خوردن چشم گوسفند
برخی از مردم بر این باورند که خوردن چشم گوسفند و حیوانات حلال گوشت دیگر، حرام است.
در حالی که آنچه حرام است حدقه است نه خود چشم.
در مقابل همه مراجع تقلید بیضه گوسفند را حرام می دانند، اما برخی از مردم آن را می خورند و می گویند مکروه است!
توضیح المسائل امام خمینی (ره) م 2626
🌱
تابعیت در تقلید
برخی از مردم فکر می کنند همسر و فرزندان در عمل به فتوای مرجع تقلید باید تابع سرپرست خانواده باشند.
در حالی که در تقلید تبعیت لازم نیست و هر کدام از اعضای خانواده باید از مجتهدی که برتر تشخیص داده است، تقلید کند.
استفتائات امام خمینی، ج1، ص13، س24
🌱
تقلب در امتحان
برخی از افراد که با تقلب در امتحانات، نمره قبولی کسب کرده و به مرحله بالاتر رفته اند و هم اکنون از مزایای آن بهره می برند، براحتی از حقوقشان استفاده کرده و آن را حلال می دانند.در حالی که حکم این مسئله اینچنین است:
تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده، دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
اما اگر در جایی تقلب باعث تضییع حق از شخص دیگری شود، باید جبران گردد یا از کسی که حقش تضییع شده است حلالیت بخواهند و رضایت او را به دست آورند، مگر اینکه امکان جبران وجود نداشته باشد.
استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای، رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی
🌱
عوامل سلامتی
بسیاری از مردم همیشه یک پایشان پیش دکتر است و پای دیگرشان در داروخانه!
در حالی که به فرموده حضرت علی علیه السلام اگر می خواهید از درمان برای همیشه بی نیاز شوید، راهش انجام چهار عمل مستحبی است:
1. بر سر سفره منشین مگر آنگاه که گرسنه ای
2. از کنار سفره بر نخیر مگر وقتی که هنوز اشتها داری
3. جویدن غذا را به نیکی انجام ده
4. پیش از خوابیدن به دستشویی برو
الخصال ص229
🌱
پوشش زینت
برخی گمان می کنند که پوشش بدن کافی است و در اسلام چیزی فراتر از این وجود ندارد، در حالی که اسلام علاوه بر پوشش بدن، پوشش زیور و زینت زن را نیز واجب می داند، بنابراین هر چه در نظر مردم زینت به حساب آید، باید از نامحرمان پوشانده شود. مانند النگو، لاک ناخن، سرمه چشم و از همه مهمتر آراستگی چهره.
عروةالوثقی ج1 ص391
احکام خانواده، موکهی ص304
🌱
شرط بندی در شنا
برخی از مردم به واسطه تصوری که نسبت به احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دارند، #شنا را نیز به شرط بندی های حلال اضافه می کنند و شرط بندی در مسابقات اسب سواری، شنا و تیر اندازی را بی اشکال می دانند.
در حالی که شرط بندی طرفین در اسب سواری و تیراندازی اشکالی ندارد، ولی شرط بندی در شنا جایز نیست.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمی مکارم
🌱
ظاهر احکام
در احکام آنچه مهم است ظاهر مسائل است و نه مفهوم، بنابراین نمی توان از بیان یک مسأله برداشت های ناروا کرد.
مثلا اگر حکمی خون کمتر از سکه را در نماز مجاز دانست، مفهوم آن پاک بودن آن نیست و یا اگر حکمی عدم لزوم پوشش پای زن تا قوزک را در نماز مجاز دانست، مفهوم آن مجاز دانستن مشاهده توسط نامحرم نیست.
🌱
صدقه به سادات
وقتی سید فقیر و نیازمندی درخواست کمک می کند، برخی از افراد با این تصور که، به سادات صدقه تعلق نمی گیرد و تنها شخصی می تواند صدقه دهد که خود، سید باشد، درخواست را رد می کنند.
در حالی که تمام صدقات را چه واجب و چه مستحب، می توان به سادات پرداخت کرد و فقط در مورد زکات (اعم از زکات مال یا زکات فطره)، فرد پرداخت کننده باید خودش سید باشد.
