکباد🌹🌹
وضوی ارتماسی
برخی از مردم تصور می کنند وضو گرفتن در شرایط عادی برای افراد سالم، حتما باید به صورت ترتیبی باشد و وضوی ارتماسی برای افرادی است که نمی توانند وضو بگیرند.
در حالی که افراد سالم نیز می توانند وضوی ارتماسی بگیرند.
نحوه وضوي ارتماسی:
وضوى ارتماسى آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برد؛ يعنى صورت را از طرف پیشانى و دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد
اما براى این که مسح سر و پاها با آب وضو باشد، باید در شستن ارتماسى دست ها، مقدارى از دست چپ را، باقى گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبى، بشوید سپس مسح سر و پاها را انجام دهد.
🌱
راه تشخیص وظایف شرعی
تنها راه تشخیص وظایف شرعی، رجوع به فقهای جامع الشرایط است؛ لذا برخلاف تصور برخی افراد این موارد، سبب پیدایش حکم شرعی نمی شود، مثلاً:
- با خواب دیدن چیزی بر انسان واجب نمی شود؛ البته اگر کسی در خواب محتلم شود، جنب است و باید غسل کند؛ زیرا در جنب شدن فرقی بین خواب و بیداری نیست.
- کسی که نذر کند معصیتی را مرتکب شود، نذرش باطل است و حق ندارد معصیت پروردگار را مرتکب شود. هم چنین است قسم خوردن بر ارتکاب گناه.1
- اگر پدر و مادر به فرزند دستور انجام گناه بدهند؛ نباید اطاعت کند زیرا حق خداوند بر حق آنان مقدم است.
- اطاعت زن از شوهر تا وقتی است که به درخواست گناه نرسد؛ اما اگر شوهر از زن بخواهد که بندگی خدا را رها کند؛ مثل این که درخواست کند با حجاب نادرست در برابر دیگران ظاهر شود، نباید اطاعت کند.2
- با استخاره نمی توان حکم شرعی را تشخیص داد. استخاره اگر هم معتبر باشد، مربوط به جایی است که بخواهد بین دو امر جایز، یکی را انتخاب کند.
1. توضیح المسائل محشی ج2 ص613
2. مجمع المسائل آیت الله گلپایگانی ج1 ص429
🌱
سنت های نادرست
بسیاری از سنت های نادرست در بین عامه مردم به صورت ارزش در آمده است، مثلا در مجالس ترحیم و عزاداری ها:
● سکوت نکردن و عدم توجه به هنگام قرائت قرآن
● تشریفات و اسراف کاری در مجالس ترحیم
● تحمیل مخارج فراوان بر خانواده مصیبت دیده حتی با وجود اولاد صغیر
● زیاد کردن صدای بلندگو و اذیت شدن همسایه ها
● تعطیلی کار و فعالیت، برای مدتی طولانی به بهانه عزادار بودن
🌱
کم یا زیاد
برخی تصور می کنند ارتکاب حرام به مقدار کم مانعی ندارد.
در حالی که کار حرام مخالفت و نافرمانی با خداوند است و مقدار کم آن نیز گناه محسوب شوده و تفاوتی ایجاد نمی کند.
برای مثال:
■ خون نجس است و خوردن آن حرام، چه یک قطره باشد و چه یک ظرف
■ سرقت حرام است، چه به مقدار کم باشد یا زیاد.
■ غذا خوردن برای روزه دار، حرام است چه کم و چه زیاد
■ آشکار کردن موهای سر در برابر نامحرمان حرام است، چه تمام موها و چه قسمتی از آن.
🌱
شرم و حیا در احکام شرعی
برخی از مردم فکر می کنند شرم و حیا می تواند عذر شرعی باشد، در حالی که در مسائل دینی نباید حیا نمود.
پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟
پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست. ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد.
جامع المسائل فاضل ج2 ص106 س171
🌱
بهانه ها در برابر احکام
بسیاری از مردم برای مخالفت با احکام الهی به گمان خود، جمله های قانع کننده ای را برای رد پیام حق مطرح می کنند، همچون:
خداوند ما را آزاد آفریده
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
قلبت باید پاک باشه
عیسی به دین خود، موسی به دین خود
تعصب نداشته باش
دیگران بدتر از ما هستند
ما دیگه گرفتار شده ایم و کار از کار گذشته
آب که از سر گذشت...
