هفت قدم
برخی از مردم تصور می کنند بین وضو اگر بیش از هفت قدم راه بروند و بعد مسح بکشند وضویشان باطل می شود.
در حالی که اندازه معینی در وضو وارد نشده است، فقط باید موالات «پی در پی بودن» کار های وضو محفوظ باشد. بنابراین اگر شخصی بعد از شستن صورت و دست ها مقداری که عرفاً پی در پی بودن وضو محفوظ باشد راه برود، وضویش صحیح است، حتی اگر بیش از هفت قدم راه برود.
.جامع الحکام صافی , ج1 , ص34 , س94
🌱
شستن بار دوم
در بین مردم شایع است که شستن اعضای وضو بار اول واجب و بار دوم مستحب و بار سوم حرام است.
در حالی که شستن بار دوم از نظر برخی مراجع جایز است نه مستحب.1
اما برخی از مراجع تقلید همچون صافی , سیستانی و بهجت مرتبه دوم را مستحب می دانند .2
مکارم: احتیاط واجب ترک مرتبه دوم است3
1. توضیح المسائل امام خمینی«ره» , م248
2. توضیح المسائل مراجع , ج1 , ص165
3. همان , ص16 , م248
ادرار بچه
برخی تصور می کنند ادرار بچه ای که غذاخور نشده پاک است.
در حالی که ادرار انسان نجس است چه از کودک باشد یا از بزرگسال، البته تطهیر بدن و لباس و مکانی که به ادرار پسر بچه ای که غذا خور نشده آسان تر است و با یک بار شستن پاک می شود.
مساله: اگر چیزی به بول پسر بچه ای که غذا خور نشده نجس شود چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزید «که به تمام جاهای نجس برسد» پاک می شود.
.همان , ص106 , م161
🌱
پوست کندن میوه
بسیاری از مردم با پوست خوردن میوه را مناسب نمی دانند.
در حالی که پوست کندن میوه هایی که با پوست می توان خورد، مکروه است.1
1. توضیح المسائل مراجع ج2 م 2637 ص 539
🌱
احکام وارونه
بسیاری از مردم وظایف خود را وارونه انجام می دهند مثلا آموزش عقاید و احکام دین که بر همه لازم و واجب است، بسیاری از آن سر باز می زنند، اما آموزش موسیقی لهوی که حرام است بسیاری به دنبال آن هستند. آرایش برای همسر لازم است اما انجام نمی دهند، آرایش برای نامحرمان حرام است اما انجام می دهند.
🌱
ر های غلط نسبت به غسل
بسیاری از مردم برداشت های ناصحیحی نسبت به غسل دارند، مانند موارد زیر
1- اگر در حین غسل دست به بدن نکشند غسلشان صحیح نیست.
2- باید غسل را رو به قبله انجام داد.
3- باید بدن قبل از غسل، خشک باشد.
4- باید کارهای غسل پی در پی باشد.
🌱
دنبلان گوسفند
همه مراجع تقلید بیضه گوسفند را حرام می دانند، اما برخی از مردم آن را می خورند و می گویند مکروه است.1
1. عروة الوثقی ج1 ص699 م2، توضیح المسائل امام خمینی م2626
اسراف در خوردن
مردم اسراف را در دور ریختن غذا می دانند و اگر غذایی زیاد بماند می گویند بخورید تا اسراف نشود در حالی که خوردن بی جا و زیاد نیز، نوعی اسراف محسوب شده و مکروه است.1
1. توضیح المسائل مراجع ج2 ص539
🌱
دست کشیدن به صورت
برخی تصور می کنند بعد از قنوت نماز، مستحب است دست های خود را به صورت خود بکشند، در حالی که اینکار مکروه است.
عروه الوثقی ج 1 بحث قنوت م 8
🌱
انعطاف در احکام
برخی از مردم تصور می کنند احکام و دستورات دینی سخت و مشکل است، درحالی که هم دستوراتش آسان و هم در شرایط سخت انعطاف پذیر است.
مثلا اگر شخص بیمار باشد و نتواند نماز را ایستاده بخواند می تواند نشسته بخواند. اگر نمی تواند وضو بگیرد می تواند تیمم کند. اگر روزه برای شخص ضرر داشته باشد نباید بگیرد، تا علم و یقین به نجاست پیدا نشود همه چیز پاک است، اگر انسان ناچار شود در زمین گل آلود نماز بخواند و بدن و لباس او آلوده شود، باید در حالت ایستاده نماز بخواند. و برای سجده با سر اشاره کند و تشهد را ایستاده بخواند.1 کسی که به احکام اسلامی آشنایی داشته باشد می داند که اسلام در تمامی ابواب فقهی، شرایط آسانی را برای مکلفین قرار داده است.
