🌒 دفاتر آیات عظام خامنهای ونوری همدانی یکشنبه را عید فطر اعلام نمودند.
🌑 دفاتر آیات عظام سیستانی و وحیدخراسانی جوادیآملی نیز یکشنبه را روز سیام رمضان اعلام کردند.
◽️ دفاتر دیگر مراجع تقلید هنوز اطلاعیه رسمی در این زمینه منتشر نکردهاند.
https://eitaa.com/eslam20
✍️ چند نکته در باب عید فطر
◻️ اختلاف در فقه مانند هر علم دیگری وجود دارد؛ کما اینکه در مراجعه به پزشکان میبینیم یکی دارو تجویز میکند و دیگری راه درمان را در عمل جراحی میبیند و مردم هیچ گاه از آن تعبیر به دعوا بین اطبا نمیکنند.
◻️ اختلاف در تعیین روز عید فطر اختلاف اساسی و در اصول دین نیست تا از آن برداشت به اختلاف میان فقها شود. بله اصل روزه داری امری اساسی و از اصول اسلام است و همه مراجع در این زمینه نظر یکسانی دارند.
◻️ این اختلاف نه بر اساس عدم اعتماد مراجع به یکدیگر بلکه بر اساس اختلاف در #مبنایفقهی است؛ که یکی #شبمشترک یا #چشممسلح را قبول دارد و دیگری نه.https://eitaa.com/eslam20
◻️ اینکه علت این اختلافِ مبنا چیست بحث مفصلی میطلبد اما اگر کسی اندک اطلاعات و معلوماتی در فقه داشته باشد میداند دلایل و استدلالهای طرفین متقن، قوی و بر اساس اصول و مبانی مشخص و معین است.
◻️ روزه دو بُعد دارد؛
یکی فردی و دیگری اجتماعی.
در بعد فردی هرکسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل میکند و فردا (یکشنبه) را روزه می گیرد یا نمی گیرد
اما در بعد اجتماعی طبیعی است که باید یک نظر در جامعه و کشور حاکم شود و چه مبنایی بهتر از مبنای ولی فقیه در هر زمان.
◻️ بر خلاف آنچه برخی می خواهند القا کنند که این اختلافات در ایران است در حوزه نجف هم این تفاوت مبنا وجود دارد. آیت الله سیستانی و آیت الله مدرسی فردا را سیام رمضان و آیت الله بشیر نجفی فردا را عید اعلام کرده اند.
❗️نکته آخر اینکه اثبات اول ماه امری #تقلیدینیست؛
بله در #مبانی باید طبق نظر مرجع تقلید عمل کرد مثل این که رؤیت با ابزار را قبول داشته باشد یا نه؟
مرتضی سعیدینجفی/ طلبه درس خارج و عضو ستاد استهلال
https://eitaa.com/eslam20
🔳 نظر رهبر انقلاب در خصوص اختلاف نظر مراجع در زمینه اعلام عید فطرhttps (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8094)https://eitaa.com/eslam20
(http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8094)در قضیهی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیدهی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همهی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند.
منتها البته امسال هم مشاهده کردید، با اینکه بعضی از آقایان بزرگ و محترم و مراجع عظام نظرشان نظر دیگری بود، هیچ تظاهری به این نظر مخالف انجام نگرفت؛ شما ملاحظه کردید. این خیلی چیز مهمی است؛ این خیلی چیز عظیمی است؛ خیلی باید قدردانی کرد.
اینجور نبود که حالا یک نماز عید روز یکشنبه تشکیل بشود مثلاً در اصفهان یا در مشهد یا در تهران یا جای دیگر، یک نماز عید هم روز دوشنبه. همچین کاری اتفاق نیفتاد؛ این خیلی مهم است. خوب، بزرگان انصافاً همینطور که همیشهی عقیدهی ما بوده و الان هم هست، به مصالح نظام، به مبانی نظام خیلی پایبندند، خیلی معتقدند؛ انسان اینها را میبیند؛ و واقعاً باید قدردانی کرد، شکرگزاری کرد. بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمهی دشمن که نیستیم. انشاءالله خداوند همهمان را موفق و مؤید بدارد.
https://eitaa.com/eslam20
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
۵ شوال ۱۴۳۰
توصیه أمیرالمؤمنین علی(ع) برای روز عیدسعیدفطر
🔻 امام على عليهالسلام:
ألا و إنَّ هذا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ اللّه ُ لَكُم عِيدا و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللّه َ يَذكُركُم وَ ادْعُوهُ يَستَجِب لَكُم
🌸 امروز [روز عید فطر] روزى است كه خداوند آن را براى شما عيد قرار داد و شما را نيز شايسته آن ساخت؛
پس به ياد خدا باشيد تا او نيز به ياد شما باشد و او را بخوانيد تا خواستههايتان را اجابت كند.
📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۵۱۷
https://eitaa.com/eslam20
محسن رضایی:
🔴 بعد از آزادسازی کربلا، نوبت قدس رسیده است. آن را هم آزاد خواهیم کرد.
#سپاه_قدس
https://eitaa.com/eslam20
📚 قوت غالب در فطریه
💠 سؤال: کسی که در کل سال بیشتر #برنج استفاده می کند، آیا باید برنج یا مبلغ سه کیلو برنج را برای #فطریه محاسبه کند؟
✅ جواب: #فطریه اگر از #گندم، #جو، #خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به #قوت_غالب شخص نیست.
#احکام_زکات_فطره #جنس_فطریه https://eitaa.com/eslam20
نظر مراجع تقلید درباره فطریه سال ۹۹
🔻مقام معظم رهبری: مبلغ زکات فطر بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۱۰ هزار تومان است.
