نماز میت
بسیاری از مردم ذکر های نماز میت را نمی خوانند و فقط تکبیر ها را می گویند و فکر می کنند نماز میت همانند نماز جماعت یومیه است که حمد و سورة آن را نباید خواند!.
در حالی که باید ذکر های نماز را همه نماز گزاران بخوانند.
مسأله؛ کسی که نماز میت را به جماعت می خواند باید تکبیر ها و دعاهای آن را هم بخواند .
توضیح المسائل مراجع ،ص 375،م610
🌱
جوشیدن کشمش در روغن
برخی از مردم فکر می کنند کشمش اگر در روغن یا آب بجوشد پاک نیست، در حالی که در نظر اکثر علما هم پاک و هم حلال است.1
مسأله؛ خرما و مویز و کشمش و آب آن ها، اگر جوش بیاید پاک و خوردن آن ها حلال است.2
1-توضیح المسائل مراجع ، ج1، ص89.
2-جامع الاحکام صافی، ج2، ص319.
خوردن پنیر
بسیاری از مؤمنان بر این باورند که پنیر خوردن مطلقاً مکروه است، درحالی که آنچه مکروه است خوردن پنیر در صبحانه است، اما به هنگام شام نه تنها مکروه نیست، بلکه مفید هم هست مخصوصاً اگر با مغز گردو همراه باشد.
درروایت نقل شده است؛ شخصی از امام صادق علیه السلام از پنیر سوال کرد، حضرت فرمود؛ "دردی است که دوا ندارد."
وقتی شب شد دوباره خدمت حضرت رسید دید پنیر در سفره حضرت است، عرض کرد; صبح از شما درباره پنیر سوال کردم، فرمودید؛ پنیر دردی است که دوا ندارد و الان می بینم درسفره شما پنیر وجود دارد.
حضرت فرمود؛ "پنیر ناشتا ضرر دارد و شب مفید است."
و در روایت دیگر می فرمایند؛
اگر پنیر با گردو همراه شود دوا و شفا است.1
بنابراین پنیر خوردن به هنگام صبح ناشتا مکروه و در شب مفید و با گردو خوردن، همیشه مفید است چه صبح وچه شب.
1-وسائل الشیعه، ج17، ص92، ب62.
🌱
شرکت در تشییع جنازه
گاه تصور می شود که شرکت زنان در تشییع جنازه مستحب باشد، اما در احکام آمده است که مکروه است زنان در تشییع جنازه شرکت کنند. گرچه میت زن باشد.
عروة الوثقی، ج1 ص419
🌱
کفاره افتادن قرآن
بعضی از مردم تصور می کنند افتادن قرآن بر زمین گناه و موجب کفاره است و باید به وزن آن خرما داد!
در حالی که چنین چیزی صحیح نیست، البته رفع هتک لازم است.
حرکات اضافی
برخی از مردم فکر می کنند در نماز هیچ حرکت اضافه ای نمی توان انجام داد، در حالی که زن می تواند بچه بݟل بگیرد و شیر دهد. یا اینکه نمازگزار می تواند در نماز یک قدم یا دو قدم جلو برود و... با حفظ شرایط نماز.
عروة الوثقی ج 1، ص719، مبطلات نماز
اذن شوهر
اذن شوهر در سفری که بر زن واجب نیست، لازم است. اما بسیاری از خانم ها بدین مسأله توجه ندارند.
مسأله: اگر زن بدون اجازه شوهر سفری برود که بر او واجب نیست، باید در سفر نمازش را کامل بخواند.
توضیح المسائل مراجع ص720
لکه های خون در تخم مرغ
بسیاری از مردم لکه خون هایی که بعضا در تخم مرغ دیده می شود را پاک دانسته و آن را می خورند، در صورتی که حکم این گونه لکه ها، این چنین است:
لکه خون های موجود در تخم مرغ محکوم به طهارت است، ولی خوردن آن حرام است.
اجوبة استفتائات خامنه ای
🌱
ریختن خون
برخی از مردم از خون گوسفندی که برای ساختن منزل قربانی کرده اند بر روی دیوار خانه می ریزند یا به وسیله نقلیه خود، خون می مالند تا از خطرات احتمالی محفوظ باشند.
در حالی که این عمل ریشه در مذهب ندارد، بلکه سنتی است که در دوران جاهلیت وجود داشته است.
