🌹🌹🌹🌹 امام سجاد علیه السلام فرمودند:
چهار خصلت اســت كه در هر كس باشد،
ایمــانـش كامــل و گناهــانش بخشـــوده
خواهدبود، و درحالتی خداوند را ملاقات
میكند كه از او راضی و خوشنود است:
۱- تقوای الهی با كارهایی كه برای مردم
به دوش میكشد ..
۲ - راست گوئی و صداقت با مردم ..
۳ - حیا و پاكدامنی نسبت به تمام
زشتیهای در پیشگاه خدا و مردم ..
۴ - خـوش اخلاقی و خوش برخوردی
با خانوادهی خود ..
📚مشكاةالانوار ص۱۷۲
@eslam20
✍پيامبر اکرم (ص) فرمودند:
✅هرگاه خدا بر امتي غضب كند و عذاب بر آنها نفرستد، آنها را به چند بلا مبتلا مي كند:
⇦ «ارزاني را از آنها گرفته»
⇦ «و عمرهايشان را كوتاه»
⇦ «و بازارگانانشان را بي سود»
⇦ «درختهايشان را بۍثمر»
⇦ «نهرها را بي آب»
⇦ «بارانها را بي موقع»
⇦ «و انساني بداخلاق را بر آنها
حاکم مي كند.»
📚خصال صدوق، ج ۲، ص ۴۱
@eslam20
چگونه گناهان در این دنیا که هر قدر هم که زیاد باشد محدود است موجب عذاب نامحدود در قیامت میشود؟
🍃این پرسش تحت عنوان «خلود» یا «جاودانگی عذاب» معروف است.
مجازاتها بر سه گونهاند:
1. مجازات قراردادی،
2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد،
3. مجازاتی که تجسم خود گناه است.
🍃مجازاتهای اخروی، هیچ کدام از خواصّ و فواید مجازاتهای قراردادی (مانند تنبیه، عبرت، تربیت و...) را ندارد؛ زیرا آخرت جای عمل نیست، بلکه جای حساب است.
🍃پس مجازاتهای اخروی یا رابطه تکوینی با گناه دارد که پارهای از آیات و روایات بر این مطلب دلالت دارند؛ مانند کلام امام علی (ع) که میفرمایند: «عمل صالح کشت آخرت است»، (نهجالبلاغه، خطبه 22).
🍃در این گونه مجازاتها، تناسب بین عمل و نتیجه، از لحاظ کمی شرط نیست؛ مانند یک لحظه غفلت در رانندگی که نقص عضو همیشگی به دنبال خواهد داشت. و یا این که مجازاتهای اخروی، تجسّم خود گناه است که پارهای دیگر از آیات و روایات بر این حقیقت تأکید دارند.
🍃امام صادق (ع) در جواب پرسشی درباره خلود در بهشت و جهنّم میفرمایند: علت همیشه بودن دوزخیان در دوزخ، این است که تصمیم آنان این بوده که هر گاه در دنیا جاودانه بمانند، خدا را نافرمانی کنند و جهت همیشه بودن بهشتیان در بهشت نیز این است که تصمیم آنان این بوده که هرگاه در این دنیا جاودانه بمانند، اطاعت خدا کنند.
🍃پس تصمیمهای این دو گروه، آنان را بهشتی دائم و دوزخی همیشگی کرده است، (بحارالانوار، ج 8، ص 347).
@eslam20
🔴 استجابت دعا از طریق سکوت!
حضرت آیت الله بهاء الدینی فرمودند:
من سیزده ساله بودم، سیدی در کوه خضر می نشست که به او می گفتند:
سید سکوت.
بیست سال بود که حرف نمی زد.
من با بعضی بچه ها رفته بودیم کوه خضر و او را دیدیم. شخصی از روستائی آمد گفت:مریض داریم او را دعا کنید!
سید با حرکات دست و اشاره به او تفهیم کرد که مریض خوب شد، بعد معلوم شد که مریض خوب شده است! همچنین میدانست ما بچه ها گرسنه هستیم.
با اشاره دست به ما بچه ها فهماند که در فلان منطقه پائین کوه دارند اطعام می کنند، بروید بخورید، ما رفتیم پائین به همان مکانی که آدرس داده بود، دیدیم در یک باغی آش پخته اند و به مردم می دهند.
پس از بیان این مطلب آیت الله بهاالدینی فرمودند:
بزرگان هم به او سر می زدند.
عرض شد : آقا این سید سکوت را که فرمودید بزرگان هم پیش او می رفتند، چه سرّی داشت؟!