🔻آیتالله مکارم شیرازی: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ده هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سی هزار تومان اعلامشده است.
🔻آیت الله وحید خراسانی: میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است و از آنجا که قیمت گندم در بعضی شهرها به ازای هر کیلوگرم ۴۰۰۰ تومان است، فطریه هر نفر ١٢ هزار تومان است.
🔻آیتالله نوری همدانی: میانگین قیمت گندم برای هر فرد ده هزار تومان و قیمت برنج برای هر فرد حدود پنجاه هزار تومان است.
🔻آیت الله صافی گلپایگانی: مومنان مبلغ ۳ کیلوگرم گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.
🔻آیتالله شبیری زنجانی: مبلغ ۱۲هزار تومان را بابت فطریه هر نفر بهحساب قیمت گندم تعیین شده است.
🔻آیت الله علوی گرگانی: زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۱۰ هزار تومان و برنج مبلغ تقریبی ۵۰ هزار تومان است.https://eitaa.com/eslam20
، عید فطر روز اول ماه شوال و از مهمترین اعیاد مسلمانان است. این روز در بیشتر کشورهای اسلامی، تعطیل رسمی است و مسلمانان نماز عید برگزار میکنند. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است.
https://eitaa.com/eslam20
دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد فردا ۴ خرداد ۱۳۹۹ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. به همین منظور شما میتوانید احکام مناسبتی عید فطر را طبق نظر رهبر انقلاب در ادامه بخوانید.
https://eitaa.com/eslam20
احکام مناسبتی عید فطر
راههای ثبوت اول ماه
س۱. آیا کسی که مرجع تقلید دیگری دارد در ثبوت اول ماه می تواند به مقام معظم رهبری رجوع کند؟ راههای ثبوت اول ماه چیست؟
ج. اصل ثبوت رؤیت هلال ماه، تقلیدی نیست، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر یک مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید ترتیب اثر دهد؛ در هر صورت اول ماه به پنج چیز ثابت می شود:
اول: آنکه خود انسان ماه را ببیند.
دوم: عده ای که از گفته آنان اطمینان پیدا می شود بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که به واسطه آن اطمینان پیدا شود.
سوم: دو مرد عادل بگویند که ماه را دیده ایم،
چهارم: سی روز از اول ماه بگذرد.
پنجم: حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
https://eitaa.com/eslam20
ملاک رؤیت هلال
س۲. رؤیت ماه نو با ابزار چه حکمی دارد آیا رویت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین مخصوص و انعکاس نور و بازخوانی اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، برای اثبات اول ماه کفایت می کند؟
ج. رؤیت با وسیله، فرقی با رؤیت به طریق عادی ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رایانه که درآن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست محل اشکال است.
حدس به رؤیت از گفته دیگران
س۳. اگر از گفته عده ای حدس بزنیم که فردا عید فطر است، آیا می توانیم روزه بگیریم؟
ج. تا هنگامی که برای شخص اطمینان پیدا نشود که فردا عید فطر و اول شوال است، نمی تواند روزه را افطار کند.
اتحاد افق و ملاک آن
س۴. آیا اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است یا خیر؟
ج. بلی شرط است.
س۵. هم افق به چه معنی میباشد و نقاط هم افق چه نقاطی هستند؟
ج. مراد از «هم افق» مکانی است که از لحاظ امکان یا عدم امکان رؤیت با شهر مورد نظر، همسان باشد.
رؤیت هلال در بلاد شرقی
س۶. اگر در شهری شرقی ماه دیده شود برای همه ی شهرهای غربی هم اول ماه ثابت میشود؟ و یا این به فاصله ی دو شهر بستگی ندارد؟ واگر مثلا کسی در ژاپن که جزو شرقی ترین کشور ها است ماه را ببیند برای کل دنیا اول ماه ثابت میشود؟
ج. اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است و مقصود از اتحاد افق، شهرها و یا کشورهایی است که از جهت احتمال رؤیت هلال و عدم احتمال رؤیت یکسان باشند وتشخیص آن با مکلف است.
اعلام رؤیت هلال از رادیو و تلویزیون
س۷. اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولی تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافی است یا تحقیق بیشتری واجب است؟
ج. اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال گردد یا صدور حکم به هلال از طرف ولی فقیه باشد، کافی است و نیازی به تحقیق نیست.
اختلاف نظر مراجع تقلید در ثبوت عید فطر
س۸. اگر بین مراجع تقلید در ثبوت عید فطر، اختلاف پیش آید، وظیفه مکلف چیست؟ آیا هر مقلّد باید به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کند؟
ج. در ثبوت اول ماه تقلید راه ندارد، بلکه اگر شخص از گفته و اعلام نظر مرجع تقلید، اطمینان به رؤیت ماه پیدا کند، باید روزه خود را افطار کند و اگر شک داشت، باید آن روز را روزه بگیرد.
تبعیت از دولت غیر اسلامی در رؤیت هلال
س۹. اگر تبعیت از اعلام رؤیت هلال توسط یک دولت جایز شد، و آن اعلام معیاری علمی برای ثبوت هلال سرزمینهای دیگر را تشکیل دهد، آیا اسلامی بودن آن حکومت شرط است، یا اینکه عمل به آن حتی اگر حکومت ظالم و فاجر هم باشد، ممکن است؟
ج. ملاک در این مورد، حصول اطمینان به رؤیت در منطقه ای است که نسبت به مکلّف کافی محسوب می شود.https://eitaa.com/eslam20