❣#احکــــام_شرعی_همراه_با_لطیفه❣
#لطیفه😂
به طرف گفتند تا حالا جون کسی رو
نجات دادی ؟
گفت : آره
دیروز به یه گدا پنج هزار تومن دادم،
داشت ازخوشحالی سکته میکرد💔
منم ازش پس گرفتم .
😂😂😂
🌷🌹🌷🌹
🌸امام علی عليه السلام میفرمایند :
إنَّ أحَبَّ المُؤمنِينَ إلَي اللَّهِ مَن أعانَ المُؤمِنَ الفَقيرَ مِنَ الفَقرِ في دُنياهُ و مَعاشِهِ
محبوبترين مؤمن نزد خداوند ، كسی است كه مؤمن فقيری را ، در تنگدستی دنيا و گذران زندگی ، ياری رساند .
🌷🌹🌷
#احکام_شرعی
🌀درچند مورد پس گرفتن هدیه
جایز نیست.❌👇
1- هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد .
توجه : زن و شوهر، خویشان نسبی محسوب نمی شوند اما احتیاط مستحب آن است هدیه ای که زن یا مرد به همسر خود می دهد ، پس نگیرد . البته در صورتی که همسر از خویشان نسبی بوده باشد ، پس گرفتن هدیه جایز نیست.
2- هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته، چیزی ـ هر چند کم ـ به هدیه دهنده داده باشد .
3- همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد .
4- هدیه به ملک دیگری منتقل شده باشد مانند فروش آن یا غیره .
┄┅═☘••❀🌸❀••☘
منافقين در غدير - طمع شيطان با ديدن منافقان
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْيَمَانِيِّ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ صَبَّاحٍ الْحَذَّاءِ عَنْ صَبَّاحٍ الْمُزَنِيِّ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِيَدِ عَلِيٍّ ع- يَوْمَ الْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ إِلَّا أَتَاهُ فَقَالُوا
يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلَاهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا النَّبِيُّ فِعْلًا إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ فَلَمَّا قَالَ الْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ فِي رَأْسِهِ كَأَنَّهُ مَجْنُونٌ يَعْنُونَ رَسُولَ اللَّهِ ص صَرَخَ إِبْلِيسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِيَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّي كُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ الْعَهْدَ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِالرَّبِّ وَ هَؤُلَاءِ نَقَضُوا الْعَهْدَ وَ كَفَرُوا بِالرَّسُولِ- فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَقَامَ النَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ الْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي الْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اطْرَبُوا لَا يُطَاعُ اللَّهُ حَتَّى يَقُومَ الْإِمَامُ وَ تَلَا أَبُو جَعْفَرٍ ع- وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ الْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ.
جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در روز غدير خم دست على عليه السّلام را در دست گرفت، شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعره او به سويش دويدند و گفتند: اى آقا و مولا! چه بر سر تو آمده؟ ما هرگز از تو نعرهاى دهشتناكتر از اين نعره نشنيده بوديم. او بديشان گفت: اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار تحقّق يابد ديگر كسى هرگز خدا را نافرمانى نكند. آنها در پاسخ گفتند: سرورا! تو آدم را فريب دادى، و چون منافقان گفتند: اين مرد [پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم] از سر هواى نفس سخن مىگويد، و يكى به ديگرى گفت: مگر نمىبينى كه چشمانش چگونه در كاسه سرش مىچرخد؟ گويا ديوانه شده- مقصودشان پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بود-. در اين هنگام شيطان فريادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند. او بديشان گفت: آيا مىدانيد من پيشتر با آدم ابو البشر چه كردهام؟ گفتند: آرى، گفت: آدم، پيمان خود را شكست ولى بخدا كفر نورزيد ولى اينان هم پيمانشان را نقض كردند و هم به پيامبر عليه السّلام كفر ورزيدند.
پس هنگامى كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى على عليه السّلام ديگرى را به خلافت نشاندند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد و بديشان گفت: شادى كنيد كه تا روز ظهور امام، خداوند فرمان برده نشود.