🌱
حرام های حلال نما
بسیاری از درامدهای مردم حرام است ولی بدان توجه ندارند، مانند:
تولیدکنندگان و فروشندگان انگشتر طلای مردانه، ریش تراشی، برندگان بازی های قمارگونه که فرد سکه را در دستگاه می اندازد و گاهی برنده می شود1، تکثیر نوارهای حرام، درامد از راه موسیقی حرام، کرایه دادن بلندگو و باند برای مجالس گناه و...
مسائل جدید، محسن محمودی ج3 ص212
رساندن دست به ضریح
بسیاری از مردم زیارت را مساوی با رساندن خود به ضریح و دست کشیدن و بوسیدن ضریح می دانند، در حالی که زیارت، حضور در زیارتگاه و خواندن زیارتنامه است.
عزاداری دور آش!
برخی از مردم معتقدند روی آش، شله زرد و یا سمنو و امثال آن نام ائمه علیهم السلام و یا صورت آنان نقش بسته و قداستی برای آن قائلند.
گاهی دیده میشود دور دیگ غذا به عزاداری می پردازند.
در حالی که از نظر علما و مراجع تقلید چنین ایده ای هیچ اصل و اساسی ندارد.
🌱
حق الماره
برخی از مردم هنگام عبور از جاده ها، براحتی از میوه درختان یا باغ ها می خورند و وقتی علت را می پرسی می گویند: حق الماره است.
در حالی که حق الماره و استفاده از میوه درختان، شرایطی دارد.
مثلا اینگونه نباشد که افراد به قصد میوهخوردن مسیر را عوض کنند، یعنی در همان مسیر باشد؛ و به شرطی که به درخت، زمین و محصول ضربهای نزنند و همچنین میوهای را همراه خود نبَرند و فقط بخورند؛ آن هم در صورتی که آنجا حصاری نداشته باشد یا منعی از طرف صاحب باغ یا زمین نشده باشد. یکوقت هست تابلویی زده شده که «ورود ممنوع»؛ اینجا کسی نباید عبور کند و وارد شود و میوه بخورد که این کار جایز نیست. همچنین مسیرهایی که معلوم نیست حق الماره در آنها صدق میکند یا خیر، مسیر خصوصی است و کسی برای خودش قرار داده است، در اینجاها هم نمیشود رفت در آنجا و میوه خورد.
اگر هم عرف محل بهگونهای است که زمینها و باغها حصار ندارد ولی ما میدانیم که صاحبانشان راضی نیستند که ما میوهها را بخوریم، در این جاها هم خوردن میوه جایز نیست و بهطورکلی در موارد مشکوک احتیاط خوب است.
پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی خامنه ای
رساله توجیه المسائل
امروزه بسیاری از مردم به رساله توجیه المسائل مجهزند!
در حالی که بهتر است بدانیم توجیهات اینچنینی٬ تغییری در حرمت مسئله ایجاد نخواهد کرد.
تهمت: همه ميگن!
رشوه: شيرينى!
غیبت: تو روشم ميگم
ظلم: حقشه!
مال حرام: پيش سه هزار ميليارد هیچه!
ربا: همه ميخورن!
دروغ: مصلحتى!
نگاه به نامحرم: يه نظر حلاله!
مجلس حرام: يک شب که هزار شب نميشه!
بخل: اگه خدا ميخواست بهش م
تقدس سمنو
برخی از مردم تصور می کنند تقدّس سمنو و طبخ و نذر آن به نیت حضرت زهرا (س) ریشه ی دینی دارد.
در حالی که تقدّس سمنو و طبخ و نذر آن، فاقد منبع روايی است٬ اما اصل نذر كردن٬ اطعام و هديه نمودن ثواب اطعام اعم از سمنو و غير سمنو به ائمه اطهار عليهم السلام٬ داری ريشه روايی است.
📌نکته: به نظر می رسد نقل و انتشار داستان هایی از شفا یافتن فلان شخص در پای دیگ سمنو و...٬ باعث شده كم كم سمنو حالت تقدس يافته و نوعی ارتباط با حضرت فاطمه (س) پيدا كند.
اگرچه باید گفت بسیاری از خرافات نیز در طول سالیان به این داستان ها افزوده شده٬ لذا نياز به دقت است تا خرافات جای حقيقت را نگيرد.1
1. مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی
🌱
توجیه غیبت
برخی از مردم برای توجیه غیبت خود در برابر دیگران می گویند: "غیبتش نباشد، جلوی رویش هم میگویم" و... در حالی که حرمت غیبت با چنین جملاتی از بین نمی رود.
