eitaa logo
اسلام
221 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
903 ویدیو
100 فایل
الاسلام یعلوولایعلی علیه ارتباط با ادمین: @eslam_20 کانال فقط و فقط برای رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آثار مخرب و زیان بار حرص 🌷 پيامبر صلى الله عليه و آله: از حرص بپرهيزيد كه پيشينيان شما در نتيجه حرص هلاك شدند، حرص آنها را به بخل وادار كرد و بخيل شدند. حرص آنها را به قطع رحم وادار كرد و با خویشاوندان قطع رابطه كردند. حرص به بدى وادارشان كرد و بدكار شدند. 🌹 إِيّاكُم وَالشُّحَّ فَإِنَّما هَلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم بِالشُّحِّ اَمَرَهُم بِالبُخلِ فَبَخِلوا وَأَمَرَ هُم بِالقَطيعَةِ فَقَطَعوا وَأَمَرَهُم بِالفُجورِ فَفَجَروا؛ 📗 نهج الفصاحه، ص 353، ح 992 https://eitaa.com/eslam20
❓حرص ممدوح و مذموم کدام است؟ ✍ حرص مانند سایر صفات انسانی یک سرمایه الهی است که در وجود انسان قرار داده شده است تا در مسیر کمال یاری اش کند. این حرص به دو گونه است: گاه صفت حرص در مسیر صحیح استفاده می شود و باعث می شود انسان از کار خیر سیر نشود و برای کسب هر چه بیشتر رضای الهی نهایت تلاش خودش را به کار گیرد که این نوع حرص ممدوح است. 🌺امیرالمؤمنین علی (ع) در این باره می فرمایند: «لَا حِرْصَ كَالْمُنَافَسَةِ فِي الدَّرَجَات» ھیچ حرصی [در شايستگى] ھمانند رقابت براى رسیدن به درجات عالیه نیست! (1) ✅ و گاه صفت حرص از مسیر سازنده اش خارج می شود و رنگ شیطانی می گیرد. در این صورت به یکی از رذایل اخلاقی مهلک تبدیل می شود. و انسان خیر خود را در منفعت دنیا می بیند و برای کسب دنیا خودش را هلاک می کند.✅ چنین انسانی آنقدر در طلب دنیا اشتیاق نشان می دهد که از هر راهی هر چند خلاف رضای خداوند باشد، مثلا به جمع مال می پردازد و سیری ناپذیری او باعث می شود تمام عمرش را در این راه صرف کند.این حرص همان حرصی است که در آیات و روایات اسلامی مذموم و ریشه بسیاری از بداخلاقی ها شمرده شده است. چنانکه امام علی علیه السلام فرمودند: 🌷«اَلحِرصُ موقِعٌ فى كَثيرِ العُيوبِ»؛ حرص انسان را به عيب هاى زيادى مبتلا مى كند.(2) __________ (1) تحف العقول ص 286 - بحار الانوار(ط-بیروت) ج 75 ، ص 165 (2) تصنیف غررالحکم و درر الکلم ص 295 ، ح 6639. https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
غضب الهی.MP3
45.14M
حجت الاسلام غفاري م غضب الهي ج 776 https://eitaa.com/eslam20
💠 روز 💠 💎 بازار سود و زیان 🔻امام هادی علیه السلام: أَلدُّنیـا سـُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخـَرُونَ؛ ✳️دنیــا بـازاری اسـت که جمعی در آن سود می ‏برند و گروهی زیان می‏ بینند. 📚 تحف العقول، ص ۷۷۴ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/eslam20
💠 🔻آیت الله سید رضا بهاءالدینی 🔹عقل يک نورانيت الهي است. اين نورانيت در هر که پيدا شد، اول خودش را مي‌سازد فقط به فکر اين نيست که مردم بدي نکنند. مي‌گويد: اول بايد خودم بد نباشم. ابتدا به فکر سازندگي خويش است. انبيا اولين کاري که کردند، ‌خود را از رذائل نفساني دور کردند و به فضائل الهي آراستند. کسي که ايمان به خدا پيدا کند، مي‌گويد: اصلاحات را بايد از خود شروع کنيم؛ نه اين‌که مردم بدي نکنند و ما هر کاري مي‌خواهيم بکنيم https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: ثَلاثُ فَرَحاتٍ لِلمُؤمِنِ فِي الدُّنيا: لِقاءُ الإِخوانِ، وتَفطيرُ الصّائِمِ، وَالتَّهَجُّدُ مِن آخِرِ اللَّيلِ. 🔹سه چیز مایۀ شادمانی مؤمن در دنیاست: ديدار برادران، افطاری دادن به روزه‏دار، و عبادت آخر شب. 