◾️رحلت عالم مجاهد شیخ محمد تقی بهلول (1384ش)
✍ شیخ محمدتقی بهلول گنابادی در سال 1297 شمسی در روستای بیلند گناباد چشم به جهان گشود. در کودکی به مکتب پدر رفت و به فراگیری قرآن کریم همت گمارد و در سن هشت سالگی موفق به حفظ کل قران گردید و سپس به تحصیل در علو دینی پرداخت.
✅ نام این مجاهد راه حق و حقیقت در تاریخ معاصر ایران با قیام خوش و آزادی خواهانه مسجد گوهرشاد علیه واقعه کشف حجاب قرین شد. اکنون پس از هفتاد سال هنوز صدای این عالم ربانی در شبستان مسجد گوهرشاد طنین انداز است و خشت خشت آن بر شجاعت و ظلم ستیزی وی گواه است.
✅ این عارف ربانی علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب از ذوق سرودن اشعار نغز و طنز نیز برخوردار بود. بیش از 200 هزار بیت شعر سروده بود و 50 هزار بیت شعر از دیگر شاعران از برداشت. او سرانجام در 7 مرداد 1384 پس از 105 سال عمر با برکت چشم از جهان فرو بست.
https://eitaa.com/eslam20
◼️رحلت "شيخ طوسي" عالم شهير شيعه و مؤسّس حوزه ي علميه ي نجف اشرف (460 ق)
✍ ابوجعفر محمد بن الحسن طوسي معروف به شيخُ الطّائفه از ستارگان درخشان جهان اسلام در سال 385 ق، در خراسان به دنيا آمد. وی در 23 سالگي به بغداد كه مركز بزرگ علوم و فرهنگ اسلاميِ آن زمان بود مهاجرت نمود و تا پايان عمر در عراق ماند.
✅ او به مدت پنج سال ازمحضر درس شيخ مفيد مستفيض شد و 23 سال هم از خدمت سيدمرتضي شاگرد ارزشمند شيخ مفيد بهره مند گشت. و پس از استادش سيد مرتضي، رياست علمي و فتوايى شيعه را بر عهده گرفت.
✅ وی موسس حوزه علمیه نجف اشرف است که پس از گذشت هزار سال، هنوز اصالت علمي خود را حفظ كرده و ديگر مراكز اسلامي را تغذيه ي فرهنگي مي كند.
✅ شيخ طوسي فقه را با نگارش كتاب "المَبسوُط" وارد مرحله اي جديد نمود، دو اثر بسيار مهم ايشان با نام "تَهذيب" و "اِستِبصار" در كنار كتاب "كافي از كليني" و "من لايَحضُرُه الفَقيه از شيخ صدوق" كتب اربعه ي شيعه را تشكيل مي دهند. شمار آثار شيخ طوسي به بيش از 50 جلد مي رسد كه التِبْيان في تفسير القرآن در 10 جلد، تَلْخيصُ الشّافي، كتابُ الابْواب و... از آن جمله اند.
✅ علاوه بر آثار گرانبها و ارزشمند علمي، دانشوران بزرگي در حوزه ي درسي شيخ طوسي پرورش يافتند كه شمار آنان را افزون از سيصد دانشمند مجتهد نوشته اند. او سرانجام در محرم سال 460 قمري در 76 سالگي دعوت حق را لبیک گفت و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.
https://eitaa.com/eslam20
💠 #نگرانی_های_پیامبر(ص)
۱۰- جعل حدیث و نسبت های دروغ
✍ یکی دیگر از نگرانی های پیامبر(ص) نسبت به آینده و پس از وفاتش آن بود که هرکس هرچه را می خواهد به حضرتش نسبت دروغ دهد و حاکمان برای توجیه مفاسد خویش یا کوبیدن هر کس و هر چیزی، به حدیثی ساختگی از زبان پیامبر، تمسّک جویند.
🌷پیامبر، کسانی را که به او دروغ ببندند، نفرین و لعنت کرده است و وعده دوزخ بر ایشان داده است.
از جمله در خطابه بلیغ و تاریخی خویش در «حجة الوداع»، که بسیاری از گفتنی ها، توصیه ها، هشدارها و نگرانی ها را بیان نمود، چنین فرموده است:
🌹فراوان به من نسبت دروغ دادند و بعدها نیز خواهند داد. هرکس به من نسبت دروغ دهد جایگاهش جهنم خواهد بود.