استاد فاطمی نیا در جلسه ای فرمودند:
خدمت آیت الله بهاالدینی رسیدم. گفتم آقا راز مقام و رتبه سید سکوت چه بود؟
آقا دستشان را بردند به طرف لبشان و فرمودند: در آتش🔥(گناهان زبان) را بسته بود.
خدا شاهد است الان مردم خیلی دست کم گرفته اند غیبت کردن، آبرو بردن را....
@eslam20
⚡️مثقال ذره!
💟حضرت علی _علیه السلام_ میفرمایند:
از بخشش اندک شرم مدار!
چرا که محروم کردن، از آن کمتر است!
حکمت 67
پیامبر اکرم _صلوات الله علیه_ فرمودند:
🔸هر کار نيکى صدقه اى محسوب مى شود، خواه به غنى باشد يا فقير! بنابراين صدقه را ترک نکنيد هرچند به نيمى از يک دانه خرما باشد و خود را از آتش دوزخ دور داريد هرچند به نيمى از يک دانه خرما باشد؛
🔸زيرا خداوند متعال اين صدقه کوچک را براى صاحبش پرورش مى دهد، و در روز قيامت پرورش يافته آن را به او باز مى گرداند تا جايى که بزرگ تر از کوه عظيمى خواهد بود!
@eslam20
🌹 امیرالمومنین علی علیه السلام:
آگاه باشید که این پوست نازک بدن، طاقت آتش دوزخ را ندارد. پس به خودتان رحم کنید.
شما مصیبت های دنیارا آزموده اید. آیا ناراحتی های یکی از افراد خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته یا در زمین خوردن پایش زخمی شده یا ریگ های داغ بیابان او را رنج داده، دیده اید که تحمل آن مشکل است.
پس چگونه می شود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش، در کنار سنگ های گداخته همنشین شیطان باشید؟
📚نهج البلاغه، خطبه 183
@eslam20
توکــل
🌷 پیامبر اعظم(ص):
هر که میخواهد قوی ترین مردم باشد،
به خدا توکل کند.(جامع الاخبار،۱۱۷)
نبی اکرم(ص):
توکل یعنی :انسان بداند مخلوق خدا، نه زیان میرساند و نه نفع، و نه عطا میکند و نه منع، چشم امید از خلق برداشتن (و به خالق دوختن )؛هنگامی که چنین شود، انسان جز برای خدا کار نمیکند، به غیر او امیدی ندارد، از غیر او نمیترسد و دل به کسی جز او نمیبندد، این است روح و حقیقت توکل."
📚:معانی الاخبار، ص۲۶۱
@eslam20
*دادن فطریه قبل و بعد از عید فطر*
☘️1. پرداخت فطریه، بعد از عید فطر:
مراجع عظام تقلید؛ زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید
جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. [1]
ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مىتواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقّی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مىدهد نیّت فطره نماید".[2]
اما "اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب[3] آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند ]به قصد قربت[ فطره را بدهد".[4]
☘️2. پرداخت فطریه، قبل از عید فطر: مراجع عظام تقلید در این باره می گویند:
"اگر پیش از ماه رمضان فطریه را بدهد صحیح نیست و احتیاط واجب[5] آن است که در ماه رمضان هم فطره را ندهد.[6] ولى اگر پیش از رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آن که فطریه بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطریه حساب کند مانعى ندارد." [7]
📚حواشی👇👇
[1]. ر.ک: امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل (محشّٰى)، ج2، ص 180، م 2025، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، 1424 ه ق.
[2]. همان، ر.ک: ذیل م 2030.
[3]. آیت الله بهجت: احتیاط مستحبّ آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م 2031.
[4]. همان، م 2031.
[5]. آیت الله زنجانى: (احتیاط مستحبّ)؛ آیات عظام خوئى، تبریزى، سیستانى: (بهتر آن است..).
[6]. آیت الله صافی: (جواز دادن فطریه در ماه رمضان بعید نیست ..)؛ آیت الله گلپایگانى: (اگر در ماه رمضان بدهد صحیح است ولى احتیاط لازم آن است که قصد وجوب نکند مگر آن که فطریه را بعد از مغرب شب عید یا صبح روز عید پیش از نماز عید بدهد ..).
[7].. توضیح المسائل (محشّٰى)، ج2، ص 180، م 2025.
