eitaa logo
اسلام
222 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
876 ویدیو
100 فایل
الاسلام یعلوولایعلی علیه ارتباط با ادمین: @eslam_20 کانال فقط و فقط برای رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 افتتاح اولين دوره مجلس شوراي اسلامي (1359 ش) ✍️ هفتم خرداد، روز قانون و آغاز هفته مجلس، يادآور افتتاح اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در سال 1359 است. و يك نقطه عطف در جمهوری اسلامی ایران به شمار مي‏ رود. وظيفه اين مجلس، قانون‏گذاري و نظارت مستقيم بر حسن اجرای قوانین است. تعداد نمايندگان مجلس، 290 نفر است و با رأي مستقيم مردم انتخاب مي‏ شوند. ✅ هر شهر به تناسب جمعيت، تعدادي از كرسي‏ هاي مجلس را به خود اختصاص مي‏ دهد. اقليت‏ هاي ديني شناخته شده در ايران با وجود آنكه، اكثر آنان، از لحاظ جمعيت، حد نصاب لازم يعني براي به دست آوردن يك كرسي را ندارند، اما در پارلمان داراي نماينده مي‏ باشند. ✅ وجود مجالس قانون‏گذاري در هر كشور، حكايت از وجود آزادي در نظام حكومتي آن مي‏كند. به همين منظور، هفتم خرداد ماه، سالروز افتتاح اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، به عنوان روز قانون ناميده شده است. https://eitaa.com/eslam20
◼️"رحلت فقيه بزرگوار آيت اللَّه "ميرزا عبدالرحيم سامت" (1420 ق) ✍️ آيت اللَّه ميرزا عبدالرحيم سامت در سال 1321 ق در قزوين به دنيا آمد و پس از فراگيري دروس مقدماتي در قزوين، وارد اصفهان و سپس حوزه‏ي علميه‏ي قم گرديد. از آن پس به اصفهان و سپس به نجف رفت و خوشه‏چين معارف اسلامي آيات‏عظام سيدابوالحسن اصفهاني، آقاضياء عراقي و ميرزاي ناييني شد و به درجه‏ي اجتهاد نايل آمد. 🔹او پس از اقامت ده ساله درنجف اشرف به زادگاه خود بازگشت و بيش از نيم قرن به تدريس، تبليغ دين و اقامه‏ي نماز جماعت پرداخت. نقش ايشان در احياي حوزه‏ي علميه‏ي قزوين و نيز رهبري نهضت امام خميني در قزوين بسيار ممتاز است. 🔸سرانجام اين دانشمند فرزانه در 25 بهمن 1378 ش برابر با هشتم ذيقعده‏ي سال 1420 ق در سن 99 سالگي دار فاني را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت. https://eitaa.com/eslam20
💎 سه راهکار برای ثمربخشی کار نیک 🌷 امام صادق علیه‌السلام: 🌸 در نظر من معروف جز با سه خصلت به صلاح نمی‌گرايد: كوچك شمردنش، و پوشيده داشتش، و شتابان انجام دادنش؛ زيرا؛ 🔸چون كوچكش شمارى در نظر طرف احسان، بزرگش كرده‌اى، 🔹و چون پوشيده‌اش دارى، به كمالش رسانده‌اى 🔸و چون در انجامش شتاب كنى گوارايش ساخته‌اى و اگر جز اين باشد آن را تباه و بى‌مقدار كرده‌اى. 🌹 رأَيْتُ اَلْمَعْرُوفَ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ بِثَلاَثِ خِصَالٍ تَصْغِيرِهِ وَ سَتْرِهِ وَ تَعْجِيلِهِ فَإِنَّكَ إِذَا صَغَّرْتَهُ عَظَّمْتَهُ عِنْدَ مَنْ تَصْنَعُهُ إِلَيْهِ وَ إِذَا سَتَرْتَهُ تَمَّمْتَهُ وَ إِذَا عَجَّلْتَهُ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ مَحَقْتَهُ وَ نَكَّدْتَهُ. 📚 من لا یحضره الفقیه، ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۲، ص ۳۶۱. ‌ https://eitaa.com/eslam20
💠 از جمله زیان های (۸) الف) زیان های فردی سوءظن 1 ـ گوشه گيری: ✍️ يكی از زيان های فردی سوءظن اين است كه شخص بدگمان به دليل عدم اعتماد به مردم، هميشه در رنج و ناراحتی بسر می برد و به خاطر ترسی كه از مردم دارد و آنان را مورد اعتماد خود نمی داند، گوشه نشينی اختيار كرده و دور از اجتماع زندگی می كند. 🌷 حضرت علی عليه السّلام می فرمایند: مَن لَم يَحْسِنْ ظَنّهُ اِسْتَوْحَشَ مِن كُلّ أَحَدٍ؛ كسی كه بدبين است از همه وحشت دارد. (۱) 2 ـ غيبت قلبی: زيان فردی ديگری كه سوءظن دارد اين است كه گمان بد، خود نوعی غيبت قلبی است. علمای اخلاق سوءظن را يكی از مصاديق غيبت قلب می دانند، به اين معنی كه اگر انسان در دل و ضمير خود نسبت به برادر مسلمانش بدبين شد در دل از او غيبت كرده است و از ديدگاه دين مقدس اسلام، گذشته از ممنوع بودن گناه، فكر گناه نيز ناپسند است چون فكر گناه سبب می شود كه انسان صفای روح خود را از دست بدهد. 🌹 امير مؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند: مَن كَثُرَ فِكْرُهُ فِي المَعَاصِی دَعَتهُ إِلَيهَا؛ كسی كه زياد در باره گناهان فكر كند گناهان او را به سوی خود می كشاند. (۲) (۱) غررالحكم، ص254. (۲) همان، ص 186. https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