🌸 قالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ قَدْ کَثُرَتْ عَلَیَّ الْکَذَّابَةُ [الْکِذَابَةُ] وَ سَتَکْثُرُ فَمَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ،
رسول خدا (ص) برای تشخیص صحّت یا نادرستی آنچه ازقول او در آینده نقل می شود، معیار ارائه فرموده و آن، «عرضه بر کتاب خدا و سنت» است تا هرچه که مخالف قرآن کریم و سنت باشد، از اعتبار ساقط شود.
🌺 حضرت در این خصوص می فرماید:
هرگاه سخنی از من به شما رسید آنرا بر کتاب خدا(قرآن) و سنتم عرضه کنید، آنچه را که موافق کتاب خدا و سنت من بود، به آن عمل کنید و هرچه مخالف اینها بود به آن اعتنا نکنید.
🥀 فَإِذَا أَتَاکُمُ الْحَدِیثُ فَاعْرِضُوهُ عَلَى کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَمَا وَافَقَ کِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَخُذُوا بِهِ وَ مَا خَالَفَ کِتَابَ اللَّهِ وَ سُنَّتِی فَلَا تَأْخُذُوا بِهِ ...»؛
📚 احتجاج ، ج 2، ص 447
https://eitaa.com/eslam20
💠 عبرت هاى عاشورا و شاخصه های سیاسی آن (۱۰)
۵ـ ترك امر به معروف و نهى از منكر:
✍ فـريـضـه ارزشـمـنـد (امـر بـه مـعروف و نهى از منكر) ضامن اجراى احكام اسلام و بقاى شريعت آسمانى است. قرآن مجيد در اين باره مى فرمايد:
☀️ كُنْتُمْ خَيْرَ اُمَّةٍ اُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَاءْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ، آل عمران/110
شـمـابـهترين امّتى هستيد كه براى مردم پديدار شده ايد: به كار پسنديده فرمان مى دهيد و از كار ناپسند بازمى داريد.
اميرمؤ منان (ع)نيز درباره اهميت اين فريضه مى فرمايد:
🌷 غايَةُ الدّينِ الاَْمْرُ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اِقامَةُ الْحُدُودِ (1)
نهايت دين، امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود الهى است.
✅ بـا ايـن حـال، امـّت اسـلامـى پـس از ارتـحـال پـيـامـبـر گـرامـى اسـلام (ص) از ايـن اصل حياتى روى برتافت و نسبت به منكراتى كه در جامعه رخ مى داد، بى تفاوتى نشان داد؛ در بـرابـر فـسـاد و فـحشا نايستاد، خاندان پاك پيامبر را يارى نكرد و بدين سان، گرفتار سرنوشتى شد كه رسول اكرم (ص) پيش بينى كرده بود:
🌸 اِذا لَمْ يـَاءْمـُرُوا بـِمـَعـْرُوفٍ وَ لَمْ يـَنـْهَوْا عَنْ مُنْكَرٍ وَ لَمْ يَتَّبِعُوا الاَْخْيارَ مِنْ اَهْلِ بَيْتى ، سَلَّطَ اللّهُ عَلَيْهِمْ شِرارَهُمْ، (2)
وقـتـى مـردم امـر بـه مـعـروف و نـهـى از مـنـكـر را بـه كـنـار نـهـنـد و از خـوبـان اهل بيت من فرمان نبرند، خداوند شرورانشان را بر آنان مسلّط خواهد كرد.
✅ حـاكـمان بنى اميه بر اثر بى تفاوتى مردم، سرنوشت كشور اسلامى را دركف گرفتند و به دلخـواه خـود، در ديـن و ثـروت و جان مردم دست بردند، و آن گاه كه تصميم گرفتند با خليفه راسـتين پيامبر اسلام (ص) بجنگند، نه تنها مردم مخالفت نكردند، بلكه به يارى آنان نيز شـتـافـتـنـد و امـام حـسـيـن (ع) را كـه براى نهى از منكر برخاسته بود، با بدترين وضع به قتل رساندند.
