💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۲)
✍ امام حسين(ع) ضمن وصيّتنامهاي كه هنگام خروج از مدينه و در زمان وداع با برادرش محمّد بنحنفيّه براي وي نوشت، هدف از حركت خويش را چنين بازگو كرد:
🌷من نه از روي سرمستي و گستاخي و نه براي فساد و ستمگري حرکت کردم. بلكه تنها براي طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. ميخواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم و به سيره جدم و پدرم علي بنابيطالب عمل كنم.
🌹 «....إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب....»(۱)
و در جاى ديگر مى فرمايند:
🌷اَلّلهُمِّ اِنِّى اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ و اَكْرَهُ الْمُنْكَرَ(۲)
خدايا من به معروف اشتياق و از منكر تنفر دارم.
(۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۹
(۲) مقتل الحسين خوارزمی، ج۱، ص ۲۷۳
https://eitaa.com/eslam20
💠 سلام و لعن در زیارت عاشورا
✍ در زيارت عاشورا سلام هايي به وجود مقدس سيدالشهداء و اصحاب و اهل بيت ايشان (علیهم السلام) داده مي شود كه يک نوع دعاست. عظمت آنها و عبادت هاي آنها، حرکت انسان زا آنها، قیام آنها علیه ظلم و جور و شهادت مظلومانه آنها موجب صلوات و دعاست.
🔹 دعاي ديگر، لعن بر دشمنان ايشان است. لعن يعني دعا براي دوري رحمت خداي متعال از دشمنان. يعني انسان تقاضا مي کند: خدايا تو که ارحم الراحميني و رحمتت واسعه است، اينها را از آن رحمت خاصه و رحيميه خود دور کن. در واقع، جمال عبادت سيدالشهدا (ع) ما را به سلام دعوت مي کند و زشتی و پلیدی کار دشمن هم ما را به لعن مي کشاند.
🔸 انسان بايد دشمنان خدا را لعن کند و خود قرآن کريم هم مکرراً آنها را لعن مي کند. اگر مداومت بر اين لعن ها نباشد امواج فتن دوران، ما را هم با خودش غرق مي کند.
🔹 حقيقت لعن با ورود به فضاي عاشورا دريافت مي شود. اگر وارد عاشورا شديد مي بينيد این دشمن پلید اگر پايش بيفتد به کودک لب تشنه شش ماهه روي دست پدرش هم رحم نمی کند. وقتي انسان ببيند که آنها چه مي کنند و باطن جهالت و شرارت و شيطنت و خوی درندگی آنها چيست، آن وقت است که اين حجاب، کنار مي رود و مي فهمد که اينها چه موجوداتي پلیدی هستند و بايد مورد لعن و نفرین قرار گیرند.
https://eitaa.com/eslam20
#حدیث_روز
✍ از #رسول_خدا (ص) روایت شده:
✅آنکه #حسین (ع) را دوست بدارد، خداوند دوستدار اوست.
📖 «أحبّ الله من أحبّ حسیناً.»
📚 بحارالانوار، ج۴۳ ص۲۶۱.