@eslam20
:
💢 پرداخت فطریه پس از عید فطر
💠 سوال:
آیا می توان زکات فطره را روز عید فطر جدا کرد و چند روز بعد از عید فطر به فقرا داد؟
✍🏻 پاسخ:
مانعی ندارد، ولی در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کرد و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد مجدداً نیت فطره کند.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
@eslam20
💠آیا پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است؟
🔹حدیث: امام صادق علیه السّلام فرمودند: روز قیامت زنی زیبا آورده می شود که به سبب زیبایی اش دچار گناه شده و می گوید: خدایا تو مرا زیبا آفریدی و من به گناه افتادم. سپس حضرت مریم علیها السلام را آورده، می گویند: تو زیباتری یا ایشان؟ او را زیبا آفریدیم ولی دچار گناه نشد.
کافی، ج 1، ص 228- بحار الانوار ج 7، ص 285
✅پاسخ:
پوشاندن کف و روی پا (از مچ تا سر انگشتان) در مقابل نامحرم واجب است.
خانم ها نمی توانند بدون جوراب برای خرید از منزل خارج شوند یا اگر نامحرم در خانه است، بی جوراب در مقابل او حاضر شوند، هر چند از فامیل نزدیک باشد.
«احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 62.
@eslam20
💠 #حدیث_روز
🔸امام علی علیه السلام: أمّا مُرُوَّةُ السَّفَرِ فَبَذلُ الزّادِ ، و قِلَّةُ الخِلافِ على مَن صَحِبَكَ ، و كَثرَةُ ذِكرِ اللّهِ عزّ و جلّ في كُلِّ مَصعَدٍ و مَهبِطٍ ، و نُزُولٍ و قِيامٍ و قُعودٍ .
🔹جوانمردى (مروّت) در سفر عبارت است از : بخشيدن ره توشه [خود به همراهان] ، كمتر ناسازگارى كردن با همسفران، و بسيار به ياد خداوند عزّ و جلّ بودن در هر فراز و نشيب و هر فرود آمدن و برخاستن و نشستنى .
📚بحار الأنوار: ٧٦/٢٦٦/١.
@eslam20
🌹عید؛ تجدید حزن آل محمد(ص)❗️
♦️عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ أَبِيجَعْفَرٍ عليهالسلام قَالَ: قَالَ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يَتَجَدَّدُ فِيهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ صلّی علیه و آله حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ
لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ.
♦️عبدالله بن دينار نقل ميکند که حضرت باقر عليه السلام فرمود: اى عبدالله عيدى از اعياد مسلمين نيست چه قربان و چه فطر مگر آنكه در آن عيد حزن آل محّمد صلّي الله عليه وآله تجديد ميگردد گفتم چرا فرمود زيرا كه ايشان حقّ خود را در دست ديگران مى بينند.
📚بحار الأنوار/ج۹۱/ص۱۳۵. تهذيب الأحكام/ج۳/ص۲۸۹. وسائل الشيعة/ج۷/ص۴۷۵
@eslam20
🔴بازخوانی هشدارهای صریح امام خمینی(ره) در مورد رسیدگی به وضع معیشتی کارگران در دیدار با کارخانه داران، 15 تیر 58
♦️شما خیال نکنید آن کارگرها میگویند ما اتومبیل میخواهیم، ما پارک میخواهیم. این حرفها نیست. آنها یک زندگی میخواهند. میخواهند وقتی بروند منزلشان اگر بچهاش بگوید من کفش ندارم بتواند کفش بخرد برایش. بشرند آنها. ناراحت میشوند.
♦️ خود شما فکر کنید که خودتان بروید منزل، یک بچه عزیز داشته باشید از شما یک چیز بخواهد نداشته باشید، یک وقت ندهید، ناراحتی ندارد؟ یک وقت بخواهید و نداشته باشید به او بدهید، فضلًا از اینکه یک وقت برود منزل، و ببیند که پدرش برایش نان نیاورده! خوب شما فکر این را بکنید. این منطق دیگر درست نمیشود که بگویید که ما اختیار داریم و همه اختیارات را داریم، و ما باید چه باشیم و چه باشیم، و دیگران هیچ! نمیشود این.
♦️همهمان یعنی با هم، همهمان روی هم رفته دست به هم بدهیم که یک وضع متوسطی برای اینها حاصل بشود، که نه بیانصافی باشد نسبت به برادرهای هم نوع شما. اینها را برادر خودتان حساب کنید. کارگرها، کارگردانها را نوکر حساب نکنید؛ برادر حساب کنید، فرزند حساب بکنید. حوایجشان را ببینید چه [است]، برای اولادتان حوایجی اگر داشته باشد، هر چه بتوانید برمیآورید.
♦️ اینها آن قدرها نمیخواهند. آن قدری که یک زندگی متوسطی، همچو نباشد که هر چه را دست بگذارد نداشته باشد! این اسباب این میشود که خدای نخواسته یک وقت غیر آن طوری که ما فکر میکنیم بشود.
