✍امام حسین (علیه السلام):
توجه داشته باشید که احتیاج و مراجعه مردم به شما از نعمت های الهی است، پس نسبت به نعمت ها روی برنگردان و گرنه به نقمت و بلا گرفتار خواهید شد.
📚 نهج الشهاده،
▪️اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
▪️ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ
▪️ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
▪️وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
https://eitaa.com/eslam20
🖤سلام امام زمانم🖤
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى حُجَّتِكَ فِي أَرْضِكَ وَ خَلِيفَتِكَ فِي بِلاَدِكَ الدَّاعِي إِلَى سَبِيلِكَ
پروردگارا درود و رحمت فرست بر حجت و خليفه تو بر اهل زمين تو در تمام بلاد دعوت كننده خلق است به راه تو
📚زیارت امام زمان(عج)به نقل
ازسیدبن طاووس
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
https://eitaa.com/eslam20
◼️پیامبر صلیاللهعلیهوآله میفرمایند:
◾️هِی أطْهَرُ بُقاعِ الْأرْضِ وَ أعْظَمُها حُرْمَهً
وَ إِنَّها لِمَنْ بَطحاءِ الْجَنَّه؛
▪️کربلا پاکترین بقعه روی زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعهها است و الحق که کربلا از بساطهای بهشت است.
📚 بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۱۵
#امام_حسین
#کربلا
🏴🏴🏴🏴🏴
سلام دوستان و همراهان گلم
رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
و شهادت امامحسن مجتبی علیه السلام
داغی است بزرگ بر دل شیعیان و محبان.
این روز را بر شما و خانواده محترمتان ،
تسلیت عرض می کنیم .
💠 #سکوت
🔸 ابوذر از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خواست نصیحتش کند. فرمود:
تو را سفارش می کنم به #خوش_اخلاقی و #سکوت که سبکترین اعمال بدنی و سنگین ترین آنها در میزان عملند.
📚 کنزالعمال/ص664
✍🏼 بدون خوش اخلاقی و محافظت زبان امکان سیر وسلوک وجود ندارد.
چون کسی که زیاد حرف می زند ممکن است مبتلا به دروغ، تهمت و غیبت و.. شود.
https://eitaa.com/eslam20
💠 #خواص_سوره #فتح
🔹 امام صادق علیه السلام:
اموال و زنان و فرزندانتان را با قرائت سوره فتح از تلف و گزند و آسیب حفظ کنید.
هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد، روز قیامت با ندای بلند [از جانب خدا] به او گفته می شود: تو از بندگان خالص من هستی.
او را به بندگان شایسته و صالح من ملحق و به بهشت و نعمتهایش وارد کنید.
📚 ثواب الاعمال/ص115
https://eitaa.com/eslam20
#حدیث_روز
🌸 امام باقر (عليه السلام) :
زمانی بر مردم میآید که امام و پیشوای آنان غیبت میکند؛ پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند.
📚 بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۴۵
https://eitaa.com/eslam20
✅العبد محمدتقی #بهجت:
این مطلب باید برای اهل ایمان مجسّم شود و یقین کنند که دوری از کسانی که خداوند متعال امر فرموده با آنها باشیم (اهلبیت علیهمالسلام) موجب دوری ما از جمیع برکات دنیویه و اخرویه است!
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸
https://eitaa.com/eslam20
الإمام الحسين عليه السلام: سَأَلتُ أبي عليه السلام عَن رَسولِ الله صَلَی الله علیه وآله ، کَیفَ كانَ سيرَتُهُ في جُلَسائِهِ ؟ فَقالَ : كانَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله دائِمَ البِشرِ ، سَهلَ الخُلُقِ ، لَيِّنَ الجانِبِ ، لَيسَ بِفَظٍّ ولا غَليظٍ ، ولا سَخّابٍ ولا فَحّاشٍ ولا عَيّابٍ ولا مَزّاحٍ
امام حسين (عليه السلام):
از پدرم عليه السلام) درباره رسول خدا صلي الله عليه و آله) پرسش كردم که شيوه حضرت (صلي الله عليه و آله) با همنشينانش چگونه بود؟
فرمود: پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله) گشاده رو و خوش اخلاق و نرم خو بود و نه خشن و زمخت و فرياد نمى كشيد و ناسزا نمى گفت و عيب جويى نمى كرد و بسيار شوخى نمى كرد. .