#محرم
#حب_الحسین (ع)
#عزاداری
🏴 با احادیث اهل بيت
https://eitaa.com/eslam20
13موردازمکان های مکروه درنماز.MP3
7.22M
حجت الاسلام غفاري
م 13موردازمكان هاي مكروه در نماز
ج 1084
https://eitaa.com/eslam20
#تقویم_شیعه
📅 امروز سه شنبه
☀️ 19 تیر 1403 شمسی
🌙 03 محرم 1446 قمری
❄️ 09 ژولای 2024 میلادی
☀️ #شمسی
➕ برگزاري كنگره بزرگداشت يكصدمين سال رحلت " ملاحسينقلي همداني" (1373ش)
➕ "رحلت حكيم بزرگوار "شيخ محمد علي زاهد قمشه اي" معروف به "ابوالمعارف" (1332 ش)
➕ ورود نيروهاي سازمان ملل به تهران و بغداد پس از قبول قطعنامه 598 شوراي امنيت (1367 ش)
🌙 #قمری
➕ دعوت جهاني اسلام توسط پيامبر اكرم (7 ق)
➕ نامه امام حسین (ع) براى اهل کوفه (61 ق)
➕ ورود سپاه "عمر بن سعد" به سرزمين كربلا (61 ق)
➕ روز آزاد شدن حضرت "يوسف (ع)" از زندان و استحباب روزه براي رفع هر گرفتاري
❄️ #میلادی
➕ آغاز دوباره جنگ ميان اعراب و اسرائيل پس از تشكيل رژيم صهيونيستي (1948م)
➕ درگذشت "كيم ايل سونگ" سياستمدار برجسته كره اي و رهبر كره شمالي (1994م)
—----------
🇮🇷 كانال
https://eitaa.com/eslam20
♻️ برگزاري كنگره بزرگداشت يكصدمين سال رحلت " ملاحسينقلي همداني" (1373ش)
✍ ملا حسينقلي همداني، فقيه، عابد، عارف و از عرفاي بزرگ اهل طريقت و سير و سلوك در سال 1239 ق در يكي از روستاهاي اطراف همدان به دنيا آمد. كودكي را به شباني گذراند و سپس در تهران در حوزه شيخ عبدالحسين تهراني معروف به شيخ العراقين در رشته معقول درس خواند. او سپس در سبزوار و نجف از محضر عالمان نامداري همچون ملاهادي سبزواري و شيخ مرتضي انصاري حكمت و فلسفه و فقه و اصول را فرا گرفت و در محضر درس اخلاق و عرفان آقا سيد علي شوشتري حاضر شد.
✅ شيخ محمدبهاري، ميرزا جواد ملكي تبريزي، سيد حسن صدر و سيد جمال الدين اسدآبادي از جمله شاگردان اين شخصيت برجسته ديني مي باشند. همچنين نامه ها و مُنشَآت در آداب سلوك، مناجاتها و تقريرات شيخ انصاري، از جمله آثار ملاحسينقلي همداني هستند.
✅ سرانجام اين عالم بزرگوار و عارف باللَّه در سال 1272 ش برابر با 1311 ق در هفتاد و دو سالگي در كربلاي معلّي به ديدار معبود شتافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
https://eitaa.com/eslam20
◾️"رحلت حكيم بزرگوار "شيخ محمد علي زاهد قمشه اي" معروف به "ابوالمعارف" (1332 ش)
✍ شيخ محمدعلي زاهد قمشهاي معروف به ابوالمعارف در حدود سال 1250ش (1290ق) در شهرضا (قمشه) در استان اصفهان به دنيا آمد. وي پس از فرا گرفتن مقدمات در زادگاه خود، به اصفهان رفت و در محضر بزرگاني مانند جهانگير خان قشقايي، آخوند ملامحمد كاشاني و ديگر بزرگان به آموختن فقه، فلسفه، حكمت و عرفان پرداخت.
🔹او سپس به سير و سلوك در آفاق و انفس روي آورد و حدود چهل سال در ممالك مختلف اسلامي از قبيل عربستان، كويت، بحرين و عراق به سير و سياحت مشغول شد. وي پس از اين سفر و مصاحبه با بزرگان اهل دانش و عرفان، خود، عالمي وارسته و عارفي فرزانه گشت و سپس به ديار خويش روي نهاد. او در آنجا به تدريس و تربيت همت گماشت كه حكيم محييالدين مهدي الهي قمشهاي از جمله شاگردان اوست.
🔸از خدمات ارزنده شيخ زاهد، تاسيس مدارس جديد و خدمات فرهنگي در شهرضا بود كه به دليل تلاش وي در نشر معارف اسلامي به ابوالمعارف ملقب شد.