بزنم به تخته
در باور بسیاری از مردم جمله "به تخته زدن" برای در امان ماندن از چشم زخم می باشد و بسیاری از افراد معمولا هنگام دور کردن شر چشم زخم، با زدن بر تخته ای، از آن استفاده می کنند.
در حالی که "به تخته زدن"، در هیچ یک از منابع ديني نيامد و یک عمل خرافی محسوب میشود و جالب است بدانید بنا بر شواهد تاریخی این عمل یکی از خرافه های مرسوم انگلیس است که انگلیسی ها تاریخچه آن را با واقعه به صلیب کشیدن مسیح آنطور که در انجیل آمده است مرتبط می دانند.
🌱
ماهی تیلاپیا [شیلات]
برخی از کسانی که ماهی مصرف می کنند، خوردن ماهی تیلا پیا را حرام می دانند.
در حالی که طبق تحقیقات به عمل آمده، ماهی تیلاپیا داری فلس و پولک های ریز و میکروسکوپی بوده و خوردن آن حلال است.
استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای
نماز با صورت آرایش کرده
برخی از بانوان تصور می کنند نماز خواندن با صورت آرایش کرده صحیح نیست.
در حالی که اگر آرایش مانع از رسیدن پوست پیشانی بر مهر نباشد، اشکالی ندارد.
توضیح المسائل مراجع ج1 ص598 م1060
🌱
دست راست
یکی از سنت های حسنه با دست راست غذا خوردن است که در رساله مراجع تقلید به عنوان عمل مستحب آمده است، اما برخی از مردم چون عادت کرده اند با دست راست غذا بخورند، این عمل را لازم و ترک آن را مکروه می دانند و به کسی که با دست چپ غذا می خورد، به عنوان یک منکر نگاه می کنند و گاه به او تذکر هم می دهند که با دست چپ غذا خوردن مکروه است، در حالی که مکروه نیست.
توضیح المسائل مراجع ج2 ص537
🌱
آداب و رسوم
گاه برخی از مردم آداب و رسوم محلی را به پای دین می گذارند و حکم دینی بر آن بار می کنند مثلا:
گرفتن مراسم شب هفت و چهلم و سالگرد میت را از واجبات می دانند و اگر کسی بخواهد مخارج چنین مراسم هایی را در امور خیریه ای چون نجات جان بیمار، ادای بدهی بدهکار و... صرف کند، مذمتش می کنند.
یا اگر همسر شخصی بمیرد تا یک سال و گاهی تا آخر عمر ازدواج مجدد را بر خود حرام می دانند و آن را یک ارزش برای خود تلقی می کنند، در حالی که گاه ازدواج نکردن آثار و پیامدهای منفی دارد.
🌱
حج واجب
از باورهای اشتباهی که گاهی برخی از مردم مطرح می کنند این است:
کسی که ازدواج نکرده نمی تواند مکه برود و حج واجب مخصوص متأهلین است، حال آنکه کسی که استطاعت حج پیدا کرده باید حج را بجا آورد، چه ازدواج کرده باشد و چه ازدواج نکرده باشد.
🌱
غیبت با اشاره
برخی از مردم تصور می کنند غیبت کردن تنها با زبان ممکن است و هر چیزی غیر از زبان غیبت محسوب نمی شود.
در حالی که چنانچه با اشاره دست عیب کسی بیان شود، مثلا کم عقل بودن کسی را بفهمانند، این اشاره نیز غیبت محسوب می شود.
رساله آموزشی بخش غیبت
رساندن دست به ضریح
بسیاری از مردم زیارت را مساوی با رساندن خود به ضریح و دست کشیدن و بوسیدن ضریح می دانند.
در حالی که زیارت، حضور در زیارتگاه و خواندن زیارتنامه است.
راه رفتن در حال وضو
بعضی فکر می کنند که راه رفتن در هنگام مسح سر، وضو را باطل می کند.
در حالی که راه رفتن در حال مسح اشکالی ندارد.
عروه الوثقی ج 1 م 25 شرایط الوضو الحادی العشر
در خدمت هوس
برخی مردم در خدمت هوسند و کاری به انجام وظیفه ندارند.
اگر به آن ها گفته می شود از مجتهد عادل و متخصص آگاه تقلید کن، می گویند: تقلید کورکورانه بد است، اما الگو پذیری در رفتار، پوشش و حرکات بی ارزش را از دیگران بد نمی دانند.
