♻️ به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی(۱۳۸۰ق)
✍️ آیت الله العظمی سید حسین طباطبائی بروجردی (۱۲۹۲ق،۱۲۵۴ش- ۱۳۸۰ق، ۱۳۴۰ش) از مراجع تقلید و از شاگردان آخوند خراسانی بود که بعد از بازگشت از نجف در بروجرد ساکن شد. و پس از درگذشت شیخ عبدالکریم حائری یزدی به دعوت مراجع عظام سه گانه (حجت، خوانساری، صدر) به قم آمد و ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده گرفت.
✅ او پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی، مهمترین مرجع شیعیان بود و در دهه ۱۳۳۰ش مرجع عام شیعیان محسوب میشد. در زمان وی حوزه علمیه قم گسترش و تعداد طلاب افزایش زیادی یافت. با حمایتهای ایشان آثار حدیثی و فقهی متعددی احیاء و منتشر شد. مجموعه بزرگ جامع احادیث الشیعه تحت نظر او تدوین شد.
✅ وی به تقریب مذاهب اسلامی اهمیت میداد و در این راستا نمایندهای برای عضویت در دارالتقریب به مصر فرستاد. فتوای معروف شیخ محمود شلتوت برای به رسمیت شناخته شدن فقه شیعه نزد اهل سنت نتیجه فعالیتهای آیتالله العظمی بروجردی بود.
✅ اعزام مبلغ به مناطق مختلف ایران و خارج کشور، ایجاد مراکز بزرگ علمی و مذهبی، ساخت مساجد و مدارس در ایران و کشورهای مختلف، درخواست برای گنجاندن درس تعلیمات دینی در دوره ابتدایی مدارس ایران و... از مهمترین اقدامات دینی، سیاسی و اجتماعی او است.
✅ سرانجام آن فقیه سترگ، در سیزدهم شوال ۱۳۸۰ هـ.ق برابر با دهم فروردین ۱۳۴۰ هـ.ش، در قم دیده از جهان فروبست و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) رخ در نقاب خاک کشید.
https://eitaa.com/eslam20
💠 از نشانه های رحمت الهی
🌺 امام حسین علیه السلام:
🌷 بُكاءُ الْعُیُونِ، وَ خَشْیَةُ الْقُلُوبِ مِنْ رَحْمَةِ اللهِ.
گریان بودن چشم و خشیت داشتن دل ها یكى از نشانه هاى رحمت الهى است.
📚 مستدرك الوسائل، ج 11، ص 245
https://eitaa.com/eslam20
💠معنا و مفهوم خشیت در قرآن
✍ خشیت در لغت به معنای خوف و ترس است.(1) و برخی آن را به معنای ترس شدید گرفتهاند.(2)
✅ خشیت در اصطلاح قرآنی به معنای ترس از مسئولیت هایی است که انسان در برابر خداوند دارد، ترس از این که در ادای رسالت و وظیفه خویش کوتاهی کند (3) از این رو در بسیاری از آیات قرآن، خشیت به عالمان اختصاص داده شده است.(4) مانند آیه:
☀️«إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء»؛ حقیقت چنین است، از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او میترسند. فاطر/28
✅ ماده «خشی» 48 بار در قرآن کریم بکار رفته است که گاهی در خشیتهای مذموم مانند:
☀️«فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ»؛ مائده/52. کسانی را که در دلهایشان بیماری است، میگویند: میترسیم حادثهای برای ما اتفاق بیفتد.
✅ و گاهی در خشیتهای ممدوح به کار برده شده است؛ مانند: «إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى»؛طه/3. آن را فقط برای یادآوری کسانی که از (خدا) میترسند، نازل ساختیم.
✅ در برخی از آیات، خداوند ایمان و عمل صالح را جزء اسباب خشیت میداند و سعادت اخروی را نتیجه آن میشمارد. مانند:
☀️«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصَّالِحَاتِ... ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ»؛ بینه/7و8. کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند... و این مقام برای کسی است که از پروردگارش بترسد!».
.................................
(1) لسان العرب، ج 14، ص 228.
(2) قاموس قرآن، ج 2؛ ص 251.