📚 کتاب من لایحضره الفقيه: ج۴ ص۳۶۰ ح۵۷۶۲ https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸امام باقر علیه السلام: قالَ سُلَيمانُ بنُ داوُودَ عليه السلام: اُوتينا ما اُوتِيَ النّاسُ وما لَم يُؤتَوا، وعُلِّمنا ما عُلِّمَ النّاسُ وما لَم يُعَلَّموا، فَلَم نَجِد شَيئا أفضَلَ مِن خَشيَةِ اللّهِ فِي الغَيبِ وَالمَشهَدِ، وَالقَصدِ فِي الغِنى وَالفَقرِ، وكَلِمَةِ الحَقِّ فِي الرِّضا وَالغَضَبِ، وَالتَّضَرُّعِ إلَى اللّهِ عز و جل في كُلِّ حالٍ . 🔹سليمان بن داوود عليه السلام گفت : «آنچه به مردم داده شده و نشده است ، به ما داده شد و آنچه به مردم آموخته شده و نشده است ، به ما آموخته شد . با اين وصف ، چيزى برتر از خداترسى در نهان و آشكار ، ميانه روى در توانگرى و نادارى ، حق گويى در حال خوشى و خشم ، و زارى به درگاه خداوند عز و جل در همه حال ، نيافتيم». 📚 الخصال : ص ٢٤١ ح ٩١ https://eitaa.com/eslam20
✍️ |مدیریت مواجهه و توجه در فضای مجازی 🔹 برای مقابله با آسیب‌های فرهنگی حاصل از فضای مجازی، اندیشمندان مختلف، هر کدام راهکاری را ارائه داده‌اند. بخش زیادی از راه‌حل‌های پیشنهادی ایشان برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های فضای مجازی به کاربران، مخصوصا نوجوانان، ناظر به توانمندسازی افراد برای استفاده صحیح از فضای مجازی است که در اختصار، به آن تقویت سواد رسانه‌ای می‌گویند. تقویت سواد رسانه‌ای هرچند راهکاری مفید اما زمان‌بر است و نمی‌تواند در کوتاه‌مدت از آسیب دیدن مخاطبان رسانه جلوگیری کند. راهکار فوری برای مقابله با آسیب‌های فرهنگی فضای مجازی، مدیریت مواجهه و توجه در فضای مجازی است. 👈 شرح یادداشت 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰https://eitaa.com/joinchat/2004287493Cf5efeeb593
💠 🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مَا اتَّخَذَ اللّهُ‏ إبراهيمَ خَليلاً إلّا لِإِطعامِهِ الطَّعامَ، وصَلاتِهِ بِاللَّيلِ وَالنّاسُ نِيامٌ. 🔹خداوند، ابراهيم علیه السلام را خليل [خود] نكرد، مگر از آن رو كه مردم را اِطعام مى‏كرد و شبْ‏هنگام كه مردم خفته بودند، او به نماز مى‏‏‏‏‏ايستاد. 📚 علل الشرائع: ص۳۵ ح۴ https://eitaa.com/eslam20
💠 🔻علامه مجلسی رحمه الله علیه 🔹 فقیه در اخبار آل محمد صلی الله علیه و آله، بیشتر به معنای عالمی است که اهل عمل باشد، و عیوب و آفات نفس را بشناسد، و دل از دنیا بر گرفته و زهد پیشه کرده باشد و همواره شیفته نعمت جاوید قرب و وصال خدا باشد https://eitaa.com/eslam20
💠 مرکزیت علمی به فیضیه باز گردد 🔻حضرت آیت الله سبحانی در در دیدار اعضای کارگروه مدرسه علمیه تابستانی حرم مطهر رضوی 🔹 من سال های حدود ۱۳۳۰ یک ماه رمضان را در مدرسه میرزا جعفر بودم و در مدرسه پریزاد و دیگر مدارس حرم رفت و آمد می کردم. آن موقع به این دلیل که مرکزیت حوزه در حرم مطهر بود، طلبه ها را اغلب اوقات در مسجد گوهر شاد می دیدیم. اکنون در قم هم این مسئله به دلیل اشتباهاتی که صورت گرفته، کم رنگ شده است و الان مدرسه فیضیه آن مرکزیت علمی سابق را ندارد، ولی بنا شده است که همچون سابق برنامه ریزی بشود که مرکزیت به فیضیه و حرم مطهر برگردد چرا که حتی از وسط زیان هم بازگشتن، خود یک نفع است. 🔹در میان طلاب استعدادهای فوق العاده فراوان داریم که اگر حوزه برایشان برنامه نداشته باشد، دچار خسران می شود. بارها بر این امر تاکید کردم که باید طلاب مستعد و نابغه را شناسایی و برایشان برنامه تحصیلی ویژه طراحی کنیم، چرا که طلاب عادی صرفا می توانند مطالب را بیان کنند اما طلبه های مستعد و نخبه قادرند تولید اندیشه کنند. https://eitaa.com/eslam20
💠 🔸امام صادق علیه السلام: لاتَطيبُ السُّكنى إلاّ بِثَلاثٍ : الهَواءِ الطَّيِّبِ و الماءِ الغَزيرِ العَذبِ و الأرضِ الخَوّارَةِ ؛ 🔹سه چيز زندگى را خوش مى‌كند: هواى پاك، آب فراوان گوارا، زمين نرم و سست (آماده زراعت). 📚 تحف العقول، ص۳۲۰ https://eitaa.com/eslam20