دلائل النبوة بيهقيّ ،جلد 1 صفحه 290
https://eitaa.com/eslam20
#کلام_علما
✍آیتالله خوشوقت (ره):کسی که اخلاق خوش در خانه دارد مانند کسی است که روزها را روزه دارد و شبها را عبادت کند. در یک کلام زبان باعث سوراخ کردن کیسهی اعمال است، هر چه اعضا زحمت میکشند و جمع میشوند یک حرکت زبان کیسه را سوراخ میکند! اگر از زن و فرزند غضبناک شدید باید از مهلکه خارج شوید وگرنه قطعاً زمین خواهید خورد. شرط دیدن امام زمان تقواست و بس؛ مقداری هم زبان را قرص داشتن است و باید ثابت کنی اختیار زبانت را داری.
📚 نشریه صالحین، شماره چهارم، ص 24
https://eitaa.com/eslam20
📌هدایت بحر العلوم یمنی
مرحوم آیت الله اصفهانی (قدّس سرّه) از آیات ومراجعی بود که بی واسطه به فیض ملاقات حضرت مهدی، صاحب الزّمان - ارواحنا له الفداء - مشرّف شده بود، یکی از آن موارد، قضیه شگرفی است که دانشمند معاصر آقای حاج شیخ محمّد رازی قدّس سره در جلد اول کتاب گنجینه دانشمندان نقل کرده است.
او می نویسد: علاّمه متتبّع آقا حاج سید محمّد حسن میرجهانی طباطبایی (قدّس سرّه)، صاحب تألیف مفید که از خواصّ اصحاب ایشان بودند حکایت کرده اند که:
یکی از علمای زیدیه به نام سید بحر العلوم یمنی وجود حضرت ولی عصر (علیه السلام) را انکار می کرد وبا علما ومراجع شیعه آن روز، مکاتبه کرده وبرای اثبات وجود وحیات آن حضرت، برهان می خواست وآقایان از کتب اخبار وتواریخ عامه وخاصه اقامه دلیل می کردند؛ ولی وی قانع نمی شد ومی گفت: من هم این کتب را دیده ام! تا اینکه برای مرحوم آیت الله اصفهانی نامه نوشت وجواب قاطعی خواست. سید در جواب مرقوم فرمود: جواب شما را باید مشافهة بدهم، شما طی سفری به نجف مشرّف شوید.
بحر العلوم با فرزندش سید ابراهیم وچند تن از مریدان خاصش، به نجف اشرف مشرّف وهمه علما از جمله مرحوم آیت الله اصفهانی از وی دیدن کردند. سید بحر العلوم عرض کرد: من به جهت دعوت شما به این مسافرت آمدم؛ جوابی که وعده فرمودید بدهید. ایشان فرمودند: شب بعد به منزل من بیایید.
شب بعد به منزل سید آمدند وپس از صرف شام ورفتن اکثر میهمان ها وگذشتن نیمی از شب، نوکر خود، مشهدی حسین چراغدار را طلبیده وفرمودند: به سید بحر العلوم وفرزندش بگویید بیایند. ما نیز تا در منزل رفتیم، اما به ما فرمودند: شما نیایید وخودشان به اتفاق سید وفرزندش رفتند وما ندانستیم کجا رفتند. روز بعد که سید ابراهیم یمنی، فرزند بحر العلوم مزبور را ملاقات کردم، از جریان شب پرسیدم.