نهضت تنباكو.MP3
18.1M
حجت الاسلام والمسلمين علي صالح غفاري موضوع نهضت تنباكو جلسه 734 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 ابوذر از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خواست نصیحتش کند. فرمود: تو را سفارش می کنم به و که سبکترین اعمال بدنی و سنگین ترین آنها در میزان عملند. 📚 کنزالعمال/ص664 ✍🏼 بدون خوش اخلاقی و محافظت زبان امکان سیر وسلوک وجود ندارد. چون کسی که زیاد حرف می زند ممکن است مبتلا به دروغ، تهمت و غیبت و.. شود. https://eitaa.com/eslam20
💠 🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: ای علی! هنگامی که بندگان با عمل نیک به آفریدگارشان نزدیک می شوند، تو با اندیشیدن و خردورزی از آنها پیشی بگیر. 📚 طبرسی/ص251 ⚜️ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هنگامى که انسان از کنار خرابه ای مى گذرد، بگوید: آنها که در تو سکونت داشتند، کجایند؟ آنها که تورا ساختند کجایند؟ چرا سخن نمى گوئى؟ این معنای تفکر برتر از عبادت است. 📚 اصول کافی/ج3/باب تفکر/ح2 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: همانا بنده دستهایش را به سوی خدا بلند می کند و حال آنکه خوراک و لباسش است، با این حال چگونه دعایش مستجاب می شود؟ 📚 ارشادالقلوب ⚜️ امام علی(علیه السلام): هر که دوست دارد دعایش مستجاب گردد، باید غذا و کسب خود را پاک کند. 📚 عده الراعى/ص ١٢٨ https://eitaa.com/eslam20
💠 🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی تو را به صفاتی سفارش می کنم: 🔰 اقتدا به سنت من در و و ام، 1️⃣ اما نمازم 50 رکعت (17رکعت نمازهای واجب یومیه و مابقی نوافل) 2️⃣ روزه ام سه روز در ماه، پنج شنبه اول و چهارشنبه وسط و پنج شنبه آخر. 3️⃣ اما صدقه، پس هر چه میتوانی، تا آنجا که گمان کنی اسراف کرده ای در حالی که نکرده ای و بر تو باد به . 👈🏼 اگر چنین نکردی جز خودت را سرزنش نکن. 📚 روضه کافی/ص79 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی تو را در مورد خودت به صفاتی سفارش می کنم: 1️⃣ اول راستگویی، مبادا از دهانت دروغی خارج شود. 2️⃣ دوم ورع، هرگز جرأت بر خیانت پیدا نکن. 3️⃣ سوم ترس از خدا، گویا او را می بینی. 4️⃣ چهارم گریه زیاد از ترس خدا که در ازای هر قطره اشکی هزار خانه برایت در بهشت بنا می شود. 5️⃣ پنجم بذل مال و جان در راه دین. 📚روضه کافی/ص79 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: آرزوی خویش را کوتاه کن و مرگ را در برابر چشمهایت قرار ده و چنان که شایسته مقام الهی است از او کن. 👈🏼 جناب ابوذر عرض کرد: همه ما از خدا حیا می کنیم و حریم می گیریم، ⚜️ پیامبر فرمود: این حیا نیست. حیا آن است که قبرها و پوسیدگی در آن را فراموش نکنی و مواظب شکم و خوراکی ها و فکرت باشی. 📚بحارالانوار/ج77/ص83 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 شیخ رجبعلی خیاط: در ایام جوانى دخترى زیبا دلباخته من شد و سرانجام در خانه خلوت مرا به دام انداخت، گفتم: یا شیخ! خدا میتواند تو را خیلى امتحان کند، بیا یکبار تو خدا را امتحان کن و ازاین حرام آماده و لذت بخش بخاطر خدا صرف نظرکن. 👈🏼 سپس عرضه داشتم: خدایا! از این بخاطر تو گذشتم، تو هم مرا براى خودت تربیت کن. 📚 داستانهاى عارفانه https://eitaa.com/eslam20
