اعمال عبادی بیمار
تصور باطلی بین برخی بیماران و پرستاران وجود دارد که معتقدند، بیماری که بستری شد لازم نیست اعمال عبادی خویش را انجام دهد زیرا سِرُم به دست دارد و نباید حرکت کند و باید استراحت کند.
در حالی که هیچکدام از این ها عذر شرعی نیست.
🌱https://eitaa.com/eslam20
بهانه ها در برابر احکام
بسیاری از مردم برای مخالفت با احکام الهی به گمان خود، جمله های قانع کننده ای را برای رد پیام حق مطرح می کنند.
در حالی که هیچ کدام از این جمله ها جواز انجام منکرات نیست، جمله های همچون:
خداوند ما را آزاد آفریده
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
قلبت باید پاک باشه
عیسی به دین خود، موسی به دین خود
تعصب نداشته باش
دیگران بدتر از ما هستند
ما دیگه گرفتار شده ایم و کار از کار گذشته
آب که از سر گذشت...https://eitaa.com/eslam20
شرم و حیا در احکام شرعی
برخی از مردم فکر می کنند شرم و حیا می تواند عذر شرعی باشد، در حالی که در مسائل دینی حیا عذر شرعی محسوب نمی شود.
پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟
پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست، ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد.
جامع المسائل فاضل ج2 ص106 س171
🌱https://eitaa.com/eslam20
انجام غسل برای استخاره
برخی از مردم به انجام غسل مستحبی قبل از استخاره، اعتقاد دارند.
در حالی که چنین دستوری در احکام دینی یافت نشده، اما می توان به قصد رجاء و کسب ثواب انجام داد.
https://eitaa.com/eslam20
استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی
در خدمت هوس
برخی مردم در خدمت هوسند و کاری به انجام وظیفه ندارند.
اگر به آن ها گفته می شود از مجتهد عادل و متخصص آگاه تقلید کن، می گویند: تقلید کورکورانه بد است، اما الگو پذیری در رفتار، پوشش و حرکات بی ارزش را از دیگران بد نمی دانند.
اگر گفته شود این کار را خدا واجب کرده است هزار بهانه می آورند که انجام ندهند، اما آنچه خود علاقه دارند نه تنها برای ترک آن بهانه نمی آورند، بلکه دلیل هایی برای انجام آن می آورند. مثلا برای واجباتی چون نماز , روزه و امر به معروف، فلسفه و حکمت آن را می خواهند ولی برای انجام سنت های خرافی چون سیزده به در، چارشنبه سوری و ... با کمال میل و رغبت آنرا انجام می دهند و فلسفه و حکمت آن را سوال نمی کنند. اگر گفته شود: خمس واجب است بهانه هایی می آورند، اما اگر چند برابر آنرا در مسیر دلخواه خود ولو در مسیر حرام باشد به راحتی خرج می کنند.
اگر گفته شود ریش بگذارید که زینت مردان است، می گویند :لابلای ریش چرک جمع می شود، با این که روزی پنج بار در هنگام وضو شسته می شود . اما اگر موی سر آنها که هفته ای یک بار شسته می شود هر قدر بلند باشد هیچ مانعی ندارد.
اگر احکام و فتوایی بشنوند که باب میلشان نباشد، آنرا نشنیده می انگارند، اما اگر فتوایی باب طبعشان باشد به دنبال آن می روند، به ازدواج تن نمی دهند اما به مفاسد اجتماعی تن می دهند. امر به معروف نمی کنند، ولی تن به منکر می دهند و خلاصه آنچه هوس می خواهد انجام می دهند.
🌱https://eitaa.com/eslam20
کمک رساندن در وضو
برخی از مردم فکر میکنند، اگر در حال اختیار فردی با ظرفی داخل مشت وضو گیرنده آب بریزد، وضوی او را باطل می سازد، بلکه فقط چنین کاری برای وضو گیرنده مکروه است. 1
مسئله : یکی از شرایط وضو این است که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد و یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پا ها به او کمک نماید وضویش باطل است. 2
https://eitaa.com/eslam20
1. توضیح المسائل مراجع ج 1 ص 185
2. همان و ص 167
مسح پا
بسیاری از مردم تصور می کنند در وضو، کشیدن مسح تا برآمدگی پا کافی است.
درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مسح باید تا مفصل ادامه پیدا کند.
مسأله:
_ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل مسح نماید.1
_ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا مسح کند بلکه احتیاط واجب این است که تا مفصل را هم مسح نماید.2
_ روی پا را باید از سر انگشتان (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى روی پا، مسح نماید و بنابر احتیاط مستحب تا مفصل پا ادامه دهد.3
https://eitaa.com/eslam20
1- أجوبة الاستفتائات خامنه ای س106
2- توضیح المسائل جامع سیستانی ج1، م272
3- توضیح المسائل مکارم، م272
اجازه اقتدا
خیلی ها هستند که وقتی می خوان به کسی برای نماز اقتدا کنن، اول ازش اجازه می گیرن. در صورتی که برای اقتدا کردن به کسی، نیازی به گرفتن اجازه نیست.https://eitaa.com/eslam20
اول عمل بعد سؤال
برخی از مردم در اثر سهل انگاری وظایف خود را به گونه ای ناصحیح انجام می دهند و پس از گذشت مدت زمانی به فکر سؤال می افتند.
در حالی که باید از ابتدا با کسب آگاهی لازم وظایف خود را صحیح انجام دهند.
در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره می شود:
1. پولی که به عنوان امانت در اختیارش بوده خرج نموده و پس از مدت ها به فکر سؤال از مشروعیت عملش افتاده است.
2. روزه داری که از روی فراموشی چیزی خورده و فکر کرده روزه اش باطل شده، بدون سؤال از حکم مسئله روزه خود را باطل نموده و بعد از آن به فکر سؤال افتاده است.
3 یابنده ای که مالی را پیدا کرده ابتدا آن را استفاده می نماید و بعد از مدت ها به فکر حکم مسأله می افتد.https://eitaa.com/eslam20
شرط خمس
گاه برخی از مردم تصور می کنند شرط دادن خمس مال این است که یک سال، مالی بی مصرف مانده باشد.
در حالی که کسی که سال خمسی دارد باید آنچه در سر سال خمسی اش اضافه می آید، خمسش را بدهد ولو این که یک سال از تهیه آن نگذشته باشد.
https://eitaa.com/eslam20
آداب و رسوم
گاه برخی از مردم آداب و رسوم محلی خود را به پای دین می گذارند و حکم دینی بر آن بار می کنند مثلا
گرفتن مراسم شب هفت و چهلم و سالگرد میت را از واجبات می دانند و اگر کسی بخواهد مخارج چنین مراسم هایی را در امور خیریه ای چون نجات جان بیمار، ادای بدهی بدهکار و... صرف کند، مذمتش می کنند.
یا اگر همسر شخصی بمیرد تا یک سال و گاهی تا آخر عمر ازدواج مجدد را بر خود حرام می دانند و آن را یک ارزش برای خود تلقی می کنند، در حالی که گاه ازدواج نکردن آثار و پیامدهای منفی دارد.https://eitaa.com/eslam20
سجده بر زمین
سجده بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند چوب و برگ درختان صحیح است، اما بسیاری از مردم سجده بر زمین خاکی و سنگی را صحیح نمی دانند و سجده بر چوب و برگ درخت را مخصوص مواقع ناچاری می دانند.
در حالی که در شرایط طبیعی نیز می توان بر سنگ ، چوب و برگ غیر خوراکی سجده کرد.
https://eitaa.com/eslam20
توضیح المسائل مراجع ج1 ص606 م1076