📚 (1) تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص469
(2) ، مستدرك الوسائل، ج12، ص185.
https://eitaa.com/eslam20
31روایت درباره علم ودانش.MP3
27.61M
حجت الاسلام غفاري
م 31روايت درباره علم ودانش
ج 1099
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از الحمدالله کما هو اهله
🌸🍃چقدر دیر میفهمیم
زندگی همین روزهایی که
منتظر گذشتنش هستیم 🌸🍃
زندگی کوتاه است،
زمان به سرعت می گذرد،
نه تکراری نه برگشتی ،
پس از هر لحظه ای که می آید
لذت ببرید.🌸🍃
#جملات_زیبا
#تقویم_شیعه
📅 امروز دوشنبه
☀️ 08 مرداد 1403 شمسی
🌙 23 محرم 1446 قمری
❄️ 29 ژولای 2024 میلادی
☀️ #شمسی
➕ روز بزرگداشت "شيخ شهاب الدين سهروردي" معروف به "شيخ اشراق"
➕ رحلت آيت اللَّه "شهاب الدين اشراقي" داماد مكرم حضرت امام خميني(ره) (1360 ش)
➕ رحلت عالم بزرگوار آيتالله شيخ علياکبر مشکيني (1386ش)
🌙 #قمری
➕ سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)
➕ رحلت حكيم بزرگوار حاج "ملامحمد نراقي" عالم بزرگ شيعه (1297 ق)
❄️ #میلادی
➕ تشكيل آژانس بين المللی انرژی هسته ای در سازمان ملل متحد (1957م)
—----------
🇮🇷 كانال
https://eitaa.com/eslam20
♻️ درگذشت حکیم "شیخ شهاب الدین سهروردی" معروف به "شیخ اشراق" (587ق)
✍ ابوالفتح یحیى بن حَبَش سُهرِوَردی ملقب به شهاب الدین، از بزرگان فلاسفه و حکمای اسلامی است که در فقه، حدیث و دیگر علوم متداول زمان، مهارت داشت. وی حکمت و اصول فقه را از مجدالدین جبلی آموخت و از اساتید دیگر نیز بهره برد. مسلک او اشراق بود. از آنجا که در طریقه ی اشراق، عقل و استدلال برای رسیدن به حقایق کافی نیست، او به سیر و سلوک عرفانی نیز برای رسیدن به معرفت پرداخت.
✅ این عارف مسلمان سرانجام به حَلَب رفت و از لحاظ علمی بر علمای آن سامان برتری جست و مورد لطف حاکم منطقه قرار گرفت. اما دیدگاههای فلسفی و عرفانی سهروردی باعث خشم مخالفان وی شد. پس از مدتی، بدگویىِ علمای حَلب از شیخ، حاکم را به قتل سهروردی مصمم ساخت و سرانجام وی را در سن حدود چهل سالگی به قتل رساندند.
✅ حاکم آن دیار پس از مرگ شیخ پشیمان شد و مسبّبان این عمل را مجازات نمود. سهروردی با وجود عمر کوتاه خویش کتابهای متعددی به فارسی و عربی نوشته است که از آن میان می توان به حکمةُ الاشراق، المبدأ و المعاد به عربی و آواز پر جبرییل و عقل سرخ به زبان فارسی اشاره کرد.
https://eitaa.com/eslam20
◼️سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)
✍ تخریب حرم عسکریین، به انفجار و تخریب حرم امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) توسط تروریستهای تکفیری آل سعود در سالهای ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ش اشاره دارد. در انفجار اول گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت و در انفجار دوم ابتدا گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد.
✅ این اقدام، واکنش مراجع تقلید، مسئولان و شیعیان سراسر جهان را در پی داشت و آن را محکوم کردند.
✅ ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران در سال ۱۳۸۹ش، بازسازی حرمین عسکریین (ع) را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۴ش به پایان رساند.
https://eitaa.com/eslam20
💠 #نگرانی_های_پیامبر(ص)
۱۱- لغزش عالمان و زمامداران گمراه کننده
✍ دانایان و دانشمندان، همچنین زمامداران و مسئولان نیز درگمراه شدن مردم نقش دارند و اگر بلغزند، جامعه را به اشتباه و لغزش می اندازند. در این زمینه آن حضرت می فرماید:
🌷 «انّما اَخافُ علی امّتی الأئِمّةَ المُضِلُّون...؛ بر امت خویش، از زمامدارانِ گمراه کننده بیمناکم.....»
و در جای دیگر می فرماید:
🌹 أَخْوَفُ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي زَلاَّتُ اَلْعُلَمَاءِ وَ مَيْلُ اَلْحُكَمَاءِ وَ سُوءُ اَلتَّأْوِيلِ،
بیشترین نگرانی من برای امتم؛ لغزش عالمان، انحراف حاکمان و قرائت ناشایست (از دین) است.
