انعطاف در احکام
برخی از مردم تصور می کنند احکام و دستورات دینی سخت و مشکل است، درحالی که هم دستوراتش آسان و هم در شرایط سخت انعطاف پذیر است.
مثلا اگر شخص بیمار باشد و نتواند نماز را ایستاده بخواند می تواند نشسته بخواند. اگر نمی تواند وضو بگیرد می تواند تیمم کند. اگر روزه برای شخص ضرر داشته باشد نباید بگیرد، تا علم و یقین به نجاست پیدا نشود همه چیز پاک است، اگر انسان ناچار شود در زمین گل آلود نماز بخواند و بدن و لباس او آلوده شود، باید در حالت ایستاده نماز بخواند. و برای سجده با سر اشاره کند و تشهد را ایستاده بخواند.1 کسی که به احکام اسلامی آشنایی داشته باشد می داند که اسلام در تمامی ابواب فقهی، شرایط آسانی را برای مکلفین قرار داده است.
https://eitaa.com/eslam20
1. توضیح المسائل مراجع، ج1، ص605، م1074
درمحضرقرآن
#آیه_حکمت
🕋يؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ...
📜ترجمه:
🦋دانش و حکمت را به هرکس بخواهد [و شایسته باشد] مىدهد؛ و به هرکس دانش دادهشود، خیر فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، [این حقایق را درک نمىکنند، و] متذکّر نمىگردند...
https://eitaa.com/eslam20
‼️فشار دادن در تطهیر با آب کر و جاری
🔷س 5061: آیا در تطهیر لباس متنجّس با آب کر و جاری، فشار دادن خارج آب لازم است یا با همان فشار داخل آب پاک میشود؟
✅ج: فشار يا تکان دادن داخل آب، کافى است.{رساله امام خامنه ای}
https://eitaa.com/eslam20
‼️ملاک رطوبت در مسح سر
🔷س 5560: آیا در مسح سر، مرطوب شدن مو کافی است یا اینکه رطوبت باید به پوست سر هم برسد؟
✅ج: مسح سر را میتواند بر روی پوست و یا موی قسمت جلوی سر بکشد، ولی اگر موی جاهای دیگر سر در قسمت جلو جمع شده باشد یا موی جلوی سر به قدری بلند باشد که بر روی صورت یا شانهها ریخته شده است، مسح بر آن کافی نیست و باید فرق سر را باز کرده پوست یا بن موها را مسح کند.{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
‼️انتخاب مرجع تقلید
🔷س 5559: بنده سالها پيش از طريق سؤال از يک فرد عادل مرجع تقليدى را انتخاب كردم ولى با توجه به اينکه بايد از دو نفر مجتهدشناس مىپرسيدم، وظيفهام در اين وضعيت چيست و حكم اعمال انجام گرفته چيست؟
✅ج: اگر از مجتهدى تقليد کردهايد که دو نفر مجتهدشناس نيز همان را معرفى مىکنند و يا فتواى او موافق با فتواى مجتهدى است که دو نفر مجتهدشناس معرفى کردهاند، صحيح است و اگر فتواى او مخالف فتواى مجتهدى است که وظيفه فعلى شما تقليد از اوست، بايد قضا شود.https://eitaa.com/eslam20{رساله امام خامنه ای}
‼️استعمال ظروف نقره
🔷س 5558: در بعضی از میهمانی ها دیده می شود که شیرینی ها را در ظرفهای نقرهای می گذارند، آیا این کار، خوردن غذا در ظرف نقره محسوب می شود، و حکم آن چیست؟
✅ج: اگر برداشتن غذا و مانند آن از ظرف نقره به قصد خوردن، استعمال ظرف نقره در خوردن و آشامیدن محسوب شود، حرام است.
#احکام_خوردن_و_آشامیدن
#ظروف_نقره {رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
معنای جاهل مقصر
🔷س 5557: مراد از جاهل مقصّر چه کسی است؟
✅ج: جاهل مقصر به کسى گفته مىشود که متوجه جهل خود بوده و راههاى رفع جهالت خود را هم مىداند، ولى در آموختن احکام کوتاهى مىکند{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
‼️تغییر مرجع تقلید
🔷س 5556: مىخواستم بدانم كه اگر شخصى بخواهد مرجع تقليد خود را به خاطر برخى ملاحظات عوض كند، آيا بايد اجازه مرجع تقليد را داشته باشد يا نه؟
✅ج: هر شخصى كه از مرجعى تقليد مىكند، در تغيير مرجع خود و احكام آن نيز بايد از نظر همان مرجع تبعيت نمايد.{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
‼️تغییر مرجع تقلید
🔷س 5555: آیا تغییر مرجع تقلید جایز است؟
✅ج عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مگر این که اعلم یا محتمل الاعلمیه باشد.{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
‼️ پاکیِ محلّ سجده
🔷مهر یا چیز دیگری که بر آن سجده میکند باید پاک باشد؛ ولی اگر مُهر را روی فرش نجس بگذارد یا یک طرف مُهر نجس باشد و پیشانی را برطرف دیگر بگذارد، اشکالی ندارد. به شرطی که نجاست به پیشانی سرایت نکند.