(3) تفسیر نمونه،ج 18، ص 247.
(4) المفردات فی غریب القرآن، ص 283
https://eitaa.com/eslam20
💠 لعنت شدگان در قرآن
۵- قاتل مؤمن
✍ آدم کشی در موارد به ناحق از گناهان بسیار بزرگ و خطرناکى است که با کمال تاسف، از دیرباز دامنگیر بشر شده و انسانهاى بسیارى را بى خانمان و تیره بخت ساخته است. گناه آدم کشى بسیار بزرگ است و مجازاتهاى سختى براى آن قرار داده شده است.
خداوند متعال در این خصوص مى فرماید:
☀️«وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فیها وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظیماً»؛ نساء/۹۳.
🌟و هر کس، فرد با ایمانى را از روى عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است، در حالى که جاودانه در آن خواهد بود، و خداوند بر او غضب مى کند و او را از رحمتش دور مى سازد، و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است.
🔹در این آیه، چهار مجازات شدید براى قاتل ذکر شده که عبارت است از: ۱ـ خلود و جاودانگى در جهنم ۲ـ غضب الهى ۳ـ لعنت خدا ۴ـ عذاب بزرگ.
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
My Recordingبرخی ازمستحبات سجده مهرگرد.MP3
زمان:
حجم:
7.36M
حجت الاسلام والمسلمين علي صالح غفاري موضوع برخي ازمستحبات سجده جلسه 713 https://eitaa.com/eslam20
🔰آموزش و پرورش در قرآن
جمعه
✅هوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ «2»
اوست كه در ميان مردم درس ناخوانده، پيامبرى از خودشان مبعوث كرد تا آيات الهى را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگى شرك و تفرقه پاك سازد) و كتاب آسمانى و حكمت به آنان بياموزد و همانا پيش از اين در انحراف و گمراهى آشكار بودند.
🔰بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
اینکه اسلام به عقلانیّت و گسترش عقلانیّت دعوت میکند، چیز خیلی مهمّی است. در قرآن دهها مورد، و اگر کسی بشمرد شاید نزدیک به صد مورد وجود دارد که خدای متعال، با تعابیر مختلف، با تعبیر «تَعقِلون»، با تعبیر «تَتَفَکَّرون»، با تعبیر «اُولِیالاَلباب»، با تعبیر «یَتَدَبَّرون»، مخاطبان را و آحاد مردم را به تفکّر و اندیشه و عقل دعوت کرده.
در مورد گسترش مفاهیم اخلاقی و پرورش اخلاقی هم همین بس که در چند جای قرآن در صدر اهداف بعثت، اخلاق و تزکیه را ذکر کرده: هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمِّیّینَ رَسولاً مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم؛ اوّل، تزکیه است؛ هم چنین در آیات دیگر: لَقَد مَنَّ اللَهُ عَلَى المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم.چند جای دیگر هم در قرآن هست که هدف بعثت را «تزکیه» معیّن کرده است؛ در رأس اهداف [بعثت ]، تزکیه است.
https://eitaa.com/eslam20
🔻 آیتالله شب زندهدار در جمع حافظان قرآن:
🔹مرحوم آیتالله بهجت در پیش از انقلاب، زمانی که در منزل شخصیشان نماز جماعت به جا میآوردند در پاسخ به سوال بنده که چگونه میتوان به یقین مطلق رسید فرمودند:
اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد، قطعا به یقین میرسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته به یقین خواهد رسید؛ پس همین الفاظ قرآن هم مسیر رسیدن به حق است.
🔹الفاظ ظاهری قرآن نیز دارای نورانیت ماهوی است؛
کربلایی کاظم از جمله معجزات قرآنی بود که به نوعی توانست همین الفاظ قرآنی را بدون اینکه یک روز هم در جلسه سوادآموزی شرکت کند بیاموزد و نورانیت الفاظ قرآن را با معجزه الهی درک میکرد.
https://eitaa.com/eslam20
🔘تنبلی ممنوع...
