﷽✨
✍️ دانشمند وسخنور توانا مرحوم شیخ حسینعلی راشد نقل میکند : سالهاے جنگ بین المللی اول ، سختیهای زیادے در همه ایران پیش آمد ، و از آن جمله در شهر ما (تربت حیدریه) بیمارےهایی مانند وبا و آنفلوانزا شیوع پیدا ڪرد ، در خانه ما نخست پدرم مبتلا گشت ، بعد از او من و خواهرم ، و فقط ڪار خدا بود ڪه تنها مادرم سالم ماند ڪه پرستارے ما را میکرد ، این بیمارے خیلی سنگین بود .
مرحوم دڪتر ضیاء به عیادت ما میآمد ، بعدها خود مرحوم دڪتر ضیاء براے من نقل ڪرد ، من به خانه شما میرفتم و میدیدم چهار بیمار ڪه همگی احتیاج به دوا و نخود و آب و آش و بعد از بریدن تب ، نیاز به برنج نرم پختهاے دارند ڪه به آن میگویند : (ترچلو) ، و وضع خانه شما را میدیدم .
روزے ڪه به عیادت مرحوم ملا عباس تربتی رفتم ، دستمالی حاوے مبلغی پول نقره ڪه شخص معروفی به من داده بود ، ڪنار بستر ایشان گذاشتم ، مرحوم ملا عباس پرسید : این چیست ؟ گفتم : پولی است ڪه شخصی داده و از باب وجوهات شرعیِ نیست ، بلڪه براے مصارف این چند بیمار است .
پرسید : چه ڪسی این را داده است ؟ من چون نمیتوانستم به حاج آخوند بر خلاف واقع بگویم ، گفتم : فلان ڪس داده است و به من سپرده است اسمش را نگویم ، اما چون شما پرسیدید ناچار شدم بگویم ، دیدم با آن حال بیمارے اشڪش جارے شد و گفت : در این قحطی ڪه مردم از گرسنگی میمیرند ، این آدم عروسی راه انداخت و از مشهد مطرب زنانه آورد ، و پول فراوانی صرف شراب کرد تا مردم مسلمان بخوردند ، آیا شما روا میدانید ، من از چنین آدمی پول قبول ڪنم ؟ !
من راضی هستم بمیرم و از چنین ڪسانی نوشدارو نگیرم ، و زیر بار منت این افراد نروم . مرحوم دڪتر ضیاء گفت : من نیز به گریه افتادم ، و پول را به صاحبش پس دادم .
📚 با اقتباس و ویراست از
ڪتاب "فضیلتهاے فراموش شده" https://eitaa.com/eslam20
کم یا زیاد
گاه مردم بخشی از محرمات را در صورتی که"کم باشد" بی اشکال می دانند،
مثلا شراب را اگر کم باشد، به حدی که انسان را مست نکند، جایز می دانند و یا رعایت نکردن حجاب و بیرون گذاشتن مقدار کمی از موی سر را، بی اشکال می دانند.
در حالی که کم یا زیاد بودن، ملاکی برای رفع حرمت در اینگونه مسائل نیست.
https://eitaa.com/eslam20
📌شنیدنیها را مثل دیدنیها که با چشم دیده ای باور مکن و تا یقین نکردی، سخن این و آن را، درباره افراد نپذیر.
📕حضرت علی علیه السلام فرمودند: بدانید که بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت، فاصله نیست.
یکی از حاضران پرسید: چگونه بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت فاصله نیست؟ امام ـ علیه السلام ـ انگشتان را کنار هم گذارد و بین گوش و چشم خود قرار داد، سپس فرمود: «الباطل ان تقول سمعت، والحق ان تقول رایت؛ ؛باطل آن است که بگوئی شنیدم، و حق آنست که بگوئی دیدم»
https://eitaa.com/eslam20
زمانیکه #عصبانی هستی
چنـد ثانیه همه چی و رها
کـن و تا خـــودت رو پـیدا
نکـردی، واکنش نشون نده
چـون اگـه کـار #اشتباهی
انجام بدی شاید هیچوقت
دیگـــه نتـونی جبران کنی
#هیچوقت....https://eitaa.com/eslam20
🦋لحظه ها تنها پرندگان مهاجری هستند که هرگز به آشیانه باز نخواهند گشت
📕امام على عليه السلام :
بادِرِ الفُرصَةَ قبلَ أن تكونَ غُصّةً .