1. توضیح المسائل مراجع، ج1، ص605، م1074
🌱https://eitaa.com/eslam20
نماز میت
بسیاری از مردم ذکر های نماز میت را نمی خوانند و فقط تکبیر ها را می گویند و فکر می کنند نماز میت همانند نماز جماعت یومیه است که حمد و سورة آن را نباید خواند!.
در حالی که باید ذکر های نماز را همه نماز گزاران بخوانند.
مسأله؛ کسی که نماز میت را به جماعت می خواند باید تکبیر ها و دعاهای آن را هم بخواند .
توضیح المسائل مراجع ،ص 375،م610
🌱
جوشیدن کشمش در روغن
برخی از مردم فکر می کنند کشمش اگر در روغن یا آب بجوشد پاک نیست، در حالی که در نظر اکثر علما هم پاک و هم حلال است.1
مسأله؛ خرما و مویز و کشمش و آب آن ها، اگر جوش بیاید پاک و خوردن آن ها حلال است.2
1-توضیح المسائل مراجع ، ج1، ص89.
2-جامع الاحکام صافی، ج2، ص319.
خوردن پنیر
بسیاری از مؤمنان بر این باورند که پنیر خوردن مطلقاً مکروه است، درحالی که آنچه مکروه است خوردن پنیر در صبحانه است، اما به هنگام شام نه تنها مکروه نیست، بلکه مفید هم هست مخصوصاً اگر با مغز گردو همراه باشد.
درروایت نقل شده است؛ شخصی از امام صادق علیه السلام از پنیر سوال کرد، حضرت فرمود؛ "دردی است که دوا ندارد."
وقتی شب شد دوباره خدمت حضرت رسید دید پنیر در سفره حضرت است، عرض کرد; صبح از شما درباره پنیر سوال کردم، فرمودید؛ پنیر دردی است که دوا ندارد و الان می بینم درسفره شما پنیر وجود دارد.
حضرت فرمود؛ "پنیر ناشتا ضرر دارد و شب مفید است."
و در روایت دیگر می فرمایند؛
اگر پنیر با گردو همراه شود دوا و شفا است.1
بنابراین پنیر خوردن به هنگام صبح ناشتا مکروه و در شب مفید و با گردو خوردن، همیشه مفید است چه صبح وچه شب.
1-وسائل الشیعه، ج17، ص92، ب62.
🌱
شرکت در تشییع جنازه
گاه تصور می شود که شرکت زنان در تشییع جنازه مستحب باشد، اما در احکام آمده است که مکروه است زنان در تشییع جنازه شرکت کنند. گرچه میت زن باشد.
عروة الوثقی، ج1 ص419
🌱
کفاره افتادن قرآن
بعضی از مردم تصور می کنند افتادن قرآن بر زمین گناه و موجب کفاره است و باید به وزن آن خرما داد!
در حالی که چنین چیزی صحیح نیست، البته رفع هتک لازم است.
حرکات اضافی
برخی از مردم فکر می کنند در نماز هیچ حرکت اضافه ای نمی توان انجام داد، در حالی که زن می تواند بچه بݟل بگیرد و شیر دهد. یا اینکه نمازگزار می تواند در نماز یک قدم یا دو قدم جلو برود و... با حفظ شرایط نماز.
عروة الوثقی ج 1، ص719، مبطلات نماز
اذن شوهر
اذن شوهر در سفری که بر زن واجب نیست، لازم است. اما بسیاری از خانم ها بدین مسأله توجه ندارند.
مسأله: اگر زن بدون اجازه شوهر سفری برود که بر او واجب نیست، باید در سفر نمازش را کامل بخواند.
توضیح المسائل مراجع ص720
لکه های خون در تخم مرغ
بسیاری از مردم لکه خون هایی که بعضا در تخم مرغ دیده می شود را پاک دانسته و آن را می خورند، در صورتی که حکم این گونه لکه ها، این چنین است:
لکه خون های موجود در تخم مرغ محکوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.
اجوبة استفتائات خامنه ای
🌱
ریختن خون
برخی از مردم از خون گوسفندی که برای ساختن منزل قربانی کرده اند بر روی دیوار خانه می ریزند یا به وسیله نقلیه خود، خون می مالند تا از خطرات احتمالی محفوظ باشند.