🌱
فضله موش در برنج
اگر در مورد نجس بودن چيزی شك كرديد، هرچقدر هم شكّتان نزديك به يقين باشد، حكم بر پاكی آن می شود و تحقيق در مورد آن لازم نيست.
پس اگر چيز سياهی در برنج ديديد که به فضله موش بودن آن شك كرديد، اعتنا نكنيد!
توضیح المسائل مراجع، ج1 م123
تورو به خدا
برخلاف تصور بسیاری از مردم اين قبيل قسم دادنها "تو رو به امام زمان، تو رو به خدا و ..." هيچ الزام شرعی به وجود نمیآورد و با انجام ندادنش نیز بلايی نازل نخواهد شد.
لذا توصیه می شود به اين خرافههای بی بها، بیشتر از این بها ندهید.
🌱
سلام نماز
برخی فکر می کنند پس از پایان نماز باید صورت خود را به طرف راست و چپ بگردانند.
در حالی که لازم نیست. زیرا پایان نماز به وسیله ی سلام نماز است و اولین تعقیب نماز سه بار ا.. اکبر گفتن است.1
1. عروه الوثقی ج 1 ص93 فی التعقیب
🌱
نذر والدین برای ازدواج دختر
برخلاف تصور رایج هر گاه پدر یا مادری نذر کند دختر خود را به سیّد شوهر دهد، نذر آن ها اعتباری ندارد و هنگامی که دختر به حد بلوغ رسید اختیار و انتخاب با خود اوست.
توضیح المسائل مکارم م 2297
🌱
لِه کردن تخم مرغ یا انار
https://eitaa.com/eslam20
برخی از مردم هنگامی که عروس را به خانه می برند، زیر پایش تخم مرغ یا انار می گذارند تا لِه کند و به سلامت وارد خانه شده و خوشبخت گردد.
در حالی که چنین کاری خرافه محسوب شده و جایز نیست.1
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی
شستن موهای بلند
برخی از مردم در حین انجام غسل به شستن موهای بلند اهمیتی نمی دهند.
در حالی که برخی از مراجع آن را احتیاط واجب می دانند.
آیات عظام امام، خامنه ای، مکارم و نوری همدانی: بنابر احتیاط واجب، لازم است.
آیات عظام بهجت، سیستانی، زنجانی، صافی و وحید: واجب نیست.
توضیح المسائل مراجع ج1 ص222
🌱
فال یا نفوس بد زدن
برخی از مردم پریدن کلاغ، عطسه کردن، دیدن جغد، قدم برخی افراد و... را به فال بد می گیرند، در میان غربی ها هم رد شدن از زیر نردبان، افتادن نمکدان و هدیه دادن چاقو، به شدت به فال بد گرفته می شود.
و این در حالی است که از فال بد و یا نفوس بد زدن در آیات مختلف قرآن1 و روایات اهل بیت علیهم السلام به شدت نهی شده و در برخی روایات "نفوس بد زدن" در حدّ شرک و کفر معرفی شده است.
از پیامبر اکرم روایت شده که فرمود: "هر کس برای سفر، خانه اش را ترک کند و بر اثر فال بدی برگردد، به آنچه بر محمد نازل شده کفر ورزیده است."2
فال بد گرچه اثر طبیعی ندارد، ولی اثر روانی آن یک حقیقت انکار ناپذیر است.
در روایات اسلامی راه مبارزه با فال بد، توکل کردن بر خدا و اعتنا نکردن به آن، معرفی شده است.3
1. یس 19، نمل47، اعراف131
2. میزان الحکمه ج7 ص3344 حدیث11338
3. میزان الحکمه ج7 ص3345، ح11343
🌱
باور به روز و ماه تولد
https://eitaa.com/eslam20
برخی ها تصور می کنند به دنیا آمدن در ماه ها و روزهای مختلف در سرنوشت انسان اثرگذار است.
در حالی که چنین اعتقاداتی ناشی از جهل است و هیچ چیز جز اعمال خود انسان و مشیّت الهی، در سرنوشت انسان تاثیرگذار نیست.
💎 این شخص دوستدار اهلبیت(ع) است
🔻 امام محمد باقر علیهالسلام:
يَا جَابِرُ أَ يَكْتَفِی مَنِ انْتَحَلَ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ
اى جابر، آيا كافى است براى كسى كه ادّعاى تشيّع دارد، بگويد كه دوستدار ما اهل بيت است؟
به خدا سوگند، #شيعه ما نيست؛ مگر آن كسى كه #تقواىخدا را رعايت كند و از او اطاعت نمايد.
📚 بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۷، ص ۱۹۴، ح ۱۱