امام باقر عليه السّلام اين آيه را تلاوت فرمود: وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ «١». امام باقر عليه السّلام فرمود: تأويل اين آيه هنگامى بود كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابليس همان هنگامى بود كه در باره پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم گفتند: او از سر هواى نفس سخن مىگويد، و شيطان در اين هنگام گمانى در باره ايشان برد و آنها گمان شيطان را تصديق كردند و تحقّق بخشيدند.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج٨، ص: ٣۴۵
.
♻️ آقایان! امامین انقلاب شما را نهی کردند
🔰 ظاهرا یادآوری سخنان مهم امامین انقلاب خطاب به کسانی که لباس سبز سپاه را به تن دارند و در انتخاباتها برای حمایت از دوستانشان ورود میکنند، لازم است. حداقل در لباس شخصیتان این اقدام را انجام دهید نه در لباس سپاه:
👈 به شما چه ربطی دارد!
امام خمینی (ره): برای سپاهی ها جایز نیست که وارد بشوند به دستهبندی و آن طرفدار آن یکی، آن یکی طرفدار آن یکی، به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد می شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا بکنند، برای سپاه جایز نیست این، برای ارتش جایز نیست این. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست باز می دارد و همین طور ارتش را. (صحفیه امام، جلد 19، ص 12)
👈 امام فرمودند اگر دخالت کردند از سپاه بیرونشان کنید!
امام خامنهای: موضع خود را شناختن و در آن قرار گرفتن، هوشیاری سیاسی، شم سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی - البته به دور از ورود در دستهبندیهای سیاسی - خودش یکی از آن خطوط ظریفی است که من در پیام هم به شما [فرماندهان سپاه] عرض کردم؛ امام هم که مکرر در مکرر فرموده بودند.
البته یک عده خوششان نمیآمد: نه، چرا در کارهای سیاسی دخالت نکنند!؟ همان وقت من یادم هست که بعد از گذشت چند ماه از فرمایش امام، یک حادثهی انتخاباتی در پیش بود و زیدی به یکی از شهرها رفته بود - که نمیگویم کجا، چون نمیخواهم نزدیک بشوم - و سخنرانی کرده بود. آن وقتها نوارش را آوردند و من گوش کردم. او میگفت: نه آقا، چرا میگویید سپاه در سیاست دخالت نکند؟ باید بکند؛ از شماها چه کسی بهتر!
ببینید، اینها حرفهای خوشایند و دلنشینی است که این جوان مبارزِ پُر از خون انقلابی، به هیجان بیاید: بله، چه کسی از ما بهتر؟ امام این موضوع را صریحاً گفته بودند؛ اما اینها بین آگاهی سیاسی و حضور سیاسی در صحنهی انقلاب - که این خوب است - و بین دخالت در معارضات سیاسی و جناحبندیهای سیاسی و به نفع یکی و به ضرر دیگری کار کردن - که این همان چیز بد و بسیار خطرناکی است که امام هیأتی را مأمور کردند و گفتند ببینید چه کسی اینطوری است، از سپاه بیرونش کنید - خلط میکردند. (۱۳۷۰/۰۶/۲۷)
👈 خط و خطبازی برای سپاهیها حرام است
امام فرمودند: نیروهای مسلح، نباید در گروههای سیاسی باشند. واقعاً نباید هم در باندها و حزبها و تشكیلات و خط و خطبازی باشند. اینها برای كمیته و سپاه، فعل حرام است. امام (ره) نیروهای مسلح را از گروهگرایی و ورود به خطبازیهای معمولی، نهی فرمودند. این كارها، منهی و ممنوع است؛ اما باید قدرت درك و تشخیص و قضاوت سیاسی داشته باشند. باید زمینهی این مسائل را برای این برادران فراهم كنند. (۱۳۶۹/۱۱/۲۹)
🔺
( اقبال الاعمال : .778 )
امام رضا(علیه السلام)فرمود :
کسى که در روز (غدیر) مؤمنى را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد مى کند و قبرش را توسعه مى دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت مى کنند و او را به بهشت بشارت مى دهند
https://eitaa.com/eslam20
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم:
اگر مردم همگی علی بن ابیطالب علیهماالسلام را دوست داشتند خدا اصلاً جهنم را خلق نمیکرد!
لَوِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَى حُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ النَّارَ.
📚 بشارة المصطفی، ص۷۵.
https://eitaa.com/eslam20
°•﷽•°
#ثواب_روزه_در_عید_غدیر
امام صادق (ع) درخصوص ثواب روزه در روز عید غدیر فرموده است:
صِیامُ یَوْمَ غَدیرِ خُمٍّ یَعْدِلُ صِیامَ عُمْرِ الدُّنْیا لَوْ عاشَ اِنْسانٌ ثُمَّ صامَ ما عَمَرتِ الدُّنْیا لَکانَ لَهُ ثَوابُ ذلِکَ:
روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است؛ یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.
وسائل الشیعه ۷: ۳۲۴، ح ۴
https://eitaa.com/eslam20
💐 #غدیر یعنی:
کسانیکه عقب ماندهاند برسند،
و کسانیکه جلو رفتهاند برگردند.
غدیر یعنی با ولایت حرکت کردن
https://eitaa.com/eslam20
💢 تطهیر دهان
⁉️ سؤال:
هنگام مسواک زدن، از دندان و دندان مصنوعی و ترمیم شده، خون خارج می شود. آیا دندان های مصنوعی و کاشته شده، حکم دندان طبیعی را دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 دندان پر شده و کاشته شده، حکم دندان طبیعی را دارد که با از بین رفتن عین نجاست، پاک می شود و آب کشیدن داخل دهان لازم نیست؛ همچنین دندان مصنوعی اگر به گونه ای است که جزو دندان طبیعی محسوب می شود (تشخیص با خود مکلف است) حکم دندان طبیعی را دارد که با از بین رفتن عین نجاست پاک می شود و آب کشیدن داخل دهان لازم نیست و الا باید خود دندان مصنوعی نیز تطهیر شود.
#احکام_طهارت
#احکام_نجاست
------------------
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
------------------
〰〰〰〰〰
🔖
https://eitaa.com/eslam20
💠 خرید نسیه بدون تعیین زمان پرداخت
⁉️ سؤال:
اگر در معاملهای که به صورت نسیه انجام میشود، خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد، پرداخت خواهم کرد آیا چنین معاملهای صحیح است؟
✍️ پاسخ:
🔹 شرط صحت معاملۀ نسیه، معین بودن زمان پرداختِ قیمت معامله است، بنابراین معاملۀ نسیه به صورت مذکور صحیح نیست ولی اگر فروشنده در فرض باطل بودن معامله نیز به تصرف مشتری در کالای فروخته شده رضایت داشته باشد، استفاده مشتری از آن اشکال ندارد.
#احکام_معاملات
------------------
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
------------------
🍃〰〰〰〰〰
〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/eslam20
💢 مطالبۀ تورم قرض الحسنه
⁉️ سؤال:
اگر پولی را به کسی قرض بدهیم و موعدی برای برگرداندن قرض تعیین نکرده باشیم و بعد از دو سال پول را پرداخت کند در اینصورت می توانیم تورم این مدت را محاسبه کنیم؟
✍️ پاسخ:
🔹 آیت الله خامنه ای: تورم و کاهش ارزش پول را می توانید محاسبه نمایید، مگر اینکه از ابتدا شرط شده یا قرینه ای وجود داشته باشد که همان مبلغ را برگرداند.
🔸 آیت الله مکارم شیرازی: اگر موعدی برای برگرداندن قرض تعیین نشده مثلا گفته باشد این پول را بردار و هر زمان توانستی پس بده، اضافه ای به آن تعلق نمی گیرد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیات عظام خامنه ای و مکارم
https://eitaa.com/eslam20
📎 #احکام_معاملات
📎 #احکام_قرض
〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/eslam20
💢 چسبیدن مُهر به پیشانی در سجده
🔹 اگر در سجده اول، مُهر به پیشانی بچسبد، باید برای سجده دوم مُهر را از پیشانی جدا کند و اگر مُهر را از پیشانی جدا نکند و به همان حال به سجده دوم برود، اشکال دارد.
📚 پی نوشت:
رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای، مسأله ۲۷۷
https://eitaa.com/eslam20
📎 #احکام_نماز
📎 #احکام
〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/eslam20