سید ابراهیم گفت: الحمد لله (بحمد الله) ما مستبصر واثنی عشری شدیم. گفتم:
چطور؟! گفت: برای اینکه آقای اصفهانی حضرت ولی عصر امام زمان (علیه السلام) را به پدرم نشان داد. تفصیل آن را پرسیدم. گفت: ما که از منزل بیرون آمدیم نمی دانستیم به کجا می رویم؛ تا اینکه از شهر خارج ووارد وادی السلام شده ودر وسط وادی، جایی بود که آن را مقام مهدی (علیه السلام) می گفتند. چراغ را از مشهدی حسین گرفته وخود ایشان به اتفاق پدرم ومن وارد آن محیط شدیم، پس آقای اصفهانی از چاه آنجا، آب کشید ووضو تجدید کرد در حالی که ما به عمل او می خندیدیم؛ آنگاه وارد مقام شد وچهار رکعت نماز خواند وکلماتی گفت؛ ناگاه دیدیم آن فضا روشن گردید، پس پدرم را طلبید. وقتی وارد آن مقام شد، طولی نکشید که صدای گریه پدرم بلند شد و صیحه ای زد وبیهوش شد؛ نزدیک رفتم، دیدم آقای اصفهانی شانه های پدرم را مالش می دهد تا به هوش آمد ووقتی از آنجا برگشتیم، پدرم گفت: حضرت ولی عصر حجّة بن الحسن العسکری صلوات الله علیهما را مشافهة زیارت کردم وبا دیدنش، مستبصر وشیعه اثنی عشری شدم.
📚شیفتگان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ج ١، ص ١٢٢.
♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️
https://eitaa.com/eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 خواندن آیه اول آیت الکرسی بسیار سفارش شده
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ
مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ
مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
👌
https://eitaa.com/eslam20
◾️ امام رضا علیهالسلام:
▪️ «چه نیکوست صبر و انتظار فرج؛ مگر نشنیدهاید گفتار خدا را که فرموده است: منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم...»
🏴 #اَللّهُمَّعَجَّلْلِوَلِيِّكَالْفَرَجَ
https://eitaa.com/eslam20
♨️ حدیث روز
⬅️موضوع:حدیث ثقلین
💠 رسول خدا صلوات الله علیه و آله
🔹إِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کیفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا
🔸همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران میگذارم، که اگر بدانها چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: کتاب خدا و عترت من أهل بیتم، و این دو از یک دیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند، پس بنگرید چگونه پس از من در باره آن دو رفتار کنید، آگاه باشید که این (یعنى تمسک بعترت) آب خوشگوار و شیرین است پس بیاشامید، و آن دیگر (یعنى روى برتافتن از ایشان) آب شور و تلخ است و از آن بپرهیزید»
📚 روایت فوق به صورت متواتر در منابع شیعیان و اهل سنت موجود است.
https://eitaa.com/eslam20
🔘ارزش چهار نعمت
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
يا عَلىُّ بادِر بِاَرْبَعٍ قَبْلَ اَرْبَعٍ : شَبابِكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتِكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِناكَ قَبْلَ فَقْرِكَ ، وَ حَياتِكَ قَبْلَ مَوْتِكَ؛
اى على! چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب :
جوانىات را پيش از پيرى؛
وسلامتىات را پيش از بيمارى؛
و ثروتت را پيش از فقر
و زندگىات را پيش از مرگ.
📚 کتاب من لا یحضره الفقيه: ج ۴ ص۳۵۷
https://eitaa.com/eslam20
▪️مدعیان دروغین
أبى جَعْفَر عليه السلام : قالَ قُلْتُ: قَولُ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ«وَ يَوْمَ القِيامَةِ تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللّه ِ وُجُوهُهُمْ مُسوَدَّةٌ ». قالَ: مَنْ قالَ إنِّي إمامٌ وَ لَيْسَ بِإمامٍ. قُلتُ: وَ اِنْ كانَ عَلَوِيّاً؟ قالَ عليه السلام: وَ اِنْ عَلَوِيّاً. قُلتُ: وَ اِنْ كانْ مِنْ وُلدِ عَلِيِ بنِ أبى طالِبٍ؟ قالَ عليه السلام: وَ اِنْ كان.