امام صادق عليه السلام :
إنَّ اللّهَ يُبْغِضُ كَثْرَةَ النَّومِ و كَثْرَةَ الفراغِ؛
خداوند عزّ و جلّ از پر خوابى و بيكارىِ زياد، نفرت دارد.
📚الكافي ج ٥ ص٨٤
https://eitaa.com/eslam20
🔘بخشنده ترینها...
عَنْ أَنَسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَ لاَ أُخْبِرُكُمْ بِأَجْوَدِ اَلْأَجْوَادٍ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ أَجْوَدُ اَلْأَجْوَادِ اَللَّهُ وَ أَنَا أَجْوَدُ بَنِي آدَمَ وَ أَجْوَدُهُمْ بَعْدِي رَجُلٌ عَلِمَ بَعْدِي عِلْماً فَنَشَرَهُ وَ يُبْعَثُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ رَجُلٌ جَادَ بِنَفْسِهِ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ حَتَّى قُتِلَ
از انس روایت شده که پيغمبر-صلّى اللّٰه عليه و آله-فرمود: آيا خبر ندهم به بخشندهترين بخشندهها کیست؟گفتند:بلى يا رسول اللّٰه. پس فرمود بخشندهترين بخشندهها خداست، و من بخشندهترين اولاد آدم هستم و بخشندهترين بعد از من کسی است كه علم و دانشی فراگیرد و آن را نشر دهد و به ديگران بياموزد، چنين كسي، روز قيامت، خود به صورت امتي برانگيخته خواهد شد و نيز آن مردى است كه جان خود را در راه خدا ببخشد تا كشته شود.
📚ارشاد القلوب ج۱ ص ۱۴
https://eitaa.com/eslam20
🔘 اهمیت حضور قلب در نماز...
عن الباقر علیه السلام : إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا.
امام باقر علیه السلام: از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را بهغفلت بگذراند آن نماز را در هم میپیچند و به صورتش میکوبند.
📚 الکافی، ج ۳، ص ۳۶۳
https://eitaa.com/eslam20
عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقاً وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّى وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ مَنْ إِذَا اُئْتُمِنَ خَانَ وَ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فِي كِتَابِهِ «إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُحِبُّ اَلْخٰائِنِينَ » وَ قَالَ «أَنَّ لَعْنَتَ اَللّٰهِ عَلَيْهِ إِنْ كٰانَ مِنَ اَلْكٰاذِبِينَ » وَ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ اُذْكُرْ فِي اَلْكِتٰابِ إِسْمٰاعِيلَ إِنَّهُ كٰانَ صٰادِقَ اَلْوَعْدِ وَ كٰانَ رَسُولاً نَبِيًّا.
رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله فرمود: سه صفت است كه هر كه داشته باشد منافق است، اگر چه اهل نماز و روزه باشد و خود را مسلمان پندارد:
١- كسى كه چون امانت بدو سپارند خيانت كند
٢ - چون خبرى دهد دروغ گويد
٣- هر گاه وعده دهد خلف كند،
خداى عز و جل در كتابش فرموده است:«خدا خيانتكاران را دوست ندارد،٥٨ سوره انفال»
و فرموده:«لعنت خدا بر او اگر از دروغگويان باشد»« ٧ سوره نور»
و فرموده:«اسماعيل را در كتاب ياد كن، همانا او درست وعده و رسول و پيغمبر بود. ٥٤ سوره مريم»
📚الکافي ج٢ص٢٩٠
https://eitaa.com/eslam20
🔘در برابر گناه بی تفاوت نباشیم...
عن أميرالمؤمنين عليه السلام : إنَّ اللَّهَ تَعالى ذِكْرُهُ؛ لَمْ يَرْضَ مِنْ أوْليائِهِ أنْ يُعْصى فِى الأْرْضِ وَ هُمْ سُكُوتٌ مُذْعِنُونَ لا يَأْمُرُونَ بِمَعْرُوفٍ وَ لا يَنْهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ.
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : به حقيقت كه خداوند براى اوليايش رضايت نداده كه در زمين معصيت شود و آنان ساكت باشند و امر به معروف و نهى از منكر نكنند
📚بحارالانوار ج٣٢ص٥٢٥
_______
https://eitaa.com/eslam20