@eslam20
🔴امام خامنهای:مسئله مبارزه با فساد و اسراف به صورت جدی بایستی دنبال شود
♦️رهبر معظم انقلاب :کسانی که دست در بازرگانی در بیرون کشور دارند باید دقت کنند که اجناس غیر لازم را وارد نکنند و این به عهده آحاد مردم است و تمام کارهایی که کمک می کند به حرکت مستقل اقتصادی کشور کمک کنند.
♦️کسانی که عادت کردند به سفرهای خارج بروند این عادت را رها کنند. رفتن به سفرهای خارجی و تفریحی به کشورهای گوناگون غیر از سفرهای زیارتی را رها کنند چرا که آنها آنقدر خرج و هزینه به عهده کشور نمی گذارد. مسئله مبارزه با فساد و اسراف به صورت جدی بایستی دنبال شود.
♦️یک مسأله مهم دیگر مسئله آحاد مردم و وحدت اجتماعی است. در فضای مجازی توهین و تهمت زدن به یکدیگر زیاد شده است که کار آنها به فضای کشور آسیب می زند. بعضی ها این تهمت ها را در روزنامه ها تکرار نکنند.
♦️دشمن یک حرفی می زند برای اینکه روحیه مردم ایران را تضعیف بکند. برخی ها همان دورغ و همان حرف خلاف را برای رضایت دشمن یا عدم تحلیل درست، تکرار می کنند.
@eslam20
🌹 امام صادق (علیه السلام) و روزهای بد معیشتی مردم
♦️امام صادق سلامالله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
♦️فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند.
♦️ فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات میکنم.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری. ج ۱۸، ص ۴۳
@eslam20
>>> کل مسکر حرام
قانونی را فقها مطرح فرموده اند و آن این که کل مسکر حرام (۱) یعنی هر چیز مست کننده حرام است . این دستور مطلق است پس بنا براین :
۱- فرق نمی کند که آن چیز مست کننده ، کم باشد یا زیاد. حتی فقها می فرمایند یک قطره شراب اگر در یک پارچ آب بیفتد نوشیدن آن آب جایز نیست.
۲- فرق نمی کند که مست کننده پودر باشد یا جامد یا مایع یا گاز .
۳- فرق نمی کند که مست کننده طبیعی باشد یا شیمیایی و مصنوعی.
۴- فرق نمی کند که مست کننده از انگور باشد یا خرما یا عسل یا غیر اینها.
۵- فرق نمی کند شب عروسی باشد یا در شب نشینی ها یا محافل دیگر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - این عین تعبیر روایت است . کافی ، ج۶ ، ص ۴۰۷.
@eslam20
>>> خواستگاری های حرام
خواستگاری کردن در چند مورد حرام است و گناه دارد:
۱- خواستگاری درحال احرام، چه مرد مُحرم باشد و چه زن و چه هر دو مُحرم باشند( بنا بر احتیاط ). (۱)
۲- خواستگاری از زن شوهر دار. (۲) زیرا هیچ مردی حق ندارد وارد زندگی دیگری شود.
۳- خواستگاری از زنی که درعده طلاق است به طوری که شوهرش حق رجوع دارد. (۳) زیرا مطلّقه رجعیه در حکم زوجه است.
📗📗📗📗📗
۱- مناسک محشی ، ص ۱۶۱.
۲- کشف اللثام ، ج۷ ، ص ۳۲.
۳- همان.
@eslam20
📚 تقلید از دو مرجع
❓سؤال: آیا میشود از دو مرجع تقلید کرد ؟
✅ جواب : هرگاه دو مجتهد مساوى باشند، مىتوان بعضى از مسائل را از يكى و بعضى را از ديگرى تقليد كرد؛ به عنوان مثال مىتوان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدى و در خمس از مجتهد ديگر ولی هرگاه در مساله ای به فتوای یکی عمل کرد، عمل به فتوای دیگری در آن مساله، جایز نیست.
@eslam20
🌨آوای آسمان🌦🌈:
ـ🍂🌼🍂🌼🍂
ـ🌼🍂🌼🍂
ـ🍂🌼🍂﷽
ـ🌼🍂
ـ🍂 #آیات_سجده_دار
❓حکم شنیدن سوره و آیات سجدهدار برای خانمی که عادت ماهیانه است، چیه؟
📚 همه مراجع: هیچی! ایشون هم مثل بقیه مردم، وقتی آیه سجدهدار رو شنید، یه سجده میکنه.