اگر گفته شود این کار را خدا واجب کرده است هزار بهانه می آورند که انجام ندهند، اما آنچه خود علاقه دارند نه تنها برای ترک آن بهانه نمی آورند، بلکه دلیل هایی برای انجام آن می آورند. مثلا برای واجباتی چون نماز , روزه و امر به معروف، فلسفه و حکمت آن را می خواهند ولی برای انجام سنت های خرافی چون سیزده به در، چارشنبه سوری و ... با کمال میل و رغبت آنرا انجام می دهند و فلسفه و حکمت آن را سوال نمی کنند. اگر گفته شود: خمس واجب است بهانه هایی می آورند، اما اگر چند برابر آنرا در مسیر دلخواه خود ولو در مسیر حرام باشد به راحتی خرج می کنند.
اگر گفته شود ریش بگذارید که زینت مردان است، می گویند :لابلای ریش چرک جمع می شود، با این که روزی پنج بار در هنگام وضو شسته می شود . اما اگر موی سر آنها که هفته ای یک بار شسته می شود هر قدر بلند باشد هیچ مانعی ندارد.
اگر احکام و فتوایی بشنوند که باب میلشان نباشد، آنرا نشنیده می انگارند، اما اگر فتوایی باب طبعشان باشد به دنبال آن می روند، به ازدواج تن نمی دهند اما به مفاسد اجتماعی تن می دهند. امر به معروف نمی کنند، ولی تن به منکر می دهند و خلاصه آنچه هوس می خواهد انجام می دهند.
قلمرو تقلید
برخی بر این باورند که تنها باید در مسائل عبادی همچون نماز و روزه به رساله های مراجع تقلید رجوع کنند و در مسائل دیگر چون سیاست، اقتصاد، خانواده، تربیت و ... فقط از تجربه کارشناسان بهره مند شوند، در حالی که در تمام مسائل زندگی به مراجع تقلید نیازمندیم.
ونیز برخی تصور می کنند تقلید فقط در واجبات و محرمات است، در حالی که تقلید التزام عملی در تمام احکام پنج گانه واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح اس
واجب موسع و مضیق
بسیاری از مردم در ادای تکالیف و واجبات خود اولویت بندی نمی کنند، در حالی که واجبات به تناست اولویت هایی دارند.
مثلا برای ادای برخی از واجبات وقت کافی وجود دارد و به آن واجب "موسع" گفته می شود، مکلف باید در برابر چنین تکلیفی که وقت کافی دارد، تکلیف دیگری که زمان کمی دارد انجام دهد، مثلا اگر وقت نماز خواندن وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه می کند و او توانایی پرداخت بدهی خود را داشته باشد، اول باید قرض خود را ادا نماید و بعد نماز بخواند و یا اگر وقت کافی برای نماز دارد و مسجد نجس شده است، تطهیر مسجد اولویت دارد و اگر وقت نماز تنگ باشد اولویت با خواندن نماز است.
🌱
جلوه های اذیت و آزار
شکی نیست که آزار دیگران گناه است اما این عمل ناپسند نمودهای گوناگونی دارد که بسیاری بدان توجه ندارند مانند:
بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون، مزاحمت تلفنی، سیگار کشیدن در فضای بسته، روشن کردن موتور و ابزاری که صدای بلند دارد، تحریک حساسیت دیگران به قصد اذیت یا زخم زبان و...
🌱
توجیه غیبت
برخی از مردم برای توجیه غیبت خود در برابر دیگران می گویند: "غیبتش نباشد، جلوی رویش هم میگویم" و...
در حالی که حرمت غیبت با چنین جملاتی از بین نمی رود.
🌱
نماز میت
بسیاری از مردم ذکر های نماز میت را نمی خوانند و فقط تکبیر ها را می گویند و فکر می کنند نماز میت همانند نماز جماعت یومیه است که حمد و سورة آن را نباید خواند!، در حالی که باید ذکر های نماز را همه نماز گزاران بخوانند.
مسأله؛ کسی که نماز میت را به جماعت می خواند باید تکبیر ها و دعاهای آن را هم بخواند .