راوى درباره آيه«وَ يَوْمَ القِيامَةِ تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللّه ِ وُجُوهُهُمْ مُسوَدَّةٌ»از امام باقر عليه السلام پرسيد (يعنى روز قيامت، تكذيب كنندگان بر خداوند را سيه رو مى بينى). حضرت فرمود: هركس امام نباشد و مدعى امامت شود، مشمول آيه است. گفتم: گر چه عـلوى باشد؟ حضرت فرمود: اگر چه عـلوى باشد. گفتم: اگر چه از فرزندان على بن أبى طالب باشد؟ حضرت فرمود: اگر چه از آنان باشد.
📚الكافى، ج ۱ ص ۳۰۷
https://eitaa.com/eslam20
🔘آداب نوزادان...
الإمام الصادق عليه السلام:
أَلْمَولودُ إِذا وُلِدَ عُقَّ عَنهُ و حُلِقَ رَأسُهُ ، و تُصُدِّقَ بِوَزنِ شَعرِهِ وَرِقا، و اُهدِيَ إِلَى القابِلَةِ الرِّجلُ و الوَرِكُ، و يُدعَى نَفَرٌ مِنَ المُسلِمينَ فَيَأكُلونَ و يَدعون لِلغُلامِ، و يُسَمّى يَومَ السّابِعِ.
امام صادق عليه السلام فرمودند:
هرگاه كودك زاده شد ،[مستحب است] براى او عقيقه كنند، سر او را بتراشند و به وزن موى او، نقره صدقه بدهند و پا و ران عقيقه به ماما هديه داده شود و گروهى از مسلمان ها دعوت شوند؛ آنان بخورند و براى فرزند دعا كنند، و روز هفتم، نام بر او بگذارند .
📚 الكافي ج ۶، ص ۲۸ ح ۵
https://eitaa.com/eslam20
🔘 اهمیت حضور قلب در نماز...
عن الباقر علیه السلام : إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا.
امام باقر علیه السلام: از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را بهغفلت بگذراند آن نماز را در هم میپیچند و به صورتش میکوبند.
📚 الکافی، ج ۳، ص ۳۶۳
https://eitaa.com/eslam20
▪️فضيلت صلوات با (و عجل فرجهم )...
عن الامام الصادق علیه السلام :
مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ؛
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: "اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم"، از دنیا نمی رود مگر آن که قائم را درک می کند.
📚مصباح المتهجد شیخ طوسی ج۱ ص ۳٦٨
https://eitaa.com/eslam20
🔘 راهزنان اعمال خير!
َ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لَعَنَ اَللَّهُ قَاطِعِي سَبِيلِ اَلْمَعْرُوفِ» قِيلَ وَ مَا قَاطِعِي سَبِيلِ اَلْمَعْرُوفِ قَالَ «اَلرَّجُلُ يُصْنَعُ إِلَيْهِ اَلْمَعْرُوفُ فَيَكْفُرُهُ فَيَمْنَعُ صَاحِبَهُ مِنْ أَنْ يَصْنَعَ ذَلِكَ إِلَى غَيْرِهِ »
امام صادق عليه السّلام فرمود:
خدا راهزنان اعمال خير را لعنت كند! گفتند: راهزنان اعمال خير كدامند؟ فرمود: راهزن اعمال خير كسى است كه به او خوبى مي كنند اما او آن را كفران كند، (خوبى را به بدى پاسخ دهد ) و با اين عمل خود، صاحب کار خیر را از انجام آن در بارۀ ديگران باز دارد.
