♨️ حدیث روز
⬅️موضوع:حدیث ثقلین
💠 رسول خدا صلوات الله علیه و آله
🔹إِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ فَانْظُرُوا کیفَ تَخْلُفُونِّی فِیهِمَا أَلَا هذا عَذْبٌ فُراتٌ فَاشْرَبُوا وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ فَاجْتَنِبُوا
🔸همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران میگذارم، که اگر بدانها چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: کتاب خدا و عترت من أهل بیتم، و این دو از یک دیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند، پس بنگرید چگونه پس از من در باره آن دو رفتار کنید، آگاه باشید که این (یعنى تمسک بعترت) آب خوشگوار و شیرین است پس بیاشامید، و آن دیگر (یعنى روى برتافتن از ایشان) آب شور و تلخ است و از آن بپرهیزید»
📚 روایت فوق به صورت متواتر در منابع شیعیان و اهل سنت موجود است.
https://eitaa.com/eslam20
🔘ارزش چهار نعمت
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
يا عَلىُّ بادِر بِاَرْبَعٍ قَبْلَ اَرْبَعٍ : شَبابِكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتِكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِناكَ قَبْلَ فَقْرِكَ ، وَ حَياتِكَ قَبْلَ مَوْتِكَ؛
اى على! چهار چيز را پيش از چهار چيز درياب :
جوانىات را پيش از پيرى؛
وسلامتىات را پيش از بيمارى؛
و ثروتت را پيش از فقر
و زندگىات را پيش از مرگ.
📚 کتاب من لا یحضره الفقيه: ج ۴ ص۳۵۷
https://eitaa.com/eslam20
▪️مدعیان دروغین
أبى جَعْفَر عليه السلام : قالَ قُلْتُ: قَولُ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ«وَ يَوْمَ القِيامَةِ تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللّه ِ وُجُوهُهُمْ مُسوَدَّةٌ ». قالَ: مَنْ قالَ إنِّي إمامٌ وَ لَيْسَ بِإمامٍ. قُلتُ: وَ اِنْ كانَ عَلَوِيّاً؟ قالَ عليه السلام: وَ اِنْ عَلَوِيّاً. قُلتُ: وَ اِنْ كانْ مِنْ وُلدِ عَلِيِ بنِ أبى طالِبٍ؟ قالَ عليه السلام: وَ اِنْ كان.
راوى درباره آيه«وَ يَوْمَ القِيامَةِ تَرَى الَّذينَ كَذَبُوا عَلَى اللّه ِ وُجُوهُهُمْ مُسوَدَّةٌ»از امام باقر عليه السلام پرسيد (يعنى روز قيامت، تكذيب كنندگان بر خداوند را سيه رو مى بينى). حضرت فرمود: هركس امام نباشد و مدعى امامت شود، مشمول آيه است. گفتم: گر چه عـلوى باشد؟ حضرت فرمود: اگر چه عـلوى باشد. گفتم: اگر چه از فرزندان على بن أبى طالب باشد؟ حضرت فرمود: اگر چه از آنان باشد.
📚الكافى، ج ۱ ص ۳۰۷
https://eitaa.com/eslam20
🔘آداب نوزادان...
الإمام الصادق عليه السلام:
أَلْمَولودُ إِذا وُلِدَ عُقَّ عَنهُ و حُلِقَ رَأسُهُ ، و تُصُدِّقَ بِوَزنِ شَعرِهِ وَرِقا، و اُهدِيَ إِلَى القابِلَةِ الرِّجلُ و الوَرِكُ، و يُدعَى نَفَرٌ مِنَ المُسلِمينَ فَيَأكُلونَ و يَدعون لِلغُلامِ، و يُسَمّى يَومَ السّابِعِ.
امام صادق عليه السلام فرمودند:
هرگاه كودك زاده شد ،[مستحب است] براى او عقيقه كنند، سر او را بتراشند و به وزن موى او، نقره صدقه بدهند و پا و ران عقيقه به ماما هديه داده شود و گروهى از مسلمان ها دعوت شوند؛ آنان بخورند و براى فرزند دعا كنند، و روز هفتم، نام بر او بگذارند .