🔹اين حكيم الهي سرانجام در نوزدهم تيرماه 1332ش برابر با 28 شوال 1372ق در 82 سالگي در شهرضا وفات يافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
https://eitaa.com/eslam20
💠وقایع روز سوم محرم💠
✅ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
✅۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
✅ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
-----------------------------
پی نوشت ها:
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
https://eitaa.com/eslam20
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
۲- خداجویی و معنویت گرایی
✍ خداجویی و معنویت گرایی، یکی از ویژگی های اصحاب و یاران امام حسین(ع) بود. از والاترین و زلال ترین حالات آدمی، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی است که پیشوایان الهی، در بالاترین درجه از این مقام، بوده اند.(1)
✅ سراسر صحنه های کربلا را شعار « رضی اللهِ رضانا أهَلَ البیت، »(2) فرا گرفته بود و امام و یاران او، از همه چیز بریده و به حق پیوسته بودند. امام حسین (ع) در هنگام خروج از مدینه، با خواندن خطبه ای، هرگونه قدرت طلبی را از سوی خویش رد کرد و از تسلیم شدن در برابر قضای الهی سخن گفت. چنانچه فرمود: «پروردگارا! من به رضای تو، راضی و نسبت به امر تو، تسلیم هستم و در مقابل قضای تو، صبر خواهم نمود».(3)
✅ این خصوصیت، در یاران و اهل بیت او نیز مشاهده می شد. برای مثال، حضرت زینب (س) پس از حضور در کنار جسد قطعه قطعه برادرش امام حسین (ع) عرضه داشت: «اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربانَ» «خدایا این قربانی را از ما بپذیر»(4).در زیارت نامة هانی ابن عروه نیز آمده است:«... ای کسی که جان خویش را در راه رضای خدا فدا کردی».(5)
🌷 امام صادق (ع) درباره آنان فرموده است: « [آنان مردانی هستند که] گویا دلشان نور باران است؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت، دعا می کنند».(6)
(1) پیام عاشورا، جواد محدثی، ص121.
(2) لهوف، سیدبن طاووس، ص60.
(3) سخنان حسین بن علی، محمدصادق نجمی،ص332.
(4) حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج2، ص301.
(5) مفاتیح الجنان، زیارت حضرت مسلم، ص403.
(6) بحارالانوار، ج52، ص308.
https://eitaa.com/eslam20
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۳)
✍ حضرت در نامهاي كه در زمان اقامت خويش در مكّه در پاسخ دعوت به نامههاي اشراف و بزرگان كوفه مبني بر آمدن به كوفه، نوشتند، فلسفه قيام خود را چنين بيان فرمودند:
🌹به جان خودم سوگند، امام و پيشوا نيست، مگر كسى كه به قرآن عمل كند و راه قسط و عدل را در پيش گيرد و تابع حقّ باشد و خود را در راه رضاى خدا وقف سازد.
🌷«فَلَعَمْرى مَا الاِْمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْكِتابِ والاْخِذُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِالْحَقِّ وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذاتِ اللّهِ»
📚ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص 35
✅ امام(ع) در اين نامه، هدف از قيام را، تلاش در جهت برپايي حكومتي ميداند كه رهبر و پيشواي آن، صفات و امتيازات ذيل را دارا باشد:
1⃣ به كتاب خدا حكم كند.
2⃣ عدالت را در جامعه حاكم كند.
3⃣ متديّن ومعتقد به دين خدا باشد.
4⃣ خود را وقف خدا و اهداف الهي كند.
https://eitaa.com/eslam20
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
✍ بعد از آن سلام و لعن ها، اولين دعا اين است که: «لَقَدْ عَظُمَ مُصابي بِكَ فَاَسئلُ اللهَ الَّذي اَكرَمَ مَقامَكَ وَ اَكْرَمَني اَنْ يرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَيتِ مُحَمَّدٍ صَلي اللهُ عَلَيهِ وَ الِه»
🔹 اگر مصيبت سيدالشهداء (ع) در قلب کسي بار انداخت و فوران پيدا کرد و عظمت اين مصيبت در دلش تجلي يافت و فهميد که چه اتفاقي افتاده است، آماده مي شود براي «اَنْ يرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ».
🔸 لذا انسان، خدا را به حق سيدالشهداء (ع) قسم مي دهد که خدايا همينطور که به من لطف کردي و من را به امام حسين (ع) محترم شمردي، اين توفیق را هم به من بده که جزو خونخواهان سيدالشهدا (ع) در رکاب امام زمان (عج) باشم.
🔹 اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله(ع)، امام زمان(عج) است.
اين اولين دعا و مقام عظيمي است که انسان از خداوند متعال طلب می کند.
https://eitaa.com/eslam20