eitaa logo
اسلام
221 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
905 ویدیو
100 فایل
الاسلام یعلوولایعلی علیه ارتباط با ادمین: @eslam_20 کانال فقط و فقط برای رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حکم اقامت چند روز در هفته در محلی ♻️ سوال: در شهر دیگر خانه ای ساخته ایم و هفته چند روز در آنجا اقامت داریم آیا آنجا وطن ماست؟ ✍🏻 پاسخ: ⬅️ به نظر آیت الله خامنه ای در صورتی ­که مدت اقامت شما در آن مکان به مقداری نباشد که عرفاً آن مکان برای شما محل استقرار و زندگی محسوب شود، نماز شما در آنجا شکسته است و روزه صحیح نیست ولی اگر قصد ادامه برای مدت طولانی داشته باشید و لوازم وطنیّت را فراهم کرده باشید به نحوی که عرفا در آنجا مسافر محسوب نشوید؛ وطن محسوب می شود و نماز تمام و روزه صحیح است. -------------- استفتا از سایت آیت الله خامنه ای ➖➖➖  @eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍣 🍣 🔴متن سوال: الف)پختن یا سرخ نمودن کشمش که سبب باد کردن آن می شود، چه حکمی دارد؟ ب) آیا این عمل موجب غلیان داخل کشمش می شود؟👇 ✅نظرات مراجع عظام تقلید🔻🔻 ✍ امام (رحمة الله علیه)) الف و ب) پاك و خوردن آن حلال است. تحريرالوسيله، ج1، ص118، م11 توضيح المسائل، 1379، ص15، م114 _ ✍ آیت الله (رحمة الله علیه) الف و ب) اگر به واسطه‌ي پختن، جوش بيايد، خوردنش حرام است امّا نجس نيست. المسائل الواضحه، ج1، ص23، م112 و 113 _ ✍ آیت الله (رحمة الله علیه) بسمه تعالی. اگر سبب جوش آمدن آن شود احتياطاً، نجس می شود و آن هم بستگی به درجة حرارت آن دارد. ✍🥘 آیت الله (رحمة الله علیه)) الف) مانعي ندارد. ب) عمل مزبور مانعي ندارد هر چند موجب غليان شود. ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) بسمه تعالی. (الف و ب) در فرض مرقوم کشمش پاک و حلال است. _ ✍(آیت الله (رحمة الله علیه)) مويز و كشمش و آب آنها اگرچه جوش بيايد پاك و خوردن آن حلال است. توضيح المسائل،‌1422 ه.ق ص20، م 115 المسائل-المنتخبه،1396هـ.ق، ص60، م151 _ ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) الف) اشكال ندارد. ب) خوردن آن جايز است. ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند، پاك و خوردن آنها حلال است، اگرچه احتياط مستحب آن است كه از آنها اجتناب كنند. توضيح المسائل، ص29، م 115 ✍ آیت الله (دام ظله العالی)) الف) بسم الله الرحمن الرحيم- اشکال ندارد. ب) برفرض غليان هم پاک و حلال است گرچه احتياط ترک خوردنش است _ ✍ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)) الف) باسمه تعالی. اشکالی ندارد و خوردن آن حلال است. ✍ آیت الله (رحمة الله علیه)) الف و ب) مويز وكشمش و آب آنها اگر جوش بيايند پاك و خوردن آنها حلال است اگرچه احتياط غيرلازم آن است كه از آنها اجتناب شود. هداية العباد، ج1، ص110، م548 توضيح المسائل، 1372، ص21، م115 _ ✍ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)) باسمه تعالی.الف و ب) مادام که آنرا در آب (مانند آبگوشت) نپزند داخل آن غليان پيدا نمی کند و اشکالی ندارد. __ ✍ آیت الله همدانی (دام ظله العالی)) الف و ب) اشكال ندارد و خوردن آن مانعي ندارد. ___ ✍ (آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)) مويز وكشمش و آب آنها اگر جوش بيايند پاك و خوردن آنها حلال است. توضيح المسائل،1383، ص210، م 115 منهاج الصالحين، ج2، ص120، م407 @eslam20
🚫 سقط جنين چه حكمي دارد؟🚫 ✍ آیت الله خامنه ای: سقط جنين شرعاً حرام است مگر آنکه استمرار حاملگى براى حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولى بعد از دميدن روح جايز نيست حتّى اگر ادامه حاملگى براى حيات مادر خطرناک باشد، البته اگر استمرار باردارى، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند و نجات زندگى طفل به هيچ وجه ممکن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهايى با سقط جنين امکان داشته باشد، سقط جنين جايز است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: سقط جنین تنها در صورتى جایز است که جان مادر در خطر باشد. همچنین اگر بیمارى شدیدى مادر را تهدید کند، و جنین هنوز به مرحله دمیدن روح نرسیده باشد. و نیز اگر تشخیص قطعى داده شود که جنین به گونه اى ناقص است که براى پدر و مادر و اطرافیان سبب عسر و حرج شدید مى شود، مشروط بر اینکه روح در آن دمیده نشده باشد. در این سه صورت، ختم حاملگى جایز است. و اگر راه منحصر به طبیب مرد باشد، در این صورت مانعى ندارد. و احتیاط آن است که پدر و مادر، طبیب را نسبت به دیه تبرئه کنند. ✍ آیت الله سیستانی: سقط جنین جایز نیست مگر اینکه نگه داشتن آن برای مادر ضرری باشد یا مشقّت زیاد داشته باشد که در اینصورت سقط آن ما دامیکه و لوج روح نشده باشد مانعی ندارد. تنها بدین جهت که جنین ناقص الخلقه و یا پس از تولد، فقط مدت کوتاهی زنده خواهد بود، مجوز سقط جنین نمی شود پس مادر نمی تواند اجازه چنین کاری را به پزشکان بدهد و آنان نیز نمی توانند جنین را خارج کنند و دیه بر عهده کسی است که عملاً به چنان کاری دست زده است. ➖➖➖ برگرفته شده از سایت مراجع 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 @eslam20