📚 الكافي ج ۶، ص ۲۸ ح ۵
https://eitaa.com/eslam20
🔘 اهمیت حضور قلب در نماز...
عن الباقر علیه السلام : إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا.
امام باقر علیه السلام: از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را بهغفلت بگذراند آن نماز را در هم میپیچند و به صورتش میکوبند.
📚 الکافی، ج ۳، ص ۳۶۳
https://eitaa.com/eslam20
▪️فضيلت صلوات با (و عجل فرجهم )...
عن الامام الصادق علیه السلام :
مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ؛
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: "اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم"، از دنیا نمی رود مگر آن که قائم را درک می کند.
📚مصباح المتهجد شیخ طوسی ج۱ ص ۳٦٨
https://eitaa.com/eslam20
🔘 راهزنان اعمال خير!
َ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لَعَنَ اَللَّهُ قَاطِعِي سَبِيلِ اَلْمَعْرُوفِ» قِيلَ وَ مَا قَاطِعِي سَبِيلِ اَلْمَعْرُوفِ قَالَ «اَلرَّجُلُ يُصْنَعُ إِلَيْهِ اَلْمَعْرُوفُ فَيَكْفُرُهُ فَيَمْنَعُ صَاحِبَهُ مِنْ أَنْ يَصْنَعَ ذَلِكَ إِلَى غَيْرِهِ »
امام صادق عليه السّلام فرمود:
خدا راهزنان اعمال خير را لعنت كند! گفتند: راهزنان اعمال خير كدامند؟ فرمود: راهزن اعمال خير كسى است كه به او خوبى مي كنند اما او آن را كفران كند، (خوبى را به بدى پاسخ دهد ) و با اين عمل خود، صاحب کار خیر را از انجام آن در بارۀ ديگران باز دارد.
📚من لا يحضره الفقيه ج۲ ص ۵۷
-------------------------
✍🏼 به عنوان مثال پرداخت نکردن بدهی باعث دلسرد شدن قرض دهندگان می شود و مانع ادامه این عمل خداپسندانه می گردد. در نتیجه کسانی که عمدا قرض خود را پرداخت نمی کنند از مصادیق این حدیث هستند.
https://eitaa.com/eslam20
🔘 خطر کوچک شمردن گناه...!
عَنْ أَبِى أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لَا تُغْفَرُ قُلْتُ وَ مَا الْمُحَقَّرَاتُ قَالَ الرَّجُلُ يُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَقُولُ طُوبَى لِى لَوْ لَمْ يَكُنْ لِى غَيْرُ ذَلِكَ.
زید شحام گوید : حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : از گناهان مُحَقَر بپرهیزید که آمرزیده نشوند، عرض کردم : گناهان محقر چیست؟ فرمودند : این است که مردى گناه کند و بگوید، خوشا به حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم.
📚 الکافى ج ۳ ص ۳۹۴
https://eitaa.com/eslam20
▪️کفاره گناهان
عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ زَيْنَ اَلْعَابِدِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مَا اِخْتَلَجَ عِرْقٌ وَ لاَ صُدِعَ مُؤْمِنٌ إِلاَّ بِذَنْبِهِ وَ مَا يَعْفُو اَللَّهُ عَنْهُ أَكْثَرُ وَ كَانَ إِذَا رَأَى اَلْمَرِيضَ قَدْ بَرِئَ قَالَ لِيَهْنِئْكَ اَلطُّهْرُ مِنَ اَلذُّنُوبِ فَاسْتَأْنِفِ اَلْعَمَلَ.
عبد اللّٰه بن محمّد بن عقيل بن ابى طالب چنين گويد:كه از امام زين العابدين(عليه السّلام)شنيدم مىفرمود:هيچ مؤمنى دچار ضربان رگ و سردرد نگردد مگر بواسطۀ گناهش،و آنچه خدا مىبخشد بيشتر است.و هر گاه آن حضرت بيمارى را مىديد كه شفا يافته مىفرمود:پاكى از گناه گوارايت باد،پس عمل خود را از سر بگير(كه گناهان گذشتهات آمرزيده شده است).
الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۳۴
https://eitaa.com/eslam20
▪️ اگر نمی توانی به هر دلیلی زیارت بروی ...
قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ ، وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ ، فَلْيَصْعَدْ أَعْلَی مَنْزِلِهِ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيُؤْمِ بِالسَّلَامِ إِلَی قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا.
امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند :
هرگاه بر يكی از شما سخت و طاقت فرسا بود و خانه اش دور بود ، پس بر بامِ خانه اش بالا رود و دو ركعت نماز بخواند و با سلام دادن به قبر ما اشاره و قصد كند ، همانا سلام او به ما می رسد.
📚 کتاب من لا یحضره الفقيه ج۲ حدیث۳۲۰۲
https://eitaa.com/eslam20
🔘اگر همه فکر و ذکرت دنیا باشد..!
پیامبر صلیاللهعلیهوآله:
مَنْ أَصْبَحَ وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ فَلَيْسَ مِنَ اَللَّهِ فِي شَيْءٍ وَ أَلْزَمَ قَلْبَهُ أَرْبَعَ خِصَالٍ هَمّاً لاَ يَنْقَطِعُ عَنْهُ أَبَداً وَ شُغُلاً لاَ يَنْفَرِجُ مِنْهُ أَبَداً وَ فَقْراً لاَ يَبْلُغُ غِنَاهُ أَبَداً وَ أَمَلاً لاَ يَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَداً .
هر كه شبى را بگذراند و بيش از هر چيز به فكر دنيا باشد،از رحمت خدا بهرهاى ندارد،و دلش را چهار خصلت فرا گيرد:
غمى كه هرگز جدايى نپذيرد
و آن گرفتارى كه هرگز برطرف نشود
و آن تنگدستى كه هرگز به بىنيازى نرسد
و آرزويى كه هرگز به سامان نرسد.
📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) , جلد ١ , صفحه ١٣٠
https://eitaa.com/eslam20
▪️پیامبر را آزار ندهید...!
عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَا لَكُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ رَجُلٌ كَيْفَ نَسُوؤُهُ فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَيْهِ فَإِذَا رَأَى فِيهَا مَعْصِيَةً سَاءَهُ ذَلِكَ فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ.
سماعة گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه ميفرمود: شما را چه شده كه پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله را ناراحت ميكنيد؟ مردى گفت: ما او را ناراحت ميكنيم؟! فرمود: مگر نميدانيد كه اعمال شما بر آن حضرت عرضه مىشود و چون گناهى در آن بيند، آزرده میشود؟ پس پيغمبر را غمگین نكنيد بلکه او را خوشحال سازيد.
📚 الكافي ج ۱ ص ۲۱۹
-----------------------
آیا واقعا یک مسلمان راضی میشود حضرت رسول خدا ص را آزار دهد؟
https://eitaa.com/eslam20
▪️من ضمانت ميكنم
امام حسن علیه السلام: أنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللَّهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ
کسی که در دلش هوایی جز خشنودی خدا خطور نکند من ضمانت می کنم که خداوند دعایش را مستجاب کند.
الكافي، ج۲، ص۶۲
https://eitaa.com/eslam20
▪️ مذمت اظهار فقر
لَمّا ذَكَرَ لَهُ مُفَضَّلُ بْنُ قَيْسٍ بَعضَ حالِهِ قالَ عليه السلام: يا جارِيَةُ هاتِ ذلِكَ الْكيسَ، هذِهِ أَرْبَعْمِائةَ دينارٍ وَصَلَنى بَها أَبُوجَعفَرٍ، فَخُذْها وَ تَفَرَّجْ بِها. قالَ فَقُلتُ لا وَاللّه ِ جُعِلتُ فَداكَ ما هذا دَهرى وَلكن اَحْبَبْتُ أَن تَدعُوَ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ لى. قالَ فَقالَ: اى سَأَفعَلُ وَلكن اِيّاكَ أَن تُخبِرَ النّاسَ بِكُلِّ حالِكَ فَتَهُونَ عَلَيْهِمْ.
مفضل بن قيس مشكل مالى خود را براى امام صادق عليه السلام شرح داد. حضرت فرمود: اى كنيز آن هميان را بياور. پس فرمود: اين چهارصد دينار است كه ابوجعفر (منصور دوانيقى) به من پيشكش كرده است، بردار و با آن به زندگى خود گشايشى بده. مفضل مى گويد عرض كردم: فدايت شوم به خدا مقصودم اين نبود بلكه دوست داشتم تا به درگاه خداوند برايم دعا كنيد. مفضل مى گويد: حضرت فرمود: اين كار را خواهم كرد. اما مبادا مشكلات و گرفتارى هاى خود را به مردم بگويى كه نزد آنها بى مقدار مى شوى.
📚ميزان الحكمه ح 8098 ص 233
https://eitaa.com/eslam20
🔘پیامبر مهربانی هم با مسمومیت به شهادت رسیدند؟
اما قاتل چه کسی بود؟
◾️ همه نصوص و متون دینی متفقند که حادثه غم انگیز از دست دادن رسول خدا صلی الله علیه و آله به صورت مسمومیت و شهادت بوده است اما در هویت قاتلان اختلاف وجود دارد.
◾️۱- برخی قائلند شهادت حضرت در اثر خوردن غذای مسموم زن یهودیه در جریان خیبر در سال هفتم هجری بوده که عوارض آن در سال یازدهم هجری آشکار گردیده است. این دیدگاه صحیح به نظر نمیاید چرا که طبیعت سمّ چنین است که بلافاصله در بدن قربانی تاثیر میگذارد و باعث وفات می شود نه اینکه چهار سال در بدن باقی بماند و بعد از این مدت باعث مرگ شود. همچنین بعید است که پیامبر به عنوان رهبر مسلمانان به دشمن طراز اول خود یعنی یهود اعتماد کند و غذای آنها را میل کند! ، کما اینکه در برخی نقل ها آمده که خداوند متعال پیامبر را از آن دسیسه مطلع ساخت و حضرت از غذای زن یهودیه نخوردند.
◾️۲- قول دوم و قول صحیح این است که هنگامی که پیامبر بیمار شدند دو تن از همسران ایشان به اجبار، به پیامبر اکرم(ص ) سمّ نوشاندند و حضرت را به شهادت رساندند!!
چنان که امام صادق(ع) فرمودند:
«تدرون مات النبیّ(علیهما السلام ) أو قتل؟ إنّ الله یقول {أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ} فسُمَّ قبل الموت انّهما سقتاه [سمتاه] قَبلَ المَوتِ»
آیا میدانید پیامبر(ص ) به حالت طبیعی از دنیا رحلت فرمودند و یا اینکه به شهادت رسیدند؟ خدای متعال میفرماید: «اگر رسول خدا(ص ) از دنیا برود و یا به شهادت برسد، شما به حال گذشتۀ خود باز میگردید؟
همانا رسول خدا(ص ) قبل از رحلت مسموم شدند و آن دو زن [یعنی عایشه و حفصه] حضرتش را مسموم نمودند».
📚تفسیر عیاشی ج١ ص ٢٠٠
◾️همچنین در کتب عامه نیز میتوان آثار این جنایت را رصد کرد عایشه میگوید: ما به رسول خدا(ص ) در هنگام بیماریاش دارو دادیم. سپس حضرت شروع کرد به اشاره نمودن به ما که به من دارو ندهید! ما گفتیم: [اهمیتی به گفتار او ندهید] هر بیماری از دارو متنفّر است. هنگامی که پیامبر(ص ) به هوش آمد فرمود: آیا شما را نهی نکردم که به من دارو نخورانید؟!
📚صحیح بخاری ج۵ باب مرض النبیّ ووفاته ص۱۴۳
-------------------------
✍ بدیهی است که این موضوع صرفا برای اطلاع پیروان اهل بیت علیهم السلام مناسب است و مطرح کردن آن در مجامع جهانی به صلاح نیست.
https://eitaa.com/eslam20
▪️ خاتم الاوصیاء در بیان خاتم الانبیاء
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی، اسْمُهُ اسْمِی، وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی، أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً، تَکُونُ لَهُ غَیْبَةٌ وَ حَیْرَةٌ حَتَّى تَضِلَّ الْخَلْقُ عَنْ أَدْیَانِهِمْ، فَعِنْدَ ذَلِکَ یُقْبِلُ کَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ، فَیَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
مهدی از فرزندان من است. نام او، نام من است و کنیه او کنیۀ من است؛ شبیه ترین مردم به من از حیث خَلق و خُلق است. برای او غیبت و حیرتی خواهد بود، به گونهای که مردم (در نبود او) از ادیانشان گمراه شده اند؛ در این هنگام چون شهاب شکافندهای فرو می آید و زمین را از عدل و داد سرشار می نماید؛ پس از این که از ستم و بیدادگری پُر شده است.