رساله آموزشی بخش صدقات
🌱
🌷 رهبر انقلاب: از خانوادههای پزشکان، پرستاران، بقیّهی عوامل درمانی عزیز تشکّر میکنم -همسرانشان، فرزندانشان و پدر مادرهایشان که تحمّل میکنند این سختی را- بعضی از این عزیزان روزها، شبهای متوالی به منازل خودشان سر نمیزنند، خانوادهها تحمّل میکنند، صبر میکنند، از آنها هم من عمیقاً متشکّرم. ۹۸/۱۲/۱۳
حدیث (4) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :
طَهِّرُوا هَذِهِ الْأَجْسَادَ طَهَّرَكُمُ اللَّهُ فَلَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَبِيتُ طَاهِراً إِلَّا بَاتَ مَعَهُ مَلَكٌ فِي شِعَارِهِ لَا يَنْقَلِبُ سَاعَةً مِنْ لَيْلٍ يَسْأَلُ اللَّهَ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاه
این بدنها را پاكيزه كنيد، خداوند پاكيزه تان كند، زيرا هيچ بنده اى نيست كه شب با بدنى پاكيزه بخوابد مگر اينكه فرشته اى با وى مى خوابد و هيچ لحظه اى از شب از اين پهلو به آن پهلو نمى شود، از خدا چیزی از امور دنیا و آخرت می خواهد مگر اعطا کندبه او
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج1، ص 297 ، ح662
💧ده ویروس کلامی که موجب تخریب ارتباط می شود:
۱. نصیحت تکراری
۲. تذکر مداوم
۳. سرزنش
۴. منت گذاشتن
۵. مقایسه کردن
۶. جرو بحث کردن زیاد
۷. برچسب منفی زدن
۸. پیش بینی منفی
۹. گله و شکایت مداوم
۱۰. متهم کردن
💧تو با شرافتي اگر …
آبروي ديگران را مانند آبروي خودت محترم بداني.
تو آزادي اگر ...
خودت را کنترل کني، نه ديگران را
تو مهرباني اگر …
وقتي ديگران مرتکب اشتباهي ميشوند، آنها را ببخشي.
تو شادي اگر ...
گُلي را ببيني و به خاطر زيبايي و عطر خوشش نهايت لذت را ببري
تو ثروتمندي اگر …
بيش از آنچه نياز داري نداشته باشي.
و دوست داشتني هستي اگر …
دردهايت تو را از ديدن دردهاي ديگران کور نکرده باشد
🌷آیت الله مجتهــدی (ره):
خیلی مواظب #چشــمهایت باش
گاهی یڪ نگاه حـال عبادت را از
انســـان می گــیرد.
من ۱۵ سال در خـــانه ای مستاجر
بودم حتی یڪبار هم ســــهوا زن
صاحب خــانه را نـــدیدم.
دوازده نشانه بیداری روح
۱. لذت بردن از هر لحظه زندگی .
۲. شکرگزاری و قدردانی از آفریدگار در هر فرصتی .
۳. داشتن لبخندهای غیر ارادی .
۴. احساس پیوستگی با دیگر موجودات و طبیعت .
۵. عدم علاقه به هرگونه قضاوت در مورد دیگران .
۶. عدم علاقه به هرگونه قضاوت در مورد خودتان .
۷. توانایی برای از بین بردن هرگونه نگرانی و دلواپسی .
۸. عدم علاقه به هرگونه درگیری
۹. عدم علاقه به اینکه به کارهای دیگران فکر کنید و یا دلایل آن را بررسی کنید .
۱۰. تمایل زیاد به اینکه اجازه دهید زندگی خودش مسیرش را طی کند به جای اینکه مسیر آن را مشخص و تعیین کنید .
١١. تمایل به اینکه به طور همزمان تصمیم بگیرید و عمل کنید ، به جای اینکه به تجربیات و ترس های گذشته خود رجوع کنید .
١٢. دستیابی به نیروی عشق ورزیدن به دیگران ، بدون انتظار برای بازگشت .