📚 سنن ترمذی، کتاب الفتن، باب 51، ح2236.
https://eitaa.com/eslam20
💠 عبرت هاى عاشورا و شاخصه های سیاسی آن (۱۱)
۶ ـ جاه طلبی:
✍ اگـر بـگـويـيم مهمترين عاملى كه درطول تاريخ سبب گمراهى و انحراف و جنايت و خيانت آدميان گشته، (رياست طلبى) بوده است، سخن به گزاف نگفته ايم. نخستين نافرمانى، هنگامى از آفـريـدگـان سـرزد كـه مـخـلوقى گردنكش و جاه طلب به نام ابليس در برابر جايگاه والا و شايسته اى كه خداوند به حضرت آدم بخشيده بود، حسادت ورزيد و آن را براى خويش طلبيد.
✅ همه مستكبران و طاغوتيان، از جمله بنى اميه و نوكرانشان از اين بيمارى كشنده رنج مى بردند و انديشه و كردار و گفتارشان تحت تاءثير آن بوده است.
نـقـل اسـت كه؛ پيش از آن كه مسلم بن عقيل از سوى امام حسين (ع)به كوفه رود، عبيداللّه بن زياد والى بصره بود. يزيد، عبيدالله را به ولايت كوفه نيز منصوب كرد و بدو گفت كه شتابان بـه كـوفـه رود و بـا مـسلم به مقابله پردازد. عبيدالله به محض دريافت حكم يزيد، به سوى كـوفـه حـركـت كـرد. (1) سـپس جناياتى بسيار مرتكب شد كه همه از روحيّه رياست طلبى اش بود.
✅ هـمـچـنـيـن نـقـل اسـت عـمـر بـن سـعـد پـيـش از رخداد كربلا، حكم ولايت رى را از عبيدالله گرفته بود. وقتى امام حسين (ع)و يارانش به كربلا رسيدند، عبيدالله، عمر را خواست و به او گفت: (نخست به كربلا برو و كار حسين (ع)را يكسره كن و سپس به سر كار خويش برو.) عمر گفت: (مـرا از رويـارويـى بـا حـسـين (ع)معذور دار.) عبيدالله گفت: (اگر حكم رى را پس دهى، تو را معاف مى كنم.) عمر سعد يك روز مهلت خواست تا در اين باره انديشه و رايزنى كند. از قضا با هـر كـس بـه رايـزنى پرداخت، او را از رفتن به كربلا نهى كرد. عمر سعد سپس نزد عبيدالله رفـت و گـفـت: (خـبـر ولايـت مـن بـر رى مـيان مردم پخش شده و درست نيست كه من بدان جا نروم .) عـبـيـدالله، كـه گـويـا از روحيّات عمر آگاه بود، گفت: (تنها در يك صورت به ولايت رى مى رسـى و آن جـنـگ بـا حـسـين (ع)است.) عمر سعد چون پاى فشارى عبيدالله را ديد، پذيرفت كه بـراى رسـيـدن به حكومت رى، خون پاك حسين (ع)را بريزد. (2)
✅ چنين روحيّه اى در بـيـشـتـر فـرمـاندهان و كارگزاران يزيد به چشم مى خورد كه در منابع تاريخى، از آن سخن رفته است.
📚(1) لهوف، ص 109.
(2) مقتل، ابو مخنف، ص 94ـ 95.
https://eitaa.com/eslam20
امام صادق علیه السلام :
خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ يَزَلْ ناقِصَ العَيْشِ زائِلَ الْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانيَةُ: اَلاْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِى الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَنيسُ الْمُوافِقُ (قال الراوى:) قُلْتُ: و مَا الاْنيسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَليطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ: الدَّعَةُ؛
پنج چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است: اول، تندرستى، دوم امنيت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. راوى پرسيد: همراهِ همرأى كيست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشين خوب و پنجم كه در برگيرنده همه اينهاست، رفاه و آسايش است.
خصال ص 284 ، ح 34
https://eitaa.com/eslam20
#حدیث_روز
✍ از #امام_حسین (ع) روایت شده:
1⃣ از نشانههاى دليل مقبوليّت و نيكنامى، همنشينى با #خردمندان است؛
2⃣ از نشانههاى اسباب #نادانى، كشمكش با غير #اهل_اندیشه است؛
3⃣ از نشانههاى عالم و دانا، #نقّادى از سخن خويش و #آگاهى از حقايق فنون رأى و نظر است.