📚 باقی ماندن رنگ نجاست بعد از تطهیر 💠 سؤال: زمانی که لباسهای خونی را می شوییم، بعد از آب کشی جای لکه های خون دیده می شود، حکم آن چیست؟ ✅ جواب: اگر و جسم خون از بین رفته و فقط رنگ آن باقی مانده باشد، است. ------------------ ☑️منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری _______ @eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 📜📜📜📜📜📜📜📜 ❓🤔خرید و فروش ارز چه حکمی دارد؟ ✍آیت الله خامنه ای: ایشان نظری نداده اند، از مجتهد اعلم بعدی تقلید کنید. ✍آیت الله مکارم : با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد از جمله اینکه: منشاء استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت ها پذیرفته نشده است و همچنین منشاء سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست. ✍آیت الله سیستانی:ایشان نظری نداده اند، از مجتهد اعلم بعدی تقلید کنید. ✍آیت الله صافی: جایز نیست. ✍آیت الله نوری همدانی: جایز نیست. ✍آیت الله شبیری: چنانچه استفاده از این‌گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن‌ اشکال دارد. ✍آیت الله وحید خراسانی:خرید و فروشِ آن ، باطل است و بنابر إحتیاطِ واجبِ غیرِ قابلِ رجوع ، حرام می باشد و همچنین استخراجِ آن و سایرِ مبادلات با آن ، بنابر إحتیاطِ واجبِ غیرِ قابلِ رجوع ، حرام می باشد . ✅👈تبصره: طبق نظر همه مراجع، چنانچه استفاده از این‌گونه ارزها خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن‌ اشکال دارد. 📜مکارم جامع المسائل شبیری استفتائات س 1051 خامنه ای، سیستانی، صافی ، وحید و نوری استفتاء از دفتر 🔰⭕️🔰⭕️🔰⭕️🔰⭕️🔰⭕️🔰⭕️ @eslam20
🔥☄🔥 ☄🔥 🔥 🌷❓ 🌷 🌺 پاسخ: 👇 🌺👈 بیرون گذاشتن موی سر (حتی به مقدار چند تار مو) از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم، حرام است. ✍در حرمت نگاه به موی زن فرقی بین تمام یا قسمتی از آن وجود ندارد و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر را از نامحرم بپوشانند و مواظب باشند از زنان غیر مسلمان و بی بند و بار پیروی نکنند. 👈 💢اگر کسی از صغیره مانند بدحجابی و رعایت نکردن ، نکند و تصمیم داشته باشد دوباره آن را کند، مرتکب گناه شده است؛ از این رو نباید تصور شود که بیرون گذاشتن چند تار مو یا آرایش و زینت در مقایل نامحرم گناهی است که خدای متعال آن را نادیده خواهد گرفت. 🔴 بدحجابی و هر گناهی که کوچک شمرده شود با ایمان و عمل صالح سازگار نیست و مداومت بر آن بدترین گناهان است، چنانچه حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: "بدترین گناهان آن است که صاحبش آن را کوچک شمارد." و نیز فرمود:‌ "از اصرار بر گناه بپرهیز که بزرگترین جرم هااست." ................................... ✅ منبع: 👇 بحار الانوار، ج 70، ص 364 – مستدرک الوسائل، ج 11، ص 368 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 52. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋 🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺 @eslam20
🔴: ❓مسئله 684: اگه من یقین داشته باشم که برخی از فعالیت‌های یک شرکت یا مؤسسه حرامه؛ مثلاً طبق نظر مرجع من، بعضی از درآمدهای بانک، ربا و حرامه؛ یا مثلاً من می‌دونم که فلان شرکت در کنار تولید سرکه، شراب هم تولید می‌کنه. خریدوفروش سهام این شرکت‌ها چه حکمی داره؟ 🔵: ✍رهبری، مکارم، سیستانی و صافی: با توجه به اینکه بعضی از معاملات اونها حرامه، خریدوفروش سهامشون جایز نیست. ⚠️ نکته: خرید سهام شرکت‌های دخانیات هم بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. 🔺 مؤسسه طیبات، مؤسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی @eslam20
💠 ترتیب خواندن تشهد قضا و سجده سهو 💠 ⁉️ سوال: اگر تشهد در نماز فراموش شود آیا حتما باید بعد از سلام نماز، اول تشهد را قضا کرد بعد سجده سهو؟ اگر برعکس خوانده شود یعنی اول سجده سهو بعد تشهد را قضا کنیم تکلیف چیست؟ 🔴پاسخ: ✍ آیت الله خامنه‌ای: بنا بر احتیاط واجب ابتدا تشهد قضا شود و اگر برعکس عمل کرد؛ بنا بر احتیاط واجب پس از تشهد دوباره سجده سهو انجام شود. ✍ آیت الله مکارم: چنانچه تشهد فراموش شود احتیاط مستحب این است که بعد از نماز قضای آن را به جا آورند و بعد از آن بنابر احتیاط واجب سجده ی سهو به جا آورند، البته تشهد سجده ی سهو کفایت از سجده ی فراموش شده می کند. ------------- 📚 پی نوشت: استفتا، از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖  🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 📜📜📜📜📜📜📜 @eslam20