#لذت_گناه
لذت بردن از گناه و شادمانی هنگام انجـام گناه، از اموری است که گناه را بزرگ میکند و مـوجب کیفر بیشتر میشود
امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود بدترین بدها کـسی است که به انجـام بـدی #خوشحال گـردد کسی که از انجام گناه، لذت ببرد خداوند ذلّت را به جای آن لذّت به او میرساند
امام سجاد علیهالسلام فرمود از شادشدن هنگام گناه بپرهیز ، که این شادی بزرگتر از انجام خـود #گناه است . عـذاب دردناک گناه شیـرینی آن را تباه می سازد . در لذتی که بعـد از آن آتش دوزخ است خیری نیست .
رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمود: کسی که گناه کنـد و در آن حـال خندان باشـد وارد #آتش دوزخ میشود در حالی که گریان است
استاد فاطمي نيا:
توضيحاتي پيرامون"ليلة الرغائب":
اولين شب جمعه ماه رجب را ليلة الرغائب گويند.
رغائب جمع رغيبه است.
"رغيبه" به معناي چيزي است كه مورد رغبت وميل ميباشد و هم چنين به معناي بخشش فراوان است.
بنا بر معناي اول ، "ليلة الرغائب" شبي است كه ميل و توجه به عبادت در آن بسيار است و بندگان خدا در اين شب گرايش زيادي به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند.
بنابراين جمع بندي كه ميشود كرد اين است كه خداوند در اين شب عنايت خاصي به بندگان خود دارد و خوب است كه انسان از خدا بخواهد هر آنچه كه بندگان صالح و ارواح طيبه در اين شب به آن رغبت دارند ، به ما هم عنايت كند.
⭐️طهارت، شرطِ جاری شدنِ فیوضات⭐️
اگر رودخانه ای که از دریا آب می گیرد، گِل و لای و خار و خاشاک داشته باشد، نمی تواند آبِ دریا را به صورت زلال از خود عبور دهد. پس سالک باید در ابتدای راه، خود را در تمامی مراتب تطهیر بکند و از آلودگی دور بدارد. آن وقت است که فیوضات الهی بر او جاری می شود؛ چراکه از آن ناحیه هیچ نحوه بخلی وجود ندارد:
((یا مَن لا تَزیدُهُ کَثْرَهُ الْعَطآءِ الاّ جُوداً وَ کَرَماً))
سالک فقط باید کانال وجودی اش را باز کرده و آن را لای روبی کند، چهره ی نفس ناطقه اش را رو به بالا کند، تا دَمادم از آن سو اخذ فیض کند.
✅استاد سیر و سلوک
▪️استاد صمدی آملی در رابطه با پیدا کردن استاد این شعر را بسیار می خواندند :
آب کم جو تشنگی آور بدست
تا بجوشد آب از بالا و پست
▪️و میفرمودند:
▫️شما در راه باشید و واقعا تشنه باشد استاد پیدا میشود !
▫️به یاد دارم زمانی به شدت تشنه ی شرکت در جلساتی با عنوان شرح دروس معرفت نفس استاد علامه حسن زاده آملی در شهر خودمان بودم.
▫️ولی اینگونه جلسات حتی در کل کشور بسیار محدود بود!
▫️تا اینکه شخصی به شکل بسیار عجیبی یکی از جلسات شرح دروس معرفت نفس استاد علامه حسن زاده را به حقیر معرفی کرد!
▫️و حقیر بسیار تعجب کردم که چگونه چنین جلساتی در شهر ما برگزار میشود.
▪️و زمانی که خدمت استادمان رسیدم فرمودند:
▫️شما تشنه بودید که به این جلسه راهتان دادند.
ما باید بتوانیم اعتقادات مان را با خودمان به قیامت ببریم.
نکند که در دم آخر ما به تکذیب و کفر از دنیا برویم. حفظ اعتقادات وعمیق شدن اعتقادات مهم است.
انسان به آنچه که می داند عمل کند و این باعث تثبیت اعتقادات ما می شود.
#شیخ_مسعود_عالی
علامه حسن زاده آملی:
💚✨سعی کنید با نامحرم رابطه نداشته باشید
«چه زن باشد چه مرد»
💚✨گفتند مگر مرد هم نامحرم مےشود؟ علامه فرمودند: هرکس با خـدا ارتباط ندارد، نامحرم است
امام علی"علیه السلام"
گناهان،درد هستند و استغفار،داروست و درمان( گناهان)به این است که دیگر تکرار نشوند.
غررالحکم،ح۱۸۹۰