#احکام_نماز #پاک_بودن_محل_سجده{رساله امام خامنه ای}
https://eitaa.com/eslam20
‼️قلمرو احتیاط در احکام دین
🔷س 5554: قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاوای فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آرای فقیهان گذشته نیز لازم است؟
✅ج: مراد از احتياط در موارد آن، رعايت همه احتمالات فقهى است؛ بهطورى که مکلّف مطمئن شود که به وظيفه خود عمل کرده است.{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
‼️عمل به احتیاط یا تقلید؟
🔷س 5553: به نظر شریف حضرتعالی، عمل به احتیاط بهتر است یا تقلید؟
✅ج: چون عمل به احتياط مستلزم شناسايى موارد و چگونگى احتياط و صرف وقت بيشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دين از مجتهد جامع الشرايط تقليد کن{رساله امام خامنه ای}
https://eitaa.com/eslam20
‼️وظیفه نماز گزار هنگام شک مبطل
🔷س 5552: اگر هنگام #نماز يكى از #شك هايى كه نماز را باطل مى كند، برای کسی پيش آيد آیا می تواند در همان لحظه نماز را رها کند؟
✅ج: بنابر احتیاط نمى تواند بلافاصله نماز را رها كند بلکه باید قدرى فكر كند تا #شك_پابرجا شود (يعنى يقين يا گمان به يك طرف پيدا نكند) و آنگاه #رها_كردن_نماز مانعى ندارد.
#احکام_شکیات #شک_مبطل{رساله امام خامنه ای}
https://eitaa.com/eslam20
‼️نماز با چادر نازک
🔷س 5551: #نماز خواندن زن با #چادری که #حجم_بدن و دست ها در آن مشخص است، جايز مي باشد؟
✅ج: پیدا شدن حجم بدن اشکال ندارد اما اگر چادر در اثر نازکی، بدن نما باشد و عرفاً #ساتر و #پوشش محسوب نشود، نماز با آن صحیح نیست و تشخیص موضوع به عهده مکلف است.
#احکام_بانوان #نماز_خواندن_بانوان #شرایط_پوشش_در_نماز{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
‼️گفتن ذکر رکوع و سجده در حال حرکت
🔷س 5550: اگر كسى سهواً يا جهلاً ذكر ركوع يا سجده يا اذكار در حال قيام را در حال حرکت بدن بگويد و يا كسى مىدانسته ـ كه نبايد در حال حركت بدن ذكر ركوع يا سجود و يا هر ذكر ديگرى را بگويد ـ ولى آن را فراموش كرده باشد و يا بر اثر بىتوجهى و غفلت و عادت، قسمتى از اذكار را در حال حركت ادا كرده باشد؛ مثلاً قبل از اينكه سر بر سجده گذارده و بدنش آرام گيرد، ذكر سجده را شروع كرده يا قبل از اينكه ذكر سجدهاش را بهطور كامل تمام كند سر از سجده برداشته باشد، در موارد فوق چه حكمى دارد؟
✅ج: اگر از روى جهل يا سهو يا فراموشى اذكار نماز را در حال حركت بگويد، نمازش صحيح است و در غير اين صورت نماز اشكال پيدا مىكند.{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
‼️گفتن الله اکبر بعد از رکوع و سجده
🔷س 5549: برخى بهطور عرفى ياد گرفتهاند كه در حال برخاستن از ركوع يا سجده ذكر «الله اكبر» بگويند و چه بسا توجهى هم به اين ندارند كه از باب استحباب مىگويند يا به قصد ذكر مطلق و يا تفاوت مستحب بودن ذكر و قصد ذكر مطلق را نمىدانند، در اين موارد كه در حال حركت بدن ذكر «الله اكبر» را مىگويند، نمازشان چه حكمى دارد؟
✅ج: مانع ندارد.{رساله امام خامنه ای}https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
اخلاق جنسی.MP3
11.66M
حجت الاسلام والمسلمین غفاری/موضوع:اخلاق جنسی {جلسه 141}تاریخ 13آذر1399سمیرم