📖 «مِنْ دَلاَئِلِ عَلاَمَاتِ الْقَبُولِ الْجُلُوسُ إِلَى أَهْلِِ الْعُقُولِ وَ مِنْ عَلاَمَاتِ أَسْبَابِ الْجَهْلِ الْمُمَارَاةُ لِغَيْرِ أَهْلِ اَلْكُفْرِ وَ مِنْ دَلاَئِلِ الْعَالِمِ انْتِقَادُهُ لِحَدِيثِهِ وَ عِلْمُهُ بِحَقَائِقِ فُنُونِ اَلنَّظَرِ».
📚 موسوعة کلمات الحسین (ع)، ص ۷۴۲.
#محرم
#مکتب_حسین (ع)
#هم_نشینی_خردمندان
#خود_انتقادی
🏴 ما را در #نشر_حدیث اهل بیت (ع) یاری کنید!👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
اهمیت حفظ زبان درزندگی.MP3
11.78M
حجت السلام غفاري
م اهميت حفظ زبان درزندگي
ج 10100
https://eitaa.com/eslam20
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🔘 خود را مهیا کنیم...
◾️عن الامام السجاد علیه السلام : «إبْنَ آدَم إنَّکَ مَیِّتٌ وَمَبْعُوثٌ و َمَوْقُوفٌ بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلّ مَسْؤُولٌ، فَأعِدَّ لَهُ جَواباً»
◾️امام سجاد علیه السلام فرمود : اى فرزند آدم! تو خواهى مُرد و سپس محشور مى شوى و در پیشگاه خداوند متعال جهت سؤال و جواب احضار خواهى شد، پس جوابى مهیّا کن و آماده باش.
📚تحف العقول، ص ۲۰۲
https://eitaa.com/eslam20
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
▪️اقتصاد مخرب
امام صادق علیهالسلام :
إِنَّ مِنْ فَنَاءِ اَلْإِسْلاَمِ وَ فَنَاءِ اَلْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ اَلْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي مَنْ لاَ يَعْرِفُ فِيهَا اَلْحَقَّ وَ لاَ يَصْنَعُ فِيهَا اَلْمَعْرُوفَ
از (عوامل) نابودی اسلام و مسلمانان این است که اموال در دست کسانی باشد که حق و حقوق آن را نشناخته و با آن کار خیر انجام ندهند.
📚 الکافی، ج۴، ص۲۵
https://eitaa.com/eslam20
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ لَمَّا أُسْرِيَ بِالنَّبِيِّ (صلوات الله علیه) إِلَى السَّمَاءِ قِيلَ لَهُ ... أَمَّا ابْنُهَا الآْخَرُ فَتَدْعُوهُ أُمَّتُكَ لِلْجِهَادِ ثُمَّ يَقْتُلُونَهُ صَبْراً وَ يَقْتُلُونَ وُلْدَهُ وَ مَنْ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثُمَّ يَسْلُبُونَ حَرَمَهُ فَيَسْتَعِينُ بِي وَ قَدْ مَضَى الْقَضَاءُ مِنِّي فِيهِ بِالشَّهَادَةِ لَهُ وَ لِمَنْ مَعَهُ
حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام فرمودند:
زمانى كه نبى اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را به آسمان سير دادند به حضرتش عرض شد: ...
امّا فرزند ديگر دخترت را امّتت براى جهاد دعوت كرده سپس او را با طرز بد و ناهنجارى مىكشند، فرزندانش و آنچه از اهل بيتش با او باشند را مىكشند و سپس حرمش را اسير مىكنند، پس از من كمك و استعانت مىجويد و حكم از من صادر شده كه وى و تمام آنان كه با او هستند شهيد شوند.
📚کامل الزیارات ج ١ ص ٣٣٢
https://eitaa.com/eslam20
عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: شَرَفُ اَلْمُؤْمِنِ قِيَامُ اَللَّيْلِ وَ عِزُّهُ اِسْتِغْنَاؤُهُ عَنِ اَلنَّاسِ .
امام صادق عليه السّلام فرمود: شرافت مؤمن بشب زنده دارى و عزتش به بىنيازيش از مردمست.
الكافي ج۳، ص ۲۱۸
https://eitaa.com/eslam20
🔘نگهداری از اعمال نیک
قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإبقاءُ عَلى العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، قالَ : و ما الإبقاءُ على العَمَلِ ؟ قالَ : يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ و يُنفِقُ نَفَقَةً للّه ِِ وَحدَهُ لا شريكَ لهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّا ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رياءً .
امام باقر عليه السلام فرمود :
نگهدارى عمل، از خود عمل دشوارتر است . عرض شد : منظور از نگهدارى عمل چيست؟ حضرت فرمود : آدمى براى خداى يگانه بى همتا بخشش و انفاقى مى كند و اين عمل پنهانى برايش نوشته مى شود، اما سپس كارش را به زبان مى آورد كه در نتيجه آن ، ثواب نهانى [كه بيشتر است] پاك مى شود و برايش [ثواب عملِ ]آشكار مى نويسند ، بار ديگر آن را به زبان مى آورد، كه در اين بار عملش پاك مى شود و عمل ريايى نوشته مى شود .
📚 الكافي ج ۲ ص ۲۹۶
https://eitaa.com/eslam20
🔘علت مخفی بودن زمان ظهور...
عن الامام الکاظم علیهالسلام:
«فَلَوْ قِيلَ لَنَا إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ إِلَى مِائَتَيْ سَنَةٍ أَوْ ثَلاَثِمِائَةِ سَنَةٍ لَقَسَتِ اَلْقُلُوبُ وَ لَرَجَعَ عَامَّةُ اَلنَّاسِ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ وَ لَكِنْ قَالُوا مَا أَسْرَعَهُ وَ مَا أَقْرَبَهُ تَأَلُّفاً لِقُلُوبِ اَلنَّاسِ وَ تَقْرِيباً لِلْفَرَجِ»
اگر به ما بگویند این امر (ظهور) تحقق نمیپذیرد،مگر بعد از دویست یا سیصد سال و آن را دیر ببینیم دلها دچار سختی و قساوت گردد.بگوئید چه زود است چه نزديک است و بدينگونه دلهای مردم اُنس ميگيرد و آرامش میيابد و فرج نزديک میشود».
📚الکافي ج ۱، ص ۳۶۹
https://eitaa.com/eslam20
◾️امام سجاد عليه السلام
◼️لاَ يَوْمَ كَيَوْمِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِزْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلاَثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ...
◾️روزى چون روز حسين علیه السلام نیست. سی هزار مرد که گمان میکردند از این امتاند دور او را گرفتند و هرکدام به کشتن او به خدا تقرب میجست
📚الأمالی (للصدوق) ج۱ ص ۴۶۲
https://eitaa.com/eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️یاور ظالمان نباش...
صفوان جمال گوید نزد امام كاظم(عليه السّلام)رفتم بمن فرمود:اى صفوان همه چيزت خوب است جز يكى گفتم:قربانت كدام؟فرمود:كرايه دادن شترانت باين مرد-هارون الرشيد-گفتم:بخدا كرايه ندادم براى خوشگذرانى و خودنمائى و نه شكار و بازيگرى بلكه براى راه مكه،و خود هم متصدى آن نيستم و غلامانم را با او ميفرستم، فرمود:اى صفوان آيا كرايه تو بر عهده آنها نباشد؟گفتم:چرا قربانت،فرمود:ميخواهى بمانند تا كرايه تو را بدهند؟گفتم:آرى فرمود:هر كه ماندن آنها را دوست دارد از آنهاست و هر كه از آنهاست دوزخى است صفوان گفت:رفتم همه شترانم را تا آخر فروختم و خبرش بهارون رسيد و مرا خواست و بمن گفت:اى صفوان بمن رسيده كه شترانت را فروختى؟گفتم آرى گفت:چرا؟گفتم:پيرى سالخوردهام و غلامان هم نيروى كارها را ندارند گفت:هيهات هيهات من ميدانم كى بتو اشارت كرده باين كار و آن موسى بن جعفر است،گفتم:مرا با موسى بن جعفر چه كار؟گفت:اين سخن را واگذار بخدا اگر خوشرفتارى تو نبود البته تو را مىكشتم.
📚اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ٤٤٠
https://eitaa.com/eslam20
▪️حليم مائده پیامبر صلی الله علیه و آله
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ بِالْهَرِيسَةِ فَإِنَّهَا تُنَشِّطُ لِلْعِبَادَةِ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ هِيَ مِنَ اَلْمَائِدَةِ اَلَّتِي أُنْزِلَتْ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
صالح بن رزين گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود:
امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: بر شما باد به حليم! زيرا حليم تا چهل روز براى عبادت نشاط مىآورد و آن از غذاهاى سفرهاى است كه بر پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله نازل شد.
