آیتالله #بهجت ره: حوادثی که اتفاق میافتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما میآید: « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ؛ هر مصیبتی به شما میرسد، بهواسطه اعمال شماست».(شوری: ۳۰)
آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبتها شده است، توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمیکنیم، چون کارهای خود را بد نمیدانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم! آیا در این حوادث و گرفتاریها که از هزار سال پیش به ما خبر دادهاند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همانطور که دستور دادهاند باشیم؟! که فرمودهاند: «تَمسکوا بِالأَمْرِ الأولِ؛ به دستور اول تمسک بجویید [و عمل کنید]»
یعنی اینکه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم. و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنانکه دستور دادهاند، دعای فرج را زیاد بخوانیم.
@eslam20
#آیت_الله_العظمی_خامنه_ای_مدظله_العالی:
یک نکتهای که در مطالبهگری وجود دارد و در کلّ اقدامات دانشجویی اصلاً این مسئله به نظر من مهم است، این است که باید دانشجوها مبانی اعتقادی خودشان را محکم کنند؛ مبانی اعتقادی را، مبانی ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند که این هم البتّه راههای مخصوص خودش را دارد، [از جمله] مطالعه و مجالست با علما.
♻️در دعای ابوحمزه که به خدای متعال عرض می شود چرا من در یک مواردی حال دعا پیدا نمی کنم، حال توجّه پیدا نمی کنم، یکی از چیزهایی که به عنوان علّت از قول امام سجّاد نقل شده این است که «اَو لَعَلَّکَ فَقَدتَنی مِن مَجالسِ العُلَماء».
👈حالا لزوماً مراد از «عالمان» معمّمین نیستند؛ [یعنی] عالِم اخلاق، عالِم دین؛ در مجالس اینها باید شرکت کرد، باید حضور پیدا کرد، باید از آنها استفاده کرد.
@eslam20
🔴مرگ پایان نیست بلکه آغاز زندگی جاوید است
ﺳﺮﺍﻯ ﺁﺧﺮﺕ" ﻋﻴﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻭ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﮔﻮﻳﻰ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺟﻮﺷﺪ، ﻭ ﭼﻴﺰﻯ ﺟﺰ" ﺯﻧﺪﮔﻰ" ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ!.
ﺑﺪﻳﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻔﻰ ﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺻﺮﻳﺢ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﻣﺠﺴﻢ ﺳﺎﺯﺩ، ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ" ﺍﺳﻴﺮ" ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ" ﺍﻣﻴﺮ" ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﻯ ﺍﺻﻴﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻌﺎﻭﺿﻪ ﻧﻜﻨﺪ./تفسیر نمونه
🔷وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺟﺰ ﺳﺮﮔﺮﻣﻲ ﻭ ﺑﺎﺯﻱ ﻧﻴﺴﺖ; ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ! (عنکبوت،٦٤)
@eslam20
⁉️پرسش و پاسخ
ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ، ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺑﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺳﻴﺮ ﻭ ﺳﻔﺮ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﻃﺒﻴﻌﺖ، ﻫﻤﺴﺮ، ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﻫﺎ، ﺧﻮﺭﺍﻛﻲ ﻫﺎ ﻭ ﻛﺴﺐ ﺩﺭﺁﻣﺪ، ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰ ﻟﻬﻮ ﻭ ﻟﻌﺐ ﻧﻴﺴﺖ؟
✅ﭘﺎﺳﺦ: ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﻘﺪّﺱ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻣﻘﺪّﺱ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻱ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺳﺎﻳﺮ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻤﻪ ﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﻭ ﻣﺬﻣّﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻟﻬﻮ ﻭ ﻟﻌﺐ ﻣﻌﺮّﻓﻲ ﺷﺪﻩ، ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﻣﻘﺪّﺳﻲ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺯﻳﻦ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎﺷﺪ.
✍چند پیام مهم از آیه شریفه ۶۴ عنکبوت؛
١- ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺩﻧﻴﺎ، ﻫﺪﻓﺪﺍﺭ ﻭ ﺣﻜﻴﻤﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ، ﻟﻴﻜﻦ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ، ﺩﻧﻴﺎ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﻏﺮﻕ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﺳﻔﻴﻬﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ.
٢- ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺳﻜﻮﺕ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻟﺨﻮﺷﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﺟﺎﻳﺰ ﻧﻴﺴﺖ، ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻧﻬﻴﺐ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ، ﺑﻪ ﻏﺎﻓﻠﺎﻥ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩ.
٣- ﺩﺭ ﺷﻴﻮﻩ ﻱ ﺗﺒﻠﻴﻎ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺍﻣﺮ ﺯﺷﺘﻲ ﺭﺍ ﻧﻔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﻫﻴﺪ.
٤- ﺣﻴﺎﺕِ ﻭﺍﻗﻌﻲ، ﺣﻴﺎﺕ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ.
٥ - ﻣﺮﺩم، ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻝ ﻧﻤﻲ ﺑﺴﺘﻨﺪ.
