🔴امام خامنهای:مسئله مبارزه با فساد و اسراف به صورت جدی بایستی دنبال شود
♦️رهبر معظم انقلاب :کسانی که دست در بازرگانی در بیرون کشور دارند باید دقت کنند که اجناس غیر لازم را وارد نکنند و این به عهده آحاد مردم است و تمام کارهایی که کمک می کند به حرکت مستقل اقتصادی کشور کمک کنند.
♦️کسانی که عادت کردند به سفرهای خارج بروند این عادت را رها کنند. رفتن به سفرهای خارجی و تفریحی به کشورهای گوناگون غیر از سفرهای زیارتی را رها کنند چرا که آنها آنقدر خرج و هزینه به عهده کشور نمی گذارد. مسئله مبارزه با فساد و اسراف به صورت جدی بایستی دنبال شود.
♦️یک مسأله مهم دیگر مسئله آحاد مردم و وحدت اجتماعی است. در فضای مجازی توهین و تهمت زدن به یکدیگر زیاد شده است که کار آنها به فضای کشور آسیب می زند. بعضی ها این تهمت ها را در روزنامه ها تکرار نکنند.
♦️دشمن یک حرفی می زند برای اینکه روحیه مردم ایران را تضعیف بکند. برخی ها همان دورغ و همان حرف خلاف را برای رضایت دشمن یا عدم تحلیل درست، تکرار می کنند.
@eslam20
🌹 امام صادق (علیه السلام) و روزهای بد معیشتی مردم
♦️امام صادق سلامالله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
♦️فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند.
♦️ فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات میکنم.
📚 مجموعه آثار شهید مطهری. ج ۱۸، ص ۴۳
@eslam20
>>> کل مسکر حرام
قانونی را فقها مطرح فرموده اند و آن این که کل مسکر حرام (۱) یعنی هر چیز مست کننده حرام است . این دستور مطلق است پس بنا براین :
۱- فرق نمی کند که آن چیز مست کننده ، کم باشد یا زیاد. حتی فقها می فرمایند یک قطره شراب اگر در یک پارچ آب بیفتد نوشیدن آن آب جایز نیست.
۲- فرق نمی کند که مست کننده پودر باشد یا جامد یا مایع یا گاز .
۳- فرق نمی کند که مست کننده طبیعی باشد یا شیمیایی و مصنوعی.
۴- فرق نمی کند که مست کننده از انگور باشد یا خرما یا عسل یا غیر اینها.
۵- فرق نمی کند شب عروسی باشد یا در شب نشینی ها یا محافل دیگر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - این عین تعبیر روایت است . کافی ، ج۶ ، ص ۴۰۷.
@eslam20
>>> خواستگاری های حرام
خواستگاری کردن در چند مورد حرام است و گناه دارد:
۱- خواستگاری درحال احرام، چه مرد مُحرم باشد و چه زن و چه هر دو مُحرم باشند( بنا بر احتیاط ). (۱)
۲- خواستگاری از زن شوهر دار. (۲) زیرا هیچ مردی حق ندارد وارد زندگی دیگری شود.
۳- خواستگاری از زنی که درعده طلاق است به طوری که شوهرش حق رجوع دارد. (۳) زیرا مطلّقه رجعیه در حکم زوجه است.
📗📗📗📗📗
۱- مناسک محشی ، ص ۱۶۱.
۲- کشف اللثام ، ج۷ ، ص ۳۲.
۳- همان.
@eslam20
📚 تقلید از دو مرجع
❓سؤال: آیا میشود از دو مرجع تقلید کرد ؟
✅ جواب : هرگاه دو مجتهد مساوى باشند، مىتوان بعضى از مسائل را از يكى و بعضى را از ديگرى تقليد كرد؛ به عنوان مثال مىتوان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدى و در خمس از مجتهد ديگر ولی هرگاه در مساله ای به فتوای یکی عمل کرد، عمل به فتوای دیگری در آن مساله، جایز نیست.
@eslam20
🌨آوای آسمان🌦🌈:
ـ🍂🌼🍂🌼🍂
ـ🌼🍂🌼🍂
ـ🍂🌼🍂﷽
ـ🌼🍂
ـ🍂 #آیات_سجده_دار
❓حکم شنیدن سوره و آیات سجدهدار برای خانمی که عادت ماهیانه است، چیه؟
📚 همه مراجع: هیچی! ایشون هم مثل بقیه مردم، وقتی آیه سجدهدار رو شنید، یه سجده میکنه.
اونی که برای چنین خانمی حرامه، خوندن آیه سجده داره، نه شنیدنش.
👈 لازم هم نیست گوشش رو بگیره یا محل رو ترک کنه که صدا بهش نرسه. همین که سجده کنه، کافیه؛ وضو و غسل هم لازم نيست.
⭕️ نکته: با دیدن آیه سجدهدار یا خوندن بخشی از اون، سجده واجب نمیشه.
⭕️ نکته: فردی که جنب شده هم، مثل خانمی که عادت شده، نباید آیه سجدهدار رو بخونه؛ اما اشکال نداره اون رو بشنوه. فقط بعد از شنیدن، باید یه سجده بکنه.
⭕️ نکته: طبق نظر آيات عظام امام، وحید، زنجانی، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خود آيه سجدهدار، خوندن بقيه سوره هم حرامه (وحید و زنجانی: احتیاط واجب).
