➖تفاوت حسد و غبطه از نگاه اخلاق اسلامي
🔺وَاعْلَمْ أَنَّهُ لا حَسَدَ إِلَّا عَلَى نِعْمَةٍ، فَإِذَا أَنْعَمَ اللهُ عَلَى أَخِيكَ بِنِعْمَةٍ، فَلَكَ فِيهَا حَالَتَانِ:حْدَاهُمَا: أَنْ تَكْرَهَ تِلْكَ النِّعْمَةَ وَتُحِبَّ زَوَالَهَا، سَوَاءٌ أَرَدْتَ وُصُولَهَا إِلَيْكَ أَمْ لا، وَهَذِهِ الْحَالَةُ تُسَمَّى حَسَدًا.
وَالثَّانِيَةُ**: أَنْ لا تُحِبَّ زَوَالَهَا، وَلا تَكْرَهَ وُجُودَهَا وَدَوَامَهَا، وَلَكِنْ تَشْتَهِي لِنَفْسِكَ مِثْلَهَا، وَهَذِهِ تُسَمَّى غِبْطَةً، وَقَدْ يُخَصُّ بِاسْمِ الْمُنَافَسَةِ.
فَأَمَّا الْأَوَّلُ**: فَهُوَ حَرَامٌ مُطْلَقًا، كَمَا هُوَ الْمَشْهُورُ، أَوْ إِظْهَارُهُ كَمَا يَظْهَرُ مِنْ بَعْضِ الْأَخْبَارِ، إِلَّا نِعْمَةً أَصَابَهَا كَافِرٌ أَوْ فَاجِرٌ، وَهُوَ يَسْتَعِينُ عَلَى تَهْيِيجِ الْفِتْنَةِ وَإِفْسَادِ ذَاتِ الْبَيْنِ وَإِيذَاءِ الْخَلْقِ، فَلا يَضُرُّكَ كَرَاهَتُكَ لَهَا وَمَحَبَّتُكَ لِزَوَالِهَا، فَإِنَّكَ لا تُحِبُّ زَوَالَهَا مِنْ حَيْثُ إِنَّهَا نِعْمَةٌ، بَلْ مِنْ حَيْثُ هِيَ آلَةُ الْفَسَادِ، وَلَوْ أَمِنْتَ فَسَادَهُ لَمْ تَغْمُكَ تَنَعُّمُهُ.
🔰مرحوم علامه مجلسي:
و بدان که حسادت فقط نسبت به نعمتهاست. پس اگر خداوند نعمتی به برادرت عطا کرد، تو در برابر آن دو حالت داری:
1️⃣👈حالت اول: اینکه از وجود آن نعمت ناراحت شوی و آرزو کنی که آن نعمت از بین برود، چه بخواهی آن نعمت به تو برسد یا نه. این حالت را "حسد" مینامند.
2️⃣👈حالت دوم: اینکه از وجود آن نعمت ناراحت نشوی و آرزوی زوالش را نداشته باشی، بلکه فقط آرزو کنی که خودت هم مثل آن را داشته باشی. این حالت را "غبطة" (غبطه) مینامند، و گاهی هم به آن "رقابت سالم" گفته میشود.
🔴 اما حالت اول (حسد) بهطور مطلق حرام است، همانطور که مشهور است. یا دستکم آشکار کردن آن حرام است، چنانکه از برخی روایات برمیآید.
❗️مگر اینکه نعمتی باشد که به یک کافر یا فاسق رسیده باشد و او از آن نعمت برای ایجاد فتنه، فساد در جامعه، و آزار مردم استفاده کند. در این صورت، ناراحتی تو از آن نعمت و آرزوی زوالش ضرری ندارد؛ چون تو از بین رفتن آن نعمت را نه بهخاطر اینکه نعمت است، بلکه بهخاطر اینکه ابزار فساد شده، دوست داری. و اگر مطمئن باشی که آن فرد با آن نعمت فساد نمیکند، دیگر از بهرهمندیاش ناراحت نمیشوی.