📚من لا يحضره الفقيه ج۲ ص ۵۷
-------------------------
✍🏼 به عنوان مثال پرداخت نکردن بدهی باعث دلسرد شدن قرض دهندگان می شود و مانع ادامه این عمل خداپسندانه می گردد. در نتیجه کسانی که عمدا قرض خود را پرداخت نمی کنند از مصادیق این حدیث هستند.
https://eitaa.com/eslam20
🔘 خطر کوچک شمردن گناه...!
عَنْ أَبِى أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لَا تُغْفَرُ قُلْتُ وَ مَا الْمُحَقَّرَاتُ قَالَ الرَّجُلُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَقُولُ طُوبَى لِى لَوْ لَمْ يَكُنْ لِى غَيْرُ ذَلِكَ.
زید شحام گوید : حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : از گناهان مُحَقَر بپرهیزید که آمرزیده نشوند، عرض کردم : گناهان محقر چیست؟ فرمودند : این است که مردى گناه کند و بگوید، خوشا به حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم.
📚 الکافى ج ۳ ص ۳۹۴
https://eitaa.com/eslam20
▪️کفاره گناهان
عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ زَيْنَ اَلْعَابِدِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَا اِخْتَلَجَ عِرْقٌ وَ لاَ صُدِعَ مُؤْمِنٌ إِلاَّ بِذَنْبِهِ وَ مَا يَعْفُو اَللَّهُ عَنْهُ أَكْثَرُ وَ كَانَ إِذَا رَأَى اَلْمَرِيضَ قَدْ بَرِئَ قَالَ لِيَهْنِئْكَ اَلطُّهْرُ مِنَ اَلذُّنُوبِ فَاسْتَأْنِفِ اَلْعَمَلَ.
عبد اللّٰه بن محمّد بن عقيل بن ابى طالب چنين گويد:كه از امام زين العابدين(عليه السّلام)شنيدم مىفرمود:هيچ مؤمنى دچار ضربان رگ و سردرد نگردد مگر بواسطۀ گناهش،و آنچه خدا مىبخشد بيشتر است.و هر گاه آن حضرت بيمارى را مىديد كه شفا يافته مىفرمود:پاكى از گناه گوارايت باد،پس عمل خود را از سر بگير(كه گناهان گذشتهات آمرزيده شده است).
الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۳۴
https://eitaa.com/eslam20
▪️ اگر نمی توانی به هر دلیلی زیارت بروی ...
قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ ، وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ ، فَلْيَصْعَدْ أَعْلَی مَنْزِلِهِ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيُؤْمِ بِالسَّلَامِ إِلَی قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا.
امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند :
هرگاه بر يكی از شما سخت و طاقت فرسا بود و خانه اش دور بود ، پس بر بامِ خانه اش بالا رود و دو ركعت نماز بخواند و با سلام دادن به قبر ما اشاره و قصد كند ، همانا سلام او به ما می رسد.
📚 کتاب من لا یحضره الفقيه ج۲ حدیث۳۲۰۲
https://eitaa.com/eslam20
🔘اگر همه فکر و ذکرت دنیا باشد..!
پیامبر صلیاللهعلیهوآله:
مَنْ أَصْبَحَ وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ فَلَيْسَ مِنَ اَللَّهِ فِي شَيْءٍ وَ أَلْزَمَ قَلْبَهُ أَرْبَعَ خِصَالٍ هَمّاً لاَ يَنْقَطِعُ عَنْهُ أَبَداً وَ شُغُلاً لاَ يَنْفَرِجُ مِنْهُ أَبَداً وَ فَقْراً لاَ يَبْلُغُ غِنَاهُ أَبَداً وَ أَمَلاً لاَ يَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَداً .
هر كه شبى را بگذراند و بيش از هر چيز به فكر دنيا باشد،از رحمت خدا بهرهاى ندارد،و دلش را چهار خصلت فرا گيرد:
غمى كه هرگز جدايى نپذيرد
و آن گرفتارى كه هرگز برطرف نشود
و آن تنگدستى كه هرگز به بىنيازى نرسد
و آرزويى كه هرگز به سامان نرسد.
📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) , جلد ١ , صفحه ١٣٠
https://eitaa.com/eslam20
▪️پیامبر را آزار ندهید...!
عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا لَكُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ رَجُلٌ كَيْفَ نَسُوؤُهُ فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيْهِ فَإِذَا رَأَى فِيهَا مَعْصِيَةً سَاءَهُ ذَلِكَ فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ.
سماعة گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه ميفرمود: شما را چه شده كه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله را ناراحت ميكنيد؟ مردى گفت: ما او را ناراحت ميكنيم؟! فرمود: مگر نميدانيد كه اعمال شما بر آن حضرت عرضه مىشود و چون گناهى در آن بيند، آزرده میشود؟ پس پيغمبر را غمگین نكنيد بلکه او را خوشحال سازيد.
📚 الكافي ج ۱ ص ۲۱۹
-----------------------
آیا واقعا یک مسلمان راضی میشود حضرت رسول خدا ص را آزار دهد؟
https://eitaa.com/eslam20
▪️من ضمانت ميكنم
امام حسن علیه السلام: أنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللَّهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ
کسی که در دلش هوایی جز خشنودی خدا خطور نکند من ضمانت می کنم که خداوند دعایش را مستجاب کند.
الكافي، ج۲، ص۶۲
https://eitaa.com/eslam20
▪️ مذمت اظهار فقر
لَمّا ذَكَرَ لَهُ مُفَضَّلُ بْنُ قَيْسٍ بَعضَ حالِهِ قالَ عليه السلام: يا جارِيَةُ هاتِ ذلِكَ الْكيسَ، هذِهِ أَرْبَعْمِائةَ دينارٍ وَصَلَنى بَها أَبُوجَعفَرٍ، فَخُذْها وَ تَفَرَّجْ بِها. قالَ فَقُلتُ لا وَاللّه ِ جُعِلتُ فَداكَ ما هذا دَهرى وَلكن اَحْبَبْتُ أَن تَدعُوَ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ لى. قالَ فَقالَ: اى سَأَفعَلُ وَلكن اِيّاكَ أَن تُخبِرَ النّاسَ بِكُلِّ حالِكَ فَتَهُونَ عَلَيْهِمْ.
مفضل بن قيس مشكل مالى خود را براى امام صادق عليه السلام شرح داد. حضرت فرمود: اى كنيز آن هميان را بياور. پس فرمود: اين چهارصد دينار است كه ابوجعفر (منصور دوانيقى) به من پيشكش كرده است، بردار و با آن به زندگى خود گشايشى بده. مفضل مى گويد عرض كردم: فدايت شوم به خدا مقصودم اين نبود بلكه دوست داشتم تا به درگاه خداوند برايم دعا كنيد. مفضل مى گويد: حضرت فرمود: اين كار را خواهم كرد. اما مبادا مشكلات و گرفتارى هاى خود را به مردم بگويى كه نزد آنها بى مقدار مى شوى.
📚ميزان الحكمه ح 8098 ص 233
https://eitaa.com/eslam20
🔘پیامبر مهربانی هم با مسمومیت به شهادت رسیدند؟
اما قاتل چه کسی بود؟
◾️ همه نصوص و متون دینی متفقند که حادثه غم انگیز از دست دادن رسول خدا صلی الله علیه و آله به صورت مسمومیت و شهادت بوده است اما در هویت قاتلان اختلاف وجود دارد.
◾️۱- برخی قائلند شهادت حضرت در اثر خوردن غذای مسموم زن یهودیه در جریان خیبر در سال هفتم هجری بوده که عوارض آن در سال یازدهم هجری آشکار گردیده است. این دیدگاه صحیح به نظر نمیاید چرا که طبیعت سمّ چنین است که بلافاصله در بدن قربانی تاثیر میگذارد و باعث وفات می شود نه اینکه چهار سال در بدن باقی بماند و بعد از این مدت باعث مرگ شود. همچنین بعید است که پیامبر به عنوان رهبر مسلمانان به دشمن طراز اول خود یعنی یهود اعتماد کند و غذای آنها را میل کند! ، کما اینکه در برخی نقل ها آمده که خداوند متعال پیامبر را از آن دسیسه مطلع ساخت و حضرت از غذای زن یهودیه نخوردند.