توضیح المسائل مراجع ،ص 375،م610
🌱
جواب سلام
گرچه سلام کردن مستحب است، ولی جواب سلام واجب است، حتی اگر بچه ای به نمازگزار سلام کند. در حالی که برخی نمازگزاران به این مسأله توجه ندارند.1
1. توضیح المسائل مراجع م 1141 ص 646
🌱
شرایط امر و نهی
برخی از افراد گمان می کنند، امر به معروف و نهی از منکر در هر شرایطی واجب است.
در حالی که امر به معروف و نهی از منکر در صورتی واجب است که واجد شرایط چهارگانه باشد، بنابراین اگر امر و نهی یکی از آن شرایط را نداشته باشد، مثلاً مفسده داشته باشد، در این صورت امر و نهی واجب نیست، هر چند شرایط دیگر را دارا باشد.
شرایط امر به معروف و نهی از منکر:
1. علم به معروف و منکر.
2. احتمال تأثیر.
3. اصرار بر گناه.
4. نداشتن مفسده.
رساله آموزشی بخش امر به معروف و نهی از منکر
🌱
اقامه ی نمازهای واجب
اقامه برای نمازهای واجب گرچه مستحب است اما آنقدر اهمیت دارد که مراجع تقلید می فرمایند: میتوان قبل از رکوع رکعت اول، نماز را شکست، ابتدا اقامه گفت و سپس نماز را آغاز کرد.
اما بسیاری از نماز گذاران اقامه نماز را نمی گویند.
مساله : اگر پیش از آنکه به اندازه ی رکوع خم شود، یادش بیاید که اذان یا اقامه نماز را فراموش کرده، چنانچه وقت نماز وسعت دارد مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند.1
1. توضیح المسائل مراجع ج1 ص656 م1164
🌱
خوردن چشم گوسفند
برخی از مردم بر این باورند که خوردن چشم گوسفند و حیوانات حلال گوشت دیگر، حرام است.
در حالی که آنچه حرام است حدقه است نه خود چشم.
در مقابل همه مراجع تقلید بیضه گوسفند را حرام می دانند، اما برخی از مردم آن را می خورند و می گویند مکروه است!
توضیح المسائل امام خمینی (ره) م 2626
🌱
تابعیت در تقلید
برخی از مردم فکر می کنند همسر و فرزندان در عمل به فتوای مرجع تقلید باید تابع سرپرست خانواده باشند.
در حالی که در تقلید تبعیت لازم نیست و هر کدام از اعضای خانواده باید از مجتهدی که برتر تشخیص داده است، تقلید کند.
استفتائات امام خمینی، ج1، ص13، س24
🌱
تقلب در امتحان
برخی از افراد که با تقلب در امتحانات، نمره قبولی کسب کرده و به مرحله بالاتر رفته اند و هم اکنون از مزایای آن بهره می برند، براحتی از حقوقشان استفاده کرده و آن را حلال می دانند.در حالی که حکم این مسئله اینچنین است:
تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده، دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
اما اگر در جایی تقلب باعث تضییع حق از شخص دیگری شود، باید جبران گردد یا از کسی که حقش تضییع شده است حلالیت بخواهند و رضایت او را به دست آورند، مگر اینکه امکان جبران وجود نداشته باشد.
استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای، رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی
🌱
عوامل سلامتی
بسیاری از مردم همیشه یک پایشان پیش دکتر است و پای دیگرشان در داروخانه!
در حالی که به فرموده حضرت علی علیه السلام اگر می خواهید از درمان برای همیشه بی نیاز شوید، راهش انجام چهار عمل مستحبی است:
1. بر سر سفره منشین مگر آنگاه که گرسنه ای
2. از کنار سفره بر نخیر مگر وقتی که هنوز اشتها داری
3. جویدن غذا را به نیکی انجام ده
4. پیش از خوابیدن به دستشویی برو
الخصال ص229
🌱
پوشش زینت
برخی گمان می کنند که پوشش بدن کافی است و در اسلام چیزی فراتر از این وجود ندارد، در حالی که اسلام علاوه بر پوشش بدن، پوشش زیور و زینت زن را نیز واجب می داند، بنابراین هر چه در نظر مردم زینت به حساب آید، باید از نامحرمان پوشانده شود. مانند النگو، لاک ناخن، سرمه چشم و از همه مهمتر آراستگی چهره.
عروةالوثقی ج1 ص391
احکام خانواده، موکهی ص304
🌱