📚بحار الأنوار ج70، ص: 238
https://eitaa.com/eslam20
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند :
🖌 هر که در ماه رجب صدمرتبه بگوید :
🤲 اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذي لا اِلـهَ اِلاّ هُوَ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ
🖌 و در پایان صدقه ای بدهد ، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس #چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت #شهیدان را دارد.
📖 مفاتیح الجنان ، باب اعمال
https://eitaa.com/eslam20
آیت الله سید علی قاضی قدس سره:
ماههای رجب و شعبان و رمضان ... بیدار باش!
تا اینکه برای مسافرت خویش[به جهان آخرت] توشه برداری، و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار!
https://eitaa.com/eslam20
#صدقه_در_ماه_رجب
🖊 امام علے ؏ ؛
هر ڪس به خاطر خدا در ماه
رجب صدقه بدهد ، خداوند وے
را آنچنان اكرام کند كه نه چشمے
ديده و نه گوشى شنيده و نه بر
قلب انسانى خطور كرده باشد
📙فضائل الاشهر۳۸
https://eitaa.com/eslam20
★حاجآقاپناهیان:
ماه رجب ماه خصوصیهاست!
ولی ماه رمضان ماه عمومیها...
اگرڪسی ماه رجب بلند شد
و عبادات ماه رمضانش را آغاز ڪرد،
او به صورتِ ویژه تحویل گرفته میشود..
#ماه_رجب 🌙
#تلنگر 👌
https://eitaa.com/eslam20
آیت الله خـویـی ره:
اهدای ثواب #نمـازشب به حضرت ام البنین سلام الله علیها، جهت بـرآورده شـدن "حــاجــات سـخـت"مفیـد و مجـرب است.
-نمازشب
https://eitaa.com/eslam20
My Recordingمرگ ازمقدرات الهي است .MP3
زمان:
حجم:
38.2M
حجت الاسلام والمسلمين غفاري
م مرگ از مقدرات الهي هست
ج 1446
My Recordingمرگ ازمقدرات الهي است .MP3
زمان:
حجم:
38.2M
حجت الاسلام والمسلمين غفاري
م مرگ از مقدرات الهي هست
ج 1446
https://eitaa.com/eslam20
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
سلام
❓️برای وضو و غسل اگه بدن و موی سر و فرق سرمون چرب باشه اما چربی خود بدن باشه اشکالی داره؟ من کرم و... نمیزنم اما بدنم تندتند چرب میشه. مرجع رهبری
#پاسخ
سلام
✅️ در اعضای وضو باید مانعی از رسیدن آب نباشد و در غیر این صورت وضو باطل است. چربی هایی که به طور طبیعی در مو و صورت به وجود میاید مانع محسوب نمیشود مگر آن که به حدی باشد که مانع از رسیدن آب به پوست و مو گردد.
#مانع_وضو
#مانع
#چربی_پوست
https://eitaa.com/eslam20
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸وقتی پیروزی هیچ فایدهای ندارد!🔸
اگر مؤمن بر نفس خودش پیروز بشود، بر دشمن هم میتواند پیروز شود و این همان پیروزی مبارک است. اما اگر مغلوب خودش شد، حتی اگر بر دشمن هم پیروز شود، فایدهای ندارد. چون فقط دشمنش جابجا شده و خودش جانشین دشمن خارجیاش گردیده است!
نکتۀ ظریف اینجاست که انسان میتواند بلایی بر سر خودش بیاورد که دشمن هم نتوانسته بود! اینجاست که جان انسان بانگ میزند که تو آمدی مرا از دست دشمن خارجی نجات دهی، اما حالا خودت با من چه کردی؟! از تو چیزی میکِشم که از او هم نکشیده بودم! سعدی میگوید:
شنیدم گوسپندی را بزرگی
رهانید از دهان و دستِ گرگی
شبانگه کارد در حلقش بمالید
روانِ گوسپند از وی بنالید:
که از چنگالِ گرگم در ربودی
چو دیدم عاقبت، خود گرگ بودی!
https://eitaa.com/eslam20