📖فرصت را درياب، پيش از آن كه به اندوه تبديل شود.https://eitaa.com/eslam20
🍀در بدترین روزها امیدوار باش
که همیشه زیباترین باران از سیاه ترین ابرها می بارد
📕امام علی (عليه السلام):
عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ، تَكُونُ الْفَرْجَةُ؛ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ، يَكُونُ الرَّخَاءُ.
📖چون سختى به نهايت رسد، گشايش آيد و چون حلقه هاى بلا تنگ گردد، آسودگى فرا رسد.https://eitaa.com/eslam20
💠وقتی قدرت انتقام را داری “گذشت” بالاترین درجه برای توست و “انتقام” اولین نشانه ضعفت
📕امام حسین علیه السلام:
اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَ قُدرَتِهِ.
📖بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.https://eitaa.com/eslam20
📖 #قَطّاره_امام_علی
حدود بیست وپنج كيلومتری جنوب غربی كربلا ، چشمه آبی وجود دارد كه به قَطّاره امام علی عليه السلام شناخته میشود و آن را محل معجزه امام علی علیه السلام در مسير جنگ صفين مینامند. در اطراف اين محل، ديواره های صخره ای نسبتاً مرتفعی وجود دارد. اخيراً بر روی چشمه ، گنبد كوچكی بنا كرده اند. اصحاب امیرالمومنین علیه السلام در مسير جنگ صفين دچار تشنگی شدند و نياز به آب آشاميدنی پيدا كردند. حضرت در مسير جنگ صفين از راهبی كه در آن مکان بود سوال كردند در اينجا آب برای آشاميدن وجود دارد؟ آن فرد جواب داد در اين مكان آب وجود ندارد. حضرت به اصحاب اشاره كردند اينجا را حفر كنند. اصحاب قسمتی از زمين را حفر نمودند و به سنگ بزرگی رسيدند. حضرت با پای مبارك خود سنگ را حركت دادند و در آن هنگام آب زيادی از زير سنگ جاری شد. فرد راهب از امیرالمومنین علیه السلام پرسید: شما وصی يا پيامبر هستيد؟ آقا فرمودند: من پيامبر نيستم ، امام هستم. راهب مسيحی با ديدن اين معجزه مسلمان شد و با امیرالمومنین در جنگ صفين شركت کرد و به شهادت رسید.
https://eitaa.com/eslam20
#فرشته_و_شیطان
حاکم ماهرترین نقاش را مامور کرد که در مقابل مبلغی زیاد ، از فرشته و شیطان تصویری بکشد که به عنوان آثار هنری زمانش باقی بماند. نقاش جستجو کرد که چه بکشد که نماد فرشته باشد؟ چون فرشته برایش قابل رویت نبود، کودکی خوش سیما و معصوم را پیدا کرد و تصویر او را کشید تا اینکه تصویری بسیار زیبا آماده شد که حاکم و مردم به زیبایی آن اعتراف کردند. نقاش به جاهای بسیاری میرفت، تا کسی را پیدا کند که نماد چهرهی شیطان باشد و به هر زندان و مجرمی مراجعه نمود، اما تصویر مورد نظرش را پیدا نمی کرد چون همه بندگان خدا بودند هر چند اشتباهی نمودہ بودند. سالها گذشت اما نقاش نتوانست تصویر مورد نظر را بیابد، زمانی رسید که حاکم احساس کرد دیگر عمرش نزدیک است به نقاش گفت هر طور که شده این طرح را تکمیل کن تا در حیاتم این کار تمام شود. نقاش دوباره گشت تا یک مجرم زشت چهره با موهایی درهم ریخته را در گوشه ای از شهر یافت. در مقابل مبلغی ناچیز اجازہ گرفت نقاشیش را به عنوان شیطان رسم کند ، او هم قبول نمود. نقاش متوجه شد که اشک از چشمان او می چکد. از او علت را پرسید؟ گفت من همان بچه معصومی هستم که تصویر فرشته را از من کشیدی ، امروز اعمالم مرا به شیطان تبدیل نموده. دعا کنیم عاقبت ما ختم به خیر شود. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
https://eitaa.com/eslam20
#معاویه_و_غدیرِخُم