◾️۲- قول دوم و قول صحیح این است که هنگامی که پیامبر بیمار شدند دو تن از همسران ایشان به اجبار، به پیامبر اکرم(ص ) سمّ نوشاندند و حضرت را به شهادت رساندند!!
چنان که امام صادق(ع) فرمودند:
«تدرون مات النبیّ(علیهما السلام ) أو قتل؟ إنّ الله یقول {أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ} فسُمَّ قبل الموت انّهما سقتاه [سمتاه] قَبلَ المَوتِ»
آیا میدانید پیامبر(ص ) به حالت طبیعی از دنیا رحلت فرمودند و یا اینکه به شهادت رسیدند؟ خدای متعال میفرماید: «اگر رسول خدا(ص ) از دنیا برود و یا به شهادت برسد، شما به حال گذشتۀ خود باز میگردید؟
همانا رسول خدا(ص ) قبل از رحلت مسموم شدند و آن دو زن [یعنی عایشه و حفصه] حضرتش را مسموم نمودند».
📚تفسیر عیاشی ج١ ص ٢٠٠
◾️همچنین در کتب عامه نیز میتوان آثار این جنایت را رصد کرد عایشه میگوید: ما به رسول خدا(ص ) در هنگام بیماریاش دارو دادیم. سپس حضرت شروع کرد به اشاره نمودن به ما که به من دارو ندهید! ما گفتیم: [اهمیتی به گفتار او ندهید] هر بیماری از دارو متنفّر است. هنگامی که پیامبر(ص ) به هوش آمد فرمود: آیا شما را نهی نکردم که به من دارو نخورانید؟!
📚صحیح بخاری ج۵ باب مرض النبیّ ووفاته ص۱۴۳
-------------------------
✍ بدیهی است که این موضوع صرفا برای اطلاع پیروان اهل بیت علیهم السلام مناسب است و مطرح کردن آن در مجامع جهانی به صلاح نیست.
https://eitaa.com/eslam20
▪️ خاتم الاوصیاء در بیان خاتم الانبیاء
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی، اسْمُهُ اسْمِی، وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی، أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً، تَکُونُ لَهُ غَیْبَةٌ وَ حَیْرَةٌ حَتَّى تَضِلَّ الْخَلْقُ عَنْ أَدْیَانِهِمْ، فَعِنْدَ ذَلِکَ یُقْبِلُ کَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ، فَیَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
مهدی از فرزندان من است. نام او، نام من است و کنیه او کنیۀ من است؛ شبیه ترین مردم به من از حیث خَلق و خُلق است. برای او غیبت و حیرتی خواهد بود، به گونهای که مردم (در نبود او) از ادیانشان گمراه شده اند؛ در این هنگام چون شهاب شکافندهای فرو می آید و زمین را از عدل و داد سرشار می نماید؛ پس از این که از ستم و بیدادگری پُر شده است.
📚 الامامة والتبصرة، ص ۱۲۰
https://eitaa.com/eslam20
🔘اقدام بدون بصیرت...
امام صادق علیه السلام :
«اَلعامِلُ عَلی غَیرِ بَصیرهٍ کَالسّائِرِ عَلی غَیرِ طَریقٍ، فَلا تَزیدُهُ سُرعَهُ السَّیرِ اِلاّ بُعداً»
"کسی که بدون بصیرت عمل می کند، همچون شخصی است که در بیراهه می رود؛ هر چه سریع تر رود، از مقصد دورتر می شود.
📚تحف العقول، ص۳۶۲
https://eitaa.com/eslam20