📚 الامامة والتبصرة، ص ۱۲۰
https://eitaa.com/eslam20
🔘اقدام بدون بصیرت...
امام صادق علیه السلام :
«اَلعامِلُ عَلی غَیرِ بَصیرهٍ کَالسّائِرِ عَلی غَیرِ طَریقٍ، فَلا تَزیدُهُ سُرعَهُ السَّیرِ اِلاّ بُعداً»
"کسی که بدون بصیرت عمل می کند، همچون شخصی است که در بیراهه می رود؛ هر چه سریع تر رود، از مقصد دورتر می شود.
📚تحف العقول، ص۳۶۲
https://eitaa.com/eslam20
🔘 مرا به زحمت انداختی...
◾️عن الحسن المجتبی علیه السلام : وَ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ إِنَّ فُلَاناً يَقَعُ فِيكَ فَقَالَ أَلْقَيْتَنِي فِي تَعَبٍ أُرِيدُ الْآنَ أَنْ أَسْتَغْفِرَ اللَّهَ لِي وَ لَهُ.
◾️مردى نزد امام حسن عليه السلام آمد و گفت: فلانی از تو بدگویی میکند. امام فرمود: مرا به زحمت انداختى، اكنون بايد براى خودم و او استغفار کنم.
📚كشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۱ ص ۵۷۵
--------------------------
✍ غیبت از بدترین گناهان است و هنگامی که ائمه علیهم السلام می دیدند کسی در محضر آنان غیبت میکند میرنجیدند.
✍ بدون شک امام حسن مجتبی علیه السلام در گناه غیبت آن شخص شریک نبود ولی به جهت حداقل ترین اثر وضعی خود را ملزم به طلب آمرزش میبیند.
https://eitaa.com/eslam20
▪️ پنهان بودن اعمال
حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام:
«اَلْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ لَهُ سَبْعُونَ ضِعْفا وَالْمُذيعُ لَهُ واحِدٌ وَالْمُستَـتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ وَالْمُذيعُ لَها مُخْذُولٌ»
كسى كه خوبی های خود را پنهان دارد، هفتاد برابر پاداش مى بيند. و كسى كه آن را آشكار كند، يك پاداش دارد. و كسى كه گناه خود را پوشيده دارد، گناهش در معرض بخشش است. و كسى كه آن را علنى و افشا كند، خوار و ذليل خواهد شد.
📚بحارالانوار،ج۶۷،ص۲۵۱
---------------------------
خوبی پنهان بسیار خوب است و بدی آشکار بسیار بد است.
https://eitaa.com/eslam20
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
💠 توصیه های امام رضا علیه السلام در خصوص نماز
🌹بپرهیزید از این که در نماز سستی و تنبلی کنید و یا حدودش را ضایع کنید یا از روی دستپاچگی رکوع و سجده نماز را آن چنان بجا آورید که گویی همچون خروس منقار می زنید یا این که نماز را سبک بشمارید یا این که به جای نماز به امور دنیوی مشغول شوید و یا در غیر وقت نماز بخوانید.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: از من نیست کسی که نمازش را سبک بشمارد. قسم به خدا بر حوض کوثر بر من نخواهد رسید.
🌷ایاک أَنْ تَکسَلَ عَنْهَا أَوْ تَتَوَانَی فِیهَا أَوْ تَتَهَاوَنَ بِحَقِّهَا أَوْ تُضَیعَ حَدَّهَا وَ حُدُودَهَا أَوْ تَنْقُرَهَا نَقْرَ الدِّیک أَوْ تَسْتَخِفَّ بِهَا أَوْ تَشْتَغِلَ عَنْهَا بِشَی ءٍ مِنْ عَرَضِ الدُّنْیا أَوْ تُصَلِّی بِغَیرِ وَقْتِهَا، قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، لَیسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِهِ لَا یَرِدُ عَلَی الْحَوْضَ لَا وَ اللَّهِ.
📚 مستدرک الوسایل، ج1، ص172.
https://eitaa.com/eslam20
🍀امیرالمومنین علی (ع):
اعتماد به خدا،
محكم ترين اميد است. ❤
📔 غرر الحكم: ۶۰۵
https://eitaa.com/eslam20
🌱امام صادق (ع):
حسین خون قلبش را در راه خدا بخشید
تا بندگان را از جهالت و گمراهی نجات دهد.🖤
📚فرازی از زیارت اربعین
https://eitaa.com/eslam20
🥀امام حسین (ع):
کسی که چشمانش قطره ای اشک
برای ما بریزد،
خداوند بهشت را به او
عطا خواهد کرد🖤😭
📚ینابیع المودة، ص۲۲۸
https://eitaa.com/eslam20
🔹️أَلسَّلامُ عَلَیْک َ وَ عَلى ابآئِک َ الطّاهِرینَ،
أَلسَّلامُ عَلَیْک َ وَ عَلى أَبْنآئِکَ الْمُسْتَشْهَدینَ
🔹️سلام برتو (اى حسین بن على) و بر پدرانِ پاک و طاهِـرَت، سلام برتو و بر فرزندانِ شهیدت
📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه
https://eitaa.com/eslam20
✨﷽✨
✍امام رضا علیه السلام فرمودند:«خسیس را آسایشی و حسود را لذتی نیست».
📚تحف العقول ص450
کسی که مدام به زندگی دیگران نظر دارد و نگاهش را بجای زندگی خود به زندگی دیگران معطوف می کند،
کسی که نگاهش به داشته های دیگران است،
اصلا نمی تواند داشته های خودش را ببیند.
اصلا نمی تواند نعمتهای بی شماری که خداوند در اختیارش گذشته را ببیند.
و زمانیکه داشته هایش را نبیند اصلا نمی تواند از آنها لذت ببرد.
✔️و بهترین راه رهایی ازحسادت، این است که به داشته های خودمان توجه کنیم
و به کسانی که از ما پایین ترند توجه داشته باشیم
مثل کسانی که وضع مالی شان از ما بدتر است
یا همسر بداخلاقی دارند
یا فرزندان بدی دارند...
آن وقت است که داشته هایمان با تمام نواقصی که دارد را قدر می دانیم.
https://eitaa.com/eslam20
امام على عليه السلام:
غايَةُ العِلمِ السَّكينَةُ وَالحِلمُ
نهايت دانش، آرامش و بردبارى است
غررالحكم حدیث6380
https://eitaa.com/eslam20
✨﷽✨
✅ تربت امام حسین(علیهالسلام)
✍امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:کام فرزندان خود را با تربت امام حسین (علیهالسلام) بردارید که برای هرگونه آفت امان و مصونیت خواهد بود.
📚وسائل الشعیه ج 10 ص 410
امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: شفاى هر دردى در تربت قبر امام حسين (علیهالسلام) است و همان است كه بزرگترين داروست.
📚وسائل الشيعه ج 10 ص 410
امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: سجده بر تربت امام حسين (علیهالسلام)، حجابهای هفت گانه را برطرف میکند.
📚کافی ج 4 ص 588
https://eitaa.com/eslam20
🍀امام حسن (ع):
پستی آن است که
نعمت را سپاس نگویی.🤲
📚تحف العقول، ص ۲۳۳
https://eitaa.com/eslam20
☘امام حسين (ع):
مبادا از كسانى باشى كه
از گناه ديگران بيمناكند،
و از كيفر گناه خود آسوده خاطرند.💔
📚تحف العقول، ص۲۷۳
https://eitaa.com/eslam20
📌امام باقر عليه السلام فرمودند:
هيچ بنده اي، چهل روز ايمانش را به خدا خالص نکرد، مگر اينكه خداوند او را نسبت به دنيا بي رغبت گرداند و درد دنيا و داروي آن را به او بنماياند و سپس حكمت را در دلش قرار دهد و زبانش را به سخنان حكيمانه گويا سازد.
منبع:
📚اصول كافي، ج ۲ص ۱۶
https://eitaa.com/eslam20