حذیفه بن یمان روایت می کند: در غدیرِخُم در کنارِ رسولِ خدا صلَّی الله علیه و آله نشسته بودم و اکثر مهاجرین و انصار هم در مجلس حضور داشتند؛ رسولِ خدا رو به رویِ همه ایستاد و فرمود: ای مردم، خدای سبحان به من فرمانی جدید صادر کرد؛ و فرمود: یا ایُّها الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ ؛ سپس علی علیه السّلام را صدا زد و در سمتِ راستِ خود قرار داد و فرمود: مَن کُنتُ مولاه فعلیّ مولاه ؛ اللهم والِ مَن والاه و عادِ مَن عاداه و انصُر مَن نصَرَه و اخذُل مَن خَذَلَه. حذیفه می گوید: به خدا سوگند در آن روز معاویه را با حالتِ غضبناکی دیدم که از جایش برخاسته و با تکبّر و غرورِ خاصّی از مجلس خارج می شد و با خود می گفت: هرگز محمّد را در آنچه گفته تصدیق نمی کنم و ولایتِ علی را هیچ وقت نمی پذیرم. در این هنگام ، خدایِ متعال آیاتِ ۳۱تا ۳۳ سوره ی قیامت را بر رسول الله صلَّی الله علیه و آله نازل فرمود: فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلّی ؛ وَلکِن کَذَّبَ وَ تَوَلّی؛ ثُمَّ ذَهَبَ اِلی اَهلِهِ یَتَمَطّی. چون پیامبر صلوات الله علیه و آله تصمیم گرفت که او را بازگرداند و تنبیه و مجازات کند، بارِ دیگر جبرئیل فرود آمد و گفت: یا محمّد، در این کار تعجیل نکن؛ او دشمنِ سرسختِ اهلِ بیتِ توست. شواهد التّنزیل؛ ص https://eitaa.com/eslam20۳۰۸
📖 #معاویه_و_غدیرِخُم
حذیفه بن یمان روایت می کند: در غدیرِخُم در کنارِ رسولِ خدا صلَّی الله علیه و آله نشسته بودم و اکثر مهاجرین و انصار هم در مجلس حضور داشتند؛ رسولِ خدا رو به رویِ همه ایستاد و فرمود: ای مردم، خدای سبحان به من فرمانی جدید صادر کرد؛ و فرمود: یا ایُّها الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ ؛ سپس علی علیه السّلام را صدا زد و در سمتِ راستِ خود قرار داد و فرمود: مَن کُنتُ مولاه فعلیّ مولاه ؛ اللهم والِ مَن والاه و عادِ مَن عاداه و انصُر مَن نصَرَه و اخذُل مَن خَذَلَه. حذیفه می گوید: به خدا سوگند در آن روز معاویه را با حالتِ غضبناکی دیدم که از جایش برخاسته و با تکبّر و غرورِ خاصّی از مجلس خارج می شد و با خود می گفت: هرگز محمّد را در آنچه گفته تصدیق نمی کنم و ولایتِ علی را هیچ وقت نمی پذیرم. در این هنگام ، خدایِ متعال آیاتِ ۳۱تا ۳۳ سوره ی قیامت را بر رسول الله صلَّی الله علیه و آله نازل فرمود: فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلّی ؛ وَلکِن کَذَّبَ وَ تَوَلّی؛ ثُمَّ ذَهَبَ اِلی اَهلِهِ یَتَمَطّی. چون پیامبر صلوات الله علیه و آله تصمیم گرفت که او را بازگرداند و تنبیه و مجازات کند، بارِ دیگر جبرئیل فرود آمد و گفت: یا محمّد، در این کار تعجیل نکن؛ او دشمنِ سرسختِ اهلِ بیتِ توست. شواهد التّنزیل؛ ص https://eitaa.com/eslam20۳۰۸
📖 #حبل_اللَّه_المتين
حذيفة بن اسيد غفارى روایت می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اى حذيفه به راستى حجت خدا بعد از من بر شما على بن ابى طالب علیه السلام است كفر به او كفر به خداست ، شرک به او شرک به خداست ، شک در او شک در خداست و الحاد در او الحاد در خداست، انكار او انكار خداست ايمان به او ايمان به خداست زيرا او برادر رسول خدا و وصى او و امام امت او و سرور و مولای آنها است و او حبل اللَّه المتين است و عروة الوثقائى كه هرگز نخواهد گسست و دو گروه درباره او هلاک شوند و او تقصير ندارد؛ دوستان غلو كننده و افرادی که در حق او کوتاهی کنند. اى حذيفه از على علیه السلام جدا مشو كه از من جدا شده باشى و با او مخالفت مكن كه با من مخالف کرده باشى. على از من است و من از على هر كه او را به خشم آورد مرا به خشم آورده است و هر كه او را خشنود كند؛ مرا خشنود كرده است. الأمالی للصدوق، صفحه ۱۹۷. كاشف الأستار، صفحه ۲۲ ، ۲۳
https://eitaa.com/eslam20