الکافي ج ٦ ص ۳۱۹
https://eitaa.com/eslam20
▪️اهميت دعا بعد از هر نماز
رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِذَا فَرَغَ اَلْعَبْدُ مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ لَمْ يَسْأَلِ اَللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى لِمَلاَئِكَتِهِ اُنْظُرُوا إِلَى عَبْدِي فَقَدْ أَدَّى فَرِيضَتِي وَ لَمْ يَسْأَلْ حَاجَتَهُ مِنِّي كَأَنَّهُ قَدِ اِسْتَغْنَى عَنِّي خُذُوا صَلاَتَهُ فَاضْرِبُوا بِهَا وَجْهَهُ.
پیغمبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود آنگاه که بنده از نماز فارغ میشود و حاجتی از خدا نمیخواهد، خدا به فرشتههایش میگوید:به این بنده من نگاه کنید نماز واجبش را خواند امّا از من درخواستی نکرد مثل اینکه او خودش را از من بینیاز میداند که چیزی از من نمیخواهد نمازش را به صورتش بزنید!
📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۸۲، ص ۳۲۵
https://eitaa.com/eslam20
🔘 تنبلى عامل تباهی همه چیز...!
✅ عن الباقر علیه السلام : مَنْ كَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَكْسَلُ.
کسی كه در كار دنیا تنبل باشد، در كار آخرتش تنبلتر، است.
📚 الکافي ج ٥ ص ٨٥
https://eitaa.com/eslam20
▪️ اثر عجيب خواندن سوره توحید بعد از نماز
پیامبر صلی الله علیه و اله:
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَدَعْ أَنْ يَقْرَأَ فِي دُبُرِ الْفَرِيضَةِ بِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَإِنَّهُ مَنْ قَرَأَهَا جُمِعَ لَهُ خَيْرُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ غُفِرَ لَهُ وَ لِوَالِدَيْهِ وَ مَا وَلَدَ.
هرکس ایمان به خدا و روز قیامت دارد بعد از هر نماز واجب خواندن سوره توحید را ترک نکند چون هر کس آن را بخواند خیر دنیا و آخرت برای او جمع می شود و خود و پدر و مادر و فرزندانش آمرزیده می شوند.
📚 جامع الأخبار(للشعيري) ؛ ص ٤٤
https://eitaa.com/eslam20
▪️گرم شدن زمین یکی از علایم ظهور
قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَمِعْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: قَبْلَ هَذَا اَلْأَمْرِ بَيُوحٌ فَلَمْ أَدْرِ مَا اَلْبَيُوحُ فَحَجَجْتُ فَسَمِعْتُ أَعْرَابِيّاً يَقُولُ هَذَا يَوْمٌ بَيُوحٌ فَقُلْتُ لَهُ مَا اَلْبَيُوحُ فَقَالَ اَلشَّدِيدُ اَلْحَرُّ .
احمد بن محمّد بن أبى نصر گويد:شنيدم امام رضا عليه السّلام مىفرمود:«پيش از اين امر(بيوح)خواهد بود،من نفهميدم بيوح چيست؟بعدا كه به حجّ رفتم شنيدم عربى باديهنشين گويد:امروز روزى بيوح است،به او گفتم بيوح چيست؟گفت:سخت گرم»
📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۷۱
https://eitaa.com/eslam20
#حدیث_روز
✍ از #امام_حسین (ع) روایت شده:
💠 [#خدایا] چه دارد آن كس كه تو را ندارد؟! و چه ندارد آن كه تو را دارد؟!
🔴 آن كس كه به #جای_تو چيز ديگری را پسندد و به آن راضی شود، مسلما #زیان كرده است.
📖 «ماذا وجد من فقدك؟ و ما الذي فقد من وجدك ؟ لقد خاب من رضي دونك بدلا».
📚 دعای عرفه، بحار الانوار، ج ۹۸، ص۲۲۸.
#محرم
#مکتب_حسین (ع)
#فقر_و_غنا
#غنای_حقیقی = #با_خدا
#فقر_حقیقی = #بی_خدا
#زیان_حقیقی
🏴 ما را در #نشر_حدیث اهل بیت (ع) یاری کنید!👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/eslam20