در حالی که این عمل ریشه در مذهب ندارد، بلکه سنتی است که در دوران جاهلیت وجود داشته است.
🌱
حرام های حلال نما
بسیاری از درامدهای مردم حرام است ولی بدان توجه ندارند، مانند:
تولیدکنندگان و فروشندگان انگشتر طلای مردانه، ریش تراشی، برندگان بازی های قمارگونه که فرد سکه را در دستگاه می اندازد و گاهی برنده می شود1، تکثیر نوارهای حرام، درامد از راه موسیقی حرام، کرایه دادن بلندگو و باند برای مجالس گناه و...
مسائل جدید، محسن محمودی ج3 ص212
رساندن دست به ضریح
بسیاری از مردم زیارت را مساوی با رساندن خود به ضریح و دست کشیدن و بوسیدن ضریح می دانند، در حالی که زیارت، حضور در زیارتگاه و خواندن زیارتنامه است.
عزاداری دور آش!
برخی از مردم معتقدند روی آش، شله زرد و یا سمنو و امثال آن نام ائمه علیهم السلام و یا صورت آنان نقش بسته و قداستی برای آن قائلند.
گاهی دیده میشود دور دیگ غذا به عزاداری می پردازند.
در حالی که از نظر علما و مراجع تقلید چنین ایده ای هیچ اصل و اساسی ندارد.
🌱
حق الماره
برخی از مردم هنگام عبور از جاده ها، براحتی از میوه درختان یا باغ ها می خورند و وقتی علت را می پرسی می گویند: حق الماره است.
در حالی که حق الماره و استفاده از میوه درختان، شرایطی دارد.
مثلا اینگونه نباشد که افراد به قصد میوهخوردن مسیر را عوض کنند، یعنی در همان مسیر باشد؛ و به شرطی که به درخت، زمین و محصول ضربهای نزنند و همچنین میوهای را همراه خود نبَرند و فقط بخورند؛ آن هم در صورتی که آنجا حصاری نداشته باشد یا منعی از طرف صاحب باغ یا زمین نشده باشد. یکوقت هست تابلویی زده شده که «ورود ممنوع»؛ اینجا کسی نباید عبور کند و وارد شود و میوه بخورد که این کار جایز نیست. همچنین مسیرهایی که معلوم نیست حق الماره در آنها صدق میکند یا خیر، مسیر خصوصی است و کسی برای خودش قرار داده است، در اینجاها هم نمیشود رفت در آنجا و میوه خورد.
اگر هم عرف محل بهگونهای است که زمینها و باغها حصار ندارد ولی ما میدانیم که صاحبانشان راضی نیستند که ما میوهها را بخوریم، در این جاها هم خوردن میوه جایز نیست و بهطورکلی در موارد مشکوک احتیاط خوب است.
پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی خامنه ای
رساله توجیه المسائل
امروزه بسیاری از مردم به رساله توجیه المسائل مجهزند!
در حالی که بهتر است بدانیم توجیهات اینچنینی٬ تغییری در حرمت مسئله ایجاد نخواهد کرد.
تهمت: همه ميگن!
رشوه: شيرينى!
غیبت: تو روشم ميگم
ظلم: حقشه!
مال حرام: پيش سه هزار ميليارد هیچه!
ربا: همه ميخورن!
دروغ: مصلحتى!
نگاه به نامحرم: يه نظر حلاله!
مجلس حرام: يک شب که هزار شب نميشه!
بخل: اگه خدا ميخواست بهش م
تقدس سمنو
برخی از مردم تصور می کنند تقدّس سمنو و طبخ و نذر آن به نیت حضرت زهرا (س) ریشه ی دینی دارد.
در حالی که تقدّس سمنو و طبخ و نذر آن، فاقد منبع روايی است٬ اما اصل نذر كردن٬ اطعام و هديه نمودن ثواب اطعام اعم از سمنو و غير سمنو به ائمه اطهار عليهم السلام٬ داری ريشه روايی است.
📌نکته: به نظر می رسد نقل و انتشار داستان هایی از شفا یافتن فلان شخص در پای دیگ سمنو و...٬ باعث شده كم كم سمنو حالت تقدس يافته و نوعی ارتباط با حضرت فاطمه (س) پيدا كند.
اگرچه باید گفت بسیاری از خرافات نیز در طول سالیان به این داستان ها افزوده شده٬ لذا نياز به دقت است تا خرافات جای حقيقت را نگيرد.1
1. مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی
🌱