💠 🔹 امام باقر(علیه السلام): طبیعت انسان با ، حرص، ترس و خشم آمیخته شده است، جز آنانکه این کشش طبیعی را با و مهارکرده اند. زمانی که نفست، تو را به گناه میخواند به آسمان با عظمت نگاه کن و از خداوند بترس، اگر از خدا نمیترسی به زمین نگاه کن شاید از افکار عمومی شرم کنی و اگر از هیچکدام شرم نداری، خود را در عدد حیوانات به حساب آور 📚 الحدیث/ج1ص7 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 امام خمینی خطاب به پسرش: پسرم! نه گوشه‎گیرى صوفیانه دلیل پیوستن به حق است، و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت، شاهد گسستن از حق. میزان در اعمال، انگیزه‎هاى آنهاست. چه بسا عابد و زاهدى که گرفتار دام ابلیس است و آن دام گستر، با آنچه مناسب او است، چون و خودخواهى، او را از حق دور و به شرک مى‎کشاند. 📚 صحیفه امام/ج 18 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔹 آیت الله طباطبایی در پاسخ نامه جوانی که درخواست عملی برای سیر وسلوک داشت، نوشتند: اول و و بعد خواندن سوره های (حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن) و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید. 📚 لطایف قرآنی ✍🏼 امام باقر(علیه السلام) :هر کس همه مسبحات را قبل از خواب بخواند، نمیرد تا قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک کند. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال/ص119 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 امام صادق علیه السلام : زهد، کلید در بهشت و برائت از جهنم است و آن ترک کردن هر چیزی است که آدمی را از خداوند غافل گرداند، و افسوس نخوردن بر از دست دادن دنیا و دچار نشدن از ترک آن. ⚜️ الزُّهْدُ مِفْتَاحُ بَابِ الْآخِرَةِ وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ النَّارِ وَ هُوَ تَرْكُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ يَشْغَلُكَ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ غَيْرِ تَأَسُّفٍ عَلَى فَوْتِهَا 📚 مصباح الشریعه/ص137 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: هر که کار زشتی را فاش کند، چون کسی است که آن را انجام داده و هر که مومنی را به کار زشتی سرزنش کند، نمیرد تا به آن عمل گرفتار شود. 📚 اصول کافی/ج4/ص59 ✍🏼 قرآن کریم: کسانى که دوست دارند، زشتکارى در میان مومنان، شیوع پیدا کند، براى آنان در دنیا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود. 📗 سوره نور/19 https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 آیت الله قرهی: مفسران ، در مورد نیکی به پدر و مادر فرموده اند: تبعیت از والدین همانند تبعیت از الله است؛ چرا که در قرآن بعد از تبیین توحید، بلافاصله نیکی به والدین را مطرح کرده است و شیخ طوسی از این مهره چینی چنین نتیجه می گیرد که هیچ عملی به اندازه نیکی به والدین انسان را به خداوند نزدیک نمی کند. 👈🏼 تبیان https://eitaa.com/eslam20
💠 🔹 آیت الله قرهی: یکی از راه های رسیدن به لقاءالله، نیکی به والدین است؛ این راه، طریقی است که انسان را به سرعت به مقاصد والا می رساند، اولیای الهی در مواقعی که مشکلی برایشان ایجاد می شد، به محضر پدر و مادر می رسیدند و از ایشان درخواست دعا داشتند و اگر زنده نبودند به زیارت قبور ایشان رفته و درخواست دعا می کردند. 👈🏼 تبیان https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸 نامه امام خمینی به پسرش: پسرم! از زیر بار مسئولیت انسانى که خدمت به حق، در صورت خدمت به خلق است شانه خالى مکن که تاخت و تاز در این میدان، کمتر از میدان تاخت و تاز در بین مسئولین و دست اندرکاران نیست. 📚 صحیفه امام/ج 18/ص510. https://eitaa.com/eslam20
امام رضا علیه السلام: مَن زارَها بقُم کَمَن زَارَني؛ هر كس (حضرت معصومه عليهاالسلام) را در قم زيارت كند، چنان است كه مرا زيارت كرده است. كامل الزيارات، ص ۵۳۶ https://eitaa.com/eslam20