اونی که برای چنین خانمی حرامه، خوندن آیه سجده داره، نه شنیدنش.
👈 لازم هم نیست گوشش رو بگیره یا محل رو ترک کنه که صدا بهش نرسه. همین که سجده کنه، کافیه؛ وضو و غسل هم لازم نيست.
⭕️ نکته: با دیدن آیه سجدهدار یا خوندن بخشی از اون، سجده واجب نمیشه.
⭕️ نکته: فردی که جنب شده هم، مثل خانمی که عادت شده، نباید آیه سجدهدار رو بخونه؛ اما اشکال نداره اون رو بشنوه. فقط بعد از شنیدن، باید یه سجده بکنه.
⭕️ نکته: طبق نظر آيات عظام امام، وحید، زنجانی، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خود آيه سجدهدار، خوندن بقيه سوره هم حرامه (وحید و زنجانی: احتیاط واجب).
🔸نکته: هر ذکری رو که دوست دارین، میتونین در سجده بگین؛ حتی میشه هیچی نگفت. مهم اینه که پیشونی رو روی چیزی که سجده بر اون صحیحه، بذارین.
🔺العروةالوثقى، ج۱، احكامالحائض، م۴۲؛ توضيحالمسائل مراجع، م۳۵۴؛ خامنهاى، اجوبةالاستفتائات، م۱۹۹؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۳۶۱.
@eslam20
یک سئوالی داشتم
اگر خانمی مقداری کمی از مو هایش پیدا باشد و ما به صورت خانم نگاه کنیم به عنوان مثل در فروشگاه و جایی دیگر، آیا نگاه کردن ما حرام است؟
سلام علیکم
✍️حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
نگاه به موی نامحرم حتی در فرض سؤال بنا بر احتیاط حرام است ولی نگاه به صورت و دستها تا مچ اگر همراه زینت و آرایش نباشد اشکال ندارد.
@eslam20
📚نکاتی پیرامون مسأله رویت هلال و اثبات اول ماه قمری
🔴مسالۀ رؤیت هلال و اثبات اوّل ماه قمری، از جهتی تقلیدی است و از جهتی دیگر، غیر تقلیدی.
🔷تقلیدی: مکلّفِ غیر مجتهد، در مبانی فقهی رؤیت هلال باید تقلید کند؛ برای نمونه: آیا رؤیت با چشم مسلّح، معتبر است یا باید با چشم عادی باشد؟ آیا اوّل ماه برای نقاطی که شبِ مشترک دارند، یکسان است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل به دیدهشدن هلال، معتبر است یا خیر؟
🔶غیر تقلیدی: امّا اینکه هلال در فلان تاریخ، بنا بر آن مبانی دیده شده یا نه، تقلیدی نیست؛ بلکه ملاک، اثباتِ رؤیت هلال طبق حجّت شرعی است. بنابراین، اگر طبق مبانی مرجع تقلید، اوّل ماه برای مکلّف ثابت شود، باید به آن عمل کند؛ هرچند اوّل ماه برای خودِ مرجع تقلید، ثابت نشده باشد.
🔴حال با توجه به آنچه بیان شد میگوییم اول ماه از چند راه ثابت مى شود:
🔹۱. خود انسان ماه را ببیند؛
🔸۲. دو مرد عادل شهادت بدهند که ماه را دیده اند؛
🔹۳. عده اى که از گفته آنان یقین پیدا مى شود، بگویند ماه را دیده اند؛
🔸۴. سى روز از اول ماه شعبان بگذرد؛
🔹۵. حاکم شرع (مجتهد جامع شرایط) حکم کند که اول ماه است.
@eslam20
*طریقه نماز عید فطر*
نماز عید فطر دو ركعت است كه در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تكبیر بگوید، و بعد از هر تكبیر یك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبیر دیگری بگوید و به ركوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد و در ركعت دوم چهار تكبیر بگوید و بعد از هر تكبیر قنوت بخواند و تكبیر پنجم را بگوید و به ركوع رود و بعد از ركوع دو سجده كند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
مسأله ۱۵۲۰- در قنوت نماز عید فطر هر دعا و ذكری بخوانند كافی است ولی بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند:
*الَلّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَروتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوی وَ الْمَغْفِرَةِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْیوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرامَةً وَ مَزیداً انْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُدْخِلَنی فی كُلِّ خَیرٍ ادْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُخْرِجَنِی مِنْ كُلِّ سُوءٍ اخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ اللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُكَ خَیرَ مَا سَأَلَكَ بِهِ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ وَ اعُوذ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمُخْلَصُونَ*.
@eslam20