📚تفسیر نور
@eslam20
🔸قرآن کریم در سیره امام حسین علیه السلام
امام علیه السلام در شب عاشورا خطبه خواند، بعد از حمد و ثنای الهی، فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَحْمَدُک عَلَی أَنْ أَکرَمْتَنَا بِالنُّبُوَّةِ وَ عَلَّمْتَنَا الْقُرْآنَ وَ فَقَّهْتَنَا فی الدِّین؛
خداوندا! تو را سپاس می گویم بر اینکه ما را با نبوت جدمان، رسول خدا(ص) گرامی داشتی و به ما قرآن آموختی و فهم دین عطا کردی.
📚الارشاد، شیخ مفید، نشر کنگره شیخ مفید، قم، 1413ق، ج2، ص 91
@eslam20
خداوند میفرماید به عزّت و جلالم سوگند، برای فاطمه شیعیان پاک و پاک شده ای خلق می کنم، این شیعیان اموالشان را در راه عزای حسین انفاق می کنند و در راه زیارت حسین جان می دهند و عزای وی را در مجالسشان به پا می کنند،خالصانه بر وی اشک می ریزند، خوابشان را کم می کنند و از این شیوه باز نمی گردند ... آگاه باشید، هرکس در راه عزا و زیارت حسین بن علی علیه السلام به مقدار درهمی انفاق نماید، ملائکه در آنچه انفاق نموده است تا روز قیامت با او داد و ستد می کنند و به ازای هر درهم هفتاد حسنۀ به وی می دهند و خداوند برای او قصری در بهشت بنا خواهدکرد
@eslam20
🔴وقتی قاضی هم خود شاهد ماجراست
روزی که قاضیِ عادل خداست، همان قاضی که علم به همه پندار و گفتار و کردار ما دارد، در آن روز علمی بر علم الهی پیشی ندارد و همه خداوند را دانای به غیب معرفی میکنند و در برابر الله حی متعال اظهار عجز و عدم آگاهی میکنند و حقیقتا در برابر خداوندی که عالم به غیب و اسرار است دیگران بهره ای ندارند جز آنچه خداوند به آنها عطا کرده باشد.
از این جهت وقتی در دادگاه عدل الهی از انبیا _که شاهد و گواه اعمال امت اند_ در برابر اعمال امت شان سوال میشود، ابتدائا خداوند را دانای مطلق معرفی میکنند و اظهار علم در برابر خدای (عالم الغیب و الشهادة) را بی ادبی میدانند.
بسان شاگردی که وقتی استاد از او میخواهد تا پاسخ سوال دیگری را بدهد، ابتدائا از باب تواضع و ادب ، علم استاد را یادآوری و دانش خود را هیچ میشمارد و سپس اقدام به پاسخ میکند.
این آیه به ما گوشزد میکند، مراقب باشیم که در روز یوم الحساب قاضی عادل پرونده ی ما خود شاهد و ناظر بر اعمال ما نیز بوده است.
در عالم دنیا نیز کسی جرأت ندارد در محضر قاضی تخلف کند چرا که دیگر جای دفاع و توجیه و دروغ و فریبی باقی نمیگذارد .
🔷يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُوا لَا عِلْمَ لَنَا إِنَّكَ أَنتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ
(ﺍﺯ) ﺭﻭﺯﻱ (ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ) ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: «(ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﺷﻤﺎ،) ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺨﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ؟»، ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻣﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻴﻢ; ﺗﻮ ﺧﻮﺩ، ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻧﻬﺎﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ.» (مائده،١٠٩)
@eslam20
🔸پیامبر اسلام (ص):
اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛
خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند.
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج۲، ۶۱۰
@eslam20
🔴طوفان و صاعقه و زلزله بخاطر کفر و طغیان انسان ها
بعد ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻗﻮﺍم ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻣﺘﻬﺎﻯ ﺳﺮﻛﺶ ﻭ ﻣﺠﺮم، ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻣﻜﻪ ﺭﺍ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﺁﻳﺎ ﻛﻔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺑﻬﺘﺮﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﻣﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻯ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ" .
ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻗﻮم ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻗﻮم ﻧﻮﺡ ﻭ ﻟﻮﻁ ﻭ ﺛﻤﻮﺩ ﭼﻪ ﺗﻔﺎﻭﺗﻰ ﺍﺳﺖ؟
ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻭ ﻇﻠﻢ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻃﻮﻓﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻫﺎ ﺷﺪﻧﺪ ﭼﻪ ﺩﻟﻴﻠﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻧﻮﺷﺘﻰ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﻧﺸﻮﻳﺪ؟! ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﺪ؟ ﻳﺎ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻭ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﻛﻔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺳﺖ؟
ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻰ ﻣﺼﻮﻥ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﻳﺪ؟ ./تفسیر نمونه
🔷أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِّنْ أُولَٰئِكُمْ أَمْ لَكُم بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ
ﺁﻳﺎ ﻛﻔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﻣﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟! (قمر،٤٣)
(قمر به معنای ماه)
@eslam20