🔸نکته: هر ذکری رو که دوست دارین، میتونین در سجده بگین؛ حتی میشه هیچی نگفت. مهم اینه که پیشونی رو روی چیزی که سجده بر اون صحیحه، بذارین.
🔺العروةالوثقى، ج۱، احكامالحائض، م۴۲؛ توضيحالمسائل مراجع، م۳۵۴؛ خامنهاى، اجوبةالاستفتائات، م۱۹۹؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۳۶۱.
@eslam20
یک سئوالی داشتم
اگر خانمی مقداری کمی از مو هایش پیدا باشد و ما به صورت خانم نگاه کنیم به عنوان مثل در فروشگاه و جایی دیگر، آیا نگاه کردن ما حرام است؟
سلام علیکم
✍️حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
نگاه به موی نامحرم حتی در فرض سؤال بنا بر احتیاط حرام است ولی نگاه به صورت و دستها تا مچ اگر همراه زینت و آرایش نباشد اشکال ندارد.
@eslam20
📚نکاتی پیرامون مسأله رویت هلال و اثبات اول ماه قمری
🔴مسالۀ رؤیت هلال و اثبات اوّل ماه قمری، از جهتی تقلیدی است و از جهتی دیگر، غیر تقلیدی.
🔷تقلیدی: مکلّفِ غیر مجتهد، در مبانی فقهی رؤیت هلال باید تقلید کند؛ برای نمونه: آیا رؤیت با چشم مسلّح، معتبر است یا باید با چشم عادی باشد؟ آیا اوّل ماه برای نقاطی که شبِ مشترک دارند، یکسان است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل به دیدهشدن هلال، معتبر است یا خیر؟
🔶غیر تقلیدی: امّا اینکه هلال در فلان تاریخ، بنا بر آن مبانی دیده شده یا نه، تقلیدی نیست؛ بلکه ملاک، اثباتِ رؤیت هلال طبق حجّت شرعی است. بنابراین، اگر طبق مبانی مرجع تقلید، اوّل ماه برای مکلّف ثابت شود، باید به آن عمل کند؛ هرچند اوّل ماه برای خودِ مرجع تقلید، ثابت نشده باشد.
🔴حال با توجه به آنچه بیان شد میگوییم اول ماه از چند راه ثابت مى شود:
🔹۱. خود انسان ماه را ببیند؛
🔸۲. دو مرد عادل شهادت بدهند که ماه را دیده اند؛
🔹۳. عده اى که از گفته آنان یقین پیدا مى شود، بگویند ماه را دیده اند؛
🔸۴. سى روز از اول ماه شعبان بگذرد؛
🔹۵. حاکم شرع (مجتهد جامع شرایط) حکم کند که اول ماه است.
@eslam20
*طریقه نماز عید فطر*
نماز عید فطر دو ركعت است كه در ركعت اول بعد از خواندن حمد و سوره، باید پنج تكبیر بگوید، و بعد از هر تكبیر یك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبیر دیگری بگوید و به ركوع رود و دو سجده به جا آورد و برخیزد و در ركعت دوم چهار تكبیر بگوید و بعد از هر تكبیر قنوت بخواند و تكبیر پنجم را بگوید و به ركوع رود و بعد از ركوع دو سجده كند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
مسأله ۱۵۲۰- در قنوت نماز عید فطر هر دعا و ذكری بخوانند كافی است ولی بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند:
*الَلّهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَروتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوی وَ الْمَغْفِرَةِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْیوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرامَةً وَ مَزیداً انْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُدْخِلَنی فی كُلِّ خَیرٍ ادْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ انْ تُخْرِجَنِی مِنْ كُلِّ سُوءٍ اخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ اللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُكَ خَیرَ مَا سَأَلَكَ بِهِ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ وَ اعُوذ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمُخْلَصُونَ*.
@eslam20
📚 #غیرت و #حیا چه شد؟
شیخ بهاءالدین #عاملی در یکی از کتاب های خود مینویسد:
«روزی زنی نزد قاضی شکایت کرد که پانصد مثقال طلا از شوهرم طلب دارم و او به من نمیدهد. قاضی شوهر را احضار کرد. سپس از زن پرسید: آیا شاهدی داری؟
زن گفت: آری، آن دو مرد شاهدند.قاضی از گواهان پرسید: گواهی دهید که این زن پانصد مثقال از شوهرش طلب دارد.
گواهان گفتند: سزاست این زن نقاب صورت خود را عقب بزند تا ما وی را درست بشناسیم که او همان زن است. چون زن این سخن را شنید، بر خود لرزید!
شوهرش فریاد برآورد شما چه گفتید؟برای پانصد مثقال طلا، همسر من چهره اش را به شما نشان دهد؟! هرگز! هرگز! من پانصد مثقال را خواهم داد و رضایت نمیدهم که چهرهی همسرم درحضور دو مرد بیگانه نمایان شود.
چون زن آن جوانمردی و غیرت را از شوهر خود مشاهده کرد از شکایت خود چشم پوشید و آن مبلغ را به شوهرش بخشید.»
چه خوب بود که آن مرد با غیرت، جامعه امروز ما را هم میدید که چگونه رخ و ساق به همگان نشان میدهند و شوهران و پدران و برادرانشان نیز هم عقیده آنهایند و در کنارشان به رفتار آنان مباهات می کنند.
#غیرت
@eslam20