🔘چشم ها دامهای شیطان... الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : يا بنَ جُندَبٍ ، إنّ عيسَى بنَ مَريمَ عليه السلام قالَ لأصحابِهِ: ··· إيّاكُم و النّظرَةَ ؛ فإنّها تَزرَعُ في القَلبِ الشَّهوَةَ و كَفى بها لِصاحِبِها فِتنَةً ، طُوبى لمَن جَعَلَ بَصَرَهُ في قَلبهِ و لَم يَجعَل بَصَرَهُ في عَينِهِ. امام صادق عليه السلام : اى پسر جندب! عيسى بن مريم به ياران خود گفت : ··· از نگاه حرام بپرهيزيد؛ زيرا كه آن بذرِ شهوت در دل مى كارد و اين خود براى به فتنه و گناه انداختن نگاه كننده كافى است. خوشا كسى كه بينايى خود را در دل خويش قرار داد نه در چشم خود. 📚تحف العقول ص ۳۰۵ https://eitaa.com/eslam20
🔘دختر بابرکت ... فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَيْكَ أَنْ أَخْتَارُ لَكَ أَوْ تَخْتَارُ لِنَفْسِكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ قَالَ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ تَخْتَارُ لِي قَالَ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدِ اِخْتَارَ لَكَ قَالَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْغُلاَمَ اَلَّذِي قَتَلَهُ اَلْعَالِمُ اَلَّذِي كَانَ مَعَ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَأَرَدْنٰا أَنْ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ زَكٰاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً» أَبْدَلَهُمَا اَللَّهُ بِهِ جَارِيَةً وَلَدَتْ سَبْعِينَ نَبِيّاً . حسن بن سعید لخمی گوید : براى يكى از ياران ما دخترى متولّد شد. او نزد امام صادق عليه السّلام شرف‌ياب شد. وقتى آن حضرت آثار ناراحتی را در چهرۀ او مشاهده نمود به او فرمود: به نظر تو اگر خداوند به تو وحى مى‌نمود كه «من (پسر يا دختر را) براى تو انتخاب كنم يا خودت براى خود برمى‌گزينى‌؟» چه مى‌گفتى‌؟ عرض كرد: مى‌گفتم:«پروردگارا! خودت برايم انتخاب كن». فرمود: بنابراين خداوند براى تو (دختر را) انتخاب نمود. سپس فرمود: به راستى آن پسرى را كه عالم همراه حضرت موسى عليه السّلام (حضرت خضر عليه السّلام) كشت و همان فرموده خداوند است كه «ازاين‌رو خواستيم كه پروردگارشان به جاى او فرزندى پاك‌تر و مهربان‌تر به آن دو بدهد» خداوند به جاى آن پسر، دخترى به پدر و مادرش عطا نمود كه هفتاد پيامبر (از نسل او) به دنيا آورد. 📚 الكافي ج‏۶، ص ۶ https://eitaa.com/eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘دین عاریه ای 🔰دعایی که امام کاظم علیه السلام فرمودند زیاد بخوانید. عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ لِي: أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْنِي مِنَ اَلْمُعَارِينَ وَ لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ قَالَ قُلْتُ أَمَّا اَلْمُعَارِينَ فَقَدْ عَرَفْتُ فَمَا مَعْنَى لاَ تُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ قَالَ كُلُّ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ تُرِيدُ بِهِ وَجْهَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِي مَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَصِّرُونَ . فضل بن يونس از حضرت ابى الحسن (موسى بن جعفر) عليه السّلام حديث كند كه آن حضرت بمن فرمود: اين دعا را بسيار بخوان: «اللهم لا تجعلنى من المعارين و لا تخرجنى من التقصير». بار خدايا مرا از عاريت داده‌شدگانِ ایمان قرار مده: و از تقصير بيرون مبر گويد: من عرضكردم: اما عاريت داده‌شدگان، معنايش را دانستم، معناى «مرا از تقصير بيرون مبر» چيست‌؟ فرمود: هر كارى را كه بخاطر خداى عز و جل انجام دهى پس خود را در آن كار پيش خود مقصر بدان، زيرا كه همۀ مردم در كارهايشان ميان خود و خداى عز و جل تقصير كار و مقصرند. 📚الکافي ج ٢ص٥٧